Race achter Derny moto/en I WERELD BOODE STEK arbeidsloon Postviuchten op Indië U/iehenneti Een evenement voor ons land: UoeU-al K.L.M. slaat haar vleugels uit Hij is er wèg van! Mussert en Arnold Meijer ia bet gedraag Vóór en tegen van het ontwerp-Romme Geen wonder, dat een rooker „wèg" is van zoo'n smakelijk piipje Roode Ster TabakDe geurigste, lekkerste rooktabak 1 F RANK E tCH FRANMPEtCH SAIHmamca salamanca sal>?manca MADRl tiboreiA (kap palos &TAOENA MALAOA 4 miK/t A frik/) 0 rn/K/r NIEMEIJER'S 6, 10 en per 13 ct. ha" on* ^ZELDZAAM ZACHT EN LICHT IN DE PIJP! WIE IS VERANTWOORDELIJK VOOR HET GROOTE GEZIN? Blijkens het Yoorloopig Verslag der Twee de Kamer op het ontwerp van wet houden de wettelijke regelen inzake kinderbijslag verzekering betuigen zeer vele leden hun instemming met dit ontwerp. Het het oog op de concurrentie-verhou- dingen mag het voor den ondernemer geen verschil maken, of hij arbeiders met veel dan wel met weinig kinderen in zijn dienst heeft. Persoonlijke verantwoordelijk heid. Sommige leden, die in beginsel tegen een kinderbijslagregeling geen bezwaar hebben, jouden toch liever gezien hebben, dat deze niet bij de wet verplicht ware gesteld. Voor op behoort naar de meening dewr leden te ttaan, dat elk persoonlijk de verantwoorde lijkheid draagt voor het onderhoud van het gezin, dat hij gevormd heeft. Verscheidene andere leden betoo- gen, dat ook bij de vorming van een gezin aan de natuur geen vrij spel kan gelaten worden, vooral als men de lasten daarvan niet zelf kan dra gen. Intusschen zijn de leden, hier aan het woord, wel bereid aan het tot stand komen van een regeling in den geest van het ont werp, mede te werken. Kinderrijke gezinnen nuttig voor de gemeenschap? Sommige leden maken tegen het ontwerp ernstig bezwaar, o.m. omdat zij het niet met den minister eens zijn, dat kinderrijke ge zinnen voor het welzijn Van de gemeenschap van groote waarde zijn. Een wetenschappe lijk onderzoek heeft integendeel uitgewezen, dat de groote gezinnen te vinden zijn in de lagere klassen der bevolking en het grootste aantal minder begaafden uit groote gezin nen voorkomt. Zij zijn van oordeel, dat het welzijn van ons volk eerder eischt, dat in dit opzicht, verantwoordelijkheid-gevoel wordt aangekweekt. De „cel van het volk". Andere leden beschouwen het gezin als de cel van het volk en zien in het groote ge zin de voorwaarde voor de volkstoekomst. Zij wijzen daarbij op de zorg voor het ge zin, en in het bijzonder voor het groote ge zin in de fascistische landen. Van andere zijde wordt uitvoerig gepleit voor uitbreiding van de voorgestelde rege ling tot de zelfstandigen. Wèl groote directeuren, maar geen kleine boeren Weer anderen onderstrepen dit pleidooi hieraan toevoegend, het niet te kunnen mo- tiveeren, dat directeuren van groote naani- looze vennootschappen alleen omdat zij for meel in loon-dienst zijn, onder de wet zullen vallen, terwijl bijv. kleine boeren van de voordeelen der kinderbijslagregeling worden uitgesloten. Elders in het verslag wordt opne ming van de zelfstandigen in het ont werp met nadruk ontraden. Enkele leden achten het minder juist, dat voor de ontworpen regeling de naam „ver zekering" is gekozen. Verzekeren, doet men De marechaussée sta hen bijl Het Eerste Kamerlid Van Vessem, heeft aan den minister van Justitie de volgende .vragen gesteld: Heeft de minister kennis genomen van de volgende feiten: Te Bndel (Noord-Brabant) zijn op 24 Maart jl. tijdens een verkiezingsrede van den heer Arnold Meijer, die aldaar door een vijandige groep met den kreet „leve de R.K. Staatspartij" ontvangen werd, de auto van den heer Meijer en die van een van diens geestverwanten op de door de gemeente politie aangewezen parkeerplaats gemoles teerd. omgeworpen en gedeeltelijk vernield. Te Hoensbroek (Limburg) is op 27 Maart JL tijdens een verkiezingsiede van ir. A. A. Mussert, diens auto op de door de ge meentepolitie aangewezen parkeerplaats gemolesteerd en ernstig beschadigd. Is de minister niet van meening, dat in Noord-Brabant en Limburg ook aan niet tot de R.K. Staatspartij behoorende rede naars bescherming van personen cn goed be hoort te worden verleend? De heer Van Vessem vraagt tenslotte, of, waar de gemeentepolitie niat in staat blijkt de vereischte bescherming te verleenen, de ordebewaring tijdens de verkiezingsvergade ringen in N.-Brabant en Limburg niet on verwijld aan de Kon. Marechaussée dient te worden opgedragen. Valk (heenreis) Zilverreiger (terugreis) Buizerd (terugreis) Uil (heenreis) Wielewaal (terugreis) Vertrek van Singap. 31 Mrt Napels 31 Mrt. Jodhp. 31 Mrt, Napels 31 Mrt, Medan 31 Mrt Aankomst te Band. 31 Mrt. Jodhp. 31 Mrt. Bagd. 31 Mrt. Alex. 31 Mrt. Rang. 31 Mrt. zich tegen kwade risico's. In casu is daarvan geen sprake. Verscheidene leden pleiten voor het stel len van een loongrens, gelijk die ook in de Ziektewet voorkomt, bijv. tot f3000.—. Het hoeveelste kind? Het binnenlandsche luchtnet. Het binnenlandsche luchtnet zal ongeveer op dezelfde wijze gevlogen worden als ver leden jaar. Alleen de dienst op Twente blijft gestaakt, omdat de belangstelling er voor te gering is, terwijl, gezien de groote belangstelling voor het binnenlandsche luchtverkeer in het noorden en vooral in Friesland, op deze lijn groot materieel zal worden ingezet. Op 16 April a.s. zal evenals de beide vo rige jaren de zomerdienst geopend worden met een formatievlucht van een groot aan tal K.L.M. vliegtuigen, de „Zilvervloot", ho ven een deel van het land. Een tweede Zuid-Afrika-vlucht? Gezien het succes van de „Reigervlucht" naar Afrika overweegt de K.L.M. om in het komende najaar, maar dan iets eerder, zoo dat men in begin December reeds weer te rug is, een tweede commercieele extra- vlucht naar Zuid-Afrika te maken, in de hoop, dat een aantal vertegenwoordigers van den Nederlandschen Handel hieraan deel zal willen nemen. De materieel-kwestie. Over de materieel-kwestie is op de pers conferentie weinig gesproken. Zooals ech ter reeds uit het jongste antwoord van den Minister van Waterstaat in de Eerste Ka mer is gebleken, zou de minister de KLM. geen toestemming weigeren om in het bui tenland over te gaan tot aankoop van die vliegtuigen, welke zij onmiddellijk noodig heeft. De D.C. 5 is een hoogdekker, ingericht voor het vervoer van 22 passagiers en voor zien van een inklapbaar landingsgestel met neuswiel. Het wordt als zeer economisch be schouwd, terwijl het door de neuswielcon- structie een groote veiligheid heeft en bij de landing een korten uitloop heeft. Het vliegtuig heeft in technisch opzicht en wat het comfort der passagiers betreft de goe de eigenschappen van de oudere Douglas- typen en daarnaast nog tal van verbeterin gen Bij gebruik van cyclone F 62 motoren bedraagt de kruissnelheid 294 k.m. per uur De Indiëdienst. Omtrent versnelling van de Indië-dienst kon de heer Plesrnan nog niets vaststaands mededeelen. Dat hield verband met de ma teriaalkwestie en deze is nog niet opgelost. Goed voorbereide organisatie van het wielercriterium te Sche- veningen. Met een onderbreking van drie jaar zal dit seizoen te Scheveningen wederom een wielercriterium