dat tien millioen menschen doodde De „Oianje" voor liet eerst naai zee DE WERELD Wieltentien ïïlatoAAfloAt Postvluchteo op Indië woorden Een triest jubileum. Bejaarde dame voor duizenden gedupeerd. Moed?r schrok zich dood... DE TRAGISCHE DOOD VAN DEN AARTSHERTOG VAN OOSTENRIJK VORMDE HET BEGIN VAN DEN WERELD- M OORLOG. 28 Juni 1914 viel te Serajewo een schot Frans Ferdinand, aartshertog van Oostenrijk en zijn gemalin vielen, onder de moorden de kogels van een verdwaasde. Het schot op den aartshertog Frans Ferdinand was de directe aanleiding tot den wereldbrand 19141918 het was een schot dat 10 millioen mannen doodde. Thans 25 jaar later zucht de gansche wereld nog ouder de noodlottige gevolgen. Thans ook is er opnieuw nog maar een kleine aanduiding noodig voor het herha len van het grootste drama aller eeuwen. Een stralende zomerzon overgoot het half- Oostersche Seraiewo, op dien 2Sen Juni 1914 waarop Aartshertog Frans Ferdinand, de Oostenrijksche troonopvolger, zich gereed maakte, met zijn gemalin (gravin Sophie Chotek. met wie hij een morganatisch hu welijk had gesloten, zeei tegen den zin van Keizer Frans Jozef) een toeht door de stad te maken om vóór zijn vertrek nog ver schillende bezienswaardigheden in oogen- schouw te nemen De manoeuvres, ter bij woning waarvan hij zicli hierheen had be geven. en welke den vorigen dag hadden plaats gevonden, hadden een gunstig ver loop gehad en de Aartshertog was in .een goede luim: na het diner maakte hij de op merking, dat „de Bosnische reis nu geluk kig achter den rug was". Dit woord „ge lukkig" sloot een toespeling in op het feit, dat hij er met tegenzin toe besloten had, hoewel niets het dramatische einde deed voorzien. Toch moet men instinctmatig heb ben gevoeld, dat er iets broeide; waarom anders maakte een der hoeren van zijn hof houding de opmerking dat „de Aartshertog evengoed dienzelfden avond de thuisreis kon aanvaarden?" Hiermede stemden de meeste aanwezigen in ook de Aartshertog zelf. Enkele officieren evenwel waren van meening, dat dit vervroegde vertrek .een minder gewenschten indruk zou kunnen wekken bij de Bosnische autoriteiten. Dit gaf de Aartshertog tenslotte ook toe, niet vermoedend, dat hij daardoor zijn eigen doodvonnis en dat van zijn gemalin uit sprak. In het hol van den leeuw Te verwonderen was het niet, dat de Aartshertog zoo weinig animo aan den dag legde, om zich naar Bosnië te begeven, want dit stond gelijk met zich in het hol van den leeuw wagen. Immers, de annexa tie van dit gebied door Oostenrijk-Hongarije in 1908 had veel kwaad bloed gezet in Ser vië, dat aanvankelijk zelfs voornemens was, zich daartegen gewapenderhand te verzet ten, waarbij het meende te kunnen rekenen op hulp van Rusland. Deze hulp bleef ech ter uit, zoodat Servië van openlijk verzet moest afzien. Des te meer evenwel bleef het langs slinksche wegen trachten zijn doel te bereiken. De ondergrondsche propaganda deed zich duchtig gelden. Het waren voor namelijk drie organisaties, welke de verwe zenlijking van een Frnoter-Serv ië nastreef den. nl. „Mlada Bosna" (Jong-Bosnië), „Na- rodna Odbrana" (volksweer) en „Ujcdinjenje ili smrt" (eenheid of dood). Deze laatste was bij het volk beter bekend onder den onheilspeilenden naam van „Crna ruka (Zwarte Hand) De „Mlada bosna" bestond uit jeugdige fanatici van Servische afkomst, doch Bosnische onderdanen, wier streven was gericht op afscheiding van Bosnië van Oostenrijk-Hongarije, alsmede op de vor ming van een politiek-Servisch blok. Het middelpunt van deze organisatie vormde Serajewo. Een reis, die slecht begon... Waartoe Servische samenzweerders in staat waren, hadden zij niet langer dan vijf jaar te voren bewezen bij den moord op Koning Alexander en zijn gemalin. Uiter aard was men in Oostenrijk niet onkundig van de Servische intriges, hoewel men er blijkbaar geen