Nu de melk duur is
Ayenda
De „Ijsbeer"
in het kanaal
KOOPMANS'
Volgende week
komt J* P+ Strijbos
Uit de natuur
l PUROL
Donderdag 29 December 1938
Tweede Blad
&tad4nieuutl
Voor 30 ct. kunnen onze abonnés
profiteeren
Vijf dubbele woningen
op Huisduinen
Inschrijving Handelsregister
Burgerlijke Stand van Den Helder
pApieR met lettens
BeöRukt noemt men
öRukweRk.
eRZijnveRschillenöe
methoöes waarop
öAt qeBeuRt
öRukkemj öe bogr
heeft hAAR eigen
methoöe.
Schaatsenrijders opgelet!
Geheele Noord-Hollandsche kanaal
van Amsterdam tot aan het
Ankerpark opengebroken
Enorme capaciteit
G1 f Q.. Snel en goed
fllaüne-feAicMen
Feestavond Middenstandsvereen.
op komst
vlugkokende Havermout
Kolonel P. H. Sluijter
Kolonel H. Walaardt Sacré
„Johan Maurits van Nassau"
naar Curagao
Helders gevleugelde
gasten
Niet door kracht, noch
door geweld
Thuisreis „Gelderland"
„Met Jan P. Strijbos naar IJslandzie
daar lezers, de titel van de filmlezing, die deze
zwerver-natuurkenner-avonturier volgende
week Donderdag in het Rialto-theater voor
o: ze lezers-familie zal houden.
Wie eenmaal hel voorrecht had Strijbos te
beluisteren, zal het met ons eens zijr. dat hier
sprake is van iets bijzonders. Strijbos is een
geboren verteller. Een persoonlijkheid, die lan
den en toestanden leven inblaast en er zóó van
vertelt, dat ge waant de rei3 zelve gemaakt
te hebben. Verschillende malen woonden wij
lezingen van Strijbos bij en evenzoo vele malen
waren het gebeurtenissen.
Vandaar, dat wij bij het vaststellen van een
winterlezing ditmaal nu eens niet in „diep be
raad gestaan hebben. Een der redactieleden
stelde voor met de abom.é-familie naar IJsland
te trekken en oogenblikkelijk was daar een
algeheele instemming. Strijbos moest naar Den
Helder komen.
Hoewel wij nog in volgende nummers nadere
bijzonderheden zullen geven, wijzen wij er reeds
thans op, dat de entree als gewoonlijk zoo laag
mogelijk gehouden is, zoodat zelfs zij, die over
een magere portemonnaie beschikken, de ge
legenheid geboden wordt, mee te reizen. De
entrée bedraagt namelijk slechts 30 cent.
Men houde dus a.s. Donderdagavond vrij en
kome op het film- en vertelfeest van Neêr-
lands populairsten natuurkenner: Jan Stru-
bos.
Reeds morgenmiddag vangt de kaartverkoop
aan, aan ons Bureau.
Gisterenmorgen is in hotel Bellevue aan
besteed door en voor rekening van de heeren
Volker en Grimeijser:
A. Het bouwen van vijf dubbele woningen
met elk een schuur.
B. Het egal.-eeren van het binnenterrein,
zooals op de situatie is aangegeven.
C. Het bouwen van acht aanéén gebouwde
Garages met toegangsweg.
(Onder nadere goedkeuring.)
Een en ander moet worden gebouwd op
een terrein gelegen te Huisduinen.
Er was voor deze aanbesteding veel be
langstelling in de bouwwereld, maar in ver
houding was het aantal inschrijvingen vrij
gering.
De uitslag luidde als volgt:
A C Massa
C. Th. Kwak,
Huisduinen
C. Bot, a en c
Modder
Cuperus
Roomeyer a en c
K. Duinker
C. v. Essen
A. Smit 33.600,—
W. F. Labout 34.100,—
Fa. R. Noppert
G. Oort 35.200,—
Gebr. Kers
bergen „36.225,
Gebr. Boot 36.585,
S. de Waard 38.000,— 2500,—
Gebr. Riemers 44.895,3240,
Allen te Den Helder.
