Boekbespreking
O K.K- oogst lauweren
te Alkmaar
Uaeélaê
Helder-combinatie-
schoolvoetbal 6-2
WxttidelLjioJii
ïlieuujjL uit Uh&
V isscherij
Verslag
van de Gemeentelijke
Arbeidsbeurs
fllabinefe'iicMen
Avro-jaarverslag 1938
„Doggersbank" in den storm
Vlootrevue te Rotterdam
<2en Zaa£
die geen
reclame maakl
uwA<dt iMlqelen,
adverteert daarom!
Tvmdasr 11 nam O.K.K. deel aan de te
Alkmaar gehouden wedstrijden van den Turn-
^XeleenuiSeS' na behaalden
a]°P d^nemers(sters) het speldje In de
ne-soneele wedstrijd, bestaande uit
S aan paard, brug. rek en ringen
Tevens werden nog behaald een len p J
voor vrije oefeningen door de meisjes en een
len prijs knotsoefeningen door de dames.
Al met al kan O.K.K. dus weer op een
auccesvollen dag terugzien.
De gedetailleerde uitslagen laten we hier
onder volgen
Gedetailleerde uitslag.
Het speldje verkregen:
Dames le graad. NIBrinksma. M. Forrer,
A CadotBakker, T. Brmksma Kok^
Dames 2e graad. J. de Wolf, A. Goutier,
T. Wüst, B. Beets, L. Leibbrand, A. Snel,
J Dames^é gmi ^A. Vervoort. M. v. d.
Wijngaard. C. Alexander, B_ Rietveld, J.
Roels. F. Boon, A. Groen, J. Tompot.
Heeren 3e graad. J. Baarda, H. Timme
Meisjes C. Drynus, T. de Beurs, C. Jole,
M Groothuis. J. Keetman. M Dijkshoorn,
R. Bak, J. Mos, N. Out, M. de Graaf, B.
Plaisier G. van Vliet, N. Labruyère.
Jongens. N. Hokke, J. de Haas. H. Schouten,
J. Tompot, F. Schouten, C. Berkeljon.
Het Schoolf elf tal. heeft het tegen een vrij
sterke Helder-combinatie niet kunnen bolwer
ken. Het werd een flinke nederlaag, hoewel
de cijfers wel eenigszins geflatteerd zijn. Ten
eerste was daar de storm, die de jongens be
lette om tot hun gewone spel te komen, iets
waarvan Helder dat vanzelfsprekend tech
nisch beter was, minder last had, en als fac
tor no. 2, was het de doelverdediger, die een
volkomen off-day had.
Toch maakte het geheel een aardige in
druk en met iets minder wind hadden de
studie-boys het er zeker veel beter afgebracht.
Voor de rust ging de strijd nog wel gelijk
op, in ieder geval deden de scholieren me
nig gevaarlijke aanval, maar de Leur s voor
zetten bereikten hun doel niet, temeer daar
Rottier de fout beging te veel naar binnen
te komen. Ook Zegel, die Blok verving, kon
maar weinig ballen onder controle krijgen,
daar hij steeds hechte verdedigers als Smit
en Steenbergen tegenover zich vond. Bij Hel
der had men het al gauw gevonden, van
Voerman's zijde moest het komen, eerst
schoot hij zelf, maar Blom keerde het schot,
doch na ongeveer een kwartier wist van Ton
geren een doelpunt te fabriceeren. Kort hier
na was het Voerman zelf die er 20 van
maakte en het had er alle schijn van, dat de
doelpuntenhonger nog niet gestild zou zijn.
De scholieren dachten er echter anders over
en zoowaar kreeg Rottier een kans van de
Leur, maar naast het doel verdween de bal.
Toch zou er een doelpunt komen, Verfaille
wist op handige wijze een tegenpunt te sco
ren, zoodat er weer volle hoop was, 21.
