dagblad voor den helder en-hollands noorderkwartier Is er sprake van Scheepswrakken Motie van wantrouwen der Katholieken J Onderzoek naar gezonken In Noordzee en Waddenzee Vliegtuig van een half millioen dollar KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER, TELEFOON 50 (2 LIJNEN) v Het Zakenkabinet Colijn zal vrij zeker heden zijn ontslag aanbieden „Nederland dicht bij gedwongen arbeidsdienst'' Postduiven „aangeschoten" Klink oogst lauweren te Nijmegen Dit nummer bevat 8 pagina's WEERBERICHT alt Chineesche aanvallen in Sjansi Zal men de wrakken laten springen? Belangrijk werk van Waterstaat HE LDERSCHE COURANT V R IJ D A G 28 JULI 1939 67e JAARG. No. 8680 DOOR DE VOLKSVERTEGENWOORDI GING MET GROOTE STEMMENMEER- DERHEID AANGENOMEN. Nadat in dc zitting van de Tweede Kamer het nieuwe Kabinet verschillende scherpe aanvallen had moeten ver- duien en Minister-President Colijn zijn standpunt had uit eengezet, heeft dc fractieleider der Roomsch-Katholieken t en motie van wantrouwen ingediend van den volgenden inhoud: De Kamer, overwegende dat do kabinetsformatie niet geleid heeft tot het optreden van een kabinet, dat de noo- dige waarborgen biedt, voor een deugdelijke behartiging van het landsbelang in gemeen overleg met de Staten- Generaal, keurt het optreden van dit Kabinet af, en gaat over tot de orde van den dag. Deze motie werd met 55 tegen 27 stemmen aange nomen. Voor dc Katholieken, Vrijzinnig-Democraten, Sociaal- Democraten, Communisten en de Chr. Democraten. Tegen de Anti-Revolutionnaircn, Clir.-Historischen, Li beralen, Nationaal-Socialisten en Staatkundig-Gerefor meerden. De zitting Is verdaagd tot hedenmiddag één uur. Direct na afloop der vergadering hebben, aldus liet Hsbl., de leden van het vijfde kabinet Colijn in het Tweede Kamergebouw vergaderd. Blijkbaar is besloten, dat heden het kabinet H.M. dc Koningin zijn ontslag zal aanbieden. Zoodra dit is geschied, is de nieuwe kabinetscrisis een vol dongen feit. a ZEER VELE TWEEDE KAMERLEDEN PROTESTEEREN ERNSTIG TEGEN KOSTBARE BESTRIJDINGSMETHODE. Het thans verschenen Tweede Ka merverslag over dc door ex-minis ter Romme voorgestelde maatregelen ter bestrijding der jeugdwerkloos heid, waarvoor door hem ruim een half millioen gulden werd aange vraagd, illustreert duidelijk de ge beurtenissen, welke iji de afgeloo- pen dagen in ons parlement hebben plaats gegrepen. Een groot deel der Kamer spreekt zich n.1. in streng af keurenden zin uit over Het kostbare systeem van werkloosheidsbestrij ding, dat de afgetreden regeering wil volgen, terwijl verscheidene le den het met de methode-Romme ge- heël eens zijn. Welk verband bestaat er, zoo vragen ver schillende leden zich af, tusschen de thans voorgestelde voorzieningen en dc plannen van den minister lot verhooging i an den leertijd voor de toelating tot ondernemmgs- arbeid? Het komt hun voor, dat aan zoo Si'ootc bedragen, als thans worden aange vraagd, alleen dan behoefte kan bestaan, in dien deze verdere plannen van den ministei uitvoering komen Dit vooruitloopen op l'lanncn, welke nog ter goedkeuring aan de S'aten-Generaal moeten worden voorgelegd, arhtcn deze leden onjuist. Verscheidene andere leden achten het onbegrijpelijk, dat de minister eenerzijds maatregelen voorstelt om de gevolgen van de werkloosheid onder de jeugd op te vangen en anderzijds plannen beraamt om een groot aantal jeugdige personen het verrichten van arbeid op onderne mingen onmogelijk te maken, voois hands hebben zij tegen deze plannen overwegend bezwaar. Weer andere leden vinden liet denkbeeld on) jonge jongens en meisjes uit onderne mingen te weren, sympathiek, Waar ligt de waarheid? Van verschillende zijden betoogt, men, dat udkc grootsche plannen als dc minister tm mtvoering wil brengen, niet noodig zijn. 's nog wel van eigenlijke jeugdwerkloos heid sprake? itekcr niet voor dc jongens van li tot 21 jaar! Onder de meisjes heerscht bovendien nog minder werkloosheid dan onder de jon gens. Vele leden dringen op een nauw keurig onderzoek naar de omvang der jeugdwerkloosheid aan. Volgens anderen bestaat de jeugdwerkloos heid in die mate, dat krachtige maat regelen als door den minister voor gesteld inderdaad noodig zijn. Weer andere leden vreezen, dat dóór een le ver gaande bemoeiing van den minister dc vrijheid der ouders ook bij de keuze van een kamp in gevaar zou komen en de om vang der plannen te groot is. 