CEBUTO SALON Dokter Fokkema in 't Hospitaal Mogelijkheden voor een luchtmacht in den oorlog ter zee Z zijjn de Zorgen MANSHANDEN Heldersche Kermis exit! Maandag 10 Juli 1939 Tweede Blad ^tadinleuuxi Derde verweerschrift der Middenstandsbonden goéde expeditie Werkt als een klok De „Tarakan" seint: Sterke wind bewogen zee Roode Kruis en Kermis Gymnastiekvereeniging O. K. K. fllaünefelLcfoten Einduitslag periodieke zeil wedstrijden Kon. Marine Jachtclub Boschloopen te Haarlem Vertrek Noorsche Mijnenlegger Uit het politie-rapport Men vond: Luilekkerland Ondergebracht Au Gastronome" in „AU GASTRONOME' Het in Den Helder reeds ver maarde adres voor lekkerbekken /legenda Corry Vonk, Wim Kan en Koos Koen veroorzaken lach-explosies. Onvergetelijke middag voor de zieken en... het personeel! Ja, het was wr-kelijk een voortreffelijke inval van den chef en den administateur van het Marine Hospitaal om een poging te on dernemen het gezelschap Wim Kan en Corry Vonk, dat de laatste vier kermisdagen in Casino optrad, uit te noodigen e i voorstel ling te w :ven in het Marine Hospitaal voor die zieken, die tegen een lach-stootje konden. En een inval, die op geen enkel be zwaar stuitte van de dames en heeren van het ABC-cabaret, waarvoor hun zeker een woord van dank, namens allen, die dit feest van den lach meegemaakt hebben, toekomt. En zoo zaten we Zaterdagmiddag an in zaal 5. De zon danste buiten op de ruiten, en wierp jolige lichtflitsen over de ongeveer 100 tijdelijke gasten van het Hospitaal, die in ge spannen verwachting de dingen, die komen zouden, beidden. Het was een merkwaardig auditorium: niet één van hen was in evening dress. Niet één had zich ,#pgknapt", er was noch bij de dames, noch bij de heeren een enkel avond-toilet te zien... niets van dat alles. Men zat gewoon in 't blauw en wit, men kwam zóó van z'n „zaal", op slof fen en sandalen. Ja, zóó zaten ze er. Vóór in zaal 5 stond „het tooneel". Dat was een geïmproviseerde Bühne, met planken en vlaggen in elkaar geknutseld. En met een écht doek ervoor, dat volkomen echt „ge haald" kon worden. Erachter klonken de stemmen van de ABC-ers en men luisterde met gespitste ooren. Zoowel dt jeugd als de oudjes. Beide cate- goriën waren present. Zelfs enkele héél oudjes. Die tusschen twee verpleegsters bin nen strompelden, met grijze haren op het oude hoofd, en gebogen onuer den last der vele, vele jaren. Langs de muren van zaal 5 lagen op rust bedden de zieken, die maar niet zoo op een stoel konden zitten. De verpleegsters erbij, om er een oogje op te houden. Achterin: het mannelijk personeel. Best in hun schik om dit Zaterdagsche „uitje". Toen zwaaide het doek open en ving het aan: daar was Wim Kan met zijn vlotte en zeer geestige conférance. Daar was Corry Vonk als carricatuur van den Amsterdam- schen straatjongen en men brulde. Daar was Dokter Fokkema, die zich aan de plaats van handeling had aangepast en opmerkin gen maakte over dokters en zusters, die da verende lachsalvo's ontlokten. U kunt het navragen aan dokter de Mooy en zuster He melrijk... Lizzy Valesco zong tusschen de zieken, net als Wim Kan, en Koos Koen had een suc ces, dat men waarlijk ongeëvenaard kan noe men. Maar dat verdiende hij ook. Johnny en Jones, benevens Wouter Denys hadden een evenredig aandeel in het algemeen succes en het was kwart voor zeven eer men het wist. Maar toen hadden de