door Duitschland Zware reis Kruit-Van Kampen De stellingen worden ingenomen DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER IJselmeer-ijs kost geld Motorrijder meegesleurd Hitler's advies aan Mussolini Et is alleen een stuur en een weg KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN) DONDER DA G 12 JANUARI 1939 Onbegrensde snelheid op de Reichsbahn Het koppel reeds in Letland Clandestien gebruik van den aether Dit nummer bevat 8 pagina's EERBERICHT Uit auto geslingerd CHAMBEREAINS REIS NAAR ROME Duitschland zal in een Fransch-ltaliaansche oorlog neuttaai blijven tenzij Uitgave der Uitg.-MlJ. Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder HELDERSCHE COURANT Rallye-nachtrit 67e JAARG. No. 8514 (Door onzen eisen verslaggever.) „Kruit sleurt je door alles heen", seint onze verslaggever, de heer A, C. van Kampen, die, zooals men weet, den ster- rit naar Monte Carlo in de kleine Fiat van Kees Kruit mee maakt. Bijgaande reportage per vliegpost aangevoerd, geeft een indruk van de Rallye-sensaties, welke dit dappere Noordhollandsche team doorleeft. Frankfurt a. d. Oder, Dinsdagmiddag 12 uur. Zoo Juist zijn wii gearriveerd in 1 oude, en typisch Duitsche Frankfurt a.d. Oder, een stad met ontelbare kerktorens, met geel witte Gretchen- vlechtles en uniiormen. Op iedere drie burgers treft men zeker één militair aan. Wij dineerden in Hotel „Prinz von Preus- sen", een kennelijk even oud als degelijk huis. Voor de deur staat een portier met grijze bakkebaarden en een knevel als een Weihnachtsboom. terwijl de obers zonder uitzondering gezichten trekken, als- waren zij ieder persoonlijk tegenwoordig geweest bij de begrafenis van genoemden Prins von Preusen. En welk een entree! Na één dag en één nacht door Duitschland te zijn ge togen, zien wij er nu niet bepaald bijster aanlokkelijk uit voor een Gasthuis van standing. De „bril op een latje" schrok er van Bemodderde klomplaarzen, ongeschoren gezicht, afgezakte overalls en wat dies meer zij. Een Engelsche dame, net een „bril op een latje", zooals Kruit dat terminologeert, loert door dit apparaat, maakt een gebaar als aanschouwde zij Jack the Ripper en... gaat er vandoor. De consequenties van dit alles zijn, dat we 't moeten doen met twee aangebrande Wiener Schnitzel, zonder ser vetten, terwijl ondergeteekende lijdelijk moest toezien, dat 't halfl eeg gegeten bord letterlijk onder z'n handen werd wegge haald. Kijk, lezer, dat is één van die dingen die je als Rallye-rijder meemaakt. Een van die typeerende bijzonderheden, die dit hecle avontuur zoo vol van onverwachte sensatie, zoo vol van plezierige afwisseling maken. Ralley dat is 't woord waarmee we opstaan en naar bed tijgen. We zijn, en ma ken bij de andere deelnemers geen uitzon dering, Rallye-crazy, Welk gesprek je ook aansnijdt, welk onderwerp je, zij t midder nacht of in de stille ochtendschemering, ook begint, steeds draait 't weer uit op kilo meters, olie, bougies, toerentellers en strafpunten. Het is een heel aparte sfeer, waarin wij leven. Een sfeer, die na een dag ten volle waardig over mij was. Zoodat Kruit mij op 't schild der „Rallye-minded lui verhief! De doorgewinterden Eén lange reep gewapend beton. De eerste duizend kilometer zitten er op dit oogenblik op. Maar... Wat zeggen deze 1000 kilometer, als men weet dat vrijwel de helft afgelegd werd op die formidabele Reichsautobahn, die van Hannover recht toe, recht aan naar Frankfurt loopt. Een reep gewapend beton, verdeeld in tweeën. Op ieder deel, circa 20 meter breed een richtingverkeer. Een ongelooflijk s'uk Duitsche techniek, dat terecht alom in t buitenland de grootst mogelijke bewonde ring oogst. On deze Reichsbahn is de snel heid ongelimiteerd. De weg bezit practisch geen bochten en dus haalt iedere autobe stuurder alles uit z'n wagen wat er inzit. Dat onze Fiat. in dit opzicht geen uitzonde ring maakt, is begrijpelijk. Hu heeft goloo pen, totdat de kilometerteller dermate klom, dat ik m'n oogen sloot, meemend reeds in 't aangezicht van den dood zijn Kruit lacht maar. Die