Oneer over Duitschland s De touringcar vermindert de werkloosheid DAGBLAD VOOR DEN< HELDER EN'HOLLANDS NOORDERKWARTIER Wereldpers striemt de wandaden der Nazi's Britsch-Italiaansch accoord Koning Leopold's bezoek Anti-Semietisme is on-Nederlandsch De A T-O -bussen niet rendabel yjyEERBERICHT Londen-Batavia in 2\dag ZATERDAG 12 NOVEMBER 1938 66e JAARG. No. 8463 Engeland, Frankrijk en Amerika protesfeeren Justitie en echtscheiding Sterfte mond- en klauwzeer Dit nummer bevat 16 pagina's DE BILT SEINT* NAAR AMSTERDAM? HELDERSCHE COURANT KONINGSMAAT H. DW BELMR. THITOON M (2 LIJNEN) Ultgore der UHg.-M| Hofiaod» MoorderkworHer N V t« D«« Helder I TERUG NAAR DE MIDDELEEUWEN? GOEBBELS PROTESTEERT EN ONTKENT. BUITENLANDSCHE JODEN MOETEN ZICH KALM HOUDEN. Zoowel in Amerika, Engeland als Frankrijk is men heftig verontwaar digd over de laatste jodenvervolgin gen in Duitschland. De Fransche pers spreekt van een monsterachtige executie en van een vreeselijke wraakneming voor de daad van een enkeling tegen slachtoffers, die be halve dan ten opzichte van hun ras geen enkel verband hebben met den moordenaar. In Duitschland schijnt intusschcn de woede bekoeld. De minister van propaganda, Göb- bels heeft de buitenlandsche pers ontvangen. Hij protesteerde en ont kende en vermaande de journalisten die de gruwelen zagen, zich objectief te toonen. De Joden in het buiten land werden gewaarschuwd zich bui ten de zaak te houden! Daarvan hoofdzakelijk zal de houding der Duitsche regeering afhangen. Van de maatregelen tegen de joden ge nomen, noemen wij nog een verbod van het in bezit hebben van vuur- of slagwapens. Het zakenleven ontwricht! De actie van de laatste 48 uur tegen de Joodsche winkels en ondernemingen heeft een groot probleem gesteld. Reeds werd te Berlijn medegedeeld, dat .Toodsche winkel eigenaars zijn uitgenoodigd tot een onder houd met nationaal-socialistische organisa ties om te spreken over de beste wijze zoo spoedig mogelijk de zaken te hervatten. Het spreekt van zelf, dat men hierbij aandringt op „arisch" maken van de zaken, doch ver moedelijk zal een overgangsperiode worden ingesteld. In afwachting hiervan moet wor den gezorgd, dat de zaken, welke tot nu toe welvarend waren, niet ten onder gaan en bovenal moet worden voorkomen dat de dui zenden Ariërs, die in deze zaken werken, werkloos worden. Ook andere financieele vraagstukken doen zich voor en daarom wacht men met ongeduld af, welke maat regelen de rijksregeering wil nemen om het Joodsche vraagstuk te regelen. Vierduizend joden gearresteerd? Volgens in omloop zijnde geruchten zou 't aantal tot nu toe te Berlijn gearresteerde joden 4000 bedragen. Van deze geruchten is echter geen beves tiging te verkrijgen. Het aantal gearresteerde personen be draagt te Muencben 1400. Meer dan de helft zijn overgebracht naar het concentratie kamp van Dachau. Hierboven een beeld van de geplun derde étalage's der Joodsche winkels te Berlijn. Op den achtergrond de Sy nagoge in de Fasanenstrasse, welke tijdens de anti-Joodsche demonstra ties in brand werd gestoken. WERELDPERS STRIEMT DE WANDADEN. Eenstemmig keurt de wereldpers het op treden, dat aan de middeleeuwen herinnert, af. De Fransche pers: De wereld verwondert er zich met veront waarding over, dat in een zoo beschaafd land als Duitschland de misdaad van een enkeling kan leiden tot represaillemaatre gelen tegen slachtoffers, die met den moor denaar in niets anders dan 't ras in be trekking staan. De misdaad van een kind maakt het moge lijk, dat de regeering van een rijk met 80 millioen inwoners de meest sombere gebeur tenissen uit de middeleeuwen doet herleven. Engelsche pers: De Times, het bid dat doorgaans de mee ning van de regeering weergeeft, is