De „Ekster" neergestort Wij lazen voor Het starten en landen op vliegtuig=moederschepen Nieuwe autoweg over de Alpen Ongeluk bij lesmanoeuvre Alle vier inzittenden gedood Motor sioeg iet. |?eB boosi veroorzaakt ontploffing Mexico verkoopt olie aan Duitschland Zelfs kinderen betoogden Uit de Pers van beden Complot tegen den Duitschen Staat SMK.WÏS £ST' Om kwart over elf gistermorgen is het Lockheed-vliegtuig „Ekster" van de K.L.M. kort na den start op korten afstand van Schiphol afge gleden. neergestort en in brand ge vlogen. Het toestel ligt nabij den dijk van den Haarlenvmermeerpol- der bij den Vijfhuizerweg. Aan boord van het vliegtuig, dat opgestegen was voor een lesvlucht, bevonden zich vier personen, n.1. de gezagvoerder, de radio-telegrafist, de boordwerktuigkundige en een leer ling. Alle vier inzittenden zijn omgeko men. Het bericht van de vliegramp, werd- in de stad met ontzetting vernomen. Nog versch in het geheugen ligt de ramp van de „Ijs vogel". Ditmaal is weliswaar geen liin- vliegtuig van de K.L.M. verongelukt, doch de ramp, weer in de onmiddellijke' nabijheid van de Amsterdamsche luchthaven, heeft weer vier slachtoffers geëischt. Te kwart over elf was het Lockheed-vlieg- tuig „Ekster" oncestegen met als bestuur- der-leeraar de vlieger van der Seyde. Als leer'ingvlieeer vloog mee de heer Schre". Verder waren aan boord de werktuigkundi ge Goedicher en de radiotelegrafist Becking. Wat er preries gebeurd is kon nog niet worden vastgesteld. Vast staat, dat het toe- se.I kort nadat het was gestart en toen het zich nog op vrii geringe hoogte bevond, is afgegleden en neergestort. Het toestel kwant neer in den Haarlem mermeerpolder vlak bij den dijk langs de Bingvaart. on ongeveer anderhalve kilome ter van den ingang van het vliegveld Schip hol. Toestel geheel in vlammen gehuld. Direct nadat het toestel was neergekomen, vloog het in brand. Toen men bij het toestel kwam was dit geheel in vla nutte n gehuld en was het niet meer mogelijk aan de inzit tenden hulp te bieden. Het is waarschijnlijk, dat de vier slachtoffers op slag gedood werden. Hun lijken zijn verkoold. Van het toestel is niet meer dan een door brand geheel vernield wrak over gebleven. Onmiddellijk nadat bekend werd, dat er on Schiphol een vliegtuig was neergekomen, zijn uit Amsterdam de gemeentelijke genees kundige dienst en de brandweer ter assis tentie derwaarts vertrokken. Ook van het vliegveld zelf werd onmiddellijk alle be schikbare hulpmateriaal naar de plaats van die ramp gedirigeerd. Zooals gemeld mocht redding niet meer mogelijk zijn. Het verhaal van een ooggetuige. Toen wij op de plaats van de ramp kwa men, vonden wij daar een ooggetuige van de ramp, die onze luchtvaart thans weer heeft getroffen. De „Ekster" aldus onze zegsman kwam laag vliegende in aanraking met de toppen van de boomen aan den Schiphoi- dijk. Direct daarop is het. met draaiende motoren, neergestort tegen den weg. die van den Schipholdijk, loopende langs de Ring vaart. leidt naar de boerderij „Johamieshos- ve" van den heer van de Veldt. Onmiddellijk nadat het toestel was neer gestort, vloog het in brand. Geweldige vlammen schoten omhoog en iedere moge lijkheid om de inzittenden te hulp te komen was uitgesloten. Het brandende toestel ver spreidde een enorme hitte, zoodat het ge vaarlijk was het te naderen. Een andere ooggetuige vertelde ons, dat de aanraking met de boomen niet de oor zaak van den val geweest kan zijn en 't toe stel nog op de helling van den dijk den grond reeds raakte. Dit wordt door een lang spoor aangetoond. De linkermotor van de „Ekster" vloog, nadat het vliegtuig me* de aarde in botsing was gekomen, los en drong in den wal van de langs den dijk loopende sloot. Het toe stel zelf maakte een kwart slag om, schoof rakelings langs een daar staande arbeiders woning en