kennis droeg van het feit, dat Aartshertog Frans Ferdinand reeds lang door de samenzweerders ten doode was op geschreven. Een voorgevoel van naderend onheil had den Aartshertog aanvankelijk doen aarzelen, om de reis te ondernemen. Deze begon overigens, toen hij er eenmaal toe had besloten, onder omstandigheden, die men later als ongunstige voorteekeneri heeft willen uitleggen. Een der assen van zijn eigen, specialen salonwagen was warm geloopen. toen de trein nog slechts een kor ten afstand had algelegd zoodat de Aarts hertog en zijn gemalin plaats moesten ne men in een coupé eerste klasse. „Dat begint al goed!" moet hij gezegd hebben. In den nachttrein, welke hem verder van Weenen naar Serajewo zou voeren, was een salon wagen te zijner beschikking gesteld. Op het laatste oogenblik kwam men tot de ont dekking. dat er een defect was ontstaan aan de electrische verlichting, zoodat men zich moest behelpen met kaarsen. „Alweer een voorteek' n!" merkte de troonopvolger lachend op. Zijn particulier secretaris ver klaarde later, clat het een „unheimlicher Anblick" was geweest, den Aartshertog in den wagen te zien zitten, omringd door knarsen. Zelfs weet hij te vertellen, dat deze zeide: „Wat een verlichting niet waar? Het lijkt wel een graf De doodenrit 28 Juni 1914 Vijf auto's rijden voor; een zesde volgt als reserve. In de eerste neemt de burge meester plaats, in de tweede Aartshertog Frans Ferdinand met zijn gemalin en den commandant der artillerie Fotiorek. Naast den chauffeur zit de eigenaar van den wa gen, graaf Harraeh. De overige auto's dien den voor de heeren van het gevolg. Bij een der bruggen: een luide knal. Een bom valt op de opengeslagen kap van de tweede auto. rolt er evenwel af en komt terecht op het plaveisel, naast de derde auto. Een ontzet tende ontploffing twee van de inzitten den worden gewond, de wagen zwaar be schadigd. De Aartshertog laat stoppen en draagt graaf Harraeh op, te gaan zien wat er ge beurd is. Dan wordt de tocht voortgezet. De man, die de bom heeft geworpen, is weg gerend en stort zich in de rivier, doch wordt gegrepen. De stoet heeft inmiddels het stadhuis bereikt, waar de burgemeester de hooge gasten met een welkomstrede begroet, doel) hij wordt in de rede gevallen door den Aartshertog, die op scherpen toon uitroept: „Dat is wat fraais! Men komt hier op be zoek cn wordt met bommen ontvangen! Nu gaat u maar verder!" Later vroeg hij, of men den dader had gearresteerd. Op het bevestigend antwoord, dat hij ontving, zeide hij op sarcastischen toon: „Let op in plaats van hem onschadelijk te maken, zal men den kerel, echt op zijn- Oostenrljksch, nog het kruis van verdienste verleenen!" Men gaf den Aartshertog den raad, op den terugweg vlug te lijden; doch hij wilde eerst nog een bezoek brengen aan een der bij den aanslag zwaar gewonden. Het ver standige advies, om eerst te wachten tot het volk van de straat verwijderd was, werd he laas niet opgevolgd. Wel werd besloten het centrum te mijden bij den tocht naar het ziekenhuis. De gemalin van den Aartsher tog gaf den wensch te kennen, haar gemaal te vergezellen, waartegen deze geen be zwaar maakte, hoewel hij toch nog kort te voren had opgemerkt: „lk vermoed, dat er vandaag nog wel enkele kogeltjes zullen vliegen." Hierop ving de doodenrit aan. Graaf Harraeh plaatste zich op de linker treeplank van de auto van het hoo ge paar, om dit bij een eventueelen aanslag met zijn lichaam te bescher men. Weer reed de auto met den burgemeester voorop. De rit ging langs de Appelkade. Bij de I.atiin- sche brug zwenkte deze eerste auto, de Latijnsche straat in, waarop de tweede auto, met het Aartshertoge lijk paar, dit voorbeeld volgde. Potio- rek, die zich eveneens in de tweede auto bevond, dit bemerkend, riep den chauffeur toe, dat hij deze straat niet moest inslaan. De chauffeur wil de den