K r y D i W O R D p y 11IL
Eischen die aan goeden vlootbasis gesteld
moeten worden
rprebihhfurtm
Waaraan Vlissingen niet voldoet
De Marine kan er geen vin verroeren
Twee verhalen
Den Helder
(Van onzen marine-medewerker).
Al naar men het meent, zyn de volgende
verhalen interessant of oninteressant. Wie
door dik en dun alles goedpraten wil, wie van
geen kritiek hooren wil, die doet beter het
volgende niet te lezen, want hij kan zich er
alleen maar aan ergeren. Wie daarentegen aan
•wil nemen, dat de schrijver in de liefde is, dat
hetgeen hg zegt, met bloedend hart gezegd
wordt, dat bij hem geen andere motieven een
rol spelen dan het verlangen: de Marine zoo
sterk mogelijk te maken, die leze en overdenke
het volgende.
De „Xoord-Brabant", die niet ver
dween.
In de Heldersche Courant van 14 October
staat te lezen dat er kans geweest is, dat de
opleiding aan boord van Hr. Ms. „Noord-
Brabant" uit Vlissingen weg zou gaan, en die
bodem zelf ook, omdat het schip aldaar een
sta-in-den-weg is. Het zou evenwel heel jam
mer zijn, indien Hr. Ms. „Noord-Brabant" uit
Vlissingen verdween, daar stad en omgeving
belangrijke voordeelen trekken uit de aan
wezigheid van een groot aantal marinemen-
schen met hunne gezinnen. Na langdurige en
moeizame onderhandelingen is nu bereikt, dat
op kosten van het departement van defensie
een ponton zal worden gebouwd, waaraan
twee marine-vaartuigen kunnen worden ge
meerd, /en Hr. Ms. „Noord-Brabant" blyft.
Geen enkel woord over de taak der
Marine.
In het rijkelijk lange artikel komt geen
enkel woord voor over de taak der Marine.
De taak der Marine is, het Ryk der
Nederlanden te verdedigen tegen aanran
ding. Daarvoor heeft de Marine steunpun
ten, vlootbases, noodig.
Als vlootbasis, zelfs voor klein materieel, is
de haven van Vlissingen ten eenenmale on
bruikbaar. Niet alleen dat de haven veel en
veel te klein is, men is er ook niet op eigen
terrein.
De eischen aan een vlootbasis te stellen zyn
in de eerste plaats, dat men er baas in eigen
huis is, dat geen vreemde spionnen er den
neus in steken. Wie heriimert zich niet uit den
grooten oorlog hoe Vlissingen een broeinest
was van spionnen van allerlei landaard en van
beiderlei kunne? Onder de tegenwoordige om
standigheden kan de Marine te Vlissingen geen
vin verroeren, zonder dat het onmiddellijk bjj
onze mogelijke vijanden bekend is.
In de tweede plaats moet eene vlootbasis
eenigszins, maar ook weer niet al te ver, ver
wijderd zijn van industrieele centra, en daar
mede door goede land- en waterwegen ver
bonden zijn. Zoo beschouwd, is Den Helder
waarlijk nog zoo kwaad niet als vlootbasis, al
laat de meervoudige Verbinding met het ach
terland per rail alles te wenschen over. In den
tegenwoordigen tijd zou men eene minstens
meervoudige spoorverbinding met Amsterdam
moeten hebben.
Van het achterland van Vlissingen kan
moeilijk gezegd worden dat het een cen
trum van industrieele bedrijvigheid is, dat
de Marine kan bedienen. Hiermede wordt
niet bedoeld iets te zeggen ten nadeele
van de maatschappij „De Schelde", die
voor de Marine van het allergrootste be
lang is.
Waaraan voldaan moet worden.
In het algemeen kan men zeggen dat een
basis moet zijn:
a, voor den vijand onvindbaar, onbereikbaar,
onaantastbaar;
b. voor de eigen party gemakkeiyk toeganke-
Igk, niet te ver van plaatsen vanwaar de
behoeften voor de vloot moeten worden
aangevoerd, en reparaties kunnen worden
uitgevoerd.
