Op de puinhoopen van het Fransche Volksfront Tienduizend fabrieken voor oorlogstuig De V*D* en de warenhuizen Vrijzinnigen willen óók Kerk-reorganisatie De aanslag te Parijs Nieuwe reddingsbooten De spoorwegen onder de loupe Oceaanvliegtuigen voor honderd passagiers Het bezoek van Koning Leopold Poging tot herovering van Kanton „Wij vergaderen niet met verraders" Brifschc Kon. familie half Mei naar Canada Douglasvliegtuig in Japan verongelukt Feestverlichting te Amsterdam gaat weer branden. Maatrege len der Spoorwegen. Z.M. heelt de griep. Kaar wij vernemen zullen de Belgische en de Xederlandsclic Spoorwegen extra-trei nen inleggen, in verhand met liet groote aan tal Belgen, dat ter gelegenheid van het a.s. verblijf van Z.M. den Koning van België en de daarmede verband houdende festiviteiten, in Amsterdam verwacht wordt. O. m. zal, naar men weet, de schitterende feestverlich ting van torens en grachten en van vele gebouwen op beide dagen worden ontstoken. Ten einde het bezoeke uit Nederland aan Amsterdam te vergemakkelijken, hebben de Nederlandsche Spoorwegen besloten, dat de goedkoope avondretours op Maandag 21 en Dinsdag 22 November a.s. naar Amsterdam den geheelen dag geldig zullen zijn, in plaats van 17.50 uur af. Deze maatregel zal onge twijfeld het bezoek aan de hooMstad krach tig bevorderen, De Koning heeft de griep. Naar wij uit Brussel vernemen lijdt Ko ning Leopold aan een lichten griepaanval, waardoor hij eenige bijeenkomsten niet heeft kunnen bijwonen. Tot beperking geadviseerd. Een commissie uit den Vrijzinnig-Dcmo- cratischen Bond, bestaande uit de hoeren J. Schilthuis, voorzitter, Mr. L. C. van Dam, Mr. Kropveld, W. D. Niestadt, A. Overduin, H. C. Sprenger en dr. E. J. Tobi, leden en mr. H. C. Oud, secretaris, heeft dezer dagen een rapport uitgebracht, omtrent midden- standsvraagstukken. De commissie bepleit daarin een spertijd van bijv. twee jaren voor iedere oprichting of uitbreiding van warenhuizen, eenheids prijsmagazijnen en filiaalbedrijven, gevolgd door een vergunningsstelsel, waarbij de ver gunning slechts kan worden verleend, indien vast staat, dat de goederen, welke het aan vragende bedrijf wenscht te verkoopen, door het kleinbedrijf niet op bevredigende wijze worden aangeboden of dat op andere gronden aan de oprichting of uitbreiding behoefte bestaat en dat zulks den middenstand niet zal schaden. De commissie bepleit voorts een perma nent verbod van caté's. restaurants, lunch rooms, reisbureaux, ambachtsbedrijven, (zoo als het kappersbedrijf) en postagentschap pen in grootwinkelbedrijven. Bepleit wordt voorts o.m. wettelijke rege ling van het venstersbedrijf, bestrijding der uitwassen van het cadeaustelsel, verbod van verkoop van merkartikelen beneden den daarop door den fabrikant vermelden prijs en uitbreiding der ouderdomsverzorging. Een resolutie aangenomen. De Vereeniging van Vrijzinnig Hervorm den in Nederland, die dezer dagen te Zutphen in buitengewone algemeene verga dering bijeen was, heeft, met betrekking tot het reorganisatie-probleem der Ned. Herv. Kerk, met overgroote meerderheid een resolutie aangenomen. In deze resolutie wordt gezegd, dat de Ver. van Vrijz. Hervormden bereid is, met al de haar ten dienste staande krachten en middelen aan de komende behandeling van het reorganisatie-vraagstuk mede te werken. REORGANISATIE VAN HET CHI- NEESCHE LEGER VOORTGEZET. Tsjang-Kai-Sjck heeft een plan tot her overing van Kanton uitgewerkt. Volgens een bericht uit Sjanghai wordt een groote Chineesche strijdmacht geconcentreerd bij