Franco laaf zich dc
wet niet stellen
Italiaansche troepen-
concentratie aan de grens
Duisternis om ons
luchtvaartbeleid
Wiarom geen belastinq-
plaatje voor de auto?
"conomische
J
barometer
DE BALEAREN
MENORCA
De gemeenten blijven
doorsukkelen
Nfeuwe strubbelingen
tusschen Japan en Rusland
Dc wapens neer
in Spanje?
Dc P.T.T. als weggebruiker
G 1 maakt noodlanding
van Fransch Somaliland
479e STAATSLOTERIJ
Bedoelingen der regeering on
duidelijk.
De Nederlandsche regeering voert op lucht
vaartgebied een uiterst onvast beleid, aldus
velen uit de Eerste Kamer in hun Verslag
over Waterstaat..
Aanvankelijk scheen het, alsof zij alles er
op wilde zetten, zich tot écn vliegveld te be
perken en dus centralisatie na te streven.
Plotseling is dit ^1 les weder veranderd, zoo
dat men niet meer met zekerheid weet, wel
ke de bedoeling is,
De leden, hier aan het woord, dringen dan
ook er op aan, dat de regcering ten spoe
digste van hare voornemens te dezer zake
zal doen blijken en zich daaromtrent zoo dui
delijk zal verklaren, dat iedere twijfel aan
gaande hare verdere plannen zal zijn uitge
sloten, opdat aan de bestaande onzekerheid,
die reeds te lang duurt, een einde kome.
Verschillende leden stellen er prijs op te
verklaren, dat zij geheel instemmen met de
door de Tweede Kamer aangenomen motie
Van der Waérden c.s. inzake de voornemens
der regeering om te komen tot stichting van
een centraal vliegveld.
Andere leden hebben evenmin waardeering
voor het beleid van de regeering in dezen.
Zoo Waalhaven en Schiphol voor mi-
taire vliegvelden noodig waren, had
de regeering krachtiger moeten op
treden, desnoods door de terreinen te
onteigenen.
Verschillende leden wenschen vóór alles
het vliegveld Schiphol te handhaven en zijn
van oordeel, dat bevorderd behoort te wor
den, dat er een tweede vlieghaven bij komt.
Vele leden stellen alsnog de vraag, welke
voornemens de regeering heeft ten opzichte
van het burgerlijk vliegwezen.
De vliegtuigen voor de K.L.M.
In verband met het aangevraagde bedrag
voor luchtvaart-subsidie, wordt de vraag ge
steld, of hieraan de voorwaarde wordt ver
bonden. dat de K.L.M. voor haar bedrijf door
onze vliegtuigindustrie Nederlandsche ver
keersvliegtuigen laat bouwen, zulks in over
eenstemming met de wettelijke goedgekeur
de financieele overeenkomst tusschen het
Rijk en de K.L.M.volgens welke Iaatstge-
melde is gehouden als regel uitsluitend vlieg
tuigen van Nederlandscli fabrikaat te bezi
gen.
't Spaart tijd!
De manier, waarop thans de auto
mobilist den ambtenaar op den weg
bewijzen moet, dat hij zijn motorrij-
tuigen "belasting netjes hééft betaald,
komt sommige Eerste Kamerleden
wél wat lastig voor. En zij bevelen
de regeering aan, de autobestuurders
die altijd haast hebben, niet meer te
dwingen hun papieren te toonen,
doch een belastingplaatjc in te voe
ren, dat, op het vehikel aangebracht
den man van den fiscus er in een
„oogwenk" van overtuigt, dat de
zaak o. k. is!
Dit advies wordt onder vele andere raad
gevingen in het voorloopig verslag over
Economische Zaken gegeven. Wij lezen ver
der in genoemde nota weer eens een klacht
over te zware belasting der motorrijtuigen.
Ook als het motorrijtuig niet of weinig wordt
gebruikt, betaalt men belasting, daarom zou
een benzinebelasting beter en billijker zijn.
Tegen uitbreiding van ons auto
park.