Men denke in dit verband aan bestaande
marinebases.
Japan heeft in Yokosuka eene uitstekende
marinebasis. De haven is op minder dan een
uur sporen van Yokohama gelegen, op minder
dan twee uren van Tokyo, dus er voldoende
ver verwijderd van, en toch dicht genoeg bij
een belangrijk industrieel centrum. Behalve de
spoorweg is er een uitstekende rjjweg en eene
tramverbinding met het achterland. De haven
is voor vreemde schepen gesloten. In een
grooten kring rond de stad is het buitenlan
ders verboden woonplaats te hebben. Bezoe
kers worden scherp nagegaan. Ook wanneer
zy volkomen bona fide zijn worden zrj zoo
spoedig mogelgk verwijderd. De basis is door
een kring van heuvels omgeven, die aanvallen
uit de lucht bemoeilijken zoo niet onmogelijk
maken.
Men zy voorzichtig!
Voorts moet er gelegenheid zyn om het
personeel te oefenen. Het is natuuriyk niet
strikt noodzakelijk, dat al het personeel in de
marine-basis geoefend wordt, maar gewenscht
is het wel. Geen plaats is beter geschikt om
het personeel van de Marine te doordringen
van een offensieven geest, dan juist de plaats
waar het hart der Marine klopt. Men zou
vrede kunnen hebben met het stationneeren
van Hr. Ms. „Noord-Brabant" te Vlissingen
omdat de reede, de mondingen van de Schelde
KOOP - VERKOOP - TAXEEREN
„VRAAG EN AANBOD", tel. 300
Makelaar F. Nypels, Spoorstraat 9-11
en de wateren van de Noordzee een prachtig
oefenterrein vormen. Maar men zij vooral zeer
voorzichtig, Vlissingen niet tot vlootbasis te
verheffen, zelfs niet voor klein materieel. De
haven van Vlissingen is veel te klein om er
behooriyk te kunnen manoeuvreeren. De kans
is groot, dat er vandaag of morgen eene aan
varing van de eerste magnitude plaats vindt,
waardoor ernstige schade wordt berokkend
aan het toch weinige materieel, dat de Marine
in het Zuiden moet hebben.
Mede stempelt het sluizenstelsel naar de
binnenhavens, Vlissingen tot een onbruikbare
haven als vlootbasis.
De ware oplossing niet.
Het bouwen van een ponton op kosten van
de Marine is de ware oplossing niet. De goede
oplossing ware natuurlijk het Sloe uit te bag
geren en daar eene echte, alleen voor de
Marine toegankelijke, marinehaven te maken,
met een belangrijk terrein er rondom heen,
dat door geen enkelen onbevoegde betreden
mag worden. De millioenen hier aan te be
steden, zouden blijken wèl productief te zijn.
Het is niet verstandig van de Marine, dat
zij zich heeft laten vinden, dat men op hare
kosten 'n ponton bouwt. Als geld moet worden
uitgegeven zonder strategisch nut, dan op
kosten dergenen, wier eigenbelang het is, dat
Hr. Ms. „Noord-Brabant" in Vlissingen blijft.
Deze uitgave is, voor zoover de Marine be
treft, volkomen onproductief. Hoeveel tor
pedo's had men voor dien ponton niet kunnen
koopen? Als de Vlissingers Hr. Ms. „Noord-
Brabant" willen houden, laten zij er dan iets
voor over hebben.
Hoe is het mogelyk...
Het volgende verhaal is evenwel ergerlijker.
Sinds eenige jaren nemen de Japanners van
het eiland Bintang bauxiet af, die op For-
mosa en in Japan zelf verwerkt wordt tot
aluminium. Waarom maakt de Billiton-Maat-
schappij zelf geen aluminium? De Japanners
betalen ongeveer vijftien gulden voor een ton
bauxiet. De prijs van een ton aluminium is
negenhonderd gulden. Er zijn vier ton bauxiet
noodig om één ton aluminium te produceeren.
Waarom verdient de Billiton-Maatschappij
niet liever negenhonderd gulden voor één ton
ton aluminium dan zestig gulden voor vier
ton bauxiet?
