De Brabantsche Brief RADIO DE LAMP van in de Woestijn PROGRAMMA door Ethel M. Dell Ulvenhout, 22 December 1938. Amico, Van heel 't jaar 't alderschoonste uur wordt straks gebeierd uit jubelende klok ken. De Kerstklokken die deur den Heiligen Winternacht 't zullen uitluien: 't Goddfelijk Kir.deke is geboren. En veur de duu- ïenden Stallekes van ethlehem, die overal itaan opgesteld, wor den de kèèrsekes ont stoken. In veurname kerkgebouwen, waar den levensgrooten Stal, vol mee kunstige beelden wierd opgericht, daar glorifiëert 'nen gloei van wglicht om 't Hemelsch borelingske. In de huizen van den Rijkdom daar klast •nen golf van vit Ucht uit electrieken kèèr- senmontuur over den kostelijken Stal. Maar ook in 't boerenhofst ke van den daglooner, daar steken blije bloeikes mee on zekere knuiskes de twee of drie dunne, ge kleurde vetkèèrskes aan, bij 't bordpampie- ren Stalleke van Bethlchem. En overal ter weareld zit op den oogen glans van groot en klein, van arm en rijk, 'n lichtbeeld jke van den voerbak der dieren, waarin 'n Koningske geboren wierd. En overal jubelen de klokken. Over de nachtelijke weareldstad, waai nog 'n auto deur mee 'nen drogen smak dichtdreunt veur 'nen verlichten hotelportiek, waarbinnen ge fuifd wordt en gedanst om den Kerst-harle kijn, die den negerband aanvuurt tot 'n soor tement van muzieklawijt dat oew zenuwen treitert als mee duuzend gloeiende punten. Waar electrieke kerstboomen wegnevelen in 'nen blaauwen smoor, die t'aag slier' over 'n deining van glimmende mannenkoppen, over avondtoiletten van zilveren en gouwen lamè, die lgk slangenhuid fonkelen om den wiegenden leest van sierlijke vrouwen, mee oogshelpen als den blaruwen naht en lippen al; karmozijn, vlekkend uit 't matte naakt van hals, gelaat en schouwers. En overal luiën de klokken; dringen deur in de vroeg verlichte kamers, zoo stil nog in den midwinternacht dat ge 't oliepitje sput teren hoort dat daar ros karbonkelt veur 'n heilig beeld, terwijl de nuchtere menschen zich feestelijk kleéjen om te gaan naar déAr, waar 't gloriënd Stalleke te prijk staat recht ondei den bronzen klokkendreun, die galmt, die jubelt over de groote donkere stad, waar hol de duuzenden voetstappen klotsen teugen de zwarte geveis op. En overal luien en luien de klokken deur (leuzen laten Decembernacht, waarin de laag staande maneschijn koud te blinken staat, onder de bleeke sterren. Ze luien, ze gonzen, ze dreunen de straten vol! Vol van den vi- breerenden galm, die deint over de kerkgan gers, die plenst in de zielementen, waarin stuk veur stuk deuzen lichten winternacht geboren wordt 't arme Jeseke, Verlosser van 'n arm Menschdom. En overal luien en gonzen en galmen de klokken, ook over den buiten, waar van verre wegels en donkere dreven, die lijk sterrestra- len vortkomen uit 't durps' middelpunt, uit den parochie-Tempel, waar binnen weer 'n duuzendvoudig kèèrsenlicht huivert om de Heilige Familie van Be ïlehem, tusschen bid dende herders en stomme dieren. Schoon beeld, die levende ster van lichtende devotie in deuzen wonderen Nacht, die vol is van opgaande herders" naar 't glorend Stal leke. Want lijk „herders" gelijke, arme aan bidders, trekt 't Menschdoen naar dat bedde- ke van hooi, zacht gespreid onder 't teere Jeseke in den voeierbak van den Stal. Hier telt gin rijk, ja hier telt gin