Berging van gezonken duikbooten uit Urk Met de onderzeeërs naar de West Snelle verschaffing van drijfvermogen XtoceZbcJh, ru&uuM BENUT UW KANS, BIJ ONS TEN DANS t.e.m. 9 Juli iedere avond ,,DE TOELAST", Spoorstraat 9-11, 1812 Brand van Moskou Valkenheide speldjesdag Goudmijntjes! D.A.W. I—F.M. I 1-1 Reeds veel gasten op Texel Directeur Kantoor Rotterdamsche Bank benoemd Doopsgezind Predikant gekozen Visschcrij Scherpe critiek op het Gemeente Electrisch bedrijf Helder I Kon* Marine Hengelsportver. V.O.G. W. H. v. Zutphcn schryft aan het Hbld.: De brieven van lezers naar aanleiding van de rampen met de „Squalus", „Thetis" en het Fransche schip, hebben betrekking op in be trekkelijk ondiep water 60 100 m ge zonken schepen. Treft 'n duikboot het onge luk, in diep water zijn laatste restje drijfver mogen te verliezen, dan is er een grensgeval denkbaar, waarbij de boot door een gunsti- gen stand, snelheid en roeren tóch nog aan de oppervlakte blyft. Blijft de beschadigde boot naar voren toe hellen, dan moet het schip met draaiende of stilstaande schroeven zinken. Door den toenemenden waterdruk, zullen de rompplaten op verschillende plaatsen worden ingedrukt, waardoor het scheepsvolume kleiner en de zink-snelheid grooter wordttot dat de klinknagels loslaten. In een dergelijk geval is er van hulp van buiten natuurlijk geen sprake; kan het naastaangelegen volgeloopen compar timent niet leeg geblazen worden, door dat het gat, waardoor het water is binnen geko men, laag gelegen is, kan de bemanning zich niet redden. Wat noodig is weer voldoende drijfver mogen te krijgen is derhalve noch door het leeg blazen van tanks, noch door het leeg bla zen van een compartiment te bereiken. Dit wil zeggen thans is de bemanning aan het einde van zijn drijf-latijn. De vraag rijst: „Is het on mogelijk zeer snel nieuw drijfvermogen te veroorzaken?" Wat nos voor oogen staat, is het vullen van drijfzakken of cylinders met gecomprimeerde lucht. Het gaat hier niet om volledige compensatie van het door het volgeloopen compartiment verloren drijfvermogen, maar om weer boven een zekere grens uit te komen. Gesteld de boot zinkt tot 120 m, dan zou de druk in deze reserve „tanks" tenminste 13 kg/ cm2 moeten zijn. De ,,tank"-stof behoeft der halve maar bestand te zijn tegen een druk van zeg 1 a 2 atmosfeer. Eén cylinder gecompri meerde lucht met b.v. een inhoud van 200 dm3 en een druk van 300 kg/cm2, zou een volume van 4 m3 kunnen vullen met lucht van 15 kg/cm2. Dit is voldoende om te beseffen, dat het denkbeeld in de sfeer komt van practische uit voerbaarheid. Want b.v. twee van deze cylin ders zouden bij 7,5 kg/cm2 druk een volume van 16 m3 kunnen vullen. Er zijn moeilijkheden; men moet een houd bare stof kiezen, zoodat werkelijk een zekere veiligheidsfactor aanwezig is. Voorts mogen de plaatsruimte en gewicht niet groot zijn. Een zak-cylinder van 8 dm. diam. en 10 m lengte heeft een volume van pl.m. 5 m:>, dit om de gedachte te bepalen. Wat de „tank"-sterkte aangaat: Zou een duikboot zinken, en door zou de druk in deze „tank" 9 atm. kunnen zijn. het snel vullen van de stoffen-,,tanks" op b.v. 80 m diepte „gehouden" kunnen worden, dan zou de druk in deze „tank" 9 atm. kunnen zijn. Hijst de boot, dan zou door het verminderen van den waterdruk, ook de luchtdruk moeten verminderen, daar anders een explosie zou vol gen. Een