Nu de melk duur is Ayenda De „Ijsbeer" in het kanaal KOOPMANS' Volgende week komt J* P+ Strijbos Uit de natuur l PUROL Donderdag 29 December 1938 Tweede Blad &tad4nieuutl Voor 30 ct. kunnen onze abonnés profiteeren Vijf dubbele woningen op Huisduinen Inschrijving Handelsregister Burgerlijke Stand van Den Helder pApieR met lettens BeöRukt noemt men öRukweRk. eRZijnveRschillenöe methoöes waarop öAt qeBeuRt öRukkemj öe bogr heeft hAAR eigen methoöe. Schaatsenrijders opgelet! Geheele Noord-Hollandsche kanaal van Amsterdam tot aan het Ankerpark opengebroken Enorme capaciteit G1 f Q.. Snel en goed fllaüne-feAicMen Feestavond Middenstandsvereen. op komst vlugkokende Havermout Kolonel P. H. Sluijter Kolonel H. Walaardt Sacré „Johan Maurits van Nassau" naar Curagao Helders gevleugelde gasten Niet door kracht, noch door geweld Thuisreis „Gelderland" „Met Jan P. Strijbos naar IJslandzie daar lezers, de titel van de filmlezing, die deze zwerver-natuurkenner-avonturier volgende week Donderdag in het Rialto-theater voor o: ze lezers-familie zal houden. Wie eenmaal hel voorrecht had Strijbos te beluisteren, zal het met ons eens zijr. dat hier sprake is van iets bijzonders. Strijbos is een geboren verteller. Een persoonlijkheid, die lan den en toestanden leven inblaast en er zóó van vertelt, dat ge waant de rei3 zelve gemaakt te hebben. Verschillende malen woonden wij lezingen van Strijbos bij en evenzoo vele malen waren het gebeurtenissen. Vandaar, dat wij bij het vaststellen van een winterlezing ditmaal nu eens niet in „diep be raad gestaan hebben. Een der redactieleden stelde voor met de abom.é-familie naar IJsland te trekken en oogenblikkelijk was daar een algeheele instemming. Strijbos moest naar Den Helder komen. Hoewel wij nog in volgende nummers nadere bijzonderheden zullen geven, wijzen wij er reeds thans op, dat de entree als gewoonlijk zoo laag mogelijk gehouden is, zoodat zelfs zij, die over een magere portemonnaie beschikken, de ge legenheid geboden wordt, mee te reizen. De entrée bedraagt namelijk slechts 30 cent. Men houde dus a.s. Donderdagavond vrij en kome op het film- en vertelfeest van Neêr- lands populairsten natuurkenner: Jan Stru- bos. Reeds morgenmiddag vangt de kaartverkoop aan, aan ons Bureau. Gisterenmorgen is in hotel Bellevue aan besteed door en voor rekening van de heeren Volker en Grimeijser: A. Het bouwen van vijf dubbele woningen met elk een schuur. B. Het egal.-eeren van het binnenterrein, zooals op de situatie is aangegeven. C. Het bouwen van acht aanéén gebouwde Garages met toegangsweg. (Onder nadere goedkeuring.) Een en ander moet worden gebouwd op een terrein gelegen te Huisduinen. Er was voor deze aanbesteding veel be langstelling in de bouwwereld, maar in ver houding was het aantal inschrijvingen vrij gering. De uitslag luidde als volgt: A C Massa C. Th. Kwak, Huisduinen C. Bot, a en c Modder Cuperus Roomeyer a en c K. Duinker C. v. Essen A. Smit 33.600,— W. F. Labout 34.100,— Fa. R. Noppert G. Oort 35.200,— Gebr. Kers bergen „36.225, Gebr. Boot 36.585, S. de Waard 38.000,— 2500,— Gebr. Riemers 44.895,3240, Allen te Den Helder. 32.900,- 34.990,- 37.200,- 38.900,- 39.000,- 41.470,- Wijzigingen: Den Helder: G. van Stripiaan, Joubertstr. 