Agenda
I rijwielen, lichter trappen,
daa\ je. w&Jt ook/
fxifiezfiimaAtfahicMefi
KeJik en Zending,
Zoo'n bengel toets!
Nederlandsche Midden-
standsbank NLV.
den helder
Bij beschikking van den Minister van
pefensie is de officier-vlieger der 3de klas
M- J- C. de Liefde, dienende bij het vliegkamp
pe Mok, 8 Mei ter beschikking gesteld;
zijn de volgende plaatsingen gelast: met een
door den commandant der marine te Willems
oord te bepalen datum, de luitenants ter zee
der 3de klas: A. J. de Graaff, J. van Hemert
en W. J. van Trigt bij den onderzeedienst te
Willemsoord; de luitenants ter zee der 3e klas:
j. A. Sillevis, P. Bussemaker en W.A. de
Looze, aan boord van Hr. Ms. Wachtschip te
Willemsoord.
Bij beschikking van den Minister van
pefensie is de .officier van administratie der
le klasse J. Bouma, dienende aan boord van
Hr. Ms. wachtschip te Vlissingen, den lOen
Mei 1939 ter beschikking gesteld.
Overplaatsingen.
KorpL d. mariniers J. S. de Jong van Afd.
Mams. Rotterdam. Bevolen overplaatsing op
9-5-39 naar „De Kooij" ingetrokken.
Kwartiermeester A. Braam van Kaz. W.-
oord naar Gelderland, 29-4-39.
Stoker-olieman J. Barzilaij van Kaz. W.
oord naar v. Speijk, 29-4-39.
Korpl.-machinist E. J. Dekker van Kaz.
W.oord naar v. Speijk, 29-4-39.
Lichtmatrozen H. H. Sprengers, M. J. H.
v. der Tas, A. A. v. der Veer, W. Verweij,
A. A. Vonk, J. P. de Vos, A. J. Wams, H.
Wever en J. J. Wolthuis van Sumatra naar
Kaz. W.oord, 8-5-39. Onder intrekking der op
8-öy39 bevolen overplaatsing naar W.s. W.o.
Matroos le kl. P. H. Giesbers van W.s.
W.oord naar Z. 8, 8-5-39.
Matrozen le kl. G. M. Eek en S. v. Onselen
van W.s. W.o. naar O.Z.D., 8-5-39.
Matroos 2e kl. L. Vermaning van W.s.
W o. naar Friso, 8-5-39.
Matroos le kl. H. M. Portier van W.s. W.o.
naar Schorpioen, 8-5-39.
Marinier le kl. T. de Puit van Kaz. W.o.
naar Gruno, 8-5-39.
Mariniers le kl. A. Nijs en F. Bremer van
Kaz. W.o. naar Heemskeck, 8-5-39.
Marinier le kl. J. van Rijn van Kaz, W.o.
naar Brage, 8-5-39.
Marinier G.P. Sipsma van Kaz. W.o. naar
Sumatra, 8-5-39.
Marinier le kl. G. J. de Rooij van Kaz.
W.o. naar W. v. Ewijck, 8-5-39.
Korpl. d. mariniers H. C. Maan van v.
Speijk (G.S.S.) naar W.s. Vliss., 1-5-39.
Korpl. d. mariniers C. G. Gielen van Kaz.
W.oord naar W.s. Vliss., 1-5-39.
Matroos le kl. W. A. Jurrjens van Tromp
naar Kaz. A.dam, 8-5-39. Op datum tewerk
gesteld bij den aanbouw van den mijnenlegger
W. v. der Zaan bij de Nederl. Dokmij. te
Amsterdam.
Lichtmatroos J. C. van Eijk van Sumatra
naar Nautilus, 8-5-39. Onder intrekking der
op 8-5-39 bevolen overpl. naar W.s. W.oord.
Lichtmatrozen A. den Hollander, J. P.
Nieuwstraten, G. Oosterveen, J. M. Rohn, A.
