Dreigende taal
van Italië
Krachtige bezuiniging bij de
Spoorwegen
Schiphol
DAGBLAD VOOR DEN'HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER z3aJCemb
Razzia in Kanton
nationale
luchthaven
En weer sprak Hitier
De „Condor"
op Schiphol?
Meer Hollandsche boter
naar België
KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN)
66e JAARG. No. 8481
De geest in Frankrijk
Kom op en haal onze
koloniën! Een Fransch m
protest bij Ctano
een stille wenk aan duitschland
om von ribbentbop niet te veel
aan frankrijk te doen beloven?
francois poncet.
Marokko achter Frankrijk
Dit nummer bevat 18 pagina's
WEERBERICHT
DE BILT SEINT:
Reisbureau W.ACO,
HELDERSCHE COURANT
Uitgave der Ultg.-Mij. Hollandi Noorderkwartier N.V. te Den Helder
Francois Poncet, de Fransche am
bassadeur te Rome, beeft bij Ciano
een proteststap ondernomen wegens
de betoogingen, die zich eergisteren
hebben voorgedaan in de Fascisti-
sohe kamer, waar afgevaardigden
kreten hebben geuit zooals „Tunis",
aldus de passage der verklaringen
van Ciano inzake de „natuurlijke
aspiraties van het Italiaansche
volk" onderstrepend.
De algemeene reactie in Frankrijk komt
neer op een: „kom en haai ze".
In den loop van het onderhoud, dat Fran
cois Poncet, de Fransche ambassadeur, ge
had heeft 'met graaf Ciano. en dat drie
kwartier duurde, heeft Francois Poncet.
naar men gelooft de verwondering der Fran
sche regeering tot uitdrukking gebracht., dat
een betooging inzake Fransch grondgebied
zou zijn verwekt door de regeering van een
land. dat in vrede met Frankrijk leeft. De
ambassadeur zou duidelijk hebben gemaakt,
dat ^Frankrijk de Ttaliaansche eischen op
Tunis een aangelegenheid acht. welke te
be'acheluk is om zelfs te hespreken.
Fransche 'waarnemers, aldus Peuter, zijn
van meening, dat de demonstratie moet
aanduiden, dat Ttalië tegen iedere verbete
ring van haar betrekkingen met Frankrijk
is. De felle toon der Ttaliaansche bladen
■wijst hier eveneens op.
Letterlük schrüft de Giornale d'Ita-
lia; DE ITALIAANSCHE NATIE,
SOLIDAIR MET HAAR REGEE
RING, IS TOT ALLES BEREID. ZIJ
IS BEREID OP TE MARCHEE-
REN, EN, INDIEN DIT NOODIG
ZAL ZIJN, ZELFS TEGEN FRANK
RIJK.
In Frankrijk was de overtuiging ver
spreid, dat Italië passief zou blijven te
genover de ontwikkeling der dramatische
gebeurtenissen, zegt het blad nog. Men zal
gemakkelijk begrijpen hoe de teleurstel
ling in Frankrijk was. De verrassing is ook
te verklaren uit de gewilde onwetendheid
over al hetgeen dag in dag uit in den Itali-
aanschen staat en de Italiaansche zielen
is tot stand gebracht.
Wat wil Italië?
vraagt de Fransche pers, zich af.?
Heeft het werkelijk territoriale eischen.
dan is het antwoord van Frankrijk zeer
duidelijk: een „neen" zonder omwegen, zegt
Paris Soir. Rn is in Januari 1934 geen ver
drag geteekond? Wij houden ons aan de
verdragen. Of is er sprake van een onder
handelingsmanoeuvre? Dan is dat een
soort conversatie, waarvoor Frankrijk geen
belangstelling heeft. Als de Italianen ons
iets te zeggen hebben, laten zij dat dan
doen."
Volgens de „Journal des debats"
kan deze beginnende campagne
slechts een nauwe eenheid tusschen
Frankrijk en Engeland tengevolge
hebben. Hun volkomen verzet tegen
ontoelaatbare aanmatigingen zal
den vrede handhaven.
