Als een Onderzeeboot zinkt k pretnhbüurtm De meening van Overste Hetterschij Een RENAULT demonstratie iseen sensatie Een oud-aannemer bouwt een schip /legenda Zaterdag 3 Juni 1939 Tweede Blad Groote accuratesse en dicipline Uitslag verloting Bevordering Rijkswerf Extra hulp aan werkloozen De oefening van de Transportcolonne van het Ned. Roode Kruis De heer Leistikow geridderd De 72-jarige heer Quak maakt een tweede „Piet Hein" Apotheken Burgerlijke Stand van Den Helder Natuurhistorisch museum Zomersproeten SPRUTOL •X A V v;.. s, s De twee groote duikbootongevallen met de ^.merikaansche ,,Squalus" en de Britsche ^Thetis" hebben „Het Volk" aanleiding ge geven om den oud-commandant van de be faamde Nederlandsche onderzeeër „K 18", den overste D. C. M. Hetterschij, te verzoeken zijn meening te geven over het speciale gevaar, dat aan de onderzeevaart is verbonden en de middelen, die de moderne techniek heeft ge vonden om het risico tot een minimum te beperken. De heer Hetterschij stelde voorop, dat de onderzeevaart altijd een risico meebrengt, dat bij de gewone zeevaart niet geloopen wordt. De onderzeeboot toch aldus overste Hetterschij begint te varen op een punt, dat bij een gewoon schip den ondergang be- teekent, n.1. op het nulpunt. Wij heffen im mers het drijfvermogen kunstmatig op en zweven onder water door het schip te „trim men". De hoofdtanks worden met water ge vuld en met de regeltanks doen wij het fijne werk. Nu is het mogelijk dat bij het duiken een Jnenschelijke of technische fout gemaakt ■wordt. Bij het snel duiken kan een luik klem loopen, een buitenboordklep voor den uitlaat van Dieselgassen kan blijven hangen, er- kan iets vergeten zijn, waardoor een catastrophe tot de mogelijkheden behoort, wij overwinnen immers een natuurwet en hierbij komt het op de. grootste accuratesse aan. Daarom is het een dwingende noodzakelijkheid, dat de disci pline tot de hoogste mogelijkheid wordt op gevoerd. Door een zware schok onder water kunnen ook de ernstigste onaangenaamheden ontstaan. Een leiding kan springen, een klinknagel er af vliegen, hetgeen onder deze groote span ning onmiddellijk een scheur veroorzaakt. En nu hangt het er maar van af, welk compartiment vol water loopt, of de luchtverversching intact blijft, hoe de boot komt te liggen, op welke diepte zij zinkt, om den omvang en den ernst van de ramp te bepalen. Ik heb slechts eenige mogelijkheden opge somd. Bij een gecompliceerd apparaat als een onderzeeër, kunnen tal van dingen misloopen. Er is ontegenzeggelijk aan de onderzeevaart risico verbonden. Welke middelen hebben we nu om de ramp zooveel mogelijk te beperken? In de eerste plaats de waterdichte schotten, die het binnen dringende water tegenhouden. Op de „Squalis" hebben de geredden hun leven te danken aan het afsluiten van een schot; de 26 man, die hierdoor afgesloten werden, moesten onher roepelijk verdrinken. Maar was het schot niet gesloten, dan had eenzelfde lot de geheele be manning getroffen. Loopt de machinekamer vol, dan is het uitgesloten om het schip weer naar de oppervlakte te brengen. De hulp moet dan van boven af komen. Inmiddels heeft de moderne techniek het mogelijk gemaakt om maximaal drie maal 24 uur de lucht bruikbaar te houden. Er is een installatie, die de uitgeademde koolzuur in vier kalipatronen bindt en de stikstof terug- blaast. Een zuurstof installatie, die door het heele schip loopt, maakt het ademhalen ge durende geruimen tijd mogelijk. Is door het ongeluk het luchtververschingsapparaat defect geraakt, dan sterft de bemanning een vrij snelle verstikkingsdood, wanneer de mogelijk heid om het schip te verlaten is uitgesloten. Maar er is nog een kans. Werken de omstandigheden mee, dan laat men water in de boot, totdat de atmosferische druk van de daardoor saamgeperste lucht ge- lijk wordt gemaakt met den druk van buiten. Is een boot dus tot 40 meter diepte gezon ken, dan