CEBUTO
SALON
Dokter Fokkema
in 't Hospitaal
Mogelijkheden voor
een luchtmacht in
den oorlog ter zee
Z zijjn de Zorgen
MANSHANDEN
Heldersche Kermis
exit!
Maandag 10 Juli 1939
Tweede Blad
^tadinleuuxi
Derde verweerschrift der
Middenstandsbonden
goéde expeditie
Werkt als een klok
De „Tarakan" seint:
Sterke wind bewogen zee
Roode Kruis en Kermis
Gymnastiekvereeniging O. K. K.
fllaünefelLcfoten
Einduitslag periodieke zeil
wedstrijden Kon. Marine Jachtclub
Boschloopen te Haarlem
Vertrek Noorsche Mijnenlegger
Uit het politie-rapport
Men vond: Luilekkerland
Ondergebracht
Au Gastronome"
in
„AU GASTRONOME'
Het in Den Helder reeds ver
maarde adres voor lekkerbekken
/legenda
Corry Vonk, Wim Kan en Koos
Koen veroorzaken lach-explosies.
Onvergetelijke middag voor de
zieken en... het personeel!
Ja, het was wr-kelijk een voortreffelijke
inval van den chef en den administateur van
het Marine Hospitaal om een poging te on
dernemen het gezelschap Wim Kan en Corry
Vonk, dat de laatste vier kermisdagen in
Casino optrad, uit te noodigen e i voorstel
ling te w :ven in het Marine Hospitaal
voor die zieken, die tegen een lach-stootje
konden. En een inval, die op geen enkel be
zwaar stuitte van de dames en heeren van
het ABC-cabaret, waarvoor hun zeker een
woord van dank, namens allen, die dit feest
van den lach meegemaakt hebben, toekomt.
En zoo zaten we Zaterdagmiddag an in
zaal 5. De zon danste buiten op de ruiten, en
wierp jolige lichtflitsen over de ongeveer 100
tijdelijke gasten van het Hospitaal, die in ge
spannen verwachting de dingen, die komen
zouden, beidden.
Het was een merkwaardig auditorium:
niet één van hen was in evening dress.
Niet één had zich ,#pgknapt", er was
noch bij de dames, noch bij de heeren een
enkel avond-toilet te zien... niets van dat
alles. Men zat gewoon in 't blauw en wit,
men kwam zóó van z'n „zaal", op slof
fen en sandalen. Ja, zóó zaten ze er.
Vóór in zaal 5 stond „het tooneel". Dat
was een geïmproviseerde Bühne, met planken
en vlaggen in elkaar geknutseld. En met een
écht doek ervoor, dat volkomen echt „ge
haald" kon worden. Erachter klonken de
stemmen van de ABC-ers en men luisterde
met gespitste ooren.
Zoowel dt jeugd als de oudjes. Beide cate-
goriën waren present. Zelfs enkele héél
oudjes. Die tusschen twee verpleegsters bin
nen strompelden, met grijze haren op het
oude hoofd, en gebogen onuer den last der
vele, vele jaren.
Langs de muren van zaal 5 lagen op rust
bedden de zieken, die maar niet zoo op een
stoel konden zitten. De verpleegsters erbij,
om er een oogje op te houden. Achterin: het
mannelijk personeel. Best in hun schik om
dit Zaterdagsche „uitje".
Toen zwaaide het doek open en ving het
aan: daar was Wim Kan met zijn vlotte en
zeer geestige conférance. Daar was Corry
Vonk als carricatuur van den Amsterdam-
schen straatjongen en men brulde. Daar
was Dokter Fokkema, die zich aan de plaats
van handeling had aangepast en opmerkin
gen maakte over dokters en zusters, die da
verende lachsalvo's ontlokten. U kunt het
navragen aan dokter de Mooy en zuster He
melrijk...
Lizzy Valesco zong tusschen de zieken,
net als Wim Kan, en Koos Koen had een suc
ces, dat men waarlijk ongeëvenaard kan noe
men. Maar dat verdiende hij ook. Johnny en
Jones, benevens Wouter Denys hadden een
evenredig aandeel in het algemeen succes en
het was kwart voor zeven eer men het wist.