Andere leden hebben zich afgevraagd of
een vermindering van lasten op het autover
keer drukkende, en daarmede dus practisch
een aanwakkering van dat verkeer, voor ons
land wel aanbeveling verdient.
In andere landen moge het aantal motor
rijtuigen naar verhouding grooter zijn dan
ten onzent, de dichtheid van bevolking ten
onzent, en daardoor het gemis aan groote,
vrije verkeerswegen, vormen echter een be
zwaar tegen een al te groote uitbreiding.
Basis overeenkomstige
week 1937 100
Weck v. Maandag t m Zate ri
30 Jan. tot
31 Jan. tot
Effectenmarkt
i Febr. '39
5 Febr. '39
Aandeelenkoersen
81.5
90.3
Betalingsverkeer
Omzet postcheque-
en girodienst
122.1
94.8
Groothandel^
75.1
Groot handelsprijzen
68.4
Omzet termijnmarkt
51.1
76.3
Amsterdam
Kleinhandel
100.7
83.8
Omzet winkelbedrijf
Goederenverkeer
Gewerkte taken
75.0
52.7
(1 taak halve ar
beidsdag! Haven Am
sterdam
Bevrachtingen wilde
79.2
binnenvaart
96.2
Arbeidsmarkt
Aanvragen van werk
gevers
100.4
96.7
Aanbiedingen van
werknemers
97.5
100.6
Plaatsingen
109.4
107.0
De linksche vredesvoorwaarden
acht hij onaannemelijk.
MINORCA SPOEDIG ONDER
RECHTSCH BEHEER?
De linksche minister-president Negrin
houdt vast aan zijn vredesvoorwaarden;
1. Vertrek der vreemdelingen.
2. Uitblijven van vergeldingsmaatregelen.
3. Volksstemming.
Franco is het eens voor wat aangaat het
vertrek der vreemdelingen aan het einde
van den oorlog.
Hij gaf daartoe, door tusselienkomst van
ALva, opnieuw de verzekering.
Wat de vergeldingsmaatregelen be
treft, beweert men, dat hij er mis
schien in zou toestemmen alleen be
schuldigden in gewone delicten naar
strafrechtbanken te verwijzen. Dit
geldt niet voor politieke delicten.
Daarentegen zou hij een volksstem
ming volkomen van de hand wijzen.
Franco zal Minorca bezetten.
Engelsche diplomatieke kringen bevestigen
dat Franco te Londen heeft doen weten,
dat hij zicli voorstelt Minorca te bezetten,
doch dat hij voornemens is dit alleen door
Spaansche troepen te laten doen zonder
eenige buitenlamlsclie hulp.
Aan deze verzekering hecht Engeland,
evenals Frankrijk, natuurlijk groot belang',
aldus verklaart men. De gedachte, dat een
Britsche oorlogsbodem een afgezant van
Franco naar Minorca zou overbrengen om
met de autoriteiten op dat eiland te onder
handelen, wordt door Engelsche diplomatie
ke kringen niet bij voorbaat van de hand ge
wezen, hoewel zij dat een eenvoudige mo
gelijkheid noemen.
Een besluit zal alleen kunnen worden ge
nomen na een meer uitgebreid contact met
Franco en wanneer men zeker zal zijn van
de bedoelingen der republikeinsche leiders.
Het eiland Minorca behoort tot de Bale
aren-groep en is steeds ongemoeid gelaten,
alhoewel de Nationalen te Palma, op het
naburige eiland Mallorca, een sterke vloot-
basis bezaten.
Minorca is sterk verdedigd en bood aan de
Republikeinsche vloot steeds goede vlucht-
havens. Mahon was de uitkijkpost voor de
Catalaansche kust; deze stad was door een
telefoonkabel met Barcelona verbonden.
Franco's bedoeling is, het eiland tot
overgave te dwingen. Vele geruchten
deden destijds de ronde, dat Frank
rijk op dit eiland aanspraak zou
willen maken, om zijn positie ten op-
'zichte van de Afrikaansche kust te
kunnen handhaven.
