SALON
Abonneert II op dit blad
ERFTEMEUER' TABAK
cSjtwdAch tiieuuM
YUeuuiï UÜ lOiJfc
De ZFC-reserves
slaan HRC II
KaA^at
McAeefiuaaAt&e/UMm
Vier-mast bark op zee
MANSHANDEN
Eindelijk droog
Grondboring vanwege
de gemeente
Visscherij
Uitvaarregeling
haringnetvisscherij
Kapitein Jeppe Teensma
overleden
De nieuwe A.B.C.-roman-serie
uitgekomen
Imposant schouwspel.
Zondagmorgen omstreeks half negen
arriveerde voor de haven te Oudeschild
het prachtige jacht „Seacloud", varende
onder Amerikaansche vlag, eigendom van
een in België vertoevenden Amerikaan.
Het schip koos ligplaats voor de haven te
Oudeschild en bleek van dusdanige af
meting, dat de „Dr. Wagemaker" er een
nietig vaartuig bij scheen. Natuurlijk
bracht de aankomst van deze fraaie bark
van meer dan 3000 ton, te Oudeschild
niet weinig opschudding te weeg.
Het schip kon door zijn reusachtige af
meting de Texelsche haven niet binnenvaren
en toen bleek, dat zich aan boord o.m. bevond
de Amerikaansche ambassadeur in Engeland.
Het doe! van dit bezoek aan Texel bleek voor
namelijk de bekende Texelsche fauna.
In de morgenuren werd per auto een be
zoek gebracht aan de vogelbroedplaatsen op
de z.g. Mielanden bij Dijkmanshuizen, ook des
middags werden onder leiding van den heer
Kalis de honderden nesten bezichtigd, waar
van 't meerendeel reeds jonge vogels bevatte.
't Ongewone schouwspel van zulk een mooi
zeilschip op de Texelsche reede, trok den ge-
heelen dag talrijke bezoekers aan de haven
te Oudeschild. Het zeiltuig is geheel volledig,
terwijl ook twee motoren voor voortbeweging
aanwezig zijn.
Het schip lag zoo ver uit den wal, dat velen
in de middaguren van de geboden gelegenheid
om het per botter wat meer van nabij te
bezien, gebruik maakten. Aan boord werd
niemand toegelaten. De équipage bestond uit
ruim 30 personen. Des namiddags 5 uur werd
het anker gelicht en vertrok het vaartuig met
bestemming Antwerpen.
DAMES KAPPER HEEREH
Stakmanbossestr. 65 Tel. 514
MIDDENSTANDS-DIPLOMA.
Nog slaagde Zaterdag te Schagen van den
cursus der Algem. Middenstandsvereeniging
alhier voor het Middenstandsdiploma, de heer
Sinkeldam van De Koog.
DE VAN DER SCHUIT-TRIPS.
Aan de Van der Schuit-trips op Zon- en
feestdagen naar Texel werd gisteren door
ongeveer 100 personen deelgenomen. Evenals
voorheen staat ook dit jaar een tocht over
ons eiland, onder leiding van den heer Fehr-
mann, secr. van de V.V.V. Texel.
De spreekwijze: „De aanhouder wint" ging
dezer dagen bij de werkzaamheden aan de
sluisput weer in vervulling. Moest volgens het
bestek de sluisput het vorige jaar Kerstmis al
droog zijn, dit kon met Pinksteren nu eerst
geschieden. Het zal echter de vraag nu zijn,
of de sluisput droog zal blijven, aangezien men
echter ook al vroeger meende, dat de sluisput
droog was. Op Urk heeft men nu: droge sluis
put met als gevolg: „Droge pompen in het
dorp, een droog Urker wei- en hooiland, droge
slooten voor het vee, met als globaal gevolg
der Zuiderzeewerken: „Een droog eiland Urk,
wat alle fleur verloren heeft".
De heer Vrij zal thans met zijn personeel
enkele boringen voor de gemeente Urk gaan
verrichten, o.a. op een stuk gemeentegrond:
het hooiland van J. Keuter en van Klaas
Neutjes. Deze grondboringen staan in verband
met het onderzoek voor het nieuwe bouwplan.
Wegens den grasgroei zijn nu echter op ver
zoek van de Veehoudersvereen. deze boringen
eenigen tijd uitgesteld.