Men zou van het bezoek van von
Pibbentrop gebruik kunnen maken
om iederen twijfel daarover in zijn
geest te doen verdwijnen. Zoo zou
zijn bezoek werkelijk nut kunnen
hebben aldus het blad.
Men stocks het in Frankrijk niet onder
stoelen of banken, dat de demonstratie als
een vergissing van Rome
beschouwd moet worden.
Frankrijk is niet bereid na München nog
verder te' gaan op den weg der. concessies
en de oppositie der openbare meening te
gen ieder idee van een afstand van koloniën
aan Duitschland, had dit reeds overduide
lijk bewezen De hulp die Italië bij zijn aan
spraken van Duitsche zijde in het vooruit-
zicht gesteld wordt, zal aan den hestaanden
toestand niet het minste of geringste kun
nen veranderen.
Overigens is het oordeel over den achter
grond der demonstraties nogal afwijkend.
Gaven wij gisteren een meening weer, vol
gens welke Ttalië beoogde de eenheid tus
schen Frankrijk en Engeland te verbreken,
een zeer aparte visie op de gebeurtenissen
is die, volgens welke het zwaartepunt van
de as Rome—Rerlijn naar het Noorden, dus
Paar Berlijn verplaatst zou worden.
In huitcnlandseho diplomatieke kringen
wijlst men erop, dat vroeger een lichte frons
°P het voorhoofd van Mussolini Duitschland
zou hebbqn bewogen van een reis als thans
von Ribbentrop naar Parijs gaat maken af te
zien, terwijl nu, ondanks Italië's demon
stratie, de reis toch doorgaat. Men ziet daar
in in genoemde kringen een teeken, dat het
zwaartepunt van de spil zich door de ont
wikkeling van het laatste halfjaar naar het
Noorden heeft verplaatst.
Merkwaardig is ook, dat het Duitsche pu
bliek blijkbaar van de Italiaansche demon
stratie niets mag weten. De bladen zwijgen
er geheel over.
De Duitsche pers maakt er met
unanieme spontaniteit geen mel
ding van, zegt de N.R.Crt., hetgeen
mag worden toegeschreven aan het
juiste inzicht, dat dit Tunis-incident
op zijn minst een schoonheidsvlek
op de reis van von Ribbentrop zal
werpen.
Trouwens van te voren heeft de
Italiaansche pers de reis van Von
Ribbentrop, waarmede men in
Duitschland zeer ingenomen ls,
eenigszins bagatelliseerend behan
deld.
Italië zou het dus heelemaal niet pret
tig vinden, dat von Ribbentrop naar Parijs
ging en Duitschland een „zachte wenk" ge
geven hebben dat Rome en Parijs nog niet
zulke heel dikke vrienden zijn. Met andere
woorden, dat de asgenoot. op zijn beurt de
flirtation met Marianne niet te ver mag
drijven.
Opvallend is het bezoek dat de Fransche
ambassadeur te Londen heeft gebracht aan
het Foreign Office. Men brengt dit in ver
band met de gebeurtenissen in Italië en het
aanstaande bezoek van Chamberlain aan
Rome.
Het Duitsche volk stelde de ge
boorte-acte van het Duitsche
rijk op.
Weer heeft Hitier gisteravond uit
eengezet, dat de vastbeslotenheid van
het Duitsche volk heeft geleid tot
het tot standkomen van het groot-
Duitsche rijk van thans.
Sprekende over het jaar 1938 zeide de
Fuhrer onder andere:
Wij hebben zeer gematigde beperkingen
in de doelstelling van onze buitenlandsche
politiek aangebracht, doch ergens houden
internationale rechten op en komt het na
tionale recht van het Duitsche volk. Voor dit
natoinale recht zijn wij nu dit jaar opgeko
men.
