Oude boer eischt zijn lijfrente op tPloïm op ^ee dioAm aan mat Belastingvoorstellen een „economische ramp kerkstrijd in Duitschland Dc heer Wijnkoop wil er meer van weten Radioprogramma DOOR EDGAR RICE BURROUGHS Een zeemansverhaal door: Jaap Moulijn Verbindendverklaring C.A.0. boekdrukkersbedrijf Op zoek naar de Kruger millioenen 131. Op dat ogenblik zag de toestand voor Tar- zan en zijn vrienden er waarlijk hachelijk uit, maar er was redding nabij. Een der leger aanvoerders, die bij de koningin op het bal- con stond, wees in de verte naar de oorlogs vloot van Herat, die aan kwam zetten. „Vlug, beman onze oorlogsgaleien!" beval Atka, „vandaag nog zal ook de macht van Thobos gebroken worden!" Een half uur later stoot ten de beide Armada's temidden van veel krijgsrumoer op elkaar. De Thobotanen en de Athairianen, die al jaren lang eikaars doods vijanden waren, sloegen er verwoed op los, nu het eenmaal tot een openlijk gevecht was gekomen. Doch met het bemannen van de oorlogsvloot had bot leger een groot deel van zijn soldaten moeten, afstaan en ru kreeg' Tarzan in de stad zijn kans om b t paleis binnen te dringen. Nu begreep de koningin, dat zij een misrekening had gemaakt. „Ze zijn gekomen om de meisjes te redden," mom pelde zij, „maar ze zullen er niet in slagen". Zij keerde zich tot een der leden van de lijf wacht en beval: „Ga vlug naar de kerker en dood de meisjes!" De soldaat rende weg om haar bevelen uit te voeren. ZELDZAME PROCEDURE VOOR HET AMSTERDAMSCHE HOF. Verkoop van landbouwinventa- ris en vee nietig verklaard. Een bejaarde landbouwer, wonende in de buurt van Alkmaar, verdeelde in 1919 zijn landerijen en boerderijen in Noordholland gelegen, tusschen zijn twee kinderen, een zoon en een dochter, onder beding van een lijfrente. De zoon overleed korten tijd na de ze verdeeling. De weduwe van dien zoon hertrouwde en weigerde in overleg met haar tweeden man, haar aandeel in de lijfrente uit te betalen. Over deze questie werd een civiel proces gevoerd voor de reehtbank te Alkmaar, waarbij de oude landbouwer zijn aandeel in de lijfrente opeischte van zijn vroegere schoondochter en haar tweeden man. De rechtbank te Alkmaar wees de vorde ring toe. De vroegere schoondochter en haar tweeden man gingen van dit vonnis in hoo- ger beroep. In den tijd, dat de behandeling van deze zaak voor het Hof verliep, ver kochten zij de geheele boereninventa- ris, inclusief het vee van een zwa ger, onder het motief, dat hij hun 16 jaar geleden f3600.— had geleend,, onder zekerheidsstelling van hun boe- reninventaris en vee. Het hof bevestigde het vonnis van de rechtbank te Alkmaar, doch verhaal ont brak, omdat de bezittingen verkocht waren. Hierop is voor de rechtbank te Alkmaar de z.g.n. „actie Pauliana" ingesteld door mr. .T. Engelsman, optredende voor den bejaar den landbouwer, met de bedoeling, den ver koop van de boereninventaris en het vee nietig te doen verklaren. Dienstboden getuigen. Door het echtpaar zijn twee getuigen naar voren gebracht. Vroegere dienstboden ver klaarden, dat zij gehoord hadden, dat zestien jaar geleden op een familiefeest gesproken was over een geldlcening van f 3600.