De Brabantsche Briet van RADIO PROGRAMMA i ES^üY j ilLTT 11 vaart uit Ethel M. Dell Amico, Ulvenhout, 29 Juni 1939 'n Kletsnatte neve ling, flierend tusschen hemel en eerde, zót was den vroegen Zon- dagmergen, als ik in 't achterhuis de deui losgooide, om 'n paai volle teugen uit den zuiveren dageraad te- kunnen asemen, on derwijle als 'k met 'nen blooten bast on der de pomp gong staan. 'Nen poeierfijnen motregen dwerlde over den buiten uit 'n dichte locht, die grijs-deurschij- nend lijk matglas over de velden hong. Over alle gewas, over blad en blom, over 't loover van 't geboomt en 't slootenriet waasde 'nen druifkleurigen aanslag, zóó teer wemelde den natten stuifpoeier in de schep ping:. Hah! 'Nen malschen mergen! Ja, dat kan misschien den stadschen mensch nie zoo begrijpen, - maar veur den boer, die 'n ganschen week onder de zengerende zon, ln de broeihitte van 't hooiland stond; die zijn vel hard wierd lijk gekreukeld perkament, zijn oogen „leeg" van 't werme, genadelooze licht, veur den boer is zoo'nen stillen, ge- dompten regendag éenen deugd, éenen bal sem aan zijn moeie knoken. 'k Gong langs d'akkerpaaikes naar de vroe ge kerk. Want 'k moest éérst m'n gewassen zien vandaag, die gansch den sappigen zomer nacht gesproeid waren onder die flierende waterstuivings. Ge liep er teugen de stilte aan. Den natten doom, die hier in den Zondagmergen stond, versmoorde alle gerucht. Maar locht was 't gaan over de vastgeregende zandwegeltjes, gisteren nog zoo mul. M'nen kop begost te blinken van den vochtigen aanslag. Op de mouwen van m'nen jas peerlde 'nen „schim mel" van nevelnat. Heel d'eerde leek besluiërd. Besluiërd mee ragfijn water, waarmee de locht, waarmee den grond, waarmee 't gewas, waarmee alles overtogen was. Ja, ook de locht, ja! Want den piek van ons kerketorentje zag ik maar vaag achter de sluiers van water. Water, wa ter, overal. In 't buigend koren, waarvan de kolven dik stonden van water. In de gele slaaikroppen, die zwollen van water. In 't blinkend eerpelloof, waarvan de vette verza- meldroppen ziggelden in den zachten, zwarten eerde. Op de veldblommekes, die parmantig de dikke waterpeerls torsten op de vlinder-teere kelkskes. Den donkeren spinazie stond dik van 't water; om er zoo in te bijten. En altij stoof den regen, fijn als naaldekes, over 't zwellend en zwelgend gewas, waarvan de ok- seltjes volgedropen stonden mee 't balsemieke water, waar heel den eerde naar geurde. Ginnen veugel was te hooren. Alleen, bij 'nen opstekend westenwindeke zoo nou-^n-dan, roosch 'n zacht smeuig watergeritsel deur 't zware koren. Dan tampte kort wat klokgelui, versmoord onder 't watergesluierte; 'k moest opschieten: vijf minuten veur de mis was 't. 'k Sloeg m'n petje af, 'nen waterfranje bengelde aan de klep; klopte 't water van m'nen jas, rauschte m'nen nek droog mee m'nen zakdoek en zette 'n paske bij, dwars deur 'nen hoek van de koeienwei nou en 'k voelde den koelen „daauw" kroezelen in m'n wollen sokken. 