't Kost te veel. Zeer velen meenen, dat de plan nen van den minister met betrek king tot kampwerk, cursussen, cen trale werkplaatsen, jeugdregistratie en werkobjecten buitensporig hooge uitgaven vorderen. In de laatste ja ren zijn de uitgaven voor cultureele doeleinden ontzaglijk gestegen. Thans wil de minister deze uitga ven, waarvoor reeds 3 millioen is uitgetrokken, andermaal verhoogen en wel met f 5,275,000,voor de res- teerende maanden van het jaar 1939. Voor 1940 mag dus gerekend worden op een verhooging, welke ongeveer tweemaal zooveel bedraagt dus rond 10 millioen. Sommige leden vreezen, dat dc hicrbo\ cn aangeduide plannen van den minister in de toekomst nog verdere uitbreiding zullen on dergaan, zoodat ook het bedrag van 10 mil lioen niet voldoende zal blijken. Vele leden vragen, hoe deze uitgaven zou den moeten worden gedekt. Welken weg wil de regeering kiezen: -dien van bezuiniging op andere uitgaven of dien van belasting- verzwaring? Naar het oordeel van dc leden, hier aan het woord, past dit vooislel niet in het kader van het algemeen Regeerings- beleid. Verscheidene leden achten dc voor- gestolde uitgaven noodzakelijk en gelet op het aantal jeugdige werk- loozen niet te hoog. De sociale jeugddienst. Vele leden zijn niet overtuigd van de noodzakelijkheid van de oprichting van den Socialen Jeugddienst met niet minder dan 150 agentschappen. Pro en contra boekje. staat-van-dienst- Tegen het voorstel tot invoering van een staat-v an-dienst-boekje opperen vele leden dezelfde bezwaren, welke bij hen ook be stonden tegen het voorstel tot wijziging en verhooging van het elfde hoofdstuk der rijksbegrooting voor 1039, te weten: dat de werkloosheid onder de jongens niet een zoo danigen omvang heeft, dat de voorgestelde ingrijpende en kostbare maatregelen nood zakelijk zijn; dat de kosten van deze maat regelen onevenredig boog zullen zijn. Ook afgezien van deze bewaren vindt het onderhavige voorstel bij vele leden een on gunstig onthaal. Hun voornaamste bezwaar geldt het dwingende karakter van het onderhavige voorstel. Dit systeem van „drang" brengt Nederland zeer dicht bij den gedwongen arbeids dienst, zooals onze Oosterburen dien kennen. Een dergelijk stelsel moge in een autoritair bewind pas sen, voor het Nedcrlandsche volk deugt hot niet. Indien maatregelen tot bestrijding van de jeugdwerkloosheid inderdaad noodzakelijk zijn, kan men dan, aldus vragen verscheide ne leden, geen betere wegen inslaan dan den thans voorgestelde weg? Zou het niet veeleer aanbeveling verdienen bijslag op het loon te geven aan die werkgevers, die bereid zijn om jonge arbeiders te werk te stellen? Maatregelen als die, welke de mi nister voorstelt, verzachten de gevolgen van dc jeugdwerkloosheid, maar tasten den haard van het kwaad niet aan. Verscheidene leden kunnen zich met het voorstel tot invoering van een staat-van- dienst-boekje vereenigen. Toch verklaren zij nadrukkelijk, dat de drang niet in dwang zal mogen ontaarden. Dc zeggenschap der ouders en de vrijheid der volwassen jeugdige personen moeten geëerbiedigd worden. Minister van Justitie dringt op betere bescherming aan. De minister van Justitie brengt in het Alg. Politieblad ter kennis van Rijks- en gemeentepolitie, dat de Federatie van Ne dcrlandsche Postduivcnbondcn zich schrif telijk tot hem heeft gericht met een klacht over veelvuldig aanschieten en dooden van postduiven en een verzoek om ter bescher ming dezer ook voor de landsverdediging nuttige dieren maatregelen te willen tref fen. Een ingesteld onderzoek heeft uitgewezen, dat in sommige landstreken het bovenbe doelde euvel inderdaad veelvuldig voor komt. De minister richt mitsdien tot de rijks- en gemeentepolitie het verzoek dc noo dig aandacht ter zake te willen besteden en er speciaal op toe te zien, dat door de hou ders geen misbruik wordt gemaakt van de machtigingen tot het voorhanden hebben van een vuurwapen ter verdediging van huis of erf of van vergunningen tot het doo den van schade toebrengende vogels. Hij verslaat Pijnenburg en Slaats. HELDERSCHE VIERDAA.GSCHE LOOPERS HULDIGEN DEN KAM PIOEN. Op de wielerbaan „Grocncwoud" hebben gisteravond Klink, de Nedcrlandsche kam pioen-achtