Berging van
gezonken
duikbooten
uit Urk
Met de onderzeeërs naar de West
Snelle verschaffing
van drijfvermogen
XtoceZbcJh, ru&uuM
BENUT UW KANS, BIJ ONS TEN DANS
t.e.m. 9 Juli iedere avond
,,DE TOELAST", Spoorstraat 9-11,
1812 Brand van Moskou
Valkenheide speldjesdag
Goudmijntjes!
D.A.W. I—F.M. I 1-1
Reeds veel gasten op Texel
Directeur Kantoor Rotterdamsche
Bank benoemd
Doopsgezind Predikant gekozen
Visschcrij
Scherpe critiek op het Gemeente
Electrisch bedrijf
Helder I Kon* Marine
Hengelsportver. V.O.G.
W. H. v. Zutphcn schryft aan het Hbld.:
De brieven van lezers naar aanleiding van
de rampen met de „Squalus", „Thetis" en het
Fransche schip, hebben betrekking op in be
trekkelijk ondiep water 60 100 m ge
zonken schepen. Treft 'n duikboot het onge
luk, in diep water zijn laatste restje drijfver
mogen te verliezen, dan is er een grensgeval
denkbaar, waarbij de boot door een gunsti-
gen stand, snelheid en roeren tóch nog aan
de oppervlakte blyft.
Blijft de beschadigde boot naar voren toe
hellen, dan moet het schip met draaiende
of stilstaande schroeven zinken. Door den
toenemenden waterdruk, zullen de rompplaten
op verschillende plaatsen worden ingedrukt,
waardoor het scheepsvolume kleiner en de
zink-snelheid grooter wordttot dat de
klinknagels loslaten. In een dergelijk geval is
er van hulp van buiten natuurlijk geen sprake;
kan het naastaangelegen volgeloopen compar
timent niet leeg geblazen worden, door dat
het gat, waardoor het water is binnen geko
men, laag gelegen is, kan de bemanning zich
niet redden.
Wat noodig is weer voldoende drijfver
mogen te krijgen is derhalve noch door het
leeg blazen van tanks, noch door het leeg bla
zen van een compartiment te bereiken. Dit wil
zeggen thans is de bemanning aan het einde
van zijn drijf-latijn. De vraag rijst: „Is het on
mogelijk zeer snel nieuw drijfvermogen te
veroorzaken?"
Wat nos voor oogen staat, is het vullen van
drijfzakken of cylinders met gecomprimeerde
lucht. Het gaat hier niet om volledige
compensatie van het door het volgeloopen
compartiment verloren drijfvermogen, maar
om weer boven een zekere grens uit te komen.
Gesteld de boot zinkt tot 120 m, dan zou de
druk in deze reserve „tanks" tenminste 13 kg/
cm2 moeten zijn. De ,,tank"-stof behoeft der
halve maar bestand te zijn tegen een druk van
zeg 1 a 2 atmosfeer. Eén cylinder gecompri
meerde lucht met b.v. een inhoud van 200 dm3
en een druk van 300 kg/cm2, zou een volume
van 4 m3 kunnen vullen met lucht van
15 kg/cm2.
Dit is voldoende om te beseffen, dat het
denkbeeld in de sfeer komt van practische uit
voerbaarheid. Want b.v. twee van deze cylin
ders zouden bij 7,5 kg/cm2 druk een
volume van 16 m3 kunnen vullen.
Er zijn moeilijkheden; men moet een houd
bare stof kiezen, zoodat werkelijk een zekere
veiligheidsfactor aanwezig is. Voorts mogen
de plaatsruimte en gewicht niet groot zijn.
Een zak-cylinder van 8 dm. diam. en 10 m
lengte heeft een volume van pl.m. 5 m:>, dit om
de gedachte te bepalen. Wat de „tank"-sterkte
aangaat: Zou een duikboot zinken, en door
zou de druk in deze „tank" 9 atm. kunnen zijn.
het snel vullen van de stoffen-,,tanks" op b.v.
80 m diepte „gehouden" kunnen worden, dan
zou de druk in deze „tank" 9 atm. kunnen zijn.
