Een praatje RENAULT Li F- VAN LOO Drama in Sjanghai pretrihbeurtpri VRIJZINNIG DEMOCRATEN BEVORDEREN PLANMATIGE STADSUITBREIDING VOLKSHUISVESTING over de bouwkunst in Den Helder *)XUl. Zfwbaldt Garage CONNEMAN Brillont camerawerk onder leiding van den cineast Pabst Witte BicgicMPp Jiuwti-tPieciteA „Reuzen der Lucht Zaterdag 17 Juni 1939 Derde Blad ZOMERCOSTUUMS DE IDEALE BESTELWAGEN: DE RENAULT CAMI0NNETTE Prijs <1250.- IN MET BELANG DER STEMT No LIJST Wat geven de Bioscopen? Rialto theater Een Fransche film met momenten van groote spanning en «De jonge Dokter KiJdare Nog eens; „De Geest van den Zwarten Piraat" Een dezer dagen wandelend over de Groote Markt in Haarlem en getroffen door de prachtige brokken architectuur, die daar nog worden aangetroffen, dacht ik bij mezelf, dat er toch wel een dosis moed voor noodig is om iets te gaan zeggen over bouwkunst in Den Helder en Nieuwediep. Wat maakt die Bavokerk met zijn prachtig uitgevoerde Go- thische „kant" afwerkingen een imposanten en toch fijnen indruk Het Haarlemsche stad huis met z'n middeleeuwsche aspect streelt het oog Wat gevoelde ik mij als inwoner van onze goede stad een oogenblik arm. Gothiek en andere oude stijlen zijn hier absoluut afwezig. Van die heerlijke rijke 17e en 18e eeuwsch koopmanshuizen met hooge en breede ramen, met hardsteenen onderpui, met bordes en fraai smeedwerk hebben we er niet één! Hoe het Mier moet I Wat wij wel hebben Huisjes, zoo goed koop mogelijk gebouwd om toch maar een goed rendement te krijgen van de er in be legde dubbeltjes. Soms prijken deze bouw sels nog met onwijze „versieringen". Zoo kan men b.v. keukentegeltjes aantreffen in de bovenrand van een voorpui of in het portiek. En als men het erg „mooi' heeft willen ma ken, kan men hier of daar een balconnetje zien, waar ternauwernood iemand op kan EE n tUTte liG-torsnna staan. Soms ook is er op den hoek een to rentje geplant, waarvan men bij iederen storm moet vreezen, dat het er af zal tuimelen, om dat men geen steunsels ziet, terwijl het ge heel onevenwichtig is. Maar genoeg De boutade op onze armoe dreigt op deze manier te lang te worden. En wat belangrijker is De laatste 20 jaar is er een groote verbetering te bespeuren De drie navolgende gebouwen mogen hiervoor als bewijs gelden. 1. Het gebouw van de Nuts- spaarbank. Tot de beste vertegenwoordigers van de mo derne gebouwen in Den Helder kan zeker dat der Nutsspaarbank gerekend worden. Het is niet altijd makkelijk een objectief oordeel uit te spreken, maar in dit geval zal er toch wel niet veel twijfel mogelijk zijn. Het is niet goed voor te stellen, dat een dergelijk gebouw over 50 of 100 jaar door belangstellenden in bouw kunst leelijk gevonden zou kunnen worden. Zoowel in- als uitwendig is het een genoegen het te bezien. „A beautiful thing is a joy for ever Het buiten aanzicht ervan geeft een nobele., eerlijke indruk. De combinatie van de gele steen met het dak van blauw geglazuurde pannen is van een goede harmonie. De onder- deelen zijn zorgvuldig uitgewerkt en zeer vak kundig geplaatst. Een dergelijk goed resul- taat door samenwerking van een bouwmeester met de vaklui treft men gelukkig dikwijls &an bij nieuwe gebouwen. In enkele onderdeelen doet de bouworde van de Nutsspaarbank ons tamelijk sterk denken aan de „Willem I-stijl", waarin de voornaam ste gebouwen der Marinewerf zijn opgetrok ken. Op nevenstaande schets kan men de overeenkomst en het onderscheid zien. De overeenkomst ligt in de toegepaste rond boog, die rust op natuursteen. Tevens in de hoogte- en breedte verhouding van de ingang. Ook de muurhoeken zijn verstevigd en ver sierd met