H. Bruines en M. Haring van Sumatra. Be
volen overpl. op 8-5-39 naar W.s. W.oord in
getrokken.
Onder-volgende schepelingen zijn aangewezen
om den 24sten Mei 1939 per m.s. „Christiaan
Huijgens" van de N.V. Stoomvaartmaat
schappij „Nederland" naar Oost-Indië te wor
den uitgezonden.
Oppertorpedomaker L. L. Ellerman.
Majoor-torpedomaker P. Bremer.
Sergt.-konstabel J. H. Treffers.
Sergt.-telegrafist P. Mathijsen.
Kwartiermeesters A. Knijff, A. Schoonhoven
en J. J. Westerbeek.
Matroos 2e kl. W. Logger.
Matrozen le kl. L. Andrée, A. G. Arts, A.
J. Barentsen, W. A. Bastiaan, J. Beckers,
C. J. van den Berg, A. Bosselaar, J. Breij,
A. H. v. der Burg, P. v. den Burg, J. L.
Crompvoets, S. Delahaije, A. J. Dierckx, J. F.
Feil, J. F. Franken, S. Gerrits, R. v. der Goot,
H. C. Hartman, J. v. der Heijden, P. J. C. van
Holten, J. Homan, W. Hoogenstrijd, J. de
Jong, G. J. Peeters, P. Ploeger, W. A. Re-
kourt, L. G. Schellekens, A. Tebbes, T. Tee-
kamp, T. v. der Tweel, J. van Wageningen.
A. J. Bakuwel.
Stoker le kl. M. J. Gelok.
Stokers 2e kl. M. Ova, P. J. Waij, H. G.
Wijnants.
Mariniers le kl.J. H. Geertse, J. Jong en
E. Tilgenkamp.
Lichtmatrozen (I.V.) N. Brunt en J. Freeth.
OOST-INDIË.
Overgeplaatst tan H.Ms. Java naar H.Ms.
De Ruyter de kapitein ter zee H. J. Bieninck;
van H.Ms. De Ruyter naar H.Ms. Java, de
kapitein ter zee L. G. L. van der Kun.
Natuurhistorisch Museum, 2e Vroonstraat
lederen Woensdag van 35 uur.
lederen Zaterdag van 710 uur.
Bovendien de eerste Zondag van elke maand
van 35 uur en de eerste Woensdag van
810 uur.
Aquarium Zoöl. Station. Voor het publiek
geopend: dagelijks van 912 en van 13.30
1' u. Zaterdags van 912 uur.
Westgracht 80: Tentoonstelling Historisch
Genootschap „De Kop van Noord Hollafid"
Eiken werkdag van 710 uur.
Zaterdags van 35 uur en van 710 uur
BIOSCOPEN:
Tivoli-theaterSpoorstraat, half 8:
„Snelheidsduivels" en „Kozakkenbloed".
Rialto, Spoorstraat half 8:
„Carafree" en „De Misstap van den Dokter"
Witte-Bioscoop, Koningstraat, half 8:
Zarali Leander in „La Habanera".
Van 2—11 Mei 1939.
Musis Sacrum, 11.00 u. tot 8.00 u. n.m Schil
derijen-expositie van Kamstra.
Heden:
Casino, 8.30 uur, Propaganda-avond voor vrij
spreken.
Opgenomen om 8 nur hedenmorgen
Barometerstand Den Helder 769.1
Temperatuur lucht H-5
Wind: richting N.O., kracht 4
Licht op 8.10 u.
Dat is nu zijn nieuwe fiets en
die wordt maar dadelijk voor
allerlei circustoeren gebruiktl
Gelukkig is het een Germaan
jongensrijwiel. Da. is op zulke
kunsten berekend.
Geen mooier geschenk voor
jongens en meisjes dan een
Germaan kinderrijwiel.
Vraagt uitvoerige, geïllustreer
de prijscourant bij de Germaan
agenten ter plaatse of recht
streeks bij de fabriek.
