Boekbespreking O K.K- oogst lauweren te Alkmaar Uaeélaê Helder-combinatie- schoolvoetbal 6-2 WxttidelLjioJii ïlieuujjL uit Uh& V isscherij Verslag van de Gemeentelijke Arbeidsbeurs fllabinefe'iicMen Avro-jaarverslag 1938 „Doggersbank" in den storm Vlootrevue te Rotterdam <2en Zaa£ die geen reclame maakl uwA<dt iMlqelen, adverteert daarom! Tvmdasr 11 nam O.K.K. deel aan de te Alkmaar gehouden wedstrijden van den Turn- ^XeleenuiSeS' na behaalden a]°P d^nemers(sters) het speldje In de ne-soneele wedstrijd, bestaande uit S aan paard, brug. rek en ringen Tevens werden nog behaald een len p J voor vrije oefeningen door de meisjes en een len prijs knotsoefeningen door de dames. Al met al kan O.K.K. dus weer op een auccesvollen dag terugzien. De gedetailleerde uitslagen laten we hier onder volgen Gedetailleerde uitslag. Het speldje verkregen: Dames le graad. NIBrinksma. M. Forrer, A CadotBakker, T. Brmksma Kok^ Dames 2e graad. J. de Wolf, A. Goutier, T. Wüst, B. Beets, L. Leibbrand, A. Snel, J Dames^é gmi ^A. Vervoort. M. v. d. Wijngaard. C. Alexander, B_ Rietveld, J. Roels. F. Boon, A. Groen, J. Tompot. Heeren 3e graad. J. Baarda, H. Timme Meisjes C. Drynus, T. de Beurs, C. Jole, M Groothuis. J. Keetman. M Dijkshoorn, R. Bak, J. Mos, N. Out, M. de Graaf, B. Plaisier G. van Vliet, N. Labruyère. Jongens. N. Hokke, J. de Haas. H. Schouten, J. Tompot, F. Schouten, C. Berkeljon. Het Schoolf elf tal. heeft het tegen een vrij sterke Helder-combinatie niet kunnen bolwer ken. Het werd een flinke nederlaag, hoewel de cijfers wel eenigszins geflatteerd zijn. Ten eerste was daar de storm, die de jongens be lette om tot hun gewone spel te komen, iets waarvan Helder dat vanzelfsprekend tech nisch beter was, minder last had, en als fac tor no. 2, was het de doelverdediger, die een volkomen off-day had. Toch maakte het geheel een aardige in druk en met iets minder wind hadden de studie-boys het er zeker veel beter afgebracht. Voor de rust ging de strijd nog wel gelijk op, in ieder geval deden de scholieren me nig gevaarlijke aanval, maar de Leur s voor zetten bereikten hun doel niet, temeer daar Rottier de fout beging te veel naar binnen te komen. Ook Zegel, die Blok verving, kon maar weinig ballen onder controle krijgen, daar hij steeds hechte verdedigers als Smit en Steenbergen tegenover zich vond. Bij Hel der had men het al gauw gevonden, van Voerman's zijde moest het komen, eerst schoot hij zelf, maar Blom keerde het schot, doch na ongeveer een kwartier wist van Ton geren een doelpunt te fabriceeren. Kort hier na was het Voerman zelf die er 20 van maakte en het had er alle schijn van, dat de doelpuntenhonger nog niet gestild zou zijn. De scholieren dachten er echter anders over en zoowaar kreeg Rottier een kans van de Leur, maar naast het doel verdween de bal. Toch zou er een doelpunt komen, Verfaille wist op handige wijze een tegenpunt te sco ren, zoodat er weer volle hoop was, 21. We dachten reeds aan den gelijkmaker toen l.half Bakker, een pracht-voetballer, van ver ren afstand een schot inzond, dat de keeper nog juist kon keeren. Met deze korte over- wichtsperiode was het al weer gauw afge- loopen en Brinkmans c.s. moesten alle zeilen weer bijzetten om verder onheil te voor komen, wat hun tot aan de rust althans ge lukte. In de tweede helft was het feitelijk een strijd op het schooldoel en het pleit zeer ze ker voor de verdedigers, dat Helder slechts als gevolg van kostbare fouten een half do zijn volmaakte. Rottier stond nu midvoor