Hijst de boot, dan zou door het verminderen
van den waterdruk, ook de luchtdruk moeten
verminderen, daar anders een explosie zou vol
gen. Een instrument, om het verschil in
druk tusschen lucht en water op 1 a 2 atm.
te regelen, is wel te construeeren.
Het gaat er om, zeer snel te kunnen rea-
geeren, op een ongeluk. Wat de plaats voor
de stoffen-,,tank" betreft: Buiten boord be
schikt men over een vrij groote lengte, en b.v.
vier plat gedrukte cylinders, vergen slechts
weinig plaats. Buiten boord geplaatste tanks
kunnen gebruikt worden onafhankelijk
van het compartiment dat vol is geloopen. De
snelheid onder water behoeft hierdoor niet
veel te worden vertraagd. Binnen boord ge
plaatste „tanks", kunnen slechts de haar toe
gedachte taak vervullen, wanneer het comparti
ment waarin zij geplaatst zijn vol loopt.
Bij Nederlandsche onderzeebooten, is het
leegblazen van een compartiment alleen dón
mogelijk wanneer het lek laag gelegen is;
een stoffen-,.tank" zou ook uitkomst kunnen
geven, bij een laag gelegen gat in de huid
plaat. Twee van de drie verongelukte duik
booten hadden vermoedelijk door een paar
duizend kilogram drijfkracht gered kunnen
worden. Al zijn er moeilijkheden te overwin
nen, men overwege het denkbeeld. En ver-
gete daarbij niet, dat een onderzeeboot een
zeer kwetsbaar schip is in oorlogstijd.
De redactie voegt hieraan toe:
Wij hebben met de marine-deskundigen het
bovenstaande besproken en vernomen, dat het
denkbeeld, in geval van nood, snel nieuw
drufvermogen te verschaffen, reeds zoo oud is
als de onderzeevaart zelve. Het gaat er maar
om, op welke wijze dit op een vaardige wijze
snel uitvoerbaar is. Ir. van Zutphen, en hij is
niet de eerste, wil het doen door middel van
soepele, opblaasbare „tanks", die, buiten ge
bruik zijnde, weinig plaatsruimte innemen.
De groote moeilijkheden, waarover hy stil
zwijgend heenstapt zijn echter:
le. De te gebruiken stof moet tenminste aan
1 kg/cm2 overdruk weerstand bieden en de
duurzaamheid hiervan zal bij afwisselende
blootstelling aan zeewater en lucht, met name
in de troepen niet groot zijn. Immers, opbergen
in waterdichte en drukvaste ruimten brengt
weer een zoodanig gecompliceerde inrichting
mede, dat het geheele apparaat onbruikbaar
wordt voor nood-, dus spoedgevallen.
2e. Het overbrengen van de kracht, uitge
oefend door deze stoffen-tanks op de onder
zeeboot. Zelfs de kleine „tanks" van circa 5 m»
oefenen reeds een kracht uit van 5 ton.
Overigens zou men toch nog over heel wat
van deze stoffen-tanks moeten beschikken,
om, onder omstandigheden, door inzender be
schreven eenig gewicht in de schaal te kunnen
leggen. Ter illustratie hiervan vernemen wij,
dat een onderzeeboot van 600 ton, die met
vol-werkende machines en helling-voorover
snel duikt, heel langzaam reageert op het
leegblazen van een hoofdtank van circa 35 ton
inhoud. Loopt een heel compartiment vol, dan
krijgt men toch al gauw een negatief drijf
vermogen van ongeveer 100 ton.
Op onze oudere onderzeebooten reeds werd
uit veiligheidsoverwegingen een deel van den
bovenbouw luchtdicht uitgevoerd. Deze gedeel
ten waren uiteraard voorzien van waterin-
vloeiende en lucht uitlaatkleppen, welke
laatste onder water gesloten werden, zoodat
deze z.g. „bovenbouw-tanks" in geval van nood
„blaasklaar" stonden. In totaal verschaften
deze bovenbouw-tanks een extra dryfvermo-
MUZIEK en DANS - The SUNNY BOYS
Extra ATTRACTIE de beroemde HUMORIST-CONFERENCIER ANDRÈ CARELL.
gen van circa 15 ton (op 600-tons booten). Zij
werden afgeschaft omdat van deze 15 ton, als
druppel op een emmer water, weinig heil werd
verwacht, terwijl zij anderzijds de duikeigen-
schappen der boot ongunstig beïnvloedden.