wor den gehouden. De datum daarvan is vastgesteld op 10 Juni a.s. De wed strijden vangen om half vier aan met een uurwedstrijd voor ama teurs en onafhankelijken, waarna om half vijf het hoofdnummer be gint en wel een 100 k.ma race voor internationale renners achter Der- ny-motoren. De organisatie van dit wielercriterium is in handen van de heeren J. van Eek, E. P. van Lanschot en J. C. F. van Buuren. Hoe degelijk men de organisatie van dit evenement voorbereidt, bleek ons, toen wij de bijzonderheden over dezen wedstrijd ver namen. Opzettelijk heeft men de start voor het groote nummer in den laten namiddag gezet, opdat toeschouwers uit allo deelen des lands en naar men verwacht ook uit België de race kunnen bijwonen. Iels geheel nieuws. De „Derny-gangmaking" is iets geheel nieuws en heeft in het bui tenland, waar men er proeven mee nam, geheel voldaan. Het is een groot rijwiel, ongeveer ter lengte van een tandem, waarvan de motoi in het frame is gebouwd, doch waarvan de benzinetank zich op het stuur bevindt. Het is mogelijk de top snelheid van dit voertuig, die 50 km. bedraagt, te verhoogen door mee te trappen, zoodat de gangmaker ook zijn wielren-capaciteiten moet too- nen. FRANCO TRIOMFATOR. Steeds vaster omsloot Franco's vuist in de algeloopen ja ren republikeinsch Spanje. Op kaartje I ziet men de situatie in 1936, waarop het witte gedeelte het overwonnen gebied weergeeft. Kaartje II vertoont den toestand in Juli 1937, na den val van Bilbao. Op. nr. III zien wij de triomfen na de bezetting van Barcelona. Kaartje IV geelt een beeld van de huidige situatie: heel Spanje van Franco! Wat den wedstrijd zelf betreft, de baan, welke voornamelijk de Boulevard beslaat, is ongeveer 5 K.M. lang en wordt 21 maal ge reden. Men 'zal de beste renners uit binnen- en buitenland uitnoodigen. Reeds staat de deel neming vast van Marcel Kint, wereld kampioen op den weg, en van Cor Wals. Voorts worden onderhandelingen gevoerd met de Italiaansche renners Burtali, Rossi cn Martano, de Spanjaarden Montero en 13e- rariderro, de Fransche renners Anton Magne, Pélissier, Lapébie en Archambaud, de Belgen Kaers, Danneels, De Kuyscher, Sylver Maes, Ward.je Vissers, de Luxemburgers Mayerus, Clemens cn Mersch, de Duitsche renners Ki- lian, Vopcl, Wengler cn Schön, de Zwitsers Amberg, Egli, Litschie en Knecht, de Denen Jacobson, Danholt, Stieler en Christensen en ten slotte de Nederlanders Middelkamp, Boeven, Pelleanaers, Slaats, Pijnenburg, Schulte, v. Amsterdam, v. Schijndel, v. d. Broek, Grocnewegen cn van der Vijver, In totaal zullen aan het hoofdnummer 28, aan het voorafgaande nummer 80 renners deelnemen. De start en finish hebben plaats onder de pier. De organisatoren hebben vrijwel niets aan het toeval overgelaten om dit sportieve «ve- nement te doen slagen, zoodat dit wielercri terium zoowei voor de wielersport, als voor de badplaats Scheveningen zeer zeker een succes zal beteekenen. Vooral het optreden van van Amsterdam mag met belangstelling tegemoet worden ge zien. In Frankrijk heeft hij zich reeds een re putatie als renner achter Derny-motorcn ver worven. Hij boekte daar prachtige succes sen en wordt dan ook in sommige wieier- kringen als een favoriet van het Schevcning- sche criterium beschouwd. Zeer zeker zal vaq Amsterdam eer. aardig woordje meespreken, maar zijn „tegenstrevers" bezitten zulke kwa- liteiten, dat wij niet gaarne een favoriet zouden aanwijzen. BOB GLENDENNING TIEN JAAR BONDSTRAINER. Nadat de trainer van den Kon. Ncd Voetbalbond, Bob Glcndcnning, die tien jaar m deze functie werkzaam is, Donderdag avond op het V.U.C.