wordt de druk opgevoerd tot vier atmosfeer. Hierdoor wordt het mogelijk het luik te openen; om dit luik heen is een koker aangebracht, een boei, waaraan een touw met knoopen is bevestigd, gaat omhoog en de be manning kan langs dit touw de oppervlakte van de zee bereiken. Bij iedere knoop moet, afhankelijk van de diepte, vijftien a twintig minuten worden gewacht, daar de overgang van een druk van vier atmosfeer tot die van een atmosfeer zeer geleidelijk moet geschie den, wil de bovenkomende mensch niet onmid dellijk worden gedood. Men moet dus beschik ken over middelen om gedurende dien tijd te ademen en daartoe stelt het Drager-apparaat ons in staat. De mannen krijgen een knijper op den neus ademen door een mondstuk, da is aangesloten op een ademluchtzak, de uit geademde lucht passeert een kalipatroon, c e stikstof wordt weer gebruikt en een zuurstot- fleschje maakt het mogelijk om bruikbare lucht in te ademen. Ik herhaal, alleen onder gunstige omstan digheden is dit mogelijk. Heeft b.v. het zee water het zwavelzuur bereikt, dan ontwikkelt zich chloorgas en is verstikking onvermij delijk. Zinkt een schip b.v. op den Oceaan in diep water, dan duurt het niet lang of het wordt door den hevigen druk plat gedrukt*). Dit kan op een diepte van 150 meter reeds gebeuren. Ligt de duikboot onder sterke helling op den bodem, dan is het zeer moeilijk om in het luchtcompartiment den atmosferischen druk gelijk te krijgen met den druk van buiten af. Wil redding mogelijk zijn, dan moet de boot dus „netjes" liggen. Overste D. C. M. Hetterschij, die zijn meening in dit artikel geeft over de gevaren van onderzeebotften. S:i De „Squalus". Bij de „Squalus" heeft het erg meegezeten. Daar werkte men met een duikerklok, die aan een kabel wordt neergelaten en om het vluch- luik heen zoodanig kan worden aangebracht, dat het zeewater niet kan doordringen. Deze duikerklok werkt als een lift, doch 't hoeft geen nader betoog, dat alleen bij een vlakke zee en weinig strooming de verbinding tot stand kan komen en dat bij een scheef liggend schip het nagenoeg uitgesloten moet worden geacht om de klok luchtdicht op het schip te krijgen. De „Squalus" is gezonken op 70 meter en toch heeft de duikerklok feilloos ge werkt. Dit is een daverend succes ge weest. Bij de Nederlandsche marine wordt regelmatig geoefend in reddingsmanoeu- vres. Het is gelukkig in de practijk nooit voorgekomen, dat wy gedwongen werden om deze theorie toe te passen. Het ongeluk met de „Thetis" heeft plaats gehad bij een proeftocht, die natuurlijk een bijzonder risico meebrengt. De apparaten moe ten beproefd worden, de bemanning is nog niet op elkaar ingesteld en er kan dus allerlei narigheid ontstaan. Ik wijs er nogmaals op, dat het varen onder de oppervlakte in strijd is met de natuur. Het vernuft moet de hindernissen overwinnen en waar het menschelijk vernuft nu eenmaal be perkt is, zullen er altijd ongelukken kunnen gebeuren. Dat dit in de practijk nog meevalt, bewijst het betrekkelijk geringe aantal onge lukken. We kunnen slechts hopen, dat de cata- strophes als met de „Squalus" en de „Thetis" tot de hooge uitzonderingen blijven behooren en dat de redding der schipbreukelingen met even groot succes kan worden toegepast als bij de „Squales"" het geval is geweest. Bedoeld zal worden, dat de huid scheurt of openbarst. Werk Comité Den Helder der H.L.O. Prijsno. 0 c 0 0 J Prijsno. 0 c v 0 J d c E Cm Lotno. Prysno. 