Voor iets goeds
"AKKERTJES"
MYPIILS'
Vereenv. Nation. Veiligheid
Een tocht naar Volendam met
bezoek aan de fabriek van Rath
en Doodeheefver*
Jezebel'Onvergetelijke creatie van
Steunt
287177
Bette Davis
Zaterdag 20 Mei 1939
Derde Blad
Een Gooitocht waarbij het Hilversumsche raadhuis
wordt bezichtigd en oud-Valkenveen wordt
bezocht
Vmtenkt
onze.,
HeuhaliM!
naar
KLEEDING MAG AZIJN EN
OEN HELDER
Prijzen voor elke beurs
Een foutje, dat geen fout was
HLO-procven
£le w-eek in. Teiten, en Siantaiieën
Tragédienne van groot formaat
Een film van opmerkelijk
gehalte
7Jjj-ö-iL-tPwateA
Peter Lorre en Boris
Karloff
UÜtte Bialcacpp
„Een nacht in Mei"
Luchtverdedigingsfbnds
Postqiro den Haaq
eeai—Bw—-
Onze Eendaagsche excursies
Belofte maakt schuld. Deze week zouden
we iets vertellen over onze eendaagsche toch
ten, die zoozeer in den smaak van onze lezers
gevallen zijn. Het aantal abonné's, dat de
laatste jaren een uitstapje met de Heldersche
Courant heeft gemaakt, is de duizend al ver
gepasseerd.
Ook nu hebben we een tweetal excursies
georganiseerd, die ongetwijfeld met enthou
siasme begroet zullen worden. Daar is dan
allereerst een uitstapje naar Volendam en
Marken, dat het vorig jaar zoo buitengewoon
goed bevallen is. Wij moesten toen, tengevoige
van gebrek aan tijd om nog meerdere van
deze tochten te organiseeren, tal van liefheb
bers teleurstellen. Zij kunnen nu te gast!
Deze tocht heeft Woensdag a.s. plaats. Be
halve dat we aan deze typische dorpen een
bezoek brengen, rijden we door de Beemster,
die op het oogenblik nog rijk in bloei staat.
De tocht door de Beemster is immer
van een bijzondere bekoring. De oude
Noord-Hollandsche dorpen, die daar zoo
schilderachtig tusschen het groen liggen.
De boerenhoeven tusschen het zware ge
boomte, die dateeren uit de Middeleeuwen.
De dorpspleintjes met hun oude olmen,
't Is of de tijd hier stil gestaan heeft. En
dan komen we vandaar in Volendam, het
dorp met zijn grachtjes en bruggetjes,
met z'n steegjes en krotjes, met z'n
grappige bevolking.
Na een rustige rondgang door het dorp en
een bezoek aan de twee oudste bewoners,
stappen we in de boot en varen over naar
Marken. Een gezellig boottochtje van pl.m.
een half uur. Op Marken vinden we weer een
heel andere bevolking en een heel ander
dorpskarakter. Nog eigenaardiger! Men ziet
hier ook sterk het verschil tusschen oud en
nieuw Marken. Als we ook daar een rond
wandeling gemaakt hebben en aan een van
de oude huisjes een bezoek hebben gebracht,
varen we over naar Monnikendam, stappen
daar in de bus en rijden naar Amsterdam,
waar ieder gelegenheid krijgt den inwendigen
mensch te versterken, hetzij met z'n meegeno
men boterham of in een of ander geschikt
Cafétaria of Heek.
's Middags om twee uur brengen we
een bezoek aan de groote en moderne
fabriek van de Rath en Doodeheefver.
Een fabriek, die tot ver over onze gren
zen bekendheid geniet en die een interes
sant beeld geeft van het fabriceeren van
de duizenden soorten behangselpapier, het
bewerken van de patronen enz. enz. Het
is een groot en machtig interessant be
drijf. Via Haarlem en Bloemendaal wordt
de thuisreis gemaakt, waarbij we natuur
lijk nog even genieten van het zeldzame
panorama op 't Kopje en als de tijd het
toelaat het Lunapark in Bergen niet ver
geten.
