/Lyenda
Krachtig pleidooi voor den bouw
van slagschepen
THERMOGENE
Dinsdag 29 November 1938
Tweede Blad
Hebben de minister van Marine en de chef van den
Marine-staf twee fouten gemaakt
De „Heldersche Courant"
brengt Jan Strijbos
Den Helder
naar
De bazar op het Koningsplein
KOEST. KEELPU.,
GRIEP, RHEUMATIEK
STEKEN IM D2 ZÜ.EMZ.
PIJNSTILLENDE WATTEN
Mailverzending Hr. Ms. „Sumatra
Den Helder gaf f 487.87'/'
voor Joodsche
vluchtelingen
Spionnage in Den Helder?
Burgerlijke stand van Den Helder
Honderd sigaren maken
een reis om de wereld
Kracht tegen kracht
in Frankrijk
ii»)
Indien wij één prae-dreadnought gebouwd
hadden, indien wij later één dreadnought, en
nog later één super-dreadnought gebouwd
hadden, had Engeland zijn vlootpolitiek radi
caal moeten wijzigen. Wij hadden misschien
den wereldoorlog kunnen voorkomen. Maar
wij hebben het niet gewild en willens en we
tens onszelf uitgeveegd als machtsfactor, als
machtsfactor ten goede.
Geen machtsmisbruik.
Pacifisten zullen zeggen, dat macht heb
ben altijd beteekent macht misbruiken, maar
dat is niet waar. Onze heele volksaard komt
tegen machtsmisbruik in opstand. De vlegel
achtigheid en losbandigheid van onze jeugd
en van ons straatpubliek zijn gedeeltelijk te
verklaren uit onzen afkeer van machtsmis
bruik. Wij kiezen altijd partij voor den zwak
kere, ook al heeft die honderdmaal een ram
meling verdiend. Maar in het verkeer tus-
schen staten heeft men slechts respect voor
dengene die een zekere mate van macht weet
te ontwikkelen. Indien wij in de laatste veer
tig jaren ooit één schip bezeten hadden dat
achting yan buitenlanders afdwong, dan had
men ons met meer respect behandeld en wij
hadden die toch altijd geringe macht zeker
niet misbruikt. En gelijk hierboven gezegd,
wij hadden de wereldgeschiedenis er mee kun
nen beïnvloeden, beïnvloeden ten goede.
Daarentegen hebben wij er de voorkeur
aan gegeven schepen te bouwen waar
men in het buitenland om lachte en waar
geen enkele buitenlandsche marinestaf
ernstig rekening mee behoeft te houden.
Gemaakte fouten.
Het gaat niet aan daar de marineleiding
alleen een verwijt van te maken. Er is nim
mer van een natie, van de Kamers,, van de
koopvaardij, die er toch in de allereerste paats
belang bij heeft, een krachtige drang uitgegaan
om een behoorlijke vloot te bouwen. Men
heeft met een ontstellende lichtziningheid va-
banque gespeeld en naar de vermaningen van
ernstige mannen als admiraal Rambonnet niet
willen luisteren. De achtereenvolgende minis
ters van Marine echter, en in latere jaren de
chefs van den Marinestaf hebben twee groote
fouten gemaakt.
1. Zij hebben zich met een kluitje in het
riet laten sturen door degenen, die het
geld niet wilden geven,
2. Zij hebben steeds de vloot gebouwd
met de geldmiddelen, die zij uit de
Kamers konden krijgen. Zij hebben al
tijd met één oog naar de politieke lei
ders gekeken, soms ook wel met twee
oogen.
Dat is fout. De redeneering moet niet zijn:
Ik kan zooveel millioen krijgen en daar dit
en dat van bouwen.
Het eenige criterium.
De eenige juiste redeneering is die, waarbij
men niet naar het binnenland, maar alleen
naar het buitenland kijkt en zegt: In het bui
tenland bouwt men dit en dat. Voor ons is
om een redelijke mate van veiligheid te heb
ben zoo en zooveel noodig. Dat is het eenige
criterium. Het geld speelt geen rol.