URK, 2 Juni. Door 50 vaartuigen werd
heden aan den Gemeentelijken Vischafslag
alhier aangevoerd: 4618 pond Kuilpaling, prijs
2023Yi ct.; 135 pond Lijn- of Beugaal, prijs
31—31J.£ ct. per pond.
De vangsten van de kuilpalingvisschers
varieerden van 30320 pond per vaartuig.
's-Gravenhage, 3 Juni. Naar wij van be
voegde zijde vernemen, is de uitvaarregeling
voor de haringvisscherij voor dit jaar thans
als volgt geregeld.
Op 30 Mei j.1. mochten er 38 vaartuigen ter
haringvisscherij met drijfnetten zijn uitgeva
ren, op Vrijdag 9 Juni zullen er wederom 30
vaartuigen mogen uitvaren, op 13 Juni 73
vaartuigen, op 27 Juni 52 en op 11 Juli 70. Van
9 Juni af tot 11 Juli zal men een vleet mogen
medenemen, waarvan de bovenspeerreeplengte
ten hoogste bedraagt:
voor klasse g 1820 m,
voor klasse b 1893 m, en
voor klasse c 1966 m.
Van 11 Juli af zal er onderscheid gemaakt
worden in de bovenspeerreeplengte van een
Schotsche vleet eenerzijds en een Hollandsche
of standaardvleet anderzijds.
Nadere bijzonderheden worden in een af
zonderlijke publicatie bekend gemaakt.
Oud-gezagvoerder van de „Nederland"
In den ouderdom van 77 jaar is op Schier
monnikoog, van welk eiland zijn ouders oor
spronkelijk waien gekomen, kapilem Jeppe
1 eensma, o ,d-gezagvoerder van vele mail
booten der Stoomvaartmaatschappij „Neder
land", overleden.
Teensma werd geboren te Nieuwendam op
25 November 1861. Op 24-jarigen leeftijd
kwam hij als vierde officier in dienst van de
maatschappij. Hij doorliep er de rangen tot
hij in 1903 als gezagvoerder op een vracht
schip geplaatst werd. Na deze eene reis reeds
kreeg hij het bevel over een mailschip. Se
dertdien heeft hij steeds op passagierssche
pen gevaren. Ouderen zullen zich de schepen
herinneren: „Koning Willem II", „Koning
Willem III", „Koningin Regentes", „Prinses
Juliana", Vondel", Grotius", zij zijn alle
reeds lang uit de vaart, schepen verouderen
snel......
Jeppe Teensma was een kapitein, die bij de
„Nederland" hoog stond aangeschreven. Hij
was een bekwaam zeeman. Tot Juni 1911
bleef hij varen. Om gezondheidsredenen nam
hij op 50-jarigen leeftijd ontslag. Een tijdlang
is is hij daarna nog directeur geweest van de
Prins Hendrikstichting. Later heeft hij zich
teruggetrokken op het eenzame eiland in het
Noorden des lands.
Daar ook zal hij ter aarde besteld worden,
vandaag om vier uur in den namiddag.
Het pleit is beslecht; de Racers hebben het
tegen de res. Ie klassers niet kunnen bolwer
ken. Door een 21 zege is ZFC 2, de eeuwige
finalist, houder van den Rauchbeker gewor
den. De Zaandammers onderscheidden zich
door een betere balbehandeling, waren over
het algemeen doortastender en beschikten over
een prima achtertrio. Aan het positiespel werd
niet te veel aandacht besteed en de voorhoede
speelde nooit in volledige formatie. Niettemin
was deze laatste linie soms zeer gevaarlijk,
want er werd doorgezet en niet gepingeld. De
middenvoor was een speler, die moeilijk te
houden was.
HRC 2 heeft niet bepaald teleurgesteld; er
is pittig gespeeld en animo was er ook, het
veldspel was niet onverdienstelijk, maar de
voorhoede voldeed in de afwerking niet, de mid
denvoor werd zwaar gedekt, richtte niet veel
uit, en zijn partners verstonden niet de kunst
om kansen te benutten. Tegen de roodwitte
backs waren zij niet opgewassen. De keeper
had zijn dag niet en was medeplichtig aan de
beide doelpunten van ZFC.