instrument, om het verschil in druk tusschen lucht en water op 1 a 2 atm. te regelen, is wel te construeeren. Het gaat er om, zeer snel te kunnen rea- geeren, op een ongeluk. Wat de plaats voor de stoffen-,,tank" betreft: Buiten boord be schikt men over een vrij groote lengte, en b.v. vier plat gedrukte cylinders, vergen slechts weinig plaats. Buiten boord geplaatste tanks kunnen gebruikt worden onafhankelijk van het compartiment dat vol is geloopen. De snelheid onder water behoeft hierdoor niet veel te worden vertraagd. Binnen boord ge plaatste „tanks", kunnen slechts de haar toe gedachte taak vervullen, wanneer het comparti ment waarin zij geplaatst zijn vol loopt. Bij Nederlandsche onderzeebooten, is het leegblazen van een compartiment alleen dón mogelijk wanneer het lek laag gelegen is; een stoffen-,.tank" zou ook uitkomst kunnen geven, bij een laag gelegen gat in de huid plaat. Twee van de drie verongelukte duik booten hadden vermoedelijk door een paar duizend kilogram drijfkracht gered kunnen worden. Al zijn er moeilijkheden te overwin nen, men overwege het denkbeeld. En ver- gete daarbij niet, dat een onderzeeboot een zeer kwetsbaar schip is in oorlogstijd. De redactie voegt hieraan toe: Wij hebben met de marine-deskundigen het bovenstaande besproken en vernomen, dat het denkbeeld, in geval van nood, snel nieuw drufvermogen te verschaffen, reeds zoo oud is als de onderzeevaart zelve. Het gaat er maar om, op welke wijze dit op een vaardige wijze snel uitvoerbaar is. Ir. van Zutphen, en hij is niet de eerste, wil het doen door middel van soepele, opblaasbare „tanks", die, buiten ge bruik zijnde, weinig plaatsruimte innemen. De groote moeilijkheden, waarover hy stil zwijgend heenstapt zijn echter: le. De te gebruiken stof moet tenminste aan 1 kg/cm2 overdruk weerstand bieden en de duurzaamheid hiervan zal bij afwisselende blootstelling aan zeewater en lucht, met name in de troepen niet groot zijn. Immers, opbergen in waterdichte en drukvaste ruimten brengt weer een zoodanig gecompliceerde inrichting mede, dat het geheele apparaat onbruikbaar wordt voor nood-, dus spoedgevallen. 2e. Het overbrengen van de kracht, uitge oefend door deze stoffen-tanks op de onder zeeboot. Zelfs de kleine „tanks" van circa 5 m» oefenen reeds een kracht uit van 5 ton. Overigens zou men toch nog over heel wat van deze stoffen-tanks moeten beschikken, om, onder omstandigheden, door inzender be schreven eenig gewicht in de schaal te kunnen leggen. Ter illustratie hiervan vernemen wij, dat een onderzeeboot van 600 ton, die met vol-werkende machines en helling-voorover snel duikt, heel langzaam reageert op het leegblazen van een hoofdtank van circa 35 ton inhoud. Loopt een heel compartiment vol, dan krijgt men toch al gauw een negatief drijf vermogen van ongeveer 100 ton. Op onze oudere onderzeebooten reeds werd uit veiligheidsoverwegingen een deel van den bovenbouw luchtdicht uitgevoerd. Deze gedeel ten waren uiteraard voorzien van waterin- vloeiende en lucht uitlaatkleppen, welke laatste onder water gesloten werden, zoodat deze z.g. „bovenbouw-tanks" in geval van nood „blaasklaar" stonden. In totaal verschaften deze bovenbouw-tanks een extra dryfvermo- MUZIEK en DANS - The SUNNY BOYS Extra ATTRACTIE de beroemde HUMORIST-CONFERENCIER ANDRÈ CARELL. gen van circa 15 ton (op 600-tons booten). Zij werden afgeschaft omdat van