sloeg vervolgens te pletter tegen den weg, die van den Schipholdijk naar de „Johanneshoeve" leidt. De slag, waarmede het vliegtuig hier neer kwam was tot verren afstand te hooren. De brokstukken vlogen naar alle kanten heen. Lijken door de politie ln beslag genomen. De lijken der slachtoffers zijn op last van de Haarlemsche politie in beslag genomen en worden voorloo- pig naar Haarlem vervoerd- Het gebied waar het ongeluk gebeurde ressorteert n.1. onder de Justitie van Haar lem! Nadat zij zullen zijn vrijgegeven zal over de teraardebestelling worden besist. Hij zou het geheele jaar door te berijden zijn. In Zwitsersche en Italiaansche kringen houdt men zich in den laatsten tijd weer bezig niet het plan van den aanleg van een autoweg onder den Ferret-pas. Deze weg zou te Martigny in het Rhonedal begin nen, over Orsiéres naar Ferret loo- pen, om in de omgeving van Praz-de- Fort in een 5 6 kilometer langen tunnel te verdwijnen, die onder den Ferret-pas door den berg zou leiden. Aan Italiaansche zijde zou de autoweg dan over Gruetta naar Courmayeur in het Aostadal voeren en daar aansluiting krij gen op het bestaande wegennet in de rich ting Turijn-Milaan. Met de voorbereidende werkzaamheden op het traject Courmayeur-Gruetta-Ferret- pas. dus aan Italiaansche zijde, is men reeds begonnen; zij bestaan uit de verbete ring van een reeds aanwezigen weg, die te gen lawines beveiligd moet worden, wat in- tusschen geen bijzondere moeilijkheden met zich mede brengt. Ook het boren van den tunnel zal geen noemenswaardige techni sche moeilijkheden veroorzaken. De eenige ernstige moeilijkheid, die eigenlijk overwon nen moet worden, is het verschaffen van de noodige credieten ten bedrage van 90 mil- lio<m lire. Het plan tot den aanleg van dezen auto weg is 'derhalve van bijzondere beteekenis. wijl hij de eerste en eenige autoweg over de Alpen zou zijn, die het geheele jaar door bereden kan worden. Bovendien zou hij een vervanging kunnen vormen voor den be roemden Mont-Blanc-autotunnel (waartoe de Franschen maar niet kunnen beslui ten), wijl van Martigny uit door het Rhone dal en dan langs het Meer van Genève over I.ausanne en Vallorbe een gunstige verbin ding in de richting Pontarlier-Besan^on- Parijs geschapen zou worden. Baby in Norwich doodelijk ge troffen. In Norwich (Norfolk) is volgens de Daily Express een merkwaardig ongeluk beurd. Een boom had z'n wortels rondom een hoofdbuis van den gastoevoer geslin gerd. De buis begaf zich en er volgde een hevige ontploffing in een huis in Waldeck- street. In het huis bevonden zich het éénjarig meisje Diana Dije, haar moeder en haar tante. Zij zaten in de achterkamer; de baby op schoot bij haar tante. Eensklaps had de explosie plaats. De kalk viel van de muren, vensters sloegen aan splinters en de beide vrouwen met het kind werden bedolven on der de brokstukken. Mr. Yeomans. die in het huis ernaast woont rende de woning van mrs Dije bin nen. Hij vertelde aan een verslaggever van het blad, dat het huis vol rook stond en dat hij in den beginne niets kon zien. Ik hoorde mis Dije roepen en vond haar en de baby begraven onder omvergeworpen meu bels en kalk, vertelde de man. Zij lagen zoo wat in den haard, waarin een vuur brand de. We slaagden erin moeder en kind onder de puinhopen vandaan te halen en gaven het kleine kind door een raam aan een der menschen buiten. Het kind werd dadelijk nar een ziekenhuis gebracht, doch stierf op weg daarheen. De borstkas van de arme kleine was ingedrukt. 