K r y D i W O R D p y 11IL Eischen die aan goeden vlootbasis gesteld moeten worden rprebihhfurtm Waaraan Vlissingen niet voldoet De Marine kan er geen vin verroeren Twee verhalen Den Helder (Van onzen marine-medewerker). Al naar men het meent, zyn de volgende verhalen interessant of oninteressant. Wie door dik en dun alles goedpraten wil, wie van geen kritiek hooren wil, die doet beter het volgende niet te lezen, want hij kan zich er alleen maar aan ergeren. Wie daarentegen aan •wil nemen, dat de schrijver in de liefde is, dat hetgeen hg zegt, met bloedend hart gezegd wordt, dat bij hem geen andere motieven een rol spelen dan het verlangen: de Marine zoo sterk mogelijk te maken, die leze en overdenke het volgende. De „Xoord-Brabant", die niet ver dween. In de Heldersche Courant van 14 October staat te lezen dat er kans geweest is, dat de opleiding aan boord van Hr. Ms. „Noord- Brabant" uit Vlissingen weg zou gaan, en die bodem zelf ook, omdat het schip aldaar een sta-in-den-weg is. Het zou evenwel heel jam mer zijn, indien Hr. Ms. „Noord-Brabant" uit Vlissingen verdween, daar stad en omgeving belangrijke voordeelen trekken uit de aan wezigheid van een groot aantal marinemen- schen met hunne gezinnen. Na langdurige en moeizame onderhandelingen is nu bereikt, dat op kosten van het departement van defensie een ponton zal worden gebouwd, waaraan twee marine-vaartuigen kunnen worden ge meerd, /en Hr. Ms. „Noord-Brabant" blyft. Geen enkel woord over de taak der Marine. In het rijkelijk lange artikel komt geen enkel woord voor over de taak der Marine. De taak der Marine is, het Ryk der Nederlanden te verdedigen tegen aanran ding. Daarvoor heeft de Marine steunpun ten, vlootbases, noodig. Als vlootbasis, zelfs voor klein materieel, is de haven van Vlissingen ten eenenmale on bruikbaar. Niet alleen dat de haven veel en veel te klein is, men is er ook niet op eigen terrein. De eischen aan een vlootbasis te stellen zyn in de eerste plaats, dat men er baas in eigen huis is, dat geen vreemde spionnen er den neus in steken. Wie heriimert zich niet uit den grooten oorlog hoe Vlissingen een broeinest was van spionnen van allerlei landaard en van beiderlei kunne? Onder de tegenwoordige om standigheden kan de Marine te Vlissingen geen vin verroeren, zonder dat het onmiddellijk bjj onze mogelijke vijanden bekend is. In de tweede plaats moet eene vlootbasis eenigszins, maar ook weer niet al te ver, ver wijderd zijn van industrieele centra, en daar mede door goede land- en waterwegen ver bonden zijn. Zoo beschouwd, is Den Helder waarlijk nog zoo kwaad niet als vlootbasis, al laat de meervoudige Verbinding met het ach terland per rail alles te wenschen over. In den tegenwoordigen tijd zou men eene minstens meervoudige spoorverbinding met Amsterdam moeten hebben. Van het achterland van Vlissingen kan moeilijk gezegd worden dat het een cen trum van industrieele bedrijvigheid is, dat de Marine kan