42, slagerij; overgegaan aai.: R. Boeder. Coöp. Aankoopver. en Graanmalerij „De Hoop" C.A., Koegras, bestuurswijziging. van 28 December 1938 A BEVALLEN: H. S. Mulder—Snijder, z. F. v d. LugtAr.drzejewski, z. 'OVERLEDEN: J. de Wolff, 71 jr., (m). ONDERTROUWD: J. Smit en H. G. Ver- kuijlen. K. W. Mallee en M. Vos. ÖAt wil zeggen: öe juiste 1 Nu de schaatsensport voorloopig voor bij is, kan het geen kwaad onzen lezers eenige wenken te geven, opdat zij bij eventueel weder invallen van den vorst beslagen ten ijs komen. Hang of leg Uw schaatsen niet bjj de kachel te drogen. Het houtwerk gaat scheuren en trekken zoodat de ijzers krom worden. Haal zoo mogelijk Uw schaatsen uit elkaar en vet de ijzers in met zuurvrij vet of vaseline. Laat nu Uw ijzers, indien ze stomp ">f niet naar Uw zin zijn, slijpen; er kan thans meer aandacht aan besteed wor den. dan in het drukst van den ijstijd. Kijk Uw leerwerk na of het nog in orde is en vernieuw het. U kunt dan direct weer profiteeren als het ijs be rijdbaar is en blijft gespaard voor on aangename verrassingen. Zet Uw leerwerk met een koper- schroefje vast en niet met een houten wigje, dit zwelt bij het vochtig worden sn geeft kans op het scheuren der schaatshouten. Indien U deze wenken in acht neemt, kunt U met vertrouwen een nieuwe vorstperiode tegemoet zien. Neen lezer, vrees niet. Er is geen inva sie van die aardige witte pooldieren geko men uit het barre Noorden, zelfs niet één echte ijsbeer gaf gisteren acte de pre- sence, maar wel was daar dé „IJsbeer", het vermaarde ijsbreker-brandweerschip- bergingsvaartuig uit Amsterdam, dat met zijn bekende voortvarendheid het ijs in het geheele Noord-Hollandsche Kanaal heeft opengebroken, tot aan de An- kerparkbrug. Dat dit van zeer groot be lang was voor de reeds sedert vele dagen gestremde binnenvaart hoeft o.i. zeker geen nader betoog. Het was wel een bijzondere verschijning, toen de „IJsbeer" gisterenmorgen omstreeks 11 uur in het Kanaal verscheen ter hoogte van de sluizen bij het Kuitje. Wij hadden van haar komst vernomen; Dinsdagmiddag was het schip uit Amsterdam vertrokken, onderwijl het ijs krakende en brekende. Geen stuk was veilig voor de „dubbel-zware" neus van het schip, iedere schots werd meedoo- genloos ten ondergang gedoemd. De „IJsbeer" is het eigendom van de „Alge- meene Scheepvaart Belangen" te Amster dam, die het vaartuig verhuurt. Nu met de strenge vorst het Noord-Hollandsch Kanaal geheel dichtgevroren was en het waarschijn lijk, ondanks de dooi, nog wel verscheidene dagen zou duren, aleer de scheepvaart weer geregeld zou kunnen werken, had men be sloten het kanaal met behulp van de „IJs beer" open te doen breken. Des morgens om half acht bevond deze Nederlandsche „Krassin" zich ter hoogte van De Kooij, en had daar niet minder dan drie uren vertraging. De brug wilde namelijk niet open, met alle gevolgen daarvan voor den ijsbreker. Geen schots blijft heel. Daarna ging het echter met snelle vaart verderop. Het was de moeite waard het schip te zien werken. Hoe de neus het (js deed buigen en daarna af deed knap pen. Geen schots, hoe dik ook, bleek be stand tegen deze ijsbeerkracht. Niet alleen dat het schip een geul maakte, doch door het breede achtereind verplet terde het de schotsen tot den wal toe. Was ook dat een enkele maal niet vol doende, geen nood... een kleine zwenking van het uiterst snel