arm! Hier telt ginnen hoofdschen staat, hier telt gin stand. Hier telt gin geleerdheid en hier telt gin simpelheid. Hier telt alleen ins zielement! Of 't zoo wit is, als 't wglicht. dat 't Kindeke verwarmt. Of 't zoo rein is als 't Borelingske eigens, dat alleen geboren werd om te geven, te geven tot den lesten druppel hartebloed uit liefde veur Zijn medemenschen! Of 't zoo zacht is, als dat hooi, om 't Kindeke in liefde te ont vangen. Hier tellen „alleen maar" dingen, waarover 'nen landlooper net zoo goed beschikt als 'nen koning. Hier teUen „alleen maar" wèèrden, die met gin goud te betalen zijn. Hier tellen „alleen maar" allerkostelijkste, onschatbare wèèrden, die eigendom - .unnen zijn van den steuntrekker en van den kapitalist. Hier telt ...de Liefde, de Goddelijke Naasten liefde, waaraan deuze weareld zoo arm, zoo straatarm is! Lijk de herders trekken we op naar dat poover stalleke, want God! wat zijn wij nakend-arm. Wij... haters...! Ja. daar alt veul t' overwegen deuze dagen, deuzen heelen Advent, die was: éénen opgang naar den wonderen Stal. Naar 't Licht van de Liefde... Deuzen heelen donkeren Advent, gespreid over de donkere weareld, waarin 't slechts 'n horke scheelde of deuzen witten, reinen Nacht, was donker geweest als zwart-geronnen bloed. Bloed, gevloeid uit bloeikes van kinders, schep- selkens zoo né. aan 't Jeseke. Bloed, gevloeid uit 'n gemarteld MenscMom, gedompeld in den zwarten duister van den haat, van den oorlog. Eén horke heeft 't gescheeld, of deuzen ge lukkigen Vredesnacht vol van klokkengelui was gewist den ongelukkigsten Nacht van de heele Historie vol van oorlogsgeweld. En evenkes, héél evenkes zakte 'n vertwijfeld Menschdom deur de knieën en dankte, bad in tranen, omdat 't gespaard was veur de hel op èèrd. 't Is nog gin honderd dagen gelejen. Maar „Kerstfeesten", gevierd om den kerst harlekijn, bals uitgevoerd op 'nen „geswingden Beethoven, 'nen „gearrangeerden" Heillgen- Nacht-Stille-Nacht en dergelijke „muziek" stammende uit den „Citadel der Beschaving" lijk Amerika z'n eigen noemt, maar zulke kerstfeesten worden honderd dagen na Mun- chen "olop gevierd. Kn isers, vliegtuigen en onderzeeërs, worden „aangemaakt" of 't masse-bazarspullegoed is. Om van stik- en gifgassen niet te spreken, daar wórdt ook nie over gesproken, want deus fabricage is oncontroleerbaar, maar gas maskers worden in millioenen geproduceerd. Kinderwagens worden geconstrueerd als een gasmasker-op-wielen. Amico, daar is veul reden om deuzen Vre desnacht anders te vieren dan mee 'n wiegend slangemensch in oew armen, want God weet is 't onzen lesten Kerstnacht nie...! Den kleinen Dre en den Eeker, ochirre, wat hebben die kleine mannen gebouwd aan ons Kerststalleke! En ik mot eerlijk erkennen: meer dan veer tig Kersten heb ik eigens in onzen huis 't Stalleke geknutseld, maar zóó schoon is 't me nooit gelukt! (En onder ons: ik ben veul content dat 't sjuust deus jaar zoo prachtig gebouwd is...!) Neeë, zóó schoon is 't me nooit gelukt. Dieën Eeker is 'nen geboren bouwmeester! Allee hoe rap had ie ook nie 'n kamerke getimmerd op onzen zolder, 't armzalig tiepeke! 