Voor iets goeds "AKKERTJES" MYPIILS' Vereenv. Nation. Veiligheid Een tocht naar Volendam met bezoek aan de fabriek van Rath en Doodeheefver* Jezebel'Onvergetelijke creatie van Steunt 287177 Bette Davis Zaterdag 20 Mei 1939 Derde Blad Een Gooitocht waarbij het Hilversumsche raadhuis wordt bezichtigd en oud-Valkenveen wordt bezocht Vmtenkt onze., HeuhaliM! naar KLEEDING MAG AZIJN EN OEN HELDER Prijzen voor elke beurs Een foutje, dat geen fout was HLO-procven £le w-eek in. Teiten, en Siantaiieën Tragédienne van groot formaat Een film van opmerkelijk gehalte 7Jjj-ö-iL-tPwateA Peter Lorre en Boris Karloff UÜtte Bialcacpp „Een nacht in Mei" Luchtverdedigingsfbnds Postqiro den Haaq eeai—Bw—- Onze Eendaagsche excursies Belofte maakt schuld. Deze week zouden we iets vertellen over onze eendaagsche toch ten, die zoozeer in den smaak van onze lezers gevallen zijn. Het aantal abonné's, dat de laatste jaren een uitstapje met de Heldersche Courant heeft gemaakt, is de duizend al ver gepasseerd. Ook nu hebben we een tweetal excursies georganiseerd, die ongetwijfeld met enthou siasme begroet zullen worden. Daar is dan allereerst een uitstapje naar Volendam en Marken, dat het vorig jaar zoo buitengewoon goed bevallen is. Wij moesten toen, tengevoige van gebrek aan tijd om nog meerdere van deze tochten te organiseeren, tal van liefheb bers teleurstellen. Zij kunnen nu te gast! Deze tocht heeft Woensdag a.s. plaats. Be halve dat we aan deze typische dorpen een bezoek brengen, rijden we door de Beemster, die op het oogenblik nog rijk in bloei staat. De tocht door de Beemster is immer van een bijzondere bekoring. De oude Noord-Hollandsche dorpen, die daar zoo schilderachtig tusschen het groen liggen. De boerenhoeven tusschen het zware ge boomte, die dateeren uit de Middeleeuwen. De dorpspleintjes met hun oude olmen, 't Is of de tijd hier stil gestaan heeft. En dan komen we vandaar in Volendam, het dorp met zijn grachtjes en bruggetjes, met z'n steegjes en krotjes, met z'n grappige bevolking. Na een rustige rondgang door het dorp en een bezoek aan de twee oudste bewoners, stappen we in de boot en varen over naar Marken. Een gezellig boottochtje van pl.m. een half uur. Op Marken vinden we weer een heel andere bevolking en een heel ander dorpskarakter. Nog eigenaardiger! Men ziet hier ook sterk het verschil tusschen oud en nieuw Marken. Als we ook daar een rond wandeling gemaakt hebben en aan een van de oude huisjes een bezoek hebben gebracht, varen we over naar Monnikendam, stappen daar in de bus en rijden naar Amsterdam, waar ieder gelegenheid krijgt den inwendigen mensch te versterken, hetzij met z'n meegeno men boterham of in een of ander geschikt Cafétaria of Heek. 's Middags om twee uur brengen we een bezoek aan de groote en moderne fabriek van de Rath en Doodeheefver. Een fabriek, die tot ver over onze gren zen bekendheid geniet en die een interes sant beeld geeft van het fabriceeren van de duizenden soorten behangselpapier, het bewerken van de patronen enz. enz. Het is een groot en machtig interessant be drijf. Via Haarlem en Bloemendaal wordt de thuisreis gemaakt, waarbij we natuur lijk nog even genieten van het zeldzame panorama op 't Kopje en als de tijd het toelaat het Lunapark in Bergen niet ver geten. De prijs voor deze excursie bedraagt 3 gul den, hierin is de retourprijs voor den boottocht van en naar Marken begrepen. Een Gooitocht. Een week daarna, Woensdag 31 Mei, maken we een tocht naar 't Gooi. De heenreis wordt gemaakt via Schoorl, Bergen en Alkmaar. In Amsterdam drinken we de koffie en dan gaat het naar Hilversum, waar het Hilversumsche Raadhuis bezocht wordt. Dit prachtige bouw werk is een bezoek meer dan waard. Het is een bouwwerk van zeldzame schoonheid. Van daar gaan we door 't Gooi, door de hei en de bosschen, naar Soest en Soestdijk over de Vuursche en rijden dan naar de bekende uit spanning in Oud-Valken veen, de meest attrac tieve uitspanning van 't Gooi. Een verblijf van eenige uren is nog veel tekort en we zijn er nu al van overtuigd, dat het moeilijk zal zijn om uit dit park de excursisten weer in de bussen naar huis te krijgen. Ook deze