Ierland het eiland zonder rust 't HOEKJE OUDERS De eeuwenoude veete in het land van Sint Patrick XoS- ncwit! Waar eens een Oranje den scepter zwaaide Sprinkhanen contra sprinkhanen Nieuwe bestrijdingsmethoden tegen de gevleugelde plaag VOOR DE Het Clubleven m de schaduw van het veel grootere Engeland heeft Ierland eeuwen lang een stiefmoederlijk bestaan geleid. Daarmede is het land en zijn bewoners een groot onrecht aangedaan, want men vergeet te zeer hoeveel Europa in cultureel opzicht te danken heeft aan het groene Erin, waar de alleraardigste Molly's en de goedaardi ge Paddy's wonen. Immers eeuwen her hebben hier de monniken gewoond in het beroemde klooster van Glendaloch, dat thans nog slechts een ruïne is. Eertijds was dat klooster het middelpunt van het Chris tendom in het Noorden; naar alle rich tingen reisden hiervandaan de monniken en trokken Europa binnen. De natuurlijke gesteldheid. De natuurlijke gesteldheid van Ierland vertoont een eigenaardig aspect. Aan de kusten, steile, ontoegankelijke rotsen, in het midden een hoog groen pla teau. Op enkele plaatsen reikt deze vlak te tot aan de kust. In de Carrantuo Hills bereiken de bergen zelfs nog een hoogte van 1041 meter. Doordat de rotsen vrij steile hellingen hebben naar den zeekant, zijn hier inhammen ontstaan, die eenigs- laatsten slagen er echter in zich' staande te houden, tegen alle verdrukking in. Tot den tijd der Reformatie was de toestand dei- Ieren nog dragelijk te noemen. De grootste verschrikkingen en wreedheden volgden eerst daarna. De teerling is geworpen. Wanneer de Reformatie begint veld te winnen en vooral in Engeland veel aan hangers vindt, nemen achtereenvolgens Eduard VI en Koningin Elisabeth drasti sche maatregelen om den Ieren het nieuwe geloof op te dringen. De reliquieën worden op de markt verbrand. De menschen, die bij de ontzettende gruwelen niet omkwa men, vinden hun dood door de pest en den hongersnood. De Engeische dichta^i Ed- mund Spenser heeft dezen tijd meeJdraakt en als volgt beschreven: ,Zij kwamen uit iederen hoek van bosch en ravijnen aangekropen op handen en voeten; want hun beenen konden hen niet meer dragen. Zij zagen er uit als de ana tomie van den dood; zoo spraken alleen geesten, die uit hun graf klachten opzon den. Zij voeden zich met alles wat zij vinden konden, ja zij deinsden er zelfs niet slotte Eamon de Valera in een strijd op le ven en dood de vrijheid van het land be vochten. Doordat Roger Casement in 1916 dooi de Engelschen tot den strop werd veroor deeld en geëxcecuteerd, laaide de vecht lust der Ieren dermate op, dat een oplos sing geforceerd diende te worden. Ierland stond op den tweesprong. Den Tweeden Paaschdag 1916 wordt de Iersche Republiek uitgeroepen. Maar al spoedig moeten de Ieren zwichten voor de Engeische overmacht. De zeven aanstich ters worden gefusilleerd; alleen Eamon de Valera, die de Amerikaansche nationaliteit bezit, wordt met den kerker gestraft. Van dit oogenblik af is de vrijheidsstrijd van Ierland ten nauwste verbonden met de persoon van de Valera. Zijn wieg stond in New York, waar hij geboren werd als zoon van den Spanjaard Vivian de Valera en diens Iersche echtgenoote. Reeds op twee-jarigen leeftijd verliest hij zijn vader en komt nu met zijn moeder en verdere familieleden in Ierland. Toen de Paaschop- stand mislukt was werden de Ieren steeds radicaler in hun optreden. Het „homerule" alleen konden zij zich niet langer tevreden stellen. De leuze, waarorder zij strijden, luidt „Sinn Fein", hetgeen beteekent: „Wij zelf." Door Wilson'S proclamatie over het zelfbestemmingsrecht der volkeren laait de strijd opnieuw op.'fDe ,Dail Eireann", het Iersche parlement, verklaart den 21sten Januari dat de Iersche staat vrij is; tevens kiezen zi.i de