Dreigende taal van Italië Krachtige bezuiniging bij de Spoorwegen Schiphol DAGBLAD VOOR DEN'HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER z3aJCemb Razzia in Kanton nationale luchthaven En weer sprak Hitier De „Condor" op Schiphol? Meer Hollandsche boter naar België KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN) 66e JAARG. No. 8481 De geest in Frankrijk Kom op en haal onze koloniën! Een Fransch m protest bij Ctano een stille wenk aan duitschland om von ribbentbop niet te veel aan frankrijk te doen beloven? francois poncet. Marokko achter Frankrijk Dit nummer bevat 18 pagina's WEERBERICHT DE BILT SEINT: Reisbureau W.ACO, HELDERSCHE COURANT Uitgave der Ultg.-Mij. Hollandi Noorderkwartier N.V. te Den Helder Francois Poncet, de Fransche am bassadeur te Rome, beeft bij Ciano een proteststap ondernomen wegens de betoogingen, die zich eergisteren hebben voorgedaan in de Fascisti- sohe kamer, waar afgevaardigden kreten hebben geuit zooals „Tunis", aldus de passage der verklaringen van Ciano inzake de „natuurlijke aspiraties van het Italiaansche volk" onderstrepend. De algemeene reactie in Frankrijk komt neer op een: „kom en haai ze". In den loop van het onderhoud, dat Fran cois Poncet, de Fransche ambassadeur, ge had heeft 'met graaf Ciano. en dat drie kwartier duurde, heeft Francois Poncet. naar men gelooft de verwondering der Fran sche regeering tot uitdrukking gebracht., dat een betooging inzake Fransch grondgebied zou zijn verwekt door de regeering van een land. dat in vrede met Frankrijk leeft. De ambassadeur zou duidelijk hebben gemaakt, dat ^Frankrijk de Ttaliaansche eischen op Tunis een aangelegenheid acht. welke te be'acheluk is om zelfs te hespreken. Fransche 'waarnemers, aldus Peuter, zijn van meening, dat de demonstratie moet aanduiden, dat Ttalië tegen iedere verbete ring van haar betrekkingen met Frankrijk is. De felle toon der Ttaliaansche bladen ■wijst hier eveneens op. Letterlük schrüft de Giornale d'Ita- lia; DE ITALIAANSCHE NATIE, SOLIDAIR MET HAAR REGEE RING, IS TOT ALLES BEREID. ZIJ IS BEREID OP TE MARCHEE- REN, EN, INDIEN DIT NOODIG ZAL ZIJN, ZELFS TEGEN FRANK RIJK. In Frankrijk was de overtuiging ver spreid, dat Italië passief zou blijven te genover de ontwikkeling der dramatische gebeurtenissen, zegt het blad nog. Men zal gemakkelijk begrijpen hoe de teleurstel ling in Frankrijk was. De verrassing is ook te verklaren uit de gewilde onwetendheid over al hetgeen dag in dag uit in den Itali- aanschen staat en de Italiaansche zielen is tot stand gebracht. Wat wil Italië? vraagt de Fransche pers, zich af.? Heeft het werkelijk territoriale eischen. dan is het antwoord van Frankrijk zeer duidelijk: een „neen" zonder omwegen, zegt Paris Soir. Rn is in Januari 1934 geen ver drag geteekond? Wij houden ons aan de verdragen. Of is er sprake van een onder handelingsmanoeuvre? Dan is dat een soort conversatie, waarvoor Frankrijk geen belangstelling heeft. Als de Italianen ons iets te zeggen hebben, laten zij dat dan doen." Volgens de „Journal des debats" kan deze beginnende campagne slechts een nauwe eenheid tusschen Frankrijk en Engeland tengevolge hebben. Hun volkomen verzet tegen ontoelaatbare aanmatigingen zal den vrede handhaven. Men zou van het bezoek van von Pibbentrop gebruik kunnen maken om iederen twijfel daarover in zijn geest te doen verdwijnen. Zoo zou zijn bezoek werkelijk nut kunnen hebben aldus het blad. Men stocks het in Frankrijk niet onder stoelen of banken, dat de demonstratie als een vergissing van Rome beschouwd moet worden. Frankrijk is niet bereid na München nog verder te' gaan op den weg der. concessies en de oppositie der openbare meening te gen ieder idee van een afstand van koloniën aan Duitschland, had dit reeds overduide lijk bewezen De hulp die Italië bij zijn aan spraken van Duitsche zijde in het vooruit- zicht gesteld wordt, zal aan den hestaanden toestand niet het minste of geringste kun nen veranderen. Overigens is het oordeel over den achter grond der demonstraties nogal afwijkend. Gaven wij gisteren een meening weer, vol gens welke Ttalië beoogde de eenheid tus schen Frankrijk en Engeland te verbreken, een zeer aparte visie op de