Kan het in één jaar niet, dan spreide men
het uit over twee. Daar is een minister van
Financiën. In een land waar wij in vele op
zichten een voorbeeld aan kunnen nemen heb
ik het aangehoord, dat een minister van Ma
rine aan een nog wel zeer prominent
interpellant, die vroeg of het land een be
grooting wel op kon brengen, het fiere ant
woord gaf: Mijn werk is, te zorgen voor de
veiligheid van de defensie. Van geldzaken heb
ik geen verstand.
Ten onzent echter vraagt de Marine
juist datgene aan wat zij denkt er door
te kunnen sleepen.
Iets heel anders is dat men de natie van de
redelijkheid van zijn plannen overtuigt. Wan
neer de Marinestaf weet, wat hij wil wat
ook lang niet altijd het geval is geweest en
waar de afbrekers een handig gebruik van
hebben gemaakt dan moeten alle zeilen
bijgezet worden om dien wil door te zetten.
De voorbereiding binnenskamers is onvol
doende.
De eersten in den lande moeten worden ge
wonnen.
De kopstukken uit de bedrijfswereld moeten
worden gewonnen.
De groote schreeuwleelijkerds uit de poli
tieke partijen moeten worden gewonnen.
Wie propaganda moeten maken.
Er is in de Marine altijd een besprenkeling
met jongelui uit de eerste families des lands.
Deze moeten in hun kring de denkbeelden
van de leiders onzer maritieme defensie
uitdragen. Andere hebben verbindingen met
het bedrijfsleven. Ja het bedrijfsleven absor
beert een groot gedeelte dergenen die om
verschillende redenen den dienst verlaten of
Het eerste artikel is opgenomen in ons
hr, van Zaterdag 26 November
geeft U niet alleen het beste
uit het beste wat het gedistil
leerd betreft, doch brengt U
ook het mooiste uithetmooiste
op het gebied der automati
sche geluidsweergave
Weststraat hoek Zuidstraat
Telef. 698
moeten verlaten. Van deze menschen heeft de
Marine zich nooit iets aangetrokken, terwijl
juist zij de aangewezen personen zijn om op ver
sterking onzer vloot aan te dringen. Het con
tact met de politieke partijen heeft plaats in
de zoogenaamde vlootcommissie. Maar deze
moeten wij juist niet hebben. De Vlootcom
missie is een scherm waarachter de partij
leider zich verbergt. Men moet juist achter
dat scherm wezen. De eenigen die in de kies-
vereeniging nog wel eens iets voor de Marine
doen, dat zijn de katholieke zee-officieren.
Geld besteden aan minderwaardige
schepen is geld weggooien.
En het is meer dan treurig dat de hier
boven aangeduide foute leer heden nog door
werkt. Er aan wanhopende, dat volwaardige
schepen door de Kamers aangenomen zullen
worden, gaat men door met minderwaardige
schepen aan te vragen, zichzelf in slaap sus
sende met de redeneering dat twee minder
waardige schepen beter zijn dan geen enkel
volwaardig. Geld besteden aan minderwaar
digheden is altijd geld weggooien.
Wat kan een 8000-tonner beginnen tegen vier
10.000-tonners van den vijand? De 8000-
tonner moge nog zoo goed aangevoerd wor
den, een kleine jongen kan niet vier Jack
Dempseys knock-out slaan.
Een slagschip broodnoodig.
Daartoe is, als reeds eerder betoogd, het
slagschip noodzakelijk. Ongelukkigerwijs is in
ons verpolitiekte vaderland de marineleiding
huiverig een slagschip aan te vragen. Maar
toch is dat broodnoodig. Het kleinere mate
rieel kan eerst dan tot zijn recht komen wan
neer het niet reeds door een kleine overmacht
van den vijand gedwongen wordt om een goed
heenkomen te zoeken. Een overmachtige vij
and heeft zich nimmer door de aanwezigheid
van klein materieel van een aanval laten af
houden.
