De uitputtende Rallye-strijd
■«■"Kruitman Kampen
HITLER
l
O
Hitler breekt Duitsriilands
oorlogsmachine
DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER
Hadt ge nimmer
het verlangen eens
r
vragen aan
te stellen
Barcelona bereikt
Hitiers
antwoord geven
7oen de frictie gebroken was
Die kans hebt ge nul
Wat wilt gij graag
van Hitier weten?
KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN)
WOEN SDA G
25 JANUARI 1939
67e JAARG. No. 8525
De „Groene" vernederd en de „jongens
vaal van den slaap 1
Wat zijn Hitiers
volgende plannen 1
wij zullen U, uit zijn
onverkorte werk,
Dit nummer bevat 8 pagina's
Bevel tot een algemeen
handelsoffensief
Japansche tol aan den
oorlogsdemon
Gestapo neemt buitenlandsche
bladen in beslag
Katten
a's
steun van
het Vierjarenplan
EERBERICHT
DE BILT SEINTt
Geen Duitsche legeroefeningen
Dc productie van
Bren-geweren op oorlogspeil
HELDERSCHE COURANT
Uitgave der Ultg.-Ml). Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder
De Rallye-strijd is ten einde, maar de bijzonderheden
van den afmattenden kamp tegen pech en slaap, die Kruit-
van Kampen zoo dapper tot het bittere einde volhielden,
ontbraken ons tot nu toe. Onderstaande brief uit Monte
Carlo, zoo juist op onze redactie met gejuich ontvangen,
licht ons echter in den bekenden sappigen stijl in over
alles wat ons koppel na den doortocht te Venlo heeft door
staan. En dat is niet gering
Wij vernemen voorts, dat ons tweetal van plan is
langs de volgende route terug te keeren: Rivièra-Genua-
Turijn-Zwitserland en als de weersomstandigheden het
toelaten, de St. Gotthard-pas! Uit welk laatste voornemen
we constateeren, dat onze dappere Rallye-rijders nog niets
van hun bravour hebben ingeboet!
Meer dan dertien jaar geleden schreef
Hitier den Nazi-bijbei „Mein Kampf" en meer
dan vijf millioen exemplaren zijn sindsdien
verkocht. De latere edities werden echter
steeds meer besnoeid.
De oorspronkelijke uitgave echter, waar
van een exemplaar in ons bezit is, wordt
algemeen beschouwd als weer te geven de
meening van den
DICTATOR VAN HET DERDE RIJK.
Stap voor stap verwezenlijkt Hitier het
program in zijn oorspronkelijk werk ont
vouwd.
Duitschland herbewapend, de Rijn ver
sterkt, het Saargebied, Oostenrijk, Sudetcn-
land bij Duitschland ingelijfd!
„Mein Kampf" geeft op vele vragen ant
woord.
Schrijft ons. in hoogstens 20 woorden,
welke vraag gij Hitier graag eens zoudt wil
len stellen en
De vragen moeten natuurlijk zijn van po-
litieken aard, b.v.:
Hoe stelt U zich den wereldvrede
voor?
Wat is de bedoeling van de as
Rome-B erlijn?
Is het geloof een vijand van de
dictatuur?
Schrijft het onze redactie en wij zullen
trachten U des Führers antwoord te geven.
Die Vrijdagmiddag in Venlo
om nooit te vergeten. Was me dat een
verrassing, al die bekende gezichten
uit Noordelijk Noordholland, die ge
meende menschen en de vinger
kootjes-krakende handdrukken. Het
was een verbijsterende manifestatie
van medeleven met deze Rallye en
het heeft beide afdeelingen van het
koppel (waarvan overigens gezegd
kan worden dat Kruit 7/8 van 't tra
ject voor z'n rekening genomen
heeft), goed gedaan. Het deed hen
zelfs de smaad 'van de z.g. niet-betaal-
de Duitsche telefoonrekening ver
geten, en met een enorme dosis op
timisme gingen wij balans opma
ken in de „Groene", die thans van
wege de sympathie van zoovele me
deburgers, herschapen was in een
soort delicatessenwinkel.
