Strafpunten Kru't-Van Kampen onder vinden poten tegenslag Pleidooi voor moderne wapenuitrusting DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER bij de supporters in Venlo Kruit-van Kampen enthousiast ontvangen Alarm op vliegveld Hendon KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN) ZATERDAG 21 JANUARI 1939 67e JAARG. No. 8522 Dit nummer bevat 16 pagina's Nederland zij paraat vi/EERBERICHT DE BILT SEINTi Protest tegen Marine-steun aan het Nat. Jongeren Verbond HELDERSCHE COURANT Uitgave der Ultg.-Ml|. Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder WEGEN ALS EEN „CAKEWALK" EN MIST ALS DIKKE MELK VENLO. We staan den kilometer langen Hamburgerweg af te turen, tot onze oogen moe worden. Telkens weer duiken van die kleine wagentjes aan den horizon op en iedere klei ne wagen is een Fiat... ónze Fiat. En Iedere wagen is groen, de grijze en de roode, de bruine, en de zwar te, ze worden alle groen voor onze oogen. De tijd verstrijkt... 10 uur... 10.15. De vele supporters uit Noordholland turen maar in de richting van de grens. Twee zijn er, wier oogen stil en ernstig kijken. Het is de moe der van onzen Kees en de vader van onzen collega. De regen druipt uit grijze wolkendweilen, die langzaam uitgeknepen worden. Het wegdek ligt donker te glimmen, de hoo rnen staan triest lans den weg. Half elf... kwart voor elf... Amsterdam mers rijden binnen. Hun starttijd is 12.01 uur. Ze gaan dus naar „Germania", het groote hotel in de Spoorstraat, waar alle binnengekomen Rallye rijders zitten, waar een internationaal taaltje gebrabbeld wordt. Fransch en Duitsch en Engelsch en Deenscb Daar zijn ook Bakker Schut en z'n maat. Monter en fit. Van Hannover naar Venlo reden ze met een gemiddelde snelheid van 110 K.M. Dwaasheid vinden de Hollandsche deelnemers het, met een Ford dat te wagen. Maar Bakker Schut grijnst erom. t Is de moeite niet waard... De tijd tikt door en nog niets in zicht. De tijd tikt door, bij de Noordhollanders wordt de spanning voelbaar. De broer van Kees Kruis is met zijn roode Ballila naar de grens gereden, maar keert om kwart over elf onverrichterzake teug. Niets gezien en niets gehoord. .Tuist komt een Fiat van dezelfde grootte binnenrijden, 't Zijn twee Franschen, van wie de dame, knalrood bijgewerkt, de grootste zorg heeft voor heit vindien van een goede manicure. 't Wordt half twaalf. Er moeten er nog twee binnenkomen, een van Stavamgeir èn Kruit v. Kampen. Is het ongeluk dan toch ernstiger ge weest, dan we vermoeden? Kees' moeder wordt zichtbaar nerveus... En de regen druipt maar neer, waardoor de stemming niet opgewekter wordt, Ver schillende Rallye wagens maken zidh weer gereed voor den start De controle-commis sie staat met een stopwatch aan het start punt. „Ja..."... een motor wordt aangeslagen en weg glijdlt de wagen... naar de Cöte d'Azur Er is toch inderdaad wel verschil in wa gens. Sleeën van drie en een halve meter een luxe om in zoo'n kar te rijden. Er is geen aardigheid meer aan, vinden de spor- tieven onder de toeschouwers, en wagentjes waar je je in drieën moet vouwen om er in te komen. We beginnen te wanhopen, Als het kwart voor twaalf is en er bij de controle nog niets bekend is. gelooven we, dat ze of aan den kant van den weg liggen uit te slapen, ergens in Duitsohland, of dat de wagen in barrelen in een of andere garage is opge borgen. Onrustbarende beriohten. Er komen onrustbarende berichten in het controlestation binnen. Allemaal officieus. Twee Duitschers zouden op den weg van Hannover naar Venlo een aanrijding heb ben gehad en beiden gedood zijn. Maar... vijf minuten later rijdt een wagen binnen en twee lachende gezichten vertellen, dat er twee springlevende Rallye deelnemers in zitten. 