Er moet een slagschip gebouwd worden, dat
sterker is dan het sterkste bestaande slag
schip. Eerst dan dwingen wij weer respect af
in de wereld van degenen, die alleen respect
hebben voor de gebalde vuisten van een vast
beraden man. Natuurlijk moet er een omlijs
ting van kleiner materieel zijn.
Verkeerd is het echter tot in der
eeuwigheid door te gaan met het bouwen
van kleinere eenheden zonder deze de be
scherming van een slagschip te verleenen.
Hoe verkeerd is het voor het moreel van
de vloot, van den admiraal tot den jongsten
lichtmatroos toe, wanneer ieder weet, dat de
strijdmiddelen niet tegen den vijand gevoerd
mogen worden, dat men iedere, zelfs geringe,
overmacht uit den weg dient te gaan.
Het bezit van één, het nieuwste en sterkste,
slagschip zou voldoende zijn om ons een her
haling te besparen van de schande uit den
grooten oorlog, dat in vreemde havens de
vlaggen van onze koopvaarders werden neer
gehaald. Zóózeet zou ons prestige stijgen.
Maar ons prestige stijgt niet met het bouwen
van 8000-tons kruisers, onderzeebooten, tor-
pedomotorbooten en vliegtuigen alléén.
De man, die thans de verantwoording
draagt voor de bescherming van Neder-
landsch-Indië ter zee zou des avonds het
hoofd geruster te slapen kunnen leggen, in
dien hij de wetenschap had dat er ergens tus-
schen de Sangi- en Talaud-eilanden een vol-
bemand en welbewapend slagschip van ons
rondkruiste. Zooals de zaken thans staan kan
hij, indien hij zich die zware verantwoorde
lijkheid vol bewust is, nooit rustig slapen.
En men moet niet aankomen met nonsens-
verhalen, dat wij een slagschip niet zouden
kunnen bemannen. Er zijn flinke menschen
genoeg te maken uit de duizenden aankomen
de werkloozen, die jaarlijks de scholen verla
ten. Een Transoceaan-bericht van 5 October
uit Londen luidt:
Materialen zijn bijeengebracht voor den
bouw van een slagschip van 40.000 ton, waar
van binnenkort de kiel zal worden gelegd op
de welbekende werf van John Brown te
Ölydebank. De bouw van- dit slagschip zal
gedurende ongeveer drie jaren werk geven
aan meer dan 3000 menschen. En dan durft
men nog te zeggen, dat de bouw van slag
schepen onproductief is!
Onproductief is het, 1700 millioen aan
goud in de kelders van de Nedèrlandsche
Bank te laten rotten. Als er oorlog komt
zullen onze tegenstanders het er heusoh
wel uithalen. Erg moeilijk zal het niet
zijn als ze overzee komen.
Vier slagschepen zekerheid voor
onze handhaving.
Er wordt tegenwoordig gesproken over her
verdeeling van koloniën. Met vier slagsche
pen is er geen sprake van, dat deze verdee
ling van andermans goed op onze kosten ge
schiedt. Men een vloot van minderwaardige
schepen, met een luchtslagvloot of een vloot
van torpedomotorbooten loopt men over ons
heen, beslist men zonder ons over ons.
Met vier slagschepen in den Nederlandsch-
Indischen Archipel hebben wij de „balans of
power" en komt men om onze gunst bedelen
Indien wij niet in staat zijn deze te bouwen,
uit te rusten en te bemannen, zijn wij het ver
trouwen niet waard, dat de Hemel in ons ge
steld heeft door ons de bewaring van orde
en rust onder zeventig millioen menschen toe
te vertrouwen.
Om redenen die mijn vrienden kennen, kan
ik dit stuk niet met mijn vollen naam onder
teekenen. Degenen voor wie het bestemd is,
weten echter heel goed wie S. is
S.