We dachten reeds aan den gelijkmaker toen
l.half Bakker, een pracht-voetballer, van ver
ren afstand een schot inzond, dat de keeper
nog juist kon keeren. Met deze korte over-
wichtsperiode was het al weer gauw afge-
loopen en Brinkmans c.s. moesten alle zeilen
weer bijzetten om verder onheil te voor
komen, wat hun tot aan de rust althans ge
lukte. In de tweede helft was het feitelijk een
strijd op het schooldoel en het pleit zeer ze
ker voor de verdedigers, dat Helder slechts
als gevolg van kostbare fouten een half do
zijn volmaakte.
Rottier stond nu midvoor en bijna had hij
weer succes, maar de bal verdween over het
doel.
Toen begon de misère, want Siersma had
binnen de vijf minuten twee fouten afge
straft en de stand op 41 gebracht en even
later deed van Tongeren ook weer eens van
zich spreken en het was 51. De scholieren
gingen echter onvermoeid verder en hoewel
hun aanvallen absoluut ongevaarlijk waren,
moest de Witte defensie weer even op haar
qui-vive zijn. Nog éénmaal lukte het Rot
tier zich een kans te scheppen en om den
uitloopenden doelverdediger den stand op 52
te brengen. In de verdere periode zakte het
spelpeil nog meer en toen de actieve Siersma
het Schoolelftal duidelijk maakte, dat ook een
achterhoede niet knoeien mag en dus het
halve dozijn volgemaakt had, was het pleit
beslecht en kondigde scheidsrechter Freeke,
het einde aan van dezen in uiterst sportieve
verstandhouding gespeelden wedstrijd.
„BLOEMBOLLENTOCHT".
Aan den Zondag door de wandelsportver-
eeniging „De Wandeltoerist" te Haarlem,
uitgeschreven Bloembollen-tocht, namen een
18-tal leden van onze plaatselijke vereeniging
„De Zilvermeeuw" met succes deel.
Het parcours liep geheel door de in bloei
staande bollenvelden in de prachtige om
geving van Haarlem. De honderden deel
nemers aan dezen wandeltocht hebben,
ondanks het minder zomersche weer, volop
genoten van de kleurenpracht, welke ons land
thans in de omgeving van Hillegom biedt.
URK, 20 April 1939.
Door 30 vaartuigen werd heden aan de Ge
meentelijke Vischafslag alhier aangevoerd: 636
pond Kuilpaling, van 1397 pond per vaartuig
prijs 201^—23 et.; 338 pond Lrjn- of beugaal',
22—24 ct. en 300 pond Poonen, 34 ct., alles
per pond.
URK, 21 April.
Door 36 vaartuigen werd heden aan den
Gemeentelijken Vischafslag alhier aangevoerd:
710 pond kuilpaling. van 1218 pond per
vaartuig, prijs 2022 ct.; 360 pond lijn- of
beugaal, 212314 ct.; 100 pond Noordzee-
schol, 1415 ct. en 40 pond schar, 1012 ct.
Alles per pond.
Over de maand Maart 1939.
Mannen.
Aanbiedingen kwamen in van:
5 bakkers (1 ben. 18 j 24 bankwerkers
(17 ben. 18 i.), 9 bollenarbeiders (4 ben. 18
j.). 1 brugwachter. 16 chauffeurs, 4 conciër
ges. 2 controleurs, 5 electriciens (ben. 18 j.1,
8 grondwerkers, 1 incasseerder, 13 kantoorbe
dienden, 1 etaleur, 1 kapper, 2 kellners, 1 kok,
16 landarbeiders, 8 loopknechts (ben. 18 JJ,
4 matrozen (1 ben. 18 j.), 14 metselaars,1
meubelmaker (ben. 18 j.), 6 monteurs (ben. 18
i.) 1 motordrijver, 8 opperlieden, 1 scheep
maker, 25 schilders (7 ben. 18 j.), 2 smeden,
1 steenzetter, 1 straatmaker 1 stucadoor, 1
stuurman, 32. timmerlieden (6 ben. 18 J.L dl
transp.arbeiders, 8 tuinlieden, 81 werklieden
(6 ben. 18 j.), 3 winkelbedienden.