bedienen. Hiermede wordt niet bedoeld iets te zeggen ten nadeele van de maatschappij „De Schelde", die voor de Marine van het allergrootste be lang is. Waaraan voldaan moet worden. In het algemeen kan men zeggen dat een basis moet zijn: a, voor den vijand onvindbaar, onbereikbaar, onaantastbaar; b. voor de eigen party gemakkeiyk toeganke- Igk, niet te ver van plaatsen vanwaar de behoeften voor de vloot moeten worden aangevoerd, en reparaties kunnen worden uitgevoerd. Men denke in dit verband aan bestaande marinebases. Japan heeft in Yokosuka eene uitstekende marinebasis. De haven is op minder dan een uur sporen van Yokohama gelegen, op minder dan twee uren van Tokyo, dus er voldoende ver verwijderd van, en toch dicht genoeg bij een belangrijk industrieel centrum. Behalve de spoorweg is er een uitstekende rjjweg en eene tramverbinding met het achterland. De haven is voor vreemde schepen gesloten. In een grooten kring rond de stad is het buitenlan ders verboden woonplaats te hebben. Bezoe kers worden scherp nagegaan. Ook wanneer zy volkomen bona fide zijn worden zrj zoo spoedig mogelgk verwijderd. De basis is door een kring van heuvels omgeven, die aanvallen uit de lucht bemoeilijken zoo niet onmogelijk maken. Men zy voorzichtig! Voorts moet er gelegenheid zyn om het personeel te oefenen. Het is natuuriyk niet strikt noodzakelijk, dat al het personeel in de marine-basis geoefend wordt, maar gewenscht is het wel. Geen plaats is beter geschikt om het personeel van de Marine te doordringen van een offensieven geest, dan juist de plaats waar het hart der Marine klopt. Men zou vrede kunnen hebben met het stationneeren van Hr. Ms. „Noord-Brabant" te Vlissingen omdat de reede, de mondingen van de Schelde KOOP - VERKOOP - TAXEEREN „VRAAG EN AANBOD", tel. 300 Makelaar F. Nypels, Spoorstraat 9-11 en de wateren van de Noordzee een prachtig oefenterrein vormen. Maar men zij vooral zeer voorzichtig, Vlissingen niet tot vlootbasis te verheffen, zelfs niet voor klein materieel. De haven van Vlissingen is veel te klein om er behooriyk te kunnen manoeuvreeren. De kans is groot, dat er vandaag of morgen eene aan varing van de eerste magnitude plaats vindt, waardoor ernstige schade wordt berokkend aan het toch weinige materieel, dat de Marine in het Zuiden moet hebben. Mede stempelt het sluizenstelsel naar de binnenhavens, Vlissingen tot een onbruikbare haven als vlootbasis. De ware oplossing niet. Het bouwen van een ponton op kosten van de Marine is de ware oplossing niet. De goede oplossing ware natuurlijk het Sloe uit te bag geren en daar eene echte, alleen voor de Marine toegankelijke, marinehaven te maken, met een belangrijk terrein er rondom heen, dat door geen enkelen onbevoegde betreden mag worden. De millioenen hier aan te be steden, zouden blijken wèl productief te zijn. Het is niet verstandig van de Marine, dat zij zich heeft laten vinden, dat men op hare kosten 'n ponton bouwt. Als geld moet worden