0.m. voor de Duitsche marine. Volgens een telegram uit Mexico aan de „New York Times" heeft de Mexicaansche regeering twee overeenkomsten geteekend, op grond waarvan in 1939 voor een bedrag van 25 millioen dollars aan onteigende olie naar Duitschland zal worden verscheept. De eerste overeenkomst heeft betrekking op den aankoop, deels contant, voor een waarde van 8 millioen dollar voor de Duit sche marine, terwijl krachtens de tweede overeenkomst olie tot een bedrag van 17 mil lioen dollar zal worden geruild voor Duit sche machinerieën en andere goederen. Men meent te weten, dat de prijs aanzienlijk beneden den wereld-marktprijs ligt. Anti-Fransche relletjes te Rome. Met een kreet „Voorwaarts Italië" heeft een groep studenten, waaronder zelfs school jongens met hun boeken en tasschen onder den arm, die zoo van school waren wegge- loopen gisterochtend getracht in de omge ving van de Piazza Venezia te Rome een betooging te houden, doch de politie gelast te hen uiteen te gaan. De studenten, kwa men echter op een nabij gelegen plein opnieuw bijeen, waarna zij probeerden langs een omweg naar de Fransche ambassade op de Piazza Venezia te trekken. Zij riepen anti-Fransche leuzen en protesteerden hef tig tegen de vermeende behandeling van Italianen in Tunis en elders. Een aantal studenten werd door de politie aangehouden. Zou Duitschland met de Russen willen voetballen? In verband met de Duitsche meening, dat burgemeester Oud zich bij zijn verbod van den NederlandDuitschland-wedstrijd tot „werktuig van belangenpolitiekliet maken, schrijft de Nieuwe Rotterdamsche Crt. (lib.) Of overigens Duitschland zelf, als het in deze van politieken invloed wil gewagen, de politiek zoo geheel buiten de sport houdt? Zou het b.v. met de Russen willen voetbal len? En wat de „faire sportieve opvattin ken" aangaat, in Duitschland worden Jo den van de sportwedstrijden, zweminrichtin gen, sporthallen enz., uitgesloten. Het komt ons werkelijk voor, dat wij ook in deze van die zijde geen lessen hebben te ontvangen. Onze sportreputatie in de wereld durven wij gerust vlekkeloos te noemen. Maar het wedstrijdverbod van den burge meester van Rotterdam berustte niet alleen niet op politieke opvattingen, het berustte niet eens op het bijna unanieme oordeel hier te lande over de Jodenvervolging, ilet is ontsproten aan de mogelijkheid van de monstraties, welke zelfs de meest talrijke politiemacht niet had kunnen verhoeden en welke ook bij den voetbalwedstrijd ItaliëFrankrijk in Napels zijn voor gekomen. Geen leger politie-agenten kan beletten, dat een groep menschen haar monden gebruikt of fluitjes uit den zak haalt en dit kan gebeuren op oogenbiikken, dat een dergelijke manifestatie een beleedi- gend karakter draagt, b.v. bij het spelen van het volkslied. Het blad besluit: Ais de leider van de Duitsche sport niet was afgegaan op onverantwoordelijke uitin gen in Nederland en zich de overwegingen, welke tot het verbod van den voetbalwed strijd hebben geleid, duidelijk voor oogen liaci gesteld, zou hij zijn besluit tot het af breken van de sportbetrekkingen vermoede lijk niet hebben genomen. Lou de Visser kwam te laat. Uit de Haagsche Post: Het was een typisch incident, dat zioh de vorige week in de Tweede Kamer voordeed. Er zou worden gestemd over een amende ment. dat bedoelde te zijn een principieele uitspraak ten gunste van subsidie voor de Roomsch-Katholieke Economische Hooge- school te Tilburg. Het zou spannen bij de stemming; dit stond vast) Deswege hadden alle fracties zooveel mogelijk haar men schen opgetrommeld. Zelfs had de Katho lieke groep een telegram gezonden aan den heer Suring, die door een hartaandoening rust moet houden; hij is zoo verstandig ge weest niet te komen. Het is een zeer eigen aardig feit, dat de Kamer nooit de voltallig beid kan halen. Wij weten met, dat er ooit een stemming is geweest, waarbij 100 leden aanwezig waren. Twee voorbeelden zijn be kend van 99: de stemming over de Leer plichtwet en die over de Vlootwet. Welnu, de vorige week waren 94 leden opgekomen. Wat gebeurde er? De stemming had tot uit slag, dat het amendement met 47 tegen 46 stemmen werd aangenomen. Dus; 