Het antwoord luidt, dat de Japanners
den arbeid in hun eigen land willen hou
den, met goedkoope arbeidskrachten,
goedkoope kolen en goedkoope electrische
energie zelf aluminium' willen maken.
Maar wat drommel, wy zijn er toch ook
nog.
Voor wie het nog niet weet, zij hier ver
meld, dat aluminium een van de een-en-twin
tig zoogenaamde strategische materialen is,
zonder welke de moderne oorlogvoering eene
onmogelykheid is. Het is de taak van iederen
Generalen Staf en Marinestaf, om er in
vredestijd voor te zorgen, dat er in oorlogstijd
geen gebrek aan deze strategische materialen
zij. Ongetwijfeld is men er zich hier bij de
„brain-trust" van onze Marine van bewust.
Maar waarom gebeurt het dan niet? Als de
Japanners, die er financieel lang niet sterk
voor staan, er niet tegenop zien om honderd
millioen yen in de aluminium te steken, waar
om kunnen wij er dan geen vjjftig millioen
gulden in steken? Wjj hebben in Neder-
landsch-Indië ook goedkoope arbeidskrachten,
goedkoope kolen, het moet mogelffk zijn er
ook goedkoope electrische energie op te
wekken.
Een vreemde mentaliteit.
Eigenaardige defensie mentaliteit alweer.
Dit zijn de aangelegenheden, die in de aller
eerste plaats in orde moeten worden gebracht,
maar men weet eenvoudig niet, hoe deze aan
te pakken.
Wat de Marine noodig heeft is een kracht
figuur, een Plesman-natuur, die doorzet, tegen
alle moeiiykheden in. Dit is eene aangelegen
heid, welke in orde gebracht moet worden
zonder dat eene politieke Tweede Kamer er
den neus in steekt, zonder dat er In Kamer
verslagen een woord over gerept wordt. In
onze groote handelslichamen, banken, scheep
vaart-maatschappijen, luchtvaart-maatschap-
pijen zitten genoeg flinke kerels, die het be
lang hiervan onmiddellijk inzien, als het hen
maar onder het oog wordt gebracht.
Strategische oefeningen op de kaart zijn
steriel, wanneer niet tegelijkertijd een werke-
lijken opbouw begint. En deze moet beginnen
van onder af aan. De beste brains waarover
de Marine beschikt, moeten naar de Krijgs
school, welke niet het monopolie van den zee
officier mag zijn en waar b.v. officieren van
administratie niet mogen ontbreken. De bezet
ting van de intendance is van het allerhoogste
belang. Het aluminiumverhaal is er een voor
beeld van.
S.
De kapitein ter zee J. A. Sonnenberg en de
luitenant ter zee le kl. W. F. van Vreeswyk,
wegens langdurig verblijf in Nederlandsch-
Indië in Nederland teruggekeerd, zijn ter be
schikking gesteld.
De officier van administratie 2e kl. H. C. van
't Hof, tijdelijk gedetacheerd te Leiden, wordt
2 Januari aldaar geplaatst tot het volgen van
een studie in de rechtswetenschappen bij de
Rijksuniversiteit.
De met 2 Januari bij de zeemacht benoemde
officier van gezondheid 2e kl. H. D. Groen
wordt niet dien datum geplaatst aan boord
van Hr. Ms. Wachtschip te Willemsoord.
Overplaatsingen.
Serg. Monteur J. T. de Vries van De Mok,
datum overplaatsing naar Hms. Tromp bepaald
op 9 Jan.
Serg. d. Mariniet'S R. Dellebeke van Kaz.
A'dam naar Van Speijk, 1 Febr. Op datum
geplaatst bij de G.S.S.
Serg. vliegtuigm. G. A. Dijkstra van Kaz.
A'dam, 2 Jan. tewerkgesteld bij de N.V. Avio-
lanaa te Papendrecht onder intrekking der
detacheering op 16 Dec. bij de Dornierfabrieken
te Friedrichshafen.
Majoor ziekenverpl. C. Koningstein van Ws.
W.o. naar Hospitaal, 8 Febr.
