Wegen- en Woningbouw Waar is Burks? Terugslag van den somberen politieken toestandy op het economisch leven iMimriiiLT; Het kunstmatig drogen van gras Onze bloembollen export naar Denemarken Brieven uit Zuid-Afrikci Het zorgelooze leven van den kaffer ÖAVi koJd o-eAPuxat: Het was maar een grapje Postduiven ver een. Hollands Noordpunt" Umtata 9—5—'39. Het is reeds eenige tijd geleden dat ik iets meedeelde omtrent de toestand hier en dit ia voornamelijk te wijten aan het ongeregelde leven op het oogenblik. Men zegt meermalen dat Afrika het land is van ups and downs en dat is inderdaad de waarheid, want zoo goed als het- er was, toen wij hier in 1936 kwamen zoo slecht is het nu, tenminste wat betreft de werkgelegenheid. Vrees voor oorlog. Iedereen vreest dat de oorlog nu heel nabij is. Dit is dan ook de reden waar door vele plannen worden uitgesteld en werken worden stop gezet. Men be weert hier zelfs dat de joden hun geld naar Amerika overbrengen om bij. eventueele aanvallen van Duitschland op Zuid-West Afri ka dit veilig te stellen. Hoe het ook zij de beroering in Europa drukt steeds meer het zakenleven en maakt de bouwondernemingen huiverig een nieuw groot werk aan te pakken. Men spreekt meer van bommen en gas maskers ei. de oproeping van strijdkrachten dan Over het vraagstuk van de dagelijksche voedselvoorzieninB Heel de wereld schijnt zich op een oorlog voor te bereiden. Af en toe komt er weer een kleine opleving in verband met meer gunstige berichten, doch zoodra als de politieke hemel weer eenigzins ver duisterd wordt ligt alles weer plat. Naar Johannesburg. In verband met de werkzaamheden van mijn beide zoons zijn wij onlangs naar Jo hannesburg verhuisd, tevens voor het bezoe ken van the Night Technical College wat op de kleinere plaatsen niet mogelijk is. Wij be wonen nu een flat van een der wolkenkrab bers, doch zijn maar niet hooger gegaan dan de 5e verdieping. Dat was ons Hollanders voorloopig hoog genoeg, alhoewel de lift steeds ten dienste staat. Het wonen in zoo'n groote stad is weer heel iets anders en op straat is goed uitkijken geboden. Het autoverkeer is geweldig; enorme menschenmassa's bewegen zich op de trot toirs, dan nog de trams en bussen, zoodat het wel een mierenenst lijkt. En iedereen schijnt er haast te hebben. Reeds kort na ons verblijf in Joburg raakte ik weer uit mijn werk en nu heb ik besloten het eens in Johannesburg te pro tree- ren, maar het duurde toch nog 14 dagen aleer ik weer iets vond. Ik kreeg emplooi'bij de Gouvernementswerkenhelaas zou dit slechts van tijdelijken aard zijn, werd mij ge zegd. Het betrof slechts noodzakelijke uitbrei ding aan militaire gebouwen. Strijd op de arbeidsmaikt. Alle dagen verschijnen menschen aan het kantoor om werk te vragen en velen wachten op het uitkomen van het nieuwsblad „the Star", om de eerste te zijn als daarin ge vraagd wordt naar werkkrachten. Velen heb ben hun auto en hun gereedschap bij zich om op het eerste teeken te kunnen starten en het eerst aan bod te zijn. Anderen schieten een telefooncel in, zoodat het voor een vreemdeling, die mesetal ge brekkig Engelsch spreekt, dubbel moeilijk is een goede kans te maken. Nu was er contractor (aannemer), waar voor ik aan den Witwaterrand had gewerkt, die ook al door moeilijkheden naar Umtata was vertrokken, 600 mijl hier vandaan. Deze heer deed mij een schrijven toekomen, waarin hij zeide, dat ik, indien ik wilde, daar voor minstens een jaar werk zou kunnen krijgen. Niet wetende wat te doen heb ik tenslotte besloten