De wedstrijd.
De heer C. van den Hoven liet om 2.35 uur
Zymni tegen de zon in aftrappen. HRC's
achterhoede is nog niet ingespeeld, want de
Zaandammers zijn onmiddellijk in den aan
val. We noteeren een paar mistrappen, die
het H.-doel in groot gevaar brengen, maar
het loopt nog op een corner uit. Ook de roode
voorhoede thans geheel in het wit gesto
ken komt nu in actie; ook hier een corner,
gevolgd door een vinnigen schuiver, waardoor
het Z.-doel bijna doorboord werd. De zon hin
dert de Racers geducht, waardoor van zuiver
plaatsen niet veel .kon komen.
ZFC scoort.
Er zijn nog geen 10 minuten gespeeld, als
de H.-keeper weer eens ongemotiveerd zijn
doel verlaat om den bal te bemachtigen. Hij
grijpt echter mis en de gasten komen hier
door goedkoop aan de leiding. Het spel golft
over en weer en het tempo is vrij behoorlijk.
Later komt er weer wat meer bewogenheid
in het spelverloop. Zymni scoort, maar er is
reeds voor buitenspel gefloten. Ónze Racing-
keeper heeft niet z'n dag, we zien hem weer
zijn doel verlaten; gelukkig maar dat de Z.-
schutter faalt. Een goed afgewerkte aanval
van H„ de keeper maakt een verkeerde be
rekening, ziet den bal over zich heen gaan,
maar de lange rechtsback, die zich in het doel
opgesteld heeft, redt meestelijk door een
forsche hoofdbeweging.
De gelijkmaker.
Het is slechts uitstel van executie, want 4
minuten voor rust krijgen de Racing-reserves
toch loon naar werken, als met een keurig
doelpunt de partijen op gelijken voet gebracht
worden. De rechtervleugel van Z. onderneemt
twee snelle uitvallen, maar het samenspel
wordt te ver doorgevoerd, waardoor de H.-
backs kunnen wegwerken. Nog een vrije schop
op de Zaansche veste, maar de bal wordt keu
rig door den keeper gestopt, zij het ten koste
van een hoekschop.
Het spelverloop na rust.
Nu krijgen de Zaandammers de zon in het
nadeel en het is de H.-voorhoede die het eerst
actief is; de achterspelers zijn echter voor de
Racers een te groot struikelblok. Vijf minuten
was de 2e helft oud, toen, mede door een blun
der van den keeper, de gasten opnieuw de lei
ding namen. De Racing-keeper was niet reso
luut genoeg, liet zich den bal ohtnemen en
door dit koopje kreeg Z. opnieuw de leiding,
om die niet meer af te staan. Ook nu is geen
der partijen sterker, al dient erkend, dat de
bezoekers het leder beter beheerschen, zij
spelen geroutineerder. Uit een corner ver
dwijnt de bal juist over de Z.-lat. In het
verdere verloop zien we de Zaansche voor
hoede telkens in den buitenspelval loopen,
waardoor het spel telkens onderbroken wordt.
Free-kick komt ook nogal eens voor. We zien
vervolgens eerst een kordaat ingrijpen van den
Z.-doelman en daarna suist de bal precies
naast het doel der bezoekers. Ja, de w i 1 was
er wel en strijdlust genoeg, maar het wilde
voor doel niet altijd lukken. De middenvoor
kon haast geen vin verroeren. De H.-rechts
buiten brengt het daarna tot een zuiveren
voorzet, Zymni vangt den bal op en kogelt
dezen ineens in, maar de man onder de lat
verliest zijn kalmte niet en stopt accuraat.
We zien nu ook eens mooi' werk van den Hel-
derschen doelwachter, als deze den bal, na
een scherpen voorzet van rechts, fraai weet
te stoppen. Twee vrije trappen, eerst op het
doel van H. en daarna op dat van Z., ze zor
gen nog even voor een hoog oplaaiende span
ning, maar daarbij bleef het. Onmiddellijk
daarna gebruikt de heer v. d. Hoven zijn fluit
voor het laatst.
Het einde brengt ZFC 2 een gelukkige 21
overwinning, waardoor zij bekerhouder is ge
worden.
ELTO I—ZKV ni 1—3.