Serg. ziekenverpl. J. N. v. d. Bijl van W.s.
W.o. naar Hospitaal, 8 Febr.
Majoor Monteur G. S. Kuster van O.Z.D. n.
W.s. Vliss. 16 Jan. Op datum geplaatst bij den
AL» U RILT VAN DE KOU
KOM DAN II* DE „TOELAST" GAUW
EEN BORREL VAN QUALITEIT
EI* TOPPUNT VAN GEZELLIGHEID
Horizontaal:
2. Eerstvolgende.
4. Jongensnaam (afk.)
7. Waar heel Europa
naar verlangd.
8. Lancier.
9. Vrucht.
11. Schaapkameel.
13. Eetlust.
16. Turksjh veldheer
17. Onscheidbaar voor
voegsel.
19. Deel van een fuik.
20. Vereeniging v. wiel
renners.
21. Struik.
22. Aanwijzend voorn -
woord.
24. Heftig.
26. Ieder.
28. Jongensnaam.
30. Teeken, signaal.
•il. Klein, plat vaartuig.
34. Witvisch.
35. Planeet.
36. Neen (Eng.)
Vertikaal:
sionistisch schilder
14.
Persoon, waar
1.
Langzaam.
ieder om lacht.
2.
IJslandsch dicht
15.
2 gelijke medekl.
werk.
17.
Lust, trek.
3.
Op grooten af
18.
Drank.
stand.
22.
Muzieknoot.
4.
Wisseling van
23.
Oude Lat. bybel-
veeren of haar.
vertaling.
5.
Plaats in Gelder
25.
Tijdvak.
land.
27.
Boom.
6,
Haargroei bg som
29.
Niet gesloten.
mige dieren.
30.
Hevige val.
10.
Deel v. e. etmaal.
32.
Amerikaansche
11.
Muzieknoot.
filmonderneming.
12.
Fransch impres
33.
Paling.
Horizontaal:
11. Tooneeluitvoeringen, 14. O.m.d., 15. Dat,
16. agaat, 17. kil, 19. aan, 20. heler, 21. fakir.
22. beet, 24. Edam, 26. c.l.e., 27. Rameh, 30.
nor, 31. n.i.z., 32. Oss, 33. ra, 34. Epe. 36.
r.t., 37. aks, 38. lyn, 39. nee, 40. el, 41. n.1.
Verticaal
1. veete; hoogtecirkel, 4. andante, 5. ze, je,
me, 6. lucifer, 7. monarch, 8. er, 9. anderen,
10. meteoorsteen, 12. oma, 13. gal, 18. la, 19
ai. 23. Elzas, 25. doorn, 28. Abel, 29. even. 35.
pgen.
De prijs werd gewonnen door den heer
W. Wever, Achterbinnenhaven 32»
bouw van de O 21 en 22 bij de Kon. Mij. „De j
Schelde" te Vlissingen.
Schipper B. Starink van O.Z.D. naar Aio
Marns. 19 Dec. Op datum tewerkgesteld bij
den bouw van de O 20 en de N.V. Wilton Fye
noord te Schiedam.
Korporaal vliegtuigm. J. Bakker van De
Mok. Datum overplaatsing naar Hms. Tromp
bepaald op 9 Jan.
Korporaal machinist M. P. Amiabel van
O.Z.D. Bevolen overplaatsing op 9 Jan. naar
Hms. Sumatra ingetrokken.
Korporaal machinist P. H. v. Etteger van
O.Z.D. naar Sumatra, 9 Jan.
Korporaal der Mariniers W. J. Wilmsen van
W.s. Vliss. naar Van Speijk, 1 Febr. Op datum
geplaatst bg de G.S.S.
Korp. der Mariniers P A. H. Gerards van
Kaz. W.o. naar Van Spegk, 1 Febr.
Korpl. der marns. C. v. d. Broek van Tromp
naar Van Speijk, 1 Febr.
Korpl. der marns. H. C. Maan van Sumati a
en 6 Jan. van Ws. Vlissingen naar Van Spegk,
1 Febr.
Korpls. der marns. A. van Berk en H. C. A.