Het idee, opblaasbare tanks in den boven
bouw, zou misschien het laatstgenoemde be
zwaar verbonden aan vaste bovenbouw-tanks,
kunnen ondervangen. De practijk zal evenwel
moeten uitmaken:
le. Of opblaasbare, soepele tanks, die
tot een klein volume zijn op te vouwen, zoo
danig bedrijfszeker en duurzaam te con
strueeren zijn, dat zij de z.g. stijve tanks
kunnen vervangen.
2e. Is het gewicht, dat aan boord uitge
trokken moet worden voor soepele tanks
met verder toebehooren, van een zoodanige
capaciteit, dat zij in geval van nood eenig
gewicht in de schaal leggen, dus in totaal
tenminste 15 pet. van een ondergedoken
onderzeeboot, uit een constructief en
vooral ook technisch oogpunt beschouwd
toelaatbaar, zonder de gevechtswaarde
der boot nadeelig te beinvloeden?
Tenslotte zal het medenemen van dergelijke
soepele tanks binnen de compartimenten on
getwijfeld stuiten op nog grootere bezwaren.
Immers deze tanks, in opgeblazen toestand,
zullen in de practijk niet vrij te houden zijn
van de vele machinerieën, die zich nu eenmaal
in elk onderzeeboot-compartiment bevinden en
welke uitsteeksels, naar men ons verzekerde,
het intact blijven van de soepele stof vrijwel
uitsluiten.
Zaterdag 8 Juli a.s.
Men schrijft ons:
Ge kent toch „Valkenheide", het opvoe
dingsgesticht voor verwaarloosde jongens,
uitgaande van de Ned. Duitsch Herv. kerk?
Welnu, dat mooie werk lijdt onder de
crisis.
Door inkrimping van regeeringssubsidies,
door achteruitgang der giften en contributies
is een groot deel van zijn inkomsten teloor
gegaan.
In het gesticht worden niet alleen Herv.,
doch ook Gereformeerde, Luthersche en
Doopsgzinde jongens opgenomen.
Het is dus een nationaal belang, dat hier
gediend wordt.
Heel Nederland helpe!
Niemand blijve achter, nu het er om gaat
dit goede werk in stand te houden.
Geeft U nog heden op als collectant Evan
gelisatiegebouw Vijzelstraat of Middenstraat
117, mondeling of schriftelijk.
De collecte wordt gehouden met toestem
ming van B. en W. te Den Helder en met
aanbeveling der Algemeen Ned. Herv. Synode.
„TARAKAN" TE MEROK.
De Stoomvaart Maatschappij „Nederland" deelt
mede, dat het m.s. „Tarakan" op zijn eerste kam
peerreis gisterochtend om zeven uur te Merok Is
aangekomen. De stemming aan boord is uitstekend.
Het weer is goed.
Sommige adverteerders zitten uren j
op een pakkende tekst te „broeden".
Verspil geen tijd:
laat ONS U voorlichten.
Het kost niets extra!;
Filmavond Chr. Mil. Tehuis.
Hoe men over kermis denkt is een persoon
lijke kwestie, waarin ieder voor zichzelf be
slissen moet, maar van christelijken kant zijn
er ernstige bezwaren tegen de kermisviering.
Het was daarom, dat het bestuur van het Chr.
Tehuis voor militairen en de vereeniging „Onze
Marine" in bovengenoemd Tehuis een film
avond hadden belegd. En de opkomst beant
woordde rijkelijk aan de gestelde verwachtin
gen. De laatste stoelen, ja zelfs de tafeltjes ach
terin waren bezet. Vooral van militaire zijde
werd groote belangstelling getoond.