12 uur... Plotseling een vreugdegiil in het kamp van de supporters. Daar ko men ze, daar kómen ze! Alle ver keersregels vergetend vliegen we dwars den rijweg over de groene vloo tegemoet. Maar Kees negeert ons enthousiasme. Eerst naar de controle post! Iedere minuut is een halve strafpunt. Ais een verwoede terrier, die een razen- den uitval doet naar ieder dlie hem in den weg komt, blaft de Fiat door d>e menschen heen. We zien twee schimmen. Vlak voor Germania stopt de wagen. Van Kampen komt er uit rollen. Hij ziet niemand, ne geert de handen die hem toegestoken wor den en zoekt naar de controle. Wat ziet het wagentje eruit. Met alle andere Rallye-wagens heeft 't gemeen dat het van onder tot boven ondier een grijze laag modder zit. Op den vloer zien we een sinaasappel, een flesch eau de cologne, stukgetrapte chocolaadjes, papier en brood kruimels. De Controle heeft afgeteekend en dan worden er' handen geschud. Mevr. Maas biedt een ruiker serin gen, anderen komen met sigaret ten. De kippenpootjes van Konijn en de sigaretten van Wormhoudt vinden hun weg naar de ingewanden van het vehikel. Kruit en v. Kampen staan daar, met baarden van drie dagen, leelijke roode stop pels, maar wie let erop. Kees' moeder overgelukkig, dat ze haar jongen levend voor haar heeft en teeder be zorgd, loodst hem naar het hotel. De tijd is kort over twintig minuten moeten ze weer klaar zijn voor den start en het is noodig dat behalve de wagen, ook de inzittenden tanken; Spiegeleieren worden gebakken, broodjes met hem in 'n ommezien naar binnen ge werkt en v. Kampen vertelt. Door pech achtervolgd. „Van Polen af worden we door pech ach tervolgd. Daar had je eerst die Poolsche hit. We hadden er wat een lol om, dat al die knollen op hun achterste poten gingen staan, als we aankwamen, maar deze maakte zoo'n gekke zijsprong, dat de wagen met een slag tegen onze Fiat aansloeg, 't Schud de en kraakte. Ik voelde aan m'n armen en boenen en werkelijk, die leken nog onbe schadigd. M'n eerste gedachte was: „Das ist das Ende aller Illusionen" En Kruit zei: „Nou kenne we wel naar huis gaan". Het was een ravage. De lampen eraf, de linker voorband gescheurd, het spatbord in elkaar gedeukt. Maar Kees boog zich erover, scheurde hier en trok daar, monteerde 'n lamp en kort daarna reden we weer. 't Drama gebeurde in Wrzernika. Om de 5 meter kwam je daar zoo'n wagen hoog opgeladen tegen. Nou, dat was het begin van de ellende, want toen we verder reden rammelde en trilde alles. Ik had 't gevoel, dat de hecle wagen in elkaar zou zakken. Hoe ie 't uit hield was me een raadsel. Evenals het me onbegrijpelijk vork wam, dat we alle twee nog in leven waren. Je zag niks En toen kwam de mist, dik als melk. Je zag niks en Kees reed maar over die Pool sche wegen, die iedere beschrijving tarten. Dat zijn geen wegen meer, 't is een cake walk". „Je mag nog liever over do zandwoestijn van de Veluwe rijden", -vgt Kruit. Er waren gaten in van een halve meter". „Een avontuur was 't" betoogt van Kam pen „en ik zat 'm te knijpen. Met een vaart van 70 tot 80 k.m. zonder eenig uitzicht", „Weet je 't nog, Kees?" Kees haalt lachend z'n schouders op. „Ja, vuile mistrijder", valt Van Kampen vriendschappelijk uit, „je hebt me de stui pen op 't lijf gejaagd". „Ik zei, laat me er uit, Kees, ik ga loopen". Maar Kees zei niks, tuurde met scherpe oogen en gaf maar gas. We sprongen als be zetenen. Hoe zoo'n wagen het uithoudt?... Berlijn haalden we, op tijd en Hannover bereikten we.... op tijd. De grootste pech. Maar toen kwam de grootste pech. Eerst in een garage te Hannover. We had den wel lJ/2 uur over, dus lieten we den wa gen achter om te repareeren en doodmoe als we waren, gingen we even slapen. Toen we terugkwamen, was er vrijwel niets aan gebeurd. Drie uur heeft ons dat grapje gekost. En toen de S.A. 120 K.M. voor de grens. Twee S.A. mannen ste ken hun hand op. Wij stoppen Daar wordt ons notabene verteld, dat we verzuimd hebben een telefoongesprek van 5 Mark te betalen. Nou, wij weten zeker, dat we geen onbetaalde rekeningen in Duitschland heb ben. Doch het gaf niets, ze hielden ons tegen. Tien minuten, vijftien minuten. Twintig kostbare minuten. We stonden op springen. Ik zeg: „Meneer, neem alles van me, maar laat ons gaan!" Eindelijk, eindelijk, namen ze genoegen met de vijf Mark, maar toen konden we het niet meer inioopen. Het noodlot zat ons op de hielen. Vijf kilo meter voor de grens hadden we geen benzine meer. Tanken weer oponthoud. Nou, en zoo zal het wel doorgaan, nu we eenmaal aan de pech bezig zijn, zullen we ook wel verder achtervolgd worden. ,,'t Is tijd, heeren", een van de leden van de controle-commissie jaagt ons tweetal op. Nog even benzine laden. Nog een duik van Kees in z'n motorkap, nog wat geparlevink onder den wagen, als die op de brug staat en dan knet tert de motor weer en voort gaat 't, nagewuifd en nagejuicht door alilie supporters. Naar Monte Carlo? Deskundigen hebben er een zwaar hoofd in. De wagen heeft een te zwa re opdoffer gehad. De motor loopt nog, maar daar is ook alles mee ge zegd. Zoolang we nog eiken dag gunstige berich ten ontvangen van de Rallye-rijders in het algemeen en van het koppel Kruit-Van Kam pen in het bijzonder naar wie onze be langstelling toch wel in de eerste plaats uit ging tot zoolang dachten we niet aan straf punten, of wel, wilden we er niet aan den ken. Maar uit deze zoete droom zouden wij plotseling tot de werkelijkheid worden terug geroépen, toe gister in de controleplaats Venlo, de eerste ..slachtoffers" vielen. Tot de ze „slachtoffers" behoorde helaas ook onze dappere équipage Kruit-van Kampen, doch hier zij direct aan toegevoegd dat deze ge deeltelijke nederlaag slechts heel weinig aan hun geweldige prestatie vermag af te doen. En in deze persoonlijke meening werden we zéker ook gesterkt, toen wij uit den mond der andere rijders, niet alleen van de Neder- landsche. maar ook van de buitenlandsche hoorden verkondigen dat dit koppel in de kleine groene Fiat het er schitterend af bracht. Dit alles neemt echter niet weg, dat Kruit en Van Kampen niet zonder strafpun ten in Monte Carlo zullen arriveeren. Zij zul len heusch de eenige niet zijn! In het arti kel hiernevens kunnen we lezen dat hun voor de te late aankomst te Venlo vijftien en een halve strafpunt zal worden aangerekend. Afgetrokken van de belooning in punten die hun als Tallinn-rijders wordt toegekend, zal dit straks de plaats bepalen, die zij op de ranglijst zullen innemen. Deze belooning in punten is voor hen 498. Zij, die van Stavanger startten kregen 497 punten, terwijl Umea er bijv. 496 geeft. De équipes, die gistermorgen in Amster dam vertrokken, kunnen niet meer dan het minimum aantal van 468 punten behalen, zoodat zij practisch uitgesloten zijn voor de eere- en andere prijzen, die van 1000 tot 50.000 francs varieeren. En wat kan er nu nog na Venlo gebeuren! Nog van alles. Want al mag het waar zijn. dat te Venlo het zwaarste deel van de rit achter den rug is, het resteerende gedeelte za] nog vele groote moeilijkheden opleveren. Men moet eens even bedenken, dat de deel nemers uit het hooge Noorden reeds Dins dagnamiddag gestart zijn en dus al drie nachten en twee dagen nagenoeg zonder rust en onder de zwaarste omstandigheden, soms over sneeuw en ijs, hebben moeten voortjagen. En dan, als Brussel bereikt is, wordt de gemiddelde snelheid, die tot die plaats 40 km. bedraagt, tot 50 km. opge voerd. terwijl bovendien nog een drietal klassementsproeven moet worden afgelegd De eerste klassementsproef wordt verre den op de étappe Grenoble-Monte Carlo die verdeeld is in vijf stukken, resp. 82, 139,2 12. 63.1 en 58.7 km. lang. Na ieder gedeelte wordt gecontroleerd of het vereischte ge middelde is bereikt, en zoo niet, dan vallen er strafpunten Onmiddellijk na aankomst aan de finish, nog voordat de passagiers den wagen hebben verlaten, vindt op de Quai Albert de tweede klassementsjproef plaats Ze bestaat uit een accelaratie-remproef over 300 meter, zooals ook het vorige jaar werd gehouden. De derde klassementsproef heeft den vorm van een heuvelklimproef over een korte tot op het laatste oogenblik geheim gehouden parcours, dat met een voorgeschre ven gemiddelde snelheid moet worden gere den. Dit geschiedt op Maandag 23 Januari Bovendien worden de wagens aan een uit gebreide en extra nauwkeurige controle on derworpen. Zooals gezegd, er kan nog van alles ge beuren en op menig blank strafregister, waarmee gistermorgen vol goeden moed uit Venlo is vertrokken, kan nu 24 uur later reeds menig strafpuntje prijken. DE PECHDUIVEL ACHTERVOLGT ONS TWEETAL. Na de misère met het Poolsche paard, de ergerlijke ondervinding in de garage te Hannover, de moeilijk heden aan de Duitsche grens, is nu een ernstiger tegenslag gekomen, door het breken van de frictie. Wij ontvingen een telegram uit Brussek luidende: 17.30 Brussel, ernstige pech motor. Frictie gebroken. Rij den door. Dit is inderdaad een zoo belangrijk onderdeel van het motormechanis me, dat het vrijwel als uitgesloten kan worden beschouwd, dat Kruit Van Kampen zullen worden geclassi ficeerd. Hun woorden: „Rijden door", toonen echter hun vast besluit nu toch naar Monte Carlo door te rijden, en met of zonder prijs den tocht tot een ein de te brengen. ZULLEN DE BOMAANSLAGEN TOT EEN WARE TERREUR LEIDEN? Voornaamste schuldigen zijn op vrije voeten. GEVANGENIS STRENG BEWAAKT. In verband met een mysterieuse waarschuwing, dat een aanslag zou worden gepleegd op het vliegveld I-Iendon, zijn gisterochtend alle toe stellen op het landingsterrein bijeen gebracht en streng bewaakt. Deze strenge bewaking zal eenige dagen gehandhaafd blijven. Omtrent deze geheimzinnige waarschu wing, wordt nader gemeld, dat iemand, die zijn naam niet wilde noemen, heeft getele foneerd, dat een poging zou worden ge daan het vliegveld op te blazen. Uit voorzorg zullen de vliegtuigen eenige dagen in de open lucht gelaten