De prijs voor deze excursie bedraagt 3 gul
den, hierin is de retourprijs voor den boottocht
van en naar Marken begrepen.
Een Gooitocht.
Een week daarna, Woensdag 31 Mei, maken
we een tocht naar 't Gooi. De heenreis wordt
gemaakt via Schoorl, Bergen en Alkmaar. In
Amsterdam drinken we de koffie en dan gaat
het naar Hilversum, waar het Hilversumsche
Raadhuis bezocht wordt. Dit prachtige bouw
werk is een bezoek meer dan waard. Het is
een bouwwerk van zeldzame schoonheid. Van
daar gaan we door 't Gooi, door de hei en de
bosschen, naar Soest en Soestdijk over de
Vuursche en rijden dan naar de bekende uit
spanning in Oud-Valken veen, de meest attrac
tieve uitspanning van 't Gooi. Een verblijf
van eenige uren is nog veel tekort en we zijn
er nu al van overtuigd, dat het moeilijk zal
zijn om uit dit park de excursisten weer in
de bussen naar huis te krijgen.
Ook deze tocht, met inbegrip van den
entréeprijs in het Raadhuis, bedraagt 3 gulden.
Wij verzoeken den deelnemers het bedrag
voor de reis bij aanmelding te storten. Ons
kantoor is tot hedenmiddag 5 uur geopend.
Wat geven de Bioscopen?
Rialto-theater
voor de oogen, zóó moe en
overspannen is ze. En dan die
ellendige migraine! Geef haar een
"AKKERTJE" en over vijf minuten
is zij weer volkomen in orde!
13 ftuks 12 stuivers - 2 stuks 2 stuivers
Let op het AKKER-merk I
Onze spoordienst was toch dik in
orde
Een vriendelijke lezer, niet de eerste de
beste, had ons er op attent gemaakt, dat er
een kleine fout in onze spoordienst was ge
slopen. Wij begrepen niet, controleerden en
maakten dezelfde fout als onze lezer. Dus
volgde in ons nummer van gisteren een recti
ficatie. Maar wat blijkt nu achteraf, de fout
was geen fout en dus bljjft onze zomerdienst
regeling zooals ze was en heeft men niets te
veranderen.
Gaarne vestigen wij nog even de aandacht
op de in dit blad voorkomende advertentie,
waarin het plaatselijk Werk-Comité der H.L.O.
bekend maakt dat de training voor de af te
leggen proeven in Juli a.s., een aanvang nemen
Dinsdag 23 Mei, en wel van 79 uur des
avonds, op het terrein aan de Kemphaanstraat.
De plaatselijke secretaris, de heer H. Last
drager, Tuinstraat 24, "is steeds gaarne bereid
verdere inlichtingen te verstrekken.
HAVEN VAN NIEUWEDIEP:
Aangekomen van Harlingen en vertrokken
naar Londen de Ned. motorschiener „Gruno".
X&mcel ijv-fi.!
We hebben luchtbeschermd van de
week en ik moet U zeggen: we hebben
het goed gedaan. Als wij burgers
toch maar ergens onze schouders onder
zetten, als wij eindelijk en ten lange leste
besluiten er meenens van te maken, dan
kunnen wij voor den dag komen. Dan
doen we het beter dan alle groote steden
bij elkaar en gaat het niet als in Amster-
dam en Diemen. waar het op de jongste
verduisteringsoefening, waarbij niemand
op straat mocht, „zwart van het volk"
zag.
Het is alles even goed verloopen. De
autoriteiten waren in zwermen opgeko
men en liepen zich het zweet uit de slof
fen, nadat ze eerst al een paar weken
transpiratie-vocht geplengd hadden bij
de voorbereidingen. Het valt dan ook
niet mee. Maar ze hebben eer van hun
werk, evenals al die andere mindere
goden en god-jes, die er het hunne toe
hebben bijgedragen om van deze oefe
ning iets groots te maken.