zieken dan ook ge lachen, zooals ze waarschijnlijk in tijden niet gelachen hadden. Hun gezicht kwam al dien tijd niet uit de plooi, hetgeen gezien zooveel lach-vitaminen niet verwonderlijk is. Nadat het laatste applaus verstorven was, kleedden de artisten zich aan. Om kwart over 8 wachtte weer een ander publiek in Casino. Alvorens men echter vertrok was daar nog een intiem samenzijn van de artisten. Hierbij w^ren natuurlijk aanwezig de Chef van het Hospitaal, de hoofdofficier van gezondheid P. de Mooy, en de officier van administratie J. C. W. Jobse, door wie hartelijke woorden van dank gesproken werden tot de ABC-ers. Gedienstige zusters droegen verver- schingen aan, die een dankbaar onthaal vonden en die ieder voor zich getuigenis sen waren van de excellente eigenschappen van diegenen, die dit alles klaar gemaakt hadden. Ook hier past dank aan het adres van de waarnemend hoofdverpleegster, zuster Scheurkogel en haar assistenten. Nogmaals: een middag, die allen in het Hospitaal nog lang zal heugen en welk idee wellicht in de toekomst nog wel eens voor herhaling in aanmerking komt. Succes verzekerd! Een dezer dagen zag, als derde publicatie der drie Middenstandsbonden, het licht een betoog van Professor de Quay, hoogleeraar in de be drijfsleer aan de Katholieke Handelshooge- school te Tilburg, getiteld „De Bescherming van het zelfstandig Kleinbedrijf in den detailhan del". Evenals in de beide vorige, wordt in deze pu blicatie de vraag behandeld of de zelfstandige kleinbedrijven in den detailhandel beschermd boeten worden tegen de overheerschende hiachtspositie van de grootbedrijven. Daarom per E50"" (Auto- en Bootdienstcn) Zaterdagmiddag, te half vijf, zijn een 15-tal Nieuwediepers op de „Tarakan" van de Stoomvaart-Maatschappij „Ne derland" scheep gegaan en gezien den feilen wind, die gedurende het geheele week-end gewaaid heeft, vermoedden wij, dat de overtocht naar Noorwegen wel niet op gladde zee zou plaats hebben. Welnu, deze pessimistische verwach ting is bewaarheid: hedenmorgen ont vingen wij een telegram van de „Tara kan", waarin werd medegedeeld, dat de reis zich kenmerkte door sterken wind en bewogen zee. Ondanks deze beide factoren had het schip echter zijn nor male vaart kunnen houden. Er is waarlijk niet veel fantasie voor noodig om te begrijpen, dat de landrotten liet zwaar voor hun kiezen gehad zullen hebben, de pas^pgiers met „zee-beenen" niet te na gesproken. Misschien dat wij in de komende dagen instaat zijn enkele nadere bijzonderheden van den bewogen overtocht te kunnen geven. Kort na middernacht is de „Tarakan" in de Hardangerf jord aangekomen, waarna zij in den loop van dezen Maandag ochtend voor anker ging bij het bekende plaatsje Ulvik. Hier werden de deelne mers, na ontbeten te hebben, ontscheept om de ca. 24 km lange wandeling naar Eide te maken. Om 4 uur vanmiddag wordt de reis naar Noorwegen's grootste fjord, de Sognefjord, vervolgd. Vragen van dr. Feenstra Kuiper aan het College van B. en W. Het lid van den Raad dr. P, Feenstra Kui per heeft zich met de volgende vragen tot het College van B. en W. gewend: Ondergeteekende verzoekt beleefd antwoord op de volgende vragen: le. Is het juist, dat reeds verscheidene jaren gedurende de feestweek in begin Juli de bijstand is ingeroepen van het Roode Kruis, welke instelling dan een hulpbrigade in de nabijheid van het kermisterrein plaatste, om bij eventueele ongelukken eerste hulp te ver- leenen 2e. Is het juist, dat de directeur van den geneeskundigen dienst vele malen over deze hulp zijn tevredenheid heeft uitgesproken? 