toch maar te gaan, gezien het korte dienstverband hier. Vele van mijn collega's zoeken vergeefs of vertrekken naar betere oorden, want afstan den beteekenen weinig, in Afrika. Werk in Umtata. Ik zeg dus Vrijdag den dienst op en ga Zaterdagmiddag met den trein naar Umtata. Ik vertrek 2.15 n.m. en arriveer dan Maan dagmogen 7 uur op de plaats van bestem ming, zoodat ik dus bijna 2 dagen en nachten in den trein zit. Veel zin had ik niet, om nu weer uit mijn gezin te trekken, doch gezien de vooruitzichten op een langere werkperiode, deed mij besluiten om door te zetten. Wekelijks krijg is berichten van thuis. Mijn vrouw laat mij in den laatsten brief weten, dat er in Johannesburg 600 timmerlieden zon der werk loopen. Dit is niet te verwonderen, daar in den goeden tijd alles naar Joburg stroomde, de groote stad met goede loonen. N.ü er stagnatie komt zijn deze menschen dus voor het grootste deel overcompleet. Zóó is op het oogenblik de toestand. Daar om is het niemand aan te raden zich op eigen risico hierheen te begeven. Umtata. Umtata is een betrekkelijk kleine paats, gelegen in de Transkey, nabij (je Kaapkolonie. Het heeft ongeveer 2500 hlanke inwoners. Groote meerderheid van Kaffers. Het overgroote deel echter vormen de kaffers en kleurlingen. In de streek rondom liggen vele kafferkralen, waar zij het boeren bedrijf uitoefenen. Zij houden ossen, koeien en schapen, wat kippen. Verder planten ze mielies en koren. Ze hebben betrekkelijk wei nig zorgen, want het Gouvernement verstrekt hun den grond. Zelf bouwen zij hun hutten van klei en riet of eigengemaakte steen. Velen loopen hier nog zoo goed als naakt en ook de vrouwen hebben het bovenlijf meestal naakt, daar het hier 's zomers erg warm is. Het dagelijksche leven van den kaffer. Wat de kaffers zooal aan de markt bren gen als groenten, boter en eieren is laag in rijs. Een paar kafferjongetjes voeren de han delswaar per ossenwagen naar het dorp, pa of ma komt te paard naar de markt. Vaak ook kun je dat vrouwen met zware lasten op het hoofd zien loopen, terwijl de man rustig op zijn paard er naast rijdt. Meestal maken de zwarten zich niet bijzonder druk. De kaffers hebben hier zelfbestuur en be zitten hun eigen „Town-hall", waar hun ver tegenwoordigers bijeenkomen, dus hebben ze meer rechten dan aan de „Rand". Ik heb op het oogenblik een kaffer in dienst. Hij draagt een soort tulband op zijn hoofd, een in elkaar gedraaide badhanddoek, ringen om zijn beenen, bellen in het oor, ter wijl zijn middel versierd is met een reclarrfe- band van pakpapier. Hij vindt zichzelf prach tig, want iederen dag voegt hij er weer wat nieuws aan toe. Vandaag prijkte de breede oranje reclameband, bedrukt met zwarte let ters van den firmanaam, doorvlochten met rood en zwart electriciteitsdraad. Later vond hij een kippenveer, die hij vol trots in zijn wolligen haardos stak. Het is nog een echt primitief mensch. Hij spreekt niets dan kaf fertaai, dat ik maar heel gebrekkig versta. Enaele voorbeelden: „pendoela" is omkee- ren, „passoeloe" omhoog en „spaansie" om laag, en daarmee moet ik me verstaanbaar maken. De rest doe ik maar met gebaren. Met de kaffers in de steden kun je tenminste nog Engelsch of Afrikaansch praten. Het schijnt me toe, dat ik de kaffertaaal niet gauw zal leeren. Het klimaat. Op het oogenblik zijn we bijna midden in den winter. Alleen overdag is het warm. In den vroegen morgen en 's avonds kan het soms vi]Tfffg-"koud,vfcijh! 