tocht, met inbegrip van den entréeprijs in het Raadhuis, bedraagt 3 gulden. Wij verzoeken den deelnemers het bedrag voor de reis bij aanmelding te storten. Ons kantoor is tot hedenmiddag 5 uur geopend. Wat geven de Bioscopen? Rialto-theater voor de oogen, zóó moe en overspannen is ze. En dan die ellendige migraine! Geef haar een "AKKERTJE" en over vijf minuten is zij weer volkomen in orde! 13 ftuks 12 stuivers - 2 stuks 2 stuivers Let op het AKKER-merk I Onze spoordienst was toch dik in orde Een vriendelijke lezer, niet de eerste de beste, had ons er op attent gemaakt, dat er een kleine fout in onze spoordienst was ge slopen. Wij begrepen niet, controleerden en maakten dezelfde fout als onze lezer. Dus volgde in ons nummer van gisteren een recti ficatie. Maar wat blijkt nu achteraf, de fout was geen fout en dus bljjft onze zomerdienst regeling zooals ze was en heeft men niets te veranderen. Gaarne vestigen wij nog even de aandacht op de in dit blad voorkomende advertentie, waarin het plaatselijk Werk-Comité der H.L.O. bekend maakt dat de training voor de af te leggen proeven in Juli a.s., een aanvang nemen Dinsdag 23 Mei, en wel van 79 uur des avonds, op het terrein aan de Kemphaanstraat. De plaatselijke secretaris, de heer H. Last drager, Tuinstraat 24, "is steeds gaarne bereid verdere inlichtingen te verstrekken. HAVEN VAN NIEUWEDIEP: Aangekomen van Harlingen en vertrokken naar Londen de Ned. motorschiener „Gruno". X&mcel ijv-fi.! We hebben luchtbeschermd van de week en ik moet U zeggen: we hebben het goed gedaan. Als wij burgers toch maar ergens onze schouders onder zetten, als wij eindelijk en ten lange leste besluiten er meenens van te maken, dan kunnen wij voor den dag komen. Dan doen we het beter dan alle groote steden bij elkaar en gaat het niet als in Amster- dam en Diemen. waar het op de jongste verduisteringsoefening, waarbij niemand op straat mocht, „zwart van het volk" zag. Het is alles even goed verloopen. De autoriteiten waren in zwermen opgeko men en liepen zich het zweet uit de slof fen, nadat ze eerst al een paar weken transpiratie-vocht geplengd hadden bij de voorbereidingen. Het valt dan ook niet mee. Maar ze hebben eer van hun werk, evenals al die andere mindere goden en god-jes, die er het hunne toe hebben bijgedragen om van deze oefe ning iets groots te maken. Daarbij zijn enkele schaduwzijden, die ten dezen plaatse niet onvermeld mogen blijven. Tenslotte moet er iets te wen- schen overblijven. En dan vermelden wij allereerst het feit, dat de post luchtbeschermers in het kleedlokaal van onze voetbalvereniging „Helder" zich blijkbaar niet van haar meest sympathieke zijde heeft leeren kennen. Er komt ons namelijk ter oore, dat deze heeren een 15 in getal, een kraak gepleegd hebben in de toko van Manus Nak, en zich te goed gedaan hebben aan diens luttele bezittingen. Dat de heeren trek hadden in een lek kere beet gedurende de vele uren dat ze op. wacht stonden het is hen te ver geven. Maar dat zij zich vergrepen aan het weinige van den toko-houder, dat stemt tot nadenken inzake de mentaliteit van een klein kwantum luchtbescher mers. Als ze hun handen niet thuis kun nen houden als het spel ishoe moet dat als het ernst wordt Een ander geval, minder tragisch dan het voorgaande, speelde zich af ergens op ons lieflijk Tuindorp. Daar wonen in egn en dezelfde straat twee families, die elkander niet kunnen zetten. Waarin overigens niets bijzonders schuilt, aan gezien dit onder de beste kringen voor komt. Daarvan dus niet. Maar nu wilde het geval, dat huis vader A. tot officieel luchtbeschermer bevorderd werd. Dus speurde hij des avonds de huizen langs om er voor te waken, dat zelfs het allerlaatste spran keitje licht verbannen werd. Hij keek bij zijn buurman en hoopte in stilte, dat uit diens veste eenig schijnsel mocht stralen. Helaas het was er duister. Pikke duister. Maar de veete was sterker dan de waardigheid zijns ambts, en dus bel de hij aan en zeide den heer B. dat er licht uit zijn woonstee scheen. De ander wees het verwijt verontwaardigd van de hand. Terecht. Toen zei A. dat hij bevoegd was tot het nemen van vérstrekkende maatrege