Het eerste twaalftal van Elto, dat wel een
heel ongelukkig seizoen achter den rug heeft
en op de onderste plaats geëindigd is, speelde
Zondag J.1. haar eersten degradatiewedstrijd
tegen Z.K.V. III. Het is een zeer spannenden
wedstrijd geweest, daar tot 3 minuten voor
einde de stand nog 11 was. Toch vonden wij
de Z.K.V-ers de betere ploeg en was de win
nende goal absoluut verdiend. De Eltoërs speel
den wel niet onverdienstelk, doch waren
telkens een tempo langzamer dan de vurig op
den bal zittende Zaandammers wat vooral in
het laatste middenvak sterk tot uiting kwam.
Over den wedstrijd het volgende: Direct ontwik
kelt zich een vlug, levendig spel waarin van
beide zijden aardige aanvallen worden opge
zet, doch het juiste schot is zoek. Na 25 min.
scoort Z.K.V. met een prachtige verre bal. On
middellijk trekt Elto ten aanval en geen minuut
later is de stand door een goed treffer van J.
Hemelrijk gelijk.
Tot de rust wordt er niet meer gescoord, zoo
dat deze komt met een gelijken stand. Na de
rust is voor het algemeen Z.K.V. het meest in
den aanval geweest en maakte zooals reeds ge
meld, vlak voor het einde de winnende goal. De
scheisdrechter leidde uitmuntend. Volgende
week moet Elto haar tweeden wedstrijd spelen
en wel tegen K.Z. III.
KVDH I—ADOS IU 3—8.
Zooals wij reeds in onze voorbeschouwing
vermeldden, waren deze ploegen volkomen aan
elkaar gewaagd, wat de uitslag 33 dan ook
laat zien. Om 11 uur fluit scheidsrechter
Nieuwland, die voortreffelijk leidde, de beide
12-tallen in het veld. K.V.D.H. verschijnt dan
met 2 invallers. Reeds zeer kort na den aan
vang weet K.V.D.H. door zijn aanvoerder P. de
Jong de score te openen. Dan onderneemt Ados
eenige zeer gevaarlijke tegenaanvallen, waar
uit een dezer Ados-leden weet gelijk te maken.
Geruimen tijd golft nu het spel heen en weer
tot Ados 2e doelpunt maakt. Kort hierna is het
rust. Na de rust weer hetzelfde spelbeeld van
2 ploegen, die volkomen aan elkaar gewaagd
zijn. Een half uur is er gespeeld, dan weet Ados
er 31 van te maken. Na vakverwisseling zien
wij een sterk aanvallend K.V.D.H. Nog 3 mi
nuten zijn er te spelen, dan krijgt W. Bakker
de bal keurig toegespeeld en doelpunt onberis
pelijk voor K.V.D.H. Na nog geen minuut
spelen, krijgt Bakker opnieuw den bal te pak
ken en brengt door een keurige trekbal de par
tijen op gelijken voet. De bal wordt dan nog
even uitgespeeld, dan fluit de scheidsrechter
het einde van dezen spannenden en fraaien
wedstrijd met welken stand de beide partijen
tevreden kunnen zijn.
Prima romans voor 35 cent.
Verleden jaar maakten wij, zooals men zich
ongtwijfeld nog herinneren zal, melding van
het feit, dat bij den bekenden uitgever An-
dries Blitz in Amsterdam, verschenen was
een serie romans, die tegen den wel bijster
goedkoopen prijs van 35 cent per deel in den
handel kwamen.
Het voornaamste was echter, dat men voor
dezen prijs boeken in zijn bezit kreeg, die tot
het betere en beste soort behooren. Boeken,
die niet tot de waardelooze prullaria behoo
ren, maar tot literatuur van naam en stan
ding.
Het was een proef, doch thans blijkt, dat
deze proef geslaagd is. En wel door het feit,
dat een nieuwe serie verschenen is. En weer
zijn deze 6 deeltjes een verrassing. Oordeelt
U zelf maar:
De kleine Parade, van Henriette van Eyk.
Oproer der Kinderen, van Arnold Ulitz.
Joden zonder geld, van Michael Gold.
De groote schuld, van Vicky Baum.
En een vrouw verdwijnt, door E. D. Biggers.
