Oneer over Duitschland
s
De touringcar
vermindert de
werkloosheid
DAGBLAD VOOR DEN< HELDER EN'HOLLANDS NOORDERKWARTIER
Wereldpers striemt de
wandaden der Nazi's
Britsch-Italiaansch
accoord
Koning Leopold's
bezoek
Anti-Semietisme is
on-Nederlandsch
De A T-O -bussen
niet rendabel
yjyEERBERICHT
Londen-Batavia in
2\dag
ZATERDAG
12 NOVEMBER 1938
66e JAARG. No. 8463
Engeland, Frankrijk en
Amerika protesfeeren
Justitie en echtscheiding
Sterfte mond- en klauwzeer
Dit nummer bevat 16 pagina's
DE BILT SEINT*
NAAR AMSTERDAM?
HELDERSCHE COURANT
KONINGSMAAT H. DW BELMR. THITOON M (2 LIJNEN)
Ultgore der UHg.-M| Hofiaod» MoorderkworHer N V t« D«« Helder
I
TERUG NAAR DE MIDDELEEUWEN?
GOEBBELS PROTESTEERT EN ONTKENT.
BUITENLANDSCHE JODEN MOETEN
ZICH KALM HOUDEN.
Zoowel in Amerika, Engeland als
Frankrijk is men heftig verontwaar
digd over de laatste jodenvervolgin
gen in Duitschland. De Fransche
pers spreekt van een monsterachtige
executie en van een vreeselijke
wraakneming voor de daad van een
enkeling tegen slachtoffers, die be
halve dan ten opzichte van hun ras
geen enkel verband hebben met den
moordenaar. In Duitschland schijnt
intusschcn de woede bekoeld.
De minister van propaganda, Göb-
bels heeft de buitenlandsche pers
ontvangen. Hij protesteerde en ont
kende en vermaande de journalisten
die de gruwelen zagen, zich objectief
te toonen. De Joden in het buiten
land werden gewaarschuwd zich bui
ten de zaak te houden! Daarvan
hoofdzakelijk zal de houding der
Duitsche regeering afhangen.
Van de maatregelen tegen de joden ge
nomen, noemen wij nog een verbod van het
in bezit hebben van vuur- of slagwapens.
Het zakenleven ontwricht!
De actie van de laatste 48 uur tegen de
Joodsche winkels en ondernemingen heeft
een groot probleem gesteld. Reeds werd te
Berlijn medegedeeld, dat .Toodsche winkel
eigenaars zijn uitgenoodigd tot een onder
houd met nationaal-socialistische organisa
ties om te spreken over de beste wijze zoo
spoedig mogelijk de zaken te hervatten. Het
spreekt van zelf, dat men hierbij aandringt
op „arisch" maken van de zaken, doch ver
moedelijk zal een overgangsperiode worden
ingesteld. In afwachting hiervan moet wor
den gezorgd, dat de zaken, welke tot nu
toe welvarend waren, niet ten onder gaan en
bovenal moet worden voorkomen dat de dui
zenden Ariërs, die in deze zaken werken,
werkloos worden. Ook andere financieele
vraagstukken doen zich voor en daarom
wacht men met ongeduld af, welke maat
regelen de rijksregeering wil nemen om het
Joodsche vraagstuk te regelen.
Vierduizend joden gearresteerd?
Volgens in omloop zijnde geruchten zou
't aantal tot nu toe te Berlijn gearresteerde
joden 4000 bedragen.
Van deze geruchten is echter geen beves
tiging te verkrijgen.
Het aantal gearresteerde personen be
draagt te Muencben 1400. Meer dan de helft
zijn overgebracht naar het concentratie
kamp van Dachau.
Hierboven een beeld van de geplun
derde étalage's der Joodsche winkels
te Berlijn. Op den achtergrond de Sy
nagoge in de Fasanenstrasse, welke
tijdens de anti-Joodsche demonstra
ties in brand werd gestoken.
WERELDPERS STRIEMT DE
WANDADEN.
Eenstemmig keurt de wereldpers het op
treden, dat aan de middeleeuwen herinnert,
af.
De Fransche pers:
De wereld verwondert er zich met veront
waarding over, dat in een zoo beschaafd
land als Duitschland de misdaad van een
enkeling kan leiden tot represaillemaatre
gelen tegen slachtoffers, die met den moor
denaar in niets anders dan 't ras in be
trekking staan.
De misdaad van een kind maakt het moge
lijk, dat de regeering van een rijk met 80
millioen inwoners de meest sombere gebeur
tenissen uit de middeleeuwen doet herleven.
