Race achter Derny moto/en
I WERELD
BOODE STEK
arbeidsloon
Postviuchten op Indië
U/iehenneti
Een evenement voor ons land:
UoeU-al
K.L.M. slaat haar
vleugels uit
Hij is
er wèg van!
Mussert en Arnold Meijer
ia bet gedraag
Vóór en tegen van
het ontwerp-Romme
Geen wonder, dat een rooker
„wèg" is van zoo'n smakelijk piipje
Roode Ster TabakDe geurigste,
lekkerste rooktabak 1
F RANK E tCH
FRANMPEtCH
SAIHmamca
salamanca
sal>?manca
MADRl
tiboreiA
(kap palos
&TAOENA
MALAOA
4 miK/t
A frik/)
0 rn/K/r
NIEMEIJER'S
6, 10 en per
13 ct. ha" on*
^ZELDZAAM ZACHT EN LICHT IN DE PIJP!
WIE IS VERANTWOORDELIJK VOOR
HET GROOTE GEZIN?
Blijkens het Yoorloopig Verslag der Twee
de Kamer op het ontwerp van wet houden
de wettelijke regelen inzake kinderbijslag
verzekering betuigen zeer vele leden hun
instemming met dit ontwerp.
Het het oog op de concurrentie-verhou-
dingen mag het voor den ondernemer geen
verschil maken, of hij arbeiders met veel
dan wel met weinig kinderen in zijn dienst
heeft.
Persoonlijke verantwoordelijk
heid.
Sommige leden, die in beginsel tegen een
kinderbijslagregeling geen bezwaar hebben,
jouden toch liever gezien hebben, dat deze
niet bij de wet verplicht ware gesteld. Voor
op behoort naar de meening dewr leden te
ttaan, dat elk persoonlijk de verantwoorde
lijkheid draagt voor het onderhoud van het
gezin, dat hij gevormd heeft.
Verscheidene andere leden betoo-
gen, dat ook bij de vorming van een
gezin aan de natuur geen vrij spel
kan gelaten worden, vooral als men
de lasten daarvan niet zelf kan dra
gen.
Intusschen zijn de leden, hier aan het
woord, wel bereid aan het tot stand komen
van een regeling in den geest van het ont
werp, mede te werken.
Kinderrijke gezinnen nuttig voor
de gemeenschap?
Sommige leden maken tegen het ontwerp
ernstig bezwaar, o.m. omdat zij het niet met
den minister eens zijn, dat kinderrijke ge
zinnen voor het welzijn Van de gemeenschap
van groote waarde zijn. Een wetenschappe
lijk onderzoek heeft integendeel uitgewezen,
dat de groote gezinnen te vinden zijn in de
lagere klassen der bevolking en het grootste
aantal minder begaafden uit groote gezin
nen voorkomt. Zij zijn van oordeel, dat het
welzijn van ons volk eerder eischt, dat in
dit opzicht, verantwoordelijkheid-gevoel
wordt aangekweekt.
De „cel van het volk".
Andere leden beschouwen het gezin als de
cel van het volk en zien in het groote ge
zin de voorwaarde voor de volkstoekomst.
Zij wijzen daarbij op de zorg voor het ge
zin, en in het bijzonder voor het groote ge
zin in de fascistische landen.
Van andere zijde wordt uitvoerig gepleit
voor uitbreiding van de voorgestelde rege
ling tot de zelfstandigen.
Wèl groote directeuren, maar geen
kleine boeren
Weer anderen onderstrepen dit pleidooi
hieraan toevoegend, het niet te kunnen mo-
tiveeren, dat directeuren van groote naani-
looze vennootschappen alleen omdat zij for
meel in loon-dienst zijn, onder de wet zullen
vallen, terwijl bijv. kleine boeren van de
voordeelen der kinderbijslagregeling worden
uitgesloten.
Elders in het verslag wordt opne
ming van de zelfstandigen in het ont
werp met nadruk ontraden.
Enkele leden achten het minder juist, dat
voor de ontworpen regeling de naam „ver
zekering" is gekozen. Verzekeren, doet men
De marechaussée sta hen bijl
Het Eerste Kamerlid Van Vessem, heeft
aan den minister van Justitie de volgende
.vragen gesteld:
Heeft de minister kennis genomen van
de volgende feiten:
Te Bndel (Noord-Brabant) zijn op 24
Maart jl. tijdens een verkiezingsrede van
den heer Arnold Meijer, die aldaar door een
vijandige groep met den kreet „leve de R.K.