De Bewaarschool (herdruk), door Leon
Frapié.
Men schaffe zich deze serie, die in den
ruimsten zin des woord „elck wat wils" biedt,
aan. Al deed men het slechts voor dat zeld
zaam geestige en op hoog peil staande werk
„De Kleine Parade".
Een woord van waardeering voor den durf
en het initiatief van Andries Blitz achten wij
tenslotte hier wel op zijn plaats. Dit is de
manier, goede lectuur onder de massa te
brengen!
De V liegende Hollander, door Jef
Last. Uitgave „Contact", Amsterdam,
Er zijn in Nederland tal van boeken ver
schenen over den legendarischen Vliegenden
Hollander. Over dien wonderlijken kapitein
van der Decken, het duivelskind, die in de
middeleeuwen over de wereldzeeën gezwalkt
zou heben, dien de zeelieden altijd tegenkwa
men in den wilden storm, waarin het buldeij
ren van den orkaan werd overstemd door het
hoongelach van Van der Decken.
Er is wellicht, naast de zeeslang, geen
sage die in Nederland zoo vermaard is. Tal
van boeken behandelen, direct of zijdelings,
het fenomeen, dat „Vliegende Hollander" heet
en altijd weer wordt de Nederlandsche lezer
in het bijzonder getrokken door dit mysterie
der donkere middeleeuwen, door dit verhaal
van een wilden kapitein op een wilde zee.
Het is Jef Last, die thans bij „Contact"
een boek heeft doen verschijnen, dat eveneens
gewijd is aan deze sage. Last is een kundig
schrijver en de wijze waarop hij een sfeer
weet aan te brengen rondom den legendari
schen kapitein is voortreffelijk.
Evenwel, hij wijkt af van de bekende ma
terie. Hij geeft een verhaal over een Vliegen
den Hollander dat in belangrijke wijze af
wijkt van de tot nu toe verhaalde gebeurlijk
heden, en hoewel men even aan het opdienen
van de stof op deze wijze moet wennen, wij
kunnen niet anders zeggen, dan dat Last
ons hier een boek geschonken heeft van wer
kelijk bijzondere kwaliteiten, dat ongetwijfeld
feld met belangstelling door lezend Neder
land ontvangen zal worden.
Men ziet hier van der Decken niet als de
vervloekte kapitein, die tegen den wil van
God in opstand gekomen is, maar als de man
die strijd voor de rechtvaardigheid.
Van der Decken en zijn mannen ziet men
gedurende drie historische momenten in de
wereldgeschiedenis aan wal stappen. Ze kee-
ren steeds weer terug, om verder te trekken
op hun wondere tocht, die vol van avontuur,
vol vreemd beleven is.
Dit boek is geen boek zonder tekortkomin
gen. Hier en daar doet de mystiek ietwat
gewrongen en gemaakt aan. Ook is deze niet
altijd even klaar voor den lezer. Maar aan
den anderen kant werd een boek geschreven,
dat boeit en pakt, en dat men achter elkaar
wil uitlezen.
Jef Last is een kpap auteur. Dat heeft hij
weer bewezen met dezen „Vliegenden Hol
lander", een boek dat, ondanks zijn afwijkin
gen en merkwaardige behandeling van de
stof, in wezen een echt zeemansboek is ge
worden, dat ieder Nederlander moet lezen.
Kruis of .Munt, door Jolan Földes. Uitg.
v. H. P. Leopold's Uitgevers-Mij. N.V. te
's-Gravenhage. Ingen. 2.90, geb. 3.90.
Een jonge vrouw wordt door haar echtge
noot, die genoeg van haar heeft, verstooten,
zooals dat in de oudere roman-literatuur heet.
In dit boek heet het: een van van elkaar af
gaan en bij stukjes en beetjes een definitieve
scheiding voorbereiden. Zij gaat naar Egypte
en voorziet daar in haar onderhoud als corres
pondente op een handelskantoor. Na verloop
van nog geen jaar schrijft de man, dat zij
terug kan komen, hetgeen zeer vlot gaat, om
dat de scheiding nog steeds niet uitgesproken
is en zij nog altijd vermeent veel van den man
te houden, trots zijn gebreken en ettelijke af
dwalingen. Na een aantal min of meer diepe
verhoudingen met andere mannen keert zij
naar huis terug teneinde aldaar een twijfel
achtige toekomst tegemoet te gaan.