Totaal: 338 personen.
Aanvragen kwamen in om:
3 bakkers (1 ben. 18 j 4 bankwerkers (1
ben 18 j.), 1 chauffeur, 2 electriciens (ben. 18
i.) 2 huisknechts, 3 kantoorbedienden, 9 land
arbeiders, 9 loopknechts (ben. 18 j.1 metse
laars, 1 monteur (ben. 18 j.), 2 motordrijvers,
1 opperman, 14 schilders (1 ben. 18 j.), 1 stof
feerder, 10 timmerlieden (1 ben. 18 j.), 8
transp.arbeiders, 3 tuinlieden, 43 werklieden
(10 ben. 18 j.1 winkelbediende (ben. 18 j.).
Totaal: 124 personen.
Geplaatst werden:
1 bakker, 3 bakschippers te Lemmer, 4 bank
werkers (1 ben. 18 j.), 1 chauffeur, 2 huis
knechts, 3 kantoorbedienden, 9 landarbeiders,
5 loopknechts (ben. 18 j.), 2 matrozen te Gro
ningen, 8 metselaars (2 te Anna Paulowna),
1 monteur (ben. 18 j.), 2 motordrijvers, 1 op
perman, 13 schilders (1 ben. 18 j.), 1 stoffeer
der, 9 timmerlieden (1 ben. 18 j'.8 transp.-
arbeiders, 3 tuinlieden, 38 werklieden (10 ben.
18 j.).
Totaal: 114 personen.
Aan het einde der verslagmaand stonden in
geschreven:
10 bakkers, 1 bakschipper, 34 bankwerkers
(19 ben. 18 j.)1 boekbinder, 30 bollenarbei
ders (4 ben. 18 j.), 4 brugwachters, 43 chauf
feurs, 1 colporteur, 15 conciërges, 1 construc
tiewerker, 3 controleurs, 12 electriciens (6
ben. 18 j.), 1 etaleur, 81 grondwerkers, 2
huisknechts, 8 incasseerders, 21 kantoor
bedienden, 2 kappers, 7 kellners, 4 kleer
makers, 4 koks (1 ben. 18 j.), 1 koperslager,
99 landarbeiders, 5 letterzetters, 2 loodgieters,
4 loopknechts (1 ben. 18 j.), 3 machinisten,
3 magazijnbedienden, 4 matrozen, 6 metse
laars, 1 meubelmaker ben. 18 j., 8 monteurs
(5 ben. 18 j.)2 motordrijvers, 20 opperlieden,
4 reizigers, 5 scheepmakers (1 ben. 18 j.
34 schilders (1 ben. 18 j.1 schoenmaker,
5 slagers, 7 smeden (1 ben. 18 j.), 2 steen
zetters, 2 stoffeerders, 6 stokers, 3 straat
makers, 2 stuurlieden, 35 timmerlieden (6 ben.
18 j.)1 touwslager, 159 transportarbeiders,
9 tuinlieden, 5 visschers, 1 voerman, 1 vracht
rijder, 318 werklieden (4 ben. 18 j.)3 winjtel-
bedienden. Totaal 1046 personen.
Vrouwen.
Aanbiedingen kwamen in vam
6 dagdienstboden, 10 dagmeisjes, 4 dienst
boden, 2 kamermeisjes, 1 kantoorbediende ben.
18 j., 5 morgenmeisjes (3 ben. 18 j.), 1 tweede
meisje, 1 verkoopster, 23 werksters. Totaal:
53 personen.
Aanvragen kwamen in om:
12 dagdienstboden, 13 dagmeisjes, 9 dienst
boden, 1 kamerwerkmeisje, 1 kantoorbediende
ben. 18 j., 14 morgenmeisjes (9 ben. 18 j.)
1 modiste, 1 naaister, 2 noodh. dienstboden,
1 tweede meisje, 1 typiste, 3 verkoopsters,
18 werksters. Totaal: 77 personen.