't Is veur 't eerst, dat ie zo'nen arbeid doen kost. In den woonwagen... afijn, ge wilt. En wat me nou veural duidelijk geworden is, amico, wat is den hartepit van deus keareltje van zuiver goud! Hoe diep beseft ie den armoei waarin 't Godskindeke geboren wierd. Hoe schoon, hoe puur, hoe gevoelig heeft ie dat uit geleefd in zijnen bouw van de leste veertien Adventsdagen. Ik durf te zeggen: veertien dagen lang, mee hamer en nijptang, mee schaaf en beitel, gong ie op, naar den wonderen Stal. Leefde n-ie uit z'n schoon geloof in den komen den Verlosser. Hoe 'k dat weet? 'n Bloedblaar, zoo groot als 'n dubbeltje, heeft ie geslagen in z'n hand. 'n Traan van pijn drong i z'n schichtig' oogen. Toen begost ie zachtekens te lachen en dan mompele-n-ie „nouja 't is toch veur 't Kindeke". En dap per vocht ie wij er mee 't ronde, weerbarstige sparrehout, taai van vocht en hars. 't Is nou gereed, heeltgaar gebouwd van rond, ongeschildred hout. De opzettelijke kie ren weer toegemaakt mee mos, 't dak geleed van riet-en-biezen, maar zoo schoon, zoo sjuust en schilderachtig lijk op 'n ouwe schuur. Zelfs 'nen halven vliering bouwde-n-ie erin, waarop ie dingskes heeft geplaatst, eigesgemaakt en i sjuuste verhoudings, uingskes zooals die bij ons ook wel in 't schuurke geborgen: 'nen zak hooi, wat bossen strooi, 'nen ouwen stallan- •eern, ge wit. En den vloer! Brokken steen, kapotgeslagen plavuizen, groote platte kie zels heeft-ie in onregelmatigen mozaïk vast- geleed in ,,vuil"-gemaakten gips. 't Dingske kan zóó naar 'n tentoonstelling. En ik zal zurgen, dat ons pastoorke 'ns zien komt naar deus juweel van 'n stalleke! Me dunkt: hij zal er betutterd van staan, deuzen braven mensch En dét feest wil ik den Eeker 'ns geren gun nen! Dré IH? Hah! Da's 'nen knutselcèr lgk ik. Dus efkens zijp de lollen omgekeerd gekwist: was den Eeker 's avonds den baas. En den Dré den knecht Maar als ze 'n karweike hadden, dat meer geduld dan aandacht vorderde, dan zee Dré Hl: .allee, Eeker, mokt 'ns 'n reisje van Maastricht naar Vlissingen." Den Eeker gong op reis. „Ga nou 'ns deur naar Amsterdam!" Den Eeker stapte over, gong naar Mokum. „Prachtig. Nou van Amsterdam uit naar Leeuwarden." Den Eeker trok naar 't Noorden, zonder fout. „En nou verom naar Breda." Den Eeker kwam pront thuis! „De tijen van de werkwoorden?" Den Eeker veröat er gineen. „Vervoegt in die tijden 'ns 't werkwoord timmeren. Eerst ditte: -s 't 'n zwak of 'n sterk werkwoord?" Den Eeker miste gin vraag en onderwijle schuurde-n-ie, metselde-n-ie, vijlde-n-ie en sloeg weer 'ns op z'ner duim. Dat manneke, amico, daarvan zal ik veul plazier hebben! Ja, meneer pastoor mot 'm ook 'ns op den korrel nemen! Ik zie er méér in...! Zooals ik dan zee: 't Stalleke is gereed en 't 'n stvkske huisvlijt zoo schoon als wij in huis nooit hebben g'ad! En de twee bouwmeesters..., als ze 's mor gens bemjen komen, veur ze onder de pomp gaan, staan ze zoo, in /r bloot' ermen eerst minutenlang 't stalleke te schouwen. Veur ze naar bedga an: eerst nog efkens iets verschik ken aan 't stalleke. "aar den Eeker had meer plannen! Bij blom misten en in d erstéetlages in stad had ie méér gezien. Verschillende sierstukskes om op te hangen langs de muren, boven de deuren aan de lamp, langs de schouwkap. En hij is wijer gegaan mee zijnen prachtigen avondar- beid! En nog nooit stond ons l.uiz ;kt in zo'nen rijken Kerstsier. En wat kost 't? Cénten, koperen centen, amico en wat zweet c edblaar aar d" wat er inge stoken is, dat is den ambitie, 't warme gevoel en de liefde