— met zekerheidsstelling in den vorm van de koei en, waarop de rechtbank de actie Pauliana ontzegd heeft. In hooger beroep voor het gerechts hof te Amsterdam werd gisteren ar rest gewezen, waarbij de bedoelde overeenkomst tot verkoop nietig ver klaard werd, op grond dat de zwa ger, die inboedel en vee gekocht had, moest of had kunnen weten, dat door dezen koop de crediteuren, i.c. de oude landbouwer, benadeeld werd Nu kan dus namens den ouden landbou wer beslag gelegd worden op boereninven- taris en vee. FEUILLETON. 7. En toen maar weer varen, nu met het ge voel tenminste alvast iéts bereikt te hebben. Toch werd Tom nog niet dadelijk vierde stuur- onder de zeelui al te pakken. En leelijk ook! Hij moest zelfs nog een reis maken naar New Orleans aLs leerling, wat hij met zijn derde rang in zijn zak een hard gelag vond. Maar daarna kreeg hij toch een plaats als vierde stuurman, in welke rang hij aanvankelijk slechts zeer matig voldeed. Want Tom voelde zich het heertje en zette een ik-ben-er-gezicht. Maar de eerste stuurman vond hem een broek je, dat nog haast alles leeren moest. En daar had de eerste stuurman volkomen gelijk in. Deze sterk tegen elkaar indruisehende mee ningen gaven aanleiding tot conflicten, die niet met Tom in het voordeel eindigden, zoo dat hij na terugkomst in het vaderland een ernstige reprimande van den inspecteur in ontvangst had te nemen. Aangezien zijn ver keerde opvatting hem op een bijzonder duide lijke manier onder het oog werd gebracht, zag Tom zijn fout vrij spoedig in en toen ging het dadelijk beter. Na weer eenige reizen gemaakt te hebben, kreeg hij in Amsterdam gelegenheid om het Washington-diploma voor marconist te. beha len en daar op de zeevaartschool het funda ment hiertoe indertijd al gelegd was, lukte ook dit vrij spoedig. Toen ging hij naar zee als vierde stuurman-marconist. Chr. werkgevers protesteeren. De totale schuld v. rijk, provinciën en gemeenten bedraagt meer dan de helft van ons belastbaar inkomen. In de gisteren in het Jaarbeursrestaurant te Utrecht gehouden vergadering van het Verbond v. Protestantsch-Christelijke werk gevers heeft de voorzitter van de door het bestuur benoemde commissie van advies over de financieele voorstellen der regee ring, de heer C. Visser, rapport uitgebracht Eerst merkt spr. op, dat de totale schuld van Rijk, provincies en gemeenten (gecon solideerd en vlottend) per 1 Januari 1938 ruim f 6V£ milliard bedroeg, dit is ruim 51 pet. van het totale belastbare vermogen ad f 12 milliard 700 millioen en ruim 43 van het nationaal vermogen, hetwelk ge raamd wordt op f 15 milliard. Wanneer wij doorgaan op dezen weg, zal de tijd aanbreken, dat ons nationaal vermogen grootcndeels be staat in een geweldige vordering op ons zelf. De commissie maakt ernstig bezwaar te gen nagenoeg het heele complex van voor gestelde belastingmaatregelen, dat spr. een economische ramp noemt en wil liever be zuiniging zien bereikt door een op kosten vermindering gerichte reorganisatie der overheidsdiensten en beperking van de overheidstaak. De productiecapaciteit van onze bedrijven dient voorts weer ten volle benut te worden. Spr. bepleit voorts geheele of gedeeltelijke vrijstelling van belasting gedurende een bepaald aantal jaren van nieuwe ondernemingen, die inderdaad me dewerken tot bestrijding der werkloosheid, alsook vrijstelling van de aandeelhouders dezer onderneming. Herziening van ons belastingstelsel is volgens spr. ongetwijfeld ongewensch. Indien het mogelijk mocht blijken door bezuiniging reeds spoedig tot