De uitputtende Rallye-strijd ■«■"Kruitman Kampen HITLER l O Hitler breekt Duitsriilands oorlogsmachine DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER Hadt ge nimmer het verlangen eens r vragen aan te stellen Barcelona bereikt Hitiers antwoord geven 7oen de frictie gebroken was Die kans hebt ge nul Wat wilt gij graag van Hitier weten? KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN) WOEN SDA G 25 JANUARI 1939 67e JAARG. No. 8525 De „Groene" vernederd en de „jongens vaal van den slaap 1 Wat zijn Hitiers volgende plannen 1 wij zullen U, uit zijn onverkorte werk, Dit nummer bevat 8 pagina's Bevel tot een algemeen handelsoffensief Japansche tol aan den oorlogsdemon Gestapo neemt buitenlandsche bladen in beslag Katten a's steun van het Vierjarenplan EERBERICHT DE BILT SEINTt Geen Duitsche legeroefeningen Dc productie van Bren-geweren op oorlogspeil HELDERSCHE COURANT Uitgave der Ultg.-Ml). Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder De Rallye-strijd is ten einde, maar de bijzonderheden van den afmattenden kamp tegen pech en slaap, die Kruit- van Kampen zoo dapper tot het bittere einde volhielden, ontbraken ons tot nu toe. Onderstaande brief uit Monte Carlo, zoo juist op onze redactie met gejuich ontvangen, licht ons echter in den bekenden sappigen stijl in over alles wat ons koppel na den doortocht te Venlo heeft door staan. En dat is niet gering Wij vernemen voorts, dat ons tweetal van plan is langs de volgende route terug te keeren: Rivièra-Genua- Turijn-Zwitserland en als de weersomstandigheden het toelaten, de St. Gotthard-pas! Uit welk laatste voornemen we constateeren, dat onze dappere Rallye-rijders nog niets van hun bravour hebben ingeboet! Meer dan dertien jaar geleden schreef Hitier den Nazi-bijbei „Mein Kampf" en meer dan vijf millioen exemplaren zijn sindsdien verkocht. De latere edities werden echter steeds meer besnoeid. De oorspronkelijke uitgave echter, waar van een exemplaar in ons bezit is, wordt algemeen beschouwd als weer te geven de meening van den DICTATOR VAN HET DERDE RIJK. Stap voor stap verwezenlijkt Hitier het program in zijn oorspronkelijk werk ont vouwd. Duitschland herbewapend, de Rijn ver sterkt, het Saargebied, Oostenrijk, Sudetcn- land bij Duitschland ingelijfd! „Mein Kampf" geeft op vele vragen ant woord. Schrijft ons. in hoogstens 20 woorden, welke vraag gij Hitier graag eens zoudt wil len stellen en De vragen moeten natuurlijk zijn van po- litieken aard, b.v.: Hoe stelt U zich den wereldvrede voor? Wat is de bedoeling van de as Rome-B erlijn? Is het geloof een vijand van de dictatuur? Schrijft het onze redactie en wij zullen trachten U des Führers antwoord te geven. Die Vrijdagmiddag in Venlo om nooit te vergeten. Was me dat een verrassing, al die bekende gezichten uit Noordelijk Noordholland, die ge meende menschen en de vinger kootjes-krakende handdrukken. Het was een verbijsterende manifestatie van medeleven met deze Rallye en het heeft beide afdeelingen van het koppel (waarvan overigens gezegd kan worden dat Kruit 7/8 van 't tra ject voor z'n rekening genomen heeft), goed gedaan. Het deed hen zelfs de smaad 'van de z.g. niet-betaal- de Duitsche telefoonrekening ver geten, en met een enorme dosis op timisme gingen wij balans opma ken in de „Groene", die thans van wege de sympathie van zoovele me deburgers, herschapen was in een soort delicatessenwinkel. Overigens mogen de gevers der 375 siga retten bedenken, dat het medeifemen van een dergelijke kwantiteit niet meer onder „klein-Smucklerei" valt Daar waren, be halve de cadeaux, de brieven en telegram men aan de Hollandsehe en