Den Helder wordt geen tweede Hellevoetsluis Nieuwediep staat nog steeds in het brandpunt van de belangstelling der regeering Poortershaven Marine-steunpunt van geringe beteekenis Een „nest" aan den Nieuwen Waterweg A,yeJtuicL Zaterdag 7 Tanuari 1939 ^v/eede B^ad De Nieuwe Waterweg J. VAN DE WITTE, Keizerstr. 103 Het nieuwe marinesteunpunt Uit het politie-rapport Roosevelt op de bres voor de Godsdienst en de Democratie De dikke zwarte lijn op bovenstaand kaartje is de Nieuwe Waterweg, die bij Hoek van Holland in de Noordzee uitmondt. Aan den rech teroever, tusschen Hoek van Holland en Maassluis, vindt men bij het kruisje) Poortershaven, dat op een afstand van 7 km van Hoek van Holland en 5 km van Maassluis ligt. Het bericht in ons nummer van Donderdag', dat Poortershaven, bij Hoek van Holland, een nieuwe ligplaats wordt voor Marinekruisers, heeft menigen middenstander wellicht met eenige bezorgdheid vervuld en men heeft zich mogelijk afgevraagd of Den Helder een tweede Hellevoetsluis zou worden. Want immer3, als de groote schepen niet meer Nieuwediep als basis zouden hebben en dus het kleine mate rieel alleen in onze haven ligplaats zou krij gen, zou dat een belangrijk verlies voor Den Helder beteekenen. Op een kruiser toch zitten de hoofden van eenige honderden gezinnen en zou dus de „Sumatra" en de „Tromp", de ,,v. Kinsbergen" en later misschien nog eenige andere schepen van beteekenis, van ligplaats veranderen, dan zou dit met zich brengen, dat de families ook andere woonplaats zouden zoeken en zich in dit geval dus in Hoek van Holland, in Maassluis of in Rotterdam zouden vestigen. Steunpunten in tjjd van gevaar. Die vrees is echter overbodig. Het was ons sinds eenige maanden bekend, dat de Marineleiding zocht naar een steunpunt voor de groote schepen, niet om die daar door aan hun basis Den Helder te onttrek ken, maar om in geval van mobilisatie of oorlog, eenige steunpunten aan de kust moet niet vergeten, dat in tijd van mobi- te hebben, die voor de bescherming van de waterwegen noodig zijn. Immers, men lisatie of in tijd van oorlog, al het beschik bare materieel in dienst gesteld wordt, ook de schepen, die reeds opgelegd zijn en al het reservematerieel wordt dan in gebruik genomen. Het zou natuurlijk niet mogelijk zijn, dit alles in de haven van Nieuwediep onder te brengen. Trouwens, om strategische redenen is dit ook niet wenschelijk. IJmuiden, Hoek van Holland, Vlissingen zijn dan steunpunten, het laat ste ook basis voor verschillende marine schepen. De plannen met Poortershaven. Wij hebben ons gisteren tot de bevoegde in stanties in Den Haag gewend, om nadere in lichtingen over de plannen van Defensie met Poortershaven en daarbij werd ons bevestigd, dat Poortershaven een steunpunt van geringe beteekenis zal worden. De mogelijkheid, dat dus de „Sumatra" of de „Tromp" uit Nieuwe diep zullen verdwijnen is voorloopig buiten gesloten en daarvan zal waarschijnlijk nimmer sprake zijn. Het is slechts de bedoeling, dat deze schepen, b.v. 's winters bij ongunstig weer, als zij moeilijk onze haven binnen kun nen komen,'bij Rotterdam een ligplaats kunnen Vinden. Poortershaven is daarom geschikt als De laatste van de sluiting der PRIJSVRAAG 15 JAN. 1939 Het besluit van de regeering om van Poortershaven een Marine-steunpunt te Kaken, heeft ons gisteren ons licht doen opsteken over de beteekenis van dit besluit en de eventueele gevolgen voor onze stad. Wij kunnen allen, die zich ongerust maakten, dat Den Helder binnen af- zienbaren tijd een tweede Hellevoetsluis zou worden, geruststellen. Daarvan is geen sprake. Dit het onderhoud, dat wjj te bevoegder plaatse hadden, is ons gebleken, dat Den Helder nog in de volle belangstelling staat van de re- geering. In onderstaand artikel komt dit dui