Germaan /48 -Olympia ƒ39.50
*11
N.V. Rijwielindustrie F. J. v. Werven, Meppel
Winstsaldo 175.984.92 (vorig jaar
200.012.73), grootcndeels aange
wend voor afschrijvingen en reser
veeringen en 5 dividend op de
preferente aandeelen.
Wij ontleenen het volgende aan het verslag
over het 11e boekjaar 11938J van de Neder
landsche Middenstandsbank:
In den zorgelijken toestand van het mid-
denstandsbedrijfsieven kwam ook in dit jaar-
geen verbetering en de concurrentie van den
zelfstandigen winkelier met het groot-kapi
talistische warenhuis of filiaalbedrijf wordt
steeds zwaarder.
De in 1937 aangenomen Vestigingswet
Kleinbedrijf trad practisch in 1938 in werking
voor het slagers- en brood-bedrijf, terwijl de
afkondiging van vestigingseischen voor en
kele andere bedrijven in dat jaar werd voor
bereid, welke aankondiging inmiddels in Fe
bruari 1939 plaats vond.
Hoewel eenerzijds het vertrouwen mag
worden gekoesterd, dat deze wet zegenrijke
gevolgen voor den zelfstandigen middenstand
zal hebben, moet anderzijds rekening worden
gehouden met het gevaar, dat de vestiging
van nieuwe filialen van grootwinkel-bedrijven
uitbreiding zal te zien geven. Immers, in 1938
slaagden voor het middenstands-diploma Han
delskennis niet minder dan 10257 candidaten,
waarvan een zeer groot gedeelte afkomstig
was uit het grootbedrijf.
In het totaal der toevertrouwde gelden
kwam vrijwel geen wijziging, hoewel er eenige
verschuiving plaats vond tusschen de rubrie
ken onderling, zooals blijkt uit de volgende
opstelling
Crediteuren, deposito's en spaargelden 31
December 1938 van clienten 21.375.600.
(v. j. 20.592.100), van Middenstandsbanken
1.347.800.— (v. j. 2.498.000.—).
De September-crisis veroorzaakte eenige
opvraging van spaargelden, doch in de daar
op volgende maanden keerden de opgevraag
de bedragen weer terug.
Ten aanzien van de credietuitzetting gaf
het jaar 1938 een belangrijke verbetering te
zien. De credietvraag zoowel voor onze eigen
i%kening als voor rekening van het Rijk was
omvangrijk, zoodat het uitstaande crediet per
31 December 1.694.000.hooger was dan
het jaar tevoren. Deze verhooging heeft uit
sluitend betrekking op de categorie bedrijfs-
credieten, aangezien de effectenvoorschotten
nog iets zijn teruggeloopen.
Uitstaand crediet per 31 December:
Clienten Middenst.- Totaal
Banken
1937 17.281.000.- 2.111.000.- 19.392.000.-
1938 19.091.000.- 1.995.500.- 21.086.000.-
In het verslagjaar werden credieten ver
leend tot een gezamenlijk bedrag van
5.417.200.tegen 3.607.700.in 1937.
In tegenstelling met de in de jaren 1936
en 1937 tot uitdrukking gekomen tendenz,
liep in het verslagjaar de provisie-winst be
langrijk terug, terwijl de intrestbate een ver
betering te zien gaf.
De geringere provisie-winst is voorname
lijk een gevolg van minder activiteit in het
effecten- en emissiebedrijf. De hoogere rente
winst houdt verbandt met de reeds bespro
ken meerdere credietuitzetting.
Het saldo der resultatenrekening is circa
38.000.lager dan over 1937. Het zal ge
heel voor afschrijving en reserveering moeten
worden aangewend. Wij hebben helaas reke
ning te houden met een te duchten verlies
tengevolge van een ernstig geval van fraude
bij een onzer bijkantoren, in verband waar
mede wij de reserve tegen bedrijfsrisico s met
150.000.willen verhoogen. In aanmerking
nemende, dat een belangrijk deel der schade
vermoedelijk verhaalbaar zal blijken te zijn
en dat in vorige jaren gemaakte reserves
zjjn vrijgekomen wegens vermindering van
destijds getaxeerde risico's, vertrouwen wjj
met sereveering van het bovenstaande be
drag te kunnen volstaan.