Dit alles speelt zich af tegen den achter
grond van het afwisselende leven in Alexan-
drië, waar zij verkeert tuschen de massa mis
lukkelingen uit alle oorden van Europa, hier
als wrakhout aangespoeld en onwillig of on
machtig om hun leven op betere basis voort te
zetten.
Het valt de jonge vrouw niet mee het groote
te doen wat zij zich voorgesteld had. In deze
omgeving een ideaal te verwerkelijken blijkt
haar niet mogelijk. Kracht en energie ontbre
ken haar tenslotte ook daarvoor.
En zoo is dit geheele ontegenzeggelijk zeer
goed geschreven boek er een van twijfel, soms
van vertwijfeling en de titel van het werk
„kruis of munt" blijkt welgekozen. Het laat
den lezer echter onbevredigd van begin tot
einde, en doet de vraag rijzen of het nu ge
schreven is om de troostelooze toestanden van
het maatschappelijk wrakhout te schilderen,
waarbij de auteur de hoofdpersoon noodig
heeft, of dat hij de twijfelende hoofdpersoon wil
uitbeelden en daarvoor die beklemmende om
geving van schipbreukelingen op de levenszee
niet missen kon.
Stil zijn voor God, meditatie van
Ds. N. Buffinga, uitgave J. N. Voorhoeve,
Den Haag. Prijs geb. 2.25, ingen. 1.50.
Asl er ooit een tijd geweest is, waarin de
stilte als een zegen beschouwd werd, dan is
het ongetwijfeld onzen tijd. Het wordt ons
van alle kanten toegeroepen, dat we stil
moeten zijn om naar God te luisteren. De
Oxford, de kerken zij wijzen op de noodza
kelijke voorwaarde van het stil zijn om te
verstaan de geestelijke dingen.
Het is geen nieuw recept. Reeds de psal
mist zong: „Mijn ziel is stil tot God" en
Augustinus zegt met andere woorden: „Ons
hart vindt geen rust, totdat het rust vindt
in God."
Ds. Buffinga behandelt in een kleine dertig
meditaties dit onderwerp. Het is de moeite
waard deze overdenkingen te lezen. Ze zijn
levend, practisch, recht op het doel afgaand.
Ze zijn als een scherpsnijdend zwaard en als
een bemoediging. Ieder onderwerp wordt even
frisch behandeld, met toepassing op onzen
tijd.
Een boekje met prettigen duidelijken druk,
dat we hartelijk kunnen aanbevelen.
Een Kapper en.een Professor,
door Dr. P. H. Ritter Jr.
Wij zijn bezig ons voor te bereiden op het
eeuwfeest der „Camera Obscura". En dit
heeft Dr. P. H. Ritter Jr. op een eigenaar
dige gedachte gebracht. Hij kent den kapper,
die Nicolaas Beets aan het eind van zijn
leven geschoren heeft, hij is met dien kap
per gaan praten, en zoo heeft hij een duide
lijk beeld gekregen van de Beets-figuur, die
hij uit zijn Utrechtsche jeugd nog wel her
innert, een beeld, dat in het boekje „Een
kapper en een professor", dat bij de uitge
vers Callenbach te Nijkerk gaat verschijnen,
uit een menigte van kleurige anecdotes wordt
opgebouwd. Maar toen hij eenmaal gepakt
was door de stof, is de schrijver doorgegaan
met zijn Beets-onderzoekingen. Hij heeft den
toegang gekregen tot bijzondere Beetsarchie-
ven, waarin hij geheel onbekende, verrassen
de gegevens omtrent Nicolaas Beets en zijn
kring ontdekte. Zonder twijfel zal dit boekje,
dat tegemoetkomt aan de herleefde belang
stelling voor Nicolaas Beets, velen welkom
zijn.
Nu ik veertig jaar dominee
ben... door Ds. H. Bakker. Uitgave H, Veen-
man Zn., Wageningen.
Er kan zeer zeker voor een maatschappe
lijk of geestelijk werker reden zijn, na een
periode van veertig jaar een terugblik te
werpen op den afgeloopen baan en de erva
ringen van dien tijd, tot leering of stichting
van zijn medemenschen, op papier te zetten.