'nen wermen damp sloeg me teugen als ik de kerk binnengong. De wermte van de leste dagen zat nog in den baksteen. Fel piekten de kèèrsen-vlammekes in den duisteren mer gen en scherp schenen hun stralenkransen in d'oogen, die nog zwak waren van den pas veurbijen zonnegloei. De kerk was vol. Mansvolk grootendeels. De vrullie gaan geren naar de late-, de hoog mis. Deuzen amparten kerkgang komt den durpers beter uit, mee 't oog op de dingen, die ook Zondags nog te verhapstukken zijn in d'hofstee: melken, voeiëren, ge verstaat. Daar bij: den kearel maakt mee 'n vroege kerk z'nen Zondag wat langer, 't is heel de week werken van 't opstaan tot slapengaan toe. En de vrouw hee mee de late mis ten minste éen uur per week iets aan 'r „goeie" kleeren! Als ik in m'n bank gezeten was. dan vielen langzaam m'n oogen dicht. En ik voelde de koelte van den malschen bulten nog efkes aan m'n uitgeruste ooglejen. En zoo, lek ker de koele lejen over de piekend' oogen, zég ik weer de duuzenden gewas-okseltjes, vol staan mee 'nen slok donker, koel water. Ik zég weer de speldeknopdropkes, lijk zweet- peerltjes, puilen aan de harige sprieten der korenkolven. Ik róók 't water, dat gedrongen zat in m'nen jas, ik rook 't bij m'nen buur en ik docht: als ik straks nie te veul honger heb, gaai ik weer deur d'akkers naar huis verom. Toen kwam ons pastoorke op den altaar. Driek Stoffers gooide 'm handig den goud- geborduurden kazuifel over 't witte krullen- kopke, dan gonsde 'nen bevenden slag uit den koperen gong, de mis was begonnen. 't Was stil in de volle kerk. Den druipen den dag van daarbuiten hong in donkeren rust over schepping en schepsels, 't Natte ge- boomt schuurde zijn zware blarenkrulnen langs de kerkmuren, dat ge 't binnen hooren kost, overhenen de biddende stem van ons pastoorke, daar veur op den altaar, bij de keersenaureolen. Den peerlgrijzen Zondagmer gen zeefde zacht deur de róoie en blaauwe mantels van d'heiligen in de hooge boogra men. Hier en daar bloeide in 't gebrande glas wat feller de kleuren van blommen, langs de bruine, barre voeten onder donkere pij van Sint Jozef en Sint Laurentius, onzen Patroon. Schoonen Zondagmergen, die lijk 'n stil, don ker eiland te drijven lag op den koelen rust van 'n blank meer. Dan, zijn blomteere, witte figuurke mee uit gestrekte keerend naar 't parochievolk, klonk efkes iets luider de ouwe stem van 't pas toorke: „Oremus" laten wij bidden. En in zachten cadans, lijk 'n ouw, vertrouwd uur werk, zoo gong den dienst wij er mee 't zoo bekende, gesmoorde gerucht en geritsel, dat deur de hooge ruimte zwermt lijk 'nen onzicht- baren veugelenwolk. Allee, 'k gong dan toch maar recht op huis aan. Nog altij stoof, in blinkend gewe mel, 't poeiernat de weareld deur. En dikke droppen lekten mee 'nen vetten smak uit 't geboomt den papnatten eerde in. Langs den boschkant ritselde 't druipende water uit 't geblaart of duuzend muizensmoel tjes knaagden in den blarenbojem. Water peerls wiebelden weer zóó aan de klep van m'n petje en 'nen natten aanslag plekte teu gen m'n gezicht of ik teugen versch gehan gen waschgoed aanliep. Midden in de eikendreef, die 'k passeerde, stapte de korte, breeje figuur van ja, dat kost ginensch anaers zijn, dan den Vic, on der dieën breejen flambard en mee die royaal- smorende hangpijp, waaruit de rookslierten over heel de bridte van de laan dreven. Hij zag me rap staan, deuzen kustelijken tiep, die daar stukken uit dieën sappigen mer gen liep te happen, of 't éénen rinschen wijn appel was. Hij stak allebei z'n handen in de hoogte, wou ie den ganschen jongen mergen van den hemel gaan plukken? En brulde, dwars deur 't stille boschgeruisch: „hallo, on sterfelijke kamerééadü" „Goeienmergen, Vic!" bleir-de-n-ik ver- om en 't dee me