van oordeel, dat geen buitenlandsche propagan dist, die erop uit is. Duitschland zwart te maken voor het oog der wereld, de beschrij ving van de brandstichtingen, mishande lingen en laaghartige aanvallen op een weer loos en onschuldig volk, die Duitschland gisteren heeft gedaan, zou kunnen overtref fen. Millioenen Duitschers moeten afschuw hebebn voor de oneer, die hun naam giste ren is aangedaan en de verantwoordelijk heid, waarin men hem heeft laten deelen. De „Daily Telegraph" verklaart, dat de orgie van beestachtigheid, die men gisteren in Duitschland kon zien. overal in de be schaafde wereld een rilling van afgrijzen zal verwekken. De wraak der nazie's is een der verschrik kelijkste dingen in deze eeuw geweest. De Amerikaansche pers: De tooneelen, die zich gisteren hebben af gespeeld, kan niemand aanzien zonder zich te schamen voor de ontaarding van het menschdom. Wat men niet kan begrijpen, is, boe zelfs de tegenwoordige meesters in Duitschland zich kunnen verbeelden, dat zij, door dit soort dingen toe te laten, zich voor hun groote schepping iets anders verwerven dan den afschuw van alle beschaafde menschen. DUITSCHE CONSULATEN IN AMERIKA BEDREIGD? De commissarissen van politie te New York en Boston hebben gister middag verklaard, dat de Duitsche consulaten in deze beide plaatsen telefonische bedreigingen hebben ont vangen, dat de gebouwen zouden worden opgeblazen. Beide consulaten hebben politiebe scherming ontvangen. De Duitsche consul te Boston ont ving mededeeling, dat de aanslag he denochtend om kwart voor elven zou geschieden. In het bericht van het consulaat te New York wordt geen tijd genoemd. Te Washington hebben anti-Duitsche be toogingen plaats gevonden. OOK NEDERLANDSCHE EIGEN DOMMEN BESCHADIGD. Naar gemeld wordt hebben ook zaken van Nederlandsche joden te Berlijn schade op- geloopen. In vier gevallen hebben Joodsche Neder landers in Berlijn de hulp van het gezant schap ingeroepen, en in een dier gevallen is gebleken, dat de inboedel volkomen is ver nield. Natuurlijk hebben gezantschap en consulaat-generaal zich reeds hedenochtend na telefonisch te hulp geroepen te zijn, opge maakt om tusschen beide te komen. Een verzoek van ons gezantschap aan de Berlijnsche politie, hulp aan de Nederlanders te verleenen, had in de meeste gevallen suc ces. Zoo werd bij een Nederlandsche firma in de Leipzigerstrasse een dubbele politie post geplaatst, die elke vernieling verhin derde, Toen de consul-generaal mr. Van Schreven en mr. van Houten van het ge zantschap zich daarvan persoonlijk hadden overtuigd, kwamen zij gistermiddag in de zelfde wijk iets later in een moeilijk parket, zegt de N.R.C., doordat bet publiek meende, uit buitenlandschen mond critiek te heb ben gehoord. De politie kon echter na enkele moeilijke mi nuten verder gevaar voor onze officieele vertegenwoordigers verhinderen. Dezen hebben zich ook onmiddel lijk moeite gegeven de bij de Ne derlandsche onderdanen aangerich te schade door de politie te laten op nemen. Hierbij hebben zij de wel zeer in teressante ervaring moeten opdoen, dat de politie niet bereid bleek zich om schade te bekommeren, omdat naar zij zelf verklaarde: „De actie van hoogerhand was bevolen". Naar uit Tokio vernomen wordt, heeft het Japansche ministerie, van buitenland sche zaken op 7 Nov. geheime nota's ont vangen van Engeland. Frankrijk en de Ver- Staten, waarin geprotesteerd wordt tegen bet sluiten van de vrije scheepvaart op de Yangtze. Binnenkort zal op de nota's wor den geantwoord. In marinekringen al dus het Japansche agentschap is men zeer ontstemd over dit protest, aangezien geen dezer drie mogendheden ooit gepro testeerd heeft, toen de regeering Tsjang Kai Sjek de scheepvaart