Geplaatst werden
3 dagdienstboden, 3 dagmeisjes, 3 dienst
boden, 4 morgenmeisjes (3 ben. 18 j.), 1
tweede meisje, 2 verkoopsters, 16 werksters.
Totaal 32 personen.
Aan het einde der verslagmaand stonden
ingeschreven:
1 dagdienstbode, 1 dienstbode intern, 1
kantoorbediende ben. 18 j., 4 morgenmeisjes
(3 ben. 18 j.), 5 schilsters, 14 werksters.
Totaal: 26 personen.
Vooral de beren trekken nog altyd^Tn'bezockeT'van den ^entuin. ^Ul kunnen
ze een paar kunstjes maken of ze ammuseeren de menschen door hun grappig spe
De officier van administratie der 2e klasse
H. A. Keijser is geplaatst aan boord van
H. Ms. opleidingsschip „Van Speijk".
Verschenen is het jaarverslag 1938 van den
Avro, welke omroep zich blijkens dit ver
slag mag verheugen in een gezonde en sterke
positie. Niettegenstaande verschillende oor
zaken de uitgaven belangrijk deden stijgen,
werd een bedrijfswinst gemaakt van 375.000,
waardoor het saldo middelen ondanks op
drastische wijze verrichte afschrijvingen,
klom van ruim 2.833.000 op Januari 1938
tot ruim 3.082.000 op 1 Januari 1939.
Deze sterke kapitaalpositie geeft echter nog
geen volledig beeld van de welvaart van
dezen omroep, zooals deze blijkt uit de balans.
Hierop zijn b.v. de studio's in Hilversum, het
kantoorgebouw in Amsterdam en tal van
andere waardevolle eigendommen voor een
boekwaarde van 1 vermeld.
Het ledental bereikte in 1938 de record
hoogte van 202.910.
De gemiddelde bijdrage per hoofd der leden
liep in 1938 met 9 cent terug.
„Wij hebben," schrijft de heer Vogt in zijn
inleiding, „de oorzaken daarvan in vroeger
verschenen jaarverslagen te vaak ontleed om
er nu weer over te beginnen. Als men in
dezen teruggang naar een lichtpunt wil zoe
ken is het alleen dit: het tempo, waarin de
daling zich voltrekt, vertraagt".
Het verslag, dat in den vorm van een fraai
geillustreerd boekwerkje van 50 pagina's ver
scheen, bevat geestig gevonden grafieken,
waardoor men in één oogopslag een beeld van
den toestand krijgt en van de ontwikkeling
daarvan uit die van vorige jaren.
De „Doggersbank", het jacht van den heer
De Boer, directeur van de Maatschappij „Ne
derland" is Zaterdagmorgen om half elf de ha
ven van Nieuwediep binnengeloopen. Om zes
uur was het jacht, bemand met den schipper
en vier heeren, uit de haven van IJmuiden
vertrokken. Er stond toen reeds een Wester
storm, windkracht 6, die later tot windkracht
7 toenam. De „Doggersbank" maakte dan
ook een zeer snellen overtocht en was in
goed vier uur voor de haven van Nieuwe
diep. In verband met de toenemende wind
kracht oordeelden de heeren het wenschelijk
voorloopig deze haven binnen te loopen en
wat handzamer weer af te wachten om de
terugreis te aanvaarden.
Het scheepje had, niettegenstaande het
ruwe weer, geen enkele averij opgeloopen.
Het is gisterenmorgen weer naar zee ver
trokken.
Propaganda voor onze weermacht
ter zee op den Coolsingel.
Over eenige dagen zal het oogenblik
aanbreken, waarnaar heel Rotterdam
reeds thans met groote belangstelling
uitziet: het moment waarop 19 oorlogs
schepen van de Nederlandsche vloot met
volle bemanning en bewapening, de vlag
gen in top en geëscorteerd door vlieg
tuigen, den Nieuwen Waterweg zullen
opstevenen om midden in de stad, op het
breede water van de Maas, ligplaats te
nemen. Het zal het grootste militaire
schouwspel worden, dat Rotterdam in
lange jaren heeft beleefd.