32.900,-
34.990,-
37.200,-
38.900,-
39.000,-
41.470,-
Wijzigingen:
Den Helder: G. van Stripiaan, Joubertstr. 42,
slagerij; overgegaan aai.: R. Boeder.
Coöp. Aankoopver. en Graanmalerij „De Hoop"
C.A., Koegras, bestuurswijziging.
van 28 December 1938
A
BEVALLEN: H. S. Mulder—Snijder, z. F.
v d. LugtAr.drzejewski, z.
'OVERLEDEN: J. de Wolff, 71 jr., (m).
ONDERTROUWD: J. Smit en H. G. Ver-
kuijlen. K. W. Mallee en M. Vos.
ÖAt wil zeggen: öe juiste 1
Nu de schaatsensport voorloopig voor
bij is, kan het geen kwaad onzen lezers
eenige wenken te geven, opdat zij bij
eventueel weder invallen van den vorst
beslagen ten ijs komen.
Hang of leg Uw schaatsen niet bjj de
kachel te drogen. Het houtwerk gaat
scheuren en trekken zoodat de ijzers
krom worden.
Haal zoo mogelijk Uw schaatsen uit
elkaar en vet de ijzers in met zuurvrij
vet of vaseline.
Laat nu Uw ijzers, indien ze stomp
">f niet naar Uw zin zijn, slijpen; er kan
thans meer aandacht aan besteed wor
den. dan in het drukst van den ijstijd.
Kijk Uw leerwerk na of het nog in
orde is en vernieuw het. U kunt dan
direct weer profiteeren als het ijs be
rijdbaar is en blijft gespaard voor on
aangename verrassingen.
Zet Uw leerwerk met een koper-
schroefje vast en niet met een houten
wigje, dit zwelt bij het vochtig worden
sn geeft kans op het scheuren der
schaatshouten.
Indien U deze wenken in acht neemt,
kunt U met vertrouwen een nieuwe
vorstperiode tegemoet zien.
Neen lezer, vrees niet. Er is geen inva
sie van die aardige witte pooldieren geko
men uit het barre Noorden, zelfs niet één
echte ijsbeer gaf gisteren acte de pre-
sence, maar wel was daar dé „IJsbeer",
het vermaarde ijsbreker-brandweerschip-
bergingsvaartuig uit Amsterdam, dat met
zijn bekende voortvarendheid het ijs in
het geheele Noord-Hollandsche Kanaal
heeft opengebroken, tot aan de An-
kerparkbrug. Dat dit van zeer groot be
lang was voor de reeds sedert vele dagen
gestremde binnenvaart hoeft o.i. zeker
geen nader betoog.
Het was wel een bijzondere verschijning,
toen de „IJsbeer" gisterenmorgen omstreeks
11 uur in het Kanaal verscheen ter hoogte
van de sluizen bij het Kuitje. Wij hadden
van haar komst vernomen; Dinsdagmiddag
was het schip uit Amsterdam vertrokken,
onderwijl het ijs krakende en brekende. Geen
stuk was veilig voor de „dubbel-zware" neus
van het schip, iedere schots werd meedoo-
genloos ten ondergang gedoemd.
De „IJsbeer" is het eigendom van de „Alge-
meene Scheepvaart Belangen" te Amster
dam, die het vaartuig verhuurt. Nu met de
strenge vorst het Noord-Hollandsch Kanaal
geheel dichtgevroren was en het waarschijn
lijk, ondanks de dooi, nog wel verscheidene
dagen zou duren, aleer de scheepvaart weer
geregeld zou kunnen werken, had men be
sloten het kanaal met behulp van de „IJs
beer" open te doen breken.
Des morgens om half acht bevond deze
Nederlandsche „Krassin" zich ter hoogte van
De Kooij, en had daar niet minder dan drie
uren vertraging. De brug wilde namelijk niet
open, met alle gevolgen daarvan voor den
ijsbreker.
Geen schots blijft heel.
Daarna ging het echter met snelle
vaart verderop. Het was de moeite waard
het schip te zien werken. Hoe de neus het
(js deed buigen en daarna af deed knap
pen. Geen schots, hoe dik ook, bleek be
stand tegen deze ijsbeerkracht. Niet
alleen dat het schip een geul maakte,
doch door het breede achtereind verplet
terde het de schotsen tot den wal toe.
Was ook dat een enkele maal niet vol
doende, geen nood... een kleine zwenking
van het uiterst snel naar zijn roer luiste
rende vaartuig en in de volle breedte
vermorzelde de „IJsbeer" de dikste
schotsen.
Nog voor half twaalf gistermorgen was het
Kanaal open. En wel tot aan de Ankerpark-
brug. Het was één deinende brei van schotsen
en schotsjes, van grootere en kleinere stuk
ken ijs, waartusschen het groene kanaal
water kolkte.
De „IJsbeer" had er kennelijk plezier in: ze
huppelde en danste over het Kanaal, alsof er
geen vliesje ijs te bekennen was, nu eens met
een vaart vooruit, dan weer achterwaarts of
dwarsuit.
Het was aardig te zien, dat de scheepvaart
op het openbreken had liggen wachten, want
nauwelijks was de doorvaart vrij, of enkele
minuten later tufte de Alkmaar-Packet
Esona weg. Ook diverse andere binnenvaar
tuigen spoedden zich voort, om zooveel mo
gelijk van den achterstand in te halen.
Enorme capaciteit.
Aan boord van de „IJsbeer" spraken wij
nog den schipper, die ons enkele bijzonder
heden van dit merkwaardige schip met zijn
vele eigenschappen vertelde.
Zoo deelde hij ons mede, dat het schip inge
richt is als ijsbreker, als brandblusch-schip
en als bergingsvaartuig. D* „IJsbeer" wordt
gewoonlijk gebruikt voor het openhouden van
het Noordzee Kanaal, doch thans voor het
eerst werd het aangewend voor het Noord-
Hollandsch Kanaal,
Frankrijk's nieuwste Vliegtuig-moederschip.
De Fransche regeering is momenteel hard aan het werk de vloot op een basis te brengen,
die nog hooger is dan die van 1914.
Deze foto toont het nieuwe vliegtuig-moederschip „Bearn".
Het schip heeft een machine van 580 P.K.,
terwijl de voortbeweging langs electrischen
weg plaatsvindt. De schroefas, het roer, let
terlijk alles, wordt electrisch aangezet, inclu
sief de warme stoof voor den schipper...
De bergingscapaciteit van de „IJsbeer" is
enorm groot; die bedraagt niet minder dan
1 millioen liter per uur. Bij het blusschen van
brand geven 8 spuiten C00.000 liter water
per uur.
Een merkwaardig schip, waarvan het jam
mer is, dat een niet grooter publiek gister
morgen zijn verrichtingen kon gadeslaan.
riep, «\OU, rijn. helpen hierbij
altijd een poeder of cachet van Mijnhardt.
Mijnhardt's Poeders per stuk 8 ct. Doos 45 ct.
Cachets,genaamd,.Mijnhardtjes ,2st. lOct. Doos 50ct
12 Januari a.s. wordt 30-jarig
bestaan gevierd.
Naar het bestuur der Middenstandsver-
eeniging „Den Helder" ons mededeelt, is
thans besloten dat het 30-jarig bestaan der
vereeniging, waarvan de dauim op I Aug.
j.1. viel, op 12 Januari c.s. gevierd zal wor
den.
Het wordt een feestavond in Casino, waar
men een programma hoopt te geven dat klinkt
als een klok. Reeds staat de medewerking vast
van onze plaatselijke band „The Masterkeys"
onder leiding van den heer L. van Loo, en van
een gedeelte van het eveneens te goeder naam
en faam bekend staande vroegere O.K.-cabaret
onder leiding van den heer Mazairac.
Natuurlijk volgt op den feestavond een feest
hal, zoodat de aanwezigen zich reeds thans
kunnen spitsen op een feest, een 30-jarige
jubilaris waardig.
bereidt U Havermoutpap als volgt:
Neem 70 gram (8 9 lepels) Koopmans' Vlug-
kokende Havermout. Zet deze op in een pannet;e
met kokend water (een halve liter) en wat zout
en laat ze gedurende 5 minuten onder af en toe
roeren zachtjes gaar en bijna droog koken. Roer
daarna de pap aan met warme melk.