Staatspartij" ontvangen werd, de auto van
den heer Meijer en die van een van diens
geestverwanten op de door de gemeente
politie aangewezen parkeerplaats gemoles
teerd. omgeworpen en gedeeltelijk vernield.
Te Hoensbroek (Limburg) is op 27 Maart
JL tijdens een verkiezingsiede van ir. A.
A. Mussert, diens auto op de door de ge
meentepolitie aangewezen parkeerplaats
gemolesteerd en ernstig beschadigd.
Is de minister niet van meening, dat in
Noord-Brabant en Limburg ook aan niet
tot de R.K. Staatspartij behoorende rede
naars bescherming van personen cn goed be
hoort te worden verleend?
De heer Van Vessem vraagt tenslotte, of,
waar de gemeentepolitie niat in staat blijkt
de vereischte bescherming te verleenen, de
ordebewaring tijdens de verkiezingsvergade
ringen in N.-Brabant en Limburg niet on
verwijld aan de Kon. Marechaussée dient te
worden opgedragen.
Valk
(heenreis)
Zilverreiger
(terugreis)
Buizerd
(terugreis)
Uil
(heenreis)
Wielewaal
(terugreis)
Vertrek van
Singap. 31 Mrt
Napels 31 Mrt.
Jodhp. 31 Mrt,
Napels 31 Mrt,
Medan 31 Mrt
Aankomst te
Band. 31 Mrt.
Jodhp. 31 Mrt.
Bagd. 31 Mrt.
Alex. 31 Mrt.
Rang. 31 Mrt.
zich tegen kwade risico's. In casu is daarvan
geen sprake.
Verscheidene leden pleiten voor het stel
len van een loongrens, gelijk die ook in de
Ziektewet voorkomt, bijv. tot f3000.—.
Het hoeveelste kind?
Het binnenlandsche luchtnet.
Het binnenlandsche luchtnet zal ongeveer
op dezelfde wijze gevlogen worden als ver
leden jaar. Alleen de dienst op Twente
blijft gestaakt, omdat de belangstelling er
voor te gering is, terwijl, gezien de groote
belangstelling voor het binnenlandsche
luchtverkeer in het noorden en vooral in
Friesland, op deze lijn groot materieel zal
worden ingezet.
Op 16 April a.s. zal evenals de beide vo
rige jaren de zomerdienst geopend worden
met een formatievlucht van een groot aan
tal K.L.M. vliegtuigen, de „Zilvervloot", ho
ven een deel van het land.
Een tweede Zuid-Afrika-vlucht?
Gezien het succes van de „Reigervlucht"
naar Afrika overweegt de K.L.M. om in het
komende najaar, maar dan iets eerder, zoo
dat men in begin December reeds weer te
rug is, een tweede commercieele extra-
vlucht naar Zuid-Afrika te maken, in de
hoop, dat een aantal vertegenwoordigers
van den Nederlandschen Handel hieraan
deel zal willen nemen.
De materieel-kwestie.
Over de materieel-kwestie is op de pers
conferentie weinig gesproken. Zooals ech
ter reeds uit het jongste antwoord van den
Minister van Waterstaat in de Eerste Ka
mer is gebleken, zou de minister de KLM.
geen toestemming weigeren om in het bui
tenland over te gaan tot aankoop van die
vliegtuigen, welke zij onmiddellijk noodig
heeft.
De D.C. 5 is een hoogdekker, ingericht
voor het vervoer van 22 passagiers en voor
zien van een inklapbaar landingsgestel met
neuswiel. Het wordt als zeer economisch be
schouwd, terwijl het door de neuswielcon-
structie een groote veiligheid heeft en bij
de landing een korten uitloop heeft. Het
vliegtuig heeft in technisch opzicht en wat
het comfort der passagiers betreft de goe
de eigenschappen van de oudere Douglas-
typen en daarnaast nog tal van verbeterin
gen Bij gebruik van cyclone F 62 motoren
bedraagt de kruissnelheid 294 k.m. per uur
De Indiëdienst.
Omtrent versnelling van de Indië-dienst
kon de heer Plesrnan nog niets vaststaands
mededeelen. Dat hield verband met de ma
teriaalkwestie en deze is nog niet opgelost.