wagen keeren. Op hetzelfde oogenblik vielen twee schoten. Aan vankelijk dacht Potiorek, dat de Aartshertog en zijn gemalin niet ge troffen werden, daar beiden rechtop bleven zitten; doch na enkele oogen- blikkcn zonk gravin Sophie ineen en viel dwars over de knieën van haar gemaal. Deze boog zich over haar heen en sprak enkele woorden, die Potiorek niet kon verstaan; graaf Harraeh evenwel meende op te van gen: „Soferl, Soferl, (verkleinwoord van Sophie) sterf niet! Blijf leven voor onze kinderen!" Op de vraag of hij pijn gevoelde, antwoordde de Aartshertog op zwakken toon: ,,'t Is niets!" Deze woorden herhaalde hij nog enkele malen, steeds zwakker. Daarop verloor hij het bewustzijn, terwijl het bloed hem uit den mond stroomde. Het einde. Terwijl leden van het gevolg, omstanders en politiebeambten den dader grepen, den Bosnischen student Princip, reed de auto met de beide stervenden in allerijl naar den Konak het paleis. Onderweg gaf gravin Sophie den geest; haar gemaal bleef recht op zitten, met als op een oneindige verte ge richte blikken. Bij aankomst in den Konak ademde hij nog; doch het hart klopte nog slechts zeer zwak en hij was geheel buiten bewustzijn. Verschillende, onmiddellijk ont boden artsen beproefden nog al het mogelij ke om de hand van den dood tegen te hou den, doch tevergeefs. De kogel had de hals slagader geraakt en mogelijk ook de wer velkolom. De tweede kogel had gravin So phie in den buik getroffen en een inwendige verbloeding veroorzaakt. Korten tijd na den terugkeer in den Konak hield ook Frans Ferdinands hart voor altijd op, te kloppen. Zooals een zijner geschiedschrijvers zegt: „Hij volgde zijn geliefde gemalin in de groote duisternis, waarin zij hem was voor gegaan, als had hij zonder haar niet op aarde willen achterblijven." Vier oplichters veroordeeld tot zware straffen. De rechtbank te Arnhem heeft gisteren uitspraak gedaan in de zaak tegen vier oplichters, die een bejaarde dame achter eenvolgens voor een totaal bedrag van 25.000 tot 30.000 gulden hadden benadeeld.. "De rechtbank heeft in drie van de vier ge vallen een aanzienlijk hoogere straf be paald, dan door den Officier van Justitie was geëischt. H. de Z., te Utrecht, oud 28 jaar, tegen wien.een gevangenisstraf van één jaar, met aftrek van het voorarrest, was geëischt werd veroordeeld tot ecu gevangenisstraf voor den tijd van één jaar en negen maan den zonder aftrek. De 33-jarige K. L. H. te Amsterdam, tegen wien een gevangenis straf van anderhalf jaar met aftrek van liet voorarrest, was geëischt werd veroor deeld tot twee en een half jaar zonder af trek. De 46-jarige W. J. van B., te Amsterdam, tegen wien twee en een half jaar met af trek van het voorarrest was geëischt, werd veroordeeld tot de maximum straf, t.w. drie jaar gevangenisstraf zonder aftrek, allen wegens oplichting meermalen ge pleegd. De 53-jarige C. M. H. te Amsterdam werd wegens medeplichtigheid aan oplichting veroordeeld tot een gevangenisstraf voor den tijd van twee jaar. De eisch luidde twee en een half jaar gevangenisstraf. In het moderne Serajewo ziet men op de markt de gesluierde Mohammedaansche vrouwen, op koopjes uit 11 Omdat haar dochter zich in de polsen sneed. In een benedenhuis aan het Barentszplein te Amsterdam heeft zich gistermiddag om streeks vijf uur een drama afgespeeld. Een ongeveer 40-jarige vrouw, die in be hoeftige financieele omstandigheden ver keerde en daardoor den laatsten tijd aan zwaarmoedigheid leed heeft zich gistermid dag in tegenwoordigheid van haar bejaar de moeder in de polsen gesneden. De oude vrouw schrok zoodanig, dat zij dood bleef. De dochter werd na verbonden te zijn naar het Wilhelmina gasthuis vervoerd. INDIVIDUEELE BAANKAMPIOEN- SCHAPPEN 1939. De individueele kampioenschappen van Nederland op de baan zullen worden verre den op de Stadion Wielerbaan te Amster dam en wel op Zaterdag 22 Juli, Zondag 23 Juli en Dinsdag 25 Juli a.s. Deze kampioen schappen zijn opengesteld voor amateurs, onafhankelijken cn beroepsrijders. Het programma bestaat uit: le. Kampioenschap van Nederland sprint. 