laat de „Groene" daveren en steigeren, brullen en tieren, hinniken en proesten. Hij heeft hem in z'n macht als een getemd jong dier en wat voor capriolen deze wagen tenslotte ook uithaalt, hij blijft vast op den weg liggen. Dat wil zeggen, tot nu toe! Een onvergetelijke rit was dat, die van Bentheim-grens naar Berlijn en vandaar direct naar Frankfurt. Een rit, gereden met een gemiddelde van 65 op de donkere en bochtige wegen tot Hannover. Een tocht, vol met romantiek, omdat ook dit moderne Duitschland nog getuigt van legenden, sprookjes en fabelen. Ieder verloren en vergeten stadje, ieder eenzaam huisje ach ter een zandgroeve vertelt er van. Vreemde tocht. Een inktzwart zwerk en urenlnag een stroomenden regen. Regen, die in schermen voor de venstersector bleef han gen, die zoemde en dreunde op den wagen. Nachtrit. Er is niet veel gesproken. Telkens als de auto in een der wegkuilen kwam, plofte 't goor-grauwe water hoog er boven uit. Een enkele late voorbijganger stelde zich haastig in veiligheid voor deze modderba den. Binnen was 't knus ...en intiem, zagen wij Duitschland verglijden, streek voor streek, eerst Osnahrück, dan Minden, dan Hannover, Maagdenburg, Ber lijn en eindelijk Frankfurt. Maar toen was het al morgen. Nachtrit door Duitschland Langs de einde- looze wegen, waarop men alleen de enorme trailers tegenkomt. Trailers uit 3, 4 of 5 deelen bestaand, rollende auto-colonnes op 16, 20 of 24 wielen. Overdag rijden ze niet, opdat 't verkeer niet bemoeilijkt wordt, maar 's nachts trekken ze als fantastische rupsen door het Duitsche Rijk. Geladen met industrie-producten. Duizenden tonnen. Als je ze ziet aankomen, denk je, dat ze kruipen. Maar de chauffeurs hebben er altijd nog al behoorlijk de gang in en bij 't passeeren kraakt de lucht tusschen de wa gens In de kleine kneipjes. Door Duitschland in den nacht. Vreemde nacht. Vol van romantische gedachten, en herinneringen. Van gesprekken in de klei ne kneipjes langs den weg, waar twee of drie trailerchauffeurs even op verhaal ko men. Bij een kom koffie en een spelletje Skat. Bruine, kleine kerels, met felle oogen en bruin-genicotineerde vingers. Ruwe nacht. Vol van davering en la- wijt op dien reuzen-heerweg. Van roode en gele en groene lichten en... eeuwigen re gen. Als we bij Potsdam zijn, komt de mor gen, traag en lui. Grijs en vuil, als een walm rook uit een der honderd schoor- steenen van dit industriegebied. De nacht is voorbij en de dag komt. We jakkeren door. Er is geen conver satie meer. Al sedert een paar uur niet. Er is alleen een stuur en een weg en de plak katen sneeuw-ijs op den weg. De rossig- roode punt van m'n sigaret gloeit in de kleine cabine en een loomheid komt over me. Als Berlijn niet vlakbij was, was ik gaan slapen. Zoo juist ontvangen wij een telegram van den heer Van Kampen, meldende, dat ons koppel hedenochtend te 6 uur in Riga is aan gekomen. De heer Van Kampen seint: Zware reis. O. K. Deze twee woorden: „Zware reis", vinden hun verklaring in een hedennacht door ons uit Warschau ontvangen telegram van het D.N.B., waarin wordt gewaagd van een zwaren sneeuwval, tengevolge waarvan op verschillende plaatsen het verkeer ernstig is gestoord. De spoorlijn tusschen Strijj en Skole is be dekt met een twee meter dikke sneeuwlaag, zoodat het spoorwegverkeer moest worden gestaakt. Een rusteloos spel. Op de fiets duizenden mannen. Naar de tahrieken. De regen druipt nog neer. Ter gend en onduldbaar. Net zoo onduldbaar als de ruitenwisscher, die nu al een dag lang z'n enerveerend spel van onvermoeid links- rechts, rechts-links speelt. Potsdam... een glimp van oude Pruisische staatslieden op voetstukken, van grijze ge houwen en patriciërshuizen... dan Berlijn. Berlijn glimmend asfalt, neon-recla- melichten, Schupo's, die glimmen als Frankfurter worstjes. Berlijn één groote verkeerspuzzle, voor mij. maar niet voor m'n maat, die de wagen er in een half uur „doorheen-scheurt" zooals hij dat noemt. Ik zie van Berlijn niet veel. Een soort koorts is 't van rails, trams, claxons, handwijzers