Maar toen hadden de zieken dan ook ge
lachen, zooals ze waarschijnlijk in tijden niet
gelachen hadden. Hun gezicht kwam al dien
tijd niet uit de plooi, hetgeen gezien zooveel
lach-vitaminen niet verwonderlijk is.
Nadat het laatste applaus verstorven
was, kleedden de artisten zich aan. Om
kwart over 8 wachtte weer een ander
publiek in Casino.
Alvorens men echter vertrok was daar
nog een intiem samenzijn van de artisten.
Hierbij w^ren natuurlijk aanwezig de Chef
van het Hospitaal, de hoofdofficier van
gezondheid P. de Mooy, en de officier van
administratie J. C. W. Jobse, door wie
hartelijke woorden van dank gesproken
werden tot de ABC-ers.
Gedienstige zusters droegen verver-
schingen aan, die een dankbaar onthaal
vonden en die ieder voor zich getuigenis
sen waren van de excellente eigenschappen
van diegenen, die dit alles klaar gemaakt
hadden. Ook hier past dank aan het adres
van de waarnemend hoofdverpleegster,
zuster Scheurkogel en haar assistenten.
Nogmaals: een middag, die allen in het
Hospitaal nog lang zal heugen en welk
idee wellicht in de toekomst nog wel eens
voor herhaling in aanmerking komt.
Succes verzekerd!
Een dezer dagen zag, als derde publicatie der
drie Middenstandsbonden, het licht een betoog
van Professor de Quay, hoogleeraar in de be
drijfsleer aan de Katholieke Handelshooge-
school te Tilburg, getiteld „De Bescherming van
het zelfstandig Kleinbedrijf in den detailhan
del".
Evenals in de beide vorige, wordt in deze pu
blicatie de vraag behandeld of de zelfstandige
kleinbedrijven in den detailhandel beschermd
boeten worden tegen de overheerschende
hiachtspositie van de grootbedrijven.
Daarom per E50""
(Auto- en Bootdienstcn)
Zaterdagmiddag, te half vijf, zijn een
15-tal Nieuwediepers op de „Tarakan"
van de Stoomvaart-Maatschappij „Ne
derland" scheep gegaan en gezien den
feilen wind, die gedurende het geheele
week-end gewaaid heeft, vermoedden
wij, dat de overtocht naar Noorwegen
wel niet op gladde zee zou plaats hebben.
Welnu, deze pessimistische verwach
ting is bewaarheid: hedenmorgen ont
vingen wij een telegram van de „Tara
kan", waarin werd medegedeeld, dat de
reis zich kenmerkte door sterken wind
en bewogen zee. Ondanks deze beide
factoren had het schip echter zijn nor
male vaart kunnen houden.
Er is waarlijk niet veel fantasie voor
noodig om te begrijpen, dat de landrotten
liet zwaar voor hun kiezen gehad zullen
hebben, de pas^pgiers met „zee-beenen"
niet te na gesproken. Misschien dat wij
in de komende dagen instaat zijn enkele
nadere bijzonderheden van den bewogen
overtocht te kunnen geven.
Kort na middernacht is de „Tarakan" in
de Hardangerf jord aangekomen, waarna
zij in den loop van dezen Maandag
ochtend voor anker ging bij het bekende
plaatsje Ulvik. Hier werden de deelne
mers, na ontbeten te hebben, ontscheept
om de ca. 24 km lange wandeling naar
Eide te maken. Om 4 uur vanmiddag
wordt de reis naar Noorwegen's grootste
fjord, de Sognefjord, vervolgd.
Vragen van dr. Feenstra Kuiper
aan het College van B. en W.
Het lid van den Raad dr. P, Feenstra Kui
per heeft zich met de volgende vragen tot
het College van B. en W. gewend:
Ondergeteekende verzoekt beleefd antwoord
op de volgende vragen:
le. Is het juist, dat reeds verscheidene
jaren gedurende de feestweek in begin Juli
de bijstand is ingeroepen van het Roode Kruis,
welke instelling dan een hulpbrigade in de
nabijheid van het kermisterrein plaatste, om
bij eventueele ongelukken eerste hulp te ver-
leenen
2e. Is het juist, dat de directeur van den
geneeskundigen dienst vele malen over deze
hulp zijn tevredenheid heeft uitgesproken?