en bijna had hij weer succes, maar de bal verdween over het doel. Toen begon de misère, want Siersma had binnen de vijf minuten twee fouten afge straft en de stand op 41 gebracht en even later deed van Tongeren ook weer eens van zich spreken en het was 51. De scholieren gingen echter onvermoeid verder en hoewel hun aanvallen absoluut ongevaarlijk waren, moest de Witte defensie weer even op haar qui-vive zijn. Nog éénmaal lukte het Rot tier zich een kans te scheppen en om den uitloopenden doelverdediger den stand op 52 te brengen. In de verdere periode zakte het spelpeil nog meer en toen de actieve Siersma het Schoolelftal duidelijk maakte, dat ook een achterhoede niet knoeien mag en dus het halve dozijn volgemaakt had, was het pleit beslecht en kondigde scheidsrechter Freeke, het einde aan van dezen in uiterst sportieve verstandhouding gespeelden wedstrijd. „BLOEMBOLLENTOCHT". Aan den Zondag door de wandelsportver- eeniging „De Wandeltoerist" te Haarlem, uitgeschreven Bloembollen-tocht, namen een 18-tal leden van onze plaatselijke vereeniging „De Zilvermeeuw" met succes deel. Het parcours liep geheel door de in bloei staande bollenvelden in de prachtige om geving van Haarlem. De honderden deel nemers aan dezen wandeltocht hebben, ondanks het minder zomersche weer, volop genoten van de kleurenpracht, welke ons land thans in de omgeving van Hillegom biedt. URK, 20 April 1939. Door 30 vaartuigen werd heden aan de Ge meentelijke Vischafslag alhier aangevoerd: 636 pond Kuilpaling, van 1397 pond per vaartuig prijs 201^—23 et.; 338 pond Lrjn- of beugaal', 22—24 ct. en 300 pond Poonen, 34 ct., alles per pond. URK, 21 April. Door 36 vaartuigen werd heden aan den Gemeentelijken Vischafslag alhier aangevoerd: 710 pond kuilpaling. van 1218 pond per vaartuig, prijs 2022 ct.; 360 pond lijn- of beugaal, 212314 ct.; 100 pond Noordzee- schol, 1415 ct. en 40 pond schar, 1012 ct. Alles per pond. Over de maand Maart 1939. Mannen. Aanbiedingen kwamen in van: 5 bakkers (1 ben. 18 j 24 bankwerkers (17 ben. 18 i.), 9 bollenarbeiders (4 ben. 18 j.). 1 brugwachter. 16 chauffeurs, 4 conciër ges. 2 controleurs, 5 electriciens (ben. 18 j.1, 8 grondwerkers, 1 incasseerder, 13 kantoorbe dienden, 1 etaleur, 1 kapper, 2 kellners, 1 kok, 16 landarbeiders, 8 loopknechts (ben. 18 JJ, 4 matrozen (1 ben. 18 j.), 14 metselaars,1 meubelmaker (ben. 18 j.), 6 monteurs (ben. 18 i.) 1 motordrijver, 8 opperlieden, 1 scheep maker, 25 schilders (7 ben. 18 j.), 2 smeden, 1 steenzetter, 1 straatmaker 1 stucadoor, 1 stuurman, 32. timmerlieden (6 ben. 18 J.L dl transp.arbeiders, 8 tuinlieden, 81 werklieden (6 ben. 18 j.), 3 winkelbedienden. Totaal: 338 personen. Aanvragen kwamen in om: 3 bakkers (1 ben. 18 j 4 bankwerkers (1 ben 18 j.), 1 chauffeur, 2 electriciens (ben. 18 i.) 2 huisknechts, 3 kantoorbedienden, 9 land arbeiders, 9 loopknechts (ben. 18 j.1 metse laars, 1 monteur (ben. 18 j.), 2 motordrijvers, 1 opperman, 14 schilders (1 ben. 18 j.), 1 stof feerder, 10 timmerlieden (1 ben. 18 j.), 8 transp.arbeiders, 3 tuinlieden, 43 werklieden (10 ben. 18 j.1 winkelbediende (ben. 18 j.). Totaal: 124 personen. Geplaatst werden: 1 bakker, 3 bakschippers te Lemmer, 4 bank werkers (1 ben. 18 j.), 1 chauffeur, 2 huis knechts, 3 kantoorbedienden, 9 landarbeiders, 5 loopknechts (ben. 18 j.), 2 matrozen te Gro ningen, 8 metselaars (2 te Anna Paulowna), 1 monteur (ben. 18 j.), 2 motordrijvers, 1 op perman, 13 schilders (1 ben. 18 j.), 1 stoffeer der, 9 timmerlieden (1 ben. 18 j'.8 transp.