naar zijn roer luiste rende vaartuig en in de volle breedte vermorzelde de „IJsbeer" de dikste schotsen. Nog voor half twaalf gistermorgen was het Kanaal open. En wel tot aan de Ankerpark- brug. Het was één deinende brei van schotsen en schotsjes, van grootere en kleinere stuk ken ijs, waartusschen het groene kanaal water kolkte. De „IJsbeer" had er kennelijk plezier in: ze huppelde en danste over het Kanaal, alsof er geen vliesje ijs te bekennen was, nu eens met een vaart vooruit, dan weer achterwaarts of dwarsuit. Het was aardig te zien, dat de scheepvaart op het openbreken had liggen wachten, want nauwelijks was de doorvaart vrij, of enkele minuten later tufte de Alkmaar-Packet Esona weg. Ook diverse andere binnenvaar tuigen spoedden zich voort, om zooveel mo gelijk van den achterstand in te halen. Enorme capaciteit. Aan boord van de „IJsbeer" spraken wij nog den schipper, die ons enkele bijzonder heden van dit merkwaardige schip met zijn vele eigenschappen vertelde. Zoo deelde hij ons mede, dat het schip inge richt is als ijsbreker, als brandblusch-schip en als bergingsvaartuig. D* „IJsbeer" wordt gewoonlijk gebruikt voor het openhouden van het Noordzee Kanaal, doch thans voor het eerst werd het aangewend voor het Noord- Hollandsch Kanaal, Frankrijk's nieuwste Vliegtuig-moederschip. De Fransche regeering is momenteel hard aan het werk de vloot op een basis te brengen, die nog hooger is dan die van 1914. Deze foto toont het nieuwe vliegtuig-moederschip „Bearn". Het schip heeft een machine van 580 P.K., terwijl de voortbeweging langs electrischen weg plaatsvindt. De schroefas, het roer, let terlijk alles, wordt electrisch aangezet, inclu sief de warme stoof voor den schipper... De bergingscapaciteit van de „IJsbeer" is enorm groot; die bedraagt niet minder dan 1 millioen liter per uur. Bij het blusschen van brand geven 8 spuiten C00.000 liter water per uur. Een merkwaardig schip, waarvan het jam mer is, dat een niet grooter publiek gister morgen zijn verrichtingen kon gadeslaan. riep, «\OU, rijn. helpen hierbij altijd een poeder of cachet van Mijnhardt. Mijnhardt's Poeders per stuk 8 ct. Doos 45 ct. Cachets,genaamd,.Mijnhardtjes ,2st. lOct. Doos 50ct 12 Januari a.s. wordt 30-jarig bestaan gevierd. Naar het bestuur der Middenstandsver- eeniging „Den Helder" ons mededeelt, is thans besloten dat het 30-jarig bestaan der vereeniging, waarvan de dauim op I Aug. j.1. viel, op 12 Januari c.s. gevierd zal wor den. Het wordt een feestavond in Casino, waar men een programma hoopt te geven dat klinkt als een klok. Reeds staat de medewerking vast van onze plaatselijke band „The Masterkeys" onder leiding van den heer L. van Loo, en van een gedeelte van het eveneens te goeder naam en faam bekend staande vroegere O.K.-cabaret onder leiding van den heer Mazairac. Natuurlijk volgt op den feestavond een feest hal, zoodat de aanwezigen zich reeds thans kunnen spitsen op een feest, een 30-jarige jubilaris waardig. bereidt U Havermoutpap als volgt: Neem 70 gram (8 9 lepels) Koopmans' Vlug- kokende Havermout. Zet deze op in een pannet;e met kokend water (een halve liter) en wat zout en laat ze gedurende 5 minuten onder af en toe roeren zachtjes gaar en bijna droog koken. Roer daarna de pap aan met warme melk. Met een kleine hoeveelheid melk verkrijgt U nog een voortreffelijke en zeer voedzame pap. Neemt proef en bestelt Uw kruidenier De luit. ter zee der 3e klasse bij de Kon. Mar.