een sluitende staatsbegrooting te komen, dan zou de com missie aan een tijdelijke proportioneele hef fing naar het belastbaar inkomen, berekend overeenkomstig de bepalingen van de wet op de inkomstenbelasting, met enkele ge- wenschte correcties verre de voorkeur ge ven boven de belastingen door de regeering voorgesteld. I Voor het tijdvak van 1 Mei 1939 tot en met 31 Maart 1940. De regeeringspersdienst meldt: In de Nederlandsche Staatscourant van heden is opgenomen de beschikking van den minister van sociale zaken van 29 Maart 1939, no. 932, afdeeling arbeid, waarbij een aantal bepalingen van de collectieve ar beidsovereenkomst. voor het boekdrukkers en rasterdiepdrukibedrijf algemeen verbin dend zijn verklaard voor de werkgevers en arbeiders in dat bedrijf. De verbindendver klaring is geschied voor het tijdvak van Mei 1939 tot en met 31 Maart 1940. Inboorling zou de verborgen plek weten aan te wijzen. Opnieuw zal een poging worden onderno men om de „Kruger-millioenen", een goud schat, die Paul Kruger in Zuid-Afrika ach terliet, toen, hij naar Europa ging, op te sporen. De drie gebroeders de Wet uit Bredas- dorp in de Kaapprovincie hebben tot den staatssecretaris voor financiën de- vraag ge richt, of eenige volmacht van den staat noo- dig is om een onderzoek in te stellen naar de geheimzinnige millioenen, en hoe de re- 'geering staat tegenover een eyeqtue,gj vin den van' deze goudschat. Gedurende eenige jaren hebben de de Wets, die thans de nieuwe poging zullen wagen, een Basuto in dienst, geheeten Ja mes Williams, die 'verklaart op 20-jarigen leeftijd in dienst te zijn geweest van den boerenleider generaal Cronjé. Tijdens den Zuidafrikaanschen oorlog moest hij een os senwagen besturen, waarop geld en waar devolle artikelen uit het huis van president Kruger te Pretoria geladen waren. De wa gon werd gereden naar een plek tusschen Pretoria en Pietersburg in Noord-Transvaal Williams was hier reeds eerder geweest met generaal de Wet en eenige manschappen. Zij hadden toen bevel gekregen eenige kui len te graven. Daarna kwamen de generaals de Wet en Cronjé met een kar. De inboorlingen moes ten nu den wagen op de kar overladen en werden daarna tijdelijk weggestuurd. Na eenigen tijd kwamen Cronjé en de Wet te rug met een leege kar r i keerde men geza menlijk weer naar Pi via terug. Aldus luidt het verhaal van illiams. Hoewel reeds verschillende malen koorts achtig gezocht is naar de „Kruger millioe nen" in verschillende doelen van Zuid-Afri ka, heeft men nog geen belangrijke vondst gedaan. Bij een'gelegenheid werden te Bos- hoff in den Vrijstaat eenige Kruger-goud- stukken gevonden. Maatregelen tegen „ongehoorza me" dominé's. De opperste raad van de Evangelische kerk, welke de leiding heeft van alle pro testanten in Duitschland, heeft maatregelen genomen om te pogen een einde te maken aan de actie van de belijdeniskerk aan het hoofd waarvan dominee-Niemocller staat. Een van deze maatregelen is, dat de pre dikant tegen zijn wil naar een andere pa rochie kan worden overgeplaatst, wanneer dit noodig is voor een betere leiding of het bewaren der orde in de parochie. Ver der krijgt de raad de macht een predikant te benoemen, indien het belang van de kerk dit noodig maakt. Tenslotte krijgen alle ge- loovigen het recht een anderen predikant te kiezén als geestelijk leidsman voor zich