Op het kaartje kan men de strate
gische beteekenis van dit eiland, in
den linkerhoek van de Middelland-
sche zee, aflezen, zoowel van Fran-
sche als Italiaansche zijde.
Bérard over zijn reis.
Bij zijn aankomst aan het ministerie van
buitenlandsche zaken heeft Bérard, de Fran-
sche afgezant naar Franco's regcering, de
pers medegedeeld, dat hij zeer voldaan was
over de ontvangst door de rechtsche auto
riteiten te Burgos en dat het rustig in het
land was.
Hij weigerde verklaringen over zijn missie
af te leggen, doch hij gaf te kennen, dat het
vluchtelingenvraagstuk den goeden weg
schijnt op te gaan, daar de rechtsche auto
riteiten bereid zijn de naar Frankrijk ge
vluchte kinderen, vrouwen en ouden van da
gen op te nemen.
Ten aanzien van de miliciens schijnt Bur
gos onderscheid te willen maken.
*r
Minister wenscht de finantieele
verhouding rijk-gemeent<en nog
niet definitief te regelen.
Uit de Memorie van antwoord aan
de Eerste Kamer ten aanzien van de
finantieele verhouding tusschen rijk
en gemeenten blijkt dat de'minister
de tijd voor* een definitieve regeling
nog niet rijp acht.
De minister meent deze gelegenheid wel
te mogen aangrijpen om enkele misvattin
gen, welke blijkens het verslag met. betrek
king tot deze ontwerpen bij verscheidene
leden der kamer bestaan, recht jte zetten.
Inderdaad komt in het kader der regee-
ringsvoorstellen een bedrag van f 37.25 mil-
lioen beschikbaar voor uitkeering aan de ge
meenten. Aan het feit, echter, dat in de op
stelling op blz. 14 der millioenennota sprake
is van een verhooging van den post steun
aan noodlijdende gemeenten op de begroo
ting van binnenlandsche zaken, moet niet
die beteekenis worden toegekend, dat alle
gemeenten, die nu een extra-en of belasting
bijdrage uit het werkloosheidssubsidiefonds
ontvangen in de toekomst zullen worden in
gedeeld bij de noodlijdende gemeenten.
Het bedrag van f 35 milliocn als vermoede
lijk tekort op de gemeentebegrootingen voor
1939, dat de minister heeft genoemd, is ge
baseerd op de aanvragen, welke door de ge
meentebesturen voor dat jaar zijn gedaan.
Den leden, die een drastische herzie
ning van de financieele verhouding
tusschen het rijk en de gemeenten
wegens haar onoverzichtelijkheid
thans dringend noodig achten, kan
de minister niet toegeven, dat de be
wegelijkheid van den toestand geen
hinderpaal zou zijn om thans een
duurzame oplossing van dit vraag
stuk aan de orde te stellen. In elk
geval is een algeheele herziening der
financieele verhouding, inzonderheid
indien deze haar uitgangépu'nt zou
moeten vinden in een principieele
herziening van dc taakverdeeling
tusschen de verschillende openbare
lichamen, zulk een tijdroovende zaak
dat daaraan toch stellig een voor-
loopige oplossing zal moeten vooraf
gaan, wil men niet nog jaren blij
ven tobben met de moeilijkheden,
welke zich thans voordoen.
Strenger optreden?
Naar aanleiding van de opmerkingen van
sommige leden, dat het toezicht der regee
ring op de gemeenten in verschillende op
zichten strenger moet zijn en dat de goed wil
lende colleges van Ged. Staten niet altijd
bij haar de ondersteuning vinden die zij ver
dienen, moge de minister erop wijzen, dat
de regeering bij haar toezicht op de gemeen-
tefinancicn vaak met z:er uiteenloopende
belangen heeft rekening tc houden. Het kun
nen niet altijd de belangen der financien
zijn, die den doorslag geven.
Overigens ligt naar het oordeel van den
minister de beste waarborg voor een ge
zond gemeentewezen niet in de eerste plaats
in een geregeld hanteeren van het goedkeu-
ringsrecht, doch in de redelijkheid en voor
zichtigheid van het gemeentebeleid zelf.
