/Lyenda Krachtig pleidooi voor den bouw van slagschepen THERMOGENE Dinsdag 29 November 1938 Tweede Blad Hebben de minister van Marine en de chef van den Marine-staf twee fouten gemaakt De „Heldersche Courant" brengt Jan Strijbos Den Helder naar De bazar op het Koningsplein KOEST. KEELPU., GRIEP, RHEUMATIEK STEKEN IM D2 ZÜ.EMZ. PIJNSTILLENDE WATTEN Mailverzending Hr. Ms. „Sumatra Den Helder gaf f 487.87'/' voor Joodsche vluchtelingen Spionnage in Den Helder? Burgerlijke stand van Den Helder Honderd sigaren maken een reis om de wereld Kracht tegen kracht in Frankrijk ii») Indien wij één prae-dreadnought gebouwd hadden, indien wij later één dreadnought, en nog later één super-dreadnought gebouwd hadden, had Engeland zijn vlootpolitiek radi caal moeten wijzigen. Wij hadden misschien den wereldoorlog kunnen voorkomen. Maar wij hebben het niet gewild en willens en we tens onszelf uitgeveegd als machtsfactor, als machtsfactor ten goede. Geen machtsmisbruik. Pacifisten zullen zeggen, dat macht heb ben altijd beteekent macht misbruiken, maar dat is niet waar. Onze heele volksaard komt tegen machtsmisbruik in opstand. De vlegel achtigheid en losbandigheid van onze jeugd en van ons straatpubliek zijn gedeeltelijk te verklaren uit onzen afkeer van machtsmis bruik. Wij kiezen altijd partij voor den zwak kere, ook al heeft die honderdmaal een ram meling verdiend. Maar in het verkeer tus- schen staten heeft men slechts respect voor dengene die een zekere mate van macht weet te ontwikkelen. Indien wij in de laatste veer tig jaren ooit één schip bezeten hadden dat achting yan buitenlanders afdwong, dan had men ons met meer respect behandeld en wij hadden die toch altijd geringe macht zeker niet misbruikt. En gelijk hierboven gezegd, wij hadden de wereldgeschiedenis er mee kun nen beïnvloeden, beïnvloeden ten goede. Daarentegen hebben wij er de voorkeur aan gegeven schepen te bouwen waar men in het buitenland om lachte en waar geen enkele buitenlandsche marinestaf ernstig rekening mee behoeft te houden. Gemaakte fouten. Het gaat niet aan daar de marineleiding alleen een verwijt van te maken. Er is nim mer van een natie, van de Kamers,, van de koopvaardij, die er toch in de allereerste paats belang bij heeft, een krachtige drang uitgegaan om een behoorlijke vloot te bouwen. Men heeft met een ontstellende lichtziningheid va- banque gespeeld en naar de vermaningen van ernstige mannen als admiraal Rambonnet niet willen luisteren. De achtereenvolgende minis ters van Marine echter, en in latere jaren de chefs van den Marinestaf hebben twee groote fouten gemaakt. 1. Zij hebben zich met een kluitje in het riet laten sturen door degenen, die het geld niet wilden geven, 2. Zij hebben steeds de vloot gebouwd met de geldmiddelen, die zij uit de Kamers konden krijgen. Zij hebben al tijd met één oog naar de politieke lei ders gekeken, soms ook wel met twee oogen. Dat is fout. De redeneering moet niet zijn: Ik kan zooveel millioen krijgen en daar dit en dat van bouwen. Het eenige criterium. De eenige juiste redeneering is die, waarbij men niet naar het binnenland, maar alleen naar het buitenland kijkt en zegt: In het bui tenland bouwt men dit en dat. Voor ons is om een redelijke mate van veiligheid te heb ben zoo en zooveel noodig. Dat is het eenige criterium. Het geld speelt geen rol. Kan het in één jaar niet, dan spreide men het uit over twee. Daar is een minister van Financiën. In een land waar wij in vele op zichten een voorbeeld aan kunnen nemen heb ik het aangehoord, dat een minister van Ma rine aan een nog wel zeer prominent interpellant, die vroeg of het land een be grooting wel op kon brengen, het fiere ant woord gaf: Mijn werk is, te zorgen voor de veiligheid van de defensie. Van geldzaken heb ik geen verstand. Ten onzent