Door grooten omzet, lage prijzen Alarm ^pretrihbeurten watersport in Den Helder De H. W.N. gaat fubileeren Een clubhuis in de maak Oefeningen als voorzorgs maatregelen Karpetten- en loopers-étalages Keuze uit meer dan 500 dessins Spoorstraat 8-10 Den Helder Onze reis naar Noorwegen Zaterdag 8 April 1939 Tweede Blad Herinneringen aan weleer l( Autobusdienst naar Duinoord Ziet heden weer onze moderne Vraagt zichtzendingen H.A.B.O.-zomerreizen Driekwart Den Helder op de been Spanning in dc Marine-stad KENT U Dr. E. Hoekstra's Bloedzuiverende Gezond heidspillen Den Helder SsTSSS/r ""r:h~r J- Onze eerste kennismaking; met de H.W.N. Hatéort nu al weer van verscheidene jaren ge leden. Dat was op een dag, toen een felle Noord wester het havenwater krulde en er hoeken in kerfde, toen de bottervloot lag te rijen en hobbelen tegen de steigers en de hemel er uit zag als een grauw papieren zak, waar vuile lakens uithingen. We hadden den euvelen moed gehad een uitnoodiging tot „mee-varen-op-een-jacht" te aanvaarden" en zoo zeilden we de haven uit, gestoken in smetteloos wit zeilpak, (extra ge steven- en in de vouw) ons min of meer voelen de als Allan Gerbauld. ij', V- Coen Bot, praeses der H. W. N. Het werd een tragedie. Onze schipper bleek te zijn wijlen de heer Heyboer en de twee en een half uur dat deze ons op de ongewisse haren achter het Kuitje den zeilersdood voor oogen hield zullen ons bij blijven tot 't laatste uur. -.Behalve dat er een -man te kort op dit vloot-onderdeel was, bleek dat de „pers plaats" bestond uit een geribt stukje hout, waarop wrj, halverwege in het water, mochten verblijven. Koud en „hufterig" moesten wij de schoot vasthouden, hetgeen blijkbaar der mate onhandig geschiedde, dat meergenoem- 'öe heer Heyboer ons op de hem welbekende kernachtige wijze voor „koekebakker" en -wat dies meer zij uitkafferde en alle lee- ken-zeilers en persluyden naar de Sahara verwenschte. Het slot bracht dat we een paar vletten omzeilden, dat een zeil uit de lijken 'vloog én dat we meer dood dan levend de veilige steiger bereikten, waarna we huis waarts konden tijgen om daar een sterk ver- haal op te hangen van de ontberingen, ang- sten, zelfverloocheningen en pijnen, die men aan boord van de „Tanneke" moest verdu ren... Ziedaar: onze eerste kennismaking met de H. W. N. Men zou hieruit kunnen concludeeren, dat dit de eerste en laatste maal geweest was, dat 'we de gast waren van de watersportvereni ging, maar niets is minder waar. Tal van malen daarna mochten wij een cruise maken, zij het op het Amstelmeer, of ergens anders in de buitenwateren bij Nieuwediep, en steeds weer was het ons een plezier in dit frissche, sportieve en vroolijke milieu van zeilers, mo torboot-eigenaars en cano-ers te vertoeven. In dit opzicht zouden wij thans een aantal niet onaardige mémoires kunnen releveeren; dit lijkt ons echter minder noodzakelijk, aange zien de H. W. N.-leden a.s. Donderdagavond van hun secretaris ongetwijfeld wel een aar dige cronique te hooren zullen krijgen. Het begin. 10 Jaar H.W.N.... Hoe begon eigenlijk de zeilerij in Den Hel der? Het was de heer H. W. Bakker van de Binnenhaven, die fei telijk als H.W.N.- pionier aangeteekend moet worden. Want hij was de man, die al lang vóór die 10 jaar een motorbootje bezat (hetwelk hij kon bezitten, omdat hij van Waterstaat in de Binnenhaven een steigertje mocht heb ben), de „Jettina", waarmee hij de Nieu- De heer H. W. Bakker wediepsche wateren TT. t.