In het eerste artikel is een storende fout
geslopen. Geschreven stond (waar gespreken
werd over Nederland als stabiliseerende
macht),,In dien zin genomen vormt het Rijk
zedeloosheid, tegen de onverdraagzaamheid,
tegen de roofzucht. Bedoeld was uiteraard:
„redeloosheid".
Met zijn „IJsland-film".
Het is reeds verscheidene jaren geleden,
dat de Hel ersche Courant het besluit nam
gedurende de wintermaanaen haar abonné's
surprises aan te bieden in den vorm van
ontspannings- en ontwikkelingsavonden, een
besluit, dat gezien de groote mate van en
thousiasme, waarmede het begroet werd, als
ten volle geslaagd beschouwd kan worden. Zon
der een enkele uitzondering waren deze bijeen
komsten van onze abonné-familie een éclatant
succes, gedemonstreerd door volle zalen.
Het is derhalve begrijpelijk, dat wij ge
meend hebben ook d i t jaar iets te brengen
waarvan wij overtuigd waren dat onze lezers
het op prijs zouden stellen. Plannen werden
gemaakt, ideeën uitgebroed en eindelijk viel
de beslissing: Jan Strijbos, de populaire
avonturier, moest naar Den Helder komen.
Wij stelden ons in verbinding met dezen
uiterst kundigen kenner van landen, dieren
en volken en hij deed de toezegging om op
Donderdag 15 December a.s. naar onze stad
te komen, om aldaar voor de Heldersche Cou
rant in het Rialto-theater een film te vertoo-
nen (annex lezing) over het onderwerp „Met
Jan P. Strijbos naar IJsland".
Hoewel dit slechts een voorloopige mede-
deeling is, willen wij toch niet verzuimen er
op te wijzen, dat het een avond zal worden,
waarover gesproken wordt. Wie Strijbos
kent, wie zijn boeiende en suggestieve vertel
trant reeds eerder leerde kennen, en wie met
hem via de film op reis ging, die zullen be
grijpen, dat hier inderdaad iets geboden
wordt, dat zoowel leerzaam als ontspan
nend is.
In dit verband willen wij onze abonné's da.i
ook het advies geven dien 15den December
reeds thans vrij te houden, opdat hij niet
verzuime een reis naar dat merkwaard-ge
IJsland met Strijbos te maken. De entrée is.
als gewoonlijk, zoo gesteld, dat een ieder van
dezen surprise-avond kan profiteeren. v'oor
alle rangen zal zij namelijk slechts 30 cent
bedragen.
In ons slotartikeltje van gisteren, over de
zoo geslaagde bazar van de damesafd. van den
Bond van Oud-Onderofficieren is een storende
fout geslopen. Abusievelijk werd vermeld, dat
de sprei het eigendom van mevr. v. d. Kooy
is geworden. De sprei is echter gevallen op
nr. 16 en kan worden afgehaald bij mevr. v. d.
Kooy, Oestersteeg 1.
Wij mogen den verkoop van de loten, waar
mee de dames zich belast hebben en die dezer
dagen zullen worden aangeboden, wel harte
lijk aanbevelen. Het is voor hetzelfde sympa
thieke doel, de inrichting van de kinderlighal
in de Donkere Duinen.
SINTERKLAASFEEST FRÖBELSCHOLEN
Blijkens de in dit nummer voorkomende ad
vertentie wordt het jaarlijksche Sinterklaas
feest van de Nuts-Fröbelscholen alhier gehou
den op 1 December a.s. (aan de Laan) en op 2
December a.s. (aan de Vischmarkt). Er
wordt op gewezen, dat, met het oog de be
schikbare ruimte, alleen van de leerlingen,
die dit jaar voor het laatst op school zijn,
een huisgenoot kan worden toegelaten.
„MÖTTLINGER" IN DUITSCHLAND
VERBODEN.
Volgens de Duitsche pers is de Möttlinger
Gemeenschap in Duitschland verboden.
op de pijnlijke
plek. bestrijdt
doozen a
35 en 55 ct.
Een wijziging.