Engelsche pers:
De Times, het bid dat doorgaans de mee
ning van de regeering weergeeft, is van
oordeel, dat geen buitenlandsche propagan
dist, die erop uit is. Duitschland zwart te
maken voor het oog der wereld, de beschrij
ving van de brandstichtingen, mishande
lingen en laaghartige aanvallen op een weer
loos en onschuldig volk, die Duitschland
gisteren heeft gedaan, zou kunnen overtref
fen. Millioenen Duitschers moeten afschuw
hebebn voor de oneer, die hun naam giste
ren is aangedaan en de verantwoordelijk
heid, waarin men hem heeft laten deelen.
De „Daily Telegraph" verklaart, dat de
orgie van beestachtigheid, die men gisteren
in Duitschland kon zien. overal in de be
schaafde wereld een rilling van afgrijzen
zal verwekken.
De wraak der nazie's is een der verschrik
kelijkste dingen in deze eeuw geweest.
De Amerikaansche pers:
De tooneelen, die zich gisteren hebben af
gespeeld, kan niemand aanzien zonder zich
te schamen voor de ontaarding van het
menschdom.
Wat men niet kan begrijpen, is, boe zelfs
de tegenwoordige meesters in Duitschland
zich kunnen verbeelden, dat zij, door dit
soort dingen toe te laten, zich voor hun
groote schepping iets anders verwerven dan
den afschuw van alle beschaafde menschen.
DUITSCHE CONSULATEN IN
AMERIKA BEDREIGD?
De commissarissen van politie te
New York en Boston hebben gister
middag verklaard, dat de Duitsche
consulaten in deze beide plaatsen
telefonische bedreigingen hebben ont
vangen, dat de gebouwen zouden
worden opgeblazen.
Beide consulaten hebben politiebe
scherming ontvangen.
De Duitsche consul te Boston ont
ving mededeeling, dat de aanslag he
denochtend om kwart voor elven zou
geschieden. In het bericht van het
consulaat te New York wordt geen
tijd genoemd.
Te Washington hebben anti-Duitsche be
toogingen plaats gevonden.
OOK NEDERLANDSCHE EIGEN
DOMMEN BESCHADIGD.
Naar gemeld wordt hebben ook zaken van
Nederlandsche joden te Berlijn schade op-
geloopen.
In vier gevallen hebben Joodsche Neder
landers in Berlijn de hulp van het gezant
schap ingeroepen, en in een dier gevallen is
gebleken, dat de inboedel volkomen is ver
nield. Natuurlijk hebben gezantschap en
consulaat-generaal zich reeds hedenochtend
na telefonisch te hulp geroepen te zijn, opge
maakt om tusschen beide te komen.
Een verzoek van ons gezantschap aan de
Berlijnsche politie, hulp aan de Nederlanders
te verleenen, had in de meeste gevallen suc
ces. Zoo werd bij een Nederlandsche firma
in de Leipzigerstrasse een dubbele politie
post geplaatst, die elke vernieling verhin
derde, Toen de consul-generaal mr. Van
Schreven en mr. van Houten van het ge
zantschap zich daarvan persoonlijk hadden
overtuigd, kwamen zij gistermiddag in de
zelfde wijk iets later in een moeilijk parket,
zegt de N.R.C., doordat bet publiek meende,
uit buitenlandschen mond critiek te heb
ben gehoord.
De politie kon echter na enkele moeilijke mi
nuten verder gevaar voor onze officieele
vertegenwoordigers verhinderen.
Dezen hebben zich ook onmiddel
lijk moeite gegeven de bij de Ne
derlandsche onderdanen aangerich
te schade door de politie te laten op
nemen.
Hierbij hebben zij de wel zeer in
teressante ervaring moeten opdoen,
dat de politie niet bereid bleek zich
om schade te bekommeren, omdat
naar zij zelf verklaarde: „De actie
van hoogerhand was bevolen".
Naar uit Tokio vernomen wordt, heeft
het Japansche ministerie, van buitenland
sche zaken op 7 Nov. geheime nota's ont
vangen van Engeland. Frankrijk en de Ver-
Staten, waarin geprotesteerd wordt tegen
bet sluiten van de vrije scheepvaart op de
Yangtze. Binnenkort zal op de nota's wor
den geantwoord. In marinekringen al
dus het Japansche agentschap is men
zeer ontstemd over dit protest, aangezien
geen dezer drie mogendheden ooit gepro
testeerd heeft, toen de regeering Tsjang
Kai Sjek de scheepvaart op de Yangtze af
sloot door versperringen en mijnen.