3e. Is het waar, dat dit jaar deze hulp niet is ingeroepen en dat bij informatie of deze hulp wenschélijk werd geacht, geantwoord werd, dat dit niet het geval was? 4e. Willen Burgemeseter en Wethouders de motieven mededeelen, die, indien ten 3e be vestigend werd beantwoord, hen deze hulp deden afslaan 5e. Achten Burgemeester en Wethouders het niet van groot belang, dat bij ongelukken zooals bijvoorbeeld 1.1. Woensdagavond eerste hulp van ter zake kundig personeel aanwezig is? (w. g.) dr. P. Feenstra Kuiper. Het lid van den Raad, Grondige voorbereiding noodig. Gezien den twijfel, welke van marinezijde herhaaldelijk naar voren wordt gebracht of het wel juist is, dat de „Glenn Martin" vlieg tuigen van het Kon. Ned. Indisch Leger ook voor operatieve acties in den zeeoorlog zijn bestemd, is het de moeite waard kennis te nemen van admiraal Gladisch' artikel in het Duitsche Marine-orgaan „Marine Rundschau* over dit onderwerp, aldus het Hbl. „Een moderne zeeoorlog zonder luchtstrijd krachten is eenvoudig niet meer denkbaar", aldus adm. Gladisch. „De vraag moet echter gesteld worden of er in den zeeoorlog ook plaats is voor onafhankelijke operatieve lucht strijdkrachten (een zgn. slagluchtmacht" van landvliegtuigen), die niet tot de marine-lucht strijdkrachten behooren. Tot de primaire taken van het luchtwapen in den zeeoorlog behooren de verkenning en vooral de verre afstandsverkenning. Dit is echter werk voor de luchtstrijdkrachten van de vloot. Vooropgesteld moet worden, dat deze luchtverkenning slechts een' aanvulling is van het werk der vloot; de mogelijkheid van vervanging van schepen door vliegtuigen volgt er gcenszin uit. Deskundige luchtverkenning van een zee gebied of open oceaan of de vijandelijke kust strook eischt specialistische opleiding; hier mee moet de marineluchtvaartdienst worden belast; „operatieve" luchtstrijdkrachten ko men voor dit werk niet in aanmerking. De zeeofficier moet echter steeds zoeken naar positieve mogelijkheden van „operatieve lucht strijdkrachten" in den zeeoorlog. Boven de open zee kunnen operatieve luchtstrijdkrach ten binnen bereik van marinevliegtuigen is vastgesteld. Dit vaststellen behoort tot de taak der zeemacht d.w.z. zeestrijdkrachten èn marinevliegtuigen. Het inzetten van vliegtui gen tegen oorlogsschepen is echter uit tac tische overwegingen beperkt. De mogelijkheid van verwisseling van eigen schepen met die van den vijand moet uitgesloten zijn, zoodat een aanval op vijandelijke oorlogsschepen door „operatieve luchtstrijdkrachten" (slaglucht macht) slechts dar. in aanmerking komt, in dien er geen vergissing mogelijk is, m.a.w. in dien er geën eigen oorlogsschepen in de na bijheid van 's vijands z.estriidkrachten zijn. Vijandelijke zeertrijdkrachten, die ten anker of in een haven liggen, dan wel nauwe vaar- die Cebuto van U overneemt, op Uw vacantiereizen! U ziet en geniet veel meer en bent veel voordeeliger uit, als U alle beslommeringen door de perfecte Cebuto organisatie uit de weg laat ruimen! Uit de Cebuto Massakeus: 4 dg. Valkenburg, Ardennen en Eifel 27.75 4 dg. Belgische Ardennen35.50 4 dg. Wupperlal 29.50 6 dg. Harzgebergte 47. 13 dg. Dolomieten 120. 