93 leden. Wat bleek? De heer Drees had, hoewel aan wezig, vergeten de presentielijst te téekenen. Daardoor was zijn naam niet afgeroepen! En dèardoor was het amendement aan genomen, want hij zou hebben tegenge stemd. Nu moet men weten, dat de heer Drees een uiterst consciëntieus man is en de heele kamer zat dan ook verstomd, dat hem zoo iets overkomen kon; hij zelf was diep onder den indruk er van. Bovendien kwam vlak na de stemming de heer Lou de Visser binnenkuieren; net iets te laat, ook hij zou hebben tegengestemd! Zoo ziet men waar soms een beslissing van afhangt! De Leerplichtwet is indertijd aangenomen, door dat enkele dagen tevoren een tegenstander van zijn paard viel en een been brak. Men zei later spottend in de Kamer, dat het dier verstandiger was geweest dan zijn meester, want de Leerplichtwet is inderdaad een re gen geworden voor ons volk. Een merkwaar dig staaltje inzake de presentielijst heeft zich verscheidene jaren geleden eens voor gedaan. Op die lijst bleek de naam te staan van Bijleveld, den Kamerbewaarder! Niemand begreep er iets van. De brave Bij leveld zèif was diep onthutst. Na lang speu ren vond men de onthulling: de oude heer De Savornin Lohman was, juist toen hij op het punt stond de presentielijst te teekenen, aangesproken door den'Kamerbewaarder en had, Bijleveld ziende, in gedachten Bij leveld geteekend! Massaproces voor het Volksge' recht te Berlijn, Sedert verscheidene dagen wordt voor het volksgerecht te Berlijn een proces be handeld tegen twintig personeni, die be schuldigd worden van het in gevaar bren gen van de veiligheid van den staat. Dr. Julius Philipson is veroordeeld tot levens lange verbanning. Zes beklaagden zijn zoo juist veroordeeld tot straffen gaande tot tien jaar dwangarbeid. Twee vrouwen werden tot vijf jaar dwangarbeid an een jaar gevangenisstraf veroordeelde WEGENS BRANDSTICHTING VEROORDEELD. Het gerechtshof te Amsterdam veroordeel de een jeugdigen smid te Mijdrecht wegens brandstichting tot drie jaar gevangenisstraf met aftrek van de voorloopige hechtenis. De man had brand gesticht op den zol der van zijn woning, het vuur deelde zich mede aan de belendende perceelen en het dak en de zolderverdieping van vier hui zen brandden uit. Verdachte hield vol, dat hij onschuldig was. VALSCHE QUITANTIES GEÏND. De rechtbank te Amsterdam veroordeelde een employé van een groothandel in touw en ijzerdraad wegens verduistering en op lichting tot een jaar gevangenisstraf, met aftrek van de voorloopige hechtenis. De man was filiaalhouder en deed tevens dienst als boekhouder, hij had quitanties uitgeschreven en onderteekend door middel van het handteekeningsstempel van den di recteur. De quitanties inde hij, waarna hij het geld zelf behield. Op deze wijze bena deelde hij het bedrijf, waarin hij jarenlang werkzaam was voor groote bedragen. Lesmanoeuvre Officieel vernemen wij van de zijde van de K.L.M., dat de gezagvoerder van der Seijde was aangewezen om den heer Schreij les te geven in de behandeling van het Lockheed- vliegtuig. Hierbij worden volgens een bepaald programma oefeningen uitgevoerd onder nabootsing van de meest ongunstige omstandigheden. Gistermorgen werden met het vliegtuig „Ekster" op vollast oefeeningen uitgevoerd in het stilzetten van één motor na den start. Aangenomen moet worden, dat het vliegtuig daarbij door te weinig snelheid is afgegleden en tegen den grond gestooten, waardoor het in brand is gerankt. De Lockheed Super Electra „Ekster", ge nummerd P.H.