En in de dartele golven.... Waar filmschrijvers ploeteren DE MODERNE VENUS Deed U al een keus? Maar denk er aan: flatteus! Zaterdag 8 Juli 1939 Vierde Jtflad De vacanties zijn in het vooruitzicht. Geen dag gaat er nu om of de brievenbus bevat wel een of andere kleu- rig-geillustreerde brochure, waarin de lof van een stad of .e gezongen wordt en waar het volgens de be- schi ïjvingen de hemel op aarde moet zijn. De luchten van de prentjes, die je met stijgende geestdrift beschouwt, zijn onveranderlijk diep-blauw daar schijnt men den eeuwigen zomer te kennen de bewoners hebben alle, zonder uitzondering, een hartelijk-uitnoodigenden glim lach om den mond, het strandzand heeft de tint van stof goud, bergen en bosschen belooven zuivere prikkelende buitenlucht, grijze burchten, maanlichte ruïnes doen droo- men van romantiek en legenden De ware strand blouse is de overhemdsblouse De beenen op tafel dat inspireert! Haar gewicht T" Chi ie op het blonde strand En lees de beschrijvingen: „Is er één streek in heel ons werelddeel, waar de bezoeker zooveel belang wekkends vindt als hier? Wie rust zoekt, vindt prachtig-onderhouden wandelwegen, wie lange tochten maken wil trekke blijgernoed langs de oeroude bosch- en bergpaden. En dan is er de zee met haar prachtig breed strand, waar het zoo ongedwongen toegaathet Casinode voortreffelijke en toch zoo goedkoope hotels en pensions... de intiem-voorname dansgelegenheden de goede muziekEn de vrienden van kunst en wetenschap vinden een museum en een bibliotheek, waar zij onvermoede schatten zullen vinden „Klik", zegt de brievenbus. „Daar ga ik heen", mompel je, als je de brochure ten einde gelezen hebt. Je hebt het gevoel dat je jezelf op de schromelijkste wijze te kort zoudt doen als je elders je va- cantie doorbracht. Maar „klik" zegt de brie venbus, en er in ligt een andere brochure, nog rijker geïllustreerd, een nog schooner en belangwekkender streek schilderend. Ja, ja, het is moeilijk een vacantie-keuze te doen. Bijna even moeilijk als een hoed kiezen of... een strandtoilet. Want de mo dellen, die dezen zomer voor het strand aan bevolen worden, vertoonen een groote mate van verscheidenheid. Het badpak alleen le vert geen moeilijkheden op. Het badpak van dit jaar is een tweelingbroertje van dat kleedingstuk', dat verkort worden kan. En zoo vinden we den pantalon-trois-quarts, die het tot halverwege de kuit brengt en daar den plus-four-vorm aannemen of ook zonder meer eindigen kan. In dat laatste geval is deze strandbroek, op de plaats, waar hij ein digt, vrij nauw. Maar „trois-quarts" is het jongere ge slacht minstens één kwart of ook wel twee kwarten te veel. Voor de jeugd blijft de „short" de groote mode. Die „short" is vol strekt niet altijd zoo kort als de naam aan duidt. Er zijn „shorts", die bijna tot de knie reiken, er zijn er ook, die hun naam wezen lijk eer aandoen: de „korte" shorts. De mo de veroorlooft elke afmeting. De meeste shorts zijn dit jaar van Schot- sche zijde of van geblokt linnen. Ook shorts kunnen met bretels gedragen worden, al zijn deze in dit geval meer ornament dan nuttig. Ken U zelf! Zooals U ziét is de keuze in strandpanta- lons buitengewoon groot. In zekeren zin is flat erg gemakkelijk; aan den anderen kant brengt het moeilijkheden mee. Het is, he laas, een onbetwistbaar feit, dat er nog héél veel vrouwen zijn, die zich zelf zóó slecht schijnen te kennen, dat zij haar keus op een voor haar verkeerd klee dingstuk laten vallen. Wie een „short" wil dragen, moet over een paar onberispelijke beenen beschikken, anders drage men lie ver een 1 tuigen pantalon of beter nog, een eenvoudige strand rok. Er z ij 11 flatteu ze k 1 ee d i n gs t u k k e n, dienietelk 't Is toch hèmch een strandblouse, dit huiselijke maaksel van bedrukte waschzijde! In combinatie met een rokje geeft deze blouse niemand den indruk, dat zij speciaal voor het strand gemaakt werd. ■van het vorige seizoen; het volgt netjes de lijnen van de silhouet van de draagster en heeft dus weinig gelegenheid tot fantasti sche buitenissigheid. Maar voor de rest Met of zonder bretels. De blouse, dat gaat goed. De ware strand blouse is een overhemdsblouse, met of zon der mouwen. Maar de pantalon! Die