-veld door den heer Her- berts van de Keuze-Commissie is toegespro ken, is deze populaire figuur in de Neder- landsche voetbalwereld gisterochtend op het Bondsbureau van den K.N.V.B. gehuldigd Verschillende officials voerden het woord en boden geschenken aan, voor de spelers van het Nederlandsch elftal sprak Kick Smit. De sportieve jubilaris heeft met enkele woorden de vele sprekers beantwoord: hij was zichtbaar onder den indruk. Poolsche handelsdelegatie in Boedapest. Een Poolsche economische delegatie is te Boedapest aangekomen. In diplomatieke kringen te Boedapest meent men te weten, dat de besprekingen vooral betrekking zullen hebben op het brengen van een heid in de spoorwegtarieven, welke noo dig is geworden doordat thans een reclit- streckschc verbinding bestaat tusschen Hongarije cn Polen. Geld van de Duitsche Rijksbank in beslag genomen. De Amerikaansche fiscus heeft last gegeven tot inbeslagneming van een deel der fondsen, die door de rijks bank zijn gedeponeerd bij de federale re servebank, wegens nict-betaling van in komstenbelasting. In officieele kringen verklaart men, dat deze maatregel geen vijandige actie beteekent ten aanzien van Duitschland. Bedoeling is een inzicht te krijgen in de winstsaldi. Goudstroom uit Europa. Wanneer dei Queen Mary heden te Cherbourg aanloopt, zal goud aan boord worden gebrachttyot een waarde van 1.250.000 pond sterling^ be stemd voor de Federal Reserve Board te New York. Zesduizend kilogram goud komt uit Brussel en 2500 kilogram uit Zürich. De Aquitania is te New York aangeko men met een lading goud ter waarde van 35 millioen dollar, hetgeen het totaal van de sedert het begin der week in Amerika aangekomen goudzendingen brengt op 210 millioen. De organisatie van het Zwitsersche leger. Het ministerie van landsverdediging heeft den federalen raad een ontwerp voorge legd, dat betrekking heeft op de hulp diensten voor het leger. Hiérbij zullen alle mannen van 20 tot 60 jaar volgens be kwaamheid en geschiktheid hulpdiensten moeten verrichten. Ook vrouwen kunnen zich vrijwillig voor dezen dienst melden. Het Zweedsche leger versterkt. De Zweed- sche regeering heeft gelast, dat een aantal roeraten, die hun dienstplicht in termijnen zouden verrichten, ononderbroken onder de wapenen moeten komen. Roemeensch—Fransch handelsverdrag getee- kend. Te Parijs is een handelsverdrag tusschen Roemenië en Frankrijk ondertee kend. Voor veilig verkeer te Londen. Een hooge- huiscommissie heeft ter bevordering der veiligheid o.a. de volgende voorstellen in gediend: verplichte inschrijving van rijwie len, die een nummerplaat zouden moeten dragen. Wielrijders zouden zich tegen wet telijke aansprakelijkheeid moeten verzeke ren en wielrijders onder de tien jaar zou den niet op den weg toegelaten moeten worden. Poolsche handel met Engeland uitgebreid. Vernomen wordt, dat de Poolsche hout-ex porteurs hun zaken niet Engeland aan- zienlijl? zullen uitbreiden, zulks als gevolg vaiy de jongste veranderingen, ontstaan door do Duitsche annexatie van Tsjecho- olowakije en Memel cn het nieuwe Duitsch- Roemeensche handelsverdrag. Jongere soldaten in Engeland. Tijdens net Lagerhuisdebat heeft kapitein Bal- tour namens More Bclisha medegedeeld, aat de regeering besloten heeft den mi nimum-leeftijd voer toelating van vrij willigers in het geregelde en het territo- lagen, Vfm 18 t0t 17^ jaar te vei" In het Verslag wordt voorts nog door ver schillende groepen de wenschelijkrieid ge uit. resp. den kinderbijslag niet bij het der de, maar bij het vierde