deugd, na al die akker- en kerkstilte, dan 'ns eindelijk te kunnen roepen: 'n baldadige vore deur die dichte sluiering te kunnen scheuren. Z'nen flambard stond achterover in den nek. Rose glom z'n hooge veurhoofd, vol van even wijdige, natte rimpels. De witte krullen langs z'n ooren beefden van 't water dat er op ge poeierd lag. Z'n blaauwe, troebel-oogen licht ten lijk twee blommekes in den blijk. Steu- vig schudde-n-ie m'nen knuist, keek me vast mee z'n altij-purende schildersoogen aan en bulderde: „wat zzeg je van dat goddelijke rrotweer?! 'n Dag als 'n kuip koelen land- wjjn, man!!" ,,'k Was van den mergen al in d'akkers. Vic. 't Gewas staat er bjj mee zóó'nen buik! Waar gade op af?" 't Is overal goed om te zijn, behalve in 't nest. 'k Zeg tegen Lien: wijf, blijf jij nog maar wat liggen, ik ga door de bosschen baggeren!" „En Hanneke?" „Die? Die blommengekkin is al 'n uur be zig in den tuin, zoomaar in d'r pyama, op klompen. Hahahaü" Zijn schater rolde deur de stilte als 'nen omgevallen centenbak in de kerk. „Al ontbeten, Vic?" ,,'Nn... jah! 'n Handvol boschbessen, blauw en dik als drruiven, jong! 'k Heb de blaadjes mee opgevreten!" En 'n bietje uitdagend ke ken z'n lichte, dappere oogen me aan. „Wat zoude zeggen van 'n kom koffie om te snjjen, 'nen sudderende eierstruif, die kraalt van uitgebakken spek op 'n paar snejen boe- renmik, gebakken van goudgelen garst? En 'n paar schijven boerenham van 'n half ons zwaar?" Hij slikte 'n paar keer, gaf me 'nen stomp dat 't water uit m'nen jas in z'n gezicht spette en riep toen. net of ik duuzend meters van 'm vandaan stond: „Zzwijg, kérel! ik vrrek ineens van den honger! Hon-gèrrü Eier- pannekoek en boerenham voorr 't vèrtrapte Volkk! Weg van den komkommerrü 't Volk wil dooje moddervette varrkens! Allans en fant de la Patrie! Naar Trui!" Toen pate-n-ie mijn enarm vast en brocht me op, naar m'n eigen huis. Efkens zwegen we nou. Den klèèrzilveren waterdag, mee 'n eeuwig gevezei, kreeg ons weer te pakken. Wolken water krulden over de wije velden. Van de koeien zagen we alleen de blinkende ruggen. En heel ver weg daar dreef 't blauwe silhout van de stad, beurte lings van ons af en naar ons toe. Den zwar ten boschkant dreef lijk 'n lage wolkstreep op den grijzen doom en ievers waarde rond 'n ritselende stilte als in 'nen hoogen toren, waar altijd 't eeuwendragend balkenhout in werking is. Ineens bleef den Vic staan. Z'n knuisten 'n bietje wanhopig uitgestoken en zachtjes „smeekt"e-n-ie: „Dré, vijf jaren van m'n leven zou ik willen geven, als ik dét schilde ren kon! Die groengrijze oneindigheid onder dien lagen, transparanten hemel, waaruit de vruchtbaarheid, 't licht en den zegen-over- d'aarde komt gehuiverd in kletsnat niks". ,,'t Is maar goed, Vic, dat wij O.L.H. nie künnen betalen ee?" Mee 'n schuin, glunderend oogske keek ie onder den rand van zijnen flaphoed neer me op. Lachte en zee: „vrekjij." „Ge kunt toch gin... onzichtbare schoon heid schilderen, Vic?" „Dat décht je maar! Alle kleur en teeke- ning op 't doek is juist alléén maar „figura tie" óm de onzichtbare stemming, die soms spreken kan als 'n boekk!" Wat gong ie weer hard praten...! „En hi»r, dezen dag, Dré, is één wondere stemming, is éen gelukzaligheid en..." z'n stem zakte nou: „ik, kleine prul, ik kan 'r geen veeg van op 'n doek brengen!" „Da's meugelijk, ja, maar zoude nie 'n