brengt ons op terrein vol voetangels en klemmen. Want het is niet één model dat ons voor gelegd wordt, het zijn er drie, en elk van die drie vertoont minstens één variant. Daar is om te beginnen, de lange pantalon, die nogal wijd is, maar voor de rest sprekend op dien van den man gelijkt en met een gesp en een riem gesloten worden kan. Men kan deze pantalon met of zonder bretels dragen. Wie het blousevlak niet breken wil, moet "van bretels natuurlijk afstand doen. I11 dat. geval moet de pantalon in de taille tamelijk strak sluiten. De bretels, die van een kleur hehooren te zijn, die op aangename wijze hij de tint van de blouse afsteekt, veroor loven den pantalon wat meer ruimte te ge ven. Om die ruimte aan het oog te onttrek ken knoopen velen een kleurige breedc sjerp of ceintuur om het middel. Bij zulk een sjerp behoort een zeer brecd-gcranden strandhoed. Pantalon, sjerp en hoed geven de draagster het aanzien van een „lieftalli ge zeeroofster." „Short" blijft de groote mode. Maar niet elk is op het dragen van een langen pantalon gesteld. Gelukkig is dit een flatteeren. De mode heeft er dit jaar voor gezorgd dat elk zich kleeden kan op de wijze, die haar het best past. Maar wie hard nekkig haar keus vestigen blijft op kle dingstukken, die voor anderen bestemd zijn, moet er zich ook niet over beklagen, dat zij met haar stranddracht zoo weinig succes heeft. En vooral niet een schuld, die bij haar zélf ligt, op den breeden rug van een „on mogelijke" mode schuiven. De bedrukte stofjes voor strand dracht vertoonen alleraardigste mo tieven. De meeste zijn aan het leven in de diepte ontleend: schelpen, vis- sohen, zeerozen, anemonen, of aan het leven óp de golven: bootjes, meeuwen, rotsen door een schuim rand van kruivende golfkoppen om zoomd. De „sweaters" vertoonen als borduursels een windroos, een kom pas, en zelfs duikers en meermin nen. Zeesterren om den hals. Versierselen worden aan het strand wei nig gedragen. Als U meent het niet zonder een collier te kunnen stellen, laat het er dan een van schelpen zijn. Bijzonder nieuw zijn halssnoeren vanzeesterren. Twee ster ren! luidt het onderschrift van een plaatje in een damestijdsohrift, waarop een beken de filmdiva, in badpak, en getooid met een collier, waaraan een groote zeester beves tigd is, in al baar schoonheid prijkt. Wat de ze befaamde Hollywoodsche draagt, is wél gedragen. En dan, een zeester is werkelijk een decoratitf beest. GERTRUDE. Veel menschen zijn erg nieuwsgie rig, hoe film-scenario's nu eigenlijk geschreven worden. Ten einde deze menschen en wel licht ook anderen, die interesse bij de film hebben, hiervan eens wat meer te vertellen, gaan wij tezamen een kijkje nemen achter de scher men van het scenario-departement van Warner Bros. Wij zijn er haast zeker van, dat U zich hiervan een geheel andere voorstelling had gemaakt- De scenaristen van Warner Bros hebben ©enigen tijd geleden hun intrek genomen in een nieuw twee-verdieping hoog gebouw, dat veertig kantoren bevat. Dit complex is gelegen in een rustig hoek je van de studioterreinen, ver van het ge roezemoes der opname-hallen. Uit deze kan toren komen jaarlijks een zestig scenario's, een respectabel aantal, dat al direct den indruk geeft, dat achter deze deuren hard gewerkt wordt. Dit „schrijvers-gebouw" is onderverdeeld in suites van ieder drie kamers. Elke sce narist heeft een kamer voor zichzelf, com fortabel ingericht, een dik tapijt op den grond en goed verlicht. Temidden van deze kantoren ligt een derde kantoor, waar eeni ge secretaressen zitten, die voor de ver schillende schrijvers tvpe-werk verrichten. Bij het binnenkomen van het gebouw door de hoofdingang treffen we niet zooals ge woonlijk een portier aan, die ons vraagt bij wien hij ons kan aandienen, of waarmede hij ons van dienst kan zijn. Het eenige, dat we opmerken is een voor Hollywood vreemde stilte. Wij hooren alleen het doffe, onderdrukte getyp van een „geluldlooze" schrijfmachine. Op de bovenverdiepingen alles precies hetzelfde. Een secretaresse komt de eene deur uit en gaat de andere in, een bood schappenjongen komt de trap op om een brief aan een der schrijvers te bezorgen. Dan plotseling een hard geratel op een schrijftafel.. Dit