echter vraagt de Marine juist datgene aan wat zij denkt er door te kunnen sleepen. Iets heel anders is dat men de natie van de redelijkheid van zijn plannen overtuigt. Wan neer de Marinestaf weet, wat hij wil wat ook lang niet altijd het geval is geweest en waar de afbrekers een handig gebruik van hebben gemaakt dan moeten alle zeilen bijgezet worden om dien wil door te zetten. De voorbereiding binnenskamers is onvol doende. De eersten in den lande moeten worden ge wonnen. De kopstukken uit de bedrijfswereld moeten worden gewonnen. De groote schreeuwleelijkerds uit de poli tieke partijen moeten worden gewonnen. Wie propaganda moeten maken. Er is in de Marine altijd een besprenkeling met jongelui uit de eerste families des lands. Deze moeten in hun kring de denkbeelden van de leiders onzer maritieme defensie uitdragen. Andere hebben verbindingen met het bedrijfsleven. Ja het bedrijfsleven absor beert een groot gedeelte dergenen die om verschillende redenen den dienst verlaten of Het eerste artikel is opgenomen in ons hr, van Zaterdag 26 November geeft U niet alleen het beste uit het beste wat het gedistil leerd betreft, doch brengt U ook het mooiste uithetmooiste op het gebied der automati sche geluidsweergave Weststraat hoek Zuidstraat Telef. 698 moeten verlaten. Van deze menschen heeft de Marine zich nooit iets aangetrokken, terwijl juist zij de aangewezen personen zijn om op ver sterking onzer vloot aan te dringen. Het con tact met de politieke partijen heeft plaats in de zoogenaamde vlootcommissie. Maar deze moeten wij juist niet hebben. De Vlootcom missie is een scherm waarachter de partij leider zich verbergt. Men moet juist achter dat scherm wezen. De eenigen die in de kies- vereeniging nog wel eens iets voor de Marine doen, dat zijn de katholieke zee-officieren. Geld besteden aan minderwaardige schepen is geld weggooien. En het is meer dan treurig dat de hier boven aangeduide foute leer heden nog door werkt. Er aan wanhopende, dat volwaardige schepen door de Kamers aangenomen zullen worden, gaat men door met minderwaardige schepen aan te vragen, zichzelf in slaap sus sende met de redeneering dat twee minder waardige schepen beter zijn dan geen enkel volwaardig. Geld besteden aan minderwaar digheden is altijd geld weggooien. Wat kan een 8000-tonner beginnen tegen vier 10.000-tonners van den vijand? De 8000- tonner moge nog zoo goed aangevoerd wor den, een kleine jongen kan niet vier Jack Dempseys knock-out slaan. Een slagschip broodnoodig. Daartoe is, als reeds eerder betoogd, het slagschip noodzakelijk. Ongelukkigerwijs is in ons verpolitiekte vaderland de marineleiding huiverig een slagschip aan te vragen. Maar toch is dat broodnoodig. Het kleinere mate rieel kan eerst dan tot zijn recht komen wan neer het niet reeds door een kleine overmacht van den vijand gedwongen wordt om een goed heenkomen te zoeken. Een overmachtige vij and heeft zich nimmer door de aanwezigheid van klein materieel van een aanval laten af houden. Er moet een slagschip gebouwd worden, dat sterker is dan het sterkste bestaande slag schip. Eerst dan dwingen wij weer respect af in de wereld van degenen, die alleen respect hebben voor de gebalde vuisten van een vast beraden man. Natuurlijk moet er een omlijs ting van kleiner materieel zijn. Verkeerd is het echter tot in der eeuwigheid door te gaan met het bouwen van kleinere eenheden zonder deze de be scherming van een slagschip te verleenen. Hoe verkeerd is het voor het moreel van de vloot, van den admiraal tot den jongsten lichtmatroos toe, wanneer ieder weet, dat de strijdmiddelen niet tegen den vijand gevoerd mogen worden, dat men iedere, zelfs geringe, overmacht uit den weg dient te gaan. Het bezit van één, het nieuwste en sterkste, slagschip zou voldoende zijn om ons een