3e. Is het waar, dat dit jaar deze hulp niet
is ingeroepen en dat bij informatie of deze
hulp wenschélijk werd geacht, geantwoord
werd, dat dit niet het geval was?
4e. Willen Burgemeseter en Wethouders de
motieven mededeelen, die, indien ten 3e be
vestigend werd beantwoord, hen deze hulp
deden afslaan
5e. Achten Burgemeester en Wethouders
het niet van groot belang, dat bij ongelukken
zooals bijvoorbeeld 1.1. Woensdagavond
eerste hulp van ter zake kundig personeel
aanwezig is?
(w. g.) dr. P. Feenstra Kuiper.
Het lid van den Raad,
Grondige voorbereiding noodig.
Gezien den twijfel, welke van marinezijde
herhaaldelijk naar voren wordt gebracht of
het wel juist is, dat de „Glenn Martin" vlieg
tuigen van het Kon. Ned. Indisch Leger ook
voor operatieve acties in den zeeoorlog zijn
bestemd, is het de moeite waard kennis te
nemen van admiraal Gladisch' artikel in het
Duitsche Marine-orgaan „Marine Rundschau*
over dit onderwerp, aldus het Hbl.
„Een moderne zeeoorlog zonder luchtstrijd
krachten is eenvoudig niet meer denkbaar",
aldus adm. Gladisch. „De vraag moet echter
gesteld worden of er in den zeeoorlog ook
plaats is voor onafhankelijke operatieve lucht
strijdkrachten (een zgn. slagluchtmacht" van
landvliegtuigen), die niet tot de marine-lucht
strijdkrachten behooren.
Tot de primaire taken van het luchtwapen
in den zeeoorlog behooren de verkenning en
vooral de verre afstandsverkenning. Dit is
echter werk voor de luchtstrijdkrachten van
de vloot. Vooropgesteld moet worden, dat
deze luchtverkenning slechts een' aanvulling
is van het werk der vloot; de mogelijkheid
van vervanging van schepen door vliegtuigen
volgt er gcenszin uit.
Deskundige luchtverkenning van een zee
gebied of open oceaan of de vijandelijke kust
strook eischt specialistische opleiding; hier
mee moet de marineluchtvaartdienst worden
belast; „operatieve" luchtstrijdkrachten ko
men voor dit werk niet in aanmerking. De
zeeofficier moet echter steeds zoeken naar
positieve mogelijkheden van „operatieve lucht
strijdkrachten" in den zeeoorlog. Boven de
open zee kunnen operatieve luchtstrijdkrach
ten binnen bereik van marinevliegtuigen is
vastgesteld. Dit vaststellen behoort tot de
taak der zeemacht d.w.z. zeestrijdkrachten èn
marinevliegtuigen. Het inzetten van vliegtui
gen tegen oorlogsschepen is echter uit tac
tische overwegingen beperkt. De mogelijkheid
van verwisseling van eigen schepen met die
van den vijand moet uitgesloten zijn, zoodat
een aanval op vijandelijke oorlogsschepen door
„operatieve luchtstrijdkrachten" (slaglucht
macht) slechts dar. in aanmerking komt, in
dien er geen vergissing mogelijk is, m.a.w. in
dien er geën eigen oorlogsschepen in de na
bijheid van 's vijands z.estriidkrachten zijn.
Vijandelijke zeertrijdkrachten, die ten anker
of in een haven liggen, dan wel nauwe vaar-
die Cebuto van U overneemt, op
Uw vacantiereizen! U ziet en geniet
veel meer en bent veel voordeeliger
uit, als U alle beslommeringen door
de perfecte Cebuto organisatie uit
de weg laat ruimen!
Uit de Cebuto Massakeus:
4 dg. Valkenburg, Ardennen en
Eifel 27.75
4 dg. Belgische Ardennen35.50
4 dg. Wupperlal 29.50
6 dg. Harzgebergte 47.
13 dg. Dolomieten 120.