In de mailverzending naar Hr. Ms.
„Sumatra" is een wijziging gekomen.
De zending op 1 December naar Algiers
is vervallen. Tot 1 December kan de
post worden gezonden naar Tanger.
Eventueele latere zendingen zullen nog
worden bekend gemaakt.
Hieronder volgt de eerste verantwoording
der ingekomen giften bij den heer S. Man-
heim, ten bate van de Duitsche Joodsche
vluchtelingen.
L. C. 10.—, A. v. G. 10.—, M. 1.—
P. 10.—, S. M. 10.—, Mej. F. G. 5.—,
G 10.—, Mej. G. C. 1.—, Mej. B. M. 1.—
K. Jr. 2.—, M. Jr. li—, v. A. 1.—, L. 2.—,
Mevr. G. v. A K 2.50, N. N. 2.—,
Mej. v. d. V. 1.—, L B. 1.—, M. 1.—
Mej. G. C. 1.50, K 2.CO, F. 10.—, B. 5.—,
Mej. S. v. S. 10.—, Ph. C. 1.—, D. B.
25.—, Mej. V. 2.50, Mevr. v. T. 2.50,
Mevr. de K. 10.—, D. 2.50, K. 5—, J.
de V. 5.00, K. 5.—, Mej. T. 10.—, Mevr.
B. 1.—, Mej. Wed. R. 1.M *r. Wed. Ie
B. 10.—, A. P. 2.50 B. 1.—, door een
leerling 1.50, Chr. Hist. Jong. Ver. 1.275,
W. 10—, Dames V. en v. d. R. 20.—, L. H.
2.50, Dames D. en H. 10.Mevr. de V.
2.50, B. 10.—, L. 1.—, v. D. 1—, de
Zondagscenten van het kindje B. 0.10, T.
2.50; J. A. N. 2.50, J. de La H. 1.—, J.
J. V. 5.—, R. J. v. A. 50.—, Mej. S. 10.—,
B. v. A. 50.R. R. F.Piet, Cor, Opa
3.—, N. de L. 25.—de S. 5.00, v. L.
2.50, N. v. E. 10—, Mevr D. R. 1.—
J. v. W. 1.—, A. v. G. 15.—, K. 7.50,
Hofmeester Marine 2.50, B. 2.50, D. 1.50,
Bond van Ambtenaren der Gemeente 10.
Mej. C. C. 2.—L. .50, L'. 1.—, K. M.
2.50, Wed. C. 1.—, de K. 1.00, Ph. C.
1.J. M. 3.Departement Nut van 't
Algemeen 20.allen te Den Helder, N. M.
(Texel) 2.50. Totaal 487.875.
In verband met de loopende geruchten
over spionnage van een viertal Duitschers
in onze stad en de arrestatie van dezen,
kunnen wij uit de meest bevoegde bron
meedeelen, dat deze geruchten volkomen
uit de lucht gegrepen zijn en er van
spionnage en van een arrestatie absoluut
geen sprake is. Een of anderen fantast
heeft dit gerucht in omloop gebracht en
inderdaad het genoegen kunnen smaken,
dat het als een loopend vuurtje door Den
Helder is gegaan.
BEVALLEN: O. BraakmanKoopmans, z.
De verloofde was bruigom, toen
ze ontving...
Er is een oud-Hollandsch spreekwoord,
dat zegt: „als iemand verre reizen doet,
dan kan hij veel verha'en." Het is daarom
geweldig jammer, dat het postpakket, in
houdende 4 kistjes sigaren, elk van 25
stuks, dat 10 maanden geleden door den
heer P. Snel uit de Koningstraat, naar een
klant aan boord van een koopvaardijschip,
ergens in het Oosten, werd gezonden en
na 10 maanden reizen over de wereldzeeën
weer in de Koningstraat terugkeerde, niet
kan spreken. Het zou ongetwijfeld heel wat
te vertellen hebben.