Overigens mogen de gevers der 375 siga
retten bedenken, dat het medeifemen van
een dergelijke kwantiteit niet meer onder
„klein-Smucklerei" valt Daar waren, be
halve de cadeaux, de brieven en telegram
men aan de Hollandsehe en Duitsche grens
en daar waren de goede Hollandsehe kranten
We waren er stil van, Kruit en ik. De eer
ste kwartieren brachten weinig bijzonders in
't Belgenland. Ook hier blaffen de honden
van louter razernij hun al dan niet Vlaam-
sche of Waalsche kelen aan stukken en. ook
hier hief de schooljeugd hoeratje's aan bij
't voorbij gaan.
Toen de frictie brak
Maar het noodlot reisde met de Groene
mee. Als een ongeziene gast, die zijn tegen
woordigheid op wel bedroevend vele malen
zou doen blijken. Zóóveel malen, dat men
zich gaat afvragen of hier van geen collec
tief optreden van alle anti-Rallye-elementen
sprake is.
Het was in de buurt van Hasselt, dat we
temidden van een dozijn versche mandarijn
tjes, een tik hoorden, waarvan het geluid
ons deed verstijven. Een onderzoek werd in
gesteld en 't gezicht van Kruit vertelde alles,
wat men zoo ongeveer tijdens een Rallye
niet moet krijgen. Het was een gebroken
frictie, een vrijwel hopeloos geval.
Daar stonden we. Handen, voor zoover mo
gelijk, in 't haar. Er moest hulp komen,
daarover waren wij 't met den vertegen
woordiger van een pils-exportzaak, een kast
jesman en een telegrambezorger eens.
Maar hoe! Dat was de kardinale vraag.
Na een minuut of 5 van overleg: of zelf de
zaak ter hand te nemen met de consequensie
dat men minstens een uur of vier, vijf, on
derweg zou zijn, of naar de garage in Has
selt te gaan en daar, dank zij de moderne
service, in een paar kwartier geholpen te
worden.
Tot 't laatste werd besloten, en dus
lezer (ik bloos als ik deze regelen
aan 't papier toevertrouw), kwam
er een groote Chevrolet, bewust be
stuurd en verder geleid door een
zwaar geproportionneerd kroeghou
der rentenier, die „wel-zoo-vriende-
lijk" wilde wezen ons voor een ang
stig aantal Belgische franken naar
Hasselt te sleepen.
Er was géén keus en zoo geschiedde het,
dat we do 17 kilometer doorrolden, de' „Groe
ne" als een kind aan de hand van z'n groot
vader als een banneling als een thuisge
bracht schoolkind. Het was werkelijk héél-
erg en van pure razernij hebben we den
geheele etensvoorraad opgemaakt
Een vernedering
De Groene sprong en danste als een
kikker, en gloeide van de hem thans aan
gedane vernedering Om kort te gaan, deze
kleine optocht, nagestaard en gelachen, met
spottende vingerwijzingen en sarcastische
opmerkingen, eindigde ook weer. De garage
was nog geopend en dus werd den eigenaar
der zaak uitgelegd, die vaderlijk het grijze
hoofd schudde over zooveel tegenslag bij zoo
veel jeugdig optimisme. Of onze verwachtin
gen ook hoog gespannen waren
De man achtte het zelfs noodzakelijk, dat
er den meest bekwamen spoed achter ge
zet werd en terwijl hij ons uitnoodigde op
de nieuwgelegd vriendschapsbanden 'n „pin-
teke bier" te gaan drinken (als je nota bene
staat te trillen van de zenuwen om verder te
kunnen gaan) deed hij de ongelooflijke open
baring, dat hij en z'n menschen er over en
kele dagen „reeds" aan zouden beginnen.
Op ijskouden toon hebben we dezen man
verteld hoe we over hem dachten en daarna
namen wij een zeer belangrijk besluit. We
zouden naar een andere garage gaan, waar
men wel tijd had en waar wij, door dubbel
of driedubbel tarief, de „Groene" in die .5
uur in Brussel konden krijgen, alwaar men
zich voor dien tijd moest signaleeren
De „Groene" gaat weer leven.
Wat een uren!
De „Groene" werd van zwaar kraken in
die garage eerst een héél lijk en toen weer
een levende „Groene". Het werk vloog
klaar en toen wij na 3 uur stralend den
wagen bij de controle voorreden, waren wij
er vrij gerust op, de verloren uren later
weer in te kunnen halen.
Nooit, neen nimimer. lezer komt 't ongeluk
alleen. Het was nu eenmaal in de Poolsohe
rimboe bij ons te gast gekomen en het blééf.