Duitsche grens en daar waren de goede Hollandsehe kranten We waren er stil van, Kruit en ik. De eer ste kwartieren brachten weinig bijzonders in 't Belgenland. Ook hier blaffen de honden van louter razernij hun al dan niet Vlaam- sche of Waalsche kelen aan stukken en. ook hier hief de schooljeugd hoeratje's aan bij 't voorbij gaan. Toen de frictie brak Maar het noodlot reisde met de Groene mee. Als een ongeziene gast, die zijn tegen woordigheid op wel bedroevend vele malen zou doen blijken. Zóóveel malen, dat men zich gaat afvragen of hier van geen collec tief optreden van alle anti-Rallye-elementen sprake is. Het was in de buurt van Hasselt, dat we temidden van een dozijn versche mandarijn tjes, een tik hoorden, waarvan het geluid ons deed verstijven. Een onderzoek werd in gesteld en 't gezicht van Kruit vertelde alles, wat men zoo ongeveer tijdens een Rallye niet moet krijgen. Het was een gebroken frictie, een vrijwel hopeloos geval. Daar stonden we. Handen, voor zoover mo gelijk, in 't haar. Er moest hulp komen, daarover waren wij 't met den vertegen woordiger van een pils-exportzaak, een kast jesman en een telegrambezorger eens. Maar hoe! Dat was de kardinale vraag. Na een minuut of 5 van overleg: of zelf de zaak ter hand te nemen met de consequensie dat men minstens een uur of vier, vijf, on derweg zou zijn, of naar de garage in Has selt te gaan en daar, dank zij de moderne service, in een paar kwartier geholpen te worden. Tot 't laatste werd besloten, en dus lezer (ik bloos als ik deze regelen aan 't papier toevertrouw), kwam er een groote Chevrolet, bewust be stuurd en verder geleid door een zwaar geproportionneerd kroeghou der rentenier, die „wel-zoo-vriende- lijk" wilde wezen ons voor een ang stig aantal Belgische franken naar Hasselt te sleepen. Er was géén keus en zoo geschiedde het, dat we do 17 kilometer doorrolden, de' „Groe ne" als een kind aan de hand van z'n groot vader als een banneling als een thuisge bracht schoolkind. Het was werkelijk héél- erg en van pure razernij hebben we den geheele etensvoorraad opgemaakt Een vernedering De Groene sprong en danste als een kikker, en gloeide van de hem thans aan gedane vernedering Om kort te gaan, deze kleine optocht, nagestaard en gelachen, met spottende vingerwijzingen en sarcastische opmerkingen, eindigde ook weer. De garage was nog geopend en dus werd den eigenaar der zaak uitgelegd, die vaderlijk het grijze hoofd schudde over zooveel tegenslag bij zoo veel jeugdig optimisme. Of onze verwachtin gen ook hoog gespannen waren De man achtte het zelfs noodzakelijk, dat er den meest bekwamen spoed achter ge zet werd en terwijl hij ons uitnoodigde op de nieuwgelegd vriendschapsbanden 'n „pin- teke bier" te gaan drinken (als je nota bene staat te trillen van de zenuwen om verder te kunnen gaan) deed hij de ongelooflijke open baring, dat hij en z'n menschen er over en kele dagen „reeds" aan zouden beginnen. Op ijskouden toon hebben we dezen man verteld hoe we over hem dachten en daarna namen wij een zeer belangrijk besluit. We zouden naar een andere garage gaan, waar men wel tijd had en waar wij, door dubbel of driedubbel tarief, de „Groene" in die .5 uur in Brussel konden krijgen, alwaar men zich voor dien tijd moest signaleeren De „Groene" gaat weer leven. Wat een uren! De „Groene" werd van zwaar kraken in die garage eerst een héél lijk en toen weer een levende „Groene". Het werk vloog klaar en toen wij na 3 uur stralend den wagen bij de controle voorreden, waren wij er vrij gerust op, de verloren uren later weer in te kunnen halen. Nooit, neen nimimer. lezer komt 't ongeluk alleen. Het was