veur Maria's borelingske, dat on betaalbare, dat kostelijke goed, waarmee net zoo goed den armen Eeker betalen kan, als den zeun van den Keizer van Siam. En ik verzeker oe: den armen Eeker tastte diep in de beurs van z'n brave zielement...! Trui is in de wolken, 'k heb veur de kleine bouwmesters-aan-ons-Kerstgeluk stillekes 'n paar luxe kistjes kleine sigaren motten koo- pen, die krijgen ze Kerstmergen van Trui, als ze thuiskomen uit de Nachtmis. Trui heeft d'r huiske nog 'ns een extra beurt gegeven: 't wachten is nou op de kinders en de kleinkinders. De meesten komen weer af! Van eigens! En Zondagmiddag, als we thuiskomen uit 't Lof den Vic komt mee 'n auto-vol-volk heeft ie beloofd och dieën kearel is zoo rijk mee z'n „volk" hij brengt z'n viool mee, dan amico, dan straalt, dan gloriet, dan bloeit open 't schoonste uur van 't heele jaar, hier thuis. Alle kèèrskes branden dan. In den spar, om 't stalelke, op de schouw, aan de muren; dan op den donkersten moment van 't jaargetij glorifiëert hier 'n zon, 'n gou wen zon van dansend keersenlicht. Waaruit lichtstralen pieken lijk gesponnen gouddraad en waarop 't Heilige Nachtgeluk tokkelt in melodieën, die zingen in de harten. Die neu riën in de ontroerde zieiementen. Ik zie 'm al weer staa, den witten toove- nèèr Vic, die verlejen jaar uit dat Stalleke, mee zijnen vioolmuziek den moed, de hulp en den troosts bad veur 't geluk, dat ie over de heele weareld b'j malkan is gaar haten, 't Geluk van z'n Vrouw in 't boschhuis te heb ben, z'n Hanneke èn zijnen Wuiem! Ik zie 'm al vedelen, daar naar 't dieren- ruifke in den Eeker z'n stalleke en 't Kindeke mee den schoonsten, den zachtsten, den melo dieusten snaren muziek danken, musiceerend aanbidden veur deuzen Kerst, waarop ie zijn mag bij 't kribbeke mee al zijn geluk! Den Eeker, „vondeling" van Dré III. Den Vic, kunstenèèr bij de Gratie Gods. Trui, eenvoudige boerenvrouw. Hanneke, doctoranda letteren. Dré III, compagnon in mijn bedrijf. Willem, ingenieur uit den West. Ons kinders, boeren, 'nen kunstschilder, vaders en moeders, rijker en armer. Ons kleinkinders, Allegaar, van groot tot klein, van rijk tot arm, van begenadigd tot simpel, we zullen Zondag, in dat gouwen uur maar één ding weten, één ding beseffen: ZONDAG 23 DECEMBER 1938. Hilversum I, 1873 en 413,5 m. 7.30 NCRV. 9 30 KRO. 5.00 NCRV. 7.4o— 11.00 KRO. 7.30 Kerstzangdienst. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45 Pontificale Hoogmis. 12.00 Gramofoonmuziek. 12.15 KRO-Orkest. 1.00 Boekbespreking. 1.20 Gramofoonmuziek. 2.002.40 KRO-Nachtegaaltjes en gramo foonmuziek. 2.45 Rotterdamsch Philharmonisch orkest en -koor, m.m.v. solisten. 4.15 Ziekenlof. 5.00 Orgelspel. 5.50 Nederduitsch Hervormde Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek (gr.pl.) 7.45 Causerie: „Het bigde Kerstfeest". 8.00 Berichten ANP, mededeelingen. 8.15 KRO-Kamerorkest en soliste. 9.05 Zang met pianobegeleiding. 9.15 Radiotooneel. 9.45 Uit Vaticaanstad: Gewijd concert (opn.) 10.30 Berichten ANP. 10.4011.00 Epiloog. Hilversum H, 801,5 m. 8.55 VARA. 10.00 VPRO. 12.00 AVRO. 5.00 VPRO. 5.30 VARA. 6.30 VPRO. 8.0012.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.01 Sportnieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.45 Causerie: „En door geen tiranny ver- gaet". 9.59 Sportnieuws. 10.00 Kerstboodschap (Esperanto). 