Door grooten omzet, lage prijzen
Alarm
^pretrihbeurten
watersport in Den Helder
De H. W.N. gaat fubileeren
Een clubhuis in de maak
Oefeningen als
voorzorgs
maatregelen
Karpetten- en loopers-étalages
Keuze uit meer dan 500 dessins
Spoorstraat 8-10 Den Helder
Onze reis naar
Noorwegen
Zaterdag 8 April 1939
Tweede Blad
Herinneringen aan weleer
l(
Autobusdienst naar Duinoord
Ziet heden weer onze moderne
Vraagt zichtzendingen
H.A.B.O.-zomerreizen
Driekwart Den Helder
op de been
Spanning in dc Marine-stad
KENT U
Dr. E. Hoekstra's
Bloedzuiverende
Gezond heidspillen
Den Helder
SsTSSS/r ""r:h~r J-
Onze eerste kennismaking; met de H.W.N.
Hatéort nu al weer van verscheidene jaren ge
leden.
Dat was op een dag, toen een felle Noord
wester het havenwater krulde en er hoeken
in kerfde, toen de bottervloot lag te rijen en
hobbelen tegen de steigers en de hemel er uit
zag als een grauw papieren zak, waar vuile
lakens uithingen.
We hadden den euvelen moed gehad een
uitnoodiging tot „mee-varen-op-een-jacht" te
aanvaarden" en zoo zeilden we de haven uit,
gestoken in smetteloos wit zeilpak, (extra ge
steven- en in de vouw) ons min of meer voelen
de als Allan Gerbauld.
ij',
V- Coen Bot, praeses der H. W. N.
Het werd een tragedie. Onze schipper bleek
te zijn wijlen de heer Heyboer en de twee en
een half uur dat deze ons op de ongewisse
haren achter het Kuitje den zeilersdood voor
oogen hield zullen ons bij blijven tot 't laatste
uur. -.Behalve dat er een -man te kort op dit
vloot-onderdeel was, bleek dat de „pers
plaats" bestond uit een geribt stukje hout,
waarop wrj, halverwege in het water, mochten
verblijven. Koud en „hufterig" moesten wij
de schoot vasthouden, hetgeen blijkbaar der
mate onhandig geschiedde, dat meergenoem-
'öe heer Heyboer ons op de hem welbekende
kernachtige wijze voor „koekebakker" en
-wat dies meer zij uitkafferde en alle lee-
ken-zeilers en persluyden naar de Sahara
verwenschte. Het slot bracht dat we een paar
vletten omzeilden, dat een zeil uit de lijken
'vloog én dat we meer dood dan levend de
veilige steiger bereikten, waarna we huis
waarts konden tijgen om daar een sterk ver-
haal op te hangen van de ontberingen, ang-
sten, zelfverloocheningen en pijnen, die men
aan boord van de „Tanneke" moest verdu
ren...
Ziedaar: onze eerste kennismaking met de
H. W. N.
Men zou hieruit kunnen concludeeren, dat
dit de eerste en laatste maal geweest was, dat
'we de gast waren van de watersportvereni
ging, maar niets is minder waar. Tal van
malen daarna mochten wij een cruise maken,
zij het op het Amstelmeer, of ergens anders
in de buitenwateren bij Nieuwediep, en steeds
weer was het ons een plezier in dit frissche,
sportieve en vroolijke milieu van zeilers, mo
torboot-eigenaars en cano-ers te vertoeven.
In dit opzicht zouden wij thans een aantal niet
onaardige mémoires kunnen releveeren; dit
lijkt ons echter minder noodzakelijk, aange
zien de H. W. N.-leden a.s. Donderdagavond
van hun secretaris ongetwijfeld wel een aar
dige cronique te hooren zullen krijgen.
Het begin.
10 Jaar H.W.N....
Hoe begon eigenlijk
de zeilerij in Den Hel
der? Het was de heer
H. W. Bakker van de
Binnenhaven, die fei
telijk als H.W.N.-
pionier aangeteekend
moet worden. Want
hij was de man, die
al lang vóór die 10
jaar een motorbootje
bezat (hetwelk hij
kon bezitten, omdat
hij van Waterstaat
in de Binnenhaven een
steigertje mocht heb
ben), de „Jettina",
waarmee hij de Nieu-
De heer H. W. Bakker wediepsche wateren
TT. t.- pleegde te doorklieven
een H.W.N.-p.omer ^ad°erhand kwamen
er een paar bij: Coen Bot met z'n motorboot
je en de heer Jaarsma met een zeiler. De heer
Langerak, praktijk-leeraar aan de Zeevaart
school in die dagen, bezat de „Quirinus",
waar hij met z'n jongens mee oefende, maar
bij dit kwartet bleef het voorloopig ook.