13 dg. Praag-Weenen-Budapest 112.—
Inlichtingen en reisgids bij:
Reisbureau VELTHUYS, Den Helder,
tegenover Postbrug. Tel. 308.
waters passeeren, vormen een zeer gunstig
doel voor luchtstrijdkrachten. De wapens zijn:
torpedo, bom of mijn.
Aanvallen op vijandelijke steunpunten moe
ten echter, zooals alle operatieve acties
grondig worden voorbereid. Verschil met ge-'
iijksoortige operatieve opdrachten boven
land is er niet.
Ook in den handelsoorlog zullen luchtstrijd
krachten met succes kunnen optreden; de o.z.-
boot dwingt tot het convooi-systeem, doch
deze convooien bieden nu juist weer goede
doelen voor vliegtuigen. Ongetwijfeld zullen
de convooi-begeleiders sterk geschut aan
boord hebben, doch het is de vraag of dit
voldoende zal zijn om alle aanvallers van het
lijf te houden. Afdoende bescherming van
het convooi tegen luchtaanvallen zou alleen
mogelijk zijn, indien het convooi door jacht
vliegtuigen begeleid werd. In de nabijheid
van de kust zou deze bescherming zeer goed
door aan wal gestationneerde vliegtuigen
kunnen worden gegeven. Vliegtuigen kunnen
in den „handelsoorlog" met zeestrijdkrachten
samenwerken door het 'z.g. „dérouteeren" van
koopvaardijschepen.
Wel zijn er veel bezwaren tegen zelfstan
dige acties van vliegtuigen tegen handels
schepen aan te voeren, doch het is twijfel
achtig of deze bezwaren op den duur van
kracht zullen blijven. Elk strijdmiddel ter zee
heeft positieve en negatieve eigenschappen;
de positieve eigenschappen van het lucht
wapen zijn intusschen krachtig genoeg om
niet door de negatieve te niet te worden ge
daan.
De inzet van operatieve luchtstrijdkrachten
in acties boven zee als versterking van de
marineluchtstrijdkrachten, maakt echter gron
dige voorbereiding noodig. Zoo moet het per
soneel den zeedienst kennen en van de marine
afkomstig zijn; het moet geoefend zijn in het
maken van lange vluchten over zee, van de
marine-seinen op de hoogte zijn, de aanvals-
tactiek tegen oorlogsschepen kennen, de di
verse scheepstypes uit elkaar kunnen houden
en een algemeene kennis bezitten van de
zeetactiek.
Wordt aan deze voorwaarden voldaan, dan
is het zaak om de eigenschappen van opera
tieve luchtstrijdkrachten ten nutte te maken
in den zee-oorlog. Hiervoor is wederzijdsch
volledig begrip en innige samenwerking tus
schen de beide wapens noodig."
Admiraal Gladisfh eindigt zijn artikel met
de volgende regels voor de samenwerking
tusschen zeemacht en het luchtwapen:
a. Het komt minder aan op een ideale op
lossing van de organisatorische vraagstukken
dan wel op den vasten wil van marine en
luchtmacht om met elkaar de overwinning
te behalen.
b. Of de tegenstander door pantserspring-
granaten, torpedo's, bommen of mijnen, door
zeestrijdkrachten of luchteskaders vernietigd
wordt, is van secundair belang; hoofdzaak is,
dat de vijand op zijn zwakste plekken ge
troffen wordt.
c. Men moet met nieuwe wapens en de
problemen, die zij scheppen, minder letten op
de zwakheden dan op de positieve mogelijk
heden, die zij belichamen.
d. Hoe veelzijdiger de strijdmiddelen en oor
logsmethodes zijn, des te moeilijker wordt
het voor den tegenstander zich te verdedigen
en terug te slaan. De verrassing is niet alleen
een tactisch, doch ook een „operatief" wa
pen.
e. De nauwe strategische, operatieve en
tactische samenwerking tusschen oorlogs
marine e nluchtwapen dwingt de eskader
commandanten en stafofficieren kennis te
hebben van de strategische, operatieve en
tactische eischen van het luchtwapen.
Het is dus niet voldoende alleen kennis te
hebben van de mogelijkheden van zeestrijd
krachten.