Valera tot president. En wan neer de Engelschen hem niet uit de gevan genis willen ontslaan, bevrijden de Ieren hem zelf. Engeland denkt er echter niet over Ier land zonder meer prijs te geven. Het zendt soldaten, die gedeeltelijk in het zwart, ge deeltelijk in khaki gekleed zijn. Daarom ge ven de Ieren hun al spoedig den bijnaam Black and Tans", ontleend aan den naam van een hondenras. Het duurt nog tot Juli 1921 eer men in Londen inziet dat de politieke bakens ver zet moeten worden. Het verdrag van 6 De cember komt tot stand, waarbij vastgesteld wordt dat Ierland zichzelf mag regeeren, terwijl het den rang van Dominion krijgt. Met dat al gaan de Iersche eischen nog steeds veel verder dan hetgeen men in Londen bereid is toe te geven. Slechts de Ruzkow Bridge bij Castlle Dodd, welke nog tijd moet stammen. voor terug lijken uit de graven te halen. Vonden zij ergens een polletje waterkers of klaver, dan was dit voor hen een feest" Niettegenstaande dat is de tegenstand der Ieren nooit geheel te breken geweest. Dat heeft de gunsteling van Elisabeth: Lord Essex moeten ondervinden, toen zijn hoofd viel door beulshanden. Het gevolg was dat vele Ieren uitweken naar de Nieuwe We reld. Een Oranje aan het bewind. Aan de Boyne verslaat stadhouder Wil lem III van Oranje, Jacob II, die met een leger, betaald door Lodewijk XIV, op het stuk van strategie verre de mindere was. Maar de Ieren hebben zich in dien strijd zoo dapper gedragen, dat de Nederland- sche generaal Van Ginkel hun een eervol len aftocht toestond. Opnieuw heeft een ware exodus plaats. Tallooze Iersche ge zinnen verlaten het vaderland om het nooit weer terug te zien. Dat Ierland in het Noorden thans nog. een overwegend Protestantsche bevolking heeft, is te danken aan die Engeische kolo nisatie. Men noemde hen „Oranjemen- schen". De nakomelingen van dit geslacht zijn buitengewoon trotsch oo hun afkomst. Met de in dezelfde streek levende Katho lieken verkeeren zij op voet van openlijke vijandschap. De Katholieken die tijdens het bewind van den Koning Stadhouder in Ierland ble ven werden volkomen rechteloos. Wapens mochten zij niet dragen, het bezitten van een paard, meer waard dan vijf pond ster ling, was niet geoorloofd. Indien een Ka tholiek het toch bezat, kon de eerste de beste Protestant hem op straat aanhouden en tegen betaling van vijf pond het paard overnemen. Land mochten zij natuurlijk evenmin bezitten: de opvoeding der kinde ren werd hun zelfs niet toevertrouwd. In geval één van de familieleden overging tot het Protestantssche geloof, ontving hij auto matisch het geheele familiebezit. De Valera, de bevrijder van zijn land. Het doet denken aan een wonder dat het Iersche volk niet überhaupt van den aard bodem is weggevaagd, dat het taai den strijd heeft volgehouden totdat mannen als O'Donnell, Parnell, Casement en ten- Kathedraal van Dublin, welke stad ont stond uit een nederzetting van de Noormannen. WETENSWAARDIGHEDEN. In Californië worden op de groote plan tages inrichtingen gemaakt waar de vruch ten en groenten met behulp van Röntgen stralen heelemaal van binnen bekeken kun nen worden, zoodat er geen vruchten met slechte plekken of met wormen kunnen worden ingepakt. Op die manier weet je altijd zeker, dat je goed fruit en groenten koopt! PERSOONLIJKHEID EN MOREELE EN ANDERE EIGENSCHAPPEN. ih Zijn degenen, die een volk meesterwerken op kunstgebied schenken, eigenlijk niet van veel meer belang en tot oneindig grooter zegen dan zijn rechtsgeleerden? Gaat datgene, wat waarlijk tot de ziel spreekt niet boven alies? Iemand, die ge voel heeft voor alles wat mooi is en de ge dachten verheft, kan geen slecht mensch zijn. Zijn onze algemeene gedragingen niet van méér gewicht dan juist alleen onze moraal? Een mensch