Toen werd er in het hoofd van den heer
Coolhaas een idee geboren en op zekeren dag
bereikte de Heldersche zeilers een uitnoodi
ging om bij elkaar te komen teneinde de
mogelijkheden van oprichting van een bur
gerlijke zeilclub onder het oog te zien. Met
z'n vijven is deze vergadering gehouden en
-het slot was, dat in de Heldersche Courant
een oproep geplaatst werd tot diegenen, die
er iets voor voelden om te gaan zeilen in
vereenigingsverband. Het was deze vergade
ring die op 13 April 1929 in Hotel Den Burg
gehouden werd, a.s. Donderdag dus precies
10 jaar geleden. Een 12-tal personen trad
toe en een bestuur werd gekozen. Dit eerste
Coolhaas (voorz.), Jaarsma (vice-voorz.), C.
Bot (secretaris), mej. Meta Coltof, (penning-
meesteresse) en Langerak, commisasris mate
rieel.
Het eerste en grootste probleem was nu:
hoe kreeg men een fatsoenlijke plaats als
eigen haven. Het trof dat Coen Bot .een stukje
in pacht had, dat geschikt bleek te zijn om
er een jacht-haven uit te doen geboren worden
en zoo ontstond, met slechts geringe onkos
ten, (het mocht ook bezwaarlijk duur zijn...)
het home voor de H.W.N.
Het begin was er en het bleek dat er be
hoefte bestond aan zoo'n georganiseerde
vereeniging. In '34 toch moest de haven uit
gebreid worden en thans is zij feitelijk
al weer te klein. In de toekomst kan men dan
ook zeker een vergrooting wel weer tegemoet
zien.
Met enkele leden begonnen, bestaat de club
thans uit niet minder dan 100 leden en dona
teurs, voornamelijk gepënsionneerden, jonge
lui en varensgasten, terwijl men beschikt
over een vloot van 60 vaartuigen (niet mee
gerekend nog de 31 cano's).
Of er dan niets meer te wenschen overge
bleven is bij dit 10-jarig jubileum?
Verre van dat. Ten eerste beschikt de HWN
niet over „goed water", dat wil zeggen, niet
over gunstig water om te zeilen. Men is altijd
verplicht bij wedstrijden naar het Amsteldiep
te trekken, terwijl men uiteraard veel last
ondervindt van de sluizen en bruggen die men
passeeren moet, wil men in open water komen
Dit is natuurlijk een niet geringe handicap.
Het tweede euvel is het gebrek aan een
vormige vaartuigen. Het is een zeer gemengd
allegaartje, wat men heden ten dage zoo in
de jachthaven ziet liggen. Men ziet er B.M.-
ers naast motorbooten, IJsselmeerkruisers
naast vogeljachtjes, een Regenboog naast
Staversche jollen, en een boeier naast een
cano. Voorts zijn er twee groote, zeevarende
jachten, n.1. die van dokter Vroom en dén heer
Bauhuis. Een zoo groote verscheidenheid is
uiteraard een belemmering voor het wedstrijd
zeilen.
Maar... tenslotte zijn daar de moeilijkheden
om overwonnen te worden en gezien het re
sultaat wat men in deze eerste tien jaren
bereiken mocht, is er hoop voor de toekomst.
Er gaat reeds binnenkort een wensch van
alle H.W.N.-leden in vervulling en wel het
ontstaan van een eigen clubgebouw, waarvan
•met den bouw juist Woensdag j.I. aangevan
gen is. Het wordt gebouwd op de" kade, over
de eanoloods heen. Vóór Hemelsvaartdag
hoopt men het nog gereed te hebben.
Wij laten hieronder volgen het huidige be-
bestuur vermeldt de namen van de heeren
at i
Hedenmiddag sirenegeloei, dat
tot geen ongerustheid aanlei
ding behoeft te geven.