MIDDENDAMTERREIN VOORLOOPIG NOG
NIET BEBOUWD.
Op verzoek der ref/eerinq.
Naar aanleiding van een verzoek van den
minister van onderwijs, heeft dc Amstcr-
damsche gemeenteraad besloten het voorstel
van B. en W. tot bebouwing van het
middendamterrein, i.c. het verkoopen hier
van aan een levensverzekering maatschappij
aangehouden. Het regeeringsverzoek werd
door de S.D.A.P.-fractie fel bestreden. Zij
achtte het een gebrek aan eerbied voor den
Raad en wilde het gewoon negeeren. De
communisten waren' het hiermede eens.
Over stccnkolcnconcessies in
Noord.Sachalin.
Door tusschonkomst van de .Tapanschc am
bassade te Moskou heeft de Japansche re
gcering geprotesteerd tegen een nieuw ge
val van „niet te rechtvaardigen" tegenwer
king in Japansche concessies in Noord Sacha
lin.
Het geval betreft een steenkolenconcessié
te Agnewo, welke vroeger was verleend
aan de Japansche Sakai Maatschappij, in
overeenstemming met het Japansch-Rus-
sisch verdrag van 1925, welke concessie later
is overgedragen aan de mijnbouwonderne-
ming van Noord Sachalin. De Sovjet regee
ring probeerde deze concessie in te trek
ken.
Incidenten aan de Russiscli-
Mandsjoerijsche qrens.
In een gisteravond te Moskou uitgegeven
officieel communiqué wordt melding ge
maakt van botsingen tusschen Sovjet-Rus-
ésche grenswachten en Japansch-Mandsjoe
ijsche troepen aan de rivier de Argoen.
Vijftien man der Japansch-Mandsjoerijsche
l roepen werden gedood of gewond. Een Sov
jet-Russische grenswacht werd gedood en
een gewond.
De Daily Mail publiceert onder
„Laatste Berichten" het volgende zon
der bron vermelde telegram:
Laat In den nacht is medegedeeld,
dat Franco met Miaja onderhandelt
over de voorwaarden voor een wa
penstilstand. Men meent, dat de vij
andelijkheden over eenige dagen zul
len worden gestaakt.
Nieuwe werkplaats geopend
Gisteren is de nieuwe werkplaats der Rijks-
automobiel Centrale van het staatsbedrijf
der P. T. T. te 's-Gravenhage officieel ge
opend In zijn openingsrede werd door ir.
H. J. Boeltje, hoofdingenieur-directeur, o. m.
opgemerkt, daj de P. T. T. met 500 automo
bielen tot een der allergrootste weggebrui
kers van Nederland behoort, terwijl daar
naast de Rijksautomobiel Centrale nog onge
veer 150 auto's en ruim 100 motorrijwielen
van verschillende andere Rijksdiensten ver
zorgt.
De werkplaats beslaat in totaal 4000 M2.
Op het nippertje Soesterberg ge
haald.
Hot toestel G 1 van de Fokkerfabrieken
dat bestuurd werd door den invlieger Zon
derman, en met als passagier ir. Winia, heeft
Dinsdagmiddag een noodlanding moeten
maken te Soesterberg. Dank zij de uitste
kende manoeuvre van den bestuurder is de
landing bijzonder goed verloopen.
Het toestel vloog aldus het Hsb., op onge
veer 2000. meter boven den Eempolder, toen
plotseling een motordefect optrad. De piloot
zag toen zijn eenige kans in een noodlanding.
Hij koerste toen linia recta naar Soesterberg
en slaagde er op het nippertje in het mili
taire vliegveld te bereiken, waar het toestel
veilig aan den grond kon worden gezet.
Ook vliegtuigen naar Djidjiga.
Volgens te Djiboeti ontvangen berichten
worden Italiaansche troepen en vliegtuigen
geconcentreerd in Djidjiga op 30 mijl ten
westen van Britsch Somaliland -en 125 mijl
ten zuiden van Fransch Somaliland.