her haling te besparen van de schande uit den grooten oorlog, dat in vreemde havens de vlaggen van onze koopvaarders werden neer gehaald. Zóózeet zou ons prestige stijgen. Maar ons prestige stijgt niet met het bouwen van 8000-tons kruisers, onderzeebooten, tor- pedomotorbooten en vliegtuigen alléén. De man, die thans de verantwoording draagt voor de bescherming van Neder- landsch-Indië ter zee zou des avonds het hoofd geruster te slapen kunnen leggen, in dien hij de wetenschap had dat er ergens tus- schen de Sangi- en Talaud-eilanden een vol- bemand en welbewapend slagschip van ons rondkruiste. Zooals de zaken thans staan kan hij, indien hij zich die zware verantwoorde lijkheid vol bewust is, nooit rustig slapen. En men moet niet aankomen met nonsens- verhalen, dat wij een slagschip niet zouden kunnen bemannen. Er zijn flinke menschen genoeg te maken uit de duizenden aankomen de werkloozen, die jaarlijks de scholen verla ten. Een Transoceaan-bericht van 5 October uit Londen luidt: Materialen zijn bijeengebracht voor den bouw van een slagschip van 40.000 ton, waar van binnenkort de kiel zal worden gelegd op de welbekende werf van John Brown te Ölydebank. De bouw van- dit slagschip zal gedurende ongeveer drie jaren werk geven aan meer dan 3000 menschen. En dan durft men nog te zeggen, dat de bouw van slag schepen onproductief is! Onproductief is het, 1700 millioen aan goud in de kelders van de Nedèrlandsche Bank te laten rotten. Als er oorlog komt zullen onze tegenstanders het er heusoh wel uithalen. Erg moeilijk zal het niet zijn als ze overzee komen. Vier slagschepen zekerheid voor onze handhaving. Er wordt tegenwoordig gesproken over her verdeeling van koloniën. Met vier slagsche pen is er geen sprake van, dat deze verdee ling van andermans goed op onze kosten ge schiedt. Men een vloot van minderwaardige schepen, met een luchtslagvloot of een vloot van torpedomotorbooten loopt men over ons heen, beslist men zonder ons over ons. Met vier slagschepen in den Nederlandsch- Indischen Archipel hebben wij de „balans of power" en komt men om onze gunst bedelen Indien wij niet in staat zijn deze te bouwen, uit te rusten en te bemannen, zijn wij het ver trouwen niet waard, dat de Hemel in ons ge steld heeft door ons de bewaring van orde en rust onder zeventig millioen menschen toe te vertrouwen. Om redenen die mijn vrienden kennen, kan ik dit stuk niet met mijn vollen naam onder teekenen. Degenen voor wie het bestemd is, weten echter heel goed wie S. is S. In het eerste artikel is een storende fout geslopen. Geschreven stond (waar gespreken werd over Nederland als stabiliseerende macht),,In dien zin genomen vormt het Rijk zedeloosheid, tegen de onverdraagzaamheid, tegen de roofzucht. Bedoeld was uiteraard: „redeloosheid". Met zijn „IJsland-film". Het is reeds verscheidene jaren geleden, dat de Hel ersche Courant het besluit nam gedurende de wintermaanaen haar abonné's surprises aan te bieden in den vorm van ontspannings- en ontwikkelingsavonden, een besluit, dat gezien de groote mate van en thousiasme, waarmede het begroet werd, als ten volle geslaagd beschouwd kan worden. Zon der een enkele uitzondering waren deze bijeen komsten van onze abonné-familie een éclatant succes, gedemonstreerd door volle zalen. Het is derhalve begrijpelijk, dat wij ge meend hebben ook d i t jaar iets te brengen waarvan wij overtuigd waren dat onze lezers het op prijs zouden stellen. Plannen werden gemaakt, ideeën uitgebroed en eindelijk viel de beslissing: Jan Strijbos, de populaire avonturier, moest naar Den Helder komen. Wij stelden ons in verbinding met dezen uiterst kundigen kenner van landen, dieren en volken en hij deed de toezegging om op Donderdag 15 December a.s. naar onze stad te komen, om aldaar voor de Heldersche Cou rant