De leider van dezen avond, de heer Van
Ostende, vader van het Tehuis, kon dan ook
in zijn openingswoord met het volste recht zijn
tevredenheid betuigen.
Hoewel de warmte abnormaal was, overal
roode, bezweete gezichten leed de stemming
er niet onder, en werden de films zeer gewaar
deerd.
De hoofdschotel vormde de film „Brand van
Moskou". We gaan het tweetal komische films
en de amusante teekenfilm voorbij en vesti
gen de aandacht op deze hoofdfilm.
Het gegeven is duidelijk: Napoleon's tocht
naar Moskou, de tot mislukking gedoemde ach
tervolging der Russen, de inname van Moskou,
de brand van deze stad, de terugtocht van
de groote armeetocht van groote ellende,
die slechts zeer weinigen hebben kunnen vol
brengen.
Dit alles was op duidelijke, overtuigende
w(jze op het witte doek gebracht.
En tegen dezen achtergrond wordt het ge
waagde, grimmige spel gespeeld van enkele
heldhaftige Duitsche meisjes en vaderlands
lievende officieren, die bezield door een groote
haat tegen de Franschen alles op het spel zet
ten om Napoleon te verdrijven en van Duitsch-
land een sterk eensgezind rijk te maken. Per
sonen als Napoleon, Blücher enz. worden ten
tooneele gevoerd, kortom een leerzame, span
nende historische film, die algemeen gewaar
deerd werd.
Het kan dan ook niet anders, of zoowel orga
nisatoren als aanwezigen zullen met groot ge
noegen zich dezen avond herinneren.
EXAMEN.
De heer J. Hoogenbosch van Zuid-Haffel,
van de R. K. Kweekcschool voor onderwijzers
van de R.-K. Kweekschool voor onderwijzers
denarbeid.
Door houders van hotels, clubhuizen en pen
sions in onze gemeente wordt dikwyls ge
klaagd, dat het eigenlijke badseizoen slechts
van zoo korten duur is, gewoonlijk is het
alleen in het eind van Juli en gedurende de
maand Augustus zeer druk, maar het voor
seizoen is meestal maar zeer zuinig. Dit jaar
schijnt hierin een gunstige wending te zijn
gekomen. Reeds vorige week vertoefden veel
gasten op Texel en deze week is dit aantal
nog sterk toegenomen, men ontmoet overal
reeds vreemdelingen en aan De Koog is het
al aardig druk, naar men ons meldt, drukker
dan ooit te voren in dezen tijd van het jaar.
Gisteravond speelde F.M. I tegen bovenge
noemde vereeniging in het mooie Natuurbad in
het Sportpark te Alkmaar.
De uitslag 11 geeft de juiste verhouding
weer. D.A.W. kwam direct flink opzetten en
wist na eenig heen en. weer gespeel de leiding
te nemen. F.M. hield echter kranig stand en
kwam er steeds beter in. Rust gaat in met 10
achterstand. D.A.W. had eenigszins met ver
moeidheid te kampen waar de F.M. vjin profi
teerde. Wildenberg plaatste handig naar J.
Baarda, die onhoudbaar de stand op 1—1
bracht. Van de Bogaarde had de les tegen de
Kroosdrinkers ter harte genomen en zagen wij
verschillende malen handig werk van hem waar
bij z'n balcontrole opviel. Keeper Trap was ook
goed op dreef en hield er eenige lastige schoten
uit. Kees Tijsen begint zich als een waardig
polo-speler te ontlooien en is op den goeden
weg. H. v. d. Water had z'n handen vol aart
Soecker welke steeds snel en gevaarlijk was.
Hij stond echter z'n mannetje wel.
Al met al is Frissche Morgen op den goeden
weg en was het een genot het spel als zoodanig
te volgen.
Ga zoo door F.M. en uw tegenstanders komen
eerstdaags met lood in de schoenen naar den
dyk.