WOENSDAG A.S. IN WERKING.
Op 16 November zal de BritschItaliaan-
sche overeenkomst in werking treden. Op
dien dag zal Lord Perth den „koning van
Italië" keizer van Abessinië, zijn geloofsbrie
ven overhandigen.
Gala-diner, waar Koningin en
het Prinselijk Paar mede zullen
aanzitten.
Naar de Msb. verneemt, zal de Belgische
gezant, baron Herry op 23 dezer in het lega
tie-gebouw aan de Jacob Catslaan te 's Gra-
venhage een gala-diner geven ter eere van
het bezoek van Z.M. Koning Leopold.
Naar vernomen worAt, zullen H.M. de Ko
ningin, Prinses Juliana en Prins Bernhard
aan dit diner aanzitten. Ook de minister
president, dr. Colijn en de minister van bui
tenlandsche zaken. mr. Patijn, zullen tot de
gasten behooren.
En met de christelijke naasten
liefde in strijd, zegt de minis
ter.
De in het Tweede Kamerverslag inzake
de Justitiebegrooting bedoelde excessieve
uitingen van anti-semietischen aard veroor
deelt de minister, naar hij in de memorie
van antwoord zegt, zeker niet minder dan
de leden, in het verslag aan het .woord.
Naar zijn meening zijn deze uitingen,
waar zij de menschelijke waardigheid van
een gedeelte onzer landgenooten pogen aan
te randen, met de christelijke naastenliefde
te eenen male in strijd.
Het behoeft geen betoog, dat zij evenzeer
immoreel moeten worden geacht en on-Ne
derlandsch, immers ingaande tegen onze
beste vaderlandsche tradities.
Aanvullend wetsontwerp ver
schenen.
Naar wij vernemen, heeft een ontwerp
van wet, houdende aanvulling van de be
palingen in het Burgerlijk Wetboek en in
het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvorde
ring, betreffende echtscheiding en ontbin
ding des huwelijks na de scheiding van
tafel en bed, het departement van Justitie
verlaten.
Het aantal sterfgevallen tengevolge van
mond- en klauwzeer heeft in de week van 30
October t.m. 5 November bedragen 198 run
deren, 208 kalveren, 108 varkens en biggen
en 12 schapen.
Sedert de week 1926 September 1937 zijn
aan mond- en klauwzeer bezweken 5301 run
deren, 5641 kalveren, 4285 varkens en big
gen, 347 schapen en 79 geiten.
„Laat de auto's vrij, want den
weg betalen zij."
Onder overweldigende belangstelling heeft
te Den Haag het comité van actie van het
Nederlandsche touringcarbedrijf een open
bare vergadering gehouden, waar verschil
lende sprekers de kwestie van het autobus-
senvervoer hebben behandeld.
De heer F. de Mos te 's Gravenbage beeft
het woord gevoerd over „Onze volksvrijheid
en de autobussenstrijd."
Laat de auto's vrij, want de weg
betalen zij!
Spr. merkte op, dat in ons land van het
„Wij leven vrij" niet veel is overgebleven.
We vinden niet alleen overal bordjes „Ver
boden toegang", maar voor de bussen ook
„verboden uitgang". We mogen tegenwoor
dig zelfs nie meer reizen zooals we wil
len. Alles wat met het woord „vrij" te ma
ken heeft, aldus spr.„ wordt in ons land
genegeerd, z.elfs „vrijspraken". Het zal nog
zoover komen, dat men ons verbiedt te
wandelen, omdat er een tram langs den
weg loopt.
De commissie van het R.A.P. heeft tot
dusverre de vergunningen alleen geregeld
zooals dat de spoorwegen het beste uit
komt. Gelukkig heeft de rechterlijke macht
haar onafhankelijkheid bewaard. Het au
tohnsbedrijf achtte de heer de Mos het
beste middel tegen de werkloosheid, voor
al tegen de jeugdwerkloosheid. F.en auto
busdienst ZwolleGroningen vervoerde
750.000 personen ner jaar. Toen de A.T.0
den dienst overnam, daalde dit aantal tot
100.000.
Bij de stopzetting van de autobus-
diensten wordt allereerst de kleine
man gedupeerd. En de spoorwegen
worden er toch niet door gered.
„Laat de auto's vrij, want den
weg betalen zij," riep spr. onder
luid applaus uit.