0 c 4J O 1 921 10 796 19 881 28 867 2 602 11 242 20 823 29 761 3 847 12 444 21 753 30 807 4 15 13 177 22 457 31 289 5 978 14 316 23 22 32 109 6 515 15 306 24 163 33 864 7 255 16 426 25 252 34 738 8 296 17 388 26 682 35 378 9 441 18 59 27 855 36 51 Prijzen kunnen worden afgehaald iederen werkdag tusschen 68 uur des avonds, bij den heer H. Lastdrager, Tuinstraat 24. Pryzen, binnen 14 dagen niet afgehaald, vervallen aan het Werk-Comité C Met ingang van 1 Juni 1939 zyn be- C vorderd tot adjunct-commies de bureel beambten le klasse J. J. Maas, H. J. H. van der Wielen, N. Graafland, C. Slort, A. Abbenes, F. A. A. Huart, A. Uithol en de bureelbeambte 2e kl. G. W. Kollaard. Evenals voorgaande jaren zal, blykens van den Minister van Sociale Zaken ont vangen bericht, ook voor 1939 extra-hulp aan werkloozen, zgn. B-steun, kunnen worden verstrekt In den vorm van klee ding, dekking en schoeisel. Voor deze steunverleening komen ook thans weer in aanmerking werklooze arbeiders, die het zij uitkeering ontvangen Ingevolge een gesubsidieerde steunregeling, hetzy by een van rijkswege gesubsidieerde werkver schaffing zijn geplaatst, terwyl werk loozen, die uit een werkloozenkas trekken, ook dit jaar weer voor de hierbedoelde extra-hulp in aanmerking kunnen komen, indien en voor zoover daaraan dringende behoefte bestaat. Voorts komen voor deze hulp in aanmerking kleine boeren en -tuinbouwers, behoorende tot de zoo genaamde B-groep. Ten aanzien van de extra-hulp aan laatstge noemde groep is bepaald, dat in afwijking van het bepaalde in het reglement voor steunver leening aan kleine boeren en het reglement voor steunverleening aan kleine tuinbouwers het totale bedrag, hiervoor vanwege het depar tement van Economische Zaken beschikbaar gesteld, door dit departement zelf zal worden besteed en dat door het departement van Sociale Zaken voor de zgn. B-groep der kleine boeren en -tuinbouwers nog een bedrag zal worden beschikbaar gesteld. De Rijksbijdragen zullen als volgt worden berekend. Voor werkloozen mag over het dienstjaar 1939 per gemeente ten hoogste worden besteed een bedrag, gelijk aan het hierna genoemde ge middeld aantal werkloozen, vermenigvuldigd met 5.78, met dien verstande, dat van dit be drag per werklooze 2.ten laste der ge meente komt en 3.78 voor rekening van het departement van Sociale Zaken. Voor extra hulp voor de z.g.n. B-groep der kleine boeren en -tuinbouwers zal een bedrag beschikbaar worden gesteld, berekend naar de aantallen B-boeren en B-tuinbouwers op 25 Februari jl., vermenigvuldigd met 1.89. Door de gemeente moet 1.per boer en per tuinbouwer worden bijgedragen. Evenals voorgaande jaren behoudt de Minis ter zich het recht voor den B-steun geheel of gedeeltelijk niet in geld, doch in goederen te verstrekken. Ook thans zal bij de beoordeeling van de behoefte aan extra-steun geen rekening mogen worden gehouden met de spaarregeling voor B-steun. Ter bepaling van het aantal werkloozen wordt aangenomen het gemiddeld cijfer over de eerste 10 maanden van 1938 van de als werk zoekende bij de plaatselijke organen der ar beidsbemiddeling ingeschrevenen. Dit cijfer be draagt voor deze gemeente 1069. Op 2b Februari waren in deze gemeente 2 B-boeren en 2 B-tuinbouwers bekend. B. en W. geven den raad in overweging om wederom aan bovengenoemde regeling deel te nemen. Voor deze gemeente zal hiermede een bedrag gemoeid zijn van 1069 X f 2. 2138.vermeerderd met 4 x f 1-f 4- of in totaal 2142.Bij de gemeentebegroo- ting voor 1939 is reeds met deze uitgaaf reke ning gehouden. De uitvoering der regeling kan weder wor den opgedragen aan het z.g.n. B-comité. Op Maandag a.s. Zooals we gisteren meldden, wordt op Maan dag a.s. een oefening gehouden door de afd. Den Helder van de Transportcólonne van het Ned. R. Kruis. Deze oefening heeft plaats op initiatief van dr. A. Querido, off. v. gezond heid le kl. en wordt gehouden aan den Zand dijk onder Callantsoog, nabij den v. Foreest- weg. Men gaat daarbij uit van de veronder stelling dat in de duinen tengevolge van blikseminslag een ontploffing heeft plaats gehad van een ammunitie-opslagplaats, die voor de kustverdediging werd ver- eischt. Een in de nabijheid gelegen groep manschappen is getroffen, waardoor een aantal dooden en gewonden over een zekeren afstand verspreid liggen. De hulp van het Roode Kruis is ingeroepen om de gewonden