paske vlugger gaan? Gij zijt zoo nat als 'n verzopen kat en den eierstruif mee den wer men koffie is ook nie heelegaar weg te vlak ken uit deus natte gelukzaligheid-van-jou!" Schaterlachend gong ie vluger stappen. En zoo, amico, in 'n echter Zondagsche bui kwamen we bij Trui terecht, die 'n tafel ge dekt had staan... in 'nen huis die werm geurde naar den vorsteljjken ontbijt, dat wel, da'k wel begreep, dat ook m'n goeie wijf gelukkig en voldaan was mee deuzen dag, die 'n Godsgave veur den akker was! Wat 'nen Zondagmergen! Om in 'n gouwen lijstje te hangen mee 'n schoone gebedspreuk! Maar nou schei ik er af. Veul groeten van Trui, Dré III, den Eeker, en als altij gin horke minder van oewen t.a.v. DRE. EET MEER AARDAPPELEN! Onder deze leus maken Enpelsche meiskens een tournée door de badplaatsen. Zij willen de bezoekers bewijzen, dat aardappelen de slanke lijn niet schaden! ZONDAG 2 JULI 1939. Hilversum I. 1875 en 414.4 m. 8.55 VARA, 10.00 VPLO. 12.00 AVRO. 5.00 VARA. 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Orgelspel. 9.00 Berichten. 9.05 Tuinbouwhalfuur. 9.30 Orgelspel. 9.40 Causerie „Van staat en maatschappij". 9.59 Berichten. 10.00 In de vreugde dezer dagen", toespraak. 10.30 Doopsgezinde kerkdienst. 12.00 Filmpraatje. 12.25 Berichten, Omroeporkest en solist. 1.30 Causerie: „De sterrenwacht te Lembang op Java". 1.50 Gramofoonmuziek. 2.00 Boekenhalfuur. 2.30 Orgelspel. 3.00 Residentie-orkest en soliste. In de pauze: Gramofoonmuziek. 4.30 AVRO-Dance-Band en soliste. 5.00 Mandolineclub „Tot steun in den strijd" en gramofoonmuziek. 6.00 Esmeralda. 6.30 Sportpraatje. 6.45 Sportnieuws ANP, gramofoonmuziek. 7.00 VARA-Kalender. 7.05 Radio-debat. 7.30 Bravour en Charme. 8.00 Berichten ANP, radiojournaal, mede- deelingen. 8.15 Residentie-orkest en solist. 9.15 Orgelspel. 9.30 Toespraak: „Zoo ooit dan nu". 9.35 Gramofoonmuziek. 9.40 Radiotooneel met muziek. Copyright P. 8. 80» 4 Coponhogpn Hij zwoer, nooit meer te drinken. 10.15 AVRO-Amusementsorkest, AVRO-Girls en solist. 11.00 .Berichten ANP, gramofoonmuziek. 11.30-^-12.00 Dansmuziek (gr.pl.). Hilversum II. 301,5 m. 8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.00 NCRV. 7.4511.80 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.50 Gereformeerde (H.V.) kerkdienst. Hier na: Parkkerkkoor en gramofoonmuziek. 12.15 Causerie: „Rechtspraak en lijfstraffen in Oud-China". 12.35 Gramofoonmuziek. 1.00 Boekbespreking. 1.20 Koninklijke Harmonie „St. Caecilia". I.50 Gramofoonmuziek. 2.00 Godsdienstonderricht 2.30 Gramofoonmuziek. 3.00 KRO-Kamerorkest en solisten. 4.55 Gramofoonmuziek. 4.00 Ziekenlof. 5.00 Zang met orgelbegeleiding. 5.20 Nederlandsch Hervormde kerkdienst. Hierna: Christ. Gemengde Zangvereeniging „Hoop op Zegen" en gramofoonmuziek. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP, mededeelingen. 8.15 KRO-Melodisten. 9.00 Radiotooneel.. 9.15 Gramofoonmuziek. 9.45 KRO-orkest. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. II.0011.30 Esperantolezing. MAANDAG 8 JULI 1939. Hilversum I. 1875 en 414.4 m. Algemeen Programma, verzorgd door de VARA. 10.00—10.20 v.m. VPRO, 8.00 Gramofoonmuziek (ca. 8.16 Berichten). 10.00 Morgenwijding. 10.20 Declamatie. 10.40 Gramofoonmuziek. 11.10 Declamatie. 11.30 Pianovoordracht. 12.00 Dansmuziek (Gr.pl.) 12.15 Berichten. 12.17 Orgelspel. 1.00 Gramofoonmuziek. I.151.45 Esmeralda. 