Het geheele personeel van den lucht
beschermingsdienst, wordt door middel
van een advertentie in dit nummer
hedenmiddag op de hen aangewezen
posten opgeroepen. Wijk a wordt om
2.30 uur verwacht, wijk B. om 3 uur,
wijk C. om 3.30 uur, wijk D. om 4 uur
en wijk E. om 4.30 uur.
De hulppolitie moet om 5 uur aan het
hoofdbureau van politie zijn. Dit alles
geschiedt om de indeeling te kunnen
controleeren.
Voorts zullen hedenmiddag oefeningen
worden gehouden met de sirenes van
den luchtbeschermingsdienst, waarvan
er juist dezer dagen eenige aangekomen
zyn, zoodat de installatie momenteel
volledig is.
Het sirenegeloei behoeft dus geen en
kele reden tot ongerustheid te geven,
Al deze oefeningen worden slechts ge
nomen als voorzorgsmaatregel, zoodat
men op alle eventualiteiten voorbereid
stuur van de H.W.N.: de namen zijn: Voorz.
Coen Bot, secr., C. G. Vermeulen, penningm.,
P. C. Groot. Voorts een tweetal havencommis
sarissen: C. Boon en B. G. Kraane, en com
missaris S. Koorn; de heer Plasmeyer treedt
als commissaris voor de cano's op.
Donderdag wordt het 10-jarig bestaan ge
vierd.
Leden en genoodigden zullen dan tezamen
komen in het Kegelhuis, alwaar naast de
gebruikelijke complimentatie en een overzicht
der 10 verstreken jaren door den heer P. C.
Groot, de vermaarde oceaanreis van de „Zee
arend", „4000 mijl onder zeil" gedraaid zal
worden. Na de pauze vermeldt het program
een tafreel op de H.W.N.-haven „Goede
Kameraden", terwijl een dansje natuurlijk
niet ontbreekt.
Op de Paaschdagen zullen zeker honderden
stadgenooten een trip naar de Donkere
Duinen maken en dus heeft de heer v.d. Wijst
zijn busdienst ingeschakeld voor allen, die op
gemakkelijke en goedkoope wijze naar ons
natuurpark willen en die geen beschikking
hebben over een fiets, of die het gemak van
de bus prefereeren.
De route van de bus gaat van Fazanten
straat, Stationsplein, Polderweg, Middenweg.
Men zie voor tijden en prijzen desbetreffende
advertentie.
Karpetten
Hierin vindt U voor ieder interieur
een passend karpet of looper
ALLEEN BIJ
Fa. M. Klercq Zn.
Het home van de H.W.N., de jachthaven.
Niet van 22 tot 29 Juli, doch van
8 tot 15 Juli.
Wij moeten onze jeugdige Tarakanners
een teleurstelling bereiden. Dezer dagen
kregen we n.1. bericht van de Mij. Nederland,
dat de reis van 22 tot 29 Juli geheel bezet
was. Hoewel wij een dag na ontvangst der
circulaire onze aanvraag hadden ingezonden,
ïvas deze reis reeds volgeboekt.
We hebben nu een voorloopige afspraak
gemaakt voor de Tarakanreis van 8 tot
15 Juli. Weliswaar zyn de schoolvacanties
dan nog niet begonnen, maar het zal wel
licht mogelijk zijn, voor deze reis, die te
vens als een prachtige studiereis te be
schouwen is, een week vrij te krijgen.
Bovendien hebben we bij de „Nederland"
kunnen bedingen, dat de leeftijdsgrens
hooger gesteld wordt dan 19 jaar. In
principe was men daartoe bereid, zoodat
het waarschijnlijk mogelijk zal zijn, dat
we onze mannelijke abonné's tot 30 jaar
aan dezen bizonderen tocht, tegen den
lagen prijs van 35 gulden kunnen laten
deelnemen. Acht dagen naar Noorwegen
voor 35.
Het is ons, door omstandigheden (uitstedig-
heid) niet mogelijk daarover bizonderheden
te publiceeren voor volgende week Zaterdag.
We hopen dan de tocht te kunnen mededee-
len en de gelegenheid tot aanmelding open te
stellen.