Ten besluite van dit jaar zult ook gij u
thans voor de geheele wereld vertoonen en
uw bekentenis afleggen, deze bekrachtigen
en daarmede plechtig bezweren. Het was
zakelijk niet noodig, doch het is noodig als
besluit der geboorteactc van het Groot-Duit-
sche rijk. De geboorteacte van het tweede
rijk werd onderteekend en opgesteld door
de Duitsche vorsten. De geboorteacte van
het derde rijk werd opgesteld en bevestigd
door het Duitsche volk, aldus eindigde Hit-
Ier zijn rede te Reichenberg, die als gewoon
lijk door duizenden werd aangehoord en
waarbij spreekkoren het traditioneele: Wij
danken onzen Führer! uitriepen.
Kalm en vastbesloten.
Na de rede van Ciano in de italiaansche
kamer en de betoogingen te Rome hebben
de vereenigingen van Corsicancn in Marok
ko in de voornaamste steden van het pro
tectoraat protestbijeenkomsten gehouden.
Aan Daladier werden telegrammen gezon
den,, waarin de regeering de verzekering ge
geven wordt van de „kaime vastbeslotenheid
der Corsicanen, zich te verzetten", en plech
tig verklaard wordt, "dat zij, trotsch op den
titel van Franschman, nooit zullen gedoo-
gen, dat de Fransche nationaliteit hun door
wien ook wordt betwist"*
Geen subsidie aan busdiensten
op de opgeheven spoorlijnen!
Uitbreiding van diesel-electrische
tractie in overweging.
Weekeindretours?
Met betrekking tot het Spoorwegtekort ad.
9 millioen deelt de minister in een memorie
van antwoord aan de Tweede Kamer inza
ke de begrooting Verkeersfonds mede, dat
mst maatregelen tot reorganisatie en bezui
niging zoo krachtig mogelijk wordt voortge
gaan en ter verkrijging van hoogere inkom
sten het vervoer per spoor zal worden aan
gemoedigd.
Verlenging van diensttijden van het per
soneel ligt niet in de bedoeling.
Opheffing van
stations.
spoorlijnen en
Slechts een zeer gering aantal klachten is
naar aanleiding van de opheffing van di
verse spoorlijnen en stations binnengeko
men.
Indien ook een eenvoudige auto
busdienst in de blijkbaar zeer gerin
ge vervoersbehoeften van de opgehe
ven lijnen niet op loonende wijze
kan voorzien, ligt het, naar het oor
deel van den minister, niet op den
weg der regeering om de betrokken
streek door subsideering aan een
dienst met behoorlijke frequentie te
helpen.
Pogingen om te komen tot oprichting van
een N. V. voor het exploiteeren van auto
busdiensten over het geheele land hebben
geen resultaat opgeleverd. Zooveel doenlijk
wordt de locale vervoerverzorging aan auto
bussen niet eerder overgelaten, dan nadat
de wegen in bruikbaren toestand zijn geko
men.
Spoorweg pensioenfonds.
Maatregelen om de jaarlijksche storting
ter bestrijding van het tekort in het Spoor
wegpensioenfonds te hervatten, worden voor
gesteld, zoodra de ingediende belastingvoor
stellen zullen zijn aanee; -u-ien. Verhooging
van die storting zal een bunt van onder
zoek uitmaken.
Spoorwegmaterieel.
Uitbreiding van Diesel-electrische tractie
zal kunnen worden overwogen, nadat de be
schikking over het vereischte nieuwe Diesel-
electrische rijtuig-materieel zal zijn verkre
gen.
Onbewaakte overwegen.
De minister stelt zich voor spoedig tot
een urgentieplan te komen met betrekking
tot de verdere uitbreiding der automatische
waarschuwingsinrichtingen bij onbewaakte
overwegen.
Weekeindretours.
Invoering van weekeindretours en van
andere tariefmaatregelen tot stimuleering
van het personenvervoer voor niet-zakelijke
doeleinden, is door de nieuwe directie in stu
die genomen.
ekkbr
la
w
Honderden Chineezen op de
hoeken der straten opgehangen.
Heftige Japansche aanvallen.
De Japansche troepen hebben 'een hefti-
gen aanval gedaan over den Tantsjau-wa-
terweg bij Kanton, het doel is de Chineesche
troepen in de delta ten zuiden van Kanton
te vernietigen.