2.00 Zang, piano en gramofoonmuziek. 2.30 Gramofoonmuziek. 3.05 Bravour en Charme. 3.45 Declamatie. 4.15 Gramofoonmuziek. 5.00 Orgelspel. 5.30 Esmeralda en solist. 6.00 Gramofoonmuziek. 6.28 Berichten. 6.30 Muzikale causerie (Met gr.pl.). 7.00 VARA-Kalender. 7.05 Sportpraatje. 7.308.00 Viool en piano. 8.05 Herhaling SOS-Berichten. 8.07 Berichten ANP. 8.15 VARA-Kinderkoor „De Krekels" en gra mofoonmuziek. 8.45 Gramofoonmuziek. 9.00 Reportage. 9.30 VARA-orkest. 10.00 Berichten ANP. 10.10 Vervolg concert. 10.45 Dansmuziek (Gr.pl.). II.15 Vervolg concert. 11.4512.00 Gramofoonmuziek. Hilversum n. 301,5 m. NCRV-uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Berichten, gramofoonmuziek, 9.30 9.45 Gelukwenschen) 10.30 Morgendienst. 11.00 Christ. lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. (12.0012.15 Ber.) 12.30 Orgelconcert.. I.30 Gramofoonmuziek. 2.15 Cell; voordracht en gramofoonmuziek. 3.00 Causerie over kamerplanten. 3.40 Gramofoonmuziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoonmuziek. 5.15 Kinderuur. 6.15 Gramofoonmuziek, berichten. 6.30 Vragenuur (7.007.15 Berichten). 7.35 Gramofoonmuziek. 7.407.55 Causerie over de plannen van het Generaal Appèl op 3 Augustus 1939. 8.00 Berichten ANP, herhaling SOS-ber. 8.15 Arnhemsche orkestvereenignig en solist. (9.009.30 Causerie: „Hoe slaan wjj een brug tusschen blinden en zienden?") 10.00 Berichten ANP, actueel halfuur. 10.30 Gramofoonmuziek. 10.45 Gymnastiekles. II.00 GramofoonmuziPk. 11.5012.00 Schriftlezing. FETJILLETpN. 53. Ben ik ergens zeker van? zei hij. Dan keerde hij zich om en kuste haar. Neem een cigaret, liefste. Als je zoo over haar tobt, zal ik een andere verpleegster moeten nemen. Wat een onzin! Ik ben zoo sterk als een paard. Altijd geweest. Vader vindt, dat ik erg in mijn voordeel veranderd ben. Wist je dat? Minder egoistisch en heerschzuchtig. Hij trok een leelijk gezicht. Ik heb je liever zooals vroeger. Dat is robuuster. Ik zal blij zijn, als dat ellendige proces voorbij is en 'die ongelukkige jongen schuldig, maar ontoerekenbaar is verklaard. Ik ben benieuwd of Belinda het zich erg aan zal trekken. Ze scheen erg op hem gesteld te zijn. Ik wou je juist over Belinda vertellen. Oliver sprak een beetje sarcastisch. Be reid je voor op een schok. Belinda is een erfgename... wat veel goed moet maken. Wat bedoel je? Ik snap er niets van. Sybil keek hem aan over de cigaret, die htj voor haar aanstak. Je bent natuurlijk niet zoo goed op de hoogte met de toestanden in het visschers- dorp als ik. Belinda is een onwettig kind. Oude Columbus, hoewel hij haar als zijn kleindochter erkende, gaf daardoor nooit iets om haar. Reuben Stark evenwel heeft in zijn testament blijk gegeven van zijn vaderlijke genegenheid. Hij heeft zijn wettige dochter onterfd en alles nagelaten aan zijn onecht kindBelinda. De oude vrek had het klaargespeeld een zesduizend pond bij elkaar te schrapen en je kunt Belinda nu dus om schrijven als een jonge dochter, die er heel goed bij zit. Maar wat in-gemeen! barstte Sybii uit, terwijl ze verwoed aan haar cigaret trok. En wist niemand er iets van, dat hij haar vader was? Geen levende ziel. Hij heeft zich nooit aan iemand verraden... allerminst aan Be linda. Plet is een onverwachte meevaller voor haar. Laten we hopen, dat ze er plezier van beleven zal. Nou, zei Sybil, het is misschien erg