Men melde zich nu dus nog niet, maar
houde reeds rekening met de mogelijkheid
een reis te kunnen maken naar het land der
duizend watervallen, zooals men voor een der-
gelijken prijs nimmer zal kunnen maken.
Het bekende Reisbureau H.A.B.O. te Alk
maar, heeft haar zomerreisprogramma weer
gereed, een programma dat er zijn mag, en
bij vorige jaren vergeleken een zeer belang
rijke uitbreiding heeft ondergaan.
De aanschaffing van drie splinternieuwe
zeer luxe reiswagens, maakt deze reizen nog
meer aantrekkelijk, terwijl de leiding der
tochten aan zeer deskundige handen is toe
vertrouwd.
Ook de kleinere en vooral ook de
Pinksterreizen vragen uw aandacht, en wij
verwijzen hiertoe gaarne naar de elders in
dit blad voorkomende advertentie.
Alarm.
Zou er één woord zijn, wat op den
Nieuwedieper méér indruk maakt dan dit
simpele woordje van slechts vijf letters?
Een woord, dat in zich houdt een streep
door verloven, een opkomst van thuis
zittende militairen in record-tijd en een
woord, dat beteekent, dat geen militair
zich meer buiten z'n schip, of buiten
z'n inrichting bevindt.
Gistermiddag wés het alarm.
Gistermiddag vlogen de trompetters weer
door de stad, zooals wij dat het laatste jaar
reeds enkele keeren meer gezien hebben. Door
dringend en zich ver voortplantend galmden
de klanken over de stadopkomen
alarm
Dan begint de rush.
Een rennen en draven en hollen en vliegen
om in den korst mogelijken tijd de afstand
huis-schip af te leggen. Ineens een spanning
in de, in feest-rust verzonken stad, Den
Helder ontwaakte. Het was anders dan bij
de voorgaande alarm-oefeningen. Men wist,
men voelde instinctief, dat het daar dreigde
in Zuid-Europa. Dat de autoriteiten tenslotte
niet voor niets de geheele marine van deze
stad zou oproepen op een feestdag.
Aan den buitenkant dreunde het. Van de
kustbatterij af werd het alarm-signaal ge
geven: driemaal vier schoten.
Men luisterde er naar en was het te ver
wonderen dat half Den Helder zich naar de
Buitenhaven spoedde, waar men het beste de
uitwerking van het alarm kon zien?
Rij aan rij stond het daar op de Buiten
haven: een gekrioel van auto's, fietsen en
wandelaars. Men besprak en bediscussieerde
de mogelijkheden van mobilisatie. De een
vermoedde dat het wel niet zoo'n vaart zou
loopen en de ander was het tegengestelde van
meening.
Voor in de haven lag H.Ms. „Sumatra".
Erop een gekrioel van officieren en minderen.
Men was werkzaam bij de batterijen, op de
brug, op het achterdek. Uit de pijp barstte
een vette rookkolom: die zich hing over den
geheelen „buitenkant", een vette sliert smook,
die log en sloom over de duizende belang
stellende burgers trok.
Verderop lag de „Gelderland". Ook hierop
activiteit en tempo, net als op de „Nautilus"
op de torpedobooten en de onderzeebooten.
Overal manschappen die zich aan boord
haastten, kortaf gegeven bevelen, en weg-
walmende rook uit de pijpen.
Voor de Marine-kazerne concentreerde zich
een deel der belangstelling: van alle kanten
kwamen de Jantjes aanhollen: met roode
koppen en buiten adem. Oogenblikkeltjk ver
dwenen ze in de kazerne.
Taxi's snorden af en aan: fietsen werden
nonchalant tegen de hekken voor de schepen
gesmeten..
Hoog op het Paleis, en eveneens op HMs.
..Wachtschip", hing het zg. optisch alarm
signaal; twee zwarte zakken.
Later in den middag kwam de oproep voor
het werfpersoneel. Waren de bazen en com
mandeurs reeds aanwezig, door middel van
de H.R.C.O. werden ook de sluiswachters,
takelaars, scheepsbeschieters,schilders en
werfsjouwers gealarmeerd, nog later kreeg
ook het kantoorpersoneel een sein. Toen begon
er ook bij de beide werfpoorten, een gehol en
gedraaf zooals men dat slechts zelden ziet:
de portiers hadden druk werk met het geven
van penningen en enkele malen was de poort
aan de Weststraat vrijwel verstopt door den
toeloop.