delijk naar voren. Ook blijkt daaruit, dat Poortershaven slechts zoo nu en dan ligplaats zal worden voor de groote schepen, die als basis Den Helder houden. Dit alles blijkt nog, dat Nieuwediep in de toekomst maritiem in beteekenis zal toenemen. steunpunt, omdat men er een gemakkelijken toegang heeft (zonder sluizen) naar en van de Noordzee. (Men zie het kaartje). Zelfs als in de toekomst besloten zou worden tot over plaatsing van personeel, waarvan momenteel nog geen sprake is. zou dit slechts een zeer gering aantal zijn. Hoogstens een maga zijnbewaarder en eenig personeel voor het on derhouden van materieel in opslagplaatsen. Maar zelfs tot het bouwen van opslagplaatsen is nu nog niet besloten. De vergrooting en verbetering van de haven van Nieuwediep nog even noodzakelijk. Wjj hebben in Den Haag ook de vraag gesteld of met de uitvoering van dit plan, de verbetering van de Marine haven van Nieuwediep van de baan was. Men ontkende dit ten stelligste. Het ma ken van een ligplaats in Poortershaven is niet het gevolg van het feit, dat onze haven op het oogenblik minder geschikt is voor het in- en uitvaren van de grootere marineschepen, maar uitsluitend om re denen van strategisch belang voor tijden van mobilisatie of oorlog, al zullen de schepen dan ook in vredestijd wel eens voor Poortershaven komen te liggen om redenen, die we hierboven reeds noemden, b.v. bij slecht weer. De verbetering, vergrooting, is nog even actueel en we kunnen in verband hiermee het best verwijzen naar wat de Minister van De fensie hierover in de Kamer gezegd heeft, bij de behandeling van de Defensiebegrooting, op 29 November van het vorig jaar, dus nog geen twee maanden geleden. De minister zegt dan: De dislocatie van onze groote schepen is een vraag, waarover te zijner tijd tel kens in het licht van de dan heerschende omstandigheden zal moeten worden be slist. Te dezen aanzien dient de Regee ring zich vrijheid van handelen voor te behouden, ten einde met gebruikmaking van alle gegevens op de juiste wijze te kunnen handelen. Dit geldt ook voor den flottieljeleidër; op de vraag van den ge- achten afgevaardigde den heer Wende- laar kan ik dan ook antwoorden, dat het in het voornemen ligt de „Tromp" in 1939 naar Indië te zenden, maar ook hierom trent moet de Regeering zich in het licht van alle omstandigheden vrijheid voorbe houden. De oude reserve-kruisers, waarover met zooveel belangstelling is gesproken, zullen kunnen worden opgelegd, b.v. in Soera- baja, in Den Helder of bij Hoek van Hol land; ik noem alleen deze drie plaatsen. De geachte afgevaardigde de heer Albarda betwijfelde, of dat in Nieuwediep zou kun nen geschieden. Maar dan wensch ik er op te wijzen, dat, zooals ik reeds heb medegedeeld, een plan voor de ha ven verbetering in Den Helder wordt ontworpen, waarin met deze omstandigheid uiteraard rekening gehou den wordt. De opruiming van het fort de Harssens, waarover de geachte afgevaar digde de heer Tilanus sprak, is voor die verbetering niet strikt noodzakelijk. Het gaat meer om de binnenruimte dan om den toegang, hoewel overigens het ver dwijnen van het fort nuttig zou zjjn. En wat de derde door mij genoemde plaats betreft, n.1. Hoek van Holland, kan ik mededeelen, dat de marine aldaar se dert kort de blijvende beschikking heeft over de nabijgelegen Poortershaven, al waar een bescheiden steunpunt wordt in gericht en waar een ligplaats voor een kruiser aanwezig is. Tot zoover minister Van Dijk. Alleen voor Willemsoord dit jaar ruim 600.000 gulden voor nieuw bouw en verbouw. Dat onze Marinehaven nog in het brand punt van de belangstelling van de regee ring staat, wordt misschien nog wel het best bewezen door de gelden, die dit jaar uitgetrokken zjjn op de Defensiebegroo ting, voor nieuwbouw en verbouw