kind te doen aan vangen, een eenheidsbijslag in te voeren en de pleegkinderen en natuurlijke kinderen, met wier verzorging de loontr. belast is, onder de bepalingen te doen vallen. Daar entegen zijn andere leden het met de in het ontwerp vervatte regelingen ten aan zien van deze drie problemen, geheel eens. Bezwaar wordt nog gemaakt, dat de kos ten van den kinderbijslag op de bedrijven komen te rusten. Tenslotte geven eenige leden den minis ter in overweging, een loonklasse in het ontwerp op te nemen voor weekloonen van f 18 en minder en daaraan evenredige maand en dagloonen voor welke klasse de kinderbijslag fü.10 per kind en per arbeids dag zou bedragen Daarop zou dan moeten volgen een klasse, waarin het weekloon zou zijn te stellen op f 18f24 en de bij slag op f 0.15, benevens nog twee klassen met bijslagen van f 0.20 en f 0.25. Groot materiaal op de binnenland sche luchtlijnen. Uitbreiding van het Europeesche luchtverkeer. EEN TWEEDE ZUID-AFRIKA-VLUCHT? Uit de traditioneele mededeelingen van den heer Plesman, directeur van de K.L.M. voor den aanvang van den zomerdienst blijkt dat het luchtverkeer zich blijft uitbreiden. In het najaar komen nieuwe luchtlijnen in Europa en in West-Indië. Komende herfst zal de luchtvloot worden uitgebreid met vier Douglas DC 5 toestellen. Een blik op één van de hoofdstraten hand Omtrent de D.C. 4 viel nog weinig te zeg gen. Wel meende hij dat' men, alvorens tot een verbinding Amsterdam-Batavia in 2K dag over te gaan, een tusschenstadium van een verbinding in 4 dagen zou moeten in stellen Wanneer men den afstand in 2H dag kon afleggen, zou men wellicht ook het aantal diensten van 3 tot 2 per week kun nen terugbrengen, waarbij dan op den duur wel eens zou kunnen blijken, dat de verdere uitbreiding van liet verkeer toch weer drie diensten per week noodig zou maken. Het Europeesche luchtverkeer. In Europa wordt dezen zomer liet KI.M- net uitgebreid met drie nieuwe verbindin gen niet een totale lengte van 2000 traject- kilometer. Dat zijn de nieuwe lijn naar Os lo, met doorverbindingen op het Noorsche luchtnet naar Bergen en Stavanger, de nieuwe verbinding via Kopenhagen en Stockliolm naar Helsinki, welke lijn vooral in 1940 tijdens de Olympische spelen van groote beteekenis kan worden, en de nieuwe rechtstreeksche lijn naar Zwitserland, naar Bazel en Zuerich, een traject dat de K.L.M. verscheidene jaren niet gevlogen heeft. Madrid, dat thans in Franco's is. De Derny-motor kan dus beschouwd wor den als een tussclienvorm van de tandem en groote stayers-motor. Rijden achter zoo'n Derny-motor is niet gemakkelijk en om het goed te doen is een serieust- training vereischt D* renner moet den afstand, waarop hij achter den motor kan rijden, met de minste inspan- ning, goed aanvoelen. Doet hij dat met, dan zal het „contact" met den motor die een rol als bij een stavermotor mist zoo nu en dan worden verbroken en zal hij dientengevolge windstooten opvangen, die veel van zijn krachten kunnen vergen. Het aantrekkelijke van een race achter Derny-motoren is natuurlijk de geweldige snelheid, waarmede gangmakei en renner over het wegdek suizen, duizenden en dui zenden zullen dan ook van de course getuige willen zijn. Met de spoorwegen is samenwerk'ng ge zocht, zoodat. men ui alle deelen van het land het station Scheveningen zal kunnen bereiken tegen gereduceerden prijs. Van tal van officieele instanties en vereenigin- gen is voorts medewerking verkregen. De meest fameuze renners aan den start! m weinig woorden

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 2