op de Yangtze af sloot door versperringen en mijnen. WOENSDAG A.S. IN WERKING. Op 16 November zal de BritschItaliaan- sche overeenkomst in werking treden. Op dien dag zal Lord Perth den „koning van Italië" keizer van Abessinië, zijn geloofsbrie ven overhandigen. Gala-diner, waar Koningin en het Prinselijk Paar mede zullen aanzitten. Naar de Msb. verneemt, zal de Belgische gezant, baron Herry op 23 dezer in het lega tie-gebouw aan de Jacob Catslaan te 's Gra- venhage een gala-diner geven ter eere van het bezoek van Z.M. Koning Leopold. Naar vernomen worAt, zullen H.M. de Ko ningin, Prinses Juliana en Prins Bernhard aan dit diner aanzitten. Ook de minister president, dr. Colijn en de minister van bui tenlandsche zaken. mr. Patijn, zullen tot de gasten behooren. En met de christelijke naasten liefde in strijd, zegt de minis ter. De in het Tweede Kamerverslag inzake de Justitiebegrooting bedoelde excessieve uitingen van anti-semietischen aard veroor deelt de minister, naar hij in de memorie van antwoord zegt, zeker niet minder dan de leden, in het verslag aan het .woord. Naar zijn meening zijn deze uitingen, waar zij de menschelijke waardigheid van een gedeelte onzer landgenooten pogen aan te randen, met de christelijke naastenliefde te eenen male in strijd. Het behoeft geen betoog, dat zij evenzeer immoreel moeten worden geacht en on-Ne derlandsch, immers ingaande tegen onze beste vaderlandsche tradities. Aanvullend wetsontwerp ver schenen. Naar wij vernemen, heeft een ontwerp van wet, houdende aanvulling van de be palingen in het Burgerlijk Wetboek en in het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvorde ring, betreffende echtscheiding en ontbin ding des huwelijks na de scheiding van tafel en bed, het departement van Justitie verlaten. Het aantal sterfgevallen tengevolge van mond- en klauwzeer heeft in de week van 30 October t.m. 5 November bedragen 198 run deren, 208 kalveren, 108 varkens en biggen en 12 schapen. Sedert de week 1926 September 1937 zijn aan mond- en klauwzeer bezweken 5301 run deren, 5641 kalveren, 4285 varkens en big gen, 347 schapen en 79 geiten. „Laat de auto's vrij, want den weg betalen zij." Onder overweldigende belangstelling heeft te Den Haag het comité van actie van het Nederlandsche touringcarbedrijf een open bare vergadering gehouden, waar verschil lende sprekers de kwestie van het autobus- senvervoer hebben behandeld. De heer F. de Mos te 's Gravenbage beeft het woord gevoerd over „Onze volksvrijheid en de autobussenstrijd." Laat de auto's vrij, want de weg betalen zij! Spr. merkte op, dat in ons land van het „Wij leven vrij" niet veel is overgebleven. We vinden niet alleen overal bordjes „Ver boden toegang", maar voor de bussen ook „verboden uitgang". We mogen tegenwoor dig zelfs nie meer reizen zooals we wil len. Alles wat met het woord „vrij" te ma ken heeft, aldus spr.„ wordt in ons land genegeerd, z.elfs „vrijspraken". Het zal nog zoover komen, dat men ons verbiedt te wandelen, omdat er een tram langs den weg loopt. De commissie van het R.A.P. heeft tot dusverre de vergunningen alleen geregeld zooals dat de spoorwegen het beste uit komt. Gelukkig heeft de rechterlijke macht haar onafhankelijkheid bewaard. Het au tohnsbedrijf achtte de heer de Mos het beste middel tegen de werkloosheid, voor al tegen de jeugdwerkloosheid. F.en auto busdienst ZwolleGroningen vervoerde 750.000 personen ner jaar. Toen de A.T.0 den dienst overnam, daalde dit aantal tot 100.000. Bij de stopzetting van de autobus- diensten wordt allereerst de kleine man gedupeerd. En de spoorwegen worden er toch niet door gered. „Laat de auto's vrij, want den weg betalen zij," riep spr. onder luid applaus uit. De touringcar is voor