in het Rialto-theater een film te vertoo- nen (annex lezing) over het onderwerp „Met Jan P. Strijbos naar IJsland". Hoewel dit slechts een voorloopige mede- deeling is, willen wij toch niet verzuimen er op te wijzen, dat het een avond zal worden, waarover gesproken wordt. Wie Strijbos kent, wie zijn boeiende en suggestieve vertel trant reeds eerder leerde kennen, en wie met hem via de film op reis ging, die zullen be grijpen, dat hier inderdaad iets geboden wordt, dat zoowel leerzaam als ontspan nend is. In dit verband willen wij onze abonné's da.i ook het advies geven dien 15den December reeds thans vrij te houden, opdat hij niet verzuime een reis naar dat merkwaard-ge IJsland met Strijbos te maken. De entrée is. als gewoonlijk, zoo gesteld, dat een ieder van dezen surprise-avond kan profiteeren. v'oor alle rangen zal zij namelijk slechts 30 cent bedragen. In ons slotartikeltje van gisteren, over de zoo geslaagde bazar van de damesafd. van den Bond van Oud-Onderofficieren is een storende fout geslopen. Abusievelijk werd vermeld, dat de sprei het eigendom van mevr. v. d. Kooy is geworden. De sprei is echter gevallen op nr. 16 en kan worden afgehaald bij mevr. v. d. Kooy, Oestersteeg 1. Wij mogen den verkoop van de loten, waar mee de dames zich belast hebben en die dezer dagen zullen worden aangeboden, wel harte lijk aanbevelen. Het is voor hetzelfde sympa thieke doel, de inrichting van de kinderlighal in de Donkere Duinen. SINTERKLAASFEEST FRÖBELSCHOLEN Blijkens de in dit nummer voorkomende ad vertentie wordt het jaarlijksche Sinterklaas feest van de Nuts-Fröbelscholen alhier gehou den op 1 December a.s. (aan de Laan) en op 2 December a.s. (aan de Vischmarkt). Er wordt op gewezen, dat, met het oog de be schikbare ruimte, alleen van de leerlingen, die dit jaar voor het laatst op school zijn, een huisgenoot kan worden toegelaten. „MÖTTLINGER" IN DUITSCHLAND VERBODEN. Volgens de Duitsche pers is de Möttlinger Gemeenschap in Duitschland verboden. op de pijnlijke plek. bestrijdt doozen a 35 en 55 ct. Een wijziging. In de mailverzending naar Hr. Ms. „Sumatra" is een wijziging gekomen. De zending op 1 December naar Algiers is vervallen. Tot 1 December kan de post worden gezonden naar Tanger. Eventueele latere zendingen zullen nog worden bekend gemaakt. Hieronder volgt de eerste verantwoording der ingekomen giften bij den heer S. Man- heim, ten bate van de Duitsche Joodsche vluchtelingen. L. C. 10.—, A. v. G. 10.—, M. 1.— P. 10.—, S. M. 10.—, Mej. F. G. 5.—, G 10.—, Mej. G. C. 1.—, Mej. B. M. 1.— K. Jr. 2.—, M. Jr. li—, v. A. 1.—, L. 2.—, Mevr. G. v. A K 2.50, N. N. 2.—, Mej. v. d. V. 1.—, L B. 1.—, M. 1.— Mej. G. C. 1.50, K 2.CO, F. 10.—, B. 5.—, Mej. S. v. S. 10.—, Ph. C. 1.—, D. B. 25.—, Mej. V. 2.50, Mevr. v. T. 2.50, Mevr. de K. 10.—, D. 2.50, K. 5—, J. de V. 5.00, K. 5.—, Mej. T. 10.—, Mevr. B. 1.—, Mej. Wed. R. 1.M *r. Wed. Ie B. 10.—, A. P. 2.50 B. 1.—, door een leerling 1.50, Chr. Hist. Jong. Ver. 1.275, W. 10—, Dames V. en v. d. R. 20.—, L. H. 2.50, Dames D. en H. 10.Mevr. de V. 2.50, B. 10.—, L. 1.—, v. D. 1—, de Zondagscenten van het kindje B. 0.10, T. 2.50; J. A. N. 2.50, J. de La H. 1.—, J. J. V. 5.—, R. J. v. A. 50.—, Mej. S. 10.—, B. v. A. 50.R. R. F.Piet, Cor, Opa 3.—, N. de L. 25.—de S. 5.00, v. L. 2.50, N. v. E. 10—, Mevr D. R. 1.— J. v. W. 1.—, A. v. G. 15.—, K. 7.50, Hofmeester Marine 2.50, B. 2.50, D. 1.50, Bond van Ambtenaren der Gemeente 10. Mej. C. C. 2.—L. .50, L'. 1.—, K. M. 2.50, Wed. C. 1.