Goed voorbereide organisatie
van het wielercriterium te Sche-
veningen.
Met een onderbreking van drie
jaar zal dit seizoen te Scheveningen
wederom een wielercriterium wor
den gehouden. De datum daarvan is
vastgesteld op 10 Juni a.s. De wed
strijden vangen om half vier aan
met een uurwedstrijd voor ama
teurs en onafhankelijken, waarna
om half vijf het hoofdnummer be
gint en wel een 100 k.ma race voor
internationale renners achter Der-
ny-motoren.
De organisatie van dit wielercriterium
is in handen van de heeren J. van Eek, E.
P. van Lanschot en J. C. F. van Buuren.
Hoe degelijk men de organisatie van dit
evenement voorbereidt, bleek ons, toen wij
de bijzonderheden over dezen wedstrijd ver
namen. Opzettelijk heeft men de start voor
het groote nummer in den laten namiddag
gezet, opdat toeschouwers uit allo deelen
des lands en naar men verwacht ook
uit België de race kunnen bijwonen.
Iels geheel nieuws.
De „Derny-gangmaking" is iets
geheel nieuws en heeft in het bui
tenland, waar men er proeven mee
nam, geheel voldaan. Het is een groot
rijwiel, ongeveer ter lengte van een
tandem, waarvan de motoi in het
frame is gebouwd, doch waarvan
de benzinetank zich op het stuur
bevindt. Het is mogelijk de top
snelheid van dit voertuig, die 50 km.
bedraagt, te verhoogen door mee te
trappen, zoodat de gangmaker ook
zijn wielren-capaciteiten moet too-
nen.
FRANCO TRIOMFATOR. Steeds vaster omsloot Franco's vuist in de algeloopen ja
ren republikeinsch Spanje. Op kaartje I ziet men de situatie in 1936, waarop het witte
gedeelte het overwonnen gebied weergeeft. Kaartje II vertoont den toestand in Juli
1937, na den val van Bilbao. Op. nr. III zien wij de triomfen na de bezetting van
Barcelona. Kaartje IV geelt een beeld van de huidige situatie: heel Spanje van Franco!
Wat den wedstrijd zelf betreft, de baan,
welke voornamelijk de Boulevard beslaat, is
ongeveer 5 K.M. lang en wordt 21 maal ge
reden.
Men 'zal de beste renners uit binnen- en
buitenland uitnoodigen. Reeds staat de deel
neming vast van Marcel Kint, wereld
kampioen op den weg, en van Cor Wals.
Voorts worden onderhandelingen gevoerd
met de Italiaansche renners Burtali, Rossi
cn Martano, de Spanjaarden Montero en 13e-
rariderro, de Fransche renners Anton Magne,
Pélissier, Lapébie en Archambaud, de Belgen
Kaers, Danneels, De Kuyscher, Sylver Maes,
Ward.je Vissers, de Luxemburgers Mayerus,
Clemens cn Mersch, de Duitsche renners Ki-
lian, Vopcl, Wengler cn Schön, de Zwitsers
Amberg, Egli, Litschie en Knecht, de Denen
Jacobson, Danholt, Stieler en Christensen en
ten slotte de Nederlanders Middelkamp,
Boeven, Pelleanaers, Slaats, Pijnenburg,
Schulte, v. Amsterdam, v. Schijndel, v. d.
Broek, Grocnewegen cn van der Vijver,
In totaal zullen aan het hoofdnummer 28,
aan het voorafgaande nummer 80 renners
deelnemen.
De start en finish hebben plaats onder de
pier.
De organisatoren hebben vrijwel niets aan
het toeval overgelaten om dit sportieve «ve-
nement te doen slagen, zoodat dit wielercri
terium zoowei voor de wielersport, als voor
de badplaats Scheveningen zeer zeker een
succes zal beteekenen.
Vooral het optreden van van Amsterdam
mag met belangstelling tegemoet worden ge
zien. In Frankrijk heeft hij zich reeds een re
putatie als renner achter Derny-motorcn ver
worven. Hij boekte daar prachtige succes
sen en wordt dan ook in sommige wieier-
kringen als een favoriet van het Schevcning-
sche criterium beschouwd. Zeer zeker zal vaq
Amsterdam eer. aardig woordje meespreken,
maar zijn „tegenstrevers" bezitten zulke kwa-
liteiten, dat wij niet gaarne een favoriet
zouden aanwijzen.