uitgegeven zonder strategisch nut, dan op kosten dergenen, wier eigenbelang het is, dat Hr. Ms. „Noord-Brabant" in Vlissingen blijft. Deze uitgave is, voor zoover de Marine be treft, volkomen onproductief. Hoeveel tor pedo's had men voor dien ponton niet kunnen koopen? Als de Vlissingers Hr. Ms. „Noord- Brabant" willen houden, laten zij er dan iets voor over hebben. Hoe is het mogelyk... Het volgende verhaal is evenwel ergerlijker. Sinds eenige jaren nemen de Japanners van het eiland Bintang bauxiet af, die op For- mosa en in Japan zelf verwerkt wordt tot aluminium. Waarom maakt de Billiton-Maat- schappij zelf geen aluminium? De Japanners betalen ongeveer vijftien gulden voor een ton bauxiet. De prijs van een ton aluminium is negenhonderd gulden. Er zijn vier ton bauxiet noodig om één ton aluminium te produceeren. Waarom verdient de Billiton-Maatschappij niet liever negenhonderd gulden voor één ton ton aluminium dan zestig gulden voor vier ton bauxiet? Het antwoord luidt, dat de Japanners den arbeid in hun eigen land willen hou den, met goedkoope arbeidskrachten, goedkoope kolen en goedkoope electrische energie zelf aluminium' willen maken. Maar wat drommel, wy zijn er toch ook nog. Voor wie het nog niet weet, zij hier ver meld, dat aluminium een van de een-en-twin tig zoogenaamde strategische materialen is, zonder welke de moderne oorlogvoering eene onmogelykheid is. Het is de taak van iederen Generalen Staf en Marinestaf, om er in vredestijd voor te zorgen, dat er in oorlogstijd geen gebrek aan deze strategische materialen zij. Ongetwijfeld is men er zich hier bij de „brain-trust" van onze Marine van bewust. Maar waarom gebeurt het dan niet? Als de Japanners, die er financieel lang niet sterk voor staan, er niet tegenop zien om honderd millioen yen in de aluminium te steken, waar om kunnen wij er dan geen vjjftig millioen gulden in steken? Wjj hebben in Neder- landsch-Indië ook goedkoope arbeidskrachten, goedkoope kolen, het moet mogelffk zijn er ook goedkoope electrische energie op te wekken. Een vreemde mentaliteit. Eigenaardige defensie mentaliteit alweer. Dit zijn de aangelegenheden, die in de aller eerste plaats in orde moeten worden gebracht, maar men weet eenvoudig niet, hoe deze aan te pakken. Wat de Marine noodig heeft is een kracht figuur, een Plesman-natuur, die doorzet, tegen alle moeiiykheden in. Dit is eene aangelegen heid, welke in orde gebracht moet worden zonder dat eene politieke Tweede Kamer er den neus in steekt, zonder dat er In Kamer verslagen een woord over gerept wordt. In onze groote handelslichamen, banken, scheep vaart-maatschappijen, luchtvaart-maatschap- pijen zitten genoeg flinke kerels, die het be lang hiervan onmiddellijk inzien, als het hen maar onder het oog wordt gebracht. Strategische oefeningen op de kaart zijn steriel, wanneer niet tegelijkertijd een werke- lijken opbouw begint. En deze moet beginnen van onder af aan. De beste brains waarover de