2e. Kampioenschap van Nederland ach tervolging over maximaal 5 K.M. alleen voor beroepsrijders. 3. Kampioenschap van Nederland over 100 K.M. met motorgangmaking alleen voor be roepsrijders. DE RACES TE ASSEN. Thans is de officieele lijst met inschrij vingen voor den Grooten Prijs van Neder land, welke op 1 Juli op het circuit van Assen wordt verreden, verschenen. Internationale klasse: voor de 500 cc. klasse schreven in negen Duitschers, onder wie Meyer en Kraus, twee Finnen, twee Zwitsers, een Belg, twee Italianen, een Engelschman en drie Nederlanders, totaal 20 renners. In de 350 cc. klasse komen ze ven Engelschen, twaalf Duitschers. vijf Nederlanders, twee Franschen, een Deen, twee Belgen en den Ier Stanlev Woods, in totaal 30 renners aan den start, terwijl in de 250 cc. klasse uitkomen zeven Duit schers, drie Nederlanders, een Italiaan, een Belg, een Deen en een Engelschman, in to taal veertien renners. Nationale klasse: in de 125 cc. klasse starten acht en twintig, in de 250 c.c. klas se zestien, in de 350 cc. klasse zeventien en in de 500 cc. drie en twintig renners. Xederlands snelste mailschip naar Indië qisternwraen voor een dricdaaqsche proeftocht ver trokken. Onder commando van den commo dore van de stoomvaart maatschap pij „Nederland" kapitein B. A. Pot ier, is het nieuwste mailschip van deze maatschappij de „Oranje gis termorgen voor een driedaagsche technische proeftocht naar de Noord zee vertrokken. Langzaam en statig voer het machtige 20.000 ton metende bouw werk v. Nederlandsche scheepsbouw- industrie, geëscorteerd door een aan tal sleepbooten, over het Y. Aan beide oevers staarden duizenden Amsterdammers „hun" schip na, het in gedachten een goede reis wenschend, niet alleen voor deze proeftocht, doch ook voor de vele reizen, welke het na de eerste over tocht naar Indië, welke op 6 Sep tember a.s. zal aanvangen, zal ma ken. „Hun" schip: Want de „Oranje" was reeds van het oogenblik af, dat de bouw werd aangekondigd, de trots van Amsterdam. Kwam de opdracht van de stoomvaart maatschappij „Nederland" aan de Neder landsche scheepsbouw maatschappij te Am sterdam tot den bouw van het vlaggeschip dezer nationale scheepvaartlijn in April 1937 niet in een periode van groote werkloosheid waardoor aan duizenden gedurende eenige jaren werk en brood werd verzekerd? In het begin van Juli van datzelfde jaar werd de kiel gelegd cn sindsdien concen treerde de grootste belangstelling voor den scheepsbouw hoe veel andere schepen er gedurende de afgeloopen twee jaren ook in Amsterdam werden gebouwd zich op de „Oranje". Een van de groote gebeurtenissen tijdens de fecstvveek ter gelegenheid van het veertigjarig regeeringsjubileum van H. M. de Koningin in September 1938 was de tewaterlating van de „Oranje" door onze Landsvrouwe! Hoe de „Oranje" eruit ziet. Het nieuwe vlaggeschip van de stoom vaart maatschappij „Nederland" welks bouw eenige jaren voorbereiding en studie heeft gekost de uiteindelijke afmetingen en de indeeling van het schip zijn gegroeid uit meer dan vijftien ontwerpen heeft een lengte tot de lastlijn van 605 voet en 8 duim, een breedte van 83 voet en zes duim en een holte tot het promenadedek van 63 voet en acht duim. Het aantal slaapplaat sen voor passagiers eerste tweede en derde klasse bedraagt 665 en vierde klasse nog 52, terwijl de laadruimte een inhoud heeft van ongeveer 280.000 kubieken voet. Verge leken bij de tot nu toe voor den dienst op Indië gebouwde mailbooten ligt het groot ste verschil in de snelheid. De „Johan van Oldenbarnevelt" en de „Marnix van Sint Aldegonde", die den zeeweg naar Batavia afleg gen