Het totaal der baten bedroeg 1.283.100.
(v. j. 1.282.800); de onkosten en salarissen
beliepen 1.118.400.(v. j. 1 082.800.
bruto-winst 164.700.(v. j. 200.000.
saldo Ao. Po. 11.300.— (v. j. 13.400.—).
Afgeschreven werd op Inventaris en Safe
inrichtingen 21.800.—. Gereserveerd tegen
bedrijfsrisico's 150.000.—, Voorgesteld
wordt 3.000.te bestemmen voor uitkee-
ring van 5 dividend aan houders van pre
ferente aandeelen, waarvan 1.153.39, op
nieuwe rekening resteert.
De Mensc-ienzoon, door Vilhelm
Gronbeck. Geautoriseerde vertaling uit het
Deensch door Dr. Annie Posthumus. Uitg. J.
Meulenhoff te Amsterdam.
De bedoeling van den schrijver van dit boek
is het oog van zijn lezers te openen voor de
geheel eenige grootte van den Menschenzoon.
Door zijn lezers het samenspel tusschen
den persoon en zijn omgeving te doen be
leven, zooals de Meester zelf dat voelde, wil
hij hem de kracht en de diepte en de draag
wijdte der woorden van Jezus doen begrijpen.
Om dit doel te bereiken gaat hij uit van
de z.g. Synoptische evangeliën, de evangeliën
van Mattheus, Markus en Lucas.
Het Johannes evangelie beschouwt hjj meer
als een religieuse vertolking van Jezus' per
soon en zijn beteekenis.
Ook al is men het met het bijbelsch
standpunt van den schrijver niet eens, zal
men toch na lezing van dit werk moeten
erkennen, dat we hier een geniale beschrij
ving van den menschenzoon hebben, die over
vele woorden van Jezus een nieuw en verras
send licht werpt en zijn persoon in een boven-
aardsche glans plaatst. Ook het verzet van
Jezus' tijdgenooten wordt ons volkomen be
grijpelijk, aangezien Jezu's woorden hun met
terdaad als een „Umwertung aller Werte" in
de ooren moet hebben geklonken. De schrij
ver doet den lezer op levendige wijze gevoe
len hoe de woorden van Jezus ingaan tegen
alles wat de aardsche en de religieuze mensch
denkt en verlangt.
Daarom zal dit boek op verzet bij zijn
lezers stuiten tenzij, dat ze leeren het eigen
leven te verliezen om het in den Menschen
zoon te herwinnen.
Terecht eindigt Anker Larsen zijn voor
woord in dit boek met de woorden: „Hoe het
resultaat van het lezen van dit boek ook
moge zijn, een toetsteen moet dit boek wor
den, hetzij men zich daarvan bewust wordt
of niet."
32000 Mi„ 1 en over Zee door W. A.
Robinson. N.V. Uitgeversmij. „De Gulden Ster"
Amsterdam. Ingen. 2.90, geb. 3.90.
Wanneer men leest of hoort van een zeereis
met een 'clein zeilvaartuig langs de groote we
reldzeeën, dan denkt men in de eerste plaats
aan Allain Gerbault, die geheel alleen in zijn
kleine hulk over de oceanen rondzwierf. Wat
hij verrichtte was zeer zeker bijzonder en een
uiting van durf en onverschrokkenheid.
Maar r'j is niet de eenige die een dergelijk
stuk werk voor zijn rekening nam. Robinson,
de schrijver van dit boek maakte met zijn
scheepje van 9.9 meter bij 2.9 meter, met een
zeiloppervlak van 60 vierk. meter een eveneens
indrukwekkende reis vol belevenis en waarlyk
groot avontuur rond de wereld. Van New York
vertrok hij westwaarts via het Panama-kanaal,
de eilanden in den Stillen Oceaan, Nederlandsch
en Engelsch-Indië, Middellandsche Zee en At-
lantischen Oceaan weer terug naar zijn plaats
van uitgang.