- arbeiders, 3 tuinlieden, 38 werklieden (10 ben. 18 j.). Totaal: 114 personen. Aan het einde der verslagmaand stonden in geschreven: 10 bakkers, 1 bakschipper, 34 bankwerkers (19 ben. 18 j.)1 boekbinder, 30 bollenarbei ders (4 ben. 18 j.), 4 brugwachters, 43 chauf feurs, 1 colporteur, 15 conciërges, 1 construc tiewerker, 3 controleurs, 12 electriciens (6 ben. 18 j.), 1 etaleur, 81 grondwerkers, 2 huisknechts, 8 incasseerders, 21 kantoor bedienden, 2 kappers, 7 kellners, 4 kleer makers, 4 koks (1 ben. 18 j.), 1 koperslager, 99 landarbeiders, 5 letterzetters, 2 loodgieters, 4 loopknechts (1 ben. 18 j.), 3 machinisten, 3 magazijnbedienden, 4 matrozen, 6 metse laars, 1 meubelmaker ben. 18 j., 8 monteurs (5 ben. 18 j.)2 motordrijvers, 20 opperlieden, 4 reizigers, 5 scheepmakers (1 ben. 18 j. 34 schilders (1 ben. 18 j.1 schoenmaker, 5 slagers, 7 smeden (1 ben. 18 j.), 2 steen zetters, 2 stoffeerders, 6 stokers, 3 straat makers, 2 stuurlieden, 35 timmerlieden (6 ben. 18 j.)1 touwslager, 159 transportarbeiders, 9 tuinlieden, 5 visschers, 1 voerman, 1 vracht rijder, 318 werklieden (4 ben. 18 j.)3 winjtel- bedienden. Totaal 1046 personen. Vrouwen. Aanbiedingen kwamen in vam 6 dagdienstboden, 10 dagmeisjes, 4 dienst boden, 2 kamermeisjes, 1 kantoorbediende ben. 18 j., 5 morgenmeisjes (3 ben. 18 j.), 1 tweede meisje, 1 verkoopster, 23 werksters. Totaal: 53 personen. Aanvragen kwamen in om: 12 dagdienstboden, 13 dagmeisjes, 9 dienst boden, 1 kamerwerkmeisje, 1 kantoorbediende ben. 18 j., 14 morgenmeisjes (9 ben. 18 j.) 1 modiste, 1 naaister, 2 noodh. dienstboden, 1 tweede meisje, 1 typiste, 3 verkoopsters, 18 werksters. Totaal: 77 personen. Geplaatst werden 3 dagdienstboden, 3 dagmeisjes, 3 dienst boden, 4 morgenmeisjes (3 ben. 18 j.), 1 tweede meisje, 2 verkoopsters, 16 werksters. Totaal 32 personen. Aan het einde der verslagmaand stonden ingeschreven: 1 dagdienstbode, 1 dienstbode intern, 1 kantoorbediende ben. 18 j., 4 morgenmeisjes (3 ben. 18 j.), 5 schilsters, 14 werksters. Totaal: 26 personen. Vooral de beren trekken nog altyd^Tn'bezockeT'van den ^entuin. ^Ul kunnen ze een paar kunstjes maken of ze ammuseeren de menschen door hun grappig spe De officier van administratie der 2e klasse H. A. Keijser is geplaatst aan boord van H. Ms. opleidingsschip „Van Speijk". Verschenen is het jaarverslag 1938 van den Avro, welke omroep zich blijkens dit ver slag mag verheugen in een gezonde en sterke positie. Niettegenstaande verschillende oor zaken de uitgaven belangrijk deden stijgen, werd een bedrijfswinst gemaakt van 375.000, waardoor het saldo middelen ondanks op drastische wijze verrichte afschrijvingen, klom van ruim 2.833.000 op Januari 1938 tot ruim 3.082.000 op 1 Januari 1939. Deze sterke kapitaalpositie geeft echter nog geen volledig beeld van de welvaart van dezen omroep, zooals deze blijkt uit de balans. Hierop zijn b.v. de studio's in Hilversum, het kantoorgebouw in Amsterdam en tal van andere waardevolle eigendommen voor een boekwaarde van 1 vermeld. Het ledental bereikte in 1938 de record hoogte van 202.910. De gemiddelde bijdrage per hoofd der leden liep in 1938 met 9 cent terug. „Wij hebben," schrijft de heer Vogt in zijn inleiding, „de oorzaken daarvan in vroeger verschenen jaarverslagen te vaak ontleed om er nu weer over te beginnen. Als men in dezen teruggang naar een lichtpunt wil zoe ken is het alleen dit: het tempo, waarin de daling zich voltrekt, vertraagt". Het verslag, dat in den vorm van een fraai