deze 15 ton, als druppel op een emmer water, weinig heil werd verwacht, terwijl zij anderzijds de duikeigen- schappen der boot ongunstig beïnvloedden. Het idee, opblaasbare tanks in den boven bouw, zou misschien het laatstgenoemde be zwaar verbonden aan vaste bovenbouw-tanks, kunnen ondervangen. De practijk zal evenwel moeten uitmaken: le. Of opblaasbare, soepele tanks, die tot een klein volume zijn op te vouwen, zoo danig bedrijfszeker en duurzaam te con strueeren zijn, dat zij de z.g. stijve tanks kunnen vervangen. 2e. Is het gewicht, dat aan boord uitge trokken moet worden voor soepele tanks met verder toebehooren, van een zoodanige capaciteit, dat zij in geval van nood eenig gewicht in de schaal leggen, dus in totaal tenminste 15 pet. van een ondergedoken onderzeeboot, uit een constructief en vooral ook technisch oogpunt beschouwd toelaatbaar, zonder de gevechtswaarde der boot nadeelig te beinvloeden? Tenslotte zal het medenemen van dergelijke soepele tanks binnen de compartimenten on getwijfeld stuiten op nog grootere bezwaren. Immers deze tanks, in opgeblazen toestand, zullen in de practijk niet vrij te houden zijn van de vele machinerieën, die zich nu eenmaal in elk onderzeeboot-compartiment bevinden en welke uitsteeksels, naar men ons verzekerde, het intact blijven van de soepele stof vrijwel uitsluiten. Zaterdag 8 Juli a.s. Men schrijft ons: Ge kent toch „Valkenheide", het opvoe dingsgesticht voor verwaarloosde jongens, uitgaande van de Ned. Duitsch Herv. kerk? Welnu, dat mooie werk lijdt onder de crisis. Door inkrimping van regeeringssubsidies, door achteruitgang der giften en contributies is een groot deel van zijn inkomsten teloor gegaan. In het gesticht worden niet alleen Herv., doch ook Gereformeerde, Luthersche en Doopsgzinde jongens opgenomen. Het is dus een nationaal belang, dat hier gediend wordt. Heel Nederland helpe! Niemand blijve achter, nu het er om gaat dit goede werk in stand te houden. Geeft U nog heden op als collectant Evan gelisatiegebouw Vijzelstraat of Middenstraat 117, mondeling of schriftelijk. De collecte wordt gehouden met toestem ming van B. en W. te Den Helder en met aanbeveling der Algemeen Ned. Herv. Synode. „TARAKAN" TE MEROK. De Stoomvaart Maatschappij „Nederland" deelt mede, dat het m.s. „Tarakan" op zijn eerste kam peerreis gisterochtend om zeven uur te Merok Is aangekomen. De stemming aan boord is uitstekend. Het weer is goed. Sommige adverteerders zitten uren j op een pakkende tekst te „broeden". Verspil geen tijd: laat ONS U voorlichten. Het kost niets extra!; Filmavond Chr. Mil. Tehuis. Hoe men over kermis denkt is een persoon lijke kwestie, waarin ieder voor zichzelf be slissen moet, maar van christelijken kant zijn er ernstige bezwaren tegen de kermisviering. Het was daarom, dat het bestuur van het Chr. Tehuis voor militairen en de vereeniging „Onze Marine" in bovengenoemd Tehuis een film avond hadden belegd. En de opkomst beant woordde rijkelijk aan de gestelde verwachtin gen. De laatste stoelen, ja zelfs de tafeltjes ach terin waren bezet. Vooral van militaire zijde werd groote belangstelling getoond. De leider van dezen avond, de heer Van Ostende, vader van het Tehuis, kon dan ook in zijn openingswoord met het volste recht zijn tevredenheid betuigen. Hoewel de warmte abnormaal was, overal roode, bezweete gezichten leed de stemming er niet