en zijn kinderen dan de geestelijke van zijn parochie. De herstelde sportbetrekkingen tusschen Nederland en Duitsch land. Het Tweede Kamerlid, de heer Wijnkoop, heeft aan den minister van Algemeene Za ken, voorzitter van den Raad van Minis ters, de volgende schriftelijke vragen ge steld: Wil de minister mededeelen, wie met de be voegde officieele instanties zijn bedoeld in het bericht van den regeeringspersdienst over de sport-besprekingen tusschen Neder land en Duitschland, die tot een bevredi gende conclusie zouden hebben geleid? Wil de minister ook mededeelen wat de met de Duitsclie instanties overeengekomen voorwaarden zijn, waardoor thans aan het sportverkeer met Duitschland geen belem meringen meer in den weg staan? VRIJDAG 31 MAART 1939. Hilversum I, 1875 en 301,5 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 4.00 VARA. 7.30 VPRO. 9.00 VARA 10.40 VPRO. 11.00—12.00 VARA. 8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.16 Berichten). 10.00 Morgenwijding. 10.20 Orgelspel. 10.45 Declamatie. 11.00 „Esmeralda" en gramofoonmuziek. 12.00 Orgel en zang. (Om 12.15 Berichten). 12.30 Gramofoonmuziek. 12.45 AVRO-Amusementsorkest, m.m.v. solist I.30 Viool en piano. 2.00 Pianovoordracht. 2.30 Causerie „Is de conversatie werkelijk morsdood?" 3.00 De Palladians en gramfoonmuziek. 4.00 Gramofoonmuziek. 4.305.00 „Fantasia". 5.05 Voor de kinderen. 5.30 Gramofoonmuziek. 6.28 Berichten. 6.30 Literaire causerie. 6.50 Zang en orgel. 7.00 VARA-Kalender. 7.05 Causerie „De levenswaarden in verleden en heden". 8.00 Viool en piano. 8.30 Causerie „Folkloristische ontmoetingen in de Paaschweek". 9.00 De Ramblers, en het Noviteiten-orkest m.m.v. solisten (Opn.). 9.45 De Stem des Volks, de Haarlemsche Orkestvereeniging en solisten (Opn), 10.35 Berichten ANP. 10.40 Avondwijding. II.00 Berichten ANP. 11.05 Trio-concert. 11.30 Jazzmuziek. (Gr.pl.). 11.5012.00 Gramofoonmuziek. Hilversum II, 415,5 m. Algemeen Programma, verzorgd door de KRO. 8.009.15 Gramofoonmuziek. (Om 8.15 Ber.). 10.00 Gramofoonmuziek. 11.30 Bijbelsche causerie. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek. 2.00 Paul Wijnappel's strijkensemble. (2.45 3.00 Gramofoonmuziek). 3.45 Gramofoonmuziek. 4.30 Pianovoordracht. (4.455.00 Gramofoon muziek). 5.15 Het KRO-Orkest. 6.00 Gramofoonmuziek, 6.20 De KRO-Melodisten en solist. (Om 6.30 Berichten). 7.00 Berichten. 7.15 Causerie „Onderwijshernieuwing". 7.35 Gewijde muziek (Gr.pl.). 8.00 Berichten ANP. 8.15 De KRO-New Style-Artists. 9.00 Radiotooneel. 10.00 Orgelconcert. 10.30 Belichten ANP. 10.40 Bela Kiss en zijn Hongaarsch orkest. 11.0012.00 Gramofoonmu iek. Tom, nu geroutineerd in het vak, lacht even in zichzelf als hij aan zijn eerste evolutiën in den ether denkt. Hij voelde zich maar matig op zijn gemak, toen hij zicli plotseling tot chef van een mar- conihut gebombardeerd rag. Hij werd draaie rig als hij aan al de voorschriften dacht, om maar te zwijgen van de angst, die hem be kroop op het gezicht van het station zelf, waarvan hij toch theoretisch wel wat afwist. In het Noordzeekanaal al probeerde hij voor zichtig, bang voor een catastrofe, de motor. Hij haalde heel langzaam de handle over, maar toen dj motor begon te zingen, verbrak hij dadelijk vol schrik het contact weer. Even later vatte hij moed en begon opnieuw. Toen kreeg hij er aardigheid in en drukte