-res. J. J. Walpoott is 2 Januari 1939 ge plaatst aan boord van H. Ms. „Hydra". De luitenant ter zee der lye kl. bij de Kon. Mar. reserve R. Rijkens, is 5 Januari 1939 geplaatst aan boord van H. Ms. „Sumatra". Bevorderd tot luitenant ter zee der 2e kl. bij de Kon. Marine-reserve, de luitenant ter zee der 3e klasse bij die reserve H. P. Sie- gers De hoofdofficier van administratie le kl. bij de zeemacht P. H. Sluijter, zal op 1 Jan. op zijn daartoe gedaan verzoek den zeedienst wegens langdurigen dienst verlaten. Kolonel Sluijter als eenige in dien rang bij het korps officieren van administratie werd geboren in 1885. Zijn diensten werden door H. M. de Koningin erkend door toeken ning van het officierskruis in de Orde van Oranje-Nassau, terwijl hij mede in het bezit is van het eereteeken voor belangrijke krijgs verrichtingen voor de expeditie naar Zuid- Celebes 19051908 en de kleine Soenda- eilanden 19051909. De algemeene secretaris van de Koninklijke Nederlandsche Vereeniging voor Luchtvaart, gep. kolonel H. Walaardt Sacré, heeft ontslag uit deze functie gevraagd, hetgeen hem door het hoofdbestuur op de meest eervolle wijze is verleend. Dit ontslag gaat in 1 Januari 1939. Tot zijn opvolger is benoemd de heer H. F. C. Holtz. reserve le luitenant-vlieger en oud instructeur bij de luchtvaartafdeeling, die thans tweede secretaris van de Koninklijke Vereeniging is. Het reisplan voor de uitreis van Nederland naar Curagao van Hr. Ms. kanonneerboot „Johan Maurits van Nassau", onder bevel van den kapitein-luitenant ter zee P. Kronen berg, luidt: 12 Januari 1939 vertrek van Nieuwediep, 18 Januari aankomst te Casa- blanca, 21 Januari vertrek van Casablanca, 27 Januari aankomst te Dakar, 30 Januari vertrek van Dakar, 9 Februari aankomst te Martinique, 13 Februari vertrek van Marti- nique, 15 Februari aankomst te Curagao. Op een Zaterdagmiddag in de Slachtmaand bemerkten we plotseling, dat de Heldersche meezenfamilie, waarvan de Koolmees en het Pimpeltje hier gebroed hebben, was uitgebreid en nog wel met twee soorten, n.1. de Staartmees en de Zwarte mees. Een kennis van me had een voertafel ge maakt en behalve het rijkelijk gestrooide voer, tevens eenige slingers pinda's opgehan gen. Deze waren speciaal bedoeld voor de meezen en dit kwieke volkje maakte er dan ook een dankbaar gebruik van. Om en om buitelden deze clowntjes en het was een ge not dit gedoe gade te slaan en te zien hoe ze de doppen van de apenootjes afpelden, de noot er uit haalden en er dan mee vandoor gingen naar een boom, die op eenigen af stand stond, om daar hun lunch verder te ver werken. Met een kijker volgden we hen dan en zagen hoe ze de noot met de pootjes vast hielden en er met den snavel stukjes afbeitel- den. In dienzelfden boom ontdekten we toevallig een troepje van de eerste der bovengenoemde gasten, n.1. Staartmeezen. We onder scheidden bij deze vogeltjes twee vormen en wel een, welke een witten kop heeft met aan weerszijden een zwarte oogstreep, en een met een geheel witten kop, vandaar de namen Doodshoofdje of Ossekopje. Ook noemt men ze wel Lanstaartjes en die naam is zeer ze ker op zijn plaats, want dit lichaamsdeel is ruim 