onzedelijk, maar ik ben verdraaid blij, dat oude Stark niet de vader van Julie was. Ja, wat dat betreft kan ik je niet in lichten. Ik geloof, dat niemand er iets van weet. Maar ik ben het met je eens. Oliver sprak zeer beslist. Natuurlijk verklaart het een heeleboel. Hij heeft haar altijd gehaat en zij voelde zich volkomen misplaatst op Honeyballfarm. Heeft Belinda Honeyballfalm ook ge kregen? Ze heeft werkelijk geboft. En Julie? Krijgt zij niets? Alleen een nadrukkelijke ontkenning van zijn vaderschapwaarvoor ze waar schijnlijk heel dankbaar zal zijn. De oude bruut heeft zijn verdiende loon gekregen en ik kan niet zeggen, dat het me spijt. Ik sprak gisteren Hobson, den politiedokter. Hij heeft den jongen onderzocht en zei dat hij schandelijk mishandeld was. Ik denk wel, dat Belinda verder voor hem zorgen zal, als hij ooit nog weer op vrije voeten komt. Ik heb een gevoel, alsof alleen Julie erop aankomt, zei Sybil onrustig. Ze doet me pijn. Het lijkt wel, of er niets is, dato haar vast kan houden. Als ze maar verliefd was op Rolfe! Ze hebben er haar geen tijd voor ge laten, zei Oliver. Dat heeft ze me dien avond verteld. Misschien wordt ze het nog op den duur. Wie zal het zeggen. Hy aanbidt haar in ieder geval. Ik kan me niet voorstellen, dat ze niet om hem geeft. Ze móet van hem houdenals ze beter wordt. Je moet haar tijd laten... massa's en massa's tijd. Het is het eenige geneesmiddel, dat haar helpen kan... tijd en rust. Het spijt me, dat ik je zoo vaak tot geduld moet aan manen, maar het is niet anders. Ik weet het. Is het niet afschuwelijk? Maar als ze maar beter wordt... werkelijk beter, bedoel ik, en niet half..., dan vind ik het niet erg. Misschien zul je dan zelfs in overwe ging willen nemen zelf te gaan trouwen? Oliver trok haar naar zich toe als iemand, die daar het recht toe heeft. Ze trok een leelijk gezicht tegen hem, ter wijl ze zich overgaf. Je moet me tijd laten, citeerde ze. Massa's en massa's tijd. Ik kan niet trouwen voor al deze knoopen ontward zijn. En dan is die arme Lord Tel- ford er nog. Hij kan me op het oogenblik niet missen. En als hij maar niet zoo ver vloekt onafhankelijk was, zou ik Rolfe ook nog onder mijn vleugelen nemen. Oliver kuste haar bijna woest. Je zou tot in het oneindige wachten willen. Maar ik niet. Zoo gauw ik een behoorlijk huis kan krijgen, neem ik je mee, of je wilt of niet. Zoo? Dat zullen we nog wel eens zien. Wacht maar! zei Sybil. Ik zal het wél zien, maar ik wil niet wachten. Je hebt misschien een slechte keus gedaan, maar ik geef je geen tijd er berouw over te krijgen. Maar ik hóu van mijn slechte keus, zei Sybil met een glimlach, die meer zei dan haar woorden. Maar toen hij weggegaan was, keerde ze tot haar patiënt terug. Ze was veel van Julie gaan houden. Het pathétische van haar toe stand ontroerde haar. En het lange wachten was moeilijk te verdragen. Het was de laatste dag van het jaar en bijna veertien dagen had Juli daar zoo ver doofd en willoos gelegen. Ze was als iemand in trance, te zwak om te spreken, te ver weg om iets te beseffen van wat er om haar heen gebeurde. Sybil en Pierce verpleegden haar samen, hoewel ze weinig werkelijke verpleging noo- dig had. Sybil sliep bij haar in de kamer. Dikwijls was ze 't nachts wakker en keek naar haar, maar het stille figuurtje in het bed naast het hare bewoog maar zelden en vroeg nooit eenige