Gevonden en Verloren voorwerpen
A.s. Vrijdag 14 Juli zal de Gymnastiekver.
„O.K.K." een groote openlucht-demonstratie
geven te 7.20 uur op het Helder-terrein, waar
aan zullen medewerken 8 afdeelingen jongens-
en meisjes-adspiranten en de dames- en hee-
ren-afdeeling, pl.m. 350 medewerkenden.
Om pl.m. 7 uur vertrekt men vanaf het
gymnastieklokaal Weezenstraat, voorafgegaan
door de Muziekver. „Winnubst".
De begeleiding der oefeningen wordt ver
zorgd door de H.R.C.O.
Voorverkoop van kaarten van Dinsdag af
Sigarenmagazijn Jellema. Sluisdijkstraat 42.
Zie voorts de advertentie in dit blad.
VERLOKEN:
2 beursjes met inhoud; 2 vulpennen; 3 por-
temonnaies met inhoud; 3 rijwielbelasting-
merk; 1 gouden polshorloge; 1 horloge, ver
chroomd; 1 doublé horloge met dito bandje;
1 gouden schakelarmband; 1 zilveren arm
bandje met wit steentje; 1 gouden ring; 1
damestasch met inhoud; 1 autoped, blauw,
op luchtbanden; 1 groot mes; 1 beurs met
inhoud; 1 rijbewijs.
GEVONDEN:
6 rijwielbelastingmerken; 1 ring met sleu
tels; 1 étui met schrijfbehoeften; 1 onder
van een ledikant; 1 naaf dop V 8; 1 zilveren
polshorloge; 1 paar donker beige handschoe
nen; 1 driewielig fietsje; 1 polshorloge met
doublé armband; 3 portemonnaies met in
houd; 1 autoped op luchtbanden; 1 koperen
gewicht; 2 vulpennen; 1 zakmes.
Met een door den commandant der Marine
te Willemsoord te bepalen datum, is de luite
nant ter zee der le kl. L. Stroband belast met
de betrekking van le officier bij de Marine
kazerne te Amsterdam en is de luitenant ter
zee der le kl. A. N. Schrakamp onder eervolle
ontheffing van die betrekking, geplaatst aan
boord van Hr. Ms. „Tromp".
BEGRAFENIS P. A. BIK.
Op de algemeene begraafplaats te Voorburg
is onder groote belangstelling ter aarde besteld
het stoffelijk overschot van den gep. kapitein
ter zee P. A. Bik.
Op de begraafplaats gaven van hun belang
stelling o.a. blijk gep. schout-bij-nacht J. W.
F. J. de Wal, gep. kapt.-luitenant ter zee R.
P. C. Spengler, gep. vice-admiraal C. L. van
Buuren, gep. kapitein ter zee A. Vos, H. J.
Boldingh, J. H. v. Barneveld, mr. J. E. Eerd-
man, mr. R. A. le Rütte, notaris H. J. de Haan
te Hilversum, E. H. de Nys Bik, oud-resident;
T. E. de Nys Bik, majoor bij den motordienst;
J. Butin Bik, kapitein der infanterie, en vele
anderen.
Aan de groeve werd niet gesproken. Nadat
de aanwezigen bloemen in het graf hadden ge
strooid, dankte een familielid voor de betoonde
belangstelling.
Vele bloemstukken dekten de baar.
De einduitslagen der serie periodieke zei
wedstrijden, gehouden van 19 Mei tot en met
Juli te Nieuwediep, luiden als volgt:
Wedstrijden Fantasiesloepen.
lste pr. Matroos 1ste kl. B. S. de Vries met
67 punten.
2e pr. Opperschipper H. J. Steyn (van
„Schorpioen") 64 punten.
Troostprijs: Schipper W. M. Oosterhof met
1' punten.
Wedstrjjd Modelsloepen.
lste prijs Bootsman J. Luiting (van Kon.
Instituut) met 112 punten.
2e prijs Luitenant ter zee 2e kl. S. C. Rit-'
sema van Eek met 85 pnt.
3e prijs Schipper W. L. Osendarp met 85
punten.