Koekong en .Tingtak, ten noorden van Kan ton. Uit betrouwbare bron wordt evenwel gemeld, dat de Chineesche troepen niet zoo sterk zijn als van Chineesche zijde beweerd wordt. Dertien bruggen tusschen Kanton en Fatsjan, die door de Chineezen in brand waren gestoken, zijn hersteld. Het Chineesche persbureau meldt, dat de Chineesche troepen bij hun tegenaanval op de Japanneezen in Kwangtoeng voortdu rend vorderingen maken. Zij naderen thans Tsoenghwa, 50 kilometer ten noordoosten van Kanton. De Chineezen langs den spoor weg Kanton—Hankau dringen den vijand terug naar Sjektsjang. dat on slechts 15 kilometer van Kanton ligt. De .Tapansche hoofdmacht ligt te Tsiengsiing. 60 kilome ter oostelijk van Kanton, terwijl de stad zelf een betrekkelijk klein garnizoen heeft. Hoenan zal verdedigd worden. Naar het Chineesche persbureau meldt, heeft de gouverneur van Hoenan, Tsjang- Tsjih-Tsjoeng. verklaard vastbesloten te zijn, zijn provincie te verdedigen, wanneer de Japanneezen uit Hoepeh zouden binnen vallen. Hij acht het mogelijk, dat de .Ta- panneezen uit drie richtingen binnendrin gen, n.1. uit het noordoosten langs den spoorweg TsjekiangKiangsi. Hoenan kan vijf millioen manschappen voor den dienst aan het front mobiliseeren. terwijl het over groote hulpbronnen beschikt. De riistvoor- raad van Hoenan kan aan de behoeften van het geheele Chineesche leger voldoen. De moordenaar van von Rath zal niet worden uitgeleverd. Fransche jury zal over hem rechtspreken. GEEN STRENGE STRAF? Het bericht van het overlijden van den Duitschen gezantschapssecretaris von Rath als gevolg van den aanslag van den Pool Grymszpan, is te Parijs met diep leedwezen ontvangen. Men had in Parijsche diploma tieke kringen sympathie voor dezen jongen man, die vriendelijk en hoffelijk en in het geheel geen overdreven Nazi was, en be treurt het dat hij het offer moest worden van dezen zoo zeer betreurenswaardigen en afkeurenswaardigen aabislag. Men wijst echter alle verantwoordelijk heid daarvoor van de hand, aangezien de daad heeft plaahs gehad in de Duitsche am bassade, dus op Duitsch grondgebied, waar uitsluitend de Duitsche autoriteiten aanspra kelijk zijn voor de voorzorgsmaatregelen, die zij voor de toelating van bezoekers bij de diplomatieke vertegenwoordigers al of niet wenschen te nemen. Ten aanzien van de straf, die den dader zal worden opgelegd, zal de Fransche jury een beslissing nemen zonder zich daarbij te laten beïnvloe den door eischen of dreigementen van Duitsche zijde, aldus het Hsb. Men mag aannemen dat, naar prece denten te oordeelen, zooals b-v. de vrijspraak van Schwarzbart, die Petljoera doodschoot, en gegeven het politieke karakter van den moord, de jeugdige leeftijd van den dader en zijn gemoedstoestand wegens de be handeling zijn ouders aangedaan, die straf niet zeer streng zal zijn, al is daar vooruit natuurlijk niets van te zeggen. In elk geval beslist de jury daarover in volle onafhankelijkheid. Van een uitlevering, indien die ge vraagd mocht worden, zal zeker geen sprake zijn. Wat men hier vooral betreurt zijn de ge volgen van de daad in Duitschland, waar zij als voorwendsel dient voor nieuwe Joden vervolgingen; men wijst op het oneerlijke van de uitbarstingen van woede tegen het geheele Joodsche ras na deze daad van een enkeling. Radicaal-socialisten weigeren ver dere samenwerking met de Com munisten. De radicaal-socialistische partijen in Frankrijk hebben een schrijven gericht aan de partijen, welke deel uitmaken van het Volksfront, waar in zij scherpe verwijten richten tegen