Daarbij zijn enkele schaduwzijden, die
ten dezen plaatse niet onvermeld mogen
blijven. Tenslotte moet er iets te wen-
schen overblijven.
En dan vermelden wij allereerst het
feit, dat de post luchtbeschermers in het
kleedlokaal van onze voetbalvereniging
„Helder" zich blijkbaar niet van haar
meest sympathieke zijde heeft leeren
kennen. Er komt ons namelijk ter oore,
dat deze heeren een 15 in getal, een
kraak gepleegd hebben in de toko van
Manus Nak, en zich te goed gedaan
hebben aan diens luttele bezittingen.
Dat de heeren trek hadden in een lek
kere beet gedurende de vele uren dat ze
op. wacht stonden het is hen te ver
geven. Maar dat zij zich vergrepen aan
het weinige van den toko-houder, dat
stemt tot nadenken inzake de mentaliteit
van een klein kwantum luchtbescher
mers. Als ze hun handen niet thuis kun
nen houden als het spel ishoe moet
dat als het ernst wordt
Een ander geval, minder tragisch dan
het voorgaande, speelde zich af ergens
op ons lieflijk Tuindorp. Daar wonen in
egn en dezelfde straat twee families, die
elkander niet kunnen zetten. Waarin
overigens niets bijzonders schuilt, aan
gezien dit onder de beste kringen voor
komt. Daarvan dus niet.
Maar nu wilde het geval, dat huis
vader A. tot officieel luchtbeschermer
bevorderd werd. Dus speurde hij des
avonds de huizen langs om er voor te
waken, dat zelfs het allerlaatste spran
keitje licht verbannen werd. Hij keek bij
zijn buurman en hoopte in stilte, dat uit
diens veste eenig schijnsel mocht stralen.
Helaas het was er duister. Pikke
duister. Maar de veete was sterker dan
de waardigheid zijns ambts, en dus bel
de hij aan en zeide den heer B. dat er
licht uit zijn woonstee scheen. De ander
wees het verwijt verontwaardigd van de
hand. Terecht.
Toen zei A. dat hij bevoegd was tot
het nemen van vérstrekkende maatrege
len en dat hij zijn plicht deed en dat hij
bevoegd was en dat hij maatregelen zou
nemen en dat hij hem desnoods op de
bon zou slingeren en dat hij kortom,
het werd een heele affaire en meneer B.
„vrat" zich op en maakte er werk van.
En hij zócht het „hoogerop" en hij heeft
tegen al de buren gezegd, dat hij het niet
„nam", omdat hij den heelen avond nog
niet eens een lucifer aangestoken had.
Waaruit volgt, dat niet iedere lucht
beschermer het zakelijke van het per
soonlijke weet te onderscheiden.
Het derde en laatste geval dat ons ge
meld werd, betrof een welbekend meneer
van den Kanaalweg, die zijn ijver zóó
ver uitstrekte, dat hij een luchtbescher-
mend militair, omhangen met een gas
masker en kennelijk op patrouille, aan
hield en hem dwong zich te legitimee-
ren. Nadat de man dit, in arren moede,
had gedaan kreeg hij permissiedoor te
rijden. Gelukkig maar.
En zoo blijkt, dat er, bij al het loffe
lijks. bij al het goeds en voortreffelijks,
toch altijd nog enkelingen zijn die hun
ijver te ver doorvoeren en die in dien
ijver meer kwaad dan goed stichten.
Waaruit het nut van een oefening
blijkt!
In de film „Jezebel", uitgebracht door
Warner Bros, is het Bette Davis, die de
titelrol vervult en dat beteekent, dat dit
een film is van een apart gehalte, een
film, die in belangrijke mate uitsteekt
boven het loopende-band werk, dat nog
steeds verreweg het meerendeel der uit
gebrachte rolprenten kenmerkt en dat
men iets te zien krijgt, dat men niet met
den stroom der wekeljjksche illusies ver
geet, maar waarvan iets U bij bljjft. Al
was dat dan maar alleen het spel van deze
vrouw, wier naam is Bette Davis.