Nauwelijks een kwartier buiten
Brussel, met een goeden weg vóór
ons. en de Groene blijmoedig met
een dikke 70 voortkabbelde... een
ontploffing. De linker achterband
bleek den geest gegeven te hebben.
Ik merkte óp. dat dat 't toch niets
beteekende. als je er twee in reser
ve had, waarop Kruit, schuimend
van woede, uitlegde, dat die 8 of
10 minuten, die we nu wéér verlo
ren, 't opgevoerde gemiddelde weer
verder aftakelden.
Enfin, wij „gooiden" den band erom en
dank zij mijn hulp, als 't aanbrengen van
gereedschap en 't debiteere-n van stimu-
leerende opmerkingen was deze kwestie in
enkele minuten uit de wereld.
Een uitzonderlijk dikke mist.
Wat nu wéér...
Niet, alles verliep verder vlot in 't Bel
gisch, nergens eenig oponthoud, totdat een
uitzonderlijk dikke mist kwam opzet tien.
Kruit hobbelde als een Jocky achter 't sluui-
en zat met z'n neus tegen de voorruit. Hielp
zich. We dreven rond, in deze schotel
„melk" en vrijwel overgelaten aan den goe
den wil der weergoden.
Het duurde ongeveer anderhalf uur, dat
dezè mistbank ons kwelde.
Als alles meeliep, hadden we tódh al
minstens 10 minuten vertraging bij de con
trole in Bekras en daar werd maar. zij 't
met bezwaard hart, besloten d'ie eerste
Fratische controleplaats niet aan te doen.
doch regelrecht fullspeed door te gaan naar
Dijon.
Als je 't maar zien kunt
In den nacht door België en Frankrijk.
Wonderlijke nacht. Sedert bijna 3 dagen en
3 nachten hadden wij thans niet geslapen
en de sporen waren verre van onzichtbaar.
Dikke oogleden vale gezichten, bijna onge-
wasischen (wie kormt er op een Ballve aan
toe...!)
Door den naoht door Noord-Franikrijk... door
de heuvels van Champagne, waarvan de
witte bovenranden liggen te schiteren in 't
maanlicht. Door het dal van de Marne,
soms sprookjesachtig aandoend als 't water
zich in het maanlicht oker-geel kleurt.
Een boeiende schilderij.
Voor dat alles hadden wij weinig oog. We
krabbelden berekeningen, we maakten tot
jn 't oneindige toe. gemiddelde berekenin
gen. We vroegen elkaar tienmaal wat wij
er van dachten (wat we naturulijik al lang
wisten...!! en loerden op de weerberichten
in de kranten der café's. Naar Dyon... via
St. Dizei, Chaumont. Angres. Een boeiend
schilderij van oud Fransch leven en cultuuy
springt in enkele étappes voorbij. Slechts
een enkele maal in dien voornacht zien we
de groote schoonheid van dit land.
Uur na uur verstrijkt. Het wordt 2 uur
's nachts... 3 uur... des pannimr is opge
voerd en we begrijpen geen van beiden, dat
onze, van slaap gespeenden toestand, dit
toch niet zonder meer toelaat. Ikzelf heb
een barstende hoofdpijn, terwijl door 't ge
klemd zitten tuschen twee benzineblikken
(ter plaatse waar m'n voeten zouden moe
ten rusten) en een half mud sneeuwket
ting m'n linkerzijde als eegeeseid aanvoelt.
Als ik in één houding blijf, gaat 't nog.
maar zoodra poog ik een andere zit-wijze in
te voeren, dan kraken m'n botten om er
angstig van te worden. M'n oogen staan te
branden en 't kost me veel moeite bii 't
kaartlezen niet in te dutten. Telkens be
trap ik me, dat m'n oogleden toevallen. Je
kunt er gewoon niets aan doen.
En maar pillen slikken...
Kruit bokst eveneens tegen den slaap.
Ook hij eet coffeïnepillen (inhoud 2 glazen
sterke koffie...), plakt af en toe een stuk
sneeuw tegen 't gloeiende voorhoofd en
noogt een gesprek te blijven voeren. Maar
we zijn te moe om nog één onderwerp
telangwekkend te vindpp en kruisen rond
!n de vicieuse gedachtencirkel: weer-con-
trnietijd-weer-... enz.