natuursteenblokken in beide voor beelden. De mo lerne bouw wint het hier m.i. van die van ruim 100 jaar geleden door de betere expressie. Doordat bij dit bankgebouw de na tuursteen buiten het muurvlak uitsteekt is hier meerdere uitdrukking verkregen. Ook de onderbreking geeft levendigheid. Zulke ge bouwen kunnen niet genoeg gewaardeerd wor den Vergeet U ook niet in de Emmastraat naar het in zijn eenvoud prachtige smeedijzeren poortje te kijken, dat zoo'n aardig gezicht geeft op den goed aangelegden tuin. 2. De Middenstandsbank. Onlangs heeft dit gebouw een gedaantever wisseling ondergaan onder leiding van den ar chitect P. J. S. Pieters, te Amsterdam. Er is wel eens over geschreven, dat een ar chitect in zekeren zin ook „kunstschilder" moet zijn. En wel om rekening te houden met de kleur van de te gebruiken materialen. Welnu, bij dit bankgebouw heeft men een vroolijk uiterlijk weten te scheppen door de lichte zandsteenen onderbouw, het frissche rood der metselsteenen daarboven, en het blauwe pannendak. Het gebouw doet modern KONINGSTRAAT 30 TELEFOON 830 genoeg aan. Toch grijpt het in zijn vormen terug op de bekende en beroemde Holland- sche renaissance vormen der 16e en 17e eeuw. H?t is een belangrijke verbetering geworden in het aspect onzer stad, 8. Het gebouw van de voormalige Matrozenbond. Langen tijd was dit stoere bouwwerk van de lateren tijd zonder twijfel het beste uit kunst zinnig oogpunt in Den Helder (arch. Kramer 1913). Het heeft karakter! iNC,A"(> ASseNAM- 0P De geaardheid van iets kan natuurlijk voor de één aantrekkelijker zijn dan voor den an der, doch het feit, dat dit gebouw werd ge bouwd in een tijd waarin men in de bouw kunst blijkbaar weinig uitdrukkingsmogelijk heid kende, doet het voor vele jaren staan als een monument; een mijlpaal in de kunst Het heeft iets van zelfverzekerdheid, beslo tenheid en afweer, doch ook iets van stabi liteit en omhoog streven. De bouwsom er voor is uit ontelbare kleine bedragen door minder marinepersoneel bijeen gespaard. Toen er vol doende geld was werd den architect vrij man daad verleend met het bekende resultaat. Dit gebouw zal blijven getuigen van offer vaardigheid en vasten wil. Voor enkele jaren is het in openbare veiling verkocht en thnas in bezit van de R.K. Marine-vereeniging „Stella Maris", die er haar militair tehuis in gevestigd heeft. Een buitengewoon keurig, zeer handig en uiterst zuinig vervoermiddel. Benzineverbruik 1 L. op 13 K.M. Snelheid 80 K.M. per uur. Minimum wegenbelasting. Nuttige last 250 K.G. Laadruimte 1.50 M3. Door laag laadvlak, zeer gemakkelijk te laden en te lossen. Hoofdagent voor DEN HELDER en omstreken LANGESTRAAT. Tel. 129 cia Elles spelen de hoofd rollen in de voortreffelij ke misdadigersfilm van Universal „De Dame in de Morque" (Rialto). Preston Foster en Patri- Nea. Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat) 's Morgens 10.30 uur, Ds. F. W. J. v. d. Poel. Westerkerk (Helden der Zeeplein) Geen dienst. Geref. Kerk (Julianapark) 's Morgens 9 uur Ds. Tcllenaar. 's Morgens 10.45 Uur: Cand. Y. Feenstra. 's Middags 4 uur: Cand. Y. Feenstra. 's Avonds 6 uur: Ds. Veenhuizen. Geref. Kerk (Kehoboth-Kerk) 's Morgens 10 uur Ds. Veenhuizen. Heilig Avondmaal, 's Avonds 6 uur: Ds. Tollenaar. Voorzetting H. A.. Dankzegging. Oud Geref. Kerk (Hoogstraat) 's Morgens 10 u. en 's avonds 5.30 uur Ds. Hennephof, van Scheveningen. Donderdag a.s. 's Avonds 7.15 uur, Ds. Hennephof, van Scheveningen Chr. Geref. Kerk (Steengracht) 's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur Leesdienst. Herst. Evang. Luth. Gem. (Weezenstraat) 's Morgens 10.30 u. Ds. W. J. F. Meiner». Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht), Geen dienst. Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76) Pastoor H. J. Verhei). 's Morgens 10 uur Kerkdienst. Evangelisatie (Palmstraat) 's Morgens 10 uur: Ds. J. H. Jansen. Gebouw Middenstraat 117 's Avonds 8 u„ Evangelisatie-samenkomst Evangelisatiegebouw (Vijzelstraat) 's Morgen 100 en 's avonds 8 uur: Ds. Joh. van Petegem. Zondagmiddag 4 uur, Straatprediking Molenplein. Leger des Heils 7.30 u.: v.m. Bidstond. 10 uur v.m. Heiligingsdienst. 3.30 u. n.m.: Openluchtsamenkomst Julia» napark. 8 uur n.m. Verlossingssamenkomst. Hersteld Apostolische Zending Gemeente Sluisdijkstraat hoek Schagenstraat. Dienst. Kerk van Jezus Christus, Janzendw.str. 8 's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur. Samenkomsten. HUISDUINEN Ned. Herv. Gemeente Geen dienst. JULLANADORP Ned. Herv. Gemeente 's Morgens 10.30 uur Ds. M. van Wichen. Zendingsgebouw „De Ster der Hope". 's Morgens 10 uur en 's avonds 7.30 u. de heer D. Meijer van Heiloo. Het is re.eds verscheidene jaren geleden, dat Nederland in de gelegenheid was kennis te nemen van de werken van G. W. Pabst, den cineast van Russischen bloede, die in de jaren vóór '33 een serie films creëerde, die den liefhebber van goede film nog frisch in het geheugen liggen. Jarenlang heeft men van dezen rasfilmer vrijwel niets meer vernomen, totdat Den Hel der plotseling een rolprent voorgezet krijgt, die eerst kort geleden in de hoofdstad rou leerde: „Het drama in Shanghai" („Dramc de Shanghai"). Het blijkt dat Pabst nog vrijwel dezelfde is gebleven. Wederom blijkt, dat hier iemand achter de camera gestaan heeft, die van zijn vak een kunst maakt. Die weigert toe te geven aan het botte sentiment van een op sensatielust ingesteld publiek. Die weigert de filmkunst ondergeschikt te maken aan den wansmaak van diegenen, die meenen dat de film slechts als algemeen vermaaksobject kans van slagen heeft. Hij is a r t i s t gebleven, zij het ontdaan van zijn groote idealen en dat is ook wellicht de oorzaak, dat een groot deel van het publiek ook deze film zal beschouwen als een, zij het niet ongeschikt, dan toch niet als een „super-film" Dit verhaal speelt in Shanghai. Het vertelt van een denkbeeldige revolutie die echter wonderwel in deze wereld past. Zonder eenige fantasie kan men dit drama vandaag den dag beleven. Er is niets veranderd. Het is een verhaal van een vrouw, die ln de handen geraakt is van een Chineesche spionnen-organisatie. Zij, evenals haar vroe gere man, een Russisch kolonel, zijn uitge wekenen. Zij leeft in het kwartier der emi granten. Des nachts zingt zij in een mondaine kroeg. Daaromheen, om dit milieu speelt zich de film af. De film, die laat zien hoe de opstand groeit en bloeit, tot zij ontbrandt. Die laat zien hoe ongure elementen dezen opstand enscèneeren en hoe de leiders van dit misdadig bedrijf achter de schermen werken. Deze film bezit vaart en spanning. Geen der vele medespelenden zjjn machines, poppen. Het zijn allen, de Chineezen zoo wel als de blanken, menschen. Die hun rol spelen geheel van binnenuit en die kans zien de navrante spanning enkele malen tot een verbijsterende climax op te voeren. En dan doelen wij speciaal op het bijzonder knappe spel van Louis Jouvet, van Inkyinoff (ja, ook hij speelt in deze film mee!), van Christiane Mardayne en Elina Labourdette. En dat alles, spelers, muziek, misse en scène, speelt zich af onder de meesterhand van Pabst, en men kan niet anders zeggen dan dat zoowel regie als camerawerk brillant zijn. Ook de kleinste figu-ant worden wij met wonderlijke scherpte gewaar en deze film is