'S'Mofgèns gaat men met een lumberjack en jas de deur uit, om 10 uur is het vreeselijk warm, en 's avonds kom je weer tot de ontdekking, dat je weer iets extra's aan moet trekken. De droogte. Het is hier niet zoo droog als aan de „rand" men is hier dichter b(j de zee, hoewel de I naast bjjzijnde plaats Port St. John toch nog plm. 60 mijl verwijderd is. Laatst ben ik voor een weekend met de wagen naar East Lon den geweest wat nog 142 mijl bleek te zijn. Het doet je goed na ruim 2 jaar in het bin nenland gezeten te hebben de zee tezien. East London. East London is een mooie plaats, waar het altijd zomer is. Over het algemeen is het leven hier niet zoo voordeelig als in Johan nesburg daar je overal nog al ver vandaan zit en de handelaars er wat opleggen om de vervoerkosten te dekken. Wegenbouw. Over het algemeen wonen hier veel winke liers en menschen van de wegenbouw, want wat dat betreft is er in Afrika nog veel te doen er zijn nog vele, bijna onbegaanbare wegen. Kapitalen worden besteed aan wegen aanleg en verbetering van landwegen. Ook hier werken kleurlingen als vakarbeiders wat wel is toegestaan. Onder hen vindt men ta melijk goede vaklui. Hun loonen zijn echter laag, zoo zijn zij nernstige concurrenten voor den blanken werkman. Aan intelligentie ont breekt het hen vaak, zoodat de blanke voor het meer ingewikelde werk in aanmerking komt, maar dan hard aanpakken moet om als zooveel duurdere werkkracht zijn plaats te kunnen behouden. Daar bij de wegenbouw aan de kleurlingen zulke lage loonen betaald worden beschouwt men den timmerman als den beter gesitueerden of zelfs rijken man. „Jullie verdient daarom maar baie geld", wordt dan meestal gezegd. Het werk zelf staat mij wel aan. Er wordt hard gewerkt. De Zondagen zijn in deze klei ne plaats doods en vervelend. Alles is geslo ten, er is niets te doen en het dorp bezit wei nig bezienswaardigheden. Ook is het leven in een „boarding house" lang niet wat het thuis is en om mijn gezin hier naar toe te halen lijkt me ook niet aanbevelenswaardig, gezien de slechte werk en leergelegenheid hier voor mijn zoons. Woningnood. Tevens zijn hier moeilijk huizen te beko men. Met spoed wordt daarom aangebouwd en voor den bouwer is er voldoende werk. Reizen en trekken voor levens onderhoud. Het blijft dus in dezen tijd een reizen en trekken en iedereen zal blij zijn als er weer wat opleving komt en terugkeer tot een rus tiger leven mogelijk is. Groot aantal Hollanders In de steden. Er zijn in Umstata slechts drie Hollanders in tegenstelling met de groote plaatsen waar er soms honderden zijn. Toch komt men ver der als men de Engelsche taal machtig is. Die wordt overal begrepen. Maar ja, men wil altijd graag zijn eigen taal bezigen en hieraan is het toe te schrijven, dat het met de meesten, zoo als met mij, maar langzaam vordert. Nu, na bijna 3 jaar spreek ik nog maar gebrekkig Engelsch. De een leert nu eenmaal makkelijker -alen dan den ander. Mijn oudsten zoon die voortdurend met Engelschen werkt en omgaat spreekt het reeds na ruim 2 jaar vlot. Op de Handelsschool had hij ech ter al wat Engelsch geleerd. Een volgende keer hoop ik eens wat foto's te sturen. Met hartelijke groeten uit Zuid-Afrika. J. v. W. door H. WOUTERS. 