Marine beschikt, moeten naar de Krijgs school, welke niet het monopolie van den zee officier mag zijn en waar b.v. officieren van administratie niet mogen ontbreken. De bezet ting van de intendance is van het allerhoogste belang. Het aluminiumverhaal is er een voor beeld van. S. De kapitein ter zee J. A. Sonnenberg en de luitenant ter zee le kl. W. F. van Vreeswyk, wegens langdurig verblijf in Nederlandsch- Indië in Nederland teruggekeerd, zijn ter be schikking gesteld. De officier van administratie 2e kl. H. C. van 't Hof, tijdelijk gedetacheerd te Leiden, wordt 2 Januari aldaar geplaatst tot het volgen van een studie in de rechtswetenschappen bij de Rijksuniversiteit. De met 2 Januari bij de zeemacht benoemde officier van gezondheid 2e kl. H. D. Groen wordt niet dien datum geplaatst aan boord van Hr. Ms. Wachtschip te Willemsoord. Overplaatsingen. Serg. Monteur J. T. de Vries van De Mok, datum overplaatsing naar Hms. Tromp bepaald op 9 Jan. Serg. d. Mariniet'S R. Dellebeke van Kaz. A'dam naar Van Speijk, 1 Febr. Op datum geplaatst bij de G.S.S. Serg. vliegtuigm. G. A. Dijkstra van Kaz. A'dam, 2 Jan. tewerkgesteld bij de N.V. Avio- lanaa te Papendrecht onder intrekking der detacheering op 16 Dec. bij de Dornierfabrieken te Friedrichshafen. Majoor ziekenverpl. C. Koningstein van Ws. W.o. naar Hospitaal, 8 Febr. Serg. ziekenverpl. J. N. v. d. Bijl van W.s. W.o. naar Hospitaal, 8 Febr. Majoor Monteur G. S. Kuster van O.Z.D. n. W.s. Vliss. 16 Jan. Op datum geplaatst bij den AL» U RILT VAN DE KOU KOM DAN II* DE „TOELAST" GAUW EEN BORREL VAN QUALITEIT EI* TOPPUNT VAN GEZELLIGHEID Horizontaal: 2. Eerstvolgende. 4. Jongensnaam (afk.) 7. Waar heel Europa naar verlangd. 8. Lancier. 9. Vrucht. 11. Schaapkameel. 13. Eetlust. 16. Turksjh veldheer 17. Onscheidbaar voor voegsel. 19. Deel van een fuik. 20. Vereeniging v. wiel renners. 21. Struik. 22. Aanwijzend voorn - woord. 24. Heftig. 26. Ieder. 28. Jongensnaam. 30. Teeken, signaal. •il. Klein, plat vaartuig. 34. Witvisch. 35. Planeet. 36. Neen (Eng.) Vertikaal: sionistisch schilder 14. Persoon, waar 1. Langzaam. ieder om lacht. 2. IJslandsch dicht 15. 2 gelijke medekl. werk. 17. Lust, trek. 3. Op grooten af 18. Drank. stand. 22. Muzieknoot. 4. Wisseling van 23. Oude Lat. bybel- veeren of haar. vertaling. 5. Plaats in Gelder 25. Tijdvak. land. 27. Boom. 6, Haargroei bg som 29. Niet gesloten. mige dieren. 30. Hevige val. 10. Deel v. e. etmaal. 32. Amerikaansche 11. Muzieknoot. filmonderneming. 12. Fransch impres 33. Paling. Horizontaal: 11. Tooneeluitvoeringen, 14. O.m.d., 15. Dat, 16. agaat, 17. kil, 19. aan, 20. heler, 21. fakir. 22. beet, 24. Edam, 26. c.l.e., 27. Rameh, 30. nor, 31. n.i.z., 32. Oss, 33. ra, 34. Epe. 36. r.t., 37. aks, 38. lyn, 39. nee, 40. el, 41. n.1. Verticaal 1. veete; hoogtecirkel, 4. andante, 5. ze, je, me, 6. lucifer, 7. monarch, 8. er, 9. anderen, 10. meteoorsteen, 12. oma, 13. gal, 18. la, 19 ai. 23. Elzas, 25. doorn, 28. Abel, 29. even. 35. pgen. De prijs werd gewonnen door den heer W. Wever, Achterbinnenhaven 32» bouw van de O 21 en 22 bij de Kon. Mij. „De j Schelde" te Vlissingen. Schipper B. Starink van O.Z.D. naar Aio Marns. 