Een kruiser, een flottieljeleider, een artille
rie-instructieschip, twee kanonneerbooten, drie
mijnenleggers, vier onderzeebooten, drie tor
pedobooten en vier mijnenvegers zullen aan
deze vlootrevue ter eere van den verjaardag
van H. K. H. Prinses Juliana deelnemen, doch
daarbij zal het niet blijven. Het geschut zal
donderen over het water. Zoeklichten, lucht
afweergeschut en bombardementsvliegtuigen
zullen in actie komen, de duikbooten zullen
haar capaciteiten demonstreeren, en wat de
Rotterdammers in bijzondere mate verheugt,
de stafmuziek van de Koninklijke marine en
de muziek van pijpers en tamboers zal drie
dagen lang door de stad schetteren, terwijl om
streeks 1000 mariniers en matrozen met stram-
men pas door de straten zullen marcheeren.
Het is geen wonder, dat vooral de Rot-
terdamsche jeugd zich verkneukelt bij dit
vooruitzicht, en zij was het dan ook, die
vanavond de neuzen platdrukte tegen de
groote spiegelruiten van het in frissche
kleuren geschilderde „Vlootpaviljoen", dat
ter inleiding van de vlootdagen en als pro
paganda voor de Nederlandsche marine in
het algemeen in luttelen tijd midden op den
Coolsingel werd gebouwd, en dat heden
avond officieel werd geopend.
In dit gebouwtje, dat op initiatief van de
afdeeling Rotterdam van de Koninklijke
Nederlandsche Vereeniging „Onze Vloot"
door ir. J. W. C. Boks werd ontworpen,
en dat geheel betaald werd door de ge
zamenlijke scheepswerven te Rotterdam en
omgeving, benevens door enkele vooraan
staande reeders en bankiersfamilies, heeft
men op uiterst suggestieve en smakelijke
wijze alles bijeengebracht, wat voor de
vlootpropaganda dienstig kan zijn. Ook de
gemeentelijke technische dienst en het elec-
triciteitsbedrijf verleenden zeer royaal hun
medewerking, en het resultaat van deze
samenwerking is dan ook bijzonder ge
slaagd.
Veel te zien.
Achter de spiegelruiten staan voortreffelijke
modellen van onze nieuwste oorlogsschepen en
watervliegtuigen opgesteld. Men vindt er
prachtige foto's van de Tromp, die met een
snelheid van 65 km het water klieft. Men ziet
er de geheele Nederlandsche vloot in silhouet-
vorm. Met groote kleurige wereldkaarten
maakt men er duidelijk, welke gevaren „Ne
derland-Overzee" kunnen bedreigen. Er wordt
gewezen op het enorme belang, dat het behoud
van Nederlandsch-Indië voor ons land
be teekent en op de wanden zijn sug
gestieve leuzen aangebracht, waarin gepleit
wordt voor een Nederlandsch slageskader en
voor andere begeerenswaardige zaken. Dat alles
is aangevuld met beroemde uitspraken van ad
miraal De Ruyter en andere groote mannen.
Op het dak prijkt een hooge gepavoiseerde
mast, en helrood geschilderde reddingsboeien
zijn als ornamenten gebezigd. In het gebouwtje
kan men alle gewenschte inlichtingen over de
Nederlandsche vloot krijgen. Er worden bro
chures en tijdschriften verstrekt, en nauwelijks
was het paviljoen hedenavond geopend of de
koopers en belangstellenden verdrongen zich
reeds in de deuropening.