worden, waar zij gemakkelijker te bewaken zijn. Een rechercheur heeft medegedeeld, dat vermoedelijk sprake is van een loos alarm. Men zal evenwel nauwkeurig wacht houden. Verder is in een anoniem telegram ge waarschuwd, dat een aanslag zou worden gepleegd op de Iersche mail, de bekende EustonHollvheadexpress. De trein is even wel op tijd, zonder moeilijkheden aangeko men. Regeering van Ierland naar Londen. De „Daily Telegraph" bericht, dat bin nenkort leden van de regeeiïng van Ulster naar Londen zullen komen om met de re geering besprekingen te voeren over de bomaanslagen. Naar vernomen wordt, heeft de regeering van Noord-Ierland eenige we ken geleden reeds de Britsche regeering ge waarschuwd, dat deze week ongeregeldhe den verwacht konden worden en heeft zij waardevolle inlichtingen verstrekt, welke het aanhouden van verdachten heeft verge makkelijkt. Reeds een jaar geleden.... zijn de Ieren naar Engeland gekomen en hebben zij de plaatsen uitgezocht welke het meest kwetsbaar waren Ook hebben zij de voorraden springstof verzameld. Ande ren werden opgeleid tot 't aanbrengen van de springladingen. Men veronderstelt dat de voornaamste schuldigen nog op vrije voeten zijn en men acht het waarschijnlijk, dat in de komen de dagen nieuwe aanslagen zullen worden gepleegd. Hooge politiebeambten, die belast zijn met het onderzoek hebben dreigbrieven ontvan gen, waarin zij gewaarschuwd worden, dat, indien zij het onderzoek te streng leiden, hun eigen veiligheid gevaar zou kunnen loo pen. De gevangenis streng bewaakt. De Brixton-gevangenis, waar de zeven gevangenen zijn opgesloten, is vannacht streng bewaakt, aangezien het I.R.A. in het verleden meermalen gevangenen uit de ge vangenis heeft weten te .verlossen. Zoo is de Valera zelf in Februari 1919 erin geslaagd uit de Lincoln gevangenis te ontkomen Rond de muren van de gevangenis stonden politiemannen in uniform en in de omliggen de straten patrouilleerden rechercheurs in burgerkleeding. Voorbijgangers, die bood- schaptasschen of koffers droegen, werden aangehouden en ondervraagd. De Eerste Kamer over nieuwe groote eenheden voor de verdedi ging v. Nederland, betonguerilla, slagschepen voor Indië, mili taire luchtbescherming Volgens het voorloopig verslag der Eerste Kamer over de defensiebegroo- ting voor 1939, werd van verschillen de zijden instemming betuigd met 's ministers beleid. Ettelijke leden verklaren, thans te erkennen, dat de internationale toe stand voor Nederland een weer macht van behoorlijken omvang en moderne uitrusting vordert. Verscheidene leden zijn diep doordrongen van de gevaarlijkheid der situatie, waarin Nederland en Ned.-Indië zich bevinden. Welke gevaren het niet paraat zijn mede brengt, heeft, zoo betoogen vele leden, het jongste verleden in Europa wel geleerd. Het overgangstijdperk, waarin onze miiitai re toerusting in zekeren zin nog verkeert, worde derhalve zoo kort mogelijk gemaakt en wat de bekostiging van de vereischte maatregelen betreft, achten deze leden des- Verwachting: Zacht weer, zwaai bewolkt met tijdelijke opkla ringen, plaatselijk nog lichte regenbuien, matige, tijdelijk krachtige, Z. tot Z.W. wind noods het sluiten van een leening verant woord. Hoe denkt de minister erover? Sommige leden wenschen 's ministers oordeel te vernemen over de versterkingen van onze defensieve kracht, welke de oud commandant van het Veldleger, luit.