de communisten en verdere medewerking weigeren. De radicaal-socialistische partij consta teert in het schrijven, dat de communistische partij de regel van samenwerking niet heeft geëerbiedigd. „Van het begin der wetgeven de periode af weigerde zij deel te hebben aan de verantwoordelijkheid voor de re geering. Zij heeft sindsdien niet nagelaten hetzij door demagogie en opbod, hetzij door het scheppen of begunstigen van sociale agi tatie lam te slaan van alle regeeringen, waaraan zij haar „getrouwen en broederlij ken" steun had beloofd. Tegenóver het buitenlandsch gevaar bracht zij de kracht en de eenheid van de natie in gevaar en verzwakte zij vaak de positie der onderhan delaars van haar land". De communistische oppositie heeft het karakter aangenomen van openlijke vijan digheid inzake Tsjechoslowakije eh de over eenkomsten van Münchcn. Tegenover de kwestie, waar het om ging: oorlog of vrede, heeft de communistische partij, na de actie der regeering te hebben gehinderd, openlijk niet alleen de mannen en partijen, die belast zijn met de leiding der zaken losgelate, doch ook hen die in het parlement de buitenlandsche politiek van Frankrijk goedkeurden. De communistische partij had niet het recht i nde buitenlandsche politiek haal teer te handhaven. Dat is onduldbaar. In den brief wordt vervolgens geprotes teerd tegen de aanvallen op Daladier en wordt er verwondering over uitgesproken, dat de communistische partij in een poli tieke formatie wil blijven welke zij voort gaat te beleedigcn. Daar de communistische partij weigert de logische gevolgtrekkingen uit haar houding te maken, weigert de radicale partij langer aan 'dezelfde tafel te zitten met hen, die haar van verraad beschuldigen. Met den slagkruiser „Repulse" over den Oceaan. Officieel wordt medegedeeld, dat de Ko ning en de Koningin van Groot-Brittannië bij gelegenheid van hun bezoek aan Canada de reis zullen maken met den slagkruiser Re pulse, geëscorteerd door twee schepen van het tweede eskader kruisers. De datum van vertrek is nog niet vast gesteld. doch Reuter verneemt, dat hunne Majesteiten ongeveer half Mei a.s. in Ca nada zullen aankomen. Het is niet waar schijnlijk, dat zij vergezeld zullen worden door een lid van de Britsche regeering. De stations De Krim en Cocks dorp worden één. - Nieuw boo tenhuis en nieuwe weg op Texel Tal van redders onderscheiden De Noord- en Zuid-Hollandsche Redding Maatschappij bestaat vandaag honderdveer tien jaar. Langei dan een eeuw heeft deze maatschappij, voortgekomen uit particulier initiatief, en in stand gehouden zonder een cent subsidie van overheidswege, haar menschlicvcnd werk aan onze gevaarlijke kusten verricht. Meer dan zes duizend men schen hebben hun leven te danken aan de dappere bemanningen der reddingbooten van de X. en Z.H. R.M. Over de toekomst vertelde de secretaris de heer II. Th. de Booij, ons het volgende: De technisch-adviseur van de N.Z.H.R.M prof. Vossnaek te Delft, is bezig met het ontwerp van een nieuwe motorstrandred- dingboot, van 9'A M. lang. Er zullen twee booten van dit nieuwe type worden gebouwd De eerste de President Steyn een ge schenk van dr. Hendrik Mullicr te Den Ilaag, is bestemd voor Egmond aan Zee, ter vervanging van de daar gestationneerde roeireddingboot. De tweede een geschenk van de Nederlandsche schooljeugd wordt te Scheveningen gestationneerd. In beide plaatsen wordt een nieuw bootenhuis ge bouwd en voor de motorreddingboot te Scheveningen wordt een nieuwe waterdichte motortractor, die den lieren naam van „Zee leeuw" zal