19 Dec. Op datum tewerkgesteld bij den bouw van de O 20 en de N.V. Wilton Fye noord te Schiedam. Korporaal vliegtuigm. J. Bakker van De Mok. Datum overplaatsing naar Hms. Tromp bepaald op 9 Jan. Korporaal machinist M. P. Amiabel van O.Z.D. Bevolen overplaatsing op 9 Jan. naar Hms. Sumatra ingetrokken. Korporaal machinist P. H. v. Etteger van O.Z.D. naar Sumatra, 9 Jan. Korporaal der Mariniers W. J. Wilmsen van W.s. Vliss. naar Van Speijk, 1 Febr. Op datum geplaatst bg de G.S.S. Korp. der Mariniers P A. H. Gerards van Kaz. W.o. naar Van Spegk, 1 Febr. Korpl. der marns. C. v. d. Broek van Tromp naar Van Speijk, 1 Febr. Korpl. der marns. H. C. Maan van Sumati a en 6 Jan. van Ws. Vlissingen naar Van Spegk, 1 Febr. Korpls. der marns. A. van Berk en H. C. A. Knaap van Ws. Vlissingen naar Van Spegk, 1 Febr. Korpl. der marns. J. H. Vlaswinkel, W. M. v. Aesch, W. Hendriks en C. F. Biesheuvel van Kaz. W.o. naar Van Speijk, 1 Febr. Korpl. der marns. M. de Kloe van Kaz. Am sterdam naar Van Speijk, 1 Febr. Korpl. der marns. S. H. Bastiaans van O.Z.D. naar Van Speijk, 1 Febr. Korpl. der marns. P. J. Nienhoff van Tromp (bevolen overplaatsing op 7 Jan. naar Kaz. W.o. ingetrokken). Korpl.-ziekenv. A. M. v. d. Weiden van O.Z.D. naar Hospitaal, 17 Dec. Korpl.-machinist D. W. Riechelman van Su matra naar Van Speijk, 6 Jan. Matroos le kl. H. J. Blikman van Sumatra naar Ws. W.o., 6 Jan. Matroos 3e kl. A. Jacobs van Sumatra naar Ws. W.o., 6 Jan. Matroos le kl. J. H. v. d. Heuvel van Kaz. W.o. naar Sumatra, 6 Jan. Matrozen le kl. A. H. Vermaning en B. H. Wiedeler van Ws. W.o. naar O.Z.D., 21 Dec. Matroos le kl. M. Schoonbrood van Ws. W.o. naar J. M. v. Nassau, 3 Jan. Matrozen le kl. M. de Groot en K. Mazereuw van Ws. W.o. naar O.Z.D., 22 Dec. (onder in trekking der op 6 Jan. bevolen overplaatsing naar Hr. Ms. „Sumatra". Maj.-schrijver P. Smits van De Mok naar De Kooij, 16 Jan. Sergt.-schrijver J. A. Verboom van Van Speijk naar De Kooij, 30 Jan. Sergt.-schrijver M. Hartog van De Kooij naar Van Speijk, 26 Jan. Korpl.-schrijver H. van den Born van Ws. W.o. naar De Mok, 10 Jan. Korpl.-konstabel G. Bakker van Ws. W.o. naar O.Z.D., 30 Jan. Kwartiermeester J. A. van Dalen van Ws. W.o. naar Schorpioen, 9 Jan. Marinier le kl. C. van Drunen van Schor pioen naar Kaz. Amsterdam, 14 Jan. Mariniers le kl. P. H. C. Kerkhof, A. Dietz en J. van Rijn van Ws. W.o. naar Kaz. Am sterdam, 14 Jan. Marinier le kl. K. Artz van Ws. Vlissingen naar Kaz. Amsterdam, 14 Jan. Marinier le kl. J. W. Mulder van De Mok naar Kaz. Amsterdam, 14 Jan. Leerl.-hofmeester B. J. Kremer, G. J. Kok- keler, J. Luiten, H. H. Hockelmann, G. H. Hovens en E. B. Schoonhen van O.Z.D. naar Kaz. Amsterdam, 14 Jan. Leerl.