13 dg. Praag-Weenen-Budapest 112.— Inlichtingen en reisgids bij: Reisbureau VELTHUYS, Den Helder, tegenover Postbrug. Tel. 308. waters passeeren, vormen een zeer gunstig doel voor luchtstrijdkrachten. De wapens zijn: torpedo, bom of mijn. Aanvallen op vijandelijke steunpunten moe ten echter, zooals alle operatieve acties grondig worden voorbereid. Verschil met ge-' iijksoortige operatieve opdrachten boven land is er niet. Ook in den handelsoorlog zullen luchtstrijd krachten met succes kunnen optreden; de o.z.- boot dwingt tot het convooi-systeem, doch deze convooien bieden nu juist weer goede doelen voor vliegtuigen. Ongetwijfeld zullen de convooi-begeleiders sterk geschut aan boord hebben, doch het is de vraag of dit voldoende zal zijn om alle aanvallers van het lijf te houden. Afdoende bescherming van het convooi tegen luchtaanvallen zou alleen mogelijk zijn, indien het convooi door jacht vliegtuigen begeleid werd. In de nabijheid van de kust zou deze bescherming zeer goed door aan wal gestationneerde vliegtuigen kunnen worden gegeven. Vliegtuigen kunnen in den „handelsoorlog" met zeestrijdkrachten samenwerken door het 'z.g. „dérouteeren" van koopvaardijschepen. Wel zijn er veel bezwaren tegen zelfstan dige acties van vliegtuigen tegen handels schepen aan te voeren, doch het is twijfel achtig of deze bezwaren op den duur van kracht zullen blijven. Elk strijdmiddel ter zee heeft positieve en negatieve eigenschappen; de positieve eigenschappen van het lucht wapen zijn intusschen krachtig genoeg om niet door de negatieve te niet te worden ge daan. De inzet van operatieve luchtstrijdkrachten in acties boven zee als versterking van de marineluchtstrijdkrachten, maakt echter gron dige voorbereiding noodig. Zoo moet het per soneel den zeedienst kennen en van de marine afkomstig zijn; het moet geoefend zijn in het maken van lange vluchten over zee, van de marine-seinen op de hoogte zijn, de aanvals- tactiek tegen oorlogsschepen kennen, de di verse scheepstypes uit elkaar kunnen houden en een algemeene kennis bezitten van de zeetactiek. Wordt aan deze voorwaarden voldaan, dan is het zaak om de eigenschappen van opera tieve luchtstrijdkrachten ten nutte te maken in den zee-oorlog. Hiervoor is wederzijdsch volledig begrip en innige samenwerking tus schen de beide wapens noodig." Admiraal Gladisfh eindigt zijn artikel met de volgende regels voor de samenwerking tusschen zeemacht en het luchtwapen: a. Het komt minder aan op een ideale op lossing van de organisatorische vraagstukken dan wel op den vasten wil van marine en luchtmacht om met elkaar de overwinning te behalen. b. Of de tegenstander door pantserspring- granaten, torpedo's, bommen of mijnen, door zeestrijdkrachten of luchteskaders vernietigd wordt, is van secundair belang; hoofdzaak is, dat de vijand op zijn zwakste plekken ge troffen wordt. c. Men moet met nieuwe wapens en de problemen, die zij scheppen, minder letten op de zwakheden dan op de positieve mogelijk heden, die zij belichamen. d. Hoe veelzijdiger de strijdmiddelen en oor logsmethodes zijn, des te moeilijker wordt het voor den tegenstander zich te verdedigen en terug te slaan. De verrassing is niet alleen een tactisch, doch ook een „operatief" wa pen. e. De nauwe strategische, operatieve en tactische samenwerking tusschen oorlogs marine e nluchtwapen dwingt de eskader commandanten en stafofficieren