len en dat hij zijn plicht deed en dat hij bevoegd was en dat hij maatregelen zou nemen en dat hij hem desnoods op de bon zou slingeren en dat hij kortom, het werd een heele affaire en meneer B. „vrat" zich op en maakte er werk van. En hij zócht het „hoogerop" en hij heeft tegen al de buren gezegd, dat hij het niet „nam", omdat hij den heelen avond nog niet eens een lucifer aangestoken had. Waaruit volgt, dat niet iedere lucht beschermer het zakelijke van het per soonlijke weet te onderscheiden. Het derde en laatste geval dat ons ge meld werd, betrof een welbekend meneer van den Kanaalweg, die zijn ijver zóó ver uitstrekte, dat hij een luchtbescher- mend militair, omhangen met een gas masker en kennelijk op patrouille, aan hield en hem dwong zich te legitimee- ren. Nadat de man dit, in arren moede, had gedaan kreeg hij permissiedoor te rijden. Gelukkig maar. En zoo blijkt, dat er, bij al het loffe lijks. bij al het goeds en voortreffelijks, toch altijd nog enkelingen zijn die hun ijver te ver doorvoeren en die in dien ijver meer kwaad dan goed stichten. Waaruit het nut van een oefening blijkt! In de film „Jezebel", uitgebracht door Warner Bros, is het Bette Davis, die de titelrol vervult en dat beteekent, dat dit een film is van een apart gehalte, een film, die in belangrijke mate uitsteekt boven het loopende-band werk, dat nog steeds verreweg het meerendeel der uit gebrachte rolprenten kenmerkt en dat men iets te zien krijgt, dat men niet met den stroom der wekeljjksche illusies ver geet, maar waarvan iets U bij bljjft. Al was dat dan maar alleen het spel van deze vrouw, wier naam is Bette Davis. Bette Davis Het is reeds vele jaren geleden, dat zij aan de film kwam. Als een onbekende, een chorus-girl, die het hoogerop zocht. Een van het leger der tienduizenden jonge vrouwen, die trachten uit het klatergou- den Broadway munt te slaan en die pogen in de betaalde illusie een bestaan te vin den. Het gelukte Bette Davis. Van chorus girl werd zij figurante, en van figurante filmster. Jaren lang trad zij op in derde plas films, maar dan rijst haar ster. En thans, in 1939, staat deze vrouw, wier eerste jeugd voorbij is, maar wier spel met de jaren won aan diepte en ziel, weer voor ons. In de film Jezebel, die deze week in het Rialto-theater loopt en waarin men een der beste, een der gaafste tragedies ziet, die men gedurende langen tijd uit Hollywood zag komen. Het is een verhaal, spelend in Zuid-Amerika, om het precies te zeggen in en bij New- Orleans, en waarbij Bette Davis de jonge Zui delijke vrouw uitbeeldt. Maar niet de vrouw, die den man onderdanig is. Niet de vrouw, die in hoofsche preutschheid den man dient, maar een vrouw, vrij en wild, een vrouw, die te paard odor de velden en bosschen rent, die lacht om datgene wat men in New-Orleans van 1852 fatsoen noemt en die zichzelf wil zijn en... zichzelve is. Er is een man, die deze vrouw, deze merk waardige verschijning, liefheeft. Ondanks haar fouten, ondanks haar ongetemde natuur. Hij kan niet leven buiten deze vrouw en de vrouw weet, dat deze man voor haar meer is dan haar leven. Maar haar natuur is onbuigzaam. Zij speelt met haar groote liefde, zij geeft niet toe aan de teedere impulsen van haar hart, weigert te gehoorzamen aan de betere gevoelens, die in haar leven. En zij verliest dien man en blijft achter. Achter bij haar vrienden, die haar een voor een ontvallen. Achter op de plantage, waar in den zuider-avond de negers zingen; hun spiri tuals en plantage-songs. Die eindeloos melan choliek door den avond klinken, en die den mensch kunnen verrukken en doen huiveren tegelijk. Bette Davis speelt deze vrouw. De vrouw, die zich dan gaat opofferen voor den man, die met een ander trouwde. De man, die gele koorts krijgt, net als duizende anderen in die jaren en gebracht wordt naar het leprozen- eiland. De vrouw gaat mee. Wetende dat hij haar niet lief meer heeft. Wetende dat, als zij hem redt, dat zij hem behoudt voor een andere vrouw. Er is over deze film meer te vertellen, maar alles wat men er meer van zegt, doet afbreuk aan de sfeer, aan den geest van deze rolprent, die op een bijzonder hoog niveau