De touringcar is voor bepaalde groepen
en afstanden het meest geschikte vervoer
middel. De touringcar vermindert de werk
loosheid en brengt jaarlijks duizenden gul
dens aan belastingen op. Deze rede werd
voortdurend door applaus en opmerkingen
geïnterrumpeerd.
Autobussen kruipen niet door
de mazen der wet.
Hierna voerde mr. G. F. J. Jongbloed het
woord over „het vergunningsstelsel in de
nieuwe wet."
Mr. Jongbloed kwam er tegen op, dat men
het voorstelt, alsof het comité van actie
met onwettige middelen strijdt.
De nieuwe wet autovervoer personen zal
het tegenwoordige reglement vervangen.
Spr. zette vervolgens uiteen waarom de
regeering thans met allerlei dwangmaatre
gelen tegen het autobussen-vervoer moet
optreden, terwijl met de nieuwe wet dit
niet meer noodig wordt. Met opzet heeft
men in 1935 in de hezuinieineswet, waarop
het R.A P. steunt, de machtiging zóó scherp
omliind om de regeering niet al te groote
marht te geven.
De autohussen kruipen dus niet door de
mazen van de wet. zooals de regeering het
gaarne voorstelt. Als de wet autovervoer
oersonen wordt ingevoerd, wordt het vrije
autobus-verkeer vrijwel lam gelegd.
Tn tegenstelling tot het vrije autobushe-
drijfs kunnen de Spoorwegen hun A.T.O.-
bnsdiensten niet rendabel exnloiteeren.
Mr. Jongbloed toonde vervolgens met en
kele zinsneden uit de memorie van toelich
ting op het nieuwe wetsontwerp aan. dat
ook de nieuwe wet zal dienen tot bescher
ming van de spoorwegen.
Thans zet het comité van actie met wetti
ge middelen zijn strijd voort om te verhin
deren. dat de nieuwe wet. zooals zij is in
gediend. wordt ingevoerd. Ieder, die het
behoud van de vrije autobussen voorstaat,
moet deze actie steunen.
Tenslotte voerden nog eenigc sprekers uit
de vergadering het woord.
De opkomst van gisteravond 700 a 800
personen moesten worden geweigerd
heeft wel bewezen, dat het publiek de actie
steunt,
-;L
-!■>-
Verwachting: Matige, tijdelijk
wellicht toenemende, Z.O.
tot Z. wind, gedeeltelijk be
wolkt, waarschijnlijk droog
weer, kans op mist tegen
den morgen, weinig ver
andering in temperatuur.
Verdere vooruitzichten: Rui
mende wind, toenemende
bewolkin, met later kans
op regen..
b.
Elf nieuwe Douglas DC toestel
len voor de K-L.M.?
De heer Hans Martin, onderdirecteur der
K-L.M. en leider van den Indië-luchtdienst,
heeft onlangs bij aankomst in Sydney aan
„Intercontinental Air Express" belangrijk
nieuws verstrekt over de plannen in zake
een versnelden Indië-dienst.
Hij zeide, naar de Tel. meldt, dat de sche
ma's voor een luchtverbinding in 2Vé dag
tusschen Londen en Batavia reeds zijn voor
bereid, doch dat de uitvoering van dit plan
op zijn vroegst in 1941 kan plaats vinden.
Hij vervolgde, dat, indien de proeven met
de Douglas DC 4 slagen, de KLM elf vlieg
tuigen van dit type, het grootste landvlieg-
tuig ter wereld, geleidelijk aan de vloot zal
toevoegen voor den dienst tusschen Londen
en Batavia.
Met de nieuwe machines zal een kruissnel
heid ontwikkeld worden van 330 km. per
uur, zoodat de afstand van acht duizend mijl
nagenoeg in 2V2 dag wordt afgelegd. Er zul
len dan regelingen met de KNILM getroffen
worden voor directe aansluiting op de lijn
naar Australië en versnelling van den af
stand BataviaSydney in 1 dag, zoodat de
geheele afstand LondenSydney in dit ge
val in 3dag wordt overbrugd.
Hoogedruk-cabine.
Indien het mogelijk blijkt de DC 4 uit te
rusten met een hoogedruk-cabine, dan is men
in staat te vliegen op een hoogte van meer
dan 20.000 voet, dus ver van den invloed
van weer en wind.
dan alleen per W.A.C.0 Autobusdiensten.
Snelste en voordeligste autobusve: binding.
Vraagt onze winterdienstregeling. verkrijg
baar bij de chauffeurs en onze kantoren.