was geen „geluidlooze" en dit harde slaan op de toetsen geschiedde ook niet door de ervaren hand van een ty piste. Het werd bijna onmiddellijk door een groot aantal schrijfmachines beantwoord. De eerste scenarist schreeuwt tegen zijn buurman: „Houd toch op, kerel!" Deze vermaning brengt ons als eenig ant woord een nog heviger getyp van den be- leedigden persoon in kwestie, begeleid door eenige uit volle borst gezongen regels van een song. Dit alles doet den niets-wetenden bezoeker wel een beetje verwarrend aan. Comedie, drama, patihos en nonsens wor den hier voor het toekomstige publiek ge schreven en bewerkt, maar alles wat wij in de hal van het gebouw kunnen verstaan is het einde van een telefoongesprek tussc'hen een kind, dat de mazelen heeft en haar va der, in de studio wil komen opzoeken. Er zijn in dit gebouw geen twee schrij vers te vinden, die op dezelfde wijze wer ken. De een schrijft met de hand en laat het aan zijn secretaresse over uit zijn gekrabbel wijs te worden. Een ander typt het in klad, weer een ander dicteert het. Het dicteeren is vaak zeer lastig. Het worden dan meestal lange, ingewikkelde zinnen en langdurige speeches. Een schrijver, die het zelf eerst in klad zet, gebruikt kortere en betere speeches. Onder de beste scenaristen zijn er verscheidenen, die in zichzelf praten als zij schrijven, weer ande ren schrijven het best, wanneer hun voeten zich hooger dan hun handen bevinden, d.w.z. met hun beenen op tafel. In de meeste studio's wordt gemeenschap pelijk geluncht. Er zijn echter schrijvers, die dit absoluut niet doen. Zij beweren, dat dit hen uit hun inspiratie haalt. Bij het afdalen van de trappen van het Warner Bros' scenariodepartement kwamen wij tot de overtuiging, dat dit wel één der vreemdsoortigste afdeelingen van de studio Weinig vrouwen kunnen er zich op beroemen volmaakte proporties te bezit ten. Zelfs de beroemdste „stars" slagen er niet steeds in in alle opzichten te ge lijken op de moderne Venus, ofschoon het haar altijd gelukt zich zoo te klee den, dat zij het ideaal zoo dicht moge lijk benaderen! Dat ideaal is niet altijd hetzelfde. In de vorige eeuw bewonderde men het „poppevrouwtje", tegenwoordig is alleen de „sport-girl" waarlijk aantrekkelijk. Nog slechts weinige jaren is het gele den, dat de magere vrouw triomfen vier de; zij kon niet mager genoeg zijn. Nu is men van die voorkeur, die op een dwaling berustte, weer teruggekomen. De „vrouw-geraamte" heeft afgedaan; de moderne Venus mag niet alleen uit vel-en-been bestaan. De tegenwoordige mode is er vooral voor de vrij lange vrouw. De Parijsche modehuizen eischen van bijna al hun mannequins, dat ze minstens 1.70 lang zijn. Bij die lengte behoort een be hoorlijke mate van slankheid, die even wel niet meer in magerheid ontaarden mag. Wat men thans gaarne ziet is een vrij lange hals, lichtelijk-vierkante schouders, een slank middel, een vrij- gevulde buste, en lange beenen. Die laat ste kan men zich. als men ze van nature niet heeft, moeilijk verschaffen, maai de mode is daar 0111 de natuur in dat i opzicht te corrigeeren. Hoe hooger d« ceintuur gedragén wordt, hoe langer de beenen lijken. Volgens de huidige schoonheidsoor- men moet een jonge vrouw, wier lengte 1.55 M. bedraagt, niet meer dan hoogs tens 50 K.G. wegen; over de borst geme ten moet haar omvang 84 c.M. bedra gen, de taille moet een omvang van 61 c.M. hebben, het dijbeen een van 51 c.M. en de kuit een van 30 c.M Voor een jon ge dame, die 1.60 M. lang is, bedraagt het normale gewicht 55 K.G., en de idea le maten zijn, in dezelfde volgorde als boven: 87, 63, 52 en 31 c.M. Bij een leng te van 1.70 kan het gewicht tot 62 K.G. stijgen. De maten zijn dan: DO, 68, 57 en 33 c.M. Om de heupen gemeten moet een moderne schoonheid 5 c.M. méér halen dan wanneer men haar over de borst meet. Aan de hand dezer opgaven kan ieder nu voor zichzelf uitmaken of zij belang rijk van de ideale proporties der moder ne Venus afwijkt. Mocht dat zoo zijn, dan zal zij de hand aan den ploeg moe ten slaan om de noodige correcties aan te brengen. Gymnastiek, massages en een geëigend regiem bewerken op dit gebied wonderen. GERTRUDE.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 13