10.10 Viool en orgel. 10.30 Vrijzinnig-Hervormde Kerkdienst. 12.00 Causerie „De dichter, ziener en schep per met de taal". 12.20 Arnhem's Gemengd koor en solisten. 1.10 Carillonconcert. 1.30 Causerie: „Kerstfeest in Indië". I.50 Gramofoonmuziek. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Omroeporkest en solist. 3.30 Radiotooneel. 4.30 Gramofoonmuziek. 5.00 Gesprekken met luisteraars. 5.30 Voor de kinderen. 6.00 Bach-cantate (opn.). 6.30 Stephen Jansen's vocaal Dames-enemble. 7.00 Kerstuitzending voor kinderen. 8.00 Berichten ANP, Radiojournaal, mededee lingen. 8.20 Solistenconcert. 9.00 Luisterwedstrijd. 9.20 Omroeporkest en solist. 10.00 Toespraak. 10.20 Renova-kwintet. II.00 Berichten ANP. Hierna tot 12.00 Gra mofoonmuziek. MAANDAG 26 DECEMBER 1988. Hilversum I, 1875 en 415,5 m. 8.30 KRO. 9.80—12.00 NCRV. 8.30 Kindermis. 9.30 Christelijk Gerêformeerde Kerkdienst. 11.30 Nederduitsch Hervormd Kerkkoor en carillonspel (Opn.). 12.00 Gramofoonmuziek. 12.15 Amsterdamsch Salonorkest en gramo foonmuziek. 2.002.55 Kerstdeclamatorium. 3.00 Christelijk Muziekkorps „Euphonie" en het solokwartet „De Hofstad". Ons geluk te danken te hebben aan dat arme Koningskindeke, aan die Heilige Familie van Bethlehem en uren van stil, van peinzend, van neuriënd geluk zullen we daar zitten staren in dat Heilige stalleke van den Eeker en Dré III, waarnaar uitgaan, op de gouwen lichtpieks- kes van 't keersenlicht, onze diepste gedach ten, ons gebed zonder woorden! Vrede! 't Kindeke geve dat volgend jaar..,! Allee, ik schei er af. Amico, gezeten bij m'n stalleke, wensch ik jou en al oew lezers en lezeressen: 'n Zalig Kerstfeest. Veul groeten van Trui, de Bouwmeesters en gin horke minder van oewen t.a.v. DRÉ. 4 30 Vioolvoordracht met pianobegeleiding, eg gramofoonmuziek. 5.15 Voor de jeugd. 6 15 Declamatie en gramofoonmuziek. 7 00 De Christelijke Oratoriumvereeniging HU. versum, het NCRV-Orkest en soliste. 8.00 Berichten ANP, herhaling SOS-Berichten. 8.15 Vervolg concert. 8.45 Gramofoonmuziek. 9.00 Vervolg concert. 10 00 Berichten ANP, actueel halfuur. 10.30 Viool, cello en orgel, en gramofoonmuz, 11 20 Gramofoonmuziek. 11.50—12.00 Schriftlezing. Hilversum H, 301,5 m. 8.00 AVRO. 10.00 VPRO. 12.0012.00 AVRO 8.00 Gramofoonmuziek (Om 8.15 Berichten). 9.00 Morgenwijding. 9.15 AVRO-Morgenwijding-koor, orgel en viool, 10.00 Zang en orgel. 10.30 Remonstrantsche Kerkdienst. 12 00 AVRO-Aeolian-orkest en solist. (Om 12.15 Berichten). 12.40 Gramofoonmuziek. I.00 Ensemble Jetty Cantor. 2.00 Declamatie. 2.30 Concertgebouw-orkest en solisten. In do pauze Gramofoonmuziek. 4 20 Gramofoonmuziek. 4.30 Causerie: „Grootmeesters van de klein» kunst". (Met gr.pl.). 5.30 Bram Kwist's Tokkelorkest. In de pauze; Zang en piano. 6.15 AVRO-Amusementsorkest (Opn.). (Om 6.25 Berichten.) 7.00 Gramofoonmuziek met toelichting. 7.30 Kerstallerlei. 8.00 Berichten ANP; mededeelingen. 8.10 Gevarieerd concert. 9.00 Radiotooneel. 9.20 Les Gars de Paris, en soliste. 9.50 Declamatie. 10.15 AVRO-Amusementsorkest, AVRO-Dans» orkest en solisten. II.00 Berichten ANP. Hierna tot 12.00 Gra/* mofoonmuziek, DINSDAG 27 DECEMBER 1938. Hilversum I, 1875 en 415,5 m. KRO-uitzending. 8.009.15 en 10.00 Gramofoonmuziek. 11.30 Godsdienstige causerie. 12.00 Berichten. 12.15 De KRO-Melodisten en solist. (1.00— 1.20 Gram.pl.). 