—A.P.E. is één van de beide Lockheed vliegtuigen, waarover de K.L.M. tof dusver beschikte. De 26-jarige heer A, van der Seijde. woonachtig te Amstelveen, was de vlieger van de K.L.M., die de Lockheed hier te lande het eerst gevlogen heeft. Daarom is hij als leeraar op de Lockheed opgetreden. Hij was een bekend zweefvlieger. De tweede omgekomene, de 31-iarige heer C. M. Schreij uit Heemstede, heeft reeds gerui- men tijd als gezagvoerder op het Europee- sche net van de K.L.M. gevlogen. Hij was thans bezig met zich op de Lockheeds te oefenen. De boordwerktuigkundige, die bij de ramp omgekomen is. is de heer K. L. II. Jaedicke, de radiotelegrafi«t is de heer A. Bekking. heiden uit Badhoevedorp. Deze beide slachtoffers waren resp. 23 en 31 jaar oud en ongehuwd. De slachtoffers van der Seijde en Schreij waren gehuwd. Vliegtuig was geheel belast. Het vliegen op vollast geschiedt met een geheel beiast vliegtuig. Behalve lading kan een Lockheed, zooals de „Ekster" tien pas sagiers meenemen. Het gewicht dezer pas sagiers en de gebruikelijke lading wordt bij de oefervluchtcn vervangen door zak ken zand. Het verongelukte vliegtuig was dus zwaax beladen. MET TAL VAN FACTOREN MOET REKENING GEHOUDEN WORDEN. Een oorlogswerktuig, dat vooral in de laatste jaren sterk op den voorgrond treedt, is het vliegtuig- moederschip, dat een „landings terrein" vormt voor vliegtuigen, die boven zee willen dalen. Het star ten en landen op een dergelijk schip vereischt veel oefening en moet met tal van voorzorgsmaat regelen geschieden. In den loop der laatste tien jaar is het gebruik van vliegtuigen op ontstellend snelle wijze toegenomen. Immers, het ver voer per vliegtuig is bijzonder practisch en veilig, terwijl het ook zeer snel gaat. Ge bieden. die j>er trein of per auto ternau wernood of in het geheel niet te bereiken zijn, men denke hier slechts aan dé eenzame woestijngebieden vormen voor het vliegtuig geen onoverkomenlijke moei lijkheden. Wanneer men slechts voldoende brandstof aan boord heeft, vormen derge lijke terreinen niet het minste bezwaar, evenmin trouwens als groote zeeën en oceanen. Kleinere schepen beter buikbaar. ooral met behulp van vliegtuigmoeder schepen kan men hier de vliegtuigen ech ter het oversteken over den oceaan nog zeer veel vergemakkelijken. Nu vindt men deze schepen in tal van vormen en groot ten. Zonals wel haast van zelf spreekt, be zitten de Vereenigde Staten ook op dit gebied het record en wel met het vliegtuig moederschip de „Lexington", een reus van 33.900 ton, waarop voor ruim honderd erootere en kleinere vliegtuigen plaats is. Hiernaast bestaan tal van kleinere vlieg tuig-moederschepen, terwijl het kleinste schip van die soort thuis hoort in Austra lië. Het is de „Aihatros". met een inhoud van slechts 4800 ton. Hoe grooter dez.e schepen zijn, des te practischer ook. In de eerste plaats vanwege de stevige en vaste ligging, en voorts wegens de beschikbare nlaatsruimte. De Lexingfon bijvoorbeeld kan 135 vliegtuigen vervoeren, maar hef* aan den anderen kant. weer het nadeel, dat hy, juist door zijn grootte, moeilijk navi- geerbaar is, vooral, wanneer er een krach tige wind staat. Iets kleinere vliegtuig moederschepen zijn dan ook over het alge meen beter bruikbaar en daarom geeft men daaraan de voorkeur in de meeste lan den. Recht tegen den wind in. Zoowel in verband met het starten als met het landen is het noodzakelijk, met het vliegtuigmoederschip recht tegen den wind in te gaan liggen, zoodat geen zijdeling- schen wind de vliegtuigen hinderen kan. De schepen moeten bovendien al naar ge lang van de bestaande windsterkte, sneller of langzamer varen, om aan het dek wind sterkten Ie verkrijgen, die voor het vlieg tuig noodzakelijk zijn. Hieruit blijkt dus, dat het vliegtuigmoederschip in de meeste gevallen buiten de gewone vloot varen moet, om zijn snelheid te kunnen regelen naar gelang van het dalen en starten der vliegtuigen. En daar deze vliegtuigmoeder schepen in de eerste plaats in verband met oorlogsdoeleinden gebruikt worden, moeten aan boord daarvan ook bepaalde verde digingsmaatregelen getroffen worden. Het „vliegveld". Alle