onder, en werden de films zeer gewaar deerd. De hoofdschotel vormde de film „Brand van Moskou". We gaan het tweetal komische films en de amusante teekenfilm voorbij en vesti gen de aandacht op deze hoofdfilm. Het gegeven is duidelijk: Napoleon's tocht naar Moskou, de tot mislukking gedoemde ach tervolging der Russen, de inname van Moskou, de brand van deze stad, de terugtocht van de groote armeetocht van groote ellende, die slechts zeer weinigen hebben kunnen vol brengen. Dit alles was op duidelijke, overtuigende w(jze op het witte doek gebracht. En tegen dezen achtergrond wordt het ge waagde, grimmige spel gespeeld van enkele heldhaftige Duitsche meisjes en vaderlands lievende officieren, die bezield door een groote haat tegen de Franschen alles op het spel zet ten om Napoleon te verdrijven en van Duitsch- land een sterk eensgezind rijk te maken. Per sonen als Napoleon, Blücher enz. worden ten tooneele gevoerd, kortom een leerzame, span nende historische film, die algemeen gewaar deerd werd. Het kan dan ook niet anders, of zoowel orga nisatoren als aanwezigen zullen met groot ge noegen zich dezen avond herinneren. EXAMEN. De heer J. Hoogenbosch van Zuid-Haffel, van de R. K. Kweekcschool voor onderwijzers van de R.-K. Kweekschool voor onderwijzers denarbeid. Door houders van hotels, clubhuizen en pen sions in onze gemeente wordt dikwyls ge klaagd, dat het eigenlijke badseizoen slechts van zoo korten duur is, gewoonlijk is het alleen in het eind van Juli en gedurende de maand Augustus zeer druk, maar het voor seizoen is meestal maar zeer zuinig. Dit jaar schijnt hierin een gunstige wending te zijn gekomen. Reeds vorige week vertoefden veel gasten op Texel en deze week is dit aantal nog sterk toegenomen, men ontmoet overal reeds vreemdelingen en aan De Koog is het al aardig druk, naar men ons meldt, drukker dan ooit te voren in dezen tijd van het jaar. Gisteravond speelde F.M. I tegen bovenge noemde vereeniging in het mooie Natuurbad in het Sportpark te Alkmaar. De uitslag 11 geeft de juiste verhouding weer. D.A.W. kwam direct flink opzetten en wist na eenig heen en. weer gespeel de leiding te nemen. F.M. hield echter kranig stand en kwam er steeds beter in. Rust gaat in met 10 achterstand. D.A.W. had eenigszins met ver moeidheid te kampen waar de F.M. vjin profi teerde. Wildenberg plaatste handig naar J. Baarda, die onhoudbaar de stand op 1—1 bracht. Van de Bogaarde had de les tegen de Kroosdrinkers ter harte genomen en zagen wij verschillende malen handig werk van hem waar bij z'n balcontrole opviel. Keeper Trap was ook goed op dreef en hield er eenige lastige schoten uit. Kees Tijsen begint zich als een waardig polo-speler te ontlooien en is op den goeden weg. H. v. d. Water had z'n handen vol aart Soecker welke steeds snel en gevaarlijk was. Hij stond echter z'n mannetje wel. Al met al is Frissche Morgen op den goeden weg en was het een genot het spel als zoodanig te volgen. Ga zoo door F.M. en uw tegenstanders komen eerstdaags met lood in de schoenen naar den dyk. Tot directeur van het kantoor der Rotter damsche Bankvereeniging Texel, is benoemd de heer L. Vonk, die reeds gedurende vele jaren op het kantoor te Texel werkzaam, laatst als procuratiehouder. Ongetwijfeld zul len vele personen, die met deze bank in rela tie staan, zeer verheugd zijn over deze benoe ming. De heer Vonk, heeft