BOB GLENDENNING TIEN JAAR
BONDSTRAINER.
Nadat de trainer van den Kon. Ncd
Voetbalbond, Bob Glcndcnning, die tien jaar
m deze functie werkzaam is, Donderdag
avond op het V.U.C.-veld door den heer Her-
berts van de Keuze-Commissie is toegespro
ken, is deze populaire figuur in de Neder-
landsche voetbalwereld gisterochtend op het
Bondsbureau van den K.N.V.B. gehuldigd
Verschillende officials voerden het woord
en boden geschenken aan, voor de spelers
van het Nederlandsch elftal sprak Kick Smit.
De sportieve jubilaris heeft met enkele
woorden de vele sprekers beantwoord: hij
was zichtbaar onder den indruk.
Poolsche handelsdelegatie in Boedapest.
Een Poolsche economische delegatie is te
Boedapest aangekomen. In diplomatieke
kringen te Boedapest meent men te weten,
dat de besprekingen vooral betrekking
zullen hebben op het brengen van een
heid in de spoorwegtarieven, welke noo
dig is geworden doordat thans een reclit-
streckschc verbinding bestaat tusschen
Hongarije cn Polen.
Geld van de Duitsche Rijksbank in beslag
genomen. De Amerikaansche fiscus
heeft last gegeven tot inbeslagneming van
een deel der fondsen, die door de rijks
bank zijn gedeponeerd bij de federale re
servebank, wegens nict-betaling van in
komstenbelasting. In officieele kringen
verklaart men, dat deze maatregel geen
vijandige actie beteekent ten aanzien van
Duitschland. Bedoeling is een inzicht te
krijgen in de winstsaldi.
Goudstroom uit Europa. Wanneer dei
Queen Mary heden te Cherbourg aanloopt,
zal goud aan boord worden gebrachttyot
een waarde van 1.250.000 pond sterling^ be
stemd voor de Federal Reserve Board te
New York. Zesduizend kilogram goud komt
uit Brussel en 2500 kilogram uit Zürich.
De Aquitania is te New York aangeko
men met een lading goud ter waarde van
35 millioen dollar, hetgeen het totaal van
de sedert het begin der week in Amerika
aangekomen goudzendingen brengt op 210
millioen.
De organisatie van het Zwitsersche leger.
Het ministerie van landsverdediging heeft
den federalen raad een ontwerp voorge
legd, dat betrekking heeft op de hulp
diensten voor het leger. Hiérbij zullen alle
mannen van 20 tot 60 jaar volgens be
kwaamheid en geschiktheid hulpdiensten
moeten verrichten. Ook vrouwen kunnen
zich vrijwillig voor dezen dienst melden.
Het Zweedsche leger versterkt. De Zweed-
sche regeering heeft gelast, dat een aantal
roeraten, die hun dienstplicht in termijnen
zouden verrichten, ononderbroken onder de
wapenen moeten komen.
Roemeensch—Fransch handelsverdrag getee-
kend. Te Parijs is een handelsverdrag
tusschen Roemenië en Frankrijk ondertee
kend.
Voor veilig verkeer te Londen. Een hooge-
huiscommissie heeft ter bevordering der
veiligheid o.a. de volgende voorstellen in
gediend: verplichte inschrijving van rijwie
len, die een nummerplaat zouden moeten
dragen. Wielrijders zouden zich tegen wet
telijke aansprakelijkheeid moeten verzeke
ren en wielrijders onder de tien jaar zou
den niet op den weg toegelaten moeten
worden.
Poolsche handel met Engeland uitgebreid.
Vernomen wordt, dat de Poolsche hout-ex
porteurs hun zaken niet Engeland aan-
zienlijl? zullen uitbreiden, zulks als gevolg
vaiy de jongste veranderingen, ontstaan
door do Duitsche annexatie van Tsjecho-
olowakije en Memel cn het nieuwe Duitsch-
Roemeensche handelsverdrag.