- pleegde te doorklieven een H.W.N.-p.omer ^ad°erhand kwamen er een paar bij: Coen Bot met z'n motorboot je en de heer Jaarsma met een zeiler. De heer Langerak, praktijk-leeraar aan de Zeevaart school in die dagen, bezat de „Quirinus", waar hij met z'n jongens mee oefende, maar bij dit kwartet bleef het voorloopig ook. Toen werd er in het hoofd van den heer Coolhaas een idee geboren en op zekeren dag bereikte de Heldersche zeilers een uitnoodi ging om bij elkaar te komen teneinde de mogelijkheden van oprichting van een bur gerlijke zeilclub onder het oog te zien. Met z'n vijven is deze vergadering gehouden en -het slot was, dat in de Heldersche Courant een oproep geplaatst werd tot diegenen, die er iets voor voelden om te gaan zeilen in vereenigingsverband. Het was deze vergade ring die op 13 April 1929 in Hotel Den Burg gehouden werd, a.s. Donderdag dus precies 10 jaar geleden. Een 12-tal personen trad toe en een bestuur werd gekozen. Dit eerste Coolhaas (voorz.), Jaarsma (vice-voorz.), C. Bot (secretaris), mej. Meta Coltof, (penning- meesteresse) en Langerak, commisasris mate rieel. Het eerste en grootste probleem was nu: hoe kreeg men een fatsoenlijke plaats als eigen haven. Het trof dat Coen Bot .een stukje in pacht had, dat geschikt bleek te zijn om er een jacht-haven uit te doen geboren worden en zoo ontstond, met slechts geringe onkos ten, (het mocht ook bezwaarlijk duur zijn...) het home voor de H.W.N. Het begin was er en het bleek dat er be hoefte bestond aan zoo'n georganiseerde vereeniging. In '34 toch moest de haven uit gebreid worden en thans is zij feitelijk al weer te klein. In de toekomst kan men dan ook zeker een vergrooting wel weer tegemoet zien. Met enkele leden begonnen, bestaat de club thans uit niet minder dan 100 leden en dona teurs, voornamelijk gepënsionneerden, jonge lui en varensgasten, terwijl men beschikt over een vloot van 60 vaartuigen (niet mee gerekend nog de 31 cano's). Of er dan niets meer te wenschen overge bleven is bij dit 10-jarig jubileum? Verre van dat. Ten eerste beschikt de HWN niet over „goed water", dat wil zeggen, niet over gunstig water om te zeilen. Men is altijd verplicht bij wedstrijden naar het Amsteldiep te trekken, terwijl men uiteraard veel last ondervindt van de sluizen en bruggen die men passeeren moet, wil men in open water komen Dit is natuurlijk een niet geringe handicap. Het tweede euvel is het gebrek aan een vormige vaartuigen. Het is een zeer gemengd allegaartje, wat men heden ten dage zoo in de jachthaven ziet liggen. Men ziet er B.M.- ers naast motorbooten, IJsselmeerkruisers naast vogeljachtjes, een Regenboog naast Staversche jollen, en een boeier naast een cano. Voorts zijn er twee groote, zeevarende jachten, n.1. die van dokter Vroom en dén heer Bauhuis. Een zoo groote verscheidenheid is uiteraard een belemmering voor het wedstrijd zeilen. Maar... tenslotte zijn daar de moeilijkheden om overwonnen te worden en gezien het re sultaat wat men in deze eerste tien jaren bereiken mocht, is er hoop voor de toekomst. Er gaat reeds binnenkort een wensch van alle H.W.N.