Knaap van Ws. Vlissingen naar Van Spegk,
1 Febr.
Korpl. der marns. J. H. Vlaswinkel, W. M. v.
Aesch, W. Hendriks en C. F. Biesheuvel van
Kaz. W.o. naar Van Speijk, 1 Febr.
Korpl. der marns. M. de Kloe van Kaz. Am
sterdam naar Van Speijk, 1 Febr.
Korpl. der marns. S. H. Bastiaans van O.Z.D.
naar Van Speijk, 1 Febr.
Korpl. der marns. P. J. Nienhoff van Tromp
(bevolen overplaatsing op 7 Jan. naar Kaz.
W.o. ingetrokken).
Korpl.-ziekenv. A. M. v. d. Weiden van
O.Z.D. naar Hospitaal, 17 Dec.
Korpl.-machinist D. W. Riechelman van Su
matra naar Van Speijk, 6 Jan.
Matroos le kl. H. J. Blikman van Sumatra
naar Ws. W.o., 6 Jan.
Matroos 3e kl. A. Jacobs van Sumatra naar
Ws. W.o., 6 Jan.
Matroos le kl. J. H. v. d. Heuvel van Kaz.
W.o. naar Sumatra, 6 Jan.
Matrozen le kl. A. H. Vermaning en B. H.
Wiedeler van Ws. W.o. naar O.Z.D., 21 Dec.
Matroos le kl. M. Schoonbrood van Ws. W.o.
naar J. M. v. Nassau, 3 Jan.
Matrozen le kl. M. de Groot en K. Mazereuw
van Ws. W.o. naar O.Z.D., 22 Dec. (onder in
trekking der op 6 Jan. bevolen overplaatsing
naar Hr. Ms. „Sumatra".
Maj.-schrijver P. Smits van De Mok naar De
Kooij, 16 Jan.
Sergt.-schrijver J. A. Verboom van Van
Speijk naar De Kooij, 30 Jan.
Sergt.-schrijver M. Hartog van De Kooij naar
Van Speijk, 26 Jan.
Korpl.-schrijver H. van den Born van Ws.
W.o. naar De Mok, 10 Jan.
Korpl.-konstabel G. Bakker van Ws. W.o.
naar O.Z.D., 30 Jan.
Kwartiermeester J. A. van Dalen van Ws.
W.o. naar Schorpioen, 9 Jan.
Marinier le kl. C. van Drunen van Schor
pioen naar Kaz. Amsterdam, 14 Jan.
Mariniers le kl. P. H. C. Kerkhof, A. Dietz
en J. van Rijn van Ws. W.o. naar Kaz. Am
sterdam, 14 Jan.
Marinier le kl. K. Artz van Ws. Vlissingen
naar Kaz. Amsterdam, 14 Jan.
Marinier le kl. J. W. Mulder van De Mok
naar Kaz. Amsterdam, 14 Jan.
Leerl.-hofmeester B. J. Kremer, G. J. Kok-
keler, J. Luiten, H. H. Hockelmann, G. H.
Hovens en E. B. Schoonhen van O.Z.D. naar
Kaz. Amsterdam, 14 Jan.
Leerl.-hofmeester J. H. Gilissen van Afd.
Marns. naar J. M. v. Nassau, 3 Jan.
Leerl.-hofmeester J. Groenendijk van Afd.
Marns (bevolen overplaatsing op 3 Jan. naar
Hr. Ms. J. M. van Nassau ingetrokken).
Leerl.-hofmeester A. W. Ledoe van Kaz.
W.o. naar Schorpioen, 17 Dec.
Stoker le kl. P. L. F. Sanders van Kaz. Am
sterdam naar Ws. W.o., 19 Dec.
Stoker 2e kl. H. H. C. v. Rooij van Sumatra
naar Ws. W.o., 6 Jan.
Marinier le kl. C. Kok van O.Z.D. naar Kaz.
W.o., 19 Dec.
Marinier le kl. B. Kerkmans van Tromp naar
Afd. Marns, 7 Jan. (onder intrekking der be
volen overplaatsing op 7 Jan. naar de Kaz.