Na de sporlijn gedurende zes maanden te
hebben geboycot, heeft dc Italiaansche re
gcering een overeenkomst gesloten niv; den
.spoorweg voor transport van 15.000 ton
meel. -
30.000 man troeven in Libyc
In 't Lagerhuis heeft Chamberlain medege
deeld, dat volgens een van de Italiaansche
regeering ontvangen informatie het aantal
Italiaansche soldaten in Libye tusschen dc
30.000 en 32.000 bedraagt.
JULIANADORP
ONZE SCHAKERS AAN DE BORDEN.
De Julianadorper schakers speelden tegen
Schaakmat 4 van Den Helder en moesten
het onderspit delven. De gedetailleerde uit
slag luidt:
JulianadorpSchaakmat 4
J. DuitNoordeloos
0—1
N. OostH. Riemers
1—0
Koster H. Collignon
O-l
C. Wolthuis—J. A. Kramer
0—1
H. Hakker—C. Ackema
0—1
G. Winderv. Straat-en
1—0
2-5
GUNNING WONINGBOUW.
De stichting „Het Heldersche Landarbei
dersfonds" heeft na aanbesteding per 21 Ja
nuari 1.1., waarbij de gunning was aange
houden, thans 't bouwen van vijf landarbei-
derswonningen aan de Nieuwe Weg alhier
gegund aan den laagstcn inschrijver, den
heer P. de Graaf Jnz., die had ingeschreven
voor f 12192.
ANNA PAULOWNA
BREEZAND
SCHAKEN.
De wedstrijd, die onze schaapclub B.K.C,
speelde tegen Schaakmat 3 van Den Helder
had het volgende resultaat:
Schaakclub B.K.C.Schaakmat 3
P. Suikerland—A. Boxmeer 10
K. DirksHerderschee 01
P. Blauwboer— R. Baïs VtVv
F. v. d. GulikM. Fransen 10
F. Dirks—B- Müller 0—1
N. Glasbergen—H. v. d. Bosch 1—0
J. Glasbergen—Meier 01
344—3
SCHAGEN, 9 Febr.
7 Paarden 150410, 5 gcldekóeien (magere)
160—215, 20 idem vette 170—250, 9 kalfkoci-
en 230—270, 4 vaarzen 160—195, 3 graskalve
ren 45—70, 197 nuchtere kalveren 4—12
23 schapen vette 16—22; 100 overhouders
bokken 3—12; 6 varkens (mage
re) 20—24; 11 idem vette p. kg. 0.47—049
9~16i konijnen 0.75—1.80; kippen
U. i.^u.
AMSTERDAM, 8 Febr.
Veemarkt. 225 vette kalveren: le kw
•ii e-l'ele h00R°r' 2e kw- (»0 et.',
fnn i per k«- lev€nd Kewicht;
100 nuchtere kalveren f 58 per stuk, 140
varkens: vleeschvarkens, wegende van 90—
110 Kg. 57—58 ct., zware varkens 5657 ct.
vette varkens 55—56 ct. per Kg. slachtgew.'
Aangevoerd 1 wagon geslachte runderen
uit Denemarken. Overzicht: Vette kalveren
behoorlijke aanvoer, handel kalm, eerste
kwaliteit, waarvan weinig aanvoer, goed te
(Niet officieel)
5de klasse, 15de lijst
Trekking van Woensdag 8 Februari 1939
Hooge Prijzen
f 2000.— 18535
n 500 8216 18423
f 1000.- 2747 5343 6721 10539 12603 16623 2160S
f 400 6133 19389
f 200— 3477 14465 17157 39486 21874
f 100 3444 5537 5671 5754 11378 12784 12973
14664 15057 15905 20009
Prijzen van 70.