geillustreerd boekwerkje van 50 pagina's ver scheen, bevat geestig gevonden grafieken, waardoor men in één oogopslag een beeld van den toestand krijgt en van de ontwikkeling daarvan uit die van vorige jaren. De „Doggersbank", het jacht van den heer De Boer, directeur van de Maatschappij „Ne derland" is Zaterdagmorgen om half elf de ha ven van Nieuwediep binnengeloopen. Om zes uur was het jacht, bemand met den schipper en vier heeren, uit de haven van IJmuiden vertrokken. Er stond toen reeds een Wester storm, windkracht 6, die later tot windkracht 7 toenam. De „Doggersbank" maakte dan ook een zeer snellen overtocht en was in goed vier uur voor de haven van Nieuwe diep. In verband met de toenemende wind kracht oordeelden de heeren het wenschelijk voorloopig deze haven binnen te loopen en wat handzamer weer af te wachten om de terugreis te aanvaarden. Het scheepje had, niettegenstaande het ruwe weer, geen enkele averij opgeloopen. Het is gisterenmorgen weer naar zee ver trokken. Propaganda voor onze weermacht ter zee op den Coolsingel. Over eenige dagen zal het oogenblik aanbreken, waarnaar heel Rotterdam reeds thans met groote belangstelling uitziet: het moment waarop 19 oorlogs schepen van de Nederlandsche vloot met volle bemanning en bewapening, de vlag gen in top en geëscorteerd door vlieg tuigen, den Nieuwen Waterweg zullen opstevenen om midden in de stad, op het breede water van de Maas, ligplaats te nemen. Het zal het grootste militaire schouwspel worden, dat Rotterdam in lange jaren heeft beleefd. Een kruiser, een flottieljeleider, een artille rie-instructieschip, twee kanonneerbooten, drie mijnenleggers, vier onderzeebooten, drie tor pedobooten en vier mijnenvegers zullen aan deze vlootrevue ter eere van den verjaardag van H. K. H. Prinses Juliana deelnemen, doch daarbij zal het niet blijven. Het geschut zal donderen over het water. Zoeklichten, lucht afweergeschut en bombardementsvliegtuigen zullen in actie komen, de duikbooten zullen haar capaciteiten demonstreeren, en wat de Rotterdammers in bijzondere mate verheugt, de stafmuziek van de Koninklijke marine en de muziek van pijpers en tamboers zal drie dagen lang door de stad schetteren, terwijl om streeks 1000 mariniers en matrozen met stram- men pas door de straten zullen marcheeren. Het is geen wonder, dat vooral de Rot- terdamsche jeugd zich verkneukelt bij dit vooruitzicht, en zij was het dan ook, die vanavond de neuzen platdrukte tegen de groote spiegelruiten van het in frissche kleuren geschilderde „Vlootpaviljoen", dat ter inleiding van de vlootdagen en als pro paganda voor de Nederlandsche marine in het algemeen in luttelen tijd midden op den Coolsingel werd gebouwd, en dat heden avond officieel werd geopend. In dit gebouwtje, dat op initiatief van de afdeeling Rotterdam van de Koninklijke Nederlandsche Vereeniging „Onze Vloot" door ir. J. W. C. Boks werd ontworpen, en dat geheel betaald werd door de ge zamenlijke scheepswerven te Rotterdam en omgeving, benevens door enkele vooraan staande reeders en bankiersfamilies, heeft men op uiterst suggestieve en smakelijke wijze alles bijeengebracht, wat voor de vlootpropaganda dienstig kan zijn. Ook de gemeentelijke technische dienst en het elec- triciteitsbedrijf verleenden zeer royaal hun medewerking, en het resultaat van deze samenwerking is dan ook bijzonder ge slaagd. Veel te zien. Achter de spiegelruiten staan voortreffelijke modellen van onze nieuwste oorlogsschepen en watervliegtuigen opgesteld. Men