W.o.).
Stoker-olieman F. van Beek van Ws. W.o.
naar J. M. v. Nassau, 3 Jan.
Stoker-olieman P. Brandi van Ws. W.o. (be
volen overplaatsing op 3 Jan. naar Hr. Ms. J.
M. van Nassau ingetrokken).
Marinier 2e kl. P. de Leeuw van Afd. Marns
naar Kaz. W.o., 23 Dec.
Matrozen 3e kl. J. Dijksman en J. Rumkorf
van O.Z.D. naar Afd. Marns., 16 Jan. (op datum
tewerkgesteld bij den bouw van de O 20 by de
N.V. Wilt. Fyenoord te Schiedam.
Bevordering.
Lichtmatroos M. Lenards tot matroos 3e kl.,
1 Dec.
Stokers 2e kl. P. Roos, P. C. A. Broeders, W.
Bijlsma en P. J. Rauch tot stoker le kl., 1 Dec
Stokers le kl. C. J. Waij en J. Leeuwenstein
tot stoker-olieman, 1 Dec.
Lichtmatroos W. J. te Loo tot matroos 3e kl.
1 Dec.
Matrozen 3e kl. C. A. A. Bosman en A
Jacobs tot matroos 2e kl., 1 Dec.
Matroos 2e kl. W. de Vries tot matroos le kl
1 Nov.
Matroos 3e kl. F. W. Smit tot matroos 2e kl
1 Dec.
Aanwyzing thuisvaren.
T=X Prijk' 1939 Pel" m'S' "J" de Witt" van
Schipper P. Snel.
Bootsman A. D. Lutterlof.
Kwartiermeesters M. Glimmerveen, H. van
r Graaf, A. A. Grimmelykhuizen, H. J. van
O."ik en M. Vermeule.
8 Priok'' 1939 Per m'S' "IndraPoera" van
Opperschipper J. H. A. Goedknegt.
Majoor-monteur B. Scheffer.
J an°s°entorpedomakers J- P. Weverling en
Sergt.-torpedomaker N. J. van Veen
Sergt.-vliegtuigmkr. (H) J. Brizee.
Sergt.-machinisten G. Brouwer, M. Mulder
en C. Siersma.
Bootsman S. Wagenaar.
Korpl.-schrijver J. H. Peeman.
Korpl.-torpedomaker C. Neefjes.
Intrekking aanwyzing thuisvaren.
va^TgTrSc:1939 "Chr' Huijgens"
Sergt.-torpedomaker H. Hoogland.
Aangenomen in den zeedienst.
Onder-volgende mariniers der 3e klasse ziin
aangenomen in den Zeedienst met ingang van
den datum als achter hunne namen is vermefd
P. Boone F. W Filarski. M. Gielen, R. Gort
vv. H. A. Jobse, J. Mennega en W. W Pluri'
mert, per 1 December 1938. J
M. Haarsma, O. H. Kouwenberg w F
Schoonwater, H. Schregardus en J.' van' de
Ned. Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat)
le Kerstdag:
's Morgens 10.30 uur, Ds. H. A. Enklaar.
YVesterkerk (Helden der Zeeplein)
2e Kerstdag:
's Morgens 10.30 u. Ds. F. W. J. v. d. Poel.
Geref. Kerk (Julianapark)
le Kerstdag:
's Morgens 9 uur Ds Tollenaar,
's Morgens 10.45 Ds. Tollenaar,
's Middags 5.30 uur Ds. Veenhuizen.
2e Kerstdag:
's Morgens 10 uur Ds. Veenhuizen.
Geref. Kerk (Rehoboth-Kerk)
le Kerstdag:
's Morgens 10 uur Ds. Veenhuizen.
's Middags 5.30 uur Ds. Tollenaar.
2e Kerstdag:
Geen dienst.
Oud Geref. Kerk (Hoogstraat)
le Kerstdag:
•s Morgens 10 u. en 's avonds 5.30 uur
Leesdienst.
2e Kerstdag:
's Morgens 10 uur leesdienst.