hier alle rangen op het kantoor doorloopen, en is met alle werkzaamheden van het bankwezen bekend geraakt. Door zijn groote welwillendheid en zijn kennis, zal de heer Vonk stellig; veel bij dragen om de bank tot grooten bloei te bren gen. Bij de gisterenavond gehouden herstemmin gen tot benoeming van een predikant bij de Doopsgezinde gemeente „Burg-Waal en Oos terend", welke stemmingen gehouden wer den te Den Burg, De Waal en Oosterend, ver kreeg Ds. Gorter 93 stemmen en Ds. de Her der 77 stemmen, zoodat gekozen is Ds. Gor ter, thans predikant te Ternaard (Fr.) URK, 7 Juli. Door 30 vaartuigen werd heden aan de Gemeentelijke Vischafslag alhier aange voerd: 2390 pond kuilpaling, van 30 tot 290 pond per vaartuig, prijs 2224 ct.; 155 pond lijn- of beugaal, 3039 ct, alles per pond. Er heerscht op Urk thans, zoowel onder de Raadsleden als onder de bevolking veel ont stemming over het Gemeente Electrisch Be drijf. De prijs is veel te duur en de leiding van het geheele Bedrijf laat zeer veel te wenschen over. Dienaangaande heeft de heer T. C. van Eerde dan ook aan den raad dér gemeente Urk verlof gevraagd tot plaatsing in den kelder van „De Vriendschap" van twee ruwoliemotoren, ter opwekking van electri- sche energie. Verder vroeg de heer Van Het laatste traject. We passee- ren de „Crjjnssen". Het was nog een dag of twee voor we door Straat Dominica zouden varen, toen plotse ling aan den horizon het silhouet van een na derend schip opdoemde. Dat was op zichzelf al een kleine sensatie, daar het al haast twee weken geleden was, dat we een schip zagen. Wat zou het voor een „landsman" wezen? Nader en nader kwam het schip; de kijkers werden gericht: ha! een K.N.S.M.-er, want al voerde hij geen vlag, duidelijk zagen we de zwarte pijp met de twee witte banden. Onze booten stuurden in, zoodat we op een afstand van een halve mijl passeerden. De „Crijnssen" was al vrijwel gepasseerd, toen eindelijk het rood-wit-blauwe dundoek geheschen werd en de groet gebracht, hetgeen door ons beant woord werd. Enkele minuten later wapperde het inter nationale sein: WAY (d.i. Ik wensch U een aangename overtocht) aan onze ra. Het con- trasein bleef echter uit; werden de vlaggen niet verkend, of lette men niet meer op onze bootjes Martlnlque en Dominica. We dieselden verder en 's Maandags voeren we door Straat Dominicia, aan bakboord Mar- tinique met den beruchten vulkaan Mont Pelé, het eiland, dat door Columbus ontdekt werd in 1493 en nu suiker, rum, cacao, koffie, tabak, ananas en bananen levert aan vele landen van Europa. Dit eiland had reeds in 1635 een nederzetting van Fransche kolonis ten en is nog steeds Fransch gebied. De oor spronkelijke bewoners waren Cariben. Dominica, aan stuurboord, is een Engelsche bezitting sinds 1783 en werd door Columbus ontdekt, den derden November 1493, Sint Do- minicus-dag, vandaar de naam. Van de Caraibische Zee, die tusschen twee haakjes vrij woelig was en waar we zeer weinig schepen passeerden, valt niet veel te vertellen. Wel zagen we op zeke ren middag een reusachtige potvisch. van naar schatting zeven acht meter lengte, bo ven water uitspringen. Een duikbootje in het klein 1 We loopen binnen. Op den dag, dat we binnen zouden loopen, regende het 's morgens pijpestelen, maar al lengs klaarde het weer een beetje op en doemde het grillige berglandschap van Cura- qao voor ons op, het eiland