vindt er prachtige foto's van de Tromp, die met een snelheid van 65 km het water klieft. Men ziet er de geheele Nederlandsche vloot in silhouet- vorm. Met groote kleurige wereldkaarten maakt men er duidelijk, welke gevaren „Ne derland-Overzee" kunnen bedreigen. Er wordt gewezen op het enorme belang, dat het behoud van Nederlandsch-Indië voor ons land be teekent en op de wanden zijn sug gestieve leuzen aangebracht, waarin gepleit wordt voor een Nederlandsch slageskader en voor andere begeerenswaardige zaken. Dat alles is aangevuld met beroemde uitspraken van ad miraal De Ruyter en andere groote mannen. Op het dak prijkt een hooge gepavoiseerde mast, en helrood geschilderde reddingsboeien zijn als ornamenten gebezigd. In het gebouwtje kan men alle gewenschte inlichtingen over de Nederlandsche vloot krijgen. Er worden bro chures en tijdschriften verstrekt, en nauwelijks was het paviljoen hedenavond geopend of de koopers en belangstellenden verdrongen zich reeds in de deuropening. In de komende dagen zal het gebouwtje, dat, na gebruik in Rotterdam, elders in het land dienst zal gaan doen, ongetwijfeld een mag neet blijken, die vele voorbijgangers op den Coolsingel naar zich toe zal trekken. Het vormt in deze woelige dagen een waardige en sympa thieke propaganda voor de Nederlandsche vloot, een doel, dat slechts de instemming van iederen Nederlander kan hebben. Intusschen wachten de Rotterdammers, terdege voorbe reid, op de groote dingen die komen gaan Drie Zeventien-eeuwsche admiraals. Piet Heyn, Witte de With, Jan Evertsen door J. C. M. Warnsinck. Patria-serie Nederl. Cultuur-geschiedenis. Uitgave P. N. van Kampen Zn., N.V., Amsterdam. Ingen. 2.25, geb. 2.75. In de bekende Patria-serie neemt dit boek wel een zeer bijzondere plaats in. Op hoogst objectieve wijze, gesteund door een uitgebreide bronnenstudie, wordt den lezer een getiouw beeld geschetst van de Nederlandsche zeege schiedenis tijdens de' grootste helft der 17e eeuw. Maar de schrijver heeft zich dat niet tot hoofddoel gesteld. Hoofdzaak is de beschrij ving van het leven der drie, in den titel ge- nemde mannen, die als admiraals van s lands vloot in dat tijdperk op den voorgrond traden en wier namen met gulden letters in het boek der historie zijn geschreven. Waar men in onzen ttfd deze admiraa's be schouwd als personen van wie het vaderland veel te danken heeft, zal men bij het lezen van dit boek met verwondering ervaren, dat zij in hun tijd geenszins als zoodanig behan deld en geëerd zijn. Door verschillende om standigheden, zoowel van politieken als van financieelen aard, werd hun dikwijls het hoognoodige onthouden om hnu taak naar be- hooren te vervullen. Ergernis over gebrek aan de zoo noodzake lijke medewerking der Staten, welke zich bij elk hunner op verschillende wijze manifes teerde, gevoegd bij hun licht-gekwetste eer zucht en vaak onderlingen naijver, critiek op het beleid van hun lastgevers en gelijken, dat alles was voor hen vaak oorzaak van veel leed en onaangenaamheden. Piet Heyn be hield onder alles zijn vast Godsvertrouwen, zijn rustigen aard en scherp verstand. Hij werd in zijn tijd vooral geëerd voor zijn ver overing van de „Zilvervloot", terwijl niet ge rept werd van het groot aandeel dat hij had in het brengen van een gezonden en krijgs- haftigen geest onder het scheepsvolk van hoog tot laag en omtrent zijn nieuwe denk beelden over rechtvaardigheid en het hand haven van orde en tucht. Witte de With was onbeheerscht, hard vochtig voor z'n