2.00—3.00 Voor de vrouw. 3.05 Modecursus. 4.05 Berichten, gramofoonmuziek. 4.15 Het KRO-Kamerorkest. 5.00 Het KRO-orkest (5.456.05 Gelukwen» schen. 6.30 Berichten.) 7.00 Berichten. 7.15 „Volk tegen Volk", causerie. 7.45 Sportpraatje. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 De KRO-Melodisten en solist. 8.50 Liedjes aan den vleugel. 9.10 Causerie over weldadigheidspostzegels. 9.20 Het KRO-Symphonie-orkest en solist. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Sigmund Gaspari's Hongaarsch orkest, 11.0512.00 Gramofoonmuziek. Hilversum H, 301,5 m. AVRO-Uitzending. 6.30—7.00 RVU. 8.00 Gramofoonmuziek. (Ca. 8.15 Berichten)', 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gewijde muziek (gr.pl.). 10.30 Voor de vrouw. 10.35 Ensemble Rentmeester. 11.00 Huishoudelijke wenken. 11.30 Ensemble Rentmeester. 12.15 Berichten. 12.17 De Twiligt Serenaders. I.00 Omroeporkest. 2.00 AVRO-Vaudeville-orkest en soliste (gr, opn.). 2.45 Knipcursus. 3.45 Gramofoonmuziek. 4.30 Kinderkoorzang. 5.00 Kinderhalfuur. 5.30 Omroeporkest. 6.25 Berichten. 6.30 Causerie „Graphologie, middel tot men senkennis". 7.00 Voor de kinderen. 7.05 Viool en piano. 7.30 Causerie „Het huwelijk in de Dieren wereld". 8.00 Berichten ANP, Radiojournaal, Mede deelingen. 8.20 Gramofoonmuziek. 8.30 Bonte Dinsdagavondtrein. 10.00 Radiotooneel. 10.20 Disco-nieuws. II.00 Berichten ANP., Dansmuziek (gr.pl.), 11.3012.00 Veres Lajos' Zigeunerkapel. Feuilleton 10. De maan ging achter de met sneeuw bedekte bergen op, deed ze hier en daar schitteren in zilveren glans en elders grillige schaduwen ontstaan, terwijl ze den geheelen omtrek in een tooverachtig licht hulde. De geur van Dacre's sigaar vervulde de lucht, aromatisch, echt oostersch. Slaperig sloeg hij het zuivere profiel van zijn vrouw gade, die weer in haar droomerijen verdiept was. Klaarblijkelijk stelde ze niet het minste belang in Monck en zijn verdere loopbaan. Dat verwonderde hem niet. Monck was er de man niet naar om vrouwen aan te trekken. Hij gaf zoo weinig om hen, die zwijgende waar nemer, wiens oogen altijd zochten naar den ondergrond van het oostersche leven, die stu deerde en las en veel meer wist dan iemand anders, maar die al zijn wetenschap en zijn methoden zoo goed verborgen hield, dat alleen degenen die dagelijks met hem omgingen, iets vermoeden konden van hetgeen hij deed. „Hij zal ons allen op zekeren dag nog ver steld doen staan," ging Dacre voort, „die rustige, eerzuchtige menschen vliegen altijd hoog. Maar zelfs al bereikte hij den hoogsten top, ik zou niet met hem willen ruilen. Men schen die zoo hard werken, genieten nooit wat en als ze dan tijd krjjgen om te genieten, dan zijn ze er te oud voor." Zoo lag hij kalm in zijn stoel en liet zijn oogen te gast gaan aan het ernstige gezicht van zijn vrouw, genoot het leven als een epicurist en had, in dien droomnacht, vrede met de heele wereld. Het werd laat en de maan kwam boven de toppen der bergen uit, de slapende vallei ver vullend met een stroom van licht, vóór hij het eindje van zijn sigaar wegwierp en een luien arm uitstrekte om haar naar zich toe te trekken. „Waarom ben je zoo stil, schat? Waarheen dwalen je gedachten?" Ze onderwierp zich aan zijn liefkozing pas sief, zonder eenig enthousiasme. „Mijn gedachten zijn het uitspreken niet waard, Ralph," zei ze. „Biecht