Tot directeur van het kantoor der Rotter
damsche Bankvereeniging Texel, is benoemd
de heer L. Vonk, die reeds gedurende vele
jaren op het kantoor te Texel werkzaam,
laatst als procuratiehouder. Ongetwijfeld zul
len vele personen, die met deze bank in rela
tie staan, zeer verheugd zijn over deze benoe
ming. De heer Vonk, heeft hier alle rangen
op het kantoor doorloopen, en is met alle
werkzaamheden van het bankwezen bekend
geraakt. Door zijn groote welwillendheid en
zijn kennis, zal de heer Vonk stellig; veel bij
dragen om de bank tot grooten bloei te bren
gen.
Bij de gisterenavond gehouden herstemmin
gen tot benoeming van een predikant bij de
Doopsgezinde gemeente „Burg-Waal en Oos
terend", welke stemmingen gehouden wer
den te Den Burg, De Waal en Oosterend, ver
kreeg Ds. Gorter 93 stemmen en Ds. de Her
der 77 stemmen, zoodat gekozen is Ds. Gor
ter, thans predikant te Ternaard (Fr.)
URK, 7 Juli. Door 30 vaartuigen werd heden
aan de Gemeentelijke Vischafslag alhier aange
voerd:
2390 pond kuilpaling, van 30 tot 290 pond per
vaartuig, prijs 2224 ct.;
155 pond lijn- of beugaal, 3039 ct, alles per
pond.
Er heerscht op Urk thans, zoowel onder de
Raadsleden als onder de bevolking veel ont
stemming over het Gemeente Electrisch Be
drijf. De prijs is veel te duur en de leiding
van het geheele Bedrijf laat zeer veel te
wenschen over. Dienaangaande heeft de heer
T. C. van Eerde dan ook aan den raad dér
gemeente Urk verlof gevraagd tot plaatsing
in den kelder van „De Vriendschap" van twee
ruwoliemotoren, ter opwekking van electri-
sche energie. Verder vroeg de heer Van
Het laatste traject. We passee-
ren de „Crjjnssen".
Het was nog een dag of twee voor we door
Straat Dominica zouden varen, toen plotse
ling aan den horizon het silhouet van een na
derend schip opdoemde. Dat was op zichzelf
al een kleine sensatie, daar het al haast twee
weken geleden was, dat we een schip zagen.
Wat zou het voor een „landsman" wezen?
Nader en nader kwam het schip; de kijkers
werden gericht: ha! een K.N.S.M.-er, want al
voerde hij geen vlag, duidelijk zagen we de
zwarte pijp met de twee witte banden. Onze
booten stuurden in, zoodat we op een afstand
van een halve mijl passeerden. De „Crijnssen"
was al vrijwel gepasseerd, toen eindelijk het
rood-wit-blauwe dundoek geheschen werd en
de groet gebracht, hetgeen door ons beant
woord werd.
Enkele minuten later wapperde het inter
nationale sein: WAY (d.i. Ik wensch U een
aangename overtocht) aan onze ra. Het con-
trasein bleef echter uit; werden de vlaggen
niet verkend, of lette men niet meer op onze
bootjes
Martlnlque en Dominica.
We dieselden verder en 's Maandags voeren
we door Straat Dominicia, aan bakboord Mar-
tinique met den beruchten vulkaan Mont
Pelé, het eiland, dat door Columbus ontdekt
werd in 1493 en nu suiker, rum, cacao, koffie,
tabak, ananas en bananen levert aan vele
landen van Europa. Dit eiland had reeds in
1635 een nederzetting van Fransche kolonis
ten en is nog steeds Fransch gebied. De oor
spronkelijke bewoners waren Cariben.
Dominica, aan stuurboord, is een Engelsche
bezitting sinds 1783 en werd door Columbus
ontdekt, den derden November 1493, Sint Do-
minicus-dag, vandaar de naam.
Van de
Caraibische Zee,
die tusschen twee haakjes vrij woelig was en
waar we zeer weinig schepen passeerden, valt
niet veel te vertellen. Wel zagen we op zeke
ren middag een reusachtige potvisch. van
naar schatting zeven acht meter lengte, bo
ven water uitspringen. Een duikbootje in
het klein 1
We loopen binnen.