bepaalde groepen en afstanden het meest geschikte vervoer middel. De touringcar vermindert de werk loosheid en brengt jaarlijks duizenden gul dens aan belastingen op. Deze rede werd voortdurend door applaus en opmerkingen geïnterrumpeerd. Autobussen kruipen niet door de mazen der wet. Hierna voerde mr. G. F. J. Jongbloed het woord over „het vergunningsstelsel in de nieuwe wet." Mr. Jongbloed kwam er tegen op, dat men het voorstelt, alsof het comité van actie met onwettige middelen strijdt. De nieuwe wet autovervoer personen zal het tegenwoordige reglement vervangen. Spr. zette vervolgens uiteen waarom de regeering thans met allerlei dwangmaatre gelen tegen het autobussen-vervoer moet optreden, terwijl met de nieuwe wet dit niet meer noodig wordt. Met opzet heeft men in 1935 in de hezuinieineswet, waarop het R.A P. steunt, de machtiging zóó scherp omliind om de regeering niet al te groote marht te geven. De autohussen kruipen dus niet door de mazen van de wet. zooals de regeering het gaarne voorstelt. Als de wet autovervoer oersonen wordt ingevoerd, wordt het vrije autobus-verkeer vrijwel lam gelegd. Tn tegenstelling tot het vrije autobushe- drijfs kunnen de Spoorwegen hun A.T.O.- bnsdiensten niet rendabel exnloiteeren. Mr. Jongbloed toonde vervolgens met en kele zinsneden uit de memorie van toelich ting op het nieuwe wetsontwerp aan. dat ook de nieuwe wet zal dienen tot bescher ming van de spoorwegen. Thans zet het comité van actie met wetti ge middelen zijn strijd voort om te verhin deren. dat de nieuwe wet. zooals zij is in gediend. wordt ingevoerd. Ieder, die het behoud van de vrije autobussen voorstaat, moet deze actie steunen. Tenslotte voerden nog eenigc sprekers uit de vergadering het woord. De opkomst van gisteravond 700 a 800 personen moesten worden geweigerd heeft wel bewezen, dat het publiek de actie steunt, -;L -!■>- Verwachting: Matige, tijdelijk wellicht toenemende, Z.O. tot Z. wind, gedeeltelijk be wolkt, waarschijnlijk droog weer, kans op mist tegen den morgen, weinig ver andering in temperatuur. Verdere vooruitzichten: Rui mende wind, toenemende bewolkin, met later kans op regen.. b. Elf nieuwe Douglas DC toestel len voor de K-L.M.? De heer Hans Martin, onderdirecteur der K-L.M. en leider van den Indië-luchtdienst, heeft onlangs bij aankomst in Sydney aan „Intercontinental Air Express" belangrijk nieuws verstrekt over de plannen in zake een versnelden Indië-dienst. Hij zeide, naar de Tel. meldt, dat de sche ma's voor een luchtverbinding in 2Vé dag tusschen Londen en Batavia reeds zijn voor bereid, doch dat de uitvoering van dit plan op zijn vroegst in 1941 kan plaats vinden. Hij vervolgde, dat, indien de proeven met de Douglas DC 4 slagen, de KLM elf vlieg tuigen van dit type, het grootste landvlieg- tuig ter wereld, geleidelijk aan de vloot zal toevoegen voor den dienst tusschen Londen en Batavia. Met de nieuwe machines zal een kruissnel heid ontwikkeld worden van 330 km. per uur, zoodat de afstand van acht duizend mijl nagenoeg in 2V2 dag wordt afgelegd. Er zul len dan regelingen met de KNILM getroffen worden voor directe aansluiting op de lijn naar Australië en versnelling van den af stand BataviaSydney in 1 dag, zoodat de geheele afstand LondenSydney in dit ge val in 3dag wordt overbrugd. Hoogedruk-cabine. Indien het mogelijk blijkt de DC 4 uit te rusten met een hoogedruk-cabine, dan is men in staat te vliegen op een hoogte van meer dan 20.000 voet, dus ver van den invloed van weer en wind. dan alleen per W.A.C.0 Autobusdiensten. Snelste en voordeligste autobusve: binding. Vraagt onze winterdienstregeling. verkrijg baar bij de chauffeurs en onze kantoren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 1