—, de K. 1.00, Ph. C. 1.J. M. 3.Departement Nut van 't Algemeen 20.allen te Den Helder, N. M. (Texel) 2.50. Totaal 487.875. In verband met de loopende geruchten over spionnage van een viertal Duitschers in onze stad en de arrestatie van dezen, kunnen wij uit de meest bevoegde bron meedeelen, dat deze geruchten volkomen uit de lucht gegrepen zijn en er van spionnage en van een arrestatie absoluut geen sprake is. Een of anderen fantast heeft dit gerucht in omloop gebracht en inderdaad het genoegen kunnen smaken, dat het als een loopend vuurtje door Den Helder is gegaan. BEVALLEN: O. BraakmanKoopmans, z. De verloofde was bruigom, toen ze ontving... Er is een oud-Hollandsch spreekwoord, dat zegt: „als iemand verre reizen doet, dan kan hij veel verha'en." Het is daarom geweldig jammer, dat het postpakket, in houdende 4 kistjes sigaren, elk van 25 stuks, dat 10 maanden geleden door den heer P. Snel uit de Koningstraat, naar een klant aan boord van een koopvaardijschip, ergens in het Oosten, werd gezonden en na 10 maanden reizen over de wereldzeeën weer in de Koningstraat terugkeerde, niet kan spreken. Het zou ongetwijfeld heel wat te vertellen hebben. Het is een bijzonder aardige geschiedenis met die 100 sigaren en ..ij laten hier in chro nologische volgorde de belevenis volgen: Op 17 Maart van dit jaar kocht de verloofde van een machinist, werkzaam op de „Sibajak" de vier kistjes bij den heer Snel, met het ver zoek die voor haar naar Calcutta in Engelsch- Indië te zenden, alwaar ae boot zou aankomen. De rookertjes werdén ingepakt en gingen op reis. Helaas... in Calcutta gearriveerd was de Sibajak al reeds vertrokken, en meenden de ambtenaren de posterijen niet beter te doen, dan het verderop te zenden, en wel naar Ma nilla, waar het schip zou aanleggen. Maar ook Manilla bracht geen uitkomst; het schip was al weer verderop gegaan en van hier zond men het geschenk door naar New York, weer met een andere mailboot. Nu dreigt de geschieuenis eentonig te wor den, want in New York bleek van den eigenaar gen spoor te vinden. Hij was reeds met zijn schip doorgereisd en wel naar... Batavia. Dus ging het pakket maar weer verderop, en na weken arriveerde het ten lange leste in Batavia, waar... het schix eveneens reeds van daan was. Nog wanhoopte men blijkbaar niet en zonder dralen werd op het bruine papier, dat zoo lang zamerhand geheel volgeschreven en geplakt was met namen, adressen, douaneverklaringen zegels, en andere mysterieuze inteekeningen, weer het adres te Manilla gekrabbeld. En op nieuw reisden die 100 sigaren verder de wereld door. „Onbestelbaar" Helaas... toen kwam er een kink in de kabel. Het bleek dat in Manilla de adressant niet te vinden was, zoodat het postpakket als onbe stelbaar retour gezonden werd naar Nederland waar het dezer dagen in de Koningstraat bij den heer Snel arriveerde. Het was feitelijk maar goed ook, dat de persoon, voor wien het cadea.u bestemd was, onvindbaar bleek, daar het anders niet onmogelijk geweest was dat nog enkele nieuwe reizen om de wereld gevolgd zouden zijn... De geschiedenis had nog enkele gevolgen. Teneerste mocht de afzender f 2.25 aan extra portie betalen (hetgeen ons voor een wereld reis een bagatel lijkt...) maar het tweede was veel amusanter. Zooals wy schreven, betrof het hier een cadeautje van een jongedame aan haar verloofde. Welnu, toen de heer Snel enkele dagen geleden de 100 sigaren (waarvan er niet één beschadigd nas!) na 10 maanden kwam afleveren deed de adressant de deur juist open met de bruidsboeket in de hand Hij stond op het punt met de huwelijksboot zee te kiezen Wat sigaren al niet kunnen meemaken. Het oog van Europa is op oogenblik ge vestigd op Frankrijk en voorr' Moskou, Ber lijn en Rome zijn er zeer bij geïnteresseerd, hoe de dag van morge i 'n Parijs verloopen zal, nu de vakvereenigingen een algemeene staking van 24 uur hebben afgekondigd, als protest tegen de regeeringsdecreten. De groote vraag is of de Fransche arbeider ge noeg karakter heeft om zelf te beslissen wat hij doen moet, in het belang van zijn land en dus in dat van zijn