In de komende dagen zal het gebouwtje, dat,
na gebruik in Rotterdam, elders in het land
dienst zal gaan doen, ongetwijfeld een mag
neet blijken, die vele voorbijgangers op den
Coolsingel naar zich toe zal trekken. Het vormt
in deze woelige dagen een waardige en sympa
thieke propaganda voor de Nederlandsche
vloot, een doel, dat slechts de instemming van
iederen Nederlander kan hebben. Intusschen
wachten de Rotterdammers, terdege voorbe
reid, op de groote dingen die komen gaan
Drie Zeventien-eeuwsche admiraals.
Piet Heyn, Witte de With, Jan Evertsen door
J. C. M. Warnsinck. Patria-serie Nederl.
Cultuur-geschiedenis. Uitgave P. N. van
Kampen Zn., N.V., Amsterdam. Ingen.
2.25, geb. 2.75.
In de bekende Patria-serie neemt dit boek
wel een zeer bijzondere plaats in. Op hoogst
objectieve wijze, gesteund door een uitgebreide
bronnenstudie, wordt den lezer een getiouw
beeld geschetst van de Nederlandsche zeege
schiedenis tijdens de' grootste helft der 17e
eeuw. Maar de schrijver heeft zich dat niet tot
hoofddoel gesteld. Hoofdzaak is de beschrij
ving van het leven der drie, in den titel ge-
nemde mannen, die als admiraals van s lands
vloot in dat tijdperk op den voorgrond traden
en wier namen met gulden letters in het boek
der historie zijn geschreven.
Waar men in onzen ttfd deze admiraa's be
schouwd als personen van wie het vaderland
veel te danken heeft, zal men bij het lezen
van dit boek met verwondering ervaren, dat
zij in hun tijd geenszins als zoodanig behan
deld en geëerd zijn. Door verschillende om
standigheden, zoowel van politieken als van
financieelen aard, werd hun dikwijls het
hoognoodige onthouden om hnu taak naar be-
hooren te vervullen.
Ergernis over gebrek aan de zoo noodzake
lijke medewerking der Staten, welke zich bij
elk hunner op verschillende wijze manifes
teerde, gevoegd bij hun licht-gekwetste eer
zucht en vaak onderlingen naijver, critiek op
het beleid van hun lastgevers en gelijken, dat
alles was voor hen vaak oorzaak van veel
leed en onaangenaamheden. Piet Heyn be
hield onder alles zijn vast Godsvertrouwen,
zijn rustigen aard en scherp verstand. Hij
werd in zijn tijd vooral geëerd voor zijn ver
overing van de „Zilvervloot", terwijl niet ge
rept werd van het groot aandeel dat hij had
in het brengen van een gezonden en krijgs-
haftigen geest onder het scheepsvolk van
hoog tot laag en omtrent zijn nieuwe denk
beelden over rechtvaardigheid en het hand
haven van orde en tucht.
Witte de With was onbeheerscht, hard
vochtig voor z'n minderen en naijverig op z'n
meerderen. Daardoor verstoken van steun en
vriendschap. Toch dient hij niet vergeten te
worden; voor zijn bekwaamheid als zeeman,
zijn ontembare moed, als vecht-admiraal en
om zijn grenzenlooze liefde voor het vader
land. Een „wacker Cavallier".
Jan Evertsen, bijzonder gesteld op eer en
de positie van zijn provincie Zeeland en her
haaldelijk gepasseerd door jongeren. Evenals
de With miste hij den moreelen moed om zijn
lot gelaten te dragen en ook zijn dood was
een verlossing uit een zeer tragisch leven.
En zoo is dit boek niet geworden een do
cument van glorie en victorie, maar een be
schrijving van het ware leven deze vloot
voogden. Wellicht dat hierdoor vele „heilige
huisjes" omvergeworpen worden, het is niet
te ontkennen, dat men een juist en waar
beeld voor oogen krijgt. Een voortreffelijk
boek, dat wjj in de handen van vele lezers
wenschen.
V erzegelde harten door Emile Loring
Uitgave J. Philip Kruseman, Den Haag.
Ingen. 2.15, gebonden 2.90.