nu eenmaal in de Poolsohe rimboe bij ons te gast gekomen en het blééf. Nauwelijks een kwartier buiten Brussel, met een goeden weg vóór ons. en de Groene blijmoedig met een dikke 70 voortkabbelde... een ontploffing. De linker achterband bleek den geest gegeven te hebben. Ik merkte óp. dat dat 't toch niets beteekende. als je er twee in reser ve had, waarop Kruit, schuimend van woede, uitlegde, dat die 8 of 10 minuten, die we nu wéér verlo ren, 't opgevoerde gemiddelde weer verder aftakelden. Enfin, wij „gooiden" den band erom en dank zij mijn hulp, als 't aanbrengen van gereedschap en 't debiteere-n van stimu- leerende opmerkingen was deze kwestie in enkele minuten uit de wereld. Een uitzonderlijk dikke mist. Wat nu wéér... Niet, alles verliep verder vlot in 't Bel gisch, nergens eenig oponthoud, totdat een uitzonderlijk dikke mist kwam opzet tien. Kruit hobbelde als een Jocky achter 't sluui- en zat met z'n neus tegen de voorruit. Hielp zich. We dreven rond, in deze schotel „melk" en vrijwel overgelaten aan den goe den wil der weergoden. Het duurde ongeveer anderhalf uur, dat dezè mistbank ons kwelde. Als alles meeliep, hadden we tódh al minstens 10 minuten vertraging bij de con trole in Bekras en daar werd maar. zij 't met bezwaard hart, besloten d'ie eerste Fratische controleplaats niet aan te doen. doch regelrecht fullspeed door te gaan naar Dijon. Als je 't maar zien kunt In den nacht door België en Frankrijk. Wonderlijke nacht. Sedert bijna 3 dagen en 3 nachten hadden wij thans niet geslapen en de sporen waren verre van onzichtbaar. Dikke oogleden vale gezichten, bijna onge- wasischen (wie kormt er op een Ballve aan toe...!) Door den naoht door Noord-Franikrijk... door de heuvels van Champagne, waarvan de witte bovenranden liggen te schiteren in 't maanlicht. Door het dal van de Marne, soms sprookjesachtig aandoend als 't water zich in het maanlicht oker-geel kleurt. Een boeiende schilderij. Voor dat alles hadden wij weinig oog. We krabbelden berekeningen, we maakten tot jn 't oneindige toe. gemiddelde berekenin gen. We vroegen elkaar tienmaal wat wij er van dachten (wat we naturulijik al lang wisten...!! en loerden op de weerberichten in de kranten der café's. Naar Dyon... via St. Dizei, Chaumont. Angres. Een boeiend schilderij van oud Fransch leven en cultuuy springt in enkele étappes voorbij. Slechts een enkele maal in dien voornacht zien we de groote schoonheid van dit land. Uur na uur verstrijkt. Het wordt 2 uur 's nachts... 3 uur... des pannimr is opge voerd en we begrijpen geen van beiden, dat onze, van slaap gespeenden toestand, dit toch niet zonder meer toelaat. Ikzelf heb een barstende hoofdpijn, terwijl door 't ge klemd zitten tuschen twee benzineblikken (ter plaatse waar m'n voeten zouden moe ten rusten) en een half mud sneeuwket ting m'n linkerzijde als eegeeseid aanvoelt. Als ik in één houding blijf, gaat 't nog. maar zoodra poog ik een andere zit-wijze in te voeren, dan kraken m'n botten om er angstig van te worden. M'n oogen staan te branden en 't kost me veel moeite bii 't kaartlezen niet in te dutten. Telkens be trap ik me, dat m'n oogleden toevallen. Je kunt er gewoon niets aan doen. En maar pillen slikken... Kruit bokst eveneens tegen den slaap. Ook hij eet coffeïnepillen (inhoud 2 glazen sterke koffie...), plakt af en toe een stuk sneeuw tegen 't gloeiende voorhoofd en noogt een gesprek te blijven voeren. Maar we zijn te moe om nog één onderwerp telangwekkend te vindpp en kruisen rond !n de vicieuse gedachtencirkel: weer-con- trnietijd-weer-... enz. Een ellendige nacht, vooral aks 't. gaat sneeuwen en regenen. Tweemaal