-hofmeester J. H. Gilissen van Afd. Marns. naar J. M. v. Nassau, 3 Jan. Leerl.-hofmeester J. Groenendijk van Afd. Marns (bevolen overplaatsing op 3 Jan. naar Hr. Ms. J. M. van Nassau ingetrokken). Leerl.-hofmeester A. W. Ledoe van Kaz. W.o. naar Schorpioen, 17 Dec. Stoker le kl. P. L. F. Sanders van Kaz. Am sterdam naar Ws. W.o., 19 Dec. Stoker 2e kl. H. H. C. v. Rooij van Sumatra naar Ws. W.o., 6 Jan. Marinier le kl. C. Kok van O.Z.D. naar Kaz. W.o., 19 Dec. Marinier le kl. B. Kerkmans van Tromp naar Afd. Marns, 7 Jan. (onder intrekking der be volen overplaatsing op 7 Jan. naar de Kaz. W.o.). Stoker-olieman F. van Beek van Ws. W.o. naar J. M. v. Nassau, 3 Jan. Stoker-olieman P. Brandi van Ws. W.o. (be volen overplaatsing op 3 Jan. naar Hr. Ms. J. M. van Nassau ingetrokken). Marinier 2e kl. P. de Leeuw van Afd. Marns naar Kaz. W.o., 23 Dec. Matrozen 3e kl. J. Dijksman en J. Rumkorf van O.Z.D. naar Afd. Marns., 16 Jan. (op datum tewerkgesteld bij den bouw van de O 20 by de N.V. Wilt. Fyenoord te Schiedam. Bevordering. Lichtmatroos M. Lenards tot matroos 3e kl., 1 Dec. Stokers 2e kl. P. Roos, P. C. A. Broeders, W. Bijlsma en P. J. Rauch tot stoker le kl., 1 Dec Stokers le kl. C. J. Waij en J. Leeuwenstein tot stoker-olieman, 1 Dec. Lichtmatroos W. J. te Loo tot matroos 3e kl. 1 Dec. Matrozen 3e kl. C. A. A. Bosman en A Jacobs tot matroos 2e kl., 1 Dec. Matroos 2e kl. W. de Vries tot matroos le kl 1 Nov. Matroos 3e kl. F. W. Smit tot matroos 2e kl 1 Dec. Aanwyzing thuisvaren. T=X Prijk' 1939 Pel" m'S' "J" de Witt" van Schipper P. Snel. Bootsman A. D. Lutterlof. Kwartiermeesters M. Glimmerveen, H. van r Graaf, A. A. Grimmelykhuizen, H. J. van O."ik en M. Vermeule. 8 Priok'' 1939 Per m'S' "IndraPoera" van Opperschipper J. H. A. Goedknegt. Majoor-monteur B. Scheffer. J an°s°entorpedomakers J- P. Weverling en Sergt.-torpedomaker N. J. van Veen Sergt.-vliegtuigmkr. (H) J. Brizee. Sergt.-machinisten G. Brouwer, M. Mulder en C. Siersma. Bootsman S. Wagenaar. Korpl.-schrijver J. H. Peeman. Korpl.-torpedomaker C. Neefjes. Intrekking aanwyzing thuisvaren. va^TgTrSc:1939 "Chr' Huijgens" Sergt.-torpedomaker H. Hoogland. Aangenomen in den zeedienst. Onder-volgende mariniers der 3e klasse ziin aangenomen in den Zeedienst met ingang van den datum als achter hunne namen is vermefd P. Boone F. W Filarski. M. Gielen, R. Gort vv. H. A. Jobse, J. Mennega en W. W Pluri' mert, per 1 December 1938. J M. Haarsma, O. H. Kouwenberg w F Schoonwater, H. Schregardus en J.' van' de Ned. Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat) le Kerstdag: 's Morgens 10.30 uur, Ds. H. A. Enklaar. YVesterkerk (Helden der Zeeplein) 2e Kerstdag: 's Morgens 10.30 u. Ds. F. W. J. v. d. Poel. Geref. Kerk (Julianapark) le Kerstdag: 's Morgens 9 uur Ds Tollenaar, 's Morgens 10.45 Ds. Tollenaar, 's Middags 5.30 uur Ds. Veenhuizen. 2e Kerstdag: 's Morgens 10 uur Ds. Veenhuizen. Geref. Kerk (Rehoboth-Kerk) le Kerstdag: 's Morgens 10 uur Ds. Veenhuizen. 