zelfs op de seinsleutel. Tè tè tè tèee te: ja werkelijk, het ging. Daarna zette hij zijn koptelefoon op en trainde zich in het ontvangen. Hij hoorde Schevenin- gen werken met een ander schip en kon dat aardig volden. Weer steeg zijn moed-thermo- meter eenige graden. Maar eenmaal buiten, toen hij zich werkelijk aan Scheveningen moest melden, was het weer mis. Toch lukte het boven verwachting, zóó zelfs, dat er na afloop gesproken kon worden van overmoed bij Tom. Want hij kreeg het in zijn hoofd een telegram naar huis te zenden. Ook dat slaagde echter nog. Maar toen hij dacht: Nou heb ik het te pakken, ze hoe ven me niks meer te vertellen! en ook nog een telegram aan kennissen in Renkum weg- seinde, liep het spaak. Want inplaats van het begrepen teeken te geven, begon Scheveningen in een razend snel tempo te knetteren. Dit viei Tom zóó koud op het lijf en hij was er zóó weinig op ingesteld om op te nemen, dat het verhaal net uit was, toen hij juist één letter ontcijferd had. Met vuurroode ooren vroeg hij om herhaling. Scheveningen raasde er weer rustig op los. Tom ving totaal vijftien letters in de vlucht. Echter zoo hier en daar eens een paar uit een woord, dus kon hij er nog niets van maken. Wanhopig vroeg hij om herhaling in een langzamer tempo. Scheveningen werd kwaad en seinde zóó idioot langzaam: Kan toor Renku gesloten zenden morgen uw tele gram door, dat *e er precies uit kon proeven hoe de telegrafist dacht: Daar zit weer zoo'n stuurman-marconist zonder praktijk de ether te bederven! Inderdaad deed Tom dit grondig en afdoende Hij seinde in het Kanaal maar lukraak dwars door alles heen en joeg elk kust- en scheeps- station binnen zijn actie-radius op de kast. Maar nu is hij dan toch de. geroutineerde marconist van de Warnsveld en inmiddels be vorderd tot derden stuurman. Op de uitreis deed zijn collega Jan Noordenbos, die hier ook aan boord is, dienst in de marconihut en was Tom Stuurman zonder meer; in Indië hebben ze geruild. Want de marconist krijgt toeslag op zijn gage, zoodat er een voordeeltje aan dit baantje verbonden is, waardoor de ruiling na iedere halve reis een kwestie van billijkheid wordt. Tom vindt het prettig, dat hij weer met Jan vaart, want al in hun leerlingen tijd zijn ze dikke vrienden geworden. Jan is nog steeds weinig spraakzaam, maar zooals Tom zegt: een fijne vent! De marconihut is op de bovenbrug, aan de bakboordsachterzijde. Door de openstaande deur ziet Tom, die makkelijk achteroverge leund zit, Jan, die de voormiddagwacht heeft heen en weer loopen. Hij wu ft hem vriendelijk toe, Jan komt even bjj hem kijken, vraagt: Kun je zoo niet vallen? en loopt meteen weer naar voren. Even later komt hij nogeens te voorschijn en informeert: Niks meer ge hoord van de Tabinta? Toms gezicht wordt plotseling aandachtig. Hij gaat rechtop voor zijn tafel zitten, grijpt een potlood en roept de alweer verdwijnende Jan na: 'k Geloof dat 'k juist wat te pakken krijg! Flauw meende hij de letters PDHR te hoo- ren, het naamsein van de Warnsveld. Hij stemt scherper af en even later, ja, daar is het weer: PDRH PDHR PDHR, de PHAKK PHAKK PHAKK. Jan, een Nederlandsch vliegtuig! schreeuwt Tom naar de voorkant van de brug. Meteen grijpt hij de seinsleutel en geeft op dezelfde manier: PHAKK, de PDRH. Dan volgt een oogenblik rust. In dien tijd zoekt Tom in zijn boek