Het is een bijzonder aardige geschiedenis
met die 100 sigaren en ..ij laten hier in chro
nologische volgorde de belevenis volgen:
Op 17 Maart van dit jaar kocht de verloofde
van een machinist, werkzaam op de „Sibajak"
de vier kistjes bij den heer Snel, met het ver
zoek die voor haar naar Calcutta in Engelsch-
Indië te zenden, alwaar ae boot zou aankomen.
De rookertjes werdén ingepakt en gingen op
reis. Helaas... in Calcutta gearriveerd was de
Sibajak al reeds vertrokken, en meenden de
ambtenaren de posterijen niet beter te doen,
dan het verderop te zenden, en wel naar Ma
nilla, waar het schip zou aanleggen.
Maar ook Manilla bracht geen uitkomst; het
schip was al weer verderop gegaan en van hier
zond men het geschenk door naar New York,
weer met een andere mailboot.
Nu dreigt de geschieuenis eentonig te wor
den, want in New York bleek van den eigenaar
gen spoor te vinden. Hij was reeds met zijn
schip doorgereisd en wel naar... Batavia.
Dus ging het pakket maar weer verderop,
en na weken arriveerde het ten lange leste in
Batavia, waar... het schix eveneens reeds van
daan was.
Nog wanhoopte men blijkbaar niet en zonder
dralen werd op het bruine papier, dat zoo lang
zamerhand geheel volgeschreven en geplakt
was met namen, adressen, douaneverklaringen
zegels, en andere mysterieuze inteekeningen,
weer het adres te Manilla gekrabbeld. En op
nieuw reisden die 100 sigaren verder de wereld
door.
„Onbestelbaar"
Helaas... toen kwam er een kink in de kabel.
Het bleek dat in Manilla de adressant niet te
vinden was, zoodat het postpakket als onbe
stelbaar retour gezonden werd naar Nederland
waar het dezer dagen in de Koningstraat bij
den heer Snel arriveerde. Het was feitelijk
maar goed ook, dat de persoon, voor wien het
cadea.u bestemd was, onvindbaar bleek, daar
het anders niet onmogelijk geweest was dat
nog enkele nieuwe reizen om de wereld gevolgd
zouden zijn...
De geschiedenis had nog enkele gevolgen.
Teneerste mocht de afzender f 2.25 aan extra
portie betalen (hetgeen ons voor een wereld
reis een bagatel lijkt...) maar het tweede was
veel amusanter.
Zooals wy schreven, betrof het hier een
cadeautje van een jongedame aan haar
verloofde. Welnu, toen de heer Snel enkele
dagen geleden de 100 sigaren (waarvan er
niet één beschadigd nas!) na 10 maanden
kwam afleveren deed de adressant de deur
juist open met de bruidsboeket in de hand
Hij stond op het punt met de huwelijksboot
zee te kiezen Wat sigaren al niet kunnen
meemaken.
Het oog van Europa is op oogenblik ge
vestigd op Frankrijk en voorr' Moskou, Ber
lijn en Rome zijn er zeer bij geïnteresseerd,
hoe de dag van morge i 'n Parijs verloopen
zal, nu de vakvereenigingen een algemeene
staking van 24 uur hebben afgekondigd, als
protest tegen de regeeringsdecreten. De
groote vraag is of de Fransche arbeider ge
noeg karakter heeft om zelf te beslissen wat
hij doen moet, in het belang van zijn land en
dus in dat van zijn gezin. De massa zal achter
het bevel van de vakvereeniging aanloopen
en domweg volgen wat dé leiders voorschrij
ven. Maar het is ook mogelijk, dat er vol
doende gezond verstand L" overgebleven, dat
de poging van de vakvereenigingen mislukt
en dat het leven morgen niet in de war ge
schopt wordt.