Een predikant doet in zijn praktijk zeer ze
ker stof genoeg op om daarvan een boek
samen te stellen. Hij vecht niet alleen met
de geestelijke problemen, hij strijdt ook met
de maatschappelijke. Hij kent de figuren van
zijn gemeente niet alleen aan den buitenkant,
hij kent ze ook van binnen. Althans zoo moet
het zijn.
Als we denken aan het boek van Ds. Lax
van Poplar, dat hij schreef over zijn werk
in Londen's achterbuurten, aan dat van
Mevr. de Vrijer: „Dertig jaar domineesche",
dan moeten we erkennen, dat het goed is
van den rijkdom van zijn belevenissen uit te
deelen aan anderen.
Hoe is het nu met dit boek van Ds Bak
ker? 't Is vlot verteld, 't is gezellig en on
derhoudend geschreven, maar het blijft te
veel aan de oppervlakte, 't Behandelt over
het geheel, teveel den buitenkant van het
leven van den schrijver. Zijn mooie pastorie
de prachtige tuin, de inrichting van dominee's
studeerkamer en de gezellige onderonsjes
We missen erin de problemen waarmee ieder
ernstig levend predikant (en dat is Ds Bak
ker) in aanraking komt. Zoo stelt dit boek
ons in zeker opzicht teleur, al heeft het dan
ook een gezelligen, vaak levendigen vertel-
greedinSthet U1 Van Pra^tische en
Luister de Wind" door Anne
Morrow Lindbergh. Uitgave van L. J. Veen's
Uitgevers Mij. N.V. te Amsterdam. Prijs
2.75". Geb. 3.50.
Er is een tijd geweest van een Lindbergh-
rage Een tijd, waarin iedereen, jong en oud,
sprak over den meest vermaarden aller ver
maarde vliegers. Waarin zich een soort Lind-
ber^h-cultus ontwikkelde en de jounalisten,
o-eprest door de onbescheiden weetgierigheid
van vijf wereldeelen, nacht en dag in de weer
waren om den bescheiden vliegenier te inter
viewen of op andere, geraffineerde wijzen,
mededeelingen van hem los te krijgen.
Totdat het noodlot zich van de familie
meester maakte. En weer ging daar een golf
van ongewenschte en veelal laag-bij-de-
grondsche publiciteit door de wereld. Het is
al weer haast vergeten... de wereld vergeet
gauw.
Maar nu komt daar dit boek onze aan
dacht vragen. Een boek van „Lucky Lindy's"
vrouw. Anna Morrow. Wist de wereld, dat zij
een bekwaam pilote was, men wist niet, dat
zij daarnaast ook nog de eigenschappen van
een schrijfster bezat, die in een flink boek
«•etuigt van haar ervaringen als echtgenoote
van 's werelds voortreffelijksten vlieger.
Het betreft hier een deel van de reuzen-
reis, die de Lindbergh's in '33 hebben ge
maakt n et de Lockheed Sirius (een drijver
vliegtuig) en waarbij het de bedoeling was
in de praktijd na te gaan of er in de toekomst
transatlantische vluchten mogelijk zouden
zijn in het normale verkeersvliegen.
Het werd een moderne odyssee. Het werd
een reis van de Vereenigde Staten uit, naar
Groenland, IJsland, Scandinavië, daarna naar
West-Europa, West-Afrika, weer terug naar
Zuid-Amerika, Midden-Amerika en dan naar
de Vereenigde Staten terug. Een reis, ge
maakt door een man en een vrouw.
Men moet dit boek van deze kleine, pittige
Anne Morrow lezen. Hoe zij schrijft over het
schoone van deze sport en over de spanning
van sommige seconden, die zeer na aan den
dood grenzen
En daarnaast krijgt men een eerlijken kijk
op haar man, op Charles, en op enkele on-
derdeelen van zijn leven, waarin hij nog
steeds de „ooren en oogen' der wereld geen
toegang wenschte te geven. Maar bovenal: er
blijkt uit hoe nauwkeurig, hoe ongelooflijk
voorzichtig en accuraat deze vliegenier is. Een
man, die de lucht ingaat met het vertrouwen,
dat alleen een all round vakman en een
uiterst kundig technicus kan bezitten.