waar wij meerdere w 'een verblijf moesten houden. Langzaam dieselden we naar de Zuidkust, om de Sint Annabaar, de haven van Willem stad, binnen te loopen. Aan den ingang van deze baai staan eenige forten, o.a. aan stuur boord het Waterfort, waarin de Willem III- kazerne, dateerend uit het jaar 1859, waar momenteel de mariniers verblijf houden. Bij onze binnenkomst stond een eerewacht'van deze zeesoldaten bij den fortmuur opgesteld met gepresenteerd geweer en ook onzerzijds werd natuurlijk „front" gemaakt. De Koningin Emma-brug, een groote pon tonbrug (z.g. scheepjesbrug) was openge draaid en zoo voeren we dan langs de Han delskade. waar vele Caraibische prauwen en witte schoeners hun masten in de lucht priem den, langs de werken van de C.P.I.M. (Cura- qaosche Petroleum Industrie Mij.), waarvan ik U latèr wel eens iets meer hoop te vertel len), waar velé tankers van verschillende na tionaliteiten lagen, rond de rots, waarop Fort Nassau met de witte seinpost naar het Schottegat, waar ook Hr. Ms. „Johan Mau- rits van Nassau" ten anker lag. We meerden langs een ponton en nauwelijks was deze. ma noeuvre goed en wel afgeloopen of er wachtte ons een aangename verrassing. Een motor- vlet kwam langszij en bracht ons van de Maurits eenige balies met bier en limonade. Gedurende 19 dagen, een trip van haast 400 myl, hadden we niets kouds kunnen drinken en nu was het eerste wat ons gebracht werd: een koele dronk, fleschjes, die lagen te bib beren in de balie (tobbe). Kunt u zich voor stellen, hoe we deze gulle daad van den com mandant van de „Maurits" waardeerden? Even later nog een verrassing: I)e facteur met de niail. Eindelijk bericht uit Holland. U weet niet half, hoe goed zoo'n brief iemand kan doen. We kikkerden er weer van op en werden als het ware een ander niensch. Zy die nooit gevaren hebben of lang van huis zijn geweest, kunnen zich dit misschien nioei- Ujk indenken, maar de meesten, die dit lezen, zullen er wel over mee kunnen praten. Het wachtsvolk kreeg gelegenheid om op de „Maurits" een bad te nemen, terwijl om een uur de rest van de bemanning debarkeer- de naar het Waterfort, alwaar gegeten en ge slapen zou worden (als we binnen lagen te Willemstad). 's Morgens werden we doör een bootje van den havendienst naar boord gebracht en 's middags na „vastwerken" weer gehaald. Willemstad. Laat ik U nu iets vertellen over de hoofd stad van Curagao, n.1. Willemstad, een plaats met ongeveer 29000 inwoners. De stad wordt door de St. Anna-baai in twee deelen ge splitst, die onderling weer uit verschillende wijken bestaan. Aan de oostelijke zijde liggen de Runda-huizen in bonte kleurenschakeerin- gen, rood, blauw, geel, paars ja, wat niet al. De Punda is de winkelwijk van Willemstad. Daarachter liggen de deftige woonbuurten Scharloo en Pietermaai. Bewesten de Sint Annabaai liggen Otra-Banda, d.w.z. „over kant" en Mundo Nobo, d.i. „nieuwe wereld", een uitgestrekte wijk van burger-woonhuizen. Deze beide deelen worden verbonden door de reeds genoemde Koningin Emma-brug, onge veer 200 meter lang en drijvende op veertien pontons. Is de brug geopend voor binnen komende of vertrekkende schepen, dan zorgen bootjes van den havendienst voor het overzet ten der voetgangers. Maar komaan, laten we eens een kuiertje door de stad maken. Al kan men hier in de meeste winkels wel terecht met de Hollandsche taal, de meest