dragen, gekocht. De stations De Krim en Cocks- dorp worden samengevoegd, waar door de roeireddingboot van De Krim kan worden afgevoerd. Voor het nieuwe station zijn een motortrac tor en en reddingbootwagen noodig. De regeering zal op Texel in werk verschaffing een weg doen aanleg gen van het nieuwe bootenhuis naar de Westkust van Texel. Nog meer nieuwe bootenhuizen In de toekomst zullen nieuwe bootenhui zen voor Katwijk aan Zee, Noordwijk, Zand voord, Wijk aan Zee, de Koog Oosterend (Terschelling). Nes (Ameland) en Schier monnikoog, worden gebouwd. Met. deze ver nieuwingen is een bedrag van f 400.000 ge moeid. Onderscheidingen. Vandaag op haar verjaardag heeft de N.Z.H.R.M. onderscheidingen aan redders uitgereikt. Te Scheveningen, voor de befaamde red ding van de opvarenden van de Sch. 102 op 9 Octobcr jl„ keeg de schipper van de „Zce- manshoop", M. J. de Bruin, de groote gou den medaille van de N.Z.H.R.M.; aan A. P. Kramer, motordrijvcr van de „Zeemans- hoop". is de kleine gouden medaille uitge reikt, De zilveren medaille ontvingen J. Dijkhuizen A. Foct, O. M. Klaasen, O. Groot- veld en G. Groen. Allen ontvingen een ge tuigschrift in lijst. Te Ameland zijn uitgereikt: de zilveren gesp op de zilveren medaille (met getuig schrift) aan Botte Ney, L. Kanger en S. de Jong, en de bronzen medaille aan G. Lap, J. de Jong, G.- Bruins en D. Borsch voor de reddingen op 4 en 8 Octobcr (resp. „Johan- iia", „Hoop op Bfchoud" en "^Sperwer"'),. Een koninklijke wijze om een verjaardig te herdenken! Het pensioenfondstekort baart groote zorgen. Werkt de ATO. nog beneden kostprijs? De opmerkingen van de leden der Tweede Kamer over het beheer der Nederlandsche Spoorwegen beslaan een groot gedeelte van het voor- loopig verslag van de Verkeers- fondsbegrooting 1939. Volgens de meening van vele leden mag de ver mindering van het spoorwegtekort niet worden gevonden in midde len, die het aantal werkloozen doet toenemen. Met voldoening hadden verscheidene le den gezien, dat het bedrag, ter dekking van het tekort van de N.V. Nederlandsche Spoorwegen, dat in de begrooting van het Verkeersfonds voor 1938 op f 31 millioen werd gesteld, thans geraamd wordt op f 22 millioen. Vele leden merkten op, dat de verminde ring van het spoorwegtekort niet zal mogen rorden gezocht in middelen, die het aantal ./erkloozen doen toenemen. Zij zouden het onjuist vinden, indien de werktijden van het personeel werden verlengd. Opgemerkt werd, dat, hoewel bij de re organisatie van het spoorwegbedrijf, welke op 1 .Tan. j.1. is ingegaan, de kapitaallasten van dit bedrijf aanzienlijk zijn verlaagd, na melijk met de rente en de aflossing van f 140 millioen. een kapitaallast is overge bleven van ongeveer f 240 millioen. Dit kwam velen leden nog veel te hoog oor. Beerifiseerd wordt het werk van de A.T.O., die herhaaldelijk* beneden kostprijs vrachtvervoer aanneemt. Uitbreiding van nachtvervoer van goederen wordt bepleit Verscheidene leden wenschen dat de re geering voorziet in het steeds oploonend tekort van het pensioenfonds, dat thans reeds 350 millioen bedraagt. Soepelheid in vertrektijden. Gevraagd werd. of het niet mogelijk is. de dienstregeling zoo in te richten, dat de vertrektijden met eenige soepelheid kunnen worden toegepast: Het moet toch mogelijk zijn, de eenen trein op den anderen, als die eenige minuten te laat is, te doen wachten. Verscheidene leden wezen er op, dat het aantal ongevallen hij onbewaakte overwe gen hand over hand toeneemt. Er is dus voor den minister en de spoor wegdirectie alle reden, dit