'n Beetje schuw, z'n hoed diep in de oogen, den kraag van z'n jas hoog op, stak Burks 't pleintje over naar 't kleine theater, dat hij noodgedwongen een poos bespeelde. Ja, nood gedwongen! Waar waren de tijden, dat hij z n triomfen vierde in de groote schouwbur gen van een uitverkocht huis? Toen deed zijn naam op het affiche de menschen naar de komedie stroomen. Tegenwoordig echter bleven ze weg. Dat lag niet aan hem. Z'n spel kon nog altijd meesleepend, in elk geval amusant en origineel zijn. Nee, de algemeene wereld-toestand was er de schuld van. En als hij bij dezen neergang van de kunst nog maar met opgeheven hoofd,- energiek, met wcidsch gebaar, jovialen groet en z'n ver overden lach dat sof-theatertje mocht betre! den! Maar nee, als een misdadiger moest hij erheen sluipen.Overal immers loerden lui met rekeningen. En met den dag kwamen er van die volgeschreven vellen bij. 't Werd een obsessie. Hij leek wel bij iedereen in de schuld te staan. Bij drommen maanden ze 'in: particulieren biljetten-drukkers, caféhou ders, tooneclschrijvers, kleermakers, wie al niet. Aan dien stroom kwam geen einde. Dikwijls wist hij niet, lioe hij het schouw burgje veilig binnen zou komen. De ellende lingen bielden hem gewoon aan op straat! Maar vanavond viel 't gelukkig mee. Nergens dreigde bepaald gevaar. Ofschoon die me neer, die met z'n rug naar 'in toe, 't affiche bestudeerde, was dat niet de garage-houder, wien hij, de hemel wist hoeveel kilometer betalen moest? Liet-ic voortmaken, gauw, voor het te laat was! Als een visch schoof Burks de artisteningang in het zijstraatje binnen. Prachtig, dat was tenminste geluk! En hoog voegde hij den portier toe: „Je laat niemand bij me, hoor! Goed verstaan?" Lakoniek schudde de portier het hoofd. Ze hoefden hem niet te vertellen, waar dc schoen 'm wrong. Die toestandjes had-ie al zoo dikwijls meegemaakt! „Zelfs geen dame?" Informeerde hij toch nog. „Zelfs geen dame" ordonneerde Burks kort, „Je weet nooit!" Buiten had de persoon voor het affiche zich juist op het laatste oogenblik omge keerd. „Verduiveld!" bromde hij verrast. „Daar gaat Burks! Is-ie me dan toch nog ontsnapt? Dat zal me niet gebeuren!" Hij snelde hem achterna, maar de por tier was onverbiddelijk. „Meneer Burks kan tijdens zijn optreden niet gestoord worden," was 't eenige, wat- ie al op de beweringen van den ander bij herhaling en met groote koppigheid te antwoorden had. „Jawel, jawel" mompelde de auto-verhuur der nijdig. „Dat kennen wc. Als ik maar geld kwam brengen, hé? Dan zou ik wel anders ontvangen worden"! Dc portier ging er niet op in. De veronderstelling, dat ie mand aan dc artisten-ingang van het thea ter geld kwam afdragen, was dan ook te absurd, dat men daar zijn hoofd over zou vermoeien. „Hoe laat is dc voorstelling af- geloopen?" vischte de ander, nu wat vrien delijker. „Dat zal tegenelf uur zijn", deelde, na een korte aarzeling de portier 'm mee Hij meende, dat hij hiermee althans niet buiten zijn boekje ging. „En is meneer Burks tot aan 't eind van 't stuk hier" wou de ander nog graag weten. De portier, op z'n qui-vive, beschouwde dit als een strik-vraag. Hij haalde z'n wenkbrauwen op, dacht diep na, de garage-houder greep in z'n vestzak. „Ja", besloot de Cerberus nu snel. „Ik ben ook maar een mensch! En als ik het niet zeg, vertellen ze 't 'm misschien vóór, aan 't loket". Zoo kwam de man, die dc macht van het fooitje kende, te weten, dat Burks tot aan het slot van dc voorstelling op 't tooneel stond. „Ik kon eigenlijk wel eens gaan kijken" vond de autoverhuurder. „Ik zie dien Burks graag, al bezorgt ie me kop-zorgen. En op die manier kom ik straks niet te laat." Hij kocht een kaartje. 