8 cm lang. Door deze lange staart lijkt het net of de vogel vrij groot is. maar in wer kelijkheid wint Kleine Jan, de Winterkoning, het van hem. Ook onze gasten hadden geheel witte kop pen en verder zagen ze er als volgt uit: de staart donker met witte zijzoomen. de rug zwart en bruin, de vleugels zwart met witte streepjes en benevens de kop, ook het keeltje en de borst wit. Het nest dat onze Langstaart bouwt is groot en bestaat uit mossen, welke doorwezen zijn met spinrag en is van binnen dik gevoerd met veertje. (Kearton vertelt ons in zijn „Our bird Friends", dat een Schots na tuurkenner eens niet minder dan 2379 veertjes telde in één nest. 'n Respectabel aantal vindt U niet?). 's Nachts komt het mannetje zijn vrouw ge zelschap houden, terwijl ze zit te broeden en slaapt dan bij haar in het nest. De vlieg opening is opzij, dus zouden we denken, dat de lange staart leelijk in de knel moet zitten. Dat is echter niet het geval, want ze weten er wel raad mee: ze buigen n.1. de staart voor over op den rug, zoodat het puntje en de sna vel uit dezelfde opening steken. Maar om op onze gasten terug te komen. Als acrobaten aan de trapeze, buitelden ze om en om aan de twijgjes, maar ze waagden het niet éénmaal op de voertafel te komen of bij de pinda's. De staartmees is hier wel genoemd, als be- hoorende tot de gasten, maar het is echter ook heel wel mogelijk, dat het troepje, dat wij een paar dagen achtereen zagen, slechts doortrekkers waren. In vele gevallen is het lastig een duidelijk onderscheid te zien tus- schen de doortrekkers en de gasten, want neem als voorbeeld onze gekuifde weidevogel de Kievit. In feite is dit een echte doortrekker, maar met zelden gebeurt het ,dat ze hier te lande blijven overwinteren en in dat geval is het woord „gast" terecht op zijn plaats. De andere gast (of doortrekker?) was de Zwarte Mees, de kleinste van onze mee zen. Hij lijkt veel op een Koolmees, doch mist het mooie kanarie-gele vestje. Ook heeft hij veel meer zwart aan de borst, doch een van de beste kenmerken is de witte vlek achter in den nek. Dit vogeltje houdt er weer een heel andere manier van nestbouwen op na als de staart mees, n.1. in gaten (mollengangen, muizen gaten) en in boomholten, maar haast in alle gevallen dicht bij, of in den grond. De Jong. (Wordt vervolgd). Eenige weken geleoei. stond op ons kantoor een van de zonen van het oude volk, dat door de eeuwen heen als ballingen rondzwerft over de wereld, maar dat vooral in de laatste jaren als een hond getrapt wordt en als misdadigers vervolgd. Hij uitte op zeer scherpe en begrijpe lijke wijze zijn diepe verontwaardiging over wat op het oogenblik in Duitschland gebeurt en sprak daarbij de teleurstelling uit, dat de Septemberdagen tot der vrede inplaats van tot -den oorlog geleid hadden. Hij gunde het Duitschland van harte, dat het er eens flink van langs zou krijgen. Deze mentaliteit is te begrijpen, maar ook te veroordeelen en toen we liem er dan ook op wezen, dat uit hem nu denzelfden geest sprak als bij de leiders in het door hem zoo gehate Duitschland, moest hij dat bij eenig nadenken erkennen. Wij komen er niet, w(j komen er nooit door wraak neming. Die brengt de werelc". alleen maar verder van het zoo vurig beoogde doel: den vrede, af. In dit opzicht zijn leerzaam en de overden