-leden in vervulling en wel het ontstaan van een eigen clubgebouw, waarvan •met den bouw juist Woensdag j.I. aangevan gen is. Het wordt gebouwd op de" kade, over de eanoloods heen. Vóór Hemelsvaartdag hoopt men het nog gereed te hebben. Wij laten hieronder volgen het huidige be- bestuur vermeldt de namen van de heeren at i Hedenmiddag sirenegeloei, dat tot geen ongerustheid aanlei ding behoeft te geven. Het geheele personeel van den lucht beschermingsdienst, wordt door middel van een advertentie in dit nummer hedenmiddag op de hen aangewezen posten opgeroepen. Wijk a wordt om 2.30 uur verwacht, wijk B. om 3 uur, wijk C. om 3.30 uur, wijk D. om 4 uur en wijk E. om 4.30 uur. De hulppolitie moet om 5 uur aan het hoofdbureau van politie zijn. Dit alles geschiedt om de indeeling te kunnen controleeren. Voorts zullen hedenmiddag oefeningen worden gehouden met de sirenes van den luchtbeschermingsdienst, waarvan er juist dezer dagen eenige aangekomen zyn, zoodat de installatie momenteel volledig is. Het sirenegeloei behoeft dus geen en kele reden tot ongerustheid te geven, Al deze oefeningen worden slechts ge nomen als voorzorgsmaatregel, zoodat men op alle eventualiteiten voorbereid stuur van de H.W.N.: de namen zijn: Voorz. Coen Bot, secr., C. G. Vermeulen, penningm., P. C. Groot. Voorts een tweetal havencommis sarissen: C. Boon en B. G. Kraane, en com missaris S. Koorn; de heer Plasmeyer treedt als commissaris voor de cano's op. Donderdag wordt het 10-jarig bestaan ge vierd. Leden en genoodigden zullen dan tezamen komen in het Kegelhuis, alwaar naast de gebruikelijke complimentatie en een overzicht der 10 verstreken jaren door den heer P. C. Groot, de vermaarde oceaanreis van de „Zee arend", „4000 mijl onder zeil" gedraaid zal worden. Na de pauze vermeldt het program een tafreel op de H.W.N.-haven „Goede Kameraden", terwijl een dansje natuurlijk niet ontbreekt. Op de Paaschdagen zullen zeker honderden stadgenooten een trip naar de Donkere Duinen maken en dus heeft de heer v.d. Wijst zijn busdienst ingeschakeld voor allen, die op gemakkelijke en goedkoope wijze naar ons natuurpark willen en die geen beschikking hebben over een fiets, of die het gemak van de bus prefereeren. De route van de bus gaat van Fazanten straat, Stationsplein, Polderweg, Middenweg. Men zie voor tijden en prijzen desbetreffende advertentie. Karpetten Hierin vindt U voor ieder interieur een passend karpet of looper ALLEEN BIJ Fa. M. Klercq Zn. Het home van de H.W.N., de jachthaven. Niet van 22 tot 29 Juli, doch van 8 tot 15 Juli. Wij moeten onze jeugdige Tarakanners een teleurstelling bereiden. Dezer dagen kregen we n.1. bericht van de Mij. Nederland, dat de reis van 22 tot 29 Juli geheel bezet was. Hoewel wij een dag na ontvangst der circulaire onze aanvraag hadden ingezonden, ïvas deze reis reeds volgeboekt. We hebben nu een voorloopige afspraak gemaakt voor de Tarakanreis van 8 tot 15 Juli. Weliswaar zyn de schoolvacanties dan nog niet begonnen, maar het zal wel licht mogelijk zijn, voor deze reis, die te vens als een prachtige studiereis te be schouwen is, een week vrij te krijgen. Bovendien hebben we bij de „Nederland" kunnen bedingen, dat de leeftijdsgrens hooger gesteld wordt dan 19 jaar. In principe was men daartoe bereid, zoodat het waarschijnlijk mogelijk zal zijn, dat we onze mannelijke abonné's tot 30 jaar aan dezen bizonderen tocht, tegen den lagen prijs van 35 gulden kunnen laten deelnemen. Acht dagen naar Noorwegen voor 35. Het is ons, door omstandigheden (uitstedig- heid) niet mogelijk daarover bizonderheden te publiceeren voor volgende week Zaterdag. We hopen dan de tocht te kunnen mededee- len en de gelegenheid tot aanmelding open te stellen. Men