gebeurtenissen is die, volgens welke het zwaartepunt van de as Rome—Rerlijn naar het Noorden, dus Paar Berlijn verplaatst zou worden. In huitcnlandseho diplomatieke kringen wijlst men erop, dat vroeger een lichte frons °P het voorhoofd van Mussolini Duitschland zou hebbqn bewogen van een reis als thans von Ribbentrop naar Parijs gaat maken af te zien, terwijl nu, ondanks Italië's demon stratie, de reis toch doorgaat. Men ziet daar in in genoemde kringen een teeken, dat het zwaartepunt van de spil zich door de ont wikkeling van het laatste halfjaar naar het Noorden heeft verplaatst. Merkwaardig is ook, dat het Duitsche pu bliek blijkbaar van de Italiaansche demon stratie niets mag weten. De bladen zwijgen er geheel over. De Duitsche pers maakt er met unanieme spontaniteit geen mel ding van, zegt de N.R.Crt., hetgeen mag worden toegeschreven aan het juiste inzicht, dat dit Tunis-incident op zijn minst een schoonheidsvlek op de reis van von Ribbentrop zal werpen. Trouwens van te voren heeft de Italiaansche pers de reis van Von Ribbentrop, waarmede men in Duitschland zeer ingenomen ls, eenigszins bagatelliseerend behan deld. Italië zou het dus heelemaal niet pret tig vinden, dat von Ribbentrop naar Parijs ging en Duitschland een „zachte wenk" ge geven hebben dat Rome en Parijs nog niet zulke heel dikke vrienden zijn. Met andere woorden, dat de asgenoot. op zijn beurt de flirtation met Marianne niet te ver mag drijven. Opvallend is het bezoek dat de Fransche ambassadeur te Londen heeft gebracht aan het Foreign Office. Men brengt dit in ver band met de gebeurtenissen in Italië en het aanstaande bezoek van Chamberlain aan Rome. Het Duitsche volk stelde de ge boorte-acte van het Duitsche rijk op. Weer heeft Hitier gisteravond uit eengezet, dat de vastbeslotenheid van het Duitsche volk heeft geleid tot het tot standkomen van het groot- Duitsche rijk van thans. Sprekende over het jaar 1938 zeide de Fuhrer onder andere: Wij hebben zeer gematigde beperkingen in de doelstelling van onze buitenlandsche politiek aangebracht, doch ergens houden internationale rechten op en komt het na tionale recht van het Duitsche volk. Voor dit natoinale recht zijn wij nu dit jaar opgeko men. Ten besluite van dit jaar zult ook gij u thans voor de geheele wereld vertoonen en uw bekentenis afleggen, deze bekrachtigen en daarmede plechtig bezweren. Het was zakelijk niet noodig, doch het is noodig als besluit der geboorteactc van het Groot-Duit- sche rijk. De geboorteacte van het tweede rijk werd onderteekend en opgesteld door de Duitsche vorsten. De geboorteacte van het derde rijk werd opgesteld en bevestigd door het Duitsche volk, aldus eindigde Hit- Ier zijn rede te Reichenberg, die als gewoon lijk door duizenden werd aangehoord en waarbij spreekkoren het traditioneele: Wij danken onzen Führer! uitriepen. Kalm en vastbesloten. Na de rede van Ciano in de italiaansche kamer en de betoogingen te Rome hebben de vereenigingen van Corsicancn in Marok ko in de voornaamste steden van het pro tectoraat protestbijeenkomsten gehouden. Aan Daladier werden telegrammen gezon den,, waarin de regeering de verzekering ge geven wordt van de „kaime vastbeslotenheid der Corsicanen, zich te verzetten", en plech tig verklaard wordt, "dat zij, trotsch op den titel van Franschman, nooit zullen gedoo- gen, dat de Fransche nationaliteit hun door wien ook wordt betwist"* Geen subsidie aan busdiensten op de opgeheven spoorlijnen! Uitbreiding van diesel-electrische tractie in overweging. Weekeindretours? Met betrekking tot het Spoorwegtekort ad. 9 millioen deelt de minister in een memorie van antwoord aan de Tweede Kamer inza ke de begrooting Verkeersfonds mede, dat mst maatregelen tot reorganisatie en bezui niging zoo krachtig mogelijk wordt voortge gaan en ter verkrijging van hoogere inkom sten het vervoer per spoor zal worden aan gemoedigd. Verlenging van diensttijden van het per soneel ligt niet in de bedoeling. Opheffing van stations. spoorlijnen en Slechts een zeer gering aantal klachten is naar aanleiding van de opheffing van di verse spoorlijnen en stations binnengeko men. Indien ook een eenvoudige auto busdienst in de blijkbaar zeer gerin ge