staat en die karakter bezit in iederen meter. Men moet het spel van deze Amerikaansche vrouw zien, deze Bette Davis. Zij, die hier de tragédienne speelt, minstens zoo goed als een Garbo, een Dietrich. Men kan dan ook zonder eenige overdrijving zeggen, dat thans Bette Davis op een peil gekomen is, dat zij een eigen klasse vormt. Zooals zij de rol van de jonge Zuid-Ameri- kaansche vrouw interpreteert is onverbeterlijk. Zij beleeft haar. Z;j speelt heel deze lange film van binnen uit en als men ooit een tragedie zag waarin de ziel van een vrouw naar buiten geopenbaard werd. dan is dit hier het geval. Men moet deze „Jezebel", de naam van de vrouw des kwaads uit den Bijbel, gaan zien. Het is geen film, die men ziet en vergeet. Maar het is wel een film, die w£4r is en eer lijk. En waarin bewezen wordt, dat een goed stuk tragedie ook in deze dagen nog zijn waarde behouden heeft voor honderd procent. Ook de bij-figuren werden gerecruteerd uit spelers van formaat. In de schaduw van Bette Davis kan het echter niet anders of zij komen op het tweede plan. Deze week brengt Tivoli twee sensatiefilms, die zeer verschillend van genre zijn. De film „De geheimzinnige Misdaad", waarin Boris Karloff een hoofdrol vertolkt, is van een veel grover gehalte dan de film „Mr. Moto, de ge heimzinnige", met Peter Lorre. Juist het feit, dat hier twee films gedraaid worden met hoofdrolvertolkers, die zich in het sensationeele genre zoo bijzonder onderschei den hebben, is interessant. Hier zien wij twee menschen, beiden filmsterren van naam, bei den het best in sensatiefilms en toch zoo ver schillend, dat het maken van een vergelijking moeilijk wordt. Karloff is een eenigszins luguber type, die zich thuis voelt op het gebied van de grove sensatie, die iemand slapelooze nachten be zorgt door zijn optreden, door zijn gebaren, door de wijze, waarop hij kijkt, zich beweegt. Er is aan zijn persoon niets geheimzinnigs, het is griezelig, maar daarmee houdt het ook op. Neem het monster Frankenstein, dat de sensatieliefhebbers niet licht zullen vergeten. Het is zijn uitbeelding van de een of andere monsterachtige persoon, die de sensatie aan de film geeft. Zoo ook in deze film „De geheim zinnige misdaad". Ondanks het feit, dat hij niet de misdadiger is, wordt hij zoowel door het publiek als door den detective, die den raadselachtigen moord moet oplossen, ver dacht. Zijn hecle manier van optreden kenmerkt hem als de schuldige, en we kunnen dit gerust verklappen, omdat men toch aanvoelt, juist doordat het er eenigszins te dik wordt opge legd, dat een ander de misdaad beging. Nu echter de figuur van een Peter Lorre. Ook hij is een mysterieuze persoon, maar fij ner, geraffineerder. Hier het geheimzinnige niet zichtbaar, maar voelbaar. Als detective is hij in zijn doen en laten ondoorgrondelijk. De glimlach op zijn gelaat is bedriegelijk. Men voelt de activiteit van zijn persoon, de spanning, die achter ieder van zijn handelingen schuilt. Het is minder belust op effect en daarom beter. De inhoud van de film geeft een spannende detective story weer, die, en dat is bijzonder goed door den regisseur aangevoeld, geheel past bij den persoon van Lorre. Hier geen scènes in het duister of gewerk met schadu wen, zooals dat bij de eerste film voorkomt, maar hier een reëel voorstellen van de mis daad, door vernuft uitgedacht en bestreden. Maar juist doordat men twee groote men schen, die zich beiden op het terrein van de sensatie gespecialiseerd hebben, karn zien in hun beste spel, is het alleszins de moeite waard om deze films, die beiden goed van inhoud zijn, te gaan zien. Interessant om hen in al de finesses van hun speeltalenten gade te slaan. Het „Witte"-programma van deze week mELakt een alleszins aantrekkelijken indruk. Als eerste hoofdnummer is daar de vrooljjke musical „Een nacht in Mei", welke gevolgd wordt door de rolprent „Gevangene der Vrij heid". Een aardig programma, dat zeker wel pu bliek zal trekken. Door het geheele land zijn installaties van ons in gebruik DE VRIES Centrale Verwarming ALKMAAR ROTTERDAM Tel. 3045 Tel. 44504 2 lijnen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 9