toe staan we en slaan den verkeerden weg in. Twee maal ook duwt de stijve wind de Groene aan den kant van den weg. Ik weet dat dit alles mij minder begint te zeggen. Ik verlies een deel van m'n bewust zijn en reageer niet compleet meer op dat gene wat belangrijk is. Ik geloof dat het met Kruit eveneens zoo gesteld is. Schrale troost De Norcnploeg haalt ons in. Van haar hooren we. dat van de 24 ploegen er reeds 8 uitgevallen zijn. Het geeft ons nieuwen moed. Wij zitten nog in de Balley, met nog alle kansen geklassificeerd er uit te komen. Als ik aan die mogelijkheden denk, word ik wee in m'n maag en gaat 't me duizelen. Kruit zit achter 't stuur. Nu al 3 dagen. Langer zelfs. Hij ziet er opgezwollen en uiterst vermoeid uit. Het gas heeft hij dezen nacht vele uren op vol staan En 't weer wordt steeds slechter. Volgens Selkerk Panton, de Berlijn- sche correspondent van de Daily Express heeft Hitler gisteren aan Duitschlands exporteurs het bevel gegeven tot een algemeen handels- offensief. Dit beteekent een vertra ging in de vervaardiging van wapens en een verzwakking van de Duitsche oorlogsmachinerie. Hitler wil trachten de ongeveer 70.000.000 pond sterling waarmede de Duitsche export 't vorige jaar verminderde, terug te krijgen. Veldmaarschalk Göring, die belast is met de uitvoering van Hitiers plan, heeft de* Duitschen ijzer en staalfabrikanten opdracht gegeven de productie op te voeren teneinde de vreemde markten met producten te overstroomen. De export zal voor het mee- rendeel gesubsidieerd worden. Dit nieuws was goede tijding voor die fa brikanten, welke geen wapenen fabriceeren, daar deze hun zaken in de laatste jaren za gen ineenschrompelen wegens gebrek aan de grondstoffen ijzer en staal. Het nieuwe export-offensief zal ge heel gericht zijn op Zuid-Oost-Éu- ropa en beteekent de inleiding van de penetratie naar het Oosten, welke Hitler en Funk zich ten doel stellen Door de weigering van Hitler om de be lastingen te verhoogen, moet uitgezien wor den naar nieuwe inkomstenbronnen en deze schijnen te worden gezocht in een zware winstbelasting op de oorlogsindustrieën en vergrooting van den export ten koste van de bewapening. Ontstellende cijfers over de jeugd- tuberculose. Het Japansche comité tot onderzoek van den gezondheidstoestand van het Japansche volk heeft dezer dagen, aldus meldt de „Ja pan Chronicle", een intensief onderzoek in gesteld in de prefecturen Tokio, Osaka, Ehi- me en vijf andere, waar totaal 20.744 jongens cn meisjes aan diverse proeven werden on derworpen. Dito nderzoek heeft volgens het blad tot opzienbarende onthullingen geleid betref fende het physiek der Japansche jeugd, zegt het IIsb. De kinderen werden onderzocht op trachoom. tuberculose en andere aandoe ningen. De meest alarmeerxde cijfers verkreeg men op het gebied van tuberculose. Een positie ve reactie werd namelijk geregistreerd bij 03.2 van alle 19-jarige jongens en meisjes in de prefecturen Osaka en Tokio. Foekoeoka en Akita leverden het hoogste percentage op trachoomgebied, met een per centage van 81.3 De „Times" en verscheiden andere bui ten landsehe bladen zijn gisterochtend door de Gestaipo bij aankomst in Duitschland in beslag genomen. Deze maatregel werd waarschijnlijk geno men op grond van in de bladen verschenen artikelen over den oeconomischen toestand in Duitschland. De Rijksduitsche beroepsbond van kat tenfokkers, aangesloten bij den Rijksduit- schen bond van huisdierenfokkers, heeft besloten, dat de katten in het Duitsche rijk meer ingesteld dienen te worden op het vangen van ratten en muizen, tenein de een feilen strijd tegen deze schadelijke