Chr. Geref. Kerk (Steengracht)
le Kerstdag:
's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur:
de heer J. Rebel.
2e Kerstdag:
's Morgens 10 uur den heer J. Rebel.
Herst. Evang. Luth. Gem. (Weezenstraat)'
24 December
'sAvonds 11 u., Ds. W. J. F. Meiners.
Kerstwydingsdienst.
le Kerstdag:
's Morgens 10.30 u., Ds. W. J. F. Meiners.
Doopsgezinde Gemeente (Kerkgrachtj
le Kerstdag:
's Morgens 10 u. Ds. P. J. Smidts.
Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76)
Pastoor H. J. Verheij.
le Kerstdag:
's Nachts 12 uur Kerstnachtmis,
's Morgens 10 uur Hoogdienst.
's Avonds 6.30 uur Vespers.
2e Kerstdag (H. Stephanus).
's Morgens 10 uur H. Dienst.
Evangelisatie (Palmstraat)
le Kerstdag:
's Morgens 10 uur Drs. M. J. Top.
2e Kerstdag:
's Morgens 10 uur Ds. J. v. d. Wiel, van
Rijswijk.
Gebouw Middenstraat 117
le Kerstdag:
's Morgens 6 uur.
's Avonds 8 uur.
Evangelisatiegebouw Vij zeistraat
le Kerstdag:
's Morgens 6 uur en 's avonds 8 uur
samenkomst.
Leger des Heils
le Kerstdag:
v.m. 6 uur Openbare samenkomst.
v.m. 10 uur Heiligingsdienst.
n.m. 3 uur Demonstratie, gegeven door
de Jeugd,
n.m. 8 uur. Verlossingssamenkomst.
2e Kerstdag:
v.m. 10 uur Heiligingsdienst.
n.m. 8 uur Muzikale sluitingssamenk.
Kerk van Jezus Chr.stus, Janzendw.str. 8
's Morgens 9.30 en 's avonds 5 uur
Samenkomsten.
Hersteld Apostolische Zending Gemeente
Slutsdykstraat hoek Schagenstraat.
dienst.
HUISDUINEN
Ned. Herv. Gemeente
Geen dienst.
JULIANADORP
Ned. Herv. Gemeente
le Kerstdag:
's Morgens 10 uur: Ds. M. van Wichen.
Zendingsgebouw „De Ster der Hope",
le Kerstdag:
's Avonds 7 uur, de heer J. Bijlsma, van
Den Helder.
2e Kerstdag:
's Avonds 6 u., de heer J. Sevensma, van
Amsterdam (kersfeestviering)
Worp, per 2 December 1938.
L. J. v. d. Knaap, W. L. H. A. Melchers, P.
Schuil, K. Stoter, J. Valstar en F. Zuidema,
per 5 December 1938.
L. Bethlenem, J. de Gier, L. J. van 't Hoff,
M. A. Mol, C. J. Waals en D. Westerhout, per
6 December 1938.
L. G. Brunt, M. Kwast, K. Struik en G. de
Vlieger, per 7 December 1938
G. J. Basjes, W. de Boer,'H. Brouwer, C.
Grootjans, C. Oud, H. A. M. J. Radix en C. van
Veenendaal, per 8 December 1938.
F-iat, t V~n Arke1, W. W. Christiaanse, A. E.
Gerrits, A. J. Óosterbeek en L. L.
°stroo, per 12 December 1938.
'AIet ontslag uit den Zeedienst
27 December 1938:
l9Cn^o trw°S ,Pn M' F- de Waard.
19 December 1938:
rin^iClrtm'7tI?Zen A" Smit' J- Erancke, D. Qau-
"n£' V' ?,oetemeiJer, F. Feenstra. W. Kockel-
norn, L. Karstanje, P. Geist, A. Krul, A. Taal,
•>en RrnMmTnWJ' H' Creemers, P. M. Rietber-
2» V; J-vorage, N. Kroon en C. A. Smits.
22 December 1938:
Lichtmatroos G. B. Hooijer.
1 Januari 1939:
Matrozen 2e kl. A. C. Olden en K. P. Ley'S.