van in richtingen. Een bedrag van 632.000 gulden zal daarvoor verwerkt worden. Het vorig jaar was dit 231.000 gulden. Sterker spreken deze cijfers wellicht als men daarnaast ziet wat in totaal voor alle andere maritieme inrichtingen, in Amsterdam, Rotterdam, Vlissingen, Veere en Souburg verwerkt wordt. Dat is in totaal slechts 58.000 gulden. De voornaamste werken in Nieuwediep zijn dit jaar: Een nieuwe scheepmakerswerkplaats, waar voor alleen dit jaar 170.000 gulden uitgetrok ken werd, terwijl het vorig jaar daarvoor op de begrooting een bedrag van 50.000 gulden was uitgetrokken en waarschijnlijk volgend jaar of het jaar daarna nog eens een bedrag van 100.000 besteed zal worden. Een nieuwe plaatwerkerij (voor stalen be schietingen en meubelen) vraagt 50.000 gul den. Een nieuwe monteurswerkplaats 80.000. Het moderniseeren van de telefooninstal latie op de Marinewerf 42.000. De uitbreiding van de electrische centrale 50.000. Een kazernegebouw op De Mok 80.000. Een nieuw radiostation aldaar 8.000. Wij noemen deze cijfers en feiten om aan te toonen, dat Den Helder nog de grootste aandacht van de regeering ge niet en dat alle zorg over Nieuwediep als Marinebasis overbodig is. En nu dan iets over het nieuwe Marine steunpunt, waarvoor onze marine-menschen natuurlijk belangstelling zullen hebben, omdat zij wellicht menig uur, misschien zelfs meni gen dag daar door zullen brengen. Erg opwek kend kan ons verslag hierover niet zijn. Poortershaven is „een nest" aan den Nieuwen Waterweg. Wij hebben een bezoek gebracht aan dit nieuwe steunpunt van de Marine. Het is niet zoo eenvoudig Poortershaven te bereiken. Wanneer men te Rotterdam in den trein stapt moet men van te voren den conducteur waar schuwen, anders rijdt de trein deze laatste halte voor Hoek van Holland voorbij. Dat ge beurt ook meestentijds, want slechts in uit zonderingsgevallen vervoert de trein perso nen, die Poortershaven tot einddoel hebben. Vroeger is dat anders geweest. Toen stopte iedere trein te Poortershaven, dat in de eerste jaren van zijn bestaan een groote bloeiperiode heeft medegemaakt. Het was een continue-bedrijf, waar doorloopend veertig tot vijftig arbeiders werk vonden. Stil en verlaten. Er wonen vijf gezinnen. Maar nu ligt Poortershaven stil en verlaten. Het haventje maakt een vervallen indruk. Er staan twee groote kranen, die ieder 120 ton per uur kunnen verladen. Het is echter wel heel lang geleden, dat deze kranen op volle capaciteit hebben gewerkt. Doelloos staan zij daar, even doelloos als de opslagplaatsen, waarvan het ijzerwerk een roodbruine roest- kleur vertoont. Er staan ook een paar huisjes, waarvan evenwel de meesten nog onbewoond zijn Welgeteld wonen er thans nog vijf gezin nen te Poortershaven. Bij het kantoor van de N.V. Handelsinrichtingen Poortershaven wo nen er drie. Het personeel van deze N.V. be staat thans nog uit vier man .Twee heeren maken het kantoorpersoneel uit, een ander tweetal houdt om de beurt een week wacht op de terreinen. „Waarvoor het noodig is, is niet recht duidelijk", zoo zeide ons een van de schaarsche bewoners van Poortershaven, „want een kraan zullen ze niet zoo gemakke lijk meenemen en anders is hier niet veel te halen!" Heelemaal bij het rechte eind had deze man het echter toch niet, want op het oogenblik ligt er juist een paar ton erts op geslagen. Voor het eerst na langen tijd heeft Poortershaven n.1. veertien dagen geleden be zoek gehad van een schip. In verband met de ijsvorming op de rivieren kon dit schip zijn toch niet vervolgen en het heeft toen zijn lading te Poortershaveri gelost. Maar derge lijke lossingen zijn tegenwoordig uitzondering. Het zijn gebeurtenissen, waarover de kleine bevolking dagen lang spreekt. Die „bevol king" leeft thans voor het grootste