dieren aan te binden en hun aantal te verminderen. De organisatie verklaart, dat ieder jaar 150.000 personen noodig zouden zijn om de schade te herstellen, welke door ratten veroorzaakt wordt. t=> Verwachting voor het geheele land: Tijdelijk opklarend, overigens zwaar bewolkt tot betrokken, met later op den dag weer regen, zwakke tot matige Z. tot Z.O. wind, weinig verandering in temp. Algemeene vooruitzichten: Nog zacht weer voor den tijd van het jaar. Groote manoeuvres volgend jaar. Het opperbevel van de Duitsche weermacht spreekt de in het buiten land loopende geruchten tegen over manoeuvres van het Duitsche leger op 15 Februari. Desgevraagd verklaarde een vertegenwoor diger van het opperbevel van het leger, volgens het Hdbld., dat er eerst het volgend jaar groote manoeuvres zouden worden ge houden onder deelneming van land-, zee- en luchtmacht. De manoeuvres der leger corpsen zouden evenals alle jaren in den herfst geschieden; er liggen geen andere ma noeuvres in het voornemen. Koloniale divisies in wording? De diplomatieke redacteur van de „Eve- ning Standard" verklaart uit Italië vernomen te hebben, dat „twee Duitsche divisies kort geleden geconcentreerd zijn geworden tus- schen Klagenfurth en Villach aan de Oosten- rij ksche grens. Deze troepen waren uitgerust voor operaties in de woestijn en men gelooft, dat zij deel uitmaken van een nieuw Duitsch koloniaal legercorps." De genoemde redacteur voegt hieraan toe: Villach is met een spoorlijn verbonden met Triest, de voornaamste Italiaansche haven aan de Adriatische Zee. Sedert Zondag zijn de heide Duitsche divisies verdwenen. De Britsche minister van oorlog heeft gisteren een bezoek gebracht aan de konink lijke fabriek voor kleine wapens te Enfield. Hij verklaarde, dat de productie van Bren geweren thans op oorlogspeil geschiedt. De fabriek voor de vervaardiging van dit type geweren is te Enfield in 1936 opge richt. De leveringen begonnen in Septem ber 1937. Er werken 3.400 arbeiders aan de machine geweren, de productie van revol vers en de reparatie van geweren en miaohinege weren e Franco staat voor de stad Slechts een wonder kan Barce lona nog redden De regeering vertrokken? FRANKRIJKS PROBLEEM: DE VLUCHTELINGEN. Slechts een wonder kan Barcelona nog redden seint de correspondent van Reuter, die 2 uur in de bedreigde stad heeft vertoefd. Catalonie is vol gens hem bij volkomen verrassing genomen. De rechtsche troepen staan thans voor de stad. Het vliegveld is volgens hun berichten reeds ver overd- Gisteravond vuurden de rechtsche troepen reeds op de haven van Barcelona. Duizen den krijgsgevangenen zijn gemaakt. Volgens de Franco-berichten bieden de regeerings- troepen geen weerstand meer. Manresa de sleutel tot Barcelona is gis teren reeds gevallen. In tegenspraak met eerdere berichten schijnt de linksche regee ring Barcelona verlaten te hebben. In de stad heerscht gebrek aan water en aan levens middelen. Vluchtelingen..... Vele vrouwen en kinderen zijn reeds naar de Fransche grenzen gebracht. De Spaan- sohie politie weigert nog hen uit te laten, daar zij geen geregelde passen bezitten. Een Fransche kruiser is uitgevaren om zich ter beschikking te stellen van de Fransche am bassade te Barcelona. Voor Frankrijk is de komende vlu oh telingen stroom een groot probleem. Onbeperkte toelating is nie4 mo gelijk vrouwen, kinderen en grijsaards zal men echter niet terugzenden. De Fransche regeering zou overwegen na overleg met de reohiteclhe Spaa.nscbe autoriteiten de vluchtelingen in een neutrale zóne op Spaansch gebied bij-een te brengen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 1