kennis te hebben van de strategische, operatieve en tactische eischen van het luchtwapen. Het is dus niet voldoende alleen kennis te hebben van de mogelijkheden van zeestrijd krachten. Gevonden en Verloren voorwerpen A.s. Vrijdag 14 Juli zal de Gymnastiekver. „O.K.K." een groote openlucht-demonstratie geven te 7.20 uur op het Helder-terrein, waar aan zullen medewerken 8 afdeelingen jongens- en meisjes-adspiranten en de dames- en hee- ren-afdeeling, pl.m. 350 medewerkenden. Om pl.m. 7 uur vertrekt men vanaf het gymnastieklokaal Weezenstraat, voorafgegaan door de Muziekver. „Winnubst". De begeleiding der oefeningen wordt ver zorgd door de H.R.C.O. Voorverkoop van kaarten van Dinsdag af Sigarenmagazijn Jellema. Sluisdijkstraat 42. Zie voorts de advertentie in dit blad. VERLOKEN: 2 beursjes met inhoud; 2 vulpennen; 3 por- temonnaies met inhoud; 3 rijwielbelasting- merk; 1 gouden polshorloge; 1 horloge, ver chroomd; 1 doublé horloge met dito bandje; 1 gouden schakelarmband; 1 zilveren arm bandje met wit steentje; 1 gouden ring; 1 damestasch met inhoud; 1 autoped, blauw, op luchtbanden; 1 groot mes; 1 beurs met inhoud; 1 rijbewijs. GEVONDEN: 6 rijwielbelastingmerken; 1 ring met sleu tels; 1 étui met schrijfbehoeften; 1 onder van een ledikant; 1 naaf dop V 8; 1 zilveren polshorloge; 1 paar donker beige handschoe nen; 1 driewielig fietsje; 1 polshorloge met doublé armband; 3 portemonnaies met in houd; 1 autoped op luchtbanden; 1 koperen gewicht; 2 vulpennen; 1 zakmes. Met een door den commandant der Marine te Willemsoord te bepalen datum, is de luite nant ter zee der le kl. L. Stroband belast met de betrekking van le officier bij de Marine kazerne te Amsterdam en is de luitenant ter zee der le kl. A. N. Schrakamp onder eervolle ontheffing van die betrekking, geplaatst aan boord van Hr. Ms. „Tromp". BEGRAFENIS P. A. BIK. Op de algemeene begraafplaats te Voorburg is onder groote belangstelling ter aarde besteld het stoffelijk overschot van den gep. kapitein ter zee P. A. Bik. Op de begraafplaats gaven van hun belang stelling o.a. blijk gep. schout-bij-nacht J. W. F. J. de Wal, gep. kapt.-luitenant ter zee R. P. C. Spengler, gep. vice-admiraal C. L. van Buuren, gep. kapitein ter zee A. Vos, H. J. Boldingh, J. H. v. Barneveld, mr. J. E. Eerd- man, mr. R. A. le Rütte, notaris H. J. de Haan te Hilversum, E. H. de Nys Bik, oud-resident; T. E. de Nys Bik, majoor bij den motordienst; J. Butin Bik, kapitein der infanterie, en vele anderen. Aan de groeve werd niet gesproken. Nadat de aanwezigen bloemen in het graf hadden ge strooid, dankte een familielid voor de betoonde belangstelling. Vele bloemstukken dekten de baar. De einduitslagen der serie periodieke zei wedstrijden, gehouden van 19 Mei tot en met Juli te Nieuwediep, luiden als volgt: Wedstrijden Fantasiesloepen. lste pr. Matroos 1ste kl. B. S. de Vries met 67 punten. 2e pr. Opperschipper H. J. Steyn (van „Schorpioen") 64 punten. Troostprijs: Schipper W. M. Oosterhof met 1' punten. Wedstrjjd Modelsloepen. lste prijs Bootsman J. Luiting (van Kon. Instituut) met 112 punten. 2e prijs Luitenant ter zee 2e kl. S. C. Rit-' sema van Eek met 85 pnt. 3e prijs Schipper W. L. Osendarp met 85 punten. 