Jongere soldaten in Engeland. Tijdens
net Lagerhuisdebat heeft kapitein Bal-
tour namens More Bclisha medegedeeld,
aat de regeering besloten heeft den mi
nimum-leeftijd voer toelating van vrij
willigers in het geregelde en het territo-
lagen, Vfm 18 t0t 17^ jaar te vei"
In het Verslag wordt voorts nog door ver
schillende groepen de wenschelijkrieid ge
uit. resp. den kinderbijslag niet bij het der
de, maar bij het vierde kind te doen aan
vangen, een eenheidsbijslag in te voeren en
de pleegkinderen en natuurlijke kinderen,
met wier verzorging de loontr. belast is,
onder de bepalingen te doen vallen. Daar
entegen zijn andere leden het met de
in het ontwerp vervatte regelingen ten aan
zien van deze drie problemen, geheel eens.
Bezwaar wordt nog gemaakt, dat de kos
ten van den kinderbijslag op de bedrijven
komen te rusten.
Tenslotte geven eenige leden den minis
ter in overweging, een loonklasse in het
ontwerp op te nemen voor weekloonen van
f 18 en minder en daaraan evenredige
maand en dagloonen voor welke klasse de
kinderbijslag fü.10 per kind en per arbeids
dag zou bedragen Daarop zou dan moeten
volgen een klasse, waarin het weekloon
zou zijn te stellen op f 18f24 en de bij
slag op f 0.15, benevens nog twee klassen
met bijslagen van f 0.20 en f 0.25.
Groot materiaal op de binnenland
sche luchtlijnen. Uitbreiding van
het Europeesche luchtverkeer.
EEN TWEEDE ZUID-AFRIKA-VLUCHT?
Uit de traditioneele mededeelingen van
den heer Plesman, directeur van de K.L.M.
voor den aanvang van den zomerdienst blijkt
dat het luchtverkeer zich blijft uitbreiden.
In het najaar komen nieuwe luchtlijnen in
Europa en in West-Indië. Komende herfst
zal de luchtvloot worden uitgebreid met
vier Douglas DC 5 toestellen.
Een blik op één van de hoofdstraten
hand
Omtrent de D.C. 4 viel nog weinig te zeg
gen. Wel meende hij dat' men, alvorens tot
een verbinding Amsterdam-Batavia in 2K
dag over te gaan, een tusschenstadium van
een verbinding in 4 dagen zou moeten in
stellen Wanneer men den afstand in 2H
dag kon afleggen, zou men wellicht ook het
aantal diensten van 3 tot 2 per week kun
nen terugbrengen, waarbij dan op den duur
wel eens zou kunnen blijken, dat de verdere
uitbreiding van liet verkeer toch weer drie
diensten per week noodig zou maken.
Het Europeesche luchtverkeer.
In Europa wordt dezen zomer liet KI.M-
net uitgebreid met drie nieuwe verbindin
gen niet een totale lengte van 2000 traject-
kilometer. Dat zijn de nieuwe lijn naar Os
lo, met doorverbindingen op het Noorsche
luchtnet naar Bergen en Stavanger, de
nieuwe verbinding via Kopenhagen en
Stockliolm naar Helsinki, welke lijn vooral
in 1940 tijdens de Olympische spelen van
groote beteekenis kan worden, en de nieuwe
rechtstreeksche lijn naar Zwitserland, naar
Bazel en Zuerich, een traject dat de K.L.M.
verscheidene jaren niet gevlogen heeft.
Madrid, dat thans in Franco's
is.
De Derny-motor kan dus beschouwd wor
den als een tussclienvorm van de tandem
en groote stayers-motor.
Rijden achter zoo'n Derny-motor is niet
gemakkelijk en om het goed te doen is
een serieust- training vereischt D* renner
moet den afstand, waarop hij achter den
motor kan rijden, met de minste inspan-
ning, goed aanvoelen. Doet hij dat met,
dan zal het „contact" met den motor die
een rol als bij een stavermotor mist zoo
nu en dan worden verbroken en zal hij
dientengevolge windstooten opvangen, die
veel van zijn krachten kunnen vergen.
Het aantrekkelijke van een race achter
Derny-motoren is natuurlijk de geweldige
snelheid, waarmede gangmakei en renner
over het wegdek suizen, duizenden en dui
zenden zullen dan ook van de course getuige
willen zijn.
Met de spoorwegen is samenwerk'ng ge
zocht, zoodat. men ui alle deelen van het
land het station Scheveningen zal kunnen
bereiken tegen gereduceerden prijs. Van
tal van officieele instanties en vereenigin-
gen is voorts medewerking verkregen.
De meest fameuze renners aan
den start!
m weinig
woorden