-gene- raal Jhr. W. Roëll onlangs heeft voorge steld n.1. a. de oprichting van nieuwe groote eenhe den van zeer st erke vredespa ra atheid voor de grensdekking en mobilisatiebcvoiliging, 9peciiaal sterker bewapend met a.nti-pant- sergeschut en tankbuiksen te weten: een vijfde en zesde düvisiegroep (legercorps) welke in aansluiting aan de vervulling van deze primaire dekkingstaak het alsdan on gerept gemobiliseerde veldleger zal lcum ncn versterken, hetgeen voor zijn vele mo gelijke oorlogst aken toch dringend noodig is". b. De vervaardiging van de groepen van lichte beton piilboven, in den zin als door den spreker als betonguerilla voor de grens streken en meer binnenwaartsche verdedi gingslijnen is uiteengezet 't Oostfront der vesting Holland en de havens inbegrepen; een en ander mede met gewaarborgde be zetting a la minute. c. Sterke vermeerdering van steeds pa rate lu chta f we orm i d en te velde ein bij de groote centra, dus ook ten dienste van de grensbeveiliging en daarmede parallel gaan de voortgezette uitbreiding van de jacht- eskaders en bouw van ondergrondsehe (bomvrije) vliegvelden en hangars". Licht of zwaar materiaal voor de zeemacht? Verschillende leden sluiten zich ook aan bij het pleidooi van den luit.-gen. Jhr. W. RoëM voor den aanmaak van drie tot vier slagschepen voor de verdediging van Ne- derlandisch Indië. Deze leden ohten het ge- wenscht, den bouw daarvan niet uit te stellen, omdat daarmede vermoedelijk en kele jaren gemoeid zullen zijn. Enkele leden zien voor de verdediging van Noderlandsch Tndië in beginsel gaarne meer licht en beweeglijk dan zwaar mate riaal aangeschaft. Slagschepen bijvoorbeeld voldoen huns inziens niet aan de eischen van groote beweeglijkheid. Hiertegen wordt van andere zijde aange voerd, dat klein materiaal nuttig moge zijn, doch dat daarnaast, met het oog op de ver anderde tijdsomstandigheden en militaire eischen, de aanwezigheid van zwaar en groot materiaal blijft geboden. Luchtbescherming en wapen industrie. Verscheidene leden dringen aan op militai re organisatie van de luchtbescherming en onderbrenging daarvan bij het dpartement van Defensie. Van andere zijde pleit men voor een goed uitgeruste wapenindustrie, welke Nederland van het allernieuwste en allerbeste materiaal zal kunnen voorzien. Naweeën van het zeekamp. hij Den Oever. In het zoo juist verschenen Voorloopig Verslag der Eerste Kamer over de Defein- siebegrooting lezen wij o.m. het volgendte: Ettelijke leden achten het onjuist, dat de marine het Nationaal Jonge ren Verbond heeft bijgestaan bij het organiseeren van een zoogenaamd zeekaimip door het. tier beschikking stellen van Hr. Ms. „Buffel" en van twaalf marineschepen. Gaarne zouden zij vernemen, of het per soneel van de zeemacht in diensttijd aan dut „zeekamp" heeft moeten inodewoiken, In elk geval zijn zij van oordeel, dat. die zeemacht, als orgaan van het pansche Volk geen steun mag verleenen aan een zóó een- ril dig-politieke strijdorpanisatie. Verscheidene leden bestrijden die stelling dat aan bedoeld zeekamp van die zijde d'er marine peen steun zou mopen worden ver leend Deze leden betoogen dat heit N.J.V. niet is een eenzijdig-politieke strijdorgani satie, doch een vereeniginp. die alleen voor nationale, dus o.m. voor defensie-belangen het. pleit voert en daarbij uiteraard onmafio- naie strevingen en eenzijdige ontwapening bestrijdt,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 1