melde zich nu dus nog niet, maar houde reeds rekening met de mogelijkheid een reis te kunnen maken naar het land der duizend watervallen, zooals men voor een der- gelijken prijs nimmer zal kunnen maken. Het bekende Reisbureau H.A.B.O. te Alk maar, heeft haar zomerreisprogramma weer gereed, een programma dat er zijn mag, en bij vorige jaren vergeleken een zeer belang rijke uitbreiding heeft ondergaan. De aanschaffing van drie splinternieuwe zeer luxe reiswagens, maakt deze reizen nog meer aantrekkelijk, terwijl de leiding der tochten aan zeer deskundige handen is toe vertrouwd. Ook de kleinere en vooral ook de Pinksterreizen vragen uw aandacht, en wij verwijzen hiertoe gaarne naar de elders in dit blad voorkomende advertentie. Alarm. Zou er één woord zijn, wat op den Nieuwedieper méér indruk maakt dan dit simpele woordje van slechts vijf letters? Een woord, dat in zich houdt een streep door verloven, een opkomst van thuis zittende militairen in record-tijd en een woord, dat beteekent, dat geen militair zich meer buiten z'n schip, of buiten z'n inrichting bevindt. Gistermiddag wés het alarm. Gistermiddag vlogen de trompetters weer door de stad, zooals wij dat het laatste jaar reeds enkele keeren meer gezien hebben. Door dringend en zich ver voortplantend galmden de klanken over de stadopkomen alarm Dan begint de rush. Een rennen en draven en hollen en vliegen om in den korst mogelijken tijd de afstand huis-schip af te leggen. Ineens een spanning in de, in feest-rust verzonken stad, Den Helder ontwaakte. Het was anders dan bij de voorgaande alarm-oefeningen. Men wist, men voelde instinctief, dat het daar dreigde in Zuid-Europa. Dat de autoriteiten tenslotte niet voor niets de geheele marine van deze stad zou oproepen op een feestdag. Aan den buitenkant dreunde het. Van de kustbatterij af werd het alarm-signaal ge geven: driemaal vier schoten. Men luisterde er naar en was het te ver wonderen dat half Den Helder zich naar de Buitenhaven spoedde, waar men het beste de uitwerking van het alarm kon zien? Rij aan rij stond het daar op de Buiten haven: een gekrioel van auto's, fietsen en wandelaars. Men besprak en bediscussieerde de mogelijkheden van mobilisatie. De een vermoedde dat het wel niet zoo'n vaart zou loopen en de ander was het tegengestelde van meening. Voor in de haven lag H.Ms. „Sumatra". Erop een gekrioel van officieren en minderen. Men was werkzaam bij de batterijen, op de brug, op het achterdek. Uit de pijp barstte een vette rookkolom: die zich hing over den geheelen „buitenkant", een vette sliert smook, die log en sloom over de duizende belang stellende burgers trok. Verderop lag de „Gelderland". Ook hierop activiteit en tempo, net als op de „Nautilus" op de torpedobooten en de onderzeebooten. Overal manschappen die zich aan boord haastten, kortaf gegeven bevelen, en weg- walmende rook uit de pijpen. Voor de Marine-kazerne concentreerde zich een deel der belangstelling: van alle kanten kwamen de Jantjes aanhollen: met roode koppen en buiten adem. Oogenblikkeltjk ver dwenen ze in de kazerne. Taxi's snorden af en aan: fietsen werden nonchalant tegen de hekken voor de schepen gesmeten.. Hoog op het Paleis, en eveneens op HMs. ..Wachtschip", hing het zg. optisch alarm signaal; twee zwarte zakken. Later in den middag kwam de oproep voor het werfpersoneel. Waren de bazen en com mandeurs reeds aanwezig, door middel van de H.R.C.O. werden ook de