vraagstuk op nieuw in den breede te bezien. De opvatting dat het belang van den spoorweg bij krui singen met een rijweg altijd en in alle op zichten voorgaat, achtten deze leden onder de gewijzigde omstandigheden niet langer te verdedigen. Er moet .aldus deze leden, een afdoende oplossing voor het overwegen- vraagstuk gevonden worden. De indeeling van het spoorboekje wordt door vele leden onpractisch genoemd. Aangedrongen wordt op scherper toezicht op den verkoop van stationslectuur. DE INDUSTRIE IN DE VER. STATEN GEMOBILISEERD. EEN GERAND-GEWEER GELIJK AAN VIJF GEWONE GEWEREN. (Van onzen specialen correspondent.) NEW YORK, November 1938. Een van de belangrijkste punten van Iloosevelt's bewapeningsprogramma is, dat een groot deel van de particu liere industrie zoo gereorganiseerd moet worden, dat het in geval van oorlog onmiddellijk kan overgaan tot de massavervaardiging van wapens. Het ministerie van oorlog heeft ge durende de laatste maanden dit vraagstuk bestudeerd en het resul taat daarvan zoo juist in een om vangrijk rapport neergelegd. „Industriëele opvoeding" Van meer dan 20.000 fabrieken, die op ver zoek van Roosevelt, van den plaatsvervan genden minister van oorlog Johnson en van den chef van den generalen staf door een groote commissie van stafofficieren werden geïnspecteerd, zijn er thans 10.000 aangewe zen voor de vervaardiging van belangrijk oorlogsmateriaal. Nadat de industrieele mo bilisatie op papier zal zijn uitgewerkt, wil men er als volgenden stap toe overgaan, de ze fabrieken door het geven van steeds groo- tere opdrachten met haar taak in tijden van oorlog vertrouwd te maken. Het ministerie van oorlog noemt dit „industriëele opvoe ding." In de laatste weken werden reeds op drachten van dezen aard tot een totaal be drag van 19 millioen dollar gegeven. Naar verluidt, zal een van de grootste pos ten van de komende militaire begrooting, die alle vroegere uitgaven voor de bewape ning in den schaduw zal stellen, voor de verder organisatie van deze „industrieëele mobilisatie" worden gereserveerd. Het Gerand-geweer Ambtenaren van het ministex-ie van oor log wijzen er op, dat de voornaamste pro blemen van het leger op het oogenblik zijn motoriscei'ing en standaardiseering van de vei-schillendc wapendeelen. Zoo wil men bij voorbeeld vx-achtauto's en vrachtwagens van één type invoeren. Op het oogenblik zijn in het leger 23 verschillende soorten vi-aclit- auto's en 143 verschillende soorten vracht wagens gangbaar. Hetzelfde geldt voor de tanks, zoodat bijna ieder troependeel weer andei-e typen bezit. Ook bestaat, naar ten minste verklaard wordt, het plan om het geheele leger langzamerhand met het nieu we half-automatische Gerandgeweer uit te rusten. Dit geweer is een uitvinding van John Gerand, een lid van het personeel der Springfiold-Wapen fabrieken. Er wordt be weerd, dat een met dit automatisch ladende Gerand-geweer bewapende soldaat gelijk te stellen zou zijn met vijf met de modei-nste Springfield-karabijnen uitgex-uste soldaten. Minstens 1000 nieuwe vliegtui gen noodig. Een bijzonder moeilijk probleem vormt de vervaardiging van vliegtuigen in serie. Ame rika had tot nog toe bijzonder veel waarde aan de zwaardere typen gehecht, doch snelle en gemakkelijk manocuvreercnde jachtvlieg tuigen verwaarloosd. De tegenwooi-dige stci'kte van het lucht- wapen van leger en marine bedraagt tus schen do 3500 en 3900 vliegtuigen, waarvan er intusschen ongeveer 1000 als verouderd worden beschouwd. Het leger alleen zal in het nieuwe begrootingsplan minstens dui