Voor het eerst sedert de bezetting van
Kanton door de Japanneezen mochten gis
teren vreemdelingen de stad niet binnen
gaan wegens „een razzia op plunderaars en
misdadigers". In de buitenlandsche con
cessie, Sjamien, werd geweer- en machine
geweervuur gehoord. Een vreemdeling, die
in de stad was geweest zeide bij zijn terug
keer te Sjamien. dat honderden Chineezen
waren gearresteerd en opgehangen.
Nieuw Japansch offensief-
De Japanneezen hebben voorbereidingen
voor een nieuw offensief tegen Tsjangtsja
en Nantsjang getroffen. Van Hankau wor
den groote hoeveelheden munitie en ander
oorlogstuig naar het Zuiden gezonden: de
straatwegen zijn vol transportkolonnes en
troepen.
Bommen op burgers.
Naar het Chineesche Persbureau, meldt,
hebben 35 Japansche vliegtuigen een zeer
hevig bombardement op Kweilin, de hoofd
stad van Kwangsi, ondernomen. Meer dan
zestig bommen kwamen terecht in twee
der drukste straten, waardoor 10 menschen,
meest vrouwen en kinderen, omgekomen of
gewond zijn.
De beide straten werden vrijwel in puin-
hoopen herschapen.
Een moskee werd geheel vernield. Kweilin
aldus bet Chineesche, bezit geen militaire
etablissementen.
Wetsontwerp spoedig te verwachten
STICHTING VAN EEN N.V., WAARIN
SCHIPHOL WORDT INGEBRACHT.
ROTTERDAM—SCHIPHOL IN 50 MINUTEN
VIA DIRECTEN AUTO-SNELWEG.
VLIEGVELD VOOR ZUID-LIMBURG.
De regeering acht het, in het belang
van de positie der Nederlandsche
luchtvaart in het internationale
luchtverkeer, niet juist, dat de ver
dere vliegveld-ontwikkeling hier te
lande het ï-esultaat wordt van een
speciaal op de behartiging van locale
belangen gericht beleid, aldus de me
morie van antwoord aan de Tweede
Kamer inzake de begrooting verkeers
fonds De vliegveldontwikkeling moet
geleid worden met het oog op onze
nationale belangen, waarin uiteraard
een zoo goed mogelijke behartiging
van de verschillende locale belangen
begrepen is.
De minister licht in de memorie toe, hoe
hij tot het aanwijzen van Schiphol als cen
traal vliegveld gekomen is.
Vóórop stond, dat het zoo snel mogelijk
voorzien in de behoefte aan militaire lucht
vaartterreinen een primaire eisch van
landsbelang was.
Een nadere raming van de kosten van een
vliegveld bij Leiderdorp leverde, op grond
van een nader onderzoek, waaruit bleek, dat
bijzondere voorzieningen met betrekking tot
de bodemgesteldheid noodig zouden zijn, een
tegenvaller op. Ook omdat Schiphol reeds
over uitgebreide en kostbare inrichtingen be
schikt, beteekende de keuze: „Schiphol" be
langrijke budgetaire voordeelen:
Hoofdzaak bij de beslissing inzake het na
tionale luchtvaarttererin voor het burger
lijk luchtverkeer is echter uiteraard de
vraag, of het als zoodanig aan te wijzen ter
rein inderdaad kan geacht worden door vol
doend centrale ligging in de behoefte van
de groote bevolkingscentra aan een gemak
kelijk bereikbaar vliegveld voor het groote
internationale verkeer te voldoen.
Toen ten aanzien van dit punt de
regeering van oordeel was, dat
Schiphol aan de in dezen te stellen
eischen zou kunnen voldoen, wer
den onderhandelingen geopend met
het dagelijksch bestuur der gemeen-
te Amsterdam Deze onderhandelin
gen hebben geleid tot het opstellen
van een plan, waarbij Schiphol
wordt bestemd tot nationale lucht
haven. welk plan in den vorm van
een wetsontwerp tot deelneming
van het Rijk in een N.V., waarin
Schiphol wordt ingebracht, de Ka
mer eerlang zal bereiken.