Een boek van spanning en avontuur. Maar
ook van menschelijkheid en van een helderen
kijk op die zijde van het luchtwezen, die zoo
vaak vergeten wordt.
Een goed boek, dat wij vele lezers toe-
wenschen.
KON. NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ,
Bacchus, 1 Juni te New-York.
Bennekom (u.), 1 Juni van Talcahuano.
Simon Bolivar (th.), 4 Juni v.m. te Plymouth
verwacht.
Achilles, pass. 2 Juni 21.15 uur Lydd.
Aurora, 3 Juni te Rotterdam.
Breda, 2 Juni van Balboa.
Deucalion, 3 Juni te Patras.
Draco, 2 Juni van Kopenhagen.
Fauna, 2 Juni van Gibraltar.
Nereus, 3 Juni te Rotterdam.
Pluto. 2 Juni van Amsterdam.
Socrates, 2 Juni van Curagao.
Irene, 2 Juni van Rotterdam.
Juno, 2 Juni van Rotterdam.
Nereus, 3 Juni te Rotterdam.
Triton, 2 Juni van Volos.
KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ.
Boissevain, 2 Juni te Zanzibar.
Cremer, 2 Juni te Penang.
Bandjermasin, pass. 2 Juni Bizerta.
Straat Malakka, pass. 2 Juni Port Elisabeth.
HOLLAND—AMERIKA LTJN.
Damsterijk, 1 Juni van Cristobal.
Nieuw Amsterdam, 2 Juni van Southampton.
Noordam, 5 Juni 12 u. 30 m. n.m. te Rotter
dam verwacht.
Bilderdijk, 2 Juni te Antwerpen.
Statendam, 2 Juni van New-York.
Zaandam, pass. 2 Juni Cape Race.
Amstelkerk wordt 3 Juni te Bordeaux verw.
Maaskerk (u.), 2 Juni van Duala.
Nigerstroom (th.), wordt 5 Juni te Havra
verwacht.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
Dempo (th.), wordt 5 Juni 9 u. y.m. te Rot
terdam verwacht.
Sibajak (u.), 2 Juni van Southampton.
JAVA—NEW-YORK LIJN.
Talisse, 2 Juni van Kaapstad.
Kota Gede, 2 Juni van Singapore.
Kota Pinang, 1 Juni van Saigon.
Tanimbar, 2 Juni van Singapore.
SIL VER-JA VA PACIFIC-LIJN.
Manoeran, 2 Juni van Mombassa.
Hoegh Merchant, 1 Juni te Vancouver.
Hoegh Transporter, 2 Juni te Penang.
Modjokerto, 1 Juni te New Orleans.
ROTTERDAM—ZUID-AMERIKA LIJN.
Alphacca (u.), pass. 1 Juni Madeira.
Aludra (th.), 2 Juni te Bahia.
STOOMVAART i»HJ. NEDERLAND.
Chr. Huygens (u.), 2 Juni van Genua.
Poelau Bras (th.), 2 Juni van Sabang.
Poelau Laut, 2 Juni te Bremen
Poelau Tello, 3 Juni te Batavia.
Simaloer, 3 Juni van Batavia.
Tabian, 2 Juni te Rotterdam.
Poelau Bras (th.), 2 Juni van Sabang.
Tabian, 3 Juni van Rotterdam.
JAVACHINAJAPAN LIJN.
Tjisaroea, 2 Juni te Shanghai,
Tjisalak, 2 Juni te Shanghai.
KON. HOLL. LOYD.
Salland (u.)2 Juni van Bahia.
STOOMVAART MIJ. OCEAAN.
Clytoneus, 31 Mei van Port Soedan.
VEREENIGDE NED. SCHEEPVAART MÜ«
(Holland—Afrika Lijn).
Bloemfontein (u.), 2 Juni te L. Marqués.
eemskerk (th.), 2 Juni te Mombassa.
Boschfontein (u.), 3 Juni van Antwerpen.
Bloemfontein (u.), 2 Juni te L. Marqués.
Jagersfontein (th.), 4 Juni te Dover verw.
(Holland—Australië Lijn).
Meerkerk (th.), 2 Juni van Port Natal.