zend nieuwe vliegtuigen eischcn. Vijf gewonden. Een vliegtuig van de Japan Air Transpor Companv, een Douglas DC 3, plaats bieden de aan 21 personen, is, toen de piloot tracht te een botsing met een tweede Douglaspas- sagiersvliegtuig, dat opsteeg, te vermijden, met den linkervleugel tegeix een pijnboom gevlogen en neergestort, tijdens een proef vlucht nabij het vliegveld Foekoeoka in Kioesjoe. Vijf personen, onder wie de be stuurders en een weerdeskundige, wei-den gewond. Het vliegtuig was één van de vier Douglasmachines, die de vorige maand in Amerika gekocht zijn. Sikorsky heeft zijn plannen voltooid. In 15 uur van Amerika naar Europa. De te Rome vertoevende Rus- sisch-Amerikaansche vliegtuigbou wer Sikorsky heeft tegenover het Italiaanscho blad „Messagero" neegedeeld, zijn plannen te heb- xen voltooid voor enorme verkeers vliegtuigen, welke meer dan hon derd passagiei-s kunnen ver voeren en van alle gemakken voor .ion zijn, waardoor Amerika met Europa in 15 uur verbonden kan worden. Over tien jaar zal het nogelijk zijn in een week tijds met deze vliegtuigen een reis om le wereld te maken. Sikorsky zei- Ie te hopen, dat het volgend jaar >f in 1940 de geregelde luchtdien- den over den Atlantischen Oceaan mllen beginnen en dat de vluchten .uilen geschieden zonder tusschen- andingen op drijvende eilanden, tangezien dit slechts tijdverlies zou meebrengen. W1ERINGEN Hollandsche Maatschappij van Landbouw, afd. Wieringen. Woensdagavond hield bovengenoemde afdee. ling in hotel Centi-aal van den heer g Kaan, een vergadering, waarop de heer Lié- nesch uit Schagen een lezing hield over de nieuwei-e geflruiken in de hooiwinning. Te acht uur opende de voorzitter de heer O. J. Bosker de vergadering en na voorlezing der ingekomen stukken, werd het woord aan den spi-eker gegeven. Spr. toont ons eerst aan hoe het graslandbedrijf heel ge voelig is voor de lage prijzen, zoodat er maar vaak van een sluitend bedrijf een verliesgevend bedrijf komt. Er zijn op de boerderijen groote veranderingen gekomen in de laatste 60 jaren. Vroeger werd er op de boerderij zelf boter en kaas gemaakt, maar dat alles is nu vooi-bij, nu kan de boer zich meer bezighouden met b.v. het fokken zijn vee productiever maken, het hooien, de be- di'ijfspolitiek vei-beteren en dergelijke. Door dit productiever worden van het vee wordt er natuurlijk ook meer voer gevraagd en juist dit wordt niet zoo zeer in eigen bodem gezocht, maar "Veeleer in krachtvoer en dit brengt dan natuurlijk de kosten. Door stu die in vex-schillende landen is men gekomen tot grootere productiviteit van den gJas. bouw. Wij kunnen uit ons grasland onder noi-male omstandigheden 70 tot 75 pet. on zer wintervoeding halen. We moeten de kosten zoo verdeelen dat we sparen op het kortvoer en dan wat meer aan kunstmest stoffen uitgeven. Door beter gi-as krijgt men meer melk, men heeft dan prima hooi en kuilgras, terwijl daax-naast het land verbe- tert en het vee er niet onder lijdt. We zit ten nu eigenlijk met onze graslandbedrij- ven zoo'n beetje op de wip en dat moet ver anderen. Door logische bedrijfs verdeeling kan men tot betere resultaten komen. Nor maal grasland kan men door de geheele stapel drie keer laten overweiden ne een keer hooien. We moeten daarbij echter zorg besteden aan 't land en aan goede wei- detechniek. Voor de nieuwe hooiwinning zijn kleine perceelen zeer zeker noodig. Voor een koe moet ongeveer gerekend worden een A. per dag, dan kan het nog nageweid worden niet jong vee of schapen. We moeten de winning der wintervoeding