't Was anders wel idioot. Als iemand een vrij-biljet had verdiend! Enfin, zoo gaat het op de wereld. Het stuk was nog geen vijf minuten aan den gang of hij omuseerde zich Baby leert, dat aan alles een ein- de komt! kostelijk. Een reuze komiek, die Burks, hij had van die gekke stem-uithalingen, waar je je een ongeluk om lachte. En hij 'iaU niets aan z'n gezicht of zoo hoeven te doen. Burks kwam op zooals hij was. En dat was al genoeg om het publiek in dc stemming te brengen. Ja, Burks leek bijzonder op dreef. Toch werd hij even afgeleid door dat hem al te bekende gezicht in de zaal. Was dc kerel hem dus gevolgd, liet hij niet los. Dat kon straks wat worden! Om het er be nauwd van te krijgen! Maar nu zou hij hem laten lachen, zoo erg als hij nog nooit ge daan had. Wie wist, vermurwde hij hem op die manier. Een geamuseerd mensch was dc kwaadste niet. Dc voorstelling was afgc; litopen, de garagehouder posteerde zich bij dc artisten-ingang. Het ging hem haast aan het hart. Die Burks had 'm zoon lollige avond bezorgd. Maar die rekening was te hoog opgeloopen. En als hij bedacht, met welke uitvluchtjes Burks hem al maanden had afgescheept, werd hij weer nijdig, het moest nu dus maar! Hij wachtte al een kwartier. Een acteur ging hem voorbij, die hem een heetje verbaasd bekeek. Dan een actrice, voor wie hij den hoed even lichtte: ook een tooneelspeelster was een dame. Weer een acteur. Maar de persoon, om wien het hem te doen was, waar bleef die? De brandweer passeerde hem. „Is meneer Burks er nog?" vroeg de schuldeischer ongeduldig. „Ja, ik geloof het wel" antwoordde de ge- uniformde onverschillig en hij stapte het straatje in. „Drommels," schoot het den ander plots te binnen, als hij me nu maar niet weer ontglipt! Die artisten hebben van die foefjes". Op een holletje liep hij den hoek om naar den ingang van den schouw burg. Daar was alles al donker en de deuren waren gesloten. Nee, hij moest gauw te rug! Weer een acteur, nog een acteur en een actrice. Die vroeg hij maar niets. Dat was toch boter aan de galg gesmeerd. Nu kwam er iemand naar buiten, die bepaald van de administratie was of zooiets. Een acteur had geen baard en zag er in het algemeen niet zoo keurig gekleed uit. „Is meneer Burks er nog", vroeg de ander weer -popelend. „Ja, hij is in zijn kleed kamer" sprak de meneer kalm. „Hij zal wel dadelijk klaar zijn. Maar waarom gaat U niet naar binnen?" Dat liet de man zich geen tweemaal zeggen! Snel ging hij dan ook op de uitnoodigiiig in. Hij trof het dat hij de portier niet meer zag. Hij liep een gammel gangetje door, stond dan wat een bof! voor een deur, waarop met krijt geschreven stond „Burks". Ha, de kleedka mer waar hij wezen moest! Hij klopte. Er kwam geen antwoord. Hij herhaalde die vergeefsche poging. Daarop deed hij de deur open er brandde nog liciht in de kamer maar er was niemand. „Waar is meneer Burks?" schreeuwde de garagehouder al half de kamér uit. De por tier kwam aangestapt. „Die is al weg", zei hij en zijn gezicht stond ondoorgrondeliik. „Weg? da' kan niet", riep de ander buiten zichzelf. „Aan de schouwburg kan alles me neer", verzuchtte de Cerberus min of meer wijsgeerig. De ander keek verwilderd, stond nog in aarzeling. ,„Ja, ik moet nu sluiten", maakte de portier er een eind aan. „Of wilt U hier misschien overnachten?" Met een vloek stormde de auto-verhuur der het straatje in. In het café „De Metropole", waar nog wel eens artisten kwamen, trad een keurig ge kleed heer binnen met een zeer verzorgden baard en keek rustig rond. „Ik begrijp niet waar Burks blijft", zei de acteur van Stap- pelen tot een collega". „Ik had toch met hem afgesproken." „Bonsoir", zeide meneer met den baard, doch nu niet op den gema- nierden