4e prijs Matroos lste kl. K. J. Beun met 78 punten. Troostprijs: Luitenant ter zee 2e kl. S. L. de Jong. Als slot van de sportweek in Haarlem von den Zaterdagavond de Boschloopen plaats dwars door den Hout. Van de Kon. Marine waren door „Zeemacht" enkele loopers uitge zonden, die, loopende in de D-klasse, een vrij goed resultaat wisten te hoeken. De baan was ruim 800 meter lang en liep in een groot ovaal door de boschrijke deelen van den Hout ten Zuiden van het Hertenkamp. Voor een snelloop met weinig deelnemers was het een ideaal parcours, maar voor een aantal deelnemers als in de D-klasse absoluut onvol doende. De A- en B-klasse liepen samen en er ver schenen acht loopers aan den start. Dezen moesten het parcours vijf maal afleggen en als eerste kwam over de eindstreep de be kende athleet W. J. Bakker van A.A.C. te Am sterdam, in den tijd van 12 minuten en 18 se conden. De C-klasse, welke hierna van meet vertrok, bevatte 24 deelnemers, welke de baan viermaal moesten loopen, samen ongeveer 3250 meter. Eerste was Hermens uit Haarlem in 10 min. 30 sec., tweede was Alkmaar in 10 min. 46 sec. en derde was Coster in 10 min. 55 sec. De D-klasse telde 83 deelnemers. Dezen moesten vertrekken, niet meer dan een breed onder bevonden zich vijf loopers van „Zee macht". Het smalle pad, waarop de loopers meosten vertrekken, niet meer dan een breed fietspad, was veel te smal voor een zoo tal rijke deelname. 83 Loopers stormden in een kluwen vanaf de startlijn en reeds dadelijk had er een groote valpartij plaats. De zich hierbij bevindende athleten waren dus al bij voorbaat uitgeschakeld, want er werd door de koploopers direct een hoog tempo ingezet om den gevaarlijken grooten troep te dunnen. De deelnemers der Kon. Marine, die niet in de val partij betrokken waren geweest, zagen wij bij iedere ronde in het hoofdpeleton voorbij komen. Langzamerhand werd alles uit elkaar getrok ken door enkele koploopers en de tijd per ronde kwam die van A- en B-klasse nabij. Als eerste arriveerde Jordens (Haarlem) met den uitstekenden tijd van 10 min. 49 sec., op den voet gevolgd door Stolen, eveneens van Haar lem, in 10 min. 50 sec. Derde was de vliegtuig maker Retz, die in den eindsprint iets was af gezakt, zijn tijd was 10 min. 54 sec. Nog vielen de Marinemenschen in de prijzen: Ziekenver pleger De Jong, die als achtste binnen kwam, doordat hij in de laatste bocht kwam te vallen, vliegtuigmaker Dijkema was 12e en zieken verpleger Van den Brink 14e. DAMES KAPPER HEEREN Stakmanbossestr. 65 Tel. 514 Hoe druk het was. Vanavond zullen Prins Hendriklaan, Stations plein en Helden-der-Zeeplein hun normale aanzien herkregen hebben; massa's verkreu keld papier getuigen dat er een feest is ge vierd. Gisteren een stad vol drukte en verkeer, vol uitbundige vroolijkheid, vandaag weer het ingetogen Nieuwediep; de rust is weergekeerd. Zondagavond het slot van de feestweek. Pluvius stond op het punt de feestvreugde met een stortbad te bederven, maar tenslotte heeft hij zich bedacht en het bij enkele waar schuwende druppels gelaten. De wind poogde al evenzeer den mensch thuis te houden, maar dat gelukte niet Razender dan ooit draaiden de auto's, de U- booten, de zweefmolen, het was drukker dan op één van de andere dagen. Er waren er natuurlijk wel, die „blut" waren; meer dan één had geen „rooie cent" meer, maar daar om was de pret er nog niet minder om. In tegendeel! Tot half twaalf was de drukte intens; er heerschte een opgewonden stemming. De autotjes werden bestormd, om den zweefmolen stonden tientallen