Met een kleine hoeveelheid melk verkrijgt U
nog een voortreffelijke en zeer voedzame pap.
Neemt proef en bestelt Uw kruidenier
De luit. ter zee der 3e klasse bij de Kon.
Mar.-res. J. J. Walpoott is 2 Januari 1939 ge
plaatst aan boord van H. Ms. „Hydra".
De luitenant ter zee der lye kl. bij de Kon.
Mar. reserve R. Rijkens, is 5 Januari 1939
geplaatst aan boord van H. Ms. „Sumatra".
Bevorderd tot luitenant ter zee der 2e kl.
bij de Kon. Marine-reserve, de luitenant ter
zee der 3e klasse bij die reserve H. P. Sie-
gers
De hoofdofficier van administratie le kl.
bij de zeemacht P. H. Sluijter, zal op 1 Jan.
op zijn daartoe gedaan verzoek den zeedienst
wegens langdurigen dienst verlaten.
Kolonel Sluijter als eenige in dien rang
bij het korps officieren van administratie
werd geboren in 1885. Zijn diensten werden
door H. M. de Koningin erkend door toeken
ning van het officierskruis in de Orde van
Oranje-Nassau, terwijl hij mede in het bezit
is van het eereteeken voor belangrijke krijgs
verrichtingen voor de expeditie naar Zuid-
Celebes 19051908 en de kleine Soenda-
eilanden 19051909.
De algemeene secretaris van de Koninklijke
Nederlandsche Vereeniging voor Luchtvaart,
gep. kolonel H. Walaardt Sacré, heeft ontslag
uit deze functie gevraagd, hetgeen hem door
het hoofdbestuur op de meest eervolle wijze is
verleend. Dit ontslag gaat in 1 Januari 1939.
Tot zijn opvolger is benoemd de heer H. F.
C. Holtz. reserve le luitenant-vlieger en oud
instructeur bij de luchtvaartafdeeling, die
thans tweede secretaris van de Koninklijke
Vereeniging is.
Het reisplan voor de uitreis van Nederland
naar Curagao van Hr. Ms. kanonneerboot
„Johan Maurits van Nassau", onder bevel
van den kapitein-luitenant ter zee P. Kronen
berg, luidt: 12 Januari 1939 vertrek van
Nieuwediep, 18 Januari aankomst te Casa-
blanca, 21 Januari vertrek van Casablanca,
27 Januari aankomst te Dakar, 30 Januari
vertrek van Dakar, 9 Februari aankomst te
Martinique, 13 Februari vertrek van Marti-
nique, 15 Februari aankomst te Curagao.
Op een Zaterdagmiddag in de Slachtmaand
bemerkten we plotseling, dat de Heldersche
meezenfamilie, waarvan de Koolmees en
het Pimpeltje hier gebroed hebben, was
uitgebreid en nog wel met twee soorten, n.1.
de Staartmees en de Zwarte mees.
Een kennis van me had een voertafel ge
maakt en behalve het rijkelijk gestrooide
voer, tevens eenige slingers pinda's opgehan
gen. Deze waren speciaal bedoeld voor de
meezen en dit kwieke volkje maakte er dan
ook een dankbaar gebruik van. Om en om
buitelden deze clowntjes en het was een ge
not dit gedoe gade te slaan en te zien hoe
ze de doppen van de apenootjes afpelden, de
noot er uit haalden en er dan mee vandoor
gingen naar een boom, die op eenigen af
stand stond, om daar hun lunch verder te ver
werken. Met een kijker volgden we hen dan
en zagen hoe ze de noot met de pootjes vast
hielden en er met den snavel stukjes afbeitel-
den.