Sneller verbinding Rotterdam-
Schiphol.
Het ligt in het voornemen aan de bezwa
ren der bestaande verbinding van Rotter
dam naar Schiphol een einde te maken door
den aanleg van een autosnelweg van den
bestaanden rijksweg Rotterdam—Den Haag
nabij Ypenburg, langs de oostzijde van Voor
schoten naar den nieuwen rijksweg bij
Oegstgeest. Met uitvoering van deze ver
binding is een aanvang gemaakt.
Verder ligt het in het voornemen binnen
korten tijd ook een wegvak aan te leggen,
dat van den genoemden nieuwen rijksweg
onder Voorschoten een rechtstreeksche ver
binding zal geven met den autosnelweg van
Sassenheim naar Amsterdam onder Bur
gerveen.
Wanneer dit wegvak zal zijn tot stand ge
komen, zal de afstand RotterdamSchiphol
in 50 minuten kunnen worden afgelegd. Ver
wacht wordt dat het Rijkswegenplan binnen
4 jaren voltooid zal zijn.
Inzake den aanleg van een luchtvaartter
rein in Zuid-Limburg kon thans een beslis-
sing worden verwacht.
Verwachting: v. d. kuststrook:
Matige wind uit het Zuiden
tot Z.W., gedeeltelijk be
wolkt, mogelijk overdag nog
lichte regenbuien zelfde tem
peratuur.
Algemeene vooruitzichten: Het
weertype vertoont geen
neiging tot verandering en
en nieuwe storm is nog
niet te voorzien.
Tusschenlanding in de hoofd
stad op de terugreis TokioBer
lijn verwacht.
Duitsche concurrentie op onze
Indië-lijn?
De „Voelkischer Beobachter" meldt, dat
het Focke Wulfvliegtuig „Condor", dat dezer
dagen een recordvlucht BerlijnTokio maak
te, op zijn terugreis naar Berlijn ook Am
sterdam zal aandoen.
De route is waarschijnlijk als volgt: via
Mandsjoekwo, over de Philippijnen, Borneo,
Batavia en Bangkok naar Basra en vandaar
naar Amsterdam.
Va.naf onze hoofdstad wil men dan naar
Berlijn terugkeeren, waar men zich voor
stelt op 1? Dec. te arriveeren.
Het traject BasraAmsterdam zou dan
samenvallen met de normale route van de
K.L.M. Blijkbaar ligt in de bedoeling aan te
toonen, dat de „Condor" op dit traject veel
sneller is dan de bij de K.L.M. gebruikelij
ke toestellen.
Het Hbld., waaraan wij dit bericht ont-
lecnen, teekent hierbij 'aan:
Dit zal een „koud" kunstje zijn voor dit
recordtoestel, dat een 'gemiddelde maken
kan van ruim 320 over een zeer grooten af
staand. Een andere kwestie is, dat aan zoo
danige vergelijking niet de minste waarde
behoeft te worden toegekend, omdat de groot
heden hier onvergelijkbaar zijn: de K.L.M.
met een aan een vast reisschema gebonden
dienst, deze „Condor" welke er op uit is om
alle afstanden zoo snel mogelijk te overbrug
gen. Wat kan een „Douglas" overigens ook
als 't moet, getuige Parmentiers vlucht Mil-
denhallMelbourne in de McPhèrson Robert-
son race.
De Voelkischer Beobachter meldt verder,
dat het in de bedoeling ligt, in de toekomst
een regelmatigen vliegdienst Berlijn-Tokio-
Berlijn te openen.
Naar wij vernemen, heeft de Belgi
sche regeering besloten, het Decem-
ber-contingent voor boter, dat, zooals
wij dezer dagen meldden, was vast
gesteld op 100 ton, te verhoögen tot
250 ton. Nederland mag van dit con
tingent 27'/2 pCt. leveren.
5-daagse KERSTREIS naar PARIJS, ge
heel verzorgd f 39.40.
Programma op aanvraag.
Vraagt onze gids voor wintersportreizen per
trein en autocars.
W.A.C.O. Kanaalweg 132 Tel. 773.
Den Helder.