Bette Davis
Het is reeds vele jaren geleden, dat zij
aan de film kwam. Als een onbekende,
een chorus-girl, die het hoogerop zocht.
Een van het leger der tienduizenden jonge
vrouwen, die trachten uit het klatergou-
den Broadway munt te slaan en die pogen
in de betaalde illusie een bestaan te vin
den. Het gelukte Bette Davis. Van chorus
girl werd zij figurante, en van figurante
filmster. Jaren lang trad zij op in derde
plas films, maar dan rijst haar ster.
En thans, in 1939, staat deze vrouw, wier
eerste jeugd voorbij is, maar wier spel met
de jaren won aan diepte en ziel, weer voor
ons. In de film Jezebel, die deze week in het
Rialto-theater loopt en waarin men een der
beste, een der gaafste tragedies ziet, die men
gedurende langen tijd uit Hollywood zag
komen.
Het is een verhaal, spelend in Zuid-Amerika,
om het precies te zeggen in en bij New-
Orleans, en waarbij Bette Davis de jonge Zui
delijke vrouw uitbeeldt. Maar niet de vrouw,
die den man onderdanig is. Niet de vrouw, die
in hoofsche preutschheid den man dient, maar
een vrouw, vrij en wild, een vrouw, die te
paard odor de velden en bosschen rent, die lacht
om datgene wat men in New-Orleans van 1852
fatsoen noemt en die zichzelf wil zijn en...
zichzelve is.
Er is een man, die deze vrouw, deze merk
waardige verschijning, liefheeft. Ondanks haar
fouten, ondanks haar ongetemde natuur. Hij
kan niet leven buiten deze vrouw en de vrouw
weet, dat deze man voor haar meer is dan
haar leven.
Maar haar natuur is onbuigzaam. Zij speelt
met haar groote liefde, zij geeft niet toe aan
de teedere impulsen van haar hart, weigert te
gehoorzamen aan de betere gevoelens, die in
haar leven. En zij verliest dien man en blijft
achter.
Achter bij haar vrienden, die haar een voor
een ontvallen. Achter op de plantage, waar in
den zuider-avond de negers zingen; hun spiri
tuals en plantage-songs. Die eindeloos melan
choliek door den avond klinken, en die den
mensch kunnen verrukken en doen huiveren
tegelijk.
Bette Davis speelt deze vrouw. De vrouw,
die zich dan gaat opofferen voor den man, die
met een ander trouwde. De man, die gele
koorts krijgt, net als duizende anderen in die
jaren en gebracht wordt naar het leprozen-
eiland. De vrouw gaat mee. Wetende dat hij
haar niet lief meer heeft. Wetende dat, als zij
hem redt, dat zij hem behoudt voor een andere
vrouw.
Er is over deze film meer te vertellen, maar
alles wat men er meer van zegt, doet afbreuk
aan de sfeer, aan den geest van deze rolprent,
die op een bijzonder hoog niveau staat en die
karakter bezit in iederen meter.
Men moet het spel van deze Amerikaansche
vrouw zien, deze Bette Davis. Zij, die hier de
tragédienne speelt, minstens zoo goed als een
Garbo, een Dietrich. Men kan dan ook zonder
eenige overdrijving zeggen, dat thans Bette
Davis op een peil gekomen is, dat zij een eigen
klasse vormt.
Zooals zij de rol van de jonge Zuid-Ameri-
kaansche vrouw interpreteert is onverbeterlijk.
Zij beleeft haar. Z;j speelt heel deze lange film
van binnen uit en als men ooit een tragedie
zag waarin de ziel van een vrouw naar buiten
geopenbaard werd. dan is dit hier het geval.
Men moet deze „Jezebel", de naam van de
vrouw des kwaads uit den Bijbel, gaan zien.