gangbare is echter het Papiamento, een sa menraapsel van Spaansch, Engelsch, Neder- landsch en nog wat. Voor ons is het natuurlijk volkomen onbegrijpelijk als ze ons een mondje vol van dat brabbeltaaltje naar het hoofd gooien. Je weet niet of het vriendelijk, dan wel vijandelijk bedoeld is. Vermaak voor ons is hier ten eenmale niet. Dan komt er nog bij, dat alles schreeuwend duur is, o.a. een keer haarknippen kost maar even een gulden en dan moet men nog maar niet eens vragen hoe. Een wit pak laten was- schen. waar we in Ned. Oost-Indië 20 cent voor betalen, kost hier drie kwartjes. Nogal een beetje verschil vindt U niet? Zoo zou ik U nog verscheidene voorbeelden kunnen noe men. De kleeding is hier in de meeste geval len vrij goedkoop, maar daar hebben we zoo weinig aan. Meer zal ik U maar niet zeggen over deze stad. Een volgend maal hoop ik U iets te ver tellen van de Natuur, de Fauna en Flora van het eiland Curagao. Eerde verlof om deze energie m de verschil- hmde wijken van het dorp te mogen afleve ren Dit is nu in den Gemeenteraad ter sprake L'ckomen waar vele raadsleden het één en ander in het G.E.B. scherp hebben afgekeurd. Vooral hekelde de heer A. Keuter Pzn. ver schillende dingen, waarop Burgemeester Key- zer het volgende toezegde: De voorz. heeft een nauwkeurig onderzoek ingesteld naar den toestand van het G.E.B. De voortdurende opmerkingen en voorstellen in den Raad over het G.E.B. heeft hij aan de Dractrjk geboekt en hij is tot de ontdekking gekomen dat er de laatste jaren veel heeft gehaperd aan de leiding van dit gem.-bedrijf. Hij heeft zich een'rapport laten overleggen, opgesteld door den administrateur en den monteur en heeft zoodoende kennis gekregen van ongewenschte toestanden. Velen betwijfelen echter of er wel verbe tering zal komen, aangezien er volgens hun opinie ook bij het G.E.B. te veel ambtena ren aanwezig zijn, waaronder er ook, welke in het geheel geen arbeid meer verrichten. Het één en ander wordt op Urk druk be sproken. 41 voor de IMarine. Het was een zeer genoeglijke party voetbal, welke zich gisteren afspeelde op het Heider- terrein, soms te genoegiyk. Zoo was het bij tijd en wyie een demonstratie, een show en niet altijd van het beste soort, want het ver veelde soms, De uitslag, 4—1 voor de navy gaf de verhouding goed weer en, was de Helder-verdediging met doelman Kenter aan het hoofd na de rust niet zoo enorm op dreef geweest, de nederlaag van de witjakken had dan nog grooter kunnen zijn. Aan beide zijden zagen wij een paar debutanten, maar zy wa ren nog niet aan het milieu aangepast en vooral bij de marine waren het geen verbete ringen. Het beste vonden we hier nog de linkshalf die in ieder geval toonde te zijn van het hout waarvan men voetballers snijdt. De kleine van den Berg speelde in het Schor pioenelftal beter, maar een beetje onwennig heid zal ook hier wel de oorzaak zyn. Over den wedstrijd, die in een behooriyk tempo werd aangevangen, het volgende; In het begin wegen beide partijen tegen elkaar op en reeds in de eerste minuut no- teeren wij een keihard schot van Godschalk tegen de paal, dit had met een beetje geluk al een doelpunt kunnen zijn. Als dezelfde speler even later geheel alleen voor Smerecnik komt te staan, weet deze zyn goed gericht schot nog juist over te stompen wat hem veel bijval bezorgt. Dissel stelt Kenter op de proef, maar deze