4e prijs Matroos lste kl. K. J. Beun met
78 punten.
Troostprijs: Luitenant ter zee 2e kl. S. L.
de Jong.
Als slot van de sportweek in Haarlem von
den Zaterdagavond de Boschloopen plaats
dwars door den Hout. Van de Kon. Marine
waren door „Zeemacht" enkele loopers uitge
zonden, die, loopende in de D-klasse, een vrij
goed resultaat wisten te hoeken.
De baan was ruim 800 meter lang en liep
in een groot ovaal door de boschrijke deelen
van den Hout ten Zuiden van het Hertenkamp.
Voor een snelloop met weinig deelnemers was
het een ideaal parcours, maar voor een aantal
deelnemers als in de D-klasse absoluut onvol
doende.
De A- en B-klasse liepen samen en er ver
schenen acht loopers aan den start. Dezen
moesten het parcours vijf maal afleggen en
als eerste kwam over de eindstreep de be
kende athleet W. J. Bakker van A.A.C. te Am
sterdam, in den tijd van 12 minuten en 18 se
conden. De C-klasse, welke hierna van meet
vertrok, bevatte 24 deelnemers, welke de baan
viermaal moesten loopen, samen ongeveer
3250 meter. Eerste was Hermens uit Haarlem
in 10 min. 30 sec., tweede was Alkmaar in 10
min. 46 sec. en derde was Coster in 10 min.
55 sec.
De D-klasse telde 83 deelnemers. Dezen
moesten vertrekken, niet meer dan een breed
onder bevonden zich vijf loopers van „Zee
macht". Het smalle pad, waarop de loopers
meosten vertrekken, niet meer dan een breed
fietspad, was veel te smal voor een zoo tal
rijke deelname. 83 Loopers stormden in een
kluwen vanaf de startlijn en reeds dadelijk
had er een groote valpartij plaats. De zich
hierbij bevindende athleten waren dus al bij
voorbaat uitgeschakeld, want er werd door de
koploopers direct een hoog tempo ingezet om
den gevaarlijken grooten troep te dunnen. De
deelnemers der Kon. Marine, die niet in de val
partij betrokken waren geweest, zagen wij bij
iedere ronde in het hoofdpeleton voorbij komen.
Langzamerhand werd alles uit elkaar getrok
ken door enkele koploopers en de tijd per
ronde kwam die van A- en B-klasse nabij. Als
eerste arriveerde Jordens (Haarlem) met den
uitstekenden tijd van 10 min. 49 sec., op den
voet gevolgd door Stolen, eveneens van Haar
lem, in 10 min. 50 sec. Derde was de vliegtuig
maker Retz, die in den eindsprint iets was af
gezakt, zijn tijd was 10 min. 54 sec. Nog vielen
de Marinemenschen in de prijzen: Ziekenver
pleger De Jong, die als achtste binnen kwam,
doordat hij in de laatste bocht kwam te vallen,
vliegtuigmaker Dijkema was 12e en zieken
verpleger Van den Brink 14e.
DAMES KAPPER HEEREN
Stakmanbossestr. 65 Tel. 514
Hoe druk het was.
Vanavond zullen Prins Hendriklaan, Stations
plein en Helden-der-Zeeplein hun normale
aanzien herkregen hebben; massa's verkreu
keld papier getuigen dat er een feest is ge
vierd.
Gisteren een stad vol drukte en verkeer,
vol uitbundige vroolijkheid, vandaag weer het
ingetogen Nieuwediep; de rust is weergekeerd.
Zondagavond het slot van de feestweek.
Pluvius stond op het punt de feestvreugde
met een stortbad te bederven, maar tenslotte
heeft hij zich bedacht en het bij enkele waar
schuwende druppels gelaten.
De wind poogde al evenzeer den mensch
thuis te houden, maar dat gelukte niet
Razender dan ooit draaiden de auto's, de U-
booten, de zweefmolen, het was drukker dan
op één van de andere dagen. Er waren er
natuurlijk wel, die „blut" waren; meer dan
één had geen „rooie cent" meer, maar daar
om was de pret er nog niet minder om. In
tegendeel!
Tot half twaalf was de drukte intens; er
heerschte een opgewonden stemming.