te verzorgen en te vervoeren naar het Marine-Hospitaal in Den Helder. Nadat de Heldersche Transportcolonne op de plaats van de ramp is aangekomen rukken de helpers uit om de gewonden op te sporen en na de meest noodzakelijke hulp te hebben verleend hen op velddraagbaren te vervoeren naar het café „Duinzicht", dat inmiddels door een zestal helpsters is ingericht als Hulppost. Aldaar zal voor zoover noodig meer afdoende eerste hulp worden verleend. Het vervoer naar Den Helder biedt moeilijkheden door de ver sperringen die over de wegen zijn aangebracht en door de opgebroken gedeelten ten behoeve van de aan te leggen duinwaterleiding, Daar om wordt besloten het vervoer te doen plaats hebben door middel van transport-auto's die door de Landmacht ter beschikking zijn ge steld langs van Foreestweg en den Schoolweg naar de buurtschap „Blauwe Keet", alwaar inmiddels een aak ligt gemeerd om de gewon den over te nemen. Door middel van een takeltoestel worden de gewonden van den wal in de aak overgebracht. Naar wij vernemen is de kapelmeester van het Staf muziekkorps, de heer L. H. F. Leistikow. benoemd tot ridder in de orde van Leopold II. In de Soembastraat zitten we tegen over den 74 jaar ouden heer Quak: een, nog niet zoo heel lang geleden, hier ter stede bekend aannemer, thans in ruste en bouwer van scheepsmodellen. Een vriendenrelatie bracht ons in den huize Quak: en daar duurde het niet lang of de gryze oude heer kwam aandragen met een schip, dat opmerkelijk bekende contouren bezit. Wij kenden dezen vorm, wy, kenden deze bouwwyze, en zonder dat de naam nog op den zywand vermeid staat wisten wy dat dit de „Piet Hein", het jacht van onzen Prins en prinses, was. Wat hier door een amateur-scheepsbouwer op knutselgebied gepersteerd is, is zeker het vermelden meer dan waard. Men moet zien wat hier in vele, vele uren tijds met ge duld en doorzettingsvermogen tot stand ge bracht is. En men moet zien welk een frap pante overeenkomst dit 1/50 deel van onze „Piet Hein" met het origineel heeft. Het is alles even nauwkeurig en naar de werkelijkheid afgewerkt; neemt men het zoek- zicht voorop, de gordijntjes die voor de ramen komen, de luchtkokers, de sloepen, de reeling- hekjes... kortom, alles doet zien met welk een nauwkeurigheid gewerkt is. Toch is deze „Piet Hein" nog niet klaar. Alle gordijntjes zijn nog niet aangebracht, en het schip moet nog geschilderd worden. Maar als ook dat klaar is, dan zal de heer Quak een schip bezitten, dat een compliment is voor zijn knutselkunst. Er zit een motor in de „Piet Hein" en dus zit er een in deze verkleinde uitgaaf. Als de heer Quak haar aanzet, begint de schroef te wervelen en als men het vaartuig in het water deponeerde, zou het zóó wegvaren. Ook voor de verlichting is zorggedragen. Een batterij zorgt voor electrischen stroom. „Af en toe 's een rukkie" Ook al zegt de heer Quak het zelf niet, in wendig is hij trots op z'n werkstuk, dat menig jong knutselaar hem niet nadoen, laat staan verbeteren, zou. Wij zien het gereedschap waarmede dit alles is gebeurd: het vult precies de helft van een sigarenkistje van 25 stuks... Wij vragen natuurlijk welke bestemming de „Piet Hein", na afbouw, krijgt. We komen het te hooren: het eerste schip dat deze be jaarde scheepsbouwer creëerde ging naar zijn kleinzoon, en ook dit gaat naar dit adres als hij weer in Holland is. Zoo zijn nu eenmaal grootvaders... Wij vragen of hij er lang werk aan gehad heeft: „af en toe zoo 's een rukkie", zegt de heer Quak. En dan voegt hij er aan toe: „Ten slotte heb je je tuintje ook nog, en je moet met moeder-de-vrouw wel eens mee, en zoo al". Inmiddels is de ontwerper bezig met het puntje van het stokje waaraan de Geus opge hangen kan worden. Niets ontgaat de heldere oogen van den ouden heer. Het is een aardig idee van een zoo oud stadgenoot, dat hy, na veertig lange jaren in het aannemersvak gezeten te hebben, thans