eens op", hernam hij terwijl hij zijn hoofd tegen haar schouder liet rusten. Ze zat doodstil. „Ik keek naar het maanlicht," zei ze, „dat me doet denken aan een vlammend zwaard." „Altijd aan 't peinzen?" vroeg hij half schertsend, „we worden toch niet uit den hof van Eden, verdreven hoop ik. Dat zou toch wat al te hard zijn voor twee zulke onschade lijke stervelingen als wij, vindt je niet, lieve ling?" „Ik weet het niet," zei ze ernstig. „Ik be twijfel of onschadelijkheid voor iemand de poorten des hemels zou openen." Hij lachte. „Op dezen tijd van den avond heb ik heusch geen zin om over ethiek te spreken, schat, 't is tijd dat we onze leger stede gaan opzoeken. Ik geloof, dat als ik je je gang liet gaan, je hier zoudt blijven zitten tot zonsopgang, meest etherische aller vrouwen! Ik geloof dat je nooit om je lichaam denkt, is 't wel?" Hij kuste haar in den hals, ze huiverde even en maakte een bijna onwillekeurige beweging om los te komen. Maar een oogenblik later greep ze angstig zijn arm. „Ralph, wat is dat?" Ze keek naar de schaduw van een groepje bloeiende azalea's op ongeveer tien meter afstand van de plaats waar ze zaten. Dacre ging kalm en zelfbewust uit zijn lig gende houding rechtop zitten en keek in dezelfde richting. Hij liet zich niet gauw van zijn stuk brengen. Maar Stella hield zijn arm vast en drukte die zenuwachtig. „Wat is het?" fluisterde zjj. „Wat kan het zijn? Ik heb het zien bewegen, tweemaal. O kijk, het iahet iseen panter!" „Lieve hemel kind, wel neen!" Hij gaf haar doodkalm «antwoord, nam haar hand van zijn arm en stond op. ,,'t Is hoogstwaarschijnlijk de een of andere bedelaar die een bachshiesh*) hoopt te krijgen en ons daarom lastig valt. Blijf jij maar kalm hier, dan ga ik eens kijken." Maar Stella was angstig. Ze sprong ook op en trachtte hem terug te houden. „O, doe dat niet, Ralph! Ga niet, roep een van de be dienden! Roep Peter!" Hij lachte om haar zenuwachtigheid. „Maar lieve kind, wees toch niet zoo dwaas. Ik heb Peter niet noodig om zoo'n inlander weg te jagen. Buitendien geloof ik niet dat hij zich daartoe leenen zou." „Maar ze bleef hem vasthouden. „Ralph, ga niet! Och ga toch niet. Ik heb een voor gevoel... ik ben bangik..." Ze zweeg en hield hem bij den mouw vast. „Ga niet," her haalde ze nog eens. Hij sloeg den arm om haar heen. „Maar lieveling, wat denk je dan dat zoo'n have- looze schooier mij doen zal. Misschien is 't wel een slangenbezweerder en hoe eerder we dan van hem afzijn hoe beter. Daar, wat heb ik je gezegd. Hij komt al uit zijn schuilhoek te voorschijn. Wees niet zoo bang. Men moet dergelijke menschen nooit toonen dat men angstig is." Hij hield haar stevig vast en wachtte. Naast de bloeiende azalea bewoog zich iets en terwijl zij ernar bleven kijken, werd een zonderlinge gedaante zichtbaar en kwam naar hen toe- geslopen. Hij droeg de kleeding der inlanders en schoof in gebogen houding voort; 't was of hij mismaakt was. Stella werd koud van angst. Er was in die kruiperige manier om naar hen toe te sluipen iets dat haar vrees aanjoeg. Bachshiesh aalmoes. „Laat een van de bedienden hem weg zenden," fluisterde zij. „Toe, als je blieft! 