Op den dag, dat we binnen zouden loopen,
regende het 's morgens pijpestelen, maar al
lengs klaarde het weer een beetje op en
doemde het grillige berglandschap van Cura-
qao voor ons op, het eiland waar wij meerdere
w 'een verblijf moesten houden.
Langzaam dieselden we naar de Zuidkust,
om de Sint Annabaar, de haven van Willem
stad, binnen te loopen. Aan den ingang van
deze baai staan eenige forten, o.a. aan stuur
boord het Waterfort, waarin de Willem III-
kazerne, dateerend uit het jaar 1859, waar
momenteel de mariniers verblijf houden. Bij
onze binnenkomst stond een eerewacht'van
deze zeesoldaten bij den fortmuur opgesteld
met gepresenteerd geweer en ook onzerzijds
werd natuurlijk „front" gemaakt.
De Koningin Emma-brug, een groote pon
tonbrug (z.g. scheepjesbrug) was openge
draaid en zoo voeren we dan langs de Han
delskade. waar vele Caraibische prauwen en
witte schoeners hun masten in de lucht priem
den, langs de werken van de C.P.I.M. (Cura-
qaosche Petroleum Industrie Mij.), waarvan
ik U latèr wel eens iets meer hoop te vertel
len), waar velé tankers van verschillende na
tionaliteiten lagen, rond de rots, waarop Fort
Nassau met de witte seinpost naar het
Schottegat, waar ook Hr. Ms. „Johan Mau-
rits van Nassau" ten anker lag. We meerden
langs een ponton en nauwelijks was deze. ma
noeuvre goed en wel afgeloopen of er wachtte
ons een aangename verrassing. Een motor-
vlet kwam langszij en bracht ons van de
Maurits eenige balies met bier en limonade.
Gedurende 19 dagen, een trip van haast 400
myl, hadden we niets kouds kunnen drinken
en nu was het eerste wat ons gebracht werd:
een koele dronk, fleschjes, die lagen te bib
beren in de balie (tobbe). Kunt u zich voor
stellen, hoe we deze gulle daad van den com
mandant van de „Maurits" waardeerden?
Even later nog een verrassing: I)e facteur
met de niail. Eindelijk bericht uit Holland. U
weet niet half, hoe goed zoo'n brief iemand
kan doen. We kikkerden er weer van op en
werden als het ware een ander niensch. Zy
die nooit gevaren hebben of lang van huis
zijn geweest, kunnen zich dit misschien nioei-
Ujk indenken, maar de meesten, die dit lezen,
zullen er wel over mee kunnen praten.
Het wachtsvolk kreeg gelegenheid om op
de „Maurits" een bad te nemen, terwijl om
een uur de rest van de bemanning debarkeer-
de naar het Waterfort, alwaar gegeten en ge
slapen zou worden (als we binnen lagen te
Willemstad).
's Morgens werden we doör een bootje van
den havendienst naar boord gebracht en
's middags na „vastwerken" weer gehaald.
Willemstad.
Laat ik U nu iets vertellen over de hoofd
stad van Curagao, n.1. Willemstad, een plaats
met ongeveer 29000 inwoners. De stad wordt
door de St. Anna-baai in twee deelen ge
splitst, die onderling weer uit verschillende
wijken bestaan. Aan de oostelijke zijde liggen
de Runda-huizen in bonte kleurenschakeerin-
gen, rood, blauw, geel, paars ja, wat niet al.
De Punda is de winkelwijk van Willemstad.
Daarachter liggen de deftige woonbuurten
Scharloo en Pietermaai. Bewesten de Sint
Annabaai liggen Otra-Banda, d.w.z. „over
kant" en Mundo Nobo, d.i. „nieuwe wereld",
een uitgestrekte wijk van burger-woonhuizen.
Deze beide deelen worden verbonden door de
reeds genoemde Koningin Emma-brug, onge
veer 200 meter lang en drijvende op veertien
pontons. Is de brug geopend voor binnen
komende of vertrekkende schepen, dan zorgen
bootjes van den havendienst voor het overzet
ten der voetgangers.
Maar komaan, laten we eens een kuiertje
door de stad maken.