nog het byltje er niet bij neer wil leggen, maar z'n ledige uren vult met het bouwen van schepen. Om ze dan weg te geven aan z'n klein zoon, die op die manier een unieke vloot in z'n bezit krygt. Jammer dat niet iedereen zoo'n groot vader heeft. Van hedenavond 9 uur tot Maandagmorgen is alleen geopend de apotheek van D. W. de Bas, Binnenhaven. Van Maandag 5 Juni tot 12 Juni wordt avond- en Zondagsdienst waargenomen door de firma SmeetsSnel, Weststraat. BEVALLEN: N. Kasteel—Gouma, z.; D. van DongenPinchetti, d. OVERLEDEN: C. Bakker, v., 18 jaar. ONDERTROUWD: W. P. de Meulder en T. de Jong. Op morgen, Zondag, zal het museum gesloten zijn. Nea. Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat) Geen dienst. Westerkerk (Helden der Zeeplein) 's Morgens 10.30 uur, Ds. F. W. J. v. d. PoeL ^Jeref. Kerk (Julianapark) 's Morgens 10 uur. Ds. Tollenaar. N.m. 4 uur: Ds. Veenhuizen. Voorbereiding H.A. 's Avonds 6 uur: Ds. Tollenaar. Voorbereiding H.A. Geref. Kerk (Rehoboth-Kerk) 's Morgens 9 u.: Cand. Feenstra. Voorbereiding H.A. 's Morgens 10.45 uur. Ds. Veenhuizen. Voorbereiding H.A. n.m. 6 uur: Cand. Y. Feenstra. Oud Geref. Kerk (Hoogstraat) 's Morgens 10 u. en 's avonds 5.30 uur Leesdienst. Donderdag a.s. 's Avonds 7.15 uur, Ds. Hennephof van Scheveningen. Chr. Geref. Kerk (Steengracht) 's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur de heer J. Rebel. Herst, Evang. Luth. Gem. (Weezenstraat) 's Morgens 10.30 u. Ds. W. J. F. Meiners. Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht) 's Morgens 10 uur Ds. P. J. Smidts. Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76) Pastoor H. J. Verheij. 's Morgens 10 uur, H. Dienst. 's avonds 7 uur de Vespers. Evangelisatie (Palmstraat) 's Morgens 10 uur: Ds. J. H. Jansen. Gebouw Middenstraat 117 's Avonds 8 u., Evangelisatie-samenkomst Evangelisatiegebouw (Vijzelstraat) 10 uur samenkomst. Zondagmiddag 4 uur, Straatprediking Molenplein. 's Avonds 8 uur, Samenkomst. Leger des Heils 7.30 u.: v.m. Bidstond. 10 uur v.m. Heiligingsdienst. 3.30 u. n.m.: Openluchtsamenkomst Julia napark. 8 uur n.m. Verlossingssamenkomst. Hersteld Apostolische Zending Gemeente Sluisdykstraat hoek Schagenstraat. Geen dienst. Kerk van Jezus Christus, Janzendw.str. 8 's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur. Samenkomsten. HUISDUINEN Ned. Herv. Gemeente 's Morgens 10 uur: Ds. M. van Wichen. JULIANADORP Ned. Herv. Gemeente Geen dienst. Zendingsgebouw „De Ster der Hope". voorm. 10 uur en 's av. 7.30 uur de heer A. Besselaar Sr., van Amsterdam. verdwijnen spoedig door een pot Bij alle Drogisten Natuurhistorisch Museum, 2e Vroonstraat, lederen Woensdag van 35 uur. Iederen Zaterdag van 710 uur. Bovendien de eerste Zondag van elke maand van 35 uur en de eerste Woensdag van 810 uur. Aquarium Zoöl. Station. Voor het publiek geopend: dagelijks van 91? en van 13.30 1" u. Zaterdags van 912 uur. Westgracht 80: Tentoonstelling Historisch Genootschap „De Kop van Noord Holland" Eiken werkdag van 710 uur. Zaterdags van 35 uur en van 710 uur. BIOSCOPEN: Rialto, Spoorstraat halt 8: „Gunga Din." Tivoli-theater, Spoorstraat, half 8: „Kameraden van de Straat" en „Een on vergetelijke Man". Witte-Bioscoop, Koningstraat, half 8: „De Tuin der Vreugde". Heden: Casino, 8.00 30-jarig bestaan der H.F.C. „Helder". Opgenomen om 8 uur hedenmorgen. Barometerstand Den Helder: 770,4 Temperatuur lucht 14.1 Wind: richting N.O., kracht 3 Temperatuur Zeewater 14.2 Licht op: 9.44 Max. temp. 16.9 OP- EN ONDERGANG VAN ZON EN TIJD VAN HOOG EN LAAG WATER Zomertijd Zon Juni op: ond.: Hoogwater Laagwater Z 4 3.41 9.45 9.35 22.05 3.25 16.00 M 5 3.41 9.46 10.05 22.40 4.00 16.35 D 6 3.40 9.47 10.30 23.05 4.30 17.10 W 7 3.39 9.48 10.55 23.35 4.55 17.40 D 8 3.39 9.49 11.20 0.15 5.15 18.10 V 9 3.38 9.50 11.55 0.55 5.45 18.40 Z 10 3.38 9.51 12.40 6.25 19.30

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 5