Een ellendige nacht, vooral aks 't. gaat
sneeuwen en regenen. Tweemaal toe staan
we en slaan den verkeerden weg in. Twee
maal ook duwt de stijve wind de Groene
aan den kant van den weg.
Ik weet dat dit alles mij minder begint te
zeggen. Ik verlies een deel van m'n bewust
zijn en reageer niet compleet meer op dat
gene wat belangrijk is. Ik geloof dat het
met Kruit eveneens zoo gesteld is.
Schrale troost
De Norcnploeg haalt ons in. Van haar
hooren we. dat van de 24 ploegen er reeds
8 uitgevallen zijn. Het geeft ons nieuwen
moed. Wij zitten nog in de Balley, met nog
alle kansen geklassificeerd er uit te komen.
Als ik aan die mogelijkheden denk, word
ik wee in m'n maag en gaat 't me duizelen.
Kruit zit achter 't stuur. Nu al 3 dagen.
Langer zelfs. Hij ziet er opgezwollen en
uiterst vermoeid uit. Het gas heeft hij dezen
nacht vele uren op vol staan En 't
weer wordt steeds slechter.
Volgens Selkerk Panton, de Berlijn-
sche correspondent van de Daily
Express heeft Hitler gisteren aan
Duitschlands exporteurs het bevel
gegeven tot een algemeen handels-
offensief. Dit beteekent een vertra
ging in de vervaardiging van wapens
en een verzwakking van de Duitsche
oorlogsmachinerie.
Hitler wil trachten de ongeveer 70.000.000
pond sterling waarmede de Duitsche export
't vorige jaar verminderde, terug te krijgen.
Veldmaarschalk Göring, die belast is met
de uitvoering van Hitiers plan, heeft de*
Duitschen ijzer en staalfabrikanten opdracht
gegeven de productie op te voeren teneinde
de vreemde markten met producten te
overstroomen. De export zal voor het mee-
rendeel gesubsidieerd worden.
Dit nieuws was goede tijding voor die fa
brikanten, welke geen wapenen fabriceeren,
daar deze hun zaken in de laatste jaren za
gen ineenschrompelen wegens gebrek aan
de grondstoffen ijzer en staal.
Het nieuwe export-offensief zal ge
heel gericht zijn op Zuid-Oost-Éu-
ropa en beteekent de inleiding van
de penetratie naar het Oosten, welke
Hitler en Funk zich ten doel stellen
Door de weigering van Hitler om de be
lastingen te verhoogen, moet uitgezien wor
den naar nieuwe inkomstenbronnen en deze
schijnen te worden gezocht in een zware
winstbelasting op de oorlogsindustrieën en
vergrooting van den export ten koste van
de bewapening.
Ontstellende cijfers over de jeugd-
tuberculose.
Het Japansche comité tot onderzoek van
den gezondheidstoestand van het Japansche
volk heeft dezer dagen, aldus meldt de „Ja
pan Chronicle", een intensief onderzoek in
gesteld in de prefecturen Tokio, Osaka, Ehi-
me en vijf andere, waar totaal 20.744 jongens
cn meisjes aan diverse proeven werden on
derworpen.
Dito nderzoek heeft volgens het blad tot
opzienbarende onthullingen geleid betref
fende het physiek der Japansche jeugd, zegt
het IIsb. De kinderen werden onderzocht op
trachoom. tuberculose en andere aandoe
ningen.
De meest alarmeerxde cijfers verkreeg men
op het gebied van tuberculose. Een positie
ve reactie werd namelijk geregistreerd bij
03.2 van alle 19-jarige jongens en meisjes
in de prefecturen Osaka en Tokio.
Foekoeoka en Akita leverden het hoogste
percentage op trachoomgebied, met een per
centage van 81.3
De „Times" en verscheiden andere bui
ten landsehe bladen zijn gisterochtend door
de Gestaipo bij aankomst in Duitschland in
beslag genomen.
Deze maatregel werd waarschijnlijk geno
men op grond van in de bladen verschenen
artikelen over den oeconomischen toestand
in Duitschland.