toon, waarop hij zoo even tot den garage-houder gesproken had. Van Stappe- len keek verwonderd op. „Burks", stelde de meneer zich dan voor en hij lachte geheim zinnig. „Nee, maar," riep van Stappelen uit, hem nog nauwelijks herkennend. „Wat heb je nu in 's hemels naam uitgehaald?" „Och, ik zocht een nieuwe creatie", maak te Burks er zich vanaf en die schijnt me wel gelukt te zijn! Het leven eens kunste naars wordt anders met den dag moeilijker. Je moet tegenwoordig in liet zakelijke leven ook al komedie spelen." Proeven hadden bevredigend ver loop. De commissie voor het kunstmatig drogen van gras deelt ons het volgende mede: De proefnemingen, die in 193S genomen zijn in Leeuwarden, Burum en Stolwijk, met het kunstmatig drogen van gras, hebben een be vredigend verloop gehad. De uitkomsten hiervan zijn vermeld in de eerste mededee- ling van de commissie voor kunstmatig dro gen van gras, uitgegeven door het Centraal Veevoederbureau. De bestudeering van het vraagstuk kan dit jaar, dank zij den steun van de regeering, met kracht worden voort gezet en de proefnemingen zijn nog eenigs- zins uitgebreid. Een zeer belangrijke proefneming, die hoofdzakelijk door particuliere instanties wordt uitgevoerd in samenwerking met het Centraal Veevoeder Bureau is de proef in Langweer, waar geheel op fabriekmatige wijze met een installatie van groote capaci teit wordt gewerkt. Hier wordt het systeem Pohrson toegepast, dat reeds in Skandina- viö met succes ingang vindt. Het vcrschc gras wordt gohakseld, daarna gedroogd en gemalen en tenslotte in den vorm van koeken afgeleverd. Dc eerste in druk, die men van het bedrijf krijgt, is gun stig, het bedrijf is geheel fabriekmatig in gericht en het eindproduct ziet er zeer goed uit. Men zal natuurlijk verdere resultaten moeten afwachten voor er een oordeel gege ven kan worden. Verder is er nog een proefneming opgezet in samenwerking met de gemeente Kam pen, die echter nog niet in gang is maar waarschijnlijk in don loop van deze maand bedrijfsklaar zal komen Het betreft hier 'n Zwitscrsch systeem, dat bij de voorloopige beproevingen in Zwitserland een gunstig resultaat opleverde. Uiteraard zullen de er varingen hier te lande afgewacht moeten worden. Veel belangstelling. Behalve deze proeven, waarmede het Centraal Veevoeder Bureau bemoeiingen heeft worden er ook door anderen pogin. gen aangewend om het procédé op commer- cieele basis toe te passen Het blijkt dat zoowel van de zijde van de directe produ centen en verbruikers als van de zijde van hen die bij de mengvoederfabneage zijn ge ïnteresseerd, belangstelling voor dit pro. bleem bestaat. In dronkenschap een iiets g«. stolen. De Haagsche recht bank eischt echter zware stral- fen. Streng treedt de justitie tegenwoordig op tegen bedrijvers van rijwieldiefstallen, wel ke in de residentie nog maar at te vaak voorkomen, en ook tegen de helers van de gestolen rijwielen worden zware straffen geëischt. Zoo vorderde de officier van justitie bij de Haagsche rechtbank gisteren tegen den 27-jarigen chauffeur C. K„ die tezamen niet zekeren B. een aantal rijwielen op verschil lende plaatsen in den Haag heeft weggeno men, een gevangenisstraf van twee jaar, welke straf eveneens geëischt werd tegen den 42-jarigen los-werkman Ph. L. van P„ die de gestolen rijwielen heeft bewaard en opgeknapt en op een avond ook zelf uit stelen is gegaan. Dit laatste feit zoo betoogde verdach- fes verdediger, beging hij in dronkenschap, het was maar een grapje. Hij wilde het rij wiel ergens verderop