's Middags 5.30 uur Ds. Tollenaar. 2e Kerstdag: Geen dienst. Oud Geref. Kerk (Hoogstraat) le Kerstdag: •s Morgens 10 u. en 's avonds 5.30 uur Leesdienst. 2e Kerstdag: 's Morgens 10 uur leesdienst. Chr. Geref. Kerk (Steengracht) le Kerstdag: 's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur: de heer J. Rebel. 2e Kerstdag: 's Morgens 10 uur den heer J. Rebel. Herst. Evang. Luth. Gem. (Weezenstraat)' 24 December 'sAvonds 11 u., Ds. W. J. F. Meiners. Kerstwydingsdienst. le Kerstdag: 's Morgens 10.30 u., Ds. W. J. F. Meiners. Doopsgezinde Gemeente (Kerkgrachtj le Kerstdag: 's Morgens 10 u. Ds. P. J. Smidts. Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76) Pastoor H. J. Verheij. le Kerstdag: 's Nachts 12 uur Kerstnachtmis, 's Morgens 10 uur Hoogdienst. 's Avonds 6.30 uur Vespers. 2e Kerstdag (H. Stephanus). 's Morgens 10 uur H. Dienst. Evangelisatie (Palmstraat) le Kerstdag: 's Morgens 10 uur Drs. M. J. Top. 2e Kerstdag: 's Morgens 10 uur Ds. J. v. d. Wiel, van Rijswijk. Gebouw Middenstraat 117 le Kerstdag: 's Morgens 6 uur. 's Avonds 8 uur. Evangelisatiegebouw Vij zeistraat le Kerstdag: 's Morgens 6 uur en 's avonds 8 uur samenkomst. Leger des Heils le Kerstdag: v.m. 6 uur Openbare samenkomst. v.m. 10 uur Heiligingsdienst. n.m. 3 uur Demonstratie, gegeven door de Jeugd, n.m. 8 uur. Verlossingssamenkomst. 2e Kerstdag: v.m. 10 uur Heiligingsdienst. n.m. 8 uur Muzikale sluitingssamenk. Kerk van Jezus Chr.stus, Janzendw.str. 8 's Morgens 9.30 en 's avonds 5 uur Samenkomsten. Hersteld Apostolische Zending Gemeente Slutsdykstraat hoek Schagenstraat. dienst. HUISDUINEN Ned. Herv. Gemeente Geen dienst. JULIANADORP Ned. Herv. Gemeente le Kerstdag: 's Morgens 10 uur: Ds. M. van Wichen. Zendingsgebouw „De Ster der Hope", le Kerstdag: 's Avonds 7 uur, de heer J. Bijlsma, van Den Helder. 2e Kerstdag: 's Avonds 6 u., de heer J. Sevensma, van Amsterdam (kersfeestviering) Worp, per 2 December 1938. L. J. v. d. Knaap, W. L. H. A. Melchers, P. Schuil, K. Stoter, J. Valstar en F. Zuidema, per 5 December 1938. L. Bethlenem, J. de Gier, L. J. van 't Hoff, M. A. Mol, C. J. Waals en D. Westerhout, per 6 December 1938. L. G. Brunt, M. Kwast, K. Struik en G. de Vlieger, per 7 December 1938 G. J. Basjes, W. de Boer,'H. Brouwer, C. Grootjans, C. Oud, H. A. M. J. Radix en C. van Veenendaal, per 8 December 1938. F-iat, t V~n Arke1, W. W. Christiaanse, A. E. Gerrits, A. J. Óosterbeek en L. L. °stroo, per 12 December 1938. 'AIet ontslag uit den Zeedienst 27 December 1938: l9Cn^o trw°S ,Pn M' F- de Waard. 19 December 1938: rin^iClrtm'7tI?Zen A" Smit' J- Erancke, D. Qau- "n£' V' ?,oetemeiJer, F. Feenstra. W. Kockel- norn, L. Karstanje, P. Geist, A. Krul, A. Taal, •>en RrnMmTnWJ' H' Creemers, P. M. Rietber- 2» V; J-vorage, N. Kroon en C. A. Smits. 22 December 1938: Lichtmatroos G. B. Hooijer. 1 Januari 1939: Matrozen 2e kl. A. C. Olden en K. P. Ley'S.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 6