king waard, de woorden, waarmee de staats secretaris der Ver. Staten, Cordell Huil, cp Kerstavond te Lima, de laatste zitting van de Pan-Amerikaansche conferentie heeft gesloten. „Wij hebben, zeide hij, nog steeds een we reld noodig, waarin universeel een systeem van ordening erkend wordt, hetwelk zoo goed geëerbiedigd wordt, dat geweld niet meer vruchtbaar is; zooals ook het geweld niet meer noodig is om de souvereiniteit der be vriende, hier op de conferentie vertegen woordigde naties te handhaven. Wij hebben ook een moreelen kruistocht noodig om de zielen van de eenvoudigste onzer burgers te bevrijden, opdat de millioenen menschen, die in ons werelddeel leven, een grooter moge lijkheid zullen vinden om hun land, hun medeburgers en hun God te dienen. Er zijn er, die meenen, dat de wereld op het geweld gegrondvest is. In ons werelddeel kunnen wij deze gedachte tegenspreken. De geschiedenis toont aan, dat de edeie ideeën en de gees telijke krachten ten slotte altijd triomfee ren. Vooral hedenavond kunnen we dit zeg gen, want bijna tweeduizende jaar geleden kwam de Zoon van God op aarde, Die ge weld en overheersching verwierp en een grootsch program van universeeie liefde af kondigde. Zonder geweld te gebruiken be staat Zijn rijk nog heden, na negentien eeuwen. Dit rijk van den vrede hopen wij allen, hier, met onze nederige rachten en met Zijn genade, op ons Amerikaansche we relddeel te kunnen grondvesten." Dit was een krachtige getuigenis voor de diepe waarheid van het Kerstevan gelie, uitgesproken door een der hoogste leiders van het machtige Amerika. We hebben er verder geen commentaar bij te geven, maar als deze stem doordringt tot de Raadszalen van Europa en als men de waarheid ervan beleven gaat, dan kan het politieke en staatkundige leven ver anderen en zal er een vrede opgebouwd worden, die niet berust op het geweld van millioenen bajonetten, op de kracht van slagschepen en kruisers, maar die haar basis vindt in heel anderen en veel steviger grond. Winterhanden Wintervoeten Winterteenen Doos 30 cent Bij Apoth. en Drogist. Natuurhistorisch Museum, 2e Vroonstraat, lederen Woensdag van 35 uur. lederen Zaterdag van 710 uur. Bovendien de eerste Zondag van elke maand van 35 uur en de eerste Woensdag van 8—10 uur. BIOSCOPEN: Tivoli-theater, Spoorstraat, half 8: „Geldhonger" en „De Piloot verdwenen". Rialto, Spoorstraat half 8: „I'll Take Romance" en „Het Meisje van Gisterennacht". Witte-Bioscoop, Koningstraat, half 8: „Een Pracht Exemplaar van een Man" en „De Man die tweemaal leefde". Heden Rialto-theater: KFA-voorstelling „De Groote Illusie", Opgenomen om 8 uur hedenmorgen. Barometerstand Den Helder 761.4 Temperatuur lucht o.l Wind richting: Z.; kracht: 3 Licht op 4 u> 24 Onze stadgenoot, do heer H. Schaap, slaagde dezer dagen voor het diploma der Nederland sche Vereeniging van Danslceraren. Het reisplan voor de thuisreis van Cura gao naar Nederland van Hr. Ms. kruiser „Gel derland", onder bevel van den kapitein-luit. ter zee P. B. M. van Straelen, luidt: 18 Febr. 1939 vertrek van Curagao, 21 Febr .aankomst te S. Juan de Portorico, 22 Febr. vertrek van S. Juan de Portorico, 6 Maart aankomst te Horta (Azoren), 8 Maart vertrek van Horta, 16 Maart aankomst te Nieuwediep.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 3