De autotjes werden bestormd, om den
zweefmolen stonden tientallen gegadigden
klaar om toe te snellen, zoodra de molen stil
zou staan; menig oudere voelde zich jong, of
meende voor jong te kunnen doorgaan;
menige „gezette" dame wrong zich in de
nauwe bak van een autotje, en laveerde met
verheerlijkt gezicht tusschen de draaiende
baby-wagens door; poffertjes-, nougat- en
oliebollenkramen vonden aftrek van hun waar.
Tegen half twaalf begon de drukte op de
eigenlijke kermis te luwen: jongelui, bang voor
een standje, van thuis, en omdat de bodem van
den buidel was te zien, dropen fl, ook was de
gedachte: „Morgen wacht het werk", voor
menigeen een aansporing dit feestterrein, zij
het met tegenzin, te verlaten.
De café's echter, zoowel nabij de kermis, op
het Koningsplein als in de binnenstad, stroom
den vol, deden goede zaken.
Onafgebroken reden de „aapjeskoetsiers" af
en aan: door heel de stad rinkelden de bellen
der paarden en kletterden de hoeven. Over heel
de stad woei de wind in flarden het rumoer en
gejoel en de daverende muziek, de hemel weer
kaatste in rossen gloed, het licht van duizenden
lampen.
Tot diep in den nacht vierde een deel van Den
Helder's „uitgaande wereld" haar kermisfeest
in Casino en in Musis Sacrum.
En numet één slag zijn de tierelierende
piramenten verdwenen, de draaiorgels, die
menig huismoeder tot wanhoop brachten, om
dat „er nu al weer een kwam, maar die toch
wel leuk waren", de zwervende harmonica
spelers, die zoo valsch speelden, de antieke aap
jes-koetsen, die plotseling opgedoken waren
als een aardige verrassing voor het uitgaand
publiek...... dat alles is weer voorbij.
Tot de eerste week in Juli 1940!
Gedurende het middaguur.
De Noorsche mijnenlegger zal, naar wij
vernemen, gedurende, het middaguur, heden
middag tusschen half een en half twee de
haven van Nieuwediep weder verlaten.
MET EEN VRACHTWAGEN OP STAP.
Een stel kleine vlegels is Zaterdagmiddag
met een vrachtwagen aan het rijden gegaan.
De lantaarn in de Vlootstraat weerstond een
aanrijding niet, 'zoodat kop en glazen mantel
vernield, werden.
In de Stakmanbosschestraat kwam een
bewoner van de Brouwerstraat, die in ge
noemde straat geheel rechts reed, in aanva
ring met een wielrijder, die aan den ver
keerden kant van den weg zich voortb<Avoog.
Eerstgenoemde kwam van een en ander aan
gifte doen op het Hoofdbureau.
BACCHTJS BELEEFT EEN GOEDEN TIJD.
Een tweetal personen werden wegens open
bare dronkenschap ter ontnuchtering opge
borgen. Een van' hen, had zich even te voren
schuldig gemaakt aan vernieling van een
winkelruit in de Koningstraat.
Zeer opgewonden arriveerde Zondagnacht,
begeleid door een politie-agent op het bureau
een persoon, die wel even te diep in het
glaasje gekeken had. Hij wilde niet meer
met zijn vrouw mee, die naar hij zij, door
anderen was lastig gevallen. Daar hij niet
naar raad wilde luisteren, werd hij opge
bracht en na enkele uren rust naar huis ge
stuurd.
Nog een persoon werd wegens openbare
dronkenschap aangehouden, ditmaal aan den
Singel.
ft*
BIOSCOPEN:
MaltoSpoorstraat half 8:
„De Citadel".
Tivoli-theaterSpoorstraat, half 8:
„Kentucky" en „Kom je ook op de races"
FVitte-BioscoopKoningstraat, half 8:
„Jongensstad".
Opgenomen om uur hedenmorgen.
Barometerstand Den Helder
160.3
Temjieratuur lucht
14.8
Maximum temu. lucht
18.0
Wind: irchting N.W.
kracht: 5
Temperatuur zeewater
16.8
Licht op
9 u. 52