Van een industrieele onderneming zijn alle
firmanten bloedverwanten. Een hunner Brian,
ziet door verschillende oorzaken zijn huwelijks
geluk bedreigd, en bijna tèn onder gaan. Oor
spronkelijk was er nog een andere, vrouwelijke
firmant, die echter op haar eigen verzoek uit
gekocht is. Haar man, een zwak en minder
waardig type, tracht, zij het zonder resultaat,
een liefdesbetrekking met Brian's vrouw aan té
knoopen. Gelijktijdig stelt hij alle pogingen in
het werk, daarbij gesteund door z'n vrouw, om
aan het hoofd der onderneming te geraken en
bedient zich daarbij van alle mogelijke midde
len. Het boek behandelt deze strijd en tevens
die om de liefde van de twee genoemde men
schen, die enkele malen gevaar loopt schip
breuk te lijden. Een strijd, die ten gunste van
de hoofdpersonen uitvalt. Het boek is vol af
wisseling en, hoewel niet ontbloot van span
nende, soms adembeklemmende toestanden en
voorvallen, in een aantrekkelijken en eenvoudi-
gen trant gehouden. Logisch en aannemelijk
loopen de diverse gebeurtenissen in elkaar
over en de lezer blijft geboeid tot aan de cli
max, het blijde slot.
Van Socrates tot Bergson. Leven
en leer der groote denkers, door W Durant
Uitgave van L. J. C. Boucher, Den Haaa In
gen. 4.50, in prachtband 5.90.
Voor hen die gewoon zijn zich op filosofisch
of wijsgeerig gebied te bewegen, zal dif
ongetwijfeld een welkome aanwinst znzh
zullen er in kort bestek goede, oude keé„7L
een, hun levensbeschrijving en een hok
uiteenzetting van hun verschillende S
rige stelsels m terugvinden. Jsgee-
Maar ook voor nen, die vreemdelino.
wijsgeerig terrein is dit boek een ao °P
voor hen wellicht in nog belantriik nSt'
dan voor eerstgenoemde cateaorfe V mate
voorstelling te „aken als van 'lS?ÏÏ&£ï
iets dat vreemd is aan het werkelijke, jjet
tische leven. Pr*,,
Voor hen zijn namen als Socrate»
Aristoteles, Spinoza, Voltaire, Kant, sU H
hauer. Nietzsche, Russell en BergSOnchoPe,:
niet geheel en al onbekend, dan toch'
nietszeggende klanken. Hoogstens
zij gedachten op aan buitengewoon s.
nige zaken waarmede de phüosophen zij
gen op te houden. Dit publiek komt er We'
toe. en zeker niet gemakkelijk zich te
tot lezen, laat staan het bestudeeren der6^1-
ken van deze groote denkers. De stof L**-
te vreemd en de inkleeding meestal te eei e"
En deze nalatigheid is te betreuren omdat
zich er de gelegenheid tot verruiming
den blik en beter begrip van het geL>
leven door laat ontgaan '«I
Voor hen is dit boek als het ware gea„,
ven Door de uiterst prettige en leesba, t('
kleeding van de stof wordt het lezen een J1'
kelijk genoegen. Een genoegen zoo zeer
men dit niet verwacht zou hebben. Bijal<
verwerken" van dergelijke „geleerde" 1
„zware" kost. Men begint met er kennis 3
te nemen en wordt al direct gepakt door h
boeienden inhoud, onverschillig 0f nien 5
leest over en van Plato, Kant of wier
ook.
Steeds wordt men getroffen door iets t>,v
kends, dat animeert tot verder lezen en Vc'
doende wordt het kennisnemen tot een
wien /aj
UUCI1V.C „w. -- -- - CCII tya.,
geestelijke uitspanning en genoegen, een w
telijke vermeerdering van kennis en bescL
ving.
"6-
Wij troffen tot dusverre nog geen boek
dat op zoo voortreffelijke wijze
wekt voor de wijsbegeerte.
STOOMVAART MIJ. NEDERLAND.