1164
1214
1375
1555
1606
1842
1881
1955
1664
1971
2070
2100
2312
2346
2353
2564
2816
2823
2908
3143
3254
3258
3368
3479
3484
3584
3672
3681
3694
3714
3847
3965
4027
4055
4212
4349
4381
4457
4485
4602
4711
4750
4886
4889
5113
5174
5187
5342
5363
5434
5532
5563
5676
5807
5894
6027
6049
6066
6109
6341
6374
6449
6506
6545
6579
6768
6801
6884
6983
7041
7297
7637
7678
7725
7785
7827
7890
7903
7941
7980
8014
8220
8293
8302
84U
8632
8648
8672
9232
9330
9810
9958
10027
10076
10225
10272
10302
10368
10515
10544
10914
11027
11078
11122
11365
11496
11623
11733
11777
12110
12119 12129
12260
12290
12467
12589
12667
12697
12810
12907
12942
12960
12970
12974
13119
13203
13206
13214
13242
13381
13463
13466
13612
13635
13638
13728
13817
13821
14026
14198
14237
14260
14269
14452
14626
14701
14717
14771
14925
15016
15055
15078
15159
15174
15197
15265
15387
15454
15468
15539
15618
15671
15725
15768
15800
15891
15916
15982
16030
16047
16137
16154
16278
16293
16323
16611
16717
16773
16944
17066
17090
17164
17179
17187
17219
17312
17357
17479
17516
17559
17597
17603
17622
17778
17835
17931
18083
18167
18184
18399
18509
18568
18700
18825
18836
18895
18931
18944
18974
19026
19085
19153
19329
19354
19487
19507
19559
19575
19664
19714
19758
19766
19772
19853
19915
19983
19986
20021
20024 20091 20200 20204
20280
20533
20584
20627
20700
20736
20886
20950
20988
21104
21145
21168
21369 21271 21505 21565
21596
21597
21598
21623
21632
21768
21863
1004
1227
1758
2018
2383
2538
2718
2962
3105
3291
3593
3766
4108
4215
4567
4776
4991
5119
5321
5795
6041
6249
6337
6710
6902
7291
7554
7848
8117
8439
8705
8713
8952
9132
9397
9644
Nieten
1015 1030 1051 1110
1352 1453 1480 1502
1766 1829 1885 1899
2058 2i23 2256 2272
2407 2480 2481 2501
2558 2561 2573 2613
2730 2768 2800 2832
2963 2970 2979 2989
3122 3124 3135 3146
3328 3367 3429 3506
3613 3680 3715 3725
3806 3856 3870 3898
4129 4131 4143 4169
4241 4380 4439 4453
4656 4666 4689 4692
4779 4784 4826 4833
4994 5011 5024 5027
5131 5133 5150 5216
5375 6397 5498 5502
5845 5867 5956 5963
6064 6075 6092 6117
6264 6274 6280 6294
6345 6351 6468 6491
6719 6754 6769 6776
7050 7148 7151 7164
7358 7383 7387 7404
7574 7583 7586 7607
7852 7885 7991 8000
8120 8169 8172 8198
8474 8531 8573 8581
8730
8983
8827
9013
8830
9019
9258
9595
9859
8787
9009
9144 9185 9228
9474 9548 9594
9713 9736 9842
10010 10016 10068 10132 10223
10404 10408 10579 10670 10673
10706 10743 10748 10768 10776
10880 10984 11037 11038 11048
11191 11203 11213 11232 11237
11272 11349 11362 11396 11418
11429 11439 11529 11544 11562
11681 11750 11762 11768 11774
11831 11855 11869 11873 11886
12014 12105 12158 12185 12191
12264 12268 12396 12404 12415
12493 12494 12501 12517 12548
12691 12714 12718 12738 12752
12845 12862 12917 13069 13075
13177 13217 13218 13224 13276
13333 13355 13392 13414 13432
13478 13536 13602 13606 13633
13794 13811 13848 13850 13916
14031 14046 14049 14088 14089
14163 14244 14249 14254 14313
14383 14390 14413 14417 14419
14490 14493 14588 14597 14609
14676 14709 14749 14780 14817
14932 14945 14969 14981 14984
15063 15124 15127 15150 15170
15314 15346 15370 15426 15479
15565 15566 15588 15627 15638
15766 15838 15924 15925 15944
16007 16027 16040 16060 16128
16295 16310 16333 16337 16345
16427 16473 16520 16523 16525
16675 16734 16748 16782 16796
16817 16841 16907 16976 17011
17047 17065 17153 17154 17168
17288 17298 17300 17326 17350
17416 17453 17455 17472 17509
17677 17816 17853 17861 17865
17984 18086 18127 18133 18189
18207 18241 18248 18303 18390
18459 18498 18508 18583 18597
18665 18728 18741 18752 18789
18877 18918 18920 18936 18995
19106 19125 19147 19170 19172
19204 19222 19257 19272 19294
19579 19637 19643 19665 19697
19782 19784 19821 19834 19854
19939 19950 19962 19978 20023
20061 20073 20117 20169 20222
20335 20368 20387 20447 20448
20568 20596 20597 20614 20626
20747 20750 20767 20780 20788
20904 20940 21021 21027 21084
21238 21254 21259 21316 21356
21478 21545 21567 21573 21609
21895 21913 21958 21981
5e Klasse, 14e Lijst, 1951
70 en 20299 m. 70 moeten
17890 m. z. met 70.