zetten, zoodat men hem dit feit niet te ernstig moest aanrekenen. Een jaar gevangenisstraf werd ten slotte gerequireerd tegen den 24-jarigen lichtdruk ker B. N. van H„ die in Maart van dit jaar drie rijwielen heeft gestoli Uitspraak in deze zaken 27 Juni. Weer voor één millioen kronen aan valuta consenten beschik baar gesteld. De Deensche valuta-centrale heeft dezer dagen overleg gepleegd met den bedrijfs- raad voor tuinderij en bloemisterij en het resultaat daarvan is, dat dit jaar valuta consenten voor den invoer van bloembol len uit ons land voor eenzelfde totaal-be drag als verleden jaar. of 1 millioen Deen sche kronen, beschikbaar gesteld zullen wor den. Een der leden van den bedrijfsraad heeft in een persgesprek medegedeeld, aldus de Scandinavische corr. der N. R. Crt., dat de Deensche productie van bloembollen thans zoo groot is, dat die invoer ter waarde van 1 millioen kronen voldoende is om de ver dere behoefte tc dekken. De Deensche bloem- bollenvelden liggen vooral op Amaga en ver der op het eiland Turo en bij de Ribe en Aarhus in Jutland, maar voorts zijn er vele kweekers, die zelf de bloembollen telen, die zij noodig hebben voor het „trekken" van bolbloemen in den winter, voornamelijk te gen Kerstmis. Bovengenoemde vereeniging hield op Zon dag 11 Juni '39 haar 6e buitenlandsche vlucht vanaf het station Compiègne, afstand 410 km. In concours waren 107 duiven, welke met een W.N.W. tot N.W. wind (regen) om 7 uur des morgens in vrijheid werden gesteld. Het liet zich 's morgens reeds aanzien, dat het concours een abnormaal verloop zou hebben. De eerste prijsvliegende duif werd geconsta teerd om 14.02.38. De 22e of laatste prijs vliegende duif om 15.28.13. De meeste vogels kwamen pas des middags na 4 uur op hun hok terug. De verliezen waren echter niet boven normaal. Prijzen en punten werden ais volgt verdiend: Riemers 1, 5, 12, 15, 19, 21, 22 met 103 punten; Koger 2, met 32 pnt.; Mulder 3, 44, met 63 pnt.; Buis 4, 6, 7, 9, met 110 pnt.; Brand 8, met 26 pnt.; Giesbers 10, met 37 pnt.; Felkers 11, met 23 pnt.; Scholte 13, 18, met 37 pnt.; Peute 16, met 32 pnt.; Rietveld 17, 20, met 32 pnt. Onderstaand volgt nog de stand van het Vitesse-kampioenschap 1. Riemers 622 punten; 2. Buis 481 pnt.; 3. Scholten 444 pnt.; 4. Peute 440 pnt.; 5. Mul der 347 pnt. De rest allen onder de 300 punten. Stand van het totaal-generaal oude vluch ten: 1. Riemers 772 punten; 2. Peute 495 pnt.; 3. Scholten 482 pnt.; 4. Buis 481 pnt.; 5. Mulder 421 pnt. callantsoog SCHOOLREISJE. Maandag hebben de kinderen van de eerste, tweede en derde klasse der 0._ L- School alhier hun jaarlijksch schoolreisje naar Schoorl en Bergen gemaakt. Hoewel het weer tijdens het vertrek niet zoo aan lokkelijk was, klaarde het later wat op en heeft men er absoluut geen hinder van Se' had. Het is een prettige dag geweest. De jon gens en meisjes hebben heerlijk gespeeld in Schoor] en Bergen. In Bergen is een wande ling gemaakt en de hertenkamp bezichtigd. Ook heeft het onderwijzend personeel met de commissie onderlinge wedstrijdspelen ge organiseerd, die wel zeer in den smaak zijn gevallen. Opgetogen kwam dc stoet thuis, waar de muziek een vroolijk thuiskomst bereid had. Het hoofd der school dankte fen slotte allen, die aan het slagen van het feest had den medegewerkt. Naar we vernemen gaan de leerling®!1 der hoogste drie klassen 3 dagen naar NU' megen en omgeving. Lang niet mis! GEVONDEN. Een goude damesringetje. Inl. ter secretarie»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 8