gegadigden klaar om toe te snellen, zoodra de molen stil zou staan; menig oudere voelde zich jong, of meende voor jong te kunnen doorgaan; menige „gezette" dame wrong zich in de nauwe bak van een autotje, en laveerde met verheerlijkt gezicht tusschen de draaiende baby-wagens door; poffertjes-, nougat- en oliebollenkramen vonden aftrek van hun waar. Tegen half twaalf begon de drukte op de eigenlijke kermis te luwen: jongelui, bang voor een standje, van thuis, en omdat de bodem van den buidel was te zien, dropen fl, ook was de gedachte: „Morgen wacht het werk", voor menigeen een aansporing dit feestterrein, zij het met tegenzin, te verlaten. De café's echter, zoowel nabij de kermis, op het Koningsplein als in de binnenstad, stroom den vol, deden goede zaken. Onafgebroken reden de „aapjeskoetsiers" af en aan: door heel de stad rinkelden de bellen der paarden en kletterden de hoeven. Over heel de stad woei de wind in flarden het rumoer en gejoel en de daverende muziek, de hemel weer kaatste in rossen gloed, het licht van duizenden lampen. Tot diep in den nacht vierde een deel van Den Helder's „uitgaande wereld" haar kermisfeest in Casino en in Musis Sacrum. En numet één slag zijn de tierelierende piramenten verdwenen, de draaiorgels, die menig huismoeder tot wanhoop brachten, om dat „er nu al weer een kwam, maar die toch wel leuk waren", de zwervende harmonica spelers, die zoo valsch speelden, de antieke aap jes-koetsen, die plotseling opgedoken waren als een aardige verrassing voor het uitgaand publiek...... dat alles is weer voorbij. Tot de eerste week in Juli 1940! Gedurende het middaguur. De Noorsche mijnenlegger zal, naar wij vernemen, gedurende, het middaguur, heden middag tusschen half een en half twee de haven van Nieuwediep weder verlaten. MET EEN VRACHTWAGEN OP STAP. Een stel kleine vlegels is Zaterdagmiddag met een vrachtwagen aan het rijden gegaan. De lantaarn in de Vlootstraat weerstond een aanrijding niet, 'zoodat kop en glazen mantel vernield, werden. In de Stakmanbosschestraat kwam een bewoner van de Brouwerstraat, die in ge noemde straat geheel rechts reed, in aanva ring met een wielrijder, die aan den ver keerden kant van den weg zich voortb<Avoog. Eerstgenoemde kwam van een en ander aan gifte doen op het Hoofdbureau. BACCHTJS BELEEFT EEN GOEDEN TIJD. Een tweetal personen werden wegens open bare dronkenschap ter ontnuchtering opge borgen. Een van' hen, had zich even te voren schuldig gemaakt aan vernieling van een winkelruit in de Koningstraat. Zeer opgewonden arriveerde Zondagnacht, begeleid door een politie-agent op het bureau een persoon, die wel even te diep in het glaasje gekeken had. Hij wilde niet meer met zijn vrouw mee, die naar hij zij, door anderen was lastig gevallen. Daar hij niet naar raad wilde luisteren, werd hij opge bracht en na enkele uren rust naar huis ge stuurd. Nog een persoon werd wegens openbare dronkenschap aangehouden, ditmaal aan den Singel. ft* BIOSCOPEN: MaltoSpoorstraat half 8: „De Citadel". Tivoli-theaterSpoorstraat, half 8: „Kentucky" en „Kom je ook op de races" FVitte-BioscoopKoningstraat, half 8: „Jongensstad". Opgenomen om uur hedenmorgen. Barometerstand Den Helder 160.3 Temjieratuur lucht 14.8 Maximum temu. lucht 18.0 Wind: irchting N.W. kracht: 5 Temperatuur zeewater 16.8 Licht op 9 u. 52

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 5