gedeelte, d.w.z. drie gezinnen, van den landbouw. Deze menschen hebben niet zonder zorg kennis ge nomen van de plannen om Poortershaven voor defensie-doeleinden in te richten. Die bezorgd heid gaat nog niet in de eerste plaats uit naar de plannen van de marine, maar meer nog, naar die der genie, die van de voor malige quarantaine-inrichting op een goede 100 meter afstand van het haventje een kruit- haven wil inrichten. De houten quarantaine- loodsen kunnen blijven staan, maar de stee- nen gebouwen, die in later jaren zijn verrezen, zijn voorbestemd om onder sloopershanden te vallen. Vele veranderingen op til. De bewoners zijn er niet mee inge nomen. Zoo zijn er vele veranderingen op til in het thans zoo stille Poortershaven. De weinige bewoners, die het gehucht thans telt, zjjn er niet erg mee ingenomen. Zij zijn vertrouwd geraakt met de stilte van deze omgeving. De spoorwegwachter vraagt zich met be zorgdheid af of de halte Poortershaven in de toekomst zal blijven. Thans moet hij het roode blok neerlaten, als er „klanten" zijn op het stationnetje, en hij vervult zijn plicht met even groote ambitie als nauwgezetheid, daar mede de reizigers zeer aan zich verplichtend. Want als de naderende trien niet gewaar schuwd zou worden, rijdt deze door, en het duurt vele uren eer er weer een trein komt, die genegen is aan den wil van den wachter te gehoorzamen en te stoppen aan een sta tionnetje, waar een reiziger een bijzonder heid is. Van het „perron" van dit stationnetje heeft men een fraai gezicht op de landelijke polder omgeving. Recht vooruit, aan de overzijde van den Nieuwen Waterweg, welks drukke scheepvaartverkeer schril afsteekt bij de stilte van het verlaten Poortershaven, verheft zich de stompe toren van Den Briel, die straks bij het marine-personeel herinneringen wakker zal kunnen roepen aan de helden daden van de Watergeuzen, wier inname van dat plaatsje aan den overkant eens een keerpunt in de geschiedenis was. En links verrijst de slanke toren van Maassluis, te midden van rookende fabriekspijpen. Want in het 5 km Oostwaarts gelegen Maassluis met zijn beroemde zeesleepvaart, heerscht heel wat meer bedrijvigheid. Richten wij den blik naar rechts, dan staren wij in een eenzame verlatenheid. Zal Poortershaven, wat haar ligging be treft, voldoen aan de verwachtingen, die het departement van defensie stelt? Wij hebben, wat deze vraag betreft, eenige deskundigen gevraagd en het antwoord, dat deze ons op onze vragen hebben gegeven, was over het algemeen bevestigend. We mogen wel aannemen, dat onze Jantjes den naam Poortershaven in de toekomst dik wijls zullen uitspreken, wanneer zij naar den Waterweg worden gedirigeerd. En daarmede zal de naam van een vooruitstrevenden en energieken ertshandelaar en reeder, Jos de Poorter, die aan het einde van de vorige eeuw deze haven liet aanleggen, wellicht voor goed aan de haven verbonden blijven. AANRIJDING IN DE SCHAGENSTRAAT. Gisteren had in de Schagenstraat een aan rijding plaats tusschen een personenauto en een wielrijder, die gelukkig nog al goed af liep. Hoogstwaarschijnlijk zal de gladheid van den weg de schuld wel geweest zijn, dat de wielrijder werd aangereden. Het rijwiel werd vernield, de man bekwam geen letsel. EEN BRUTALE RIJWIELDIEF. Uit de vestibule van een gebouw werd een fiets ontvreemd. Wel een bewijs van de bijzon dere brutaliteit van de heeren rywieldieven. Roosevelt is wel eens beschouwd als de dictator van de Ver. Staten. Zijn doortastend optreden, zijn durf en vaak gewaagde expe rimenten hebben zijn vijanden hem doen be schuldigen van dictatoria<e neigingen. De Amerikaansche president laat zich deze be schuldigingen echter niet aanleunen en in de practijk toont hij aan een voorstander te zijn van de volksvrijheden en voor de