Den geheelen middag bleef het alarm
z'n uitwerking op de stad hebben: ook in
de binnenstad, waar zooals gewoonlijk
voor ons Bureau het publiek samen
dromde en de laatste bulletins besprak.
Daarnaast natuurlijk aan den buiten
kant; steeds verzamelde men zich weer
voor de schepen, als verwachtte men dat
deze a bout portant zouden uitvaren, of
voor de marine-kazerne, waar een aan
tal manschappen werden klaargemaakt
voor diensten buiten Willemsoord.
Deze pillen zuiveren het bloed, regelen de
spijsvertering en bevorderen de natuurlijke
verrichtingen des lichaams. 90 ct. of i 1,56 per
doos met gebruiksaanw. Verkrijgbaar in
Apotheken en Drogisterijen.
Ned. Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat)
le Paaschdag.
's Morgens 10.30 uur,
Ds. F. W. J. v. d. Poel.
Westerkerk (Helden der Zeeplein)
2e Paaschdag.
's Morgens 10.30 uur: Ds. H. A. Enkki&f.
Geref. Kerk (Julianapark)
le Paaschdag.
's Morgens 9 uur. Ds. Veenhuizen.
's Morgens 10.45 uur. Ds. Veenhuizen.
's Avonds 5.30 uur Ds. Tollenaar.
2e Paaschdag.
's Morgens 10 uur. Ds. Tollenaar.
Geref. Kerk (Rehoboth-Kerk)
le Paaschdag.
's Morgens 10 uür, Ds. Tollenaar,
's Avonds 5.30 uur Ds. Veenhuizen.
Oud Geref. Kerk (Hoogstraat)
le Paaschdag.
's Morgens 10 u. en 's avonds 5.30 uur
Leesdienst.
2e Paaschdag.
's Morgens 10 uur, leesdienst.
Chr. Geref. Kerk (Steengracht)
le Paaschdag.
's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur
de heer J. Rebel.
2e Paaschdag.
's Morgens 10 uur, de heer J. Rebel.
Herst. Evang. Luth. Gem. (Weezenstraat)
le Paaschdag..
's Morgens 10.30 u. Ds. W. J. F. Meiners.
2e Paaschdag.
's Morgens 10.30 uur, Ds. J. W. Meiner3.
Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht)
le Paaschdag.
's Morgens 10 uur Ds. P. J. Smidts.
Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76)
Pastoor H. J. Verhei).
le Paaschdag.
's Morgens 10 uur, H. Dienst.
's Avonds 7 uur, de Vespers.
2e Paaschdag.
's Morgens 10 uur, H. Dienst.
Evangelisatie (Palmstraat)
le Paaschdag.
's Morgens 10 uur, Ds. J. H. Jansen.
2e Paaschdag.
's Morgens 10 uur, Ds. J. H. Jansen.
Gebouw Middenstraat 117
le Paaschdag.
's Avonds 8 u., Evangelisatie-samenkomst
Evangelisatiegebouw (Vijzelstraat)
le Paaschdag.
10 uur samenkomst.
Zondagmiddag 4 uur, Straatprediking
Molenplein.
's Avonds 8 uur, Samenkomst.
2e Paaschdag.
'sN.m. 5 uur: Koffietafel en Getuigenis
samenkomst.
's Avonds 8 uur: Samenkomst.
Leger des Heils
le Paaschdag.
7 uur v.m. Paaschbidstond. Zangbr. en
muziek aanwezig.
10 uur v.m. Heiligingsdienst.
3.30 uur n.m. Openluchtsamenkomst in
het Julianapark.
8 uur n.m. Verlossingssamenkomst.
Kerk van Jezus Chr.stus, Janzendw.str. 8
le Paaschdag.
's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur
Samenkomsten.
T- HUISDUINEN
Ned. Herv. Gemeente
le Paaschdag.
's Morgens 9 uur, Ds. M. v. Wichen.
T- JULLANADORP
Ned. Herv. Gemeente
le Paaschdag.
's Morgens 10.30 uur, Ds. M. v. Wichen.
Zendingsgebouw „De Ster der Hope".
le Paaschdag
's morgens 10 uur:
Br. Landheer van Den Helder