1135
1584
1902
2311
2503
2619
2856
3046
3178
3525
3729
4001
4174
4469
4705
4895
5050
5229
6534
5980
6139
6309
6499
6812
7190
7420
7755
8026
8260
8585
8880
9029
9314
9608
9872
10234
10693
10785
11124
11244
11419
11592
11816
11897
12236
12456
12598
12770
13117
13301
13439
13726
13947
14129
14325
14429
14642
14846
15007
16260
15527
15688
15947
16133
16351
16566
16806
17038
17192
17356
17605
17939
18150
18438
18602
18823
19017
19180
19362
19712
19904
20037
20281
20449
20635
20790
21086
21408
21635
1152
1620
1988
2320
2508
2625
2915
3076
3265
3551
3749
4040
4178
4479
4709
4932
5086
5251
5640
5995
6145
6312
6520
6842
7220
7421
7767
8030
8420
8606
8883
9090
9337
9609
9944
10335
10696
10822
11149
11251
11423
11656
11825
11950
12239
12473
12647
12789
13144
13308
13445
13741
14005
14146
14355
14486
14645
14875
15027
15261
15533
15727
15970
16158
16373
16610
16809
17042
17252
17384
17630
17940
18180
18444
18653
18856
19023
19183
19404
19761
19907
20047
20303
20500
20673
20887
21113
21454
21673
1174
1750
2009
2360
2533
2660
2923
3101
3283
3564
3764
4104
4190
4511
4760
4989
5117
5296
5721
6031
6185
6332
6550
6896
7272
7546
7813
8101
8438
8633
8928
9099
9382
9617
9988
10369
10701
10831
11152
11252
11428
11660
11828
12007
12247
12484
12663
12811
13162
13309
13473
13793
14006
14149
14369
14489
14671
14883
15035
15263
15543
15744
16006
16251
16407
16665
16815
17043
17282
17410
17675
17968
18185
18450
18663
18865
19087
19192
19410
19779
19916
20055
20317
20566
20711
20891
21214
21466
21826
m. ƒ70, 13041 m.
zijn met niet.
plaatsen. Andere lui en moeilijk prijshou-
dend. Nuchtere kalveren, gewone aanvoel,
sleepende handel, prijzen lager. Varkens
matige aanvoer, handel sleepend, zelfde
prijzen.
BROEK OP LANGENDTJK, 9 Febr.
Voorloopig bericht. Uien 4.10—5.20, drie
lingen 3.10—3.70, grove 44.40, stek 60-90f-
Peen R 3.90—4.10; A 1.00-1.70. C 3.<0>
kroten 2.60—4; roode kool 4.70—6.90;
kool 3.40—6.10.
NOORDSCIIARAVOUDE, 9 Febr.
Lien 4.505.40, drielingen 4.104.00, £r<?Nn
4.oO—5.10, gele nep 2.20, peen 3—4.50, klelIie
peen 1.10—2.70. 9
Kroten 2.70-3.90; roode kool 3.70-—6-W;
gele kool 4.80G.40; d. witte kool 3.00kw*
De veijin gduurt voort.