aandacht. Van tijd tot tijd gaven ze haar voedsel, maar ze gebruikte heel weinig en het leek Sybil of ze geduren de dien angstigen kersttijd bij den dag af nam. Op TTevel van Keston werd ze volkomen rustig gehouden en niemand dan Sybil, Pierce en hijzelf kwamen in de kamer. Rolfe kwam iederen dag naar haar vragen, maar het werd hem absoluut geweigerd haar te zien. Oliver had den verbitterden uitroep van het meisje dat ze tot dit alles gedreven was, niet ver geten. Hij was vastbesloten, dat niets, wat aan dien kwellenden tijd herinnerde, haar nu naderen zou. Hij vertrouwde, dat de natuur, aan zich zelf overgelaten, zelf het middel tot genezing vinden zou. Maar aan Sybil's onstuimig verlangen om iets te doen, scheen dit bjj tijden een nega tieve behandeling, die tot niets leidde. Julie werd niet merkbaar zwakker, maar de vree- selijke wezenloosheid was als een booze be- toovering, die meer en meer macht over haar kreeg. Het had al zoo lang geduurd, dat Sybil den moed begon te verliezen. Ze had een groot vertrouwen in Oliver en ze wist, dat hij er goede redenen voor had om te denken, dat Rolfe de laatste persoon zou zijn, die een gunstigen invloed zou kunnen heb ben op Julie's geschokte zenuwen. En toch, groeide in haar het verlangen om iets defi nitiefs te doen. Soms kwam ze ertoe te denken, dat actieve waanzin bijna te verkie zen zou zijn boven dit wegsterven van pure apathie. Het viel haar jeugd en haar vitali teit moeilijk dit ongeduld te bedwingen. Ze speelde in gedachten met de mogelijkheid of niet een of andere drastische maatregel deze verschrikkelijke lethargie zou kunnen door dringen en de ziel wekken, die sliep achter die groote, starende oogen, die altijd schenen uit te zien naar iets, dat buiten hun gezichts kring lag. Het wordt nooit meer wat met haar, was Pierce's dagelijksch, bemoedigend oor deel en in weerwil van zichzelf begon Sybil ermee in te stemmen. De onmogelijkheid tot Julie's begrip door te dringen, behalve voorzoover het de allerge woonste dagelijksche dingen betrof, ontmoe digde haar het meest. Zelfs geen glimp van begrip doorlichtte die wijde, donkere oogen, hoewel ze mechanisch reageerde op iedere be weging, die Pierce of zijzelf maakten. Het was of een hooge muur haar van de wereld afscheidde. Ze sliep nooit natuurlijk, maar ze was ook nooit... zoo scheen het Sybil... vol komen wakker. Niets maakte eenige indruk op haar. Haar wil... haar eigenlijke persoon lijkheid... scheen volkomen afwezig en Sybil begon er moedeloos onder te worden. Ze was er na aan toe te denken, dat zelfs pijn te ver kiezen zou zijn boven dit. Pijn was iets reëels, waartegen men zich verweren... die men ver zachten kon. Maar dit... dit was een ding, dat buiten haar bereik viel. Ze kon zich te gen niets verweren. Had Oliver gelijk? Of zou ze al dieper en dieper wegzinken tot uiteinde lijke vergetelheid? Wanneer haar gedachten op dit punt ge komen waren, nam Sybil altijd weer zichzelf onder handen en zette met de oude vastbe slotenheid om haar eigen wil door te drijven, haar tanden op elkaar. Het zél niet gebeu ren! Het zél niet! Het zél niet! bezwoer ze. Maar meer en meer kwam het den laat- sten tijd voor, dat er een angstige twijfel in haar rees, of alle vastberadenheid ter wereld wel in staat zou zijn Julie te behouden. (Wordt vervolqd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 15