gezin. De massa zal achter het bevel van de vakvereeniging aanloopen en domweg volgen wat dé leiders voorschrij ven. Maar het is ook mogelijk, dat er vol doende gezond verstand L" overgebleven, dat de poging van de vakvereenigingen mislukt en dat het leven morgen niet in de war ge schopt wordt. Reynaud, de Fransche minister van finan ciën heeft krachtig ingegrepen, eenige we ken g eleden. Hij heeft verschillende bepalin gen moeten maken, die zoo op het oog een achteruitgang van den toestand voor den arbeider beteekenden. Maar dit alles was noodig, door een jarenlang wanbeheer. Rey naud heeft dan ook open aart gespeeld en heeft in een radio-rede duidelijk gemaakt, dat deze maatregelen noodig waren, om Frank rijk van den ondergang tc redden. De groote vraag is nu heeft het volk dit beroep ver staan en weigert het langer achter de dema gogische macht van de vakvereenigingslei- ders aan te loopen. Als het laatste het geval is, beteekent dit een klap in het gezicht van den tegenwoordigen minister-president, Dala- dier. Het is een zuiver politieke geschiede nis. De Parijsche Temps spreekt dan ook onom wonden van een nieuwe stakingsgolf als een revolutionaire poging. Inderdaad wordt aan genomen, dat Moskou hier achter zit en wanneer de regeering dus een verlies boekt, kan Moskou in zijn vuistje lachen. Maar waar gaat het dan heen in Frankrijk. Of naar Moskou of naar Berlijn, d.w.z. naar het fas cisme, want het is een „gave" van het nat.o- naal socialisme in troebel water te visschen. In een beschouwing schreef de N. R. Crt. dan ook dezer dagen o.m.: Het Volksfront heeft het toch al afglij dende Frankrijk tot aan den afgrond ge voerd. Jouhaux en zijn omgeving zullen geen moeite ongedaan laten om het land in dien afgrond te storten. Zijn actie wordt onder nomen naar het heet voor het herstel en de onafhankelijkheid van het land. Het heet, dat het land moet worden beveiligd tegen de fascistische gevaren. Maar zij, die op deze wijze de veilig heid van het land denken te bevorderen, begrijpen nog steeds niet, dat zij met deze agitatie den grootsten dienst bewij zen aan degen, die zij daarmede juist willen bestrijden. Verzwakking van Fr ankrijks gezag, verzwakking van de productieve middelen, vertraging van de wapening, onrust en wanorde zijn de re sultaten van hun activiteit. Wat zouden Frankrijkeventueele tegen standers zich nog beter kunnen venschen Geen spion, geen agent provocateur zou het werk kunnen verbeteren, dat Jouhaux en de zijnen ten gunste van Frankrijks mogelijke tegenstanders verrichten. Nergens zal men met zooveel innerlijke voldoening de afbrekende activiteit van deze heeren gadeslaan als in Berlijn en Rome. Westgracht 80: Tentoonstelling Historisch Genootschap „De Kop van Noord Holland". Eiken werkdag van 710 uur. Zaterdags van 35 uur en van 710 uur. Aquarium Zoöl. Station. Voor het publiek geopend: dagelijks van 912 en van 13.30 17 uur. Zaterdag van 912 uur. Natuurhistorisch Museum, 2e Vroonstraat, lederen Woensdag van 35 uur. lederen Zaterdag van 710 uur. Bovendien de eerste Zondag van elke maand van 35 uur en de eerste Woensdag van 810 uur. BIOSCOPEN: Tivoli-theater, Spoorstraat, half 8: „Achter Gevangenismurei en „Woekeraar» ontmaskerd." Rxalto, Spoorstraat half 8: „Het Meisje uit het verre Westen". Witte-Bioscoop, Koningstraat, half 8: „Muziek in 't Bloed" en „Onder Cassidy's Banier". Heden Casino, 8 uur: V.P.R.O. film-avond. Woensdag 30 November. Casino, 8.30 uur: Tweede Marine-Concert. Donderdag 1 December. Casino, 8.15 uur: Feestavond Haka Coöperatie, Zaterdag 3 December. Casino, 8.15 uur: Jubileum Vara. Opgenomen om 8 uur hedenmorgen. Barometerstand Den Helder 755.7 Temperatuur lucht 7.9 Wind; richting: N. kracht: 1 Licht op 4.21

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 5