Al kan men hier in de meeste winkels wel
terecht met de Hollandsche taal, de meest
gangbare is echter het Papiamento, een sa
menraapsel van Spaansch, Engelsch, Neder-
landsch en nog wat. Voor ons is het natuurlijk
volkomen onbegrijpelijk als ze ons een mondje
vol van dat brabbeltaaltje naar het hoofd
gooien. Je weet niet of het vriendelijk, dan
wel vijandelijk bedoeld is.
Vermaak voor ons is hier ten eenmale niet.
Dan komt er nog bij, dat alles schreeuwend
duur is, o.a. een keer haarknippen kost maar
even een gulden en dan moet men nog maar
niet eens vragen hoe. Een wit pak laten was-
schen. waar we in Ned. Oost-Indië 20 cent
voor betalen, kost hier drie kwartjes. Nogal
een beetje verschil vindt U niet? Zoo zou ik
U nog verscheidene voorbeelden kunnen noe
men. De kleeding is hier in de meeste geval
len vrij goedkoop, maar daar hebben we zoo
weinig aan.
Meer zal ik U maar niet zeggen over deze
stad. Een volgend maal hoop ik U iets te ver
tellen van de Natuur, de Fauna en Flora van
het eiland Curagao.
Eerde verlof om deze energie m de verschil-
hmde wijken van het dorp te mogen afleve
ren Dit is nu in den Gemeenteraad ter sprake
L'ckomen waar vele raadsleden het één en
ander in het G.E.B. scherp hebben afgekeurd.
Vooral hekelde de heer A. Keuter Pzn. ver
schillende dingen, waarop Burgemeester Key-
zer het volgende toezegde:
De voorz. heeft een nauwkeurig onderzoek
ingesteld naar den toestand van het G.E.B.
De voortdurende opmerkingen en voorstellen
in den Raad over het G.E.B. heeft hij aan de
Dractrjk geboekt en hij is tot de ontdekking
gekomen dat er de laatste jaren veel heeft
gehaperd aan de leiding van dit gem.-bedrijf.
Hij heeft zich een'rapport laten overleggen,
opgesteld door den administrateur en den
monteur en heeft zoodoende kennis gekregen
van ongewenschte toestanden.
Velen betwijfelen echter of er wel verbe
tering zal komen, aangezien er volgens hun
opinie ook bij het G.E.B. te veel ambtena
ren aanwezig zijn, waaronder er ook, welke
in het geheel geen arbeid meer verrichten.
Het één en ander wordt op Urk druk be
sproken.
41 voor de IMarine.
Het was een zeer genoeglijke party voetbal,
welke zich gisteren afspeelde op het Heider-
terrein, soms te genoegiyk. Zoo was het bij
tijd en wyie een demonstratie, een show en
niet altijd van het beste soort, want het ver
veelde soms, De uitslag, 4—1 voor de navy
gaf de verhouding goed weer en, was de
Helder-verdediging met doelman Kenter aan
het hoofd na de rust niet zoo enorm op dreef
geweest, de nederlaag van de witjakken had
dan nog grooter kunnen zijn. Aan beide zijden
zagen wij een paar debutanten, maar zy wa
ren nog niet aan het milieu aangepast en
vooral bij de marine waren het geen verbete
ringen. Het beste vonden we hier nog de
linkshalf die in ieder geval toonde te zijn van
het hout waarvan men voetballers snijdt. De
kleine van den Berg speelde in het Schor
pioenelftal beter, maar een beetje onwennig
heid zal ook hier wel de oorzaak zyn.
Over den wedstrijd, die in een behooriyk
tempo werd aangevangen, het volgende;
In het begin wegen beide partijen tegen
elkaar op en reeds in de eerste minuut no-
teeren wij een keihard schot van Godschalk
tegen de paal, dit had met een beetje geluk
al een doelpunt kunnen zijn. Als dezelfde
speler even later geheel alleen voor Smerecnik
komt te staan, weet deze zyn goed gericht
schot nog juist over te stompen wat hem
veel bijval bezorgt. Dissel stelt Kenter op
de proef, maar deze geeft niet thuis. Als
Godschalk van rechts de bal ontvangt lokt
hy de Zeemachtkeeper naar zich toe en plaatst
dan de bal rustig in het verlaten doel. 1—0.