De Rijksduitsche beroepsbond van kat
tenfokkers, aangesloten bij den Rijksduit-
schen bond van huisdierenfokkers, heeft
besloten, dat de katten in het Duitsche
rijk meer ingesteld dienen te worden op
het vangen van ratten en muizen, tenein
de een feilen strijd tegen deze schadelijke
dieren aan te binden en hun aantal te
verminderen. De organisatie verklaart, dat
ieder jaar 150.000 personen noodig zouden
zijn om de schade te herstellen, welke door
ratten veroorzaakt wordt.
t=>
Verwachting voor het geheele
land: Tijdelijk opklarend,
overigens zwaar bewolkt tot
betrokken, met later op den
dag weer regen, zwakke tot
matige Z. tot Z.O. wind,
weinig verandering in temp.
Algemeene vooruitzichten: Nog
zacht weer voor den tijd
van het jaar.
Groote manoeuvres volgend jaar.
Het opperbevel van de Duitsche
weermacht spreekt de in het buiten
land loopende geruchten tegen over
manoeuvres van het Duitsche leger
op 15 Februari.
Desgevraagd verklaarde een vertegenwoor
diger van het opperbevel van het leger,
volgens het Hdbld., dat er eerst het volgend
jaar groote manoeuvres zouden worden ge
houden onder deelneming van land-, zee-
en luchtmacht. De manoeuvres der leger
corpsen zouden evenals alle jaren in den
herfst geschieden; er liggen geen andere ma
noeuvres in het voornemen.
Koloniale divisies in wording?
De diplomatieke redacteur van de „Eve-
ning Standard" verklaart uit Italië vernomen
te hebben, dat „twee Duitsche divisies kort
geleden geconcentreerd zijn geworden tus-
schen Klagenfurth en Villach aan de Oosten-
rij ksche grens. Deze troepen waren uitgerust
voor operaties in de woestijn en men gelooft,
dat zij deel uitmaken van een nieuw Duitsch
koloniaal legercorps."
De genoemde redacteur voegt hieraan toe:
Villach is met een spoorlijn verbonden met
Triest, de voornaamste Italiaansche haven
aan de Adriatische Zee. Sedert Zondag zijn
de heide Duitsche divisies verdwenen.
De Britsche minister van oorlog heeft
gisteren een bezoek gebracht aan de konink
lijke fabriek voor kleine wapens te Enfield.
Hij verklaarde, dat de productie van Bren
geweren thans op oorlogspeil geschiedt.
De fabriek voor de vervaardiging van dit
type geweren is te Enfield in 1936 opge
richt. De leveringen begonnen in Septem
ber 1937. Er werken 3.400 arbeiders aan de
machine geweren, de productie van revol
vers en de reparatie van geweren en
miaohinege weren
e Franco staat voor de stad
Slechts een wonder kan Barce
lona nog redden De regeering
vertrokken?
FRANKRIJKS PROBLEEM:
DE VLUCHTELINGEN.
Slechts een wonder kan Barcelona
nog redden seint de correspondent
van Reuter, die 2 uur in de bedreigde
stad heeft vertoefd. Catalonie is vol
gens hem bij volkomen verrassing
genomen. De rechtsche troepen staan
thans voor de stad. Het vliegveld is
volgens hun berichten reeds ver
overd-
Gisteravond vuurden de rechtsche troepen
reeds op de haven van Barcelona. Duizen
den krijgsgevangenen zijn gemaakt. Volgens
de Franco-berichten bieden de regeerings-
troepen geen weerstand meer.
Manresa de sleutel tot Barcelona is gis
teren reeds gevallen. In tegenspraak met
eerdere berichten schijnt de linksche regee
ring Barcelona verlaten te hebben. In de stad
heerscht gebrek aan water en aan levens
middelen.
Vluchtelingen.....
Vele vrouwen en kinderen zijn reeds naar
de Fransche grenzen gebracht. De Spaan-
sohie politie weigert nog hen uit te laten,
daar zij geen geregelde passen bezitten. Een
Fransche kruiser is uitgevaren om zich ter
beschikking te stellen van de Fransche am
bassade te Barcelona. Voor Frankrijk is de
komende vlu oh telingen stroom een groot
probleem. Onbeperkte toelating is nie4 mo
gelijk vrouwen, kinderen en grijsaards zal
men echter niet terugzenden. De Fransche
regeering zou overwegen na overleg met
de reohiteclhe Spaa.nscbe autoriteiten de
vluchtelingen in een neutrale zóne op
Spaansch gebied bij-een te brengen.