kan zijn moraal tot op zekere hoogte voor zichzelf houden, en in ieder ge val komen de gevolgen van iemands moreele leven hoofdzakelijk op hem of haarzelf neer. Maar slechte manieren b.v. hinderen en ergeren de omgevin van de(n)gene die ze heeft, vooral als er sprake is van ge brek aan gevoelsoeschavii.g. Vergeet des noods eens, om twee menschen die elkaar in Uw tegenwoordigheid voor het eerst ont moeten, aan elkaar voor te stellen. Iets der gelijks zal iedereen wel eens overkomen en is ook niets erg. Maar blijf niet zitten in de tram, als een oude vrouw of iemand, die slecht ter been is, geen zitplaats heeft. Karakteristieke, op zichzelf onbelangrijke gewoonten kunnen dikwijls grooten invloed op Uw carrière hebben, hetzij ten goede of ten kwade. Hoe gauw krijgt „en niet den naam van nauwkeurig en betrouwbaar te zijn, of wel het tegendeel, kleinigheden als b.v. een afspraak, om op een bepaald uur op te bellen, het posten van een brief of het ongevraagd teruggeven van een geleend boek, drukken voor anderen hun stempel op Uw persoonlijkheid. Onhandigheid is ook een eigenschap, waarvan men veel last kan hebben, en die men best af kan leeren. Iedere gastvrouw heeft terecht een hekel aan gasten, die altijd tegen het haardscherm aanloopen of een kopje breken, of die hardnekkig het be staan van aschbakjes negeeren. Wat komt het veel voor, dat menschen U voort durend op langdradige beschrijvingen van hun kleine misères onthalen, inplaats van iets opwekkends of iets van algemeen be lang te vertellen. En dan de zelfgenoegzame bezoeker, die tot een bezoeking wordt, door na middernacht nog maar steeds te blijven plakken, ondanks Uw verholen blikken naar de klok en gesmoord gapen achter de hand. En dan die vervelende gewoonte, om iedereen in de rede te vallen en daardoor duidelijk te toonen, dat men in hetgeen ver teld wordt hoegenaamd geen belang stelt, of althans zijn eigen bevindingen veel be langrijker vindt. Tenslotte de_ eigenaardig heid van menschen, om, als ze iets vertel len,. in teveel details te treden. De datum, waarop het een en ander in die of die maand van dat en dat jaar gebeurd is, de weers gesteldheid en wat niet al. Men krijgt lust om te zeggen: „Spaar mij de rest en vertel nu eens eindelijk, waar het eigenlijk om gaat." Alle beschaafde menschen kunnen zorgen, dat zij althans over een zekere mate van be schaving beschikken. Haast van iedereen kan elk ander in eenig opzicht iets leeren. En degenen, die daarvan een handig ge bruik maken, kunnen er zelf veel toe bij dragen, dat zij voor anderen zoo aangenaam mogelijk in den omgang worden. Dr. Jos. de Cock. zins doen denken aan de Noorsche fjor den. De vlakte is voor een groot gedeelte bedekt met moerassen. Terwijl de winter betrekkelijk mild is, zijn de zomers zoo koel, dat hierdoor de groei van het gewas ernstig belemmerd wordt. Groene weiden en bruine moerassen drukken den stempel op dit land. Met evenveel recht zou men Ierland, dat doorgaans het „Groene Eiland" wordt genoemd, kunnen betitelen als het „Bruine Eiland". Eerst de Noormannen, later de Engelschen. Ierland heeft van ouds gestaan in het teeken van bloedige twisten, van heroischen strijd en ontzettende gruwelen. Vijanden buiten de grenzen van het land, hadden de Ieren reeds in de achtste eeuw. Dan komen de Noormannen op hun tochten naar IJs land, ook op Ierland, slaan aan het plun deren, moorden de bevolking uit en maken de kloosters en de nederzettingen met den grond gelijk. In de eeuw. die daarop volgt, koloniseeren hier zelfs Noormannen. Daar uit is bijvoorbeeld de stad Dublin ontstaan. De strijd tusschen Noormannen en Ieren wordt tot diep in de elfde eeuw op niet minder bloedige wijze voortgezet, maar dan doet het eigenaardige verschijnsel zich voor dat