Helder geeft nu de toon aan en het Marine-
doel beleeft hachelijke momenten. Dan weet
de Ligt, die op de midhalfplaats zeer nuttig
werk doet, het spel te verplaatsen. Een serie
aanvallen volgen op het Helderdoel en uit
een daarvan maakt Goesten na fraai solospel
gelijk. Zeemacht komt weer terug, Dissel zet
goed door en, ofschoon hy zwaar wordt ge
hinderd, zendt hy een scherpe punter in waar
Kenter tevergeefs naar valt, 1—2. Een par-
tytje koppen besluit Dissel met een harde
kopstoot welke juist naast gaat. Kort daarop is
het rusten.
Tweede helft.
De tweede helft geeft aanvankeiyk het
zelfde spelbeeld, een Marine elftal, dat de
lakens uitdeelt en Helder geheel op zyn
speelhelft terug dringt. Uit een voorzet van
Dissel ontstaat een scrimmage voor het
Helderdoel, waar de kleine Goesten resoluut
een éind aan maakt door de bal laag langs
doelman Kenter te koppen. 13. Het Helder
doel ondergaat nu een ware belegering, doch
de doelpunten blijven uit. Een vrije schop op
de rand van het strafschopgebied schiet
Heyneker rakelings over, Goesten zet scherp
voor, maar de kopbal van Dissel is te hoog
gemikt. By een doorbraak probeert Hoebe
het met een ver schot, dat over gaat. Helder
tracht de achterstand te verkleinen en komt
wat meer opzetten, Smerecnik wordt aan de
tand gevoeld door Godschalk en v.d. Boogaarde,
een paar corners vallen op het Zeemachtdoel,
maar verder komt men niet.
Na dit offensief, waarin de verdediging
meester blijft van het terrein, zakt het spel
bedenkelijk in. Het publiek gaat zich roeren
en in de laatste periode van den wedstryd
pakt onze Vloot een beetje beter aan. Kenter
kan nu zijn kwaliteiten als keeper toonen.
Op fabelachtige wyze schopt, stompt en ran
selt hij alles uit zijn doel, noch Dissel, noch
Gruntjes, noch van Tongeren weet er door
te komen. Tegen het einde geeft v. d, Ligt
een listige pass aan van Tongeren, laag zet
deze voor en hard zet Dissel het vierde doel
punt laag in den hoek, onhoudbaar voor
Kenter die nog een duik in die richting nam,
Zoo kwam het einde van deze wedstryd,
die in de beste verstandhouding werd ge
speeld. Alle vier de doelpunten door de
Marine gescoord kwamen van Hospitaal
spelers, waarop de ziekenverplegers langs
de lyn al niet zuinig trots waren.
Scheidsrechter Augustein leidde rustig
al zagen wy hem wel eens beter in zijn
beslissingen. Tenslotte nog een vraag:
Wie zal de tricolores eindelyk eens
kloppen
De Hengelsportclub V.O.G. organiseerde
Zaterdag 1 Juli en Zondag 2 Juli j.1. een on-
derlnig concours, dat als goed geslaagd mag
woxden beschouwd. Onder gunstige weers
omstandigheden vertrokken Zaterdag en Zon
dag een 25-tal leden, waaronder een 5 Dames
leden van het Stationsplein. De vangst van
het 2-daags concours bedroeg 110 stuks,
waarvan de grootste 28 cm was.
De prijsuitreiking vond plaats op Dinsdag
4 Juli in het gebouw der C. J. M. V. in de
Spoorstraat 7.
De heer A. C. Mallee ving de grootste visch
en werd hierdoor de wisselbekerhouder.
De le, 2e en 3e prys werden gewonnen door
üe heer D. Blansjaar, J. Blok en F. Blok.
Adverteer in een blad dat
huis-aan-huis gelezen wordt.
Dan weet ge tenminste dat j
Uw geld niet weggesmeten is j