en taxi s. Ik zie alleen de Untcr den Linden, die niets heeft van die poëzie-volle Linden waar ik 4 maanden ge leden m'n glas „Kirsch" dronk en mijmerde over de vele schoonheden van dit leven, en in een glimp de Kaiser Wilhelm Strasse. Dan opnieuw asfalt, lichten, en opnieuw den dag in. Aan den einder staat de lucht rossig strak. Een belofte' Tot Frankfurt, waar ik tusschen Brat- kartoffeln en een soort Gemischtes Kompot dezen brief juist beëindigen kan, zeker. Over 5 minuten zijn we verderop. Van avond nog in Danzig! Tenzij Fortuna anders beschikt Weer een zender in beslag geno men. Dinsdag is aan den Bredascheweg te Til burg een geheime radiozender in beslag ge nomen, die werkte in de 40 meter-band on der de roepletters p a o i s. De gemeentepo litie heeft tegen den eigenaar proces-verhaal opgemaakt. VIER BRITSCHE POLITIEAGENTEN VOOR DEN KRIJGSRAAD. De president van de krijgsraad te Jeruza lem heeft uitspraak gedaan in de zaak te gen vier Britsche constabels, die beschuldigd werden van moord óp ,ecn Arabier. William Wood werd schuldig bevonden aan poging tot doodslag en is deswege ver oordeeld tot drie^ jaren gevangenisstraf. De overige drie werden wegens het toe brengen van zwaar lichamelijk letsel ieder veroordeeld tot een boete van vijftig pond sterling, welke binnen het jaar moet wor den betaald. De scheepvaart nog niet hersteld. Reederijen zenden geen ijsbrekers Naar het Hsb. verneemt ligt het niet in de bedoeling van de IJselmeerlijnreederijen maatregelen te nemen ter bespoediging van het herstel van de vaart tusschen Amster dam en de Friesche en Overijselsche kusten. Het huren van ijsbrekers om geulen te ma ken ten behoeve van. de vrachtschepen zou economisch niet verantwoord zijn. Immers, al wordt er nu niet gevaren via de Oranjesluizen, de verbinding tusschen Amsterdam en het achterland is inmiddels hersteld. De schepen voor Friesland varen via het Groot Noordhollandsrh Kanaal naar Den Oever en vandaar over het Wad naar Harlingen. De kanalen in de provincie zijn open, zoodat alle noodige plaatsen bereikt kunnen worden. De verbinding met De venter, Zwolle. Kampen en Mepnel wordt onderhouden via het Merwedekanaal, de I.ek, den Rijn en den Gelderschen I.Tssel. Schepen hebben het druk. In beide richtingen moet dus langs een grooten omweg gevaren worden. De reizen duren dan ook veel langer dan in normale omstandigheden. Niettemin wordt e-r ge tracht zooveel mogelijk een dagelijkschen dienst op de voornaamste plaatsen te onder houden. Eenige reserveschepen zijn daartoe in de vaart gebracht. Ondertusschen worden de ijlgoederen nog steeds met grouoage- wagons langs de rails vervoerd. De sche pen hebben het overigens druk, want er is veel aanbod van vracht. Zoo wordt het yervoer gaande gehouden, ondanks het ijs op het meer. Niettemin wordt er wel degelijk verlan gend uitgezien naar het verdwijnen van het ijs. Het varen langs omwegen en het nog steeds gedeeltelijk vervoeren per as brengt extra-kosten mee. Bovendien zijn er scheepvaart routes over het ITselmeer. die niet vervangen kunnen worden door 'n an dere route, zooals de verhingen met Harder wijk en El-burg en eigenlijk ook die met Huizen en Spakenburg. De verbindingen met Hoorn. Medemblik en Enkhuizen en ook die met Urk, hebben eveneens een open Ilsel-meer noodig om behoorlijk in stand te kunnen worden gehouden. VRIJGELATEN ARABIERENLEIDERS TE BEIROETH. De vijf leiders der Palestijnsche Arabieren die onlangs van de Seychellcneilanden zijn vrijgelaten, zijn hier per -vliegtuig aangeko men. Zij begaven zich onmiddellijk naar Djoneie om besprekingen te voeren met den groot moefti. 