en vindt achter PHAKK Koetilang, KLM Holland. Jan, roept hij weer: de Koetilang, een Douglas-machine van de KLM! Waarschuw den ouwe even! Dan begint zijn vliegende collega, die van golflengte 900 naar 600 meter, waarop de schepen werken, Js afgezakt, weer te seinen, in code nu: Ben om 10u20 GMT Kaap Sideros gepas seerd en vlieg op 1000 meter hoogte, snelheid 260 KM per uur. Gestart van Athene, onder weg naar Mersa, Matruh en Cairo. Wat is uw positie? Jan, het bestek! Jan vilegt naar de kaart; de Kapitein, die juist de brug opkomt, gaat ook naar de kaart- kamer. Even later kan Tom al terugseinen: Mijn positie is 33°O' N.B. en 27°15' O.L., snelheid 17 mijl, onderweg van Port Saïd naar Tunis. Onmiddellijk daarop komt van de Indië- machine terug: Please even wachten, zal positie in kaart zetten. Blijf naar mg uitluisteren. Als een electrisch vonkje huppelt het be richt, dat er een Indië-vliegtuig nadert, over het geheele schip. De kapitein telefoneert naar de hut van den eersten machinist, die dadelijk zijn pet opzet en naar de brug holt. Jan Noordenbos geeft het door aan de machi nist van de wacht beneden, die het vertelt aan de anderen in de machinekamer. De stuur mansleerling, die op de brug het koper poetst, rent naar beneden en roept 't den bootsman toe, die alle plaatsen waar hij zijn matrozen aan het werk heeft, bezoekt en overal zegt: Uitkijken mannen, d'r zal zoo direkt een Hollandsch kistje op wielen over ons heen- kruiën! De bootsman woont in Amstelveen en kent een beetje luchtvaarttaai. De hofmeester theoretiseert erover met zijn aardappelschillend personeel en de kok, leu nend over de onderdeur van zijn kombuis, be gint een technische verhandeling over blind- vliegen en het intrekbare landingsgestel van de Douglas-machine. Daarvoor is hij nu een maal kok! Iedereen aan dek spiedt telkens in Noorde lijke richting, al zal er dan voorloopig nog wel niets te zien zijn. De serene rust aan boord van de „Warnsveld" heeft plotseling plaats gemaakt voor een gespannen sfeer vol verwachting. Een tachtig mijl noordelijker raast.de groote zilveren vogel door de blauwe klaarte naar het Zuiden, 1000 meter boven de zee. In de cockpit zit de eerste piloot aan het levier en achter hem de marconist Holthuis. De tweede piloot zit in de cabine en wijst op de kaart de positie aan een passagier, die zich over het navigatie-tafeltje heenbuigt. Drie andere passagiers liggen lui in hun stoe len en kijken nog verveeld. De mecano is met de .koffie bezig. Ook in deze vliegende Hollanders komt plotseling leven als de radioman hun meldt, dat hy twee Nederlandsche schepen met elkaar hoort werken. De passagiers bestormen onmiddellijk den twedên piloot met vragen Zouden ze die sche pen te zien krijgen? Wordt er dan laag over heen gevlogen? Hoe lang duurt het nog voor ze in zicht komen? Welke booten zijn het en van welke maatschappij? Waar gaan ze naar toe? De piloot kan hierop natuurlijk nog geen antwoord geven. Eerst nadat de marconist verbinding heeft gekregen met de „Warns veld" en deze haar positie heeft opgegeven, berekenen de tweede piloot en hij, dat ze met een kleine koerswijziging over ongeveer twintig minuten erboven kunnen zijn. Via de ether blijkt, dat men het ook aan boord van de „Warnsveld" op denzelfden tijd heeft uit gekiend. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 7