de Noorsche kolonisten zoo veel Iersch bloed in de aderen gekregen heb ben, dat zij nu staan aan de zijde van de Ieren en met kracht hun rechten verdedi gen. Maar wanneer de buitenlandsche moeilijkheden voor eenigen tijd opgeschort zijn, wordt het land verontrust door bin- nenlandsche oneenigheden. Dit is voor Ko ning Hendrik II uit het Huis Plantagenet, aanleiding om zich met Ierland te bemoeien In 1171 onderwerpt hij het grootste gedeel te; alleen Ulster weet zich nog geruimen tijd met succes te verzetten. De Engeische Koning ontnam vervolgens den Ieren hun grondbezit en schonk dit weg aan zijn eigen edellieden. De verbitte ring was ontzettend. Hier was het zaad uit gestrooid voor de veete tusschen Ierland en Engeland, een veete, die nog stroomen bloeds zou doen vloeien. Vele Engelschen vestigden zich in Ierland, maar wanneer hetzelfde verschijnsel zich voordoet als met de Noormannen, namelijk dat de Engeische kolonisten volbloed Ieren worden, vaardigt de Engeische kroon strenge wetten uit, die elke gemeenschap van Engelschen en Ie ren verbieden op straffe des doods. De Eamon de Valera, die de vrijheid van Ierland bevocht. gulden middenweg zal hier definitief uit komt bieden, want de economische facto ren zullen te allen dagen blijven bestaan. In dit opzicht zijn Engeland en Ierland ten zeerste op elkaar aangewezen. In Algiers worden op het oogen blik de eieren van Braziliaansche sprinkhanen machinaal uitgebroed, waarna de jonge sprinkhanen ter bestrijding van hun Algerijnsche soortgenooten zullen worden losge laten. Per vliegmachine is uit Brazilië een kist sprinkhaneneieren naar Algiers gezonden, waar zij nu met genoemd doel worden uit gebroed. Dit is een nieuwe poging om de sprinkhanenplaag in Noord-Afrika te be strijden. Op gezette tijden verschijnen in Noord-Afrika namelijk reusachtige sprink- hanenzwermen, die zich op de cultures storten en alles kaal vreten. Chemische middelen hebben tegen zulk een massa-in vasie gefaald. Men zou de vergiftige stof fen bij tonnen moeten verspreiden om de plaag meester te worden en daarbij zou waarschijnlijk nog meer schade worden aangericht. De wetenschap kwam toen op het denkbeeld, den duivel met Beëlzebub uit te drijven. De Braziliaansche sprinkha nen, in Algiers uitgebroed, zullen op hun soortgenooten worden losgelaten. Voor het eerst zal nu het experiment op groote schaal te Algiers worden gedaan. Tal van andere middelen zijn reeds be proefd in den strijd tegen de gevreesde sprinkhanen. Men begon met een bepaal de champignonsoort, die onder de schade lijke insecten een doodelijke ziekte ver spreidde. Een andermaal probeerde men het met padden, die van de sprinkhanen hun dagelijksch voedsel maakten. Weer an dere onderzoekers meenden in vogels het heil te zien. Groote vogelzwermen werden in de door sprinkhanen geteisterde streken ingevoerd. Inderdaad verrichtten zij nuttig werk, maar toch kon geen dezer middelen de plaag overwinnen. De „luiheid" van den jongen in de puberteitsjaren. Van de hand van Blonsky, een Rus, ver scheen in 1930 een studie over de luiheid en de luie leerlingen van den schoolleeftijd en daarboven. Blonsky toont in deze studie aan, dat de z.g. luiheid toeneemt met den ouderdom der leerlingen. Bij de 8-jarigen constateerde hij een percentage van 10 dat bij de 16-jarigen gestegen was tot 35 Opmerkelijk is in dit verband, dat de lui heid bij de meisjes belangrijk minder was! De vrouwelijke lezers zullen, bij het lezen van deze uitspraak wel triomfantelijk uit roepen: „Wisten we al zonder de onderzoe kingen van den Rus Blonsky!" Maar nu terzake: Wat is luiheid? Laat ik dit eerst eens aan een nadere be spreking onderwerpen. De pionier op het gebied der ervarings- opvoedkunde, Dr. H. G. Hamaker, (Redac teur van