met een gemiddelde snelheid van 16% mijl per uur, varen over het traject van Gunea naar Tand jong Priok 20 a21 dagen. De „Oran je", welks gemiddelde snelheid be rekend is op 21 mijlen zal er slechts zestien dagen voor noodig hebben. Boven de waterlijn wijkt de „Oranje" in vorm ook van de meeste andere koopvaar dijschepen af. Het schip heeft, zooals vele oorlogsschepen, een sterke dwarsscheepsche insnoering en kan daardoor gemakkelijk van andere schepen onderscheiden worden. De bedoeling van deze insnoering was om, met behoud van de noodzakelijke breed te op de lastlijn, in het bovenschip gewicht te sparen en het dekpantser te verkleinen. Vijfhonderd qenoodiqden. Ruim vijfhonderd genoodigden hebben ge volg gegeven aan de uitnoodiging van de directie van de stoomvaartmaatschappij „Nederland" om als eerste passagiers dezen proeftocht mede te maken. Tot hen behoo- ren o.a. vice-admiraal J. C. F. Hooykaas, chef der hydrografie, vice-admiraal A. Vos en de heer J. de Groot, directeur der Zee vaartschool op Terschelling. Verder zijn er een groot aantal autoriteiten van de Stoom vaart Maatschappij „Nederland". Van de directie van de Nederlandsche scheepsbouwmaatschappij, waar het nieuwe mailschip werd gebouwd bevinden zich aan boord de heeren D. Goedkoop Dzn., en P. Goedkoop Dzn., en de commissaris, de lieer H. Goedkoop. Een teleqram van de „Oranje." Een draadloos A.N'.P.-telegram van boord van de „Oranje" meldt: De eerste dag van den technischen proef tocht van het nieuwe mailschip der stoom vaart maatschappij „Nederland", de „Oran je", werd begunstigd door prachtig weer. Deze technische proeven betreffen in de eerste plaats de ankerproeven, waarbij de beide ankers om beurten worden gevierd en dan gelijktijdig worden ingehaald. Daarop volgden de stuurproeven, het achtereenvol gens volle kracht vaaruit en volle kracht achteruit slaan en vervolgens de stuurproe ven in een cirkel, gevolgd door de hand- stuurproeven. Na deze proeven volgden die met de mo toren, die tijdens deze eerste reis yau het schip op zee onder voortdurende zeer stren ge controle van de vertegenwoordigers der scheepvaartinspectie en der klassificatlebu- reaux staan. De belangrijkste proef betreft het meten van de hoeveelheid lucht welke verbruikt wordt voor het aanzetten van de motor. Hiervoor wordt direct na elkaar twaalf maal vooruit en twaalf maal ach teruit gevaren zonder dat de luchtdruk welke voor het aanzetten der motoren noo dig is en welke 25 kg. per cm.2 moet bedra gen, door het produceeren van nieuwe lucht versterkt wordt. Gisteravond te zes uur bevond de r>r.n welke in noordelijke richting "vaai"" breedte0 graden 33 min"ten Noorder- Vertrek van Aankomst t« I land. 27 Juni Zilverreiger sing 27 Juni (heenreis) I Wielewaal Athene 27 Juni A dam 27 Juni (terugreis) I Torenvalk j0dhp. 27 Juni Rang. 27 Juni (heenreis) I Uil [jodhp.27 Juni Basra27Juni (terugreis) I Buizerd A'dam27Juni j Athene27 Juni (heenreis) I Emoe Band. 27 Juni Medan 27 Juni (terugreis) I in weinig Italiaansch vlootbezoek aan Portugal. Een deel van het eerste Italiaansche eska der onder bevel van admiraal Ricaidi is voor een niet-officiecl bezoek de haven van Lissabon binnengeloopen. Het smal deel bestaat uit het slagschip „Cavour 4 kruisers en 8 torpedojageis met een be manning van 306 officieren en 7000 man schappen. Op 1 Juli zal het weei zee kie zen. Volkenbond toevluchtshaven voor kleinere staten! In een rede in den Zuid-Afri- kaanschen senaat heeft minister president Hertzog verklaard, dat de Volkenbond ook nu nog een toevluchtshaven voor alle kleinere staten is. De bond is, zijn zwak heden ten sijot, voor die kleine staten nog 'n bron van kracht. Het is in het belang van Zuid-Afrika, aldus Hertzog, lid van den Volkenbond te blijven. Een land, dat anders geneigd zou zijn een kleineren staat te overvallen, zal