geeft niet thuis. Als Godschalk van rechts de bal ontvangt lokt hy de Zeemachtkeeper naar zich toe en plaatst dan de bal rustig in het verlaten doel. 1—0. Helder geeft nu de toon aan en het Marine- doel beleeft hachelijke momenten. Dan weet de Ligt, die op de midhalfplaats zeer nuttig werk doet, het spel te verplaatsen. Een serie aanvallen volgen op het Helderdoel en uit een daarvan maakt Goesten na fraai solospel gelijk. Zeemacht komt weer terug, Dissel zet goed door en, ofschoon hy zwaar wordt ge hinderd, zendt hy een scherpe punter in waar Kenter tevergeefs naar valt, 1—2. Een par- tytje koppen besluit Dissel met een harde kopstoot welke juist naast gaat. Kort daarop is het rusten. Tweede helft. De tweede helft geeft aanvankeiyk het zelfde spelbeeld, een Marine elftal, dat de lakens uitdeelt en Helder geheel op zyn speelhelft terug dringt. Uit een voorzet van Dissel ontstaat een scrimmage voor het Helderdoel, waar de kleine Goesten resoluut een éind aan maakt door de bal laag langs doelman Kenter te koppen. 13. Het Helder doel ondergaat nu een ware belegering, doch de doelpunten blijven uit. Een vrije schop op de rand van het strafschopgebied schiet Heyneker rakelings over, Goesten zet scherp voor, maar de kopbal van Dissel is te hoog gemikt. By een doorbraak probeert Hoebe het met een ver schot, dat over gaat. Helder tracht de achterstand te verkleinen en komt wat meer opzetten, Smerecnik wordt aan de tand gevoeld door Godschalk en v.d. Boogaarde, een paar corners vallen op het Zeemachtdoel, maar verder komt men niet. Na dit offensief, waarin de verdediging meester blijft van het terrein, zakt het spel bedenkelijk in. Het publiek gaat zich roeren en in de laatste periode van den wedstryd pakt onze Vloot een beetje beter aan. Kenter kan nu zijn kwaliteiten als keeper toonen. Op fabelachtige wyze schopt, stompt en ran selt hij alles uit zijn doel, noch Dissel, noch Gruntjes, noch van Tongeren weet er door te komen. Tegen het einde geeft v. d, Ligt een listige pass aan van Tongeren, laag zet deze voor en hard zet Dissel het vierde doel punt laag in den hoek, onhoudbaar voor Kenter die nog een duik in die richting nam, Zoo kwam het einde van deze wedstryd, die in de beste verstandhouding werd ge speeld. Alle vier de doelpunten door de Marine gescoord kwamen van Hospitaal spelers, waarop de ziekenverplegers langs de lyn al niet zuinig trots waren. Scheidsrechter Augustein leidde rustig al zagen wy hem wel eens beter in zijn beslissingen. Tenslotte nog een vraag: Wie zal de tricolores eindelyk eens kloppen De Hengelsportclub V.O.G. organiseerde Zaterdag 1 Juli en Zondag 2 Juli j.1. een on- derlnig concours, dat als goed geslaagd mag woxden beschouwd. Onder gunstige weers omstandigheden vertrokken Zaterdag en Zon dag een 25-tal leden, waaronder een 5 Dames leden van het Stationsplein. De vangst van het 2-daags concours bedroeg 110 stuks, waarvan de grootste 28 cm was. De prijsuitreiking vond plaats op Dinsdag 4 Juli in het gebouw der C. J. M. V. in de Spoorstraat 7. De heer A. C. Mallee ving de grootste visch en werd hierdoor de wisselbekerhouder. De le, 2e en 3e prys werden gewonnen door üe heer D. Blansjaar, J. Blok en F. Blok. Adverteer in een blad dat huis-aan-huis gelezen wordt. Dan weet ge tenminste dat j Uw geld niet weggesmeten is j

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 6