het opvoedkundig maandblad „Onze Kinderen en Hun Toekomst") heeft dit onderwerp destijds uitvoerig behandeld en wel op een wijze, welke naar mijn mee ning nog nimmer geëvenaard is. Dr. H. dan maakt een scherp onderscheid tusschen de werkelijke en de schijnbare lui heid. Men zou de eerste ook aangeboren luiheid kunnen noemen. Er zijn nu eenmaal kinderen, en volwassenen, die van nature lui zijn en op wie alle opvoedkundige pogin gen niet den minsten invloed hebben. Maar het is verkeerd en hoogst gevaarlijk t.a.v. de geheele menschwording elk verschijnsel van luiheid bij een kind of een volwassene te bestempelen als aangeboren luiheid. Ik herinner me, dat in een dorp een landbouwer door ongeveer iedereen als aarts-luiaard versleten werd, terwijl de man in feite absoluut geen lui mensch was, integendeel. Wat was echter het geval? De man had een dubbele breuk, was doods benauwd voor een operatie, wilde daarnaast niet weten, dat hij een breuk had en ont zag' zich zooveel mogelijk. Voor velen was dit laatste voldoende hem lui te noemen. Wat een leed is dezen mensch op deze wijze aangedaan Zeker, hij had zich moeten laten opereeren, maar ja... Ik wil met dit voorbeeld maar zeggen, dat men met het begrip luiheid voorzichtig moet zijn. Ook bij onze oudere jongens. Ouderen weten, dat deze jongens naar lichaam en geest een zeer moeilijke periode moeten doormaken. Men heeft wel eens gezegd, dat zij opnieuw geboren worden, doch dat de pijnen nu niet door de moeder maar door hen gedragen worden. Inderdaad. Deze uitspraak geeft m.i. de moeilijkheden dezer levensperiode duidelijk aan. Er komt ook iets anders bij: de wonderlijke veranderingen, welke in het lichaam dezer jonge menschen plaats grij pen, gaan gepaard met gevaren, welke niet alleen denkbeeldig, maar zeer dikwijls wer kelijk bestaan. Ik wil daarover in deze rubriek niet verder spreken, men begrijpt wel, wat ik bedoel. Deze gevaren nu heb ben een grooten invloed op de lichamelijke en geestelijke gesteldheid der jongens. On derzoekingen leerden dan ook, dat de z.g. luiheid der jongens in deze periode gevolg was van bovengenoemde verschijnselen. Er komt nog iets bij: Het is Blonsky uit zijn onderzoekingen gebleken, dat de luiheid der jongens niet op ieder terrein te con- stateeren viel. Hij ontdekte, dat deze jon gens voor bepaalde dingen zooveel belang stelling hadden, dat ze andere zaken een voudig verwaarloosden. De stijging der luiheid onder de lessen op de school bijv. ging steeds gepaard met vermeerdering van belangstelling bij de jongens voor die din gen, welke buiten het onderwijs lagen. Een enkel voorbeeld. Een jongen maakt den indruk zeer lui te zijn. Zijn leeraren vinden, dat hij niets doet, nergens voor deugt, alles zou kunnen, doen er te lui voor is. De ouders komen evenwel tot de con clusie, dat de jongen zeer ijverig is. Thuis is hij altijd bezig. Steeds weet hij wat te knutselen, hij zit nooit stil. Wat is van deze twee tegenstrijdige be weringen nu waar? Ik meen, ik kan wel zeggen: ik ben over tuigd, dat beide partijen gelijk hebben. Op school zal de jongen stellig een zeer luie leerling zijn en thuis den indruk maken van een ijverigen jongen. En nu de oorzaak. Deze jongen vertoont ons duidelijk het z.g. belangstellingsconflict. Voor de werkzaam heden op school heeft hij geen belangstel ling meer, terwijl hij voor knutselen al zijn tijd over heeft. In de volgende bijdrage wil ik over dit zeer belangrijke onderwerp een uitvoerige uiteenzetting te geven, omdat ik weet, dat vele ouders na lezing van die bijdrage een beter inzicht zullen krijgen in de moeilijk heden, waarmee hun jongen te kampen heeft. Een der oudste bruggen van Ierland, de uit den Romeinschen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 16