Wat hij voorheeft op Gerbault is, dat hij
niet maar zooals deze op avontuur rondzwierf
en de menschen eerder vermeed dan opzocht,
maar dat hij volgens een vooropgesteld plan
een bepaalde route van ontzaglijke lengte,
32000 mijlen, volgde en op de verschillende
„stations" waarnemingen- deed, waarvan hij
boeiend en leerzaam vertelt. Het geheel is 'n
spannend relaas van een reuzen-tocht,' een
moderne „Odysee", waarvan jong en oud kan
smullen. Een boek van zee en wind en zeilen,
een écht boek voor Hollanders!
Landverhuizing. Wij ontvingen van
de serie „Tijdseinen", het achtste nummer van
den tweeden jaargang, „Landverhuizing, door
Mr. Dr. P. H. W. G. van den Helm, een on
derwerp dat door Mr. v. d. Helm van Chr.
standpunt wordt belicht.
„Tijdseinen" (Stemmen uit Christelijk-His-
torischen Kring), staat onder redactie van de
heeren Dr. F. C. Dominicus, 's-Gravenhage,
Ds. A. W. M. Odé, Goes, Mr. J. J. R. Schmal,
Voorburg, Ir. M. B. Smits 1.1., 's-Gravenhage
en Mr. G. E. van Walsum, Rotterdam.
Ook buiten Christelijk-Historische kringen
ondervinden de „Tijdseinen" steeds meer be
langstelling.
T 7D AAA
f o T\"n PFC
T
IV I li 1IV
ft V r I 1 IV Ih Ih V
K l\/l l\
V iVvvv ylV
1 Ow IJIVjüIjL
V:;
Chr. Huygens, 9 Mei te Amsterdam.
Poelau Laut, 8 Mei van Genua.
Marnix v. St. Aldegonde, 8 Mei Gibraltar.
Salawati, 9 Mei v. Batavia.
KON. NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ.
Berenice, 9 Mei v. Rotterdam.
Breda, 10 Mei te Amsterdam,
Van Rensselaer, 9 Mei v. Amsterdam.
Venus, 8 Mei v. Valencia.
Aurora, 8 Mei v. Triëst.
Aurora, 9 Mei te Susak.
Bacchus, 6 Mei te New York.
Breda, 9 Mei v. Antwerpen.
Euterpe, 9 Mei v. Odense.
Hebe, 8 Mei te Gothenburg.
Hercules, 8 Mei v. Istanbul.
Irene, 8 Mei v. Napels.
Nereus, 8 Mei v. Oporto.
Odysseus, 9 Mei te Amsterdam.
Orestes, 8 Mei te Curaqao.
Orpheus, pass. 9 Mei Brunsbuttel.
Orpheus, 8 Mei v. Aarhuus.
Pericles, 9 Mei te Amsterdam.
Perseus, 8 Mei v. Malaga.
Theseus, 9 Mei te Amsterdam.
KON. PAKETVAAKT MAATSCHAPPIJ.
Boissevain, 7 Mei te Lourenzo Marqués.
Cremer, 7 Mei te Penang.
Lematang, 8 Mei te Singapore.
Nieuw Holland, 7 Mei te Batavia.
Nieuw Zeeland, 8 Mei te Sydney.
Ruys. 7 Mei v. Mombassa.
Sipora, 8 Mei te Belawan.
Tegelberg, 7 Mei te Manilla.
KON. HOLL. LLOYD.
Zaanland, 8 Mei te Rio Janeiro.
HOLLANDAMERIKA LIJN.
Blommersdijk, 8 Mei nabij Land's End.
Damsterdyk, 9 Mei v. Rotterdam.
Lochavon, 7 Mei te Seattle.
Dinteldijk, 7 Mei v. Los Angeles.
Maasdam, 8 Mei te Vera Cruz.