In dienzelfden boom ontdekten we toevallig
een troepje van de eerste der bovengenoemde
gasten, n.1. Staartmeezen. We onder
scheidden bij deze vogeltjes twee vormen en
wel een, welke een witten kop heeft met aan
weerszijden een zwarte oogstreep, en een met
een geheel witten kop, vandaar de namen
Doodshoofdje of Ossekopje. Ook noemt men
ze wel Lanstaartjes en die naam is zeer ze
ker op zijn plaats, want dit lichaamsdeel is
ruim 8 cm lang. Door deze lange staart lijkt
het net of de vogel vrij groot is. maar in wer
kelijkheid wint Kleine Jan, de Winterkoning,
het van hem.
Ook onze gasten hadden geheel witte kop
pen en verder zagen ze er als volgt uit: de
staart donker met witte zijzoomen. de rug
zwart en bruin, de vleugels zwart met witte
streepjes en benevens de kop, ook het keeltje
en de borst wit. Het nest dat onze Langstaart
bouwt is groot en bestaat uit mossen, welke
doorwezen zijn met spinrag en is van binnen
dik gevoerd met veertje. (Kearton vertelt ons
in zijn „Our bird Friends", dat een Schots na
tuurkenner eens niet minder dan 2379 veertjes
telde in één nest. 'n Respectabel aantal vindt
U niet?).
's Nachts komt het mannetje zijn vrouw ge
zelschap houden, terwijl ze zit te broeden en
slaapt dan bij haar in het nest. De vlieg
opening is opzij, dus zouden we denken, dat
de lange staart leelijk in de knel moet zitten.
Dat is echter niet het geval, want ze weten er
wel raad mee: ze buigen n.1. de staart voor
over op den rug, zoodat het puntje en de sna
vel uit dezelfde opening steken.
Maar om op onze gasten terug te komen.
Als acrobaten aan de trapeze, buitelden ze om
en om aan de twijgjes, maar ze waagden het
niet éénmaal op de voertafel te komen of bij
de pinda's.
De staartmees is hier wel genoemd, als be-
hoorende tot de gasten, maar het is echter
ook heel wel mogelijk, dat het troepje, dat
wij een paar dagen achtereen zagen, slechts
doortrekkers waren. In vele gevallen is het
lastig een duidelijk onderscheid te zien tus-
schen de doortrekkers en de gasten, want
neem als voorbeeld onze gekuifde weidevogel
de Kievit.
In feite is dit een echte doortrekker, maar
met zelden gebeurt het ,dat ze hier te lande
blijven overwinteren en in dat geval is het
woord „gast" terecht op zijn plaats.
De andere gast (of doortrekker?) was de
Zwarte Mees, de kleinste van onze mee
zen. Hij lijkt veel op een Koolmees, doch mist
het mooie kanarie-gele vestje. Ook heeft hij
veel meer zwart aan de borst, doch een van
de beste kenmerken is de witte vlek achter in
den nek.
Dit vogeltje houdt er weer een heel andere
manier van nestbouwen op na als de staart
mees, n.1. in gaten (mollengangen, muizen
gaten) en in boomholten, maar haast in alle
gevallen dicht bij, of in den grond.
De Jong.
(Wordt vervolgd).
Eenige weken geleoei. stond op ons kantoor
een van de zonen van het oude volk, dat door
de eeuwen heen als ballingen rondzwerft over
de wereld, maar dat vooral in de laatste jaren
als een hond getrapt wordt en als misdadigers
vervolgd. Hij uitte op zeer scherpe en begrijpe
lijke wijze zijn diepe verontwaardiging over
wat op het oogenblik in Duitschland gebeurt
en sprak daarbij de teleurstelling uit, dat de
Septemberdagen tot der vrede inplaats van
tot -den oorlog geleid hadden. Hij gunde het
Duitschland van harte, dat het er eens flink
van langs zou krijgen.
Deze mentaliteit is te begrijpen, maar
ook te veroordeelen en toen we liem er dan
ook op wezen, dat uit hem nu denzelfden
geest sprak als bij de leiders in het door
hem zoo gehate Duitschland, moest hij dat
bij eenig nadenken erkennen. Wij komen
er niet, w(j komen er nooit door wraak
neming. Die brengt de werelc". alleen maar
verder van het zoo vurig beoogde doel:
den vrede, af.