vol van gezichten, die men soms slechts één of tweemaal ziet, of die alleen vluchtig op duiken als deel van een massa en die des ondanks in onze herinnering blijven voort leven. Toch bezit deze film onvolkomenheden. Niet a 11 ij d is Pabst er in geslaagd Dichtung und Wahrheid uit elkaar te houden. Enkele malen vervalt hij, wonderlijk genoeg, tot een merk waardige theatraliteit (bijv. het slot, dat een der zwakste deelen der geheele film is), of daar waar de Chineezen letterlijk comedie spelen. Ook de eerste ontmoeting van de moe der met haar dochter is psychololgisch on juist weergegeven. Het zijn slechts onderdeelen, maar wij sig- naleeren deze juist, omdat men zooiets bij een regie van een zóó groot cineast feitelijk niet verwacht. Maar overigens een film, die diegenen, die in een film méér wenschen te zien dan een vermaaksobject, zeker zal weten te boeien en die hen nog geruimen tijd in herinnering zal blijven. Ook al is het dan een „Fransche" film...-..? tt Zij, die zich deze week geamuseerd hebben bij het spannend verhaal van den Zwarten Pi raat, kunnen ook dezer dagen weer hun hart ophalen aan de spanning en sensatie die het slot van deze rolprent biedt. Wederom een overvloed van avonturen, en dat alles ge drenkt in romantiek. Als tweede hoofdfilm draait eveneens een sensatiefilm, namelijk „De Geheimzinnige Spoorwegagent'', Tivoli geeft ditmaal een tweetal rolprenten van geheel verschillend karakter. Beide films van moed en durf en trouw, maar op welk enorm verschillend terrein. Metro Goldwin Mayer presenteert voor de pauze „De jonge dokter Kildare" met Lionel Barrymore en Lew Ayres in de de hoofdrol len. Honderden studenten verlaten elk jaar de universeiten, voorzien van de noodige ken nis, bekwaam om medische hulp te verlee- nen, maar er is onder die honderden mis schien maar één die werkelijk „dokter" is, die dat mysterieuze iets bezit, waardoor zijn intuïtie hem de juiste diagnose doet stellen, waar op grond van de geconstateerde feiten niets te bepalen is. Zulk een man is de jonge dokter Kildare. Ondanks het feit, dat zijn ouders hem thuis willen houden, gaat hij als assistent naar een groot ziekenhuis, waar hij de vriendschap weet te winnen van Dr. Gillesple, de onaan genaamste onder de onaangenamen. Als hjj een meisje dochter van een multi-million- nair, dat zelfmoord heeft trachten te plegen, tot het leven weet terug te brengen, en haar het vertrouwen in het leven hergeeft, maar den geneesheeren weigert mededeelingen om trent haar genezing te doen, kan hij slechts dank zij Dr. Gillespies hulp zijn positie hand haven. Van geheel ander soort is „Reuzen der lucht". De naam houdt reeds een belofte in, en deze belofte wordt vervuld. „Reuzen der Lucht" wekt herinneringen aan vroegere films. Ook in deze film aan schouwt men huiveringwekkende manoeu vres, nachtvliegen, gewaagde hoogtevluchten, steeds hooger, hooger De spanning stijgt ten top als belde pilo ten bewusteloos raken bij gebrek aan zuur stof en de machine in razende vaart omlaag tumelt Het hoogtepunt van deze rolprent vormt een lange-afstand-vlucht over de Pool, waar bij het vliegtuig verongelukt in een onher bergzaam, verlaten oord. Terwijl de gierende orkaan hen de sneeuw in het gezicht zwiept, strompelt zij voort Een van het drietal sterft om zijn kamera den te redden; immers bij de ramp heeft hij beide beenen gebroken. Reuzen zijn het, mannen voor wie het vlie gen een levensbehoefte is geworden. Dat in deze film de traditioneele driehoek niet ontbreekt, vormt een aangename afwis- seling van de sensationeele gebeurtenissen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 9