verdeelen over een groo tere periode dit is ook voor de arbeid veel pi'actischer. Aan de hand van eenige kaar ten toont spr. aan hoe op een proefbedrijf van 26 H.A. 15 perceelen zijn en hoe daar de koeien 55 keer verweid zijn terwijl hier per beest een 20 tot 23 gulden krachtvoer gerekend kan worden. Bij de gelegenheid tot stellen van vragen kwam het verschil tusschen kuilgras en hooi ter spi*ake. Spr. zegt dat hiei'in nage noeg geen verschil zit voor voedings waarde. Ook noemt spr. nog de slechte ge volgen van hooibi'oeiing, daar dit zeer veel eiwitstoffen doet te niet gaan. Spr. toont zich een voorstander van ruiteren te zijn, maar dan moet dit ruitex-en gezien worden als een paraplu of een regenjas voor ons bij regen. Nadat nog verschillende dingen door spr. wei-den behandeld en alle vragenstellers een bevredigend antwoord kregen, sloot de heer Bosker de vergadering, den heer Lie- nesch dank zeggend voor zijn interessante uiteenzetting. Naar we vernemen zal de heer Lienescli in dezen winter alhier nog eens.komen en wel om dan te spreken over ontwatering. Geslaagd. Onze vroegere plaatsgenoot, de heer Jb. Smit Sz., slaagde een dezer dagen voor het Politiediploma. De heer Smit volgde den cursus van de commissie v. h. Politicvak- ondei'wijs. Leeraren van genoemden cursus waren te Den Helder, de heer Inspect. v. Politie Helder en Insp. v. Politie Schipper. OOSTERLAND. Ontslagaanvrage. Naar we vernemen heeft mej. M. Veen- stra, onderwijzeres aan de O.L.S. te Ooster- land, in verband met haar a.s. huwelijk, te gen 1 Januari 1939 als zoodanig ontslag ge vraagd. ANNA PAULOWNA BREEZAND. Biljarten. De biljartvei-eeniging „Anna Paulowna" beëindigde haar ondexdinge competitie met een wedstrijd tusschen groep II en groep IV, gespoeld bij den heer Jb. Rozenbroek. Groep II bestond uit de heeren R. Rezel man (23), L. Elfring (28), P. Wilms (60) en, Jb. Rozenbroek (62). Groep IV werd ge vormd door de heeren N. Jonker (72), die den heer S. Wilms verving, W. Alkemade (44), K. de Groot (46) en D. op 't Veld 4G). Van groep II won: L. Elfring van D. op 't Veld en tweemaal van W. Alkemade; P- Wilms van N. Jonker en K. de Groot; Jb. Rozenbroek van K. de Groot en N. Jonker. Van gi-oep IV won: N. Jonker van Jb. Rozenbroek en P. Wilms; W. Alkemado tweemaal van R. Rezelman; K. de Groot van Jb. Rozenbroek en P. Wilms; D. op 1 Veld van L. Elfring en tweemaal van B- Rezelman. Groep IV won dus met 97 van groep DEN HELDER, Eierveiling, 10 Nov. 17860 Kipeieren 5254 Kg. f 3.804.80, 55—57 Kg. f 4—5, 58—60 Kg. f 5.20-5.30. 02- 63 Kg. f 5.30—5.80. 64—67 Kg. f 5.50-5.90, kleine eieren f 3.70—4.30, 100 eendeieren f 3.30. EIERVEILING SCHAGEN, 10 Nov. Aangevoerd: 28.000 kipeieren: 58—60 Ke' 4.65—4.80, 60—62 Kg. 4.95—5, 62—65 Kg. o- 5.10, klein 3.15—4.35, per 100 stuks. NOORDSCHARWOUDE, 11 Nov. 7800 kg. uien 2.80—3.10; drielingen 2.d>- 2-80; grove 2.60—2.70 3100 kg. peen i-'tK 2,20; kleine peen 50—60; 1750 kg groen® kool 1.60—1.90; 1600 kg. roode kool J-4 1.70; 61700 kg. witte kool 9091; 850 kg. gele kool 1.40 BROEK OP LANGENDIJK, 11 Nov. Aanvoer: 16250 Kg. uien 0.6O—1-30, 3.10—3.30, drie] in een 2.80—3.10, grove 2.90, gele nep 5.90—6.20. 6250 Kg. 1.60-2.40, kleine peen 0.80. 1475 Kg. krot Irn 0.80—1.70. 12000 Ke. roode kool 1—2.30, eb duizend Ke. gele kool 1—1.30, zeverrttem ,«i zend Kg. D. witte 0.90-1.40, 1290 sj bloemkool 2.809.90, 2e soort 1.50, 8'HM1 i andijvie, 1.40—1.50, 460 Kg. druiven 30.' 32.60, 2350 rammenas 1.40, 200 knolseld- O

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 8