Het is geen film, die men ziet en vergeet.
Maar het is wel een film, die w£4r is en eer
lijk. En waarin bewezen wordt, dat een goed
stuk tragedie ook in deze dagen nog zijn
waarde behouden heeft voor honderd procent.
Ook de bij-figuren werden gerecruteerd uit
spelers van formaat. In de schaduw van Bette
Davis kan het echter niet anders of zij komen
op het tweede plan.
Deze week brengt Tivoli twee sensatiefilms,
die zeer verschillend van genre zijn. De film
„De geheimzinnige Misdaad", waarin Boris
Karloff een hoofdrol vertolkt, is van een veel
grover gehalte dan de film „Mr. Moto, de ge
heimzinnige", met Peter Lorre.
Juist het feit, dat hier twee films gedraaid
worden met hoofdrolvertolkers, die zich in het
sensationeele genre zoo bijzonder onderschei
den hebben, is interessant. Hier zien wij twee
menschen, beiden filmsterren van naam, bei
den het best in sensatiefilms en toch zoo ver
schillend, dat het maken van een vergelijking
moeilijk wordt.
Karloff is een eenigszins luguber type, die
zich thuis voelt op het gebied van de grove
sensatie, die iemand slapelooze nachten be
zorgt door zijn optreden, door zijn gebaren,
door de wijze, waarop hij kijkt, zich beweegt.
Er is aan zijn persoon niets geheimzinnigs,
het is griezelig, maar daarmee houdt het ook
op. Neem het monster Frankenstein, dat de
sensatieliefhebbers niet licht zullen vergeten.
Het is zijn uitbeelding van de een of andere
monsterachtige persoon, die de sensatie aan de
film geeft. Zoo ook in deze film „De geheim
zinnige misdaad". Ondanks het feit, dat hij
niet de misdadiger is, wordt hij zoowel door
het publiek als door den detective, die den
raadselachtigen moord moet oplossen, ver
dacht.
Zijn hecle manier van optreden kenmerkt
hem als de schuldige, en we kunnen dit gerust
verklappen, omdat men toch aanvoelt, juist
doordat het er eenigszins te dik wordt opge
legd, dat een ander de misdaad beging.
Nu echter de figuur van een Peter Lorre.
Ook hij is een mysterieuze persoon, maar fij
ner, geraffineerder. Hier het geheimzinnige
niet zichtbaar, maar voelbaar. Als detective
is hij in zijn doen en laten ondoorgrondelijk.
De glimlach op zijn gelaat is bedriegelijk.
Men voelt de activiteit van zijn persoon, de
spanning, die achter ieder van zijn handelingen
schuilt. Het is minder belust op effect en
daarom beter.
De inhoud van de film geeft een spannende
detective story weer, die, en dat is bijzonder
goed door den regisseur aangevoeld, geheel
past bij den persoon van Lorre. Hier geen
scènes in het duister of gewerk met schadu
wen, zooals dat bij de eerste film voorkomt,
maar hier een reëel voorstellen van de mis
daad, door vernuft uitgedacht en bestreden.
Maar juist doordat men twee groote men
schen, die zich beiden op het terrein van de
sensatie gespecialiseerd hebben, karn zien in
hun beste spel, is het alleszins de moeite waard
om deze films, die beiden goed van inhoud zijn,
te gaan zien. Interessant om hen in al de
finesses van hun speeltalenten gade te slaan.
Het „Witte"-programma van deze week
mELakt een alleszins aantrekkelijken indruk.
Als eerste hoofdnummer is daar de vrooljjke
musical „Een nacht in Mei", welke gevolgd
wordt door de rolprent „Gevangene der Vrij
heid".
Een aardig programma, dat zeker wel pu
bliek zal trekken.
Door het geheele land zijn installaties van
ons in gebruik
DE VRIES
Centrale Verwarming
ALKMAAR ROTTERDAM
Tel. 3045 Tel. 44504
2 lijnen