sluiswachters, takelaars, scheepsbeschieters,schilders en werfsjouwers gealarmeerd, nog later kreeg ook het kantoorpersoneel een sein. Toen begon er ook bij de beide werfpoorten, een gehol en gedraaf zooals men dat slechts zelden ziet: de portiers hadden druk werk met het geven van penningen en enkele malen was de poort aan de Weststraat vrijwel verstopt door den toeloop. Den geheelen middag bleef het alarm z'n uitwerking op de stad hebben: ook in de binnenstad, waar zooals gewoonlijk voor ons Bureau het publiek samen dromde en de laatste bulletins besprak. Daarnaast natuurlijk aan den buiten kant; steeds verzamelde men zich weer voor de schepen, als verwachtte men dat deze a bout portant zouden uitvaren, of voor de marine-kazerne, waar een aan tal manschappen werden klaargemaakt voor diensten buiten Willemsoord. Deze pillen zuiveren het bloed, regelen de spijsvertering en bevorderen de natuurlijke verrichtingen des lichaams. 90 ct. of i 1,56 per doos met gebruiksaanw. Verkrijgbaar in Apotheken en Drogisterijen. Ned. Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat) le Paaschdag. 's Morgens 10.30 uur, Ds. F. W. J. v. d. Poel. Westerkerk (Helden der Zeeplein) 2e Paaschdag. 's Morgens 10.30 uur: Ds. H. A. Enkki&f. Geref. Kerk (Julianapark) le Paaschdag. 's Morgens 9 uur. Ds. Veenhuizen. 's Morgens 10.45 uur. Ds. Veenhuizen. 's Avonds 5.30 uur Ds. Tollenaar. 2e Paaschdag. 's Morgens 10 uur. Ds. Tollenaar. Geref. Kerk (Rehoboth-Kerk) le Paaschdag. 's Morgens 10 uür, Ds. Tollenaar, 's Avonds 5.30 uur Ds. Veenhuizen. Oud Geref. Kerk (Hoogstraat) le Paaschdag. 's Morgens 10 u. en 's avonds 5.30 uur Leesdienst. 2e Paaschdag. 's Morgens 10 uur, leesdienst. Chr. Geref. Kerk (Steengracht) le Paaschdag. 's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur de heer J. Rebel. 2e Paaschdag. 's Morgens 10 uur, de heer J. Rebel. Herst. Evang. Luth. Gem. (Weezenstraat) le Paaschdag.. 's Morgens 10.30 u. Ds. W. J. F. Meiners. 2e Paaschdag. 's Morgens 10.30 uur, Ds. J. W. Meiner3. Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht) le Paaschdag. 's Morgens 10 uur Ds. P. J. Smidts. Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76) Pastoor H. J. Verhei). le Paaschdag. 's Morgens 10 uur, H. Dienst. 's Avonds 7 uur, de Vespers. 2e Paaschdag. 's Morgens 10 uur, H. Dienst. Evangelisatie (Palmstraat) le Paaschdag. 's Morgens 10 uur, Ds. J. H. Jansen. 2e Paaschdag. 's Morgens 10 uur, Ds. J. H. Jansen. Gebouw Middenstraat 117 le Paaschdag. 's Avonds 8 u., Evangelisatie-samenkomst Evangelisatiegebouw (Vijzelstraat) le Paaschdag. 10 uur samenkomst. Zondagmiddag 4 uur, Straatprediking Molenplein. 's Avonds 8 uur, Samenkomst. 2e Paaschdag. 'sN.m. 5 uur: Koffietafel en Getuigenis samenkomst. 's Avonds 8 uur: Samenkomst. Leger des Heils le Paaschdag. 7 uur v.m. Paaschbidstond. Zangbr. en muziek aanwezig. 10 uur v.m. Heiligingsdienst. 3.30 uur n.m. Openluchtsamenkomst in het Julianapark. 8 uur n.m. Verlossingssamenkomst. Kerk van Jezus Chr.stus, Janzendw.str. 8 le Paaschdag. 's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur Samenkomsten. T- HUISDUINEN Ned. Herv. Gemeente le Paaschdag. 's Morgens 9 uur, Ds. M. v. Wichen. T- JULLANADORP Ned. Herv. Gemeente le Paaschdag. 's Morgens 10.30 uur, Ds. M. v. Wichen. Zendingsgebouw „De Ster der Hope". le Paaschdag 's morgens 10 uur: Br. Landheer van Den Helder

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 5