geestelijke vrijheid van zijn onderdanen. De boodschap, die hij aan het congres ge richt heeft, is een vlammende protest tegen de dictatoriale staten en een krachtige ver dediging voor de democratie en geestelijke vrijheid. Hij geeft in deze boodschap, die men in ons nummer opgenomen vindt, zijn grondi ge afkeer te kennen tegen het woeden van niet verklaarde oorlogen, militaire en econo mische. De stormen die van buiten komen, zoo zegt de president, bedreigen rechtstreeks drie instituten, die van oudsher voor de Amerikanen onontbeerlijk zijn geweest. De eerste is de godsdienst; hij is de bron van de andere twee democratie en internationale trouw. Dit is een groote waarheid, die Roose velt naar voren brengt en die hij nader motiveerde door te zeggen, dat waar de vrijheid en godsdienst is aangevallen, de aanval op de democratie is begonnen en waar de democratische geest werd om vergedrongen, verdween de geest van de vrije geloofsbelijdenis en waar godsdienst en democratie verdwenen, hebben goede trouw en de rede in internationale aan gelegenheden plaats gemaakt voor felle ambitie en bruut geweld. Roosevelt heeft deze dingen scherp en juist gesteld en het is dus niet te verwonderen, dat hij er met kracht op aandringt, deze groote waarden van godsdienst en democratie veilig te stellen. Veilig in de allereerste plaats voor het Amerikaansche volk, maar daarbij niet onverschillig te blijven tegenover het rechte loos en wetteloos optreden van staten in an dere werelddeelen. Want wij hebben geleerd, zegt de president in dit verband, dat de godvreezende demo cratieën der wereld, die zich houden aan de heiligheid van verdragen en aan goede trouw in haar omgang met andere naties, niet zon der gevaar onverschillig kunnen blijven voor internationale wetteloosheid, waar dan ook. Amerika is dus van plan, als dat noo dig is, indirect steun te verleenen aan de mocratische staten, die onrechtmatig worden aangevallen, want, zoo heet het, onze neutraliteitswetten kunnen ongelijk en onbillijk werken en feitelijk steun ver leenen aan den aanvaller en dezen ont houden aan het slachtoffer. Het instinct van zelfbehoud moet ons ervoor waar schuwen, dat wij dit niet meer laten ge beuren. Roosevelt heeft dan nog gesproken over de noodzakelijkheid van een goede en parate defensie, en daarna nogmaals zijn felle afkeer uitgesproken ten opzichte van de dictatuur- staten. Het is een krachtig woord geweest, dat met instemming vernomen zal zijn in de democra tische landen, omdat zij weten, dat Amerika zich niet zal isoleeren en dat met de noodige ergernis gehoord zal zijn in de dictatuur- staten, die deze houding van de Ver. Staten allesbehalve zullen waardeeren en dat door middel van hun pers wel zullen laten merken. Natuurhistorisch Museum, 2e Vroonstraat, lederen Woensdag van 35 uur. lederen Zaterdag van 710 uur. Bovendien de eerste Zondag van elke maand van 35 uur en de eerste Woensdag van 810 uur. Westgracht 80: Tentoonstelling Historisch Genootschap „De Kop van Noord Holland". Eiken werkdag van 710 uur. Zaterdags van 35 uur en van 710 uur. Aquarium Zoöl. Station. Voor het publiek geopend: dagelijks van 912 en van 13.30 BIOSCOPEN: Tivoli-theater, Spoorstraat, half 8: „Vier mannen en één gelofte" en „Bokser tegen wil en dank". Rialto, Spoorstraat half 8: „Mannequin". Witte-Bioscoop, Koningstraat, half 8: „De Gentleman-Vagebond" en „De Duivel aan 't stuur". Heden: Casino, 8 uur: Padvinders-Revue. Zondag 8 Januari. Casino, 8.15 uur: Cabaret-avond. Musis Sacrum, 8 uur: Cabaret der Amateur®. Maandag 9 Januari. Casino, 8.15 uur: Cabaret-avond. Opgenomen om 8 uur hedenmorgen. Barometerstand Den Helder: 768.3 Temperatuur lucht: 1.2 Wind: Z.; kracht 3. Licht op: 4,45}

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 5