daartoe waarschijn lijk niet overgaan, als het weet, dat een dergelijke actie gevaar medebrengt. Een Rubens ontdekt. In het Poesjkin- museum te Moskou is onlangs een schil derij van Rubens ontdekt. Hot werk ging door voor een schilderij van een onbekend Vlaamsch kunstenaar uit de 17de eeuw. Aan het einde van het vorige jaar werd bij een onaanzienlijke restauratie vastge steld. dat men met een jeugdwerk van Ru bens, „portret van een jongedame" te doen had. Nieuwe aanslag te Jeruzalem. In een bui tenwijk van Jeruzalem is een bom ont ploft, waardoor verscheidene Arabieren gewond zijn. Het lichten van de Thetis. Heden ver trekt het 3306 ton metende schip „Zelo", uit Birkenhead naar de plaats waar de „Thetis" is gezonken en indien het weer goed is, zal een begin worden gemaakt met het lichten van het gezonken vaar tuig. Monetaire maatregel van Amerika. Het ministerie van financiën heeft den aan koopprijs van buitenlandsch zilver ver laagd van 43 tot 40 dollarcent. Yankee Clipper wacht op beter weer. Het vertrek van de Yankee Clipper, die de ope- ningsvlucht naar Southampton maakt, en die sinds Zaterdag te Shediac wordt opge houden, heeft in verband met het slechte weer het vertrek opnieuw moeten uitstel len. Nog geen staatspensioen in Frankrijk? In de commissie voor financiën van den Franschen Senaat, heeft de minister-presi dent een uiteenzetting gegeven, welke vol gens mededeeling van de leden van de commissie in de wandelgangen, in het kort inhield, dat de schatkist op het oogenblik ten gevolge van de behoeften van de lands verdediging niet in staat is het ontwerp tot pensioeneering van oude arbeiders te financieren. Historische documenten gevonden. In de) archieven van de stad Moskou zijn een aantal zeldzame boeken en historische do cumenten van groote waarde ontdekt; o.a. heeft men het proces verbaal gevonden van de „affaire van het halssnoer" van ko ningin Antoinette, n.1. de verhooren van de graaf en gravin de la Motte, kardinaal de Rohan, de graaf en gravin Cagliostro en andere documenten, dateerende uit 1785 en 1786. Italië en het Suezkanaal. De vice-voor-1 zitter van het Italiaansche instituut tot indtistrieele hervorming, Ezio Bonardi, heeft 16 dezer een schrijven gezonden aan den voorzitter van de Suez-kanaal-maat- schappij, waarin hij zegt, dat liet vraag stuk van het kanaal op politiek plan moet worden opgelost en niet op het plan van particuliere belangen. Italië zou tevreden zijn gesteld door twee of drie zetels in den raad van beheer, een verlaging van de ta rieven \an 75 procent zou in Italië als „vol doende" worden beschouwd. Hertog en Hertogin van Windsor naar Enge land terug? De „Eveiling Standard" be richt op de eerste pagina, dat de Hertog en de Hertogin van Windsor besloten heb ben naar Engeland terug te keeren. Zij zullen in October aankomen. Aangezien zij Britsche onderdanen zijn, kunnen zij komen en gaan zoo als zij wenschen. Het blad voegt hieraan toe, dat de Hertog be sloten heeft niet aan te dringen op den titel van Koninklijke Hoogheid voor de Hertogin. Britsche oorlogsschepen naar thuishavens. - De oorlogsschepen van de Metropolitaan- sclie vloot keeren thans terug naar de ha vens, waar zij gestationneerd zijn in ver band met het besluit van de admiraliteit om de periode der zomerverloven, die voorafgaan aan de vlootoefeningen, te ver vroegen. Strafverzwarinq voor nationaal socialisten. Zeven Hongaarsche nationaal socialisten te Sopron, die veroordeeld waren tot ge vangenisstraffen tusschen twee en vijf maanden, zijn in hooger beroep veroor deeld tot straffen tusschen twee en drie iaar. Zij waren in Februari jl. veroordeeld wegens het heimelijk uit het buitenland binnenbrengen van vlugschriften en van „het toebrengen van nadeel aan de waar digheid van de Hongaarsche natie".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 2