vervoersbehoeften van de opgehe ven lijnen niet op loonende wijze kan voorzien, ligt het, naar het oor deel van den minister, niet op den weg der regeering om de betrokken streek door subsideering aan een dienst met behoorlijke frequentie te helpen. Pogingen om te komen tot oprichting van een N. V. voor het exploiteeren van auto busdiensten over het geheele land hebben geen resultaat opgeleverd. Zooveel doenlijk wordt de locale vervoerverzorging aan auto bussen niet eerder overgelaten, dan nadat de wegen in bruikbaren toestand zijn geko men. Spoorweg pensioenfonds. Maatregelen om de jaarlijksche storting ter bestrijding van het tekort in het Spoor wegpensioenfonds te hervatten, worden voor gesteld, zoodra de ingediende belastingvoor stellen zullen zijn aanee; -u-ien. Verhooging van die storting zal een bunt van onder zoek uitmaken. Spoorwegmaterieel. Uitbreiding van Diesel-electrische tractie zal kunnen worden overwogen, nadat de be schikking over het vereischte nieuwe Diesel- electrische rijtuig-materieel zal zijn verkre gen. Onbewaakte overwegen. De minister stelt zich voor spoedig tot een urgentieplan te komen met betrekking tot de verdere uitbreiding der automatische waarschuwingsinrichtingen bij onbewaakte overwegen. Weekeindretours. Invoering van weekeindretours en van andere tariefmaatregelen tot stimuleering van het personenvervoer voor niet-zakelijke doeleinden, is door de nieuwe directie in stu die genomen. ekkbr la w Honderden Chineezen op de hoeken der straten opgehangen. Heftige Japansche aanvallen. De Japansche troepen hebben 'een hefti- gen aanval gedaan over den Tantsjau-wa- terweg bij Kanton, het doel is de Chineesche troepen in de delta ten zuiden van Kanton te vernietigen. Voor het eerst sedert de bezetting van Kanton door de Japanneezen mochten gis teren vreemdelingen de stad niet binnen gaan wegens „een razzia op plunderaars en misdadigers". In de buitenlandsche con cessie, Sjamien, werd geweer- en machine geweervuur gehoord. Een vreemdeling, die in de stad was geweest zeide bij zijn terug keer te Sjamien. dat honderden Chineezen waren gearresteerd en opgehangen. Nieuw Japansch offensief- De Japanneezen hebben voorbereidingen voor een nieuw offensief tegen Tsjangtsja en Nantsjang getroffen. Van Hankau wor den groote hoeveelheden munitie en ander oorlogstuig naar het Zuiden gezonden: de straatwegen zijn vol transportkolonnes en troepen. Bommen op burgers. Naar het Chineesche Persbureau, meldt, hebben 35 Japansche vliegtuigen een zeer hevig bombardement op Kweilin, de hoofd stad van Kwangsi, ondernomen. Meer dan zestig bommen kwamen terecht in twee der drukste straten, waardoor 10 menschen, meest vrouwen en kinderen, omgekomen of gewond zijn. De beide straten werden vrijwel in puin- hoopen herschapen. Een moskee werd geheel vernield. Kweilin aldus bet Chineesche, bezit geen militaire etablissementen. Wetsontwerp spoedig te verwachten STICHTING VAN EEN N.V., WAARIN SCHIPHOL WORDT INGEBRACHT. ROTTERDAM—SCHIPHOL IN 50 MINUTEN VIA DIRECTEN AUTO-SNELWEG. VLIEGVELD VOOR ZUID-LIMBURG. De regeering acht het, in het belang van de positie der Nederlandsche luchtvaart in het internationale luchtverkeer, niet juist, dat de ver dere vliegveld-ontwikkeling hier te lande het ï-esultaat wordt van een speciaal op de behartiging van locale belangen gericht beleid, aldus de me morie van antwoord aan de Tweede Kamer inzake de begrooting verkeers fonds De vliegveldontwikkeling moet geleid worden met het oog op onze nationale belangen, waarin uiteraard een zoo goed mogelijke behartiging van de verschillende locale belangen begrepen is. De minister licht in de memorie toe, hoe hij tot het aanwijzen van Schiphol als cen traal vliegveld gekomen is. Vóórop stond, dat het zoo snel mogelijk voorzien in de behoefte aan militaire lucht vaartterreinen een primaire eisch van landsbelang was. Een nadere raming van de kosten van een vliegveld bij Leiderdorp leverde, op grond van een nader onderzoek, waaruit bleek, dat bijzondere voorzieningen met betrekking tot de bodemgesteldheid noodig zouden zijn, een tegenvaller op. Ook omdat Schiphol reeds over uitgebreide en kostbare inrichtingen be schikt, beteekende de keuze: „Schiphol" be langrijke budgetaire voordeelen: Hoofdzaak bij de beslissing inzake het na tionale luchtvaarttererin voor het burger lijk luchtverkeer is echter uiteraard de vraag, of het als zoodanig aan te wijzen ter rein inderdaad kan geacht worden door vol doend centrale ligging in de behoefte van de groote bevolkingscentra aan een gemak kelijk bereikbaar vliegveld voor het groote internationale verkeer te voldoen. Toen ten aanzien van dit punt de regeering van oordeel was, dat Schiphol aan de in dezen te stellen eischen zou kunnen voldoen, wer den onderhandelingen geopend met het dagelijksch bestuur der gemeen- te Amsterdam Deze onderhandelin gen hebben geleid tot het opstellen van een plan, waarbij Schiphol wordt bestemd tot nationale lucht haven. welk plan in den vorm van een wetsontwerp tot deelneming van het Rijk in een N.V., waarin Schiphol wordt ingebracht, de Ka mer eerlang zal bereiken. Sneller verbinding Rotterdam- Schiphol. Het ligt in het voornemen aan de bezwa ren der bestaande verbinding van Rotter dam naar Schiphol een einde te maken door den aanleg van een autosnelweg van den bestaanden rijksweg Rotterdam—Den Haag nabij Ypenburg, langs de oostzijde van Voor schoten naar den nieuwen rijksweg bij Oegstgeest. Met uitvoering van deze ver binding is een aanvang gemaakt. Verder ligt het in het voornemen binnen korten tijd ook een wegvak aan te leggen, dat van den genoemden nieuwen rijksweg onder Voorschoten een rechtstreeksche ver binding zal geven met den autosnelweg van Sassenheim naar Amsterdam onder Bur gerveen. Wanneer dit wegvak zal zijn tot stand ge komen, zal de afstand RotterdamSchiphol in 50 minuten kunnen worden afgelegd. Ver wacht wordt dat het Rijkswegenplan binnen 4 jaren voltooid zal zijn. Inzake den aanleg van een luchtvaartter rein in Zuid-Limburg kon thans een beslis- sing worden verwacht. Verwachting: v. d. kuststrook: Matige wind uit het Zuiden tot Z.W., gedeeltelijk be wolkt, mogelijk overdag nog lichte regenbuien zelfde tem peratuur. Algemeene vooruitzichten: Het weertype vertoont geen neiging tot verandering en en nieuwe storm is nog niet te voorzien. Tusschenlanding in de hoofd stad op de terugreis TokioBer lijn verwacht. Duitsche concurrentie op onze Indië-lijn? De „Voelkischer Beobachter" meldt, dat het Focke Wulfvliegtuig „Condor", dat dezer dagen een recordvlucht BerlijnTokio maak te, op zijn terugreis naar Berlijn ook Am sterdam zal aandoen. De route is waarschijnlijk als volgt: via Mandsjoekwo, over de Philippijnen, Borneo, Batavia en Bangkok naar Basra en vandaar naar Amsterdam. Va.naf onze hoofdstad wil men dan naar Berlijn terugkeeren, waar men zich voor stelt op 1? Dec. te arriveeren. Het traject BasraAmsterdam zou dan samenvallen met de normale route van de K.L.M. Blijkbaar ligt in de bedoeling aan te toonen, dat de „Condor" op dit traject veel sneller is dan de bij de K.L.M. gebruikelij ke toestellen. Het Hbld., waaraan wij dit bericht ont- lecnen, teekent hierbij 'aan: Dit zal een „koud" kunstje zijn voor dit recordtoestel, dat een 'gemiddelde maken kan van ruim 320 over een zeer grooten af staand. Een andere kwestie is, dat aan zoo danige vergelijking niet de minste waarde behoeft te worden toegekend, omdat de groot heden hier onvergelijkbaar zijn: de K.L.M. met een aan een vast reisschema gebonden dienst, deze „Condor" welke er op uit is om alle afstanden zoo snel mogelijk te overbrug gen. Wat kan een „Douglas" overigens ook als 't moet, getuige Parmentiers vlucht Mil- denhallMelbourne in de McPhèrson Robert- son race. De Voelkischer Beobachter meldt verder, dat het in de bedoeling ligt, in de toekomst een regelmatigen vliegdienst Berlijn-Tokio- Berlijn te openen. Naar wij vernemen, heeft de Belgi sche regeering besloten, het Decem- ber-contingent voor boter, dat, zooals wij dezer dagen meldden, was vast gesteld op 100 ton, te verhoögen tot 250 ton. Nederland mag van dit con tingent 27'/2 pCt. leveren. 5-daagse KERSTREIS naar PARIJS, ge heel verzorgd f 39.40. Programma op aanvraag. Vraagt onze gids voor wintersportreizen per trein en autocars. W.A.C.O. Kanaalweg 132 Tel. 773. Den Helder.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 1