minderen en naijverig op z'n meerderen. Daardoor verstoken van steun en vriendschap. Toch dient hij niet vergeten te worden; voor zijn bekwaamheid als zeeman, zijn ontembare moed, als vecht-admiraal en om zijn grenzenlooze liefde voor het vader land. Een „wacker Cavallier". Jan Evertsen, bijzonder gesteld op eer en de positie van zijn provincie Zeeland en her haaldelijk gepasseerd door jongeren. Evenals de With miste hij den moreelen moed om zijn lot gelaten te dragen en ook zijn dood was een verlossing uit een zeer tragisch leven. En zoo is dit boek niet geworden een do cument van glorie en victorie, maar een be schrijving van het ware leven deze vloot voogden. Wellicht dat hierdoor vele „heilige huisjes" omvergeworpen worden, het is niet te ontkennen, dat men een juist en waar beeld voor oogen krijgt. Een voortreffelijk boek, dat wjj in de handen van vele lezers wenschen. V erzegelde harten door Emile Loring Uitgave J. Philip Kruseman, Den Haag. Ingen. 2.15, gebonden 2.90. Van een industrieele onderneming zijn alle firmanten bloedverwanten. Een hunner Brian, ziet door verschillende oorzaken zijn huwelijks geluk bedreigd, en bijna tèn onder gaan. Oor spronkelijk was er nog een andere, vrouwelijke firmant, die echter op haar eigen verzoek uit gekocht is. Haar man, een zwak en minder waardig type, tracht, zij het zonder resultaat, een liefdesbetrekking met Brian's vrouw aan té knoopen. Gelijktijdig stelt hij alle pogingen in het werk, daarbij gesteund door z'n vrouw, om aan het hoofd der onderneming te geraken en bedient zich daarbij van alle mogelijke midde len. Het boek behandelt deze strijd en tevens die om de liefde van de twee genoemde men schen, die enkele malen gevaar loopt schip breuk te lijden. Een strijd, die ten gunste van de hoofdpersonen uitvalt. Het boek is vol af wisseling en, hoewel niet ontbloot van span nende, soms adembeklemmende toestanden en voorvallen, in een aantrekkelijken en eenvoudi- gen trant gehouden. Logisch en aannemelijk loopen de diverse gebeurtenissen in elkaar over en de lezer blijft geboeid tot aan de cli max, het blijde slot. Van Socrates tot Bergson. Leven en leer der groote denkers, door W Durant Uitgave van L. J. C. Boucher, Den Haaa In gen. 4.50, in prachtband 5.90. Voor hen die gewoon zijn zich op filosofisch of wijsgeerig gebied te bewegen, zal dif ongetwijfeld een welkome aanwinst znzh zullen er in kort bestek goede, oude keé„7L een, hun levensbeschrijving en een hok uiteenzetting van hun verschillende S rige stelsels m terugvinden. Jsgee- Maar ook voor nen, die vreemdelino. wijsgeerig terrein is dit boek een ao °P voor hen wellicht in nog belantriik nSt' dan voor eerstgenoemde cateaorfe V mate voorstelling te „aken als van 'lS?ÏÏ&£ï iets dat vreemd is aan het werkelijke, jjet tische leven. Pr*,, Voor hen zijn namen als Socrate» Aristoteles, Spinoza, Voltaire, Kant, sU H hauer. Nietzsche, Russell en BergSOnchoPe,: niet geheel en al onbekend, dan toch' nietszeggende klanken. Hoogstens zij gedachten op aan buitengewoon s. nige zaken waarmede de phüosophen zij gen op te houden. Dit publiek komt er We' toe. en zeker niet gemakkelijk zich te tot lezen, laat staan het bestudeeren der6^1- ken van deze groote denkers. De stof L**- te vreemd en de inkleeding meestal te eei e" En deze nalatigheid is te betreuren omdat zich er de gelegenheid tot verruiming den blik en beter begrip van het geL> leven door laat ontgaan '«I Voor hen is dit boek als het ware gea„, ven Door de uiterst prettige en leesba, t(' kleeding van de stof wordt het lezen een J1' kelijk genoegen. Een genoegen zoo zeer men dit niet verwacht zou hebben. Bijal< verwerken" van dergelijke „geleerde" 1 „zware" kost. Men begint met er kennis 3 te nemen en wordt al direct gepakt door h boeienden inhoud, onverschillig 0f nien 5 leest over en van Plato, Kant of wier ook. Steeds wordt men getroffen door iets t>,v kends, dat animeert tot verder lezen en Vc' doende wordt het kennisnemen tot een wien /aj UUCI1V.C „w. -- -- - CCII tya., geestelijke uitspanning en genoegen, een w telijke vermeerdering van kennis en bescL ving. "6- Wij troffen tot dusverre nog geen boek dat op zoo voortreffelijke wijze wekt voor de wijsbegeerte. STOOMVAART MIJ. NEDERLAND. Bintang, 22 April te IJmuiden (vastgemaakt wegens slecht weer). Soemba, 22 April van Amsterdam. KON NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ Ariadne, 22 April te Amsterdam. Barneveid, 22 April van Amsterdam. Colombia (th.), 23 April 's middags 11 u. 30 te Amsterdam verwacht. Hercules, 21 April van Tunis. Juno, 21 April van Piraeus. Merope, 22 April te IJmuiden (vastgemaakt wegens slecht weer). Oberon, 22 April te IJmuiden (vastgemaakt wegens slecht weer). Orion, 21 April van Bourgas. Pericles, 20 April van Curagao. Pygmalion, 22 April van Rotterdam. Telamon, 21 April te Liverpool. Theseus, 21 April van Kopenhagen. Titus, pass. 22 April Lydd. Trajanus, 21 April van Rotterdam. Ulysses, 22 Maart te Rotterdam. KOTTER ÜAMSCHE LLOYD. Baloeran (th.), 24 April te Southampton ver wacht. Garoet, 22 April van Rotterdam. Indrapoera (u.), 21 April van Southampton. Kota Radja (th.), 25 April 2 u. n.m. te Mar- seille. Tosari, 22 April van Rotterdam. Weltevreden (u.)21 April van Suez. STOOMVAART MIJ. OCEAAN. Hector, 21 April van Yokohama. Maron, 22 April te Amsterdam. Myrmidon, 21 April van Port Said. Protesilaus, 20 April te Osaka. Theseus, 21 April van Penang. KON. HOI.L. LLOYD. Eemland, 21 April te Bremen. Westland, 20 April te Hamburg. KON PAKETVAART MAATSCHAPPIJ. Banjoewangi, 2 lApril v. Sabang. Boissevain, 17 April van Kohsichang. Ruys, 21 April van Port Elisabeth. Tegelberg, 21 April te Shanghai. Van Heutsz, 21 April te Penang. HOLLAND—AMERIKA LIJN. Beemsterdijk, pass. 21 April Lizard. Blommersdijk, 21 April te New York. Delftdijk, 20 April te Los Angelos. Drechtdijk, 22 April te Rotterdam. Edam, 20 April te New Orleans. Nieuw Amsterdam, 22 April v. Rotterdam. Noordam, pass. 21 April Cape Race. Spaarndam, 20 April te Houston. Statendam, 21 April van New York. JAVA—NEW-YORK LIJN. Adrastus, 21 April te Penang. Glaucus, 20 April van Dakar. Kota Agoeng, pass. 21 April Kaap de Goede Hoop. Rhexenor, 21 April van Belawan. Troilus, 20 April te Baltimore. SILVER-JAVA PACIFIC-LIJN Saparoea, 21 April te Manilla. JAVA—ICHINA- JAPAN LIJN. Tjibadak, 21 April van Shanghai. Tjinegara, 20 April te Hongkong. ROTTERDAMZUID-AMERIKA LIJN. Algorab (th.), 21 April van Victoria. EMZETCO LIJN. Jonge Anthony, 21 April van Port Said. HOLLANDWEST-AFRIKA LIJN. Nitcrc?1"15' 22 April te Rotterdam. Nigerstroom, u., 22 April v. Lc Verdon. VEREENIGDE NED. SCHEEPVAART JÖ4' (HollandAfrika Lyn). Nhw?erk' U 21 APril te Las Palmas. RindfoétU;' ApriI v' Port Soedan. Randfontein (th.), 22 April van Zanzibaf- (Holland—Oost-Azië Lijn). GroboefkPtrk,(U 21 APril van Chefoo. Grootekerk (th.), 21 April 8 u. 18 m. v-i* 82 mul Z.Z.W. van Niton Tjikembang (th.), pass. 21'April Gibraltar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 6