Reynaud, de Fransche minister van finan
ciën heeft krachtig ingegrepen, eenige we
ken g eleden. Hij heeft verschillende bepalin
gen moeten maken, die zoo op het oog een
achteruitgang van den toestand voor den
arbeider beteekenden. Maar dit alles was
noodig, door een jarenlang wanbeheer. Rey
naud heeft dan ook open aart gespeeld en
heeft in een radio-rede duidelijk gemaakt, dat
deze maatregelen noodig waren, om Frank
rijk van den ondergang tc redden. De groote
vraag is nu heeft het volk dit beroep ver
staan en weigert het langer achter de dema
gogische macht van de vakvereenigingslei-
ders aan te loopen. Als het laatste het geval
is, beteekent dit een klap in het gezicht van
den tegenwoordigen minister-president, Dala-
dier. Het is een zuiver politieke geschiede
nis.
De Parijsche Temps spreekt dan ook onom
wonden van een nieuwe stakingsgolf als een
revolutionaire poging. Inderdaad wordt aan
genomen, dat Moskou hier achter zit en
wanneer de regeering dus een verlies boekt,
kan Moskou in zijn vuistje lachen. Maar
waar gaat het dan heen in Frankrijk. Of naar
Moskou of naar Berlijn, d.w.z. naar het fas
cisme, want het is een „gave" van het nat.o-
naal socialisme in troebel water te visschen.
In een beschouwing schreef de N. R. Crt.
dan ook dezer dagen o.m.:
Het Volksfront heeft het toch al afglij
dende Frankrijk tot aan den afgrond ge
voerd. Jouhaux en zijn omgeving zullen geen
moeite ongedaan laten om het land in dien
afgrond te storten. Zijn actie wordt onder
nomen naar het heet voor het herstel en
de onafhankelijkheid van het land. Het heet,
dat het land moet worden beveiligd tegen de
fascistische gevaren.
Maar zij, die op deze wijze de veilig
heid van het land denken te bevorderen,
begrijpen nog steeds niet, dat zij met
deze agitatie den grootsten dienst bewij
zen aan degen, die zij daarmede juist
willen bestrijden. Verzwakking van
Fr ankrijks gezag, verzwakking van de
productieve middelen, vertraging van de
wapening, onrust en wanorde zijn de re
sultaten van hun activiteit.
Wat zouden Frankrijkeventueele tegen
standers zich nog beter kunnen venschen
Geen spion, geen agent provocateur zou het
werk kunnen verbeteren, dat Jouhaux en de
zijnen ten gunste van Frankrijks mogelijke
tegenstanders verrichten.
Nergens zal men met zooveel innerlijke
voldoening de afbrekende activiteit van
deze heeren gadeslaan als in Berlijn en
Rome.
Westgracht 80: Tentoonstelling Historisch
Genootschap „De Kop van Noord Holland".
Eiken werkdag van 710 uur.
Zaterdags van 35 uur en van 710 uur.
Aquarium Zoöl. Station. Voor het publiek
geopend: dagelijks van 912 en van 13.30
17 uur. Zaterdag van 912 uur.
Natuurhistorisch Museum, 2e Vroonstraat,
lederen Woensdag van 35 uur.
lederen Zaterdag van 710 uur.
Bovendien de eerste Zondag van elke maand
van 35 uur en de eerste Woensdag van
810 uur.
BIOSCOPEN:
Tivoli-theater, Spoorstraat, half 8:
„Achter Gevangenismurei en „Woekeraar»
ontmaskerd."
Rxalto, Spoorstraat half 8:
„Het Meisje uit het verre Westen".
Witte-Bioscoop, Koningstraat, half 8:
„Muziek in 't Bloed"
en „Onder Cassidy's Banier".
Heden
Casino, 8 uur: V.P.R.O. film-avond.
Woensdag 30 November.
Casino, 8.30 uur: Tweede Marine-Concert.
Donderdag 1 December.
Casino, 8.15 uur: Feestavond Haka Coöperatie,
Zaterdag 3 December.
Casino, 8.15 uur: Jubileum Vara.
Opgenomen om 8 uur hedenmorgen.
Barometerstand Den Helder 755.7
Temperatuur lucht 7.9
Wind; richting: N. kracht: 1
Licht op 4.21