vliegtuigmoederschepen zijn op de zelfde wijze gebouwd: ze bezitten een glad, breed en lang bovendek als „vliegveld". In verhand met de beperkte ruimte worden meeste! kleine vliegtuigen gebruikt, maar wanneer er ook grootere vliegtuigen ge bruikt moeten worden, dan gebruikt men een constructie met op- en neer-klapbare zijstukken. Gewoonlijk worden de vliegtui gen onder het dek gebracht. Vandaar wor den ze per lift naar het bovendek gebracht, waar ze naast elkaar opgesteld staan en met blokken vastgezet worden. Aan de windzijde wordt het dek afgeschermd, ter wijl een fijne stoomstraal de windrichting aangeeft. Moeilijker dan het starten ls het landen, want voor de vliegenier, die uit de lucht aankomt, lijkt het „lan dingsterrein" slechts een smalle strook. Bovendien moet de landings snelheid tot een minimum terug gebracht worden, terwijl de piloot dan ook nog rekening moet houden mot do vaarsnelkei4 iu het schip. Duitschlands eerste vliegtuigmoederschip, de „Graf Zeppelin", dat dezer dagen te Kiel in tegenwoordigheid van den Ftihrer te water werd gelaten. Om het landen dan ook te vergemakkelij ken, heeft men op het dek tal van strepen aangebracht, die van het hek naar de boeg oopen. Over het algemeen moet men op een hoogte van 6 meter over het hek vliegen waarbij echter in aanmerking genomen moet worden, dat het vliegtuigmoederschip nooit stilligt, doch steeds met de deining op en neer gaat. Wanneer er een constante wind staat, verloopt het landen wel vlot maar anders wordt het, wanneer er een' flinke storm staat of wanneer er zijwaart- sche rukwinden staan. Om het. overboord- zifnaan^het vliegtuig te verhinderen, z jn aan de zijkanten palissaden aange- 'ranc we' in 'ie vorm van een systeem \an stangen en draden, die 30 graden naar buiten overhellen. Het stoppen op het dek sneihdd ,7 PT&TE.tiïïfE; 2eefdTnnen 1Jzerdl'aden brekenfniet deSk- Gevaar van botsing. Het -vliegtuig kan dan trouwens in bot sing komen met tal van andere voorwerpen behoren* Daarm hCt ^''^"ligmoederschip enooren. Daartoe worden gerekend dp tn. renmasten, waarin het artillerie- en schijn- wcrpermateriaal geborgen zit. voorts de commandobrug en tenslotte de schoorstee- nen. Men onderscheidt namelijk bij de vlieg- uigmoederschepen twee typen: het eiland- !-\PC„ en liet „gladde-dek-type". Het "eiland jpe bezit de genoemde voorwerpen op het dek. Deze zijn, om zoo veel mogelijk ruimte te sparen, zooveel mogelijk aan een kant van het schip dicht op elkaar geplaatst, zoodat zij als het ware een eiland vormen op het overigens gladde dek. Daar het schip door deze eigenaardige bouwwijze scheef zou kunnen komen te liggen, moet er aan' de tegenovergestelde zijde een tegen gewicht aangebracht worden. Vtm het „eilandtype" is het hekend, dat de piloten hierop goed landen kunnen. Het .„gladde-dek-type" sluit wel ieder gevaar van botsing uit, maar het bezit het nadeel, dat er uit de schoorsteen-1 looze machinekamers storende luchtwerve lingen kunnen komen. Gauw onder het dekt Na een geslaagde landing worden de ma- ruines onmiddellijk onder het dek gebracht. Dit alles moet zoo snel mogelijk plaats vin den, en daarom moeten de helpende man schappen een flinke training doormaken. De negtuigen zelf moeten van eenvoudig, maar uiterst krachtig materiaal vervaardigd wor den, daar ze anders niet bestand zijn tegen de eischen, die het slingerende schip bij het landen stelt. Doch dit is nog niet voldoende. De vliegtuigen moeten volkomen roestvrij zijn, om tegen het zeeklimaat bestand te zijn en daarom worden de stalen deelen dan ook met chroom of zink bedekt. ver het algemeen voldoen de vliegfuig- moederschepen goed. maar daar ze hoofd/.ar i v°or oorlogsdoeleinden bestemd zijn, is net te hopen, dat ze voorloopig nog ninar niet noodig zijp.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 10