8 DE BILT S EINT x Verwachting voor het geheele land: Zwaar bewolkt tot be trokken met eenige regen, weinig verandering in tem pera'.ar, zwakke tot mati ge wind uit Zuidelijke rich tingen. Inwoner van Scheemda zwaar gewond. Gistermiddag om twee uur is op den Noordbroekschenweg te Slochteren, een auto, kennende van Noordbroek en op weg naar Slochteren, door de gladheid van den weg geslipt en tegen een boom gereden. In de auto was alleen de gehuwde 30- jarige bestuurder J. Roseboom uit Scheem da gezeten. Hij werd uit den wagen geslin gerd en bleef bewusteloos op den weg lig gen. Met ernstige verwondingen en een verbrijzeld been werd de man opgenomen en op advies van twee geneesheeren uit Slochteren per Groene Kruisauto naar het Academisch Ziekenhuis te Groningen ver voerd. Zijn toestand is zeer ernstig. <Nü auto werd totaal vernield. Botsing te Drunen. Ter hoogte van de oude tramremise te Drunen is gisteravond de motorrijder H. Verhoeven uit Drunen, die in de richting 's-Hertogenhoscli reed, bij het passeeren in botsing gekomen met een auto, bestuurd door een heer uit Waalwijk. De motorrijder werd enkele meter over den> weg geslingerd en bleef bewusteloos liggen. Een geneesheer uit Drunen consta teerde ernstige verwondingen aan het hoofd, een gebroken been en inwendige kneuzingen Hij achfte overbrenging naar hef groot zie- kengasthuis te 's-Hertogenbosch noodzake lijk. De toestand van den ongelukkige is zorg wekkend. De motor werd totaal vernield, terwijl de auto aan de linkerzijde schade opliep. TERWIJL HR. CHAMBERLAIN EN LORD HALIAX, GISTERMIDDAG IN PARIJS THEE ZATEN TE DRIN KEN MET HUN FRANSCHE COL LEGA'S, WERD, NAAR SELKIRK PANTON AAN DE DAILY EXPRESS MELDT, HET TE ROME BEKEND, DAT HITLER MUSSOLINI BE- RICHT HAD, DAT IN GEVAL VAN EEN GEWAPEND CONFLICT TUS SCHEN ITALIë EN FRANKRIJK, DUITSCHLAND EEN WELWIL LENDE MAAR GEWAPENDE NEU TRALITEIT ZOU BEWAREN. DIT, LIET DE FüHRER DEN DUCE WETEN, ZOU ZOO LANG DUREN ALS GEEN ANDERE NATIE ZICH IN DEN STRIJD TEGEN ITALlë MENGDE. Berlijn liet echter duidelijk uitkomen, dat, indien Engeland Frankrijk te hulp zon ko men, of indien er zich een „ideologische" strijd zou ontwikkelen van democratieën te gen het fascisme, het Italiaansche leger op de geheele militaire macht van Duitschland kon rekenen. Hieraan werd nog toegevoegd, dat, in dien het gevaar dreigde, dat Italië door Frankrijk op de knieën zou worden ge drongen, Hitier niet zou kunnqn toestaan» dat zijn vriend vernietigd werd, waardoor immers Duitschland alleen zou blijven staan tegenover de Westersche democra tieën met de anti-Nazigezinde Vereenigde Staten op den achtergrond. Tegelijkertijd heeft Hitier Mussolini aan- gerad-eh om groote matiging in zijn eischem ben opzichte van Frankrijk te betrachten. De inlichtingen waarover Berlijn beschikt zeid<e de Fiihrer, bevestigen de meening, dat door rechtstreeksche onderhandelingen een vreedzame oplossing van het FranschItali aanse!) geschil is te vinden. Deze stap, welke Ilitler gisteren heeft "edaan, is, zegt men te Rome een soortge lijke als Mussolini heeft ondernomen tij dens de September-crisis. De Duce schijnt toen te hebben verklaard, dat indien een DuitschTjechisch conflict gelocaliseerd bleef. Italië welwillend neu traal" bleef, maar als de krijg een ideoli- gisch karakter kreeg, Italië aan Duitsch- iands zijde zou staan. Terwijl Mr. Chani-berlain op weg naar Rome was, bestudeerde men bij het Itali aansche ministerie van Buitenlandsche Za- Wapenbroeders ken eveneens een persoonlijke boodschap, welke Dinsdag door Generaal Franoo aan Mussolini is gezonden. Men gelooft, dat deze brief inlichtingen bevat van den Spaanschen opperbevelhebber over de kwestie of hij het zonder de Itali aansche vrijwilligers zou kunnen stellen, die nu op ong. 50.000 man .geschat worden. De Duce wenschte Franco's antwoord vóór de aankomst van Mr. Chaniiherlain, want het Spaansche, zoowel als het Fransoh It-aliaa-nsch geschil zullen, beweert men, in Romeinsche kringen, in Mussolini's hoofd kwartier, het Polazzo Venezia" besproken worden. De Italianen gelooven dat Mr. Ghamher- lain het een of andere economisch plan naar voren zal brengen om Italië, wiens fi nancieels positie hopeloos wordt geacht, te helpen, in ruil voor concrete garanties van Italië's welwillendheid om verdragsverplich tingen, te-n aanzien van de staitusquo in de Middclandsc'he Zee en het Nabije Oosten te respeeteeren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 1