't Is misschien wel een slangenbezweerder zooals je zegt. Hij beweegt zich als een kruipend gedierte. En ik... ben bang van slangen." Maar Dacre stond zijn man. Hij voelde niets wat naar schrik of angst geleek voor die ge bogen mismaakte figuur, die naderbij kwam. Hij was alleen nieuwsgierig, hoever de brutali teit van den Kashmirischen bedelaar gaan zou. Op ongeveer twaalf pas afstand bleef de havelooze gedaante staan en salaamde met uitgestrekte handen, die veel van klauwen hadden. Zijn mismaakte gestalte was bijna dubbel gevouwen en hij was zóó met lompen bedekt, dat het bijna onmogelijk was eenige menschelijke gedaante daarin te herkennen Een verwarde zwarte baard kwam als een bosje te voorschijn uit zijn vuile chuddan, die zijn hoofd bedekte en daarboven keken loerend twee oogen uit, die koortsachtig gloei- den. Nadat de salaam was volbracht, richtte hij zich op, voor zoover zijn mismaaktheid dat toeliet en een oogenblik sprak hij met zwakke gebroken stem als een stokoude man Wil de allergenadigste heer zoo goed zijn, öm een die gelijk is aan 't stof waarover hij loopt, toe te staan hem iets te zeggen, wat alleen zijn ooren mogen hooren?" Het was geheel de manier van doen van een Hmdoeschen bedelaar, aarzelend, smeekend en weerzinwekkend onderdanig. Stella rilde van afschuw. De geheele vertooning paste zoo slecht in dat, door het maanlicht beschenen paradrjs. Maar Dacre's nieuwsgierigheid was blijk baar opgewekt. Hij sloeg geen acht op haar dringend verzoek om den man weg te zenden Een geest van tegenstand (of legde het nood lot de hand op hem) deed hem den kruiperigen bezoeker zijn volle aandacht schenken. „Spreek, zoon van een duizendpoot," her Salaam Plechtige groet bij Ooster lingen. buiging met de rechterhand aan het voorhoofd. nam hij vriendelijk. „Ik ben geheel oor en da Mem-sahib ook. De man wenkte afwerend met een arm. „Alleen de allergenadigste heer!" hield hij vol, welke woorden tenauwernood verstaanbaar over de droge lippen kwamen. „Wil uwe ge nade zijn alleronderdanigsten dienaar niet eenige oogenblikken afstaan, opdat hij kan spreken alleen verstaanbaar voor het oor van uwe genade?" „Dat is al heel geheimzinnig," merkte Dacre °P- "Ik geloof, dat ik toch maar moet zien te weten komen wat hij wenscht, Stella. Mis schien heeft hij een belangrijke mededeeling te doen." „O, stuur hem weg!" smeekte Stella. „Ik ben niet aan die inlanders gewend, ik ben bang van hem." „Maar lieve kind, wat een onzin," zei Dacre lachend. „Welk kwaad zou die oude gebrek- ïge man mg kunnen doen. Als ik Monck was, zou ik hem zeggen te maken dat hij weg kwam, maar daar ik Monck niet ben, zal ik hooren wat hij te zeggen heeft en hem daarna r™ i-rappfn' Gij jij maar vast naar bed, zoo- m heb afgerekend volg ik je. "|e maar n'ef ongerust, daar is geen wooe" I00r' kkj kuste haar terloops bij die de anA e„?- was wel eenigszins gevleid door 17 d'e z,j om zijnentwil aan den dag ofschoon hij vast van plan was zich daaraan niet te storen. uJ™lla zwÜ£ead keen, overtuigd dat hg, Zlch eenmaal iets in 't hoofd had haar o„°nïZ k°PPte wezen kon. Maar de voorgevoel bleef, 't was alsof dor^T Van den nacht eensklaps be- Voor 53 5n booze geesten rondwaarden. bii 7ieh t6eu wensekte ze haar echtgenoot zich er t den' maar het was nutteloos zich nr»v egen te verzetten en ze schaamde terwiii ,;;„ee?lgszinHover kaar ongerustheid, dien as-st- L 1 ÜIwij3 haar deed besluiten dien agst van zich af te zetten. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 14