In dit opzicht zijn leerzaam en de overden
king waard, de woorden, waarmee de staats
secretaris der Ver. Staten, Cordell Huil, cp
Kerstavond te Lima, de laatste zitting van de
Pan-Amerikaansche conferentie heeft gesloten.
„Wij hebben, zeide hij, nog steeds een we
reld noodig, waarin universeel een systeem
van ordening erkend wordt, hetwelk zoo goed
geëerbiedigd wordt, dat geweld niet meer
vruchtbaar is; zooals ook het geweld niet
meer noodig is om de souvereiniteit der be
vriende, hier op de conferentie vertegen
woordigde naties te handhaven. Wij hebben
ook een moreelen kruistocht noodig om de
zielen van de eenvoudigste onzer burgers te
bevrijden, opdat de millioenen menschen, die
in ons werelddeel leven, een grooter moge
lijkheid zullen vinden om hun land, hun
medeburgers en hun God te dienen. Er zijn
er, die meenen, dat de wereld op het geweld
gegrondvest is. In ons werelddeel kunnen wij
deze gedachte tegenspreken. De geschiedenis
toont aan, dat de edeie ideeën en de gees
telijke krachten ten slotte altijd triomfee
ren. Vooral hedenavond kunnen we dit zeg
gen, want bijna tweeduizende jaar geleden
kwam de Zoon van God op aarde, Die ge
weld en overheersching verwierp en een
grootsch program van universeeie liefde af
kondigde. Zonder geweld te gebruiken be
staat Zijn rijk nog heden, na negentien
eeuwen. Dit rijk van den vrede hopen wij
allen, hier, met onze nederige rachten en
met Zijn genade, op ons Amerikaansche we
relddeel te kunnen grondvesten."
Dit was een krachtige getuigenis voor
de diepe waarheid van het Kerstevan
gelie, uitgesproken door een der hoogste
leiders van het machtige Amerika. We
hebben er verder geen commentaar bij te
geven, maar als deze stem doordringt tot
de Raadszalen van Europa en als men de
waarheid ervan beleven gaat, dan kan
het politieke en staatkundige leven ver
anderen en zal er een vrede opgebouwd
worden, die niet berust op het geweld
van millioenen bajonetten, op de kracht
van slagschepen en kruisers, maar die
haar basis vindt in heel anderen en veel
steviger grond.
Winterhanden
Wintervoeten
Winterteenen
Doos 30 cent
Bij Apoth. en Drogist.
Natuurhistorisch Museum, 2e Vroonstraat,
lederen Woensdag van 35 uur.
lederen Zaterdag van 710 uur.
Bovendien de eerste Zondag van elke maand
van 35 uur en de eerste Woensdag van
8—10 uur.
BIOSCOPEN:
Tivoli-theater, Spoorstraat, half 8:
„Geldhonger" en „De Piloot verdwenen".
Rialto, Spoorstraat half 8:
„I'll Take Romance" en „Het Meisje van
Gisterennacht".
Witte-Bioscoop, Koningstraat, half 8:
„Een Pracht Exemplaar van een Man" en
„De Man die tweemaal leefde".
Heden
Rialto-theater: KFA-voorstelling „De Groote
Illusie",
Opgenomen om 8 uur hedenmorgen.
Barometerstand Den Helder 761.4
Temperatuur lucht o.l
Wind richting: Z.; kracht: 3
Licht op 4 u> 24
Onze stadgenoot, do heer H. Schaap, slaagde
dezer dagen voor het diploma der Nederland
sche Vereeniging van Danslceraren.
Het reisplan voor de thuisreis van Cura
gao naar Nederland van Hr. Ms. kruiser „Gel
derland", onder bevel van den kapitein-luit.
ter zee P. B. M. van Straelen, luidt: 18 Febr.
1939 vertrek van Curagao, 21 Febr .aankomst
te S. Juan de Portorico, 22 Febr. vertrek van
S. Juan de Portorico, 6 Maart aankomst te
Horta (Azoren), 8 Maart vertrek van Horta,
16 Maart aankomst te Nieuwediep.