Bintang, 22 April te IJmuiden (vastgemaakt
wegens slecht weer).
Soemba, 22 April van Amsterdam.
KON NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ
Ariadne, 22 April te Amsterdam.
Barneveid, 22 April van Amsterdam.
Colombia (th.), 23 April 's middags 11 u. 30
te Amsterdam verwacht.
Hercules, 21 April van Tunis.
Juno, 21 April van Piraeus.
Merope, 22 April te IJmuiden (vastgemaakt
wegens slecht weer).
Oberon, 22 April te IJmuiden (vastgemaakt
wegens slecht weer).
Orion, 21 April van Bourgas.
Pericles, 20 April van Curagao.
Pygmalion, 22 April van Rotterdam.
Telamon, 21 April te Liverpool.
Theseus, 21 April van Kopenhagen.
Titus, pass. 22 April Lydd.
Trajanus, 21 April van Rotterdam.
Ulysses, 22 Maart te Rotterdam.
KOTTER ÜAMSCHE LLOYD.
Baloeran (th.), 24 April te Southampton ver
wacht.
Garoet, 22 April van Rotterdam.
Indrapoera (u.), 21 April van Southampton.
Kota Radja (th.), 25 April 2 u. n.m. te Mar-
seille.
Tosari, 22 April van Rotterdam.
Weltevreden (u.)21 April van Suez.
STOOMVAART MIJ. OCEAAN.
Hector, 21 April van Yokohama.
Maron, 22 April te Amsterdam.
Myrmidon, 21 April van Port Said.
Protesilaus, 20 April te Osaka.
Theseus, 21 April van Penang.
KON. HOI.L. LLOYD.
Eemland, 21 April te Bremen.
Westland, 20 April te Hamburg.
KON PAKETVAART MAATSCHAPPIJ.
Banjoewangi, 2 lApril v. Sabang.
Boissevain, 17 April van Kohsichang.
Ruys, 21 April van Port Elisabeth.
Tegelberg, 21 April te Shanghai.
Van Heutsz, 21 April te Penang.
HOLLAND—AMERIKA LIJN.
Beemsterdijk, pass. 21 April Lizard.
Blommersdijk, 21 April te New York.
Delftdijk, 20 April te Los Angelos.
Drechtdijk, 22 April te Rotterdam.
Edam, 20 April te New Orleans.
Nieuw Amsterdam, 22 April v. Rotterdam.
Noordam, pass. 21 April Cape Race.
Spaarndam, 20 April te Houston.
Statendam, 21 April van New York.
JAVA—NEW-YORK LIJN.
Adrastus, 21 April te Penang.
Glaucus, 20 April van Dakar.
Kota Agoeng, pass. 21 April Kaap de Goede
Hoop.
Rhexenor, 21 April van Belawan.
Troilus, 20 April te Baltimore.
SILVER-JAVA PACIFIC-LIJN
Saparoea, 21 April te Manilla.
JAVA—ICHINA- JAPAN LIJN.
Tjibadak, 21 April van Shanghai.
Tjinegara, 20 April te Hongkong.
ROTTERDAMZUID-AMERIKA LIJN.
Algorab (th.), 21 April van Victoria.
EMZETCO LIJN.
Jonge Anthony, 21 April van Port Said.
HOLLANDWEST-AFRIKA LIJN.
Nitcrc?1"15' 22 April te Rotterdam.
Nigerstroom, u., 22 April v. Lc Verdon.
VEREENIGDE NED. SCHEEPVAART JÖ4'
(HollandAfrika Lyn).
Nhw?erk' U 21 APril te Las Palmas.
RindfoétU;' ApriI v' Port Soedan.
Randfontein (th.), 22 April van Zanzibaf-
(Holland—Oost-Azië Lijn).
GroboefkPtrk,(U 21 APril van Chefoo.
Grootekerk (th.), 21 April 8 u. 18 m. v-i*
82 mul Z.Z.W. van Niton
Tjikembang (th.), pass. 21'April Gibraltar.