Nieuw Amsterdam, 9 Mei te Rotterdam.
Veendam, pass. 7 Mei Lizard.
JAVA—CHINA- JAPAN LIJN.
Tjikarang, 5 Mei te Cebu.
Tjisadane, 7 Mei v. Manilla.
Tjisalak, 6 Mei v. Batavia.
JAVANEW-VORK LIJN.
Kota Tjandi, 9 Mei te Belawan.
Glaucus, 6 Mei v. New York.
HOLLANDWEST-AFRIKA LIJN.
Nigerstroom, 5 Mei te Monrovia.
Reggestroom, 7 Mei v. Dahar.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
Brastagi, pass. 9 Mei Perim.
Buitenzorg, 9 Mei te Port Said.
Kota Pinang, 9 Mei v. Port Said.
Sibajak, 9 Mei te Marseille.
Tosari, pass. 8 Mei Perim.
Siantar, 9 Mei te Antwerpen.
STOOMVAART MIJ. OCEAAN.
Prometheus,- 7 Mei v. Port Said.
Achilles, 7 Mei v. Penang.
Ajax, 8 Mei te Aden.
Antenor, 10 Mei te Londen verwacht.
Dolius, 8 Mei v. Belawan.
Laertes, 6 Mei v. P. Said.
Philoctetes, 7 Mei te Manilla.
EMZETCO LIJN.
Jonge Anthony, 8 Mei te Malta.
SILVER-JAVA PACEFIC-LIJN.
Madoera, 8 Mei v. Singapore.
Silverguava, 8 Mei v. Calcutta.
Soekaboemi, 7 Mei te Colombo.
ROTTERDAM—ZU1D-A.MERIKA LIJN.
Alcyone, 7 Mei v. Montevideo.
Aludra, 7 Mei te Montevideo.
VEREENIGDE NED. SCHEEPVAART MIJ
(HollandAfrika L(jn).
Boschfontein, 9 Mei v. Rotterdam.
Heemskerk, 8 Mei te Kaapstad.
Jagersfontein, 9 Mei v. Dar-es-Salaam.
Springfontein, 9 Mei v. Amsterdam.
(HollandOost-Azië Hjn).
Serooskerk, 8 Mei v. Manilla.
Zuiderkerk, 8 Mei te Port Said.
(HollandBr.-Incië Lijn).
Streefkerk, 8 Mei te Bremen.
(HollandAustralië LQn).
Gaasterkerk, 8 Mei v. Dakar.
PROF. DR. H. L. GOUDGE.
Op 73-jarigen leeftijd overleed te Barton-on-
Sea in Engeland prof. dr. H. L. Goudge van de
Universiteit van Oxford, een der bekendste
Nieuw-testamentici van onzen tijd, schrijver
o.a. van een veel gebruikte ,jHew Commentary
on Holy Scripture".
IJSLAND.
Op 31 Mei a.s. vertrekken drie zusters Kar-
melitessen uit Egmond aan den Hoef naar
IJsland, om zich daar aan het missiewerk te
gaan wijden. Op 12 Juni hopen zij in Reykjavik
aan te komen.
AARTSBISSCHOP-VLIEGENIER.
De nieuwe aartsbisschop van Neio York,
mgr. F. Spellmann is reeds sinds vele jaren in
het bezit van het pilotenbrevet. Onder sen-
sationeele omstandigheden heeft het Vaticaan
hier eens van geprofiteerd.
Toen er in 1931 groote spanning heerschte
tusschen het Vaticaan en de fascistische partij,
werd het nummer van de „Osservatore Roma-
nowaarin de tekst van een encycliek van
Pius XI was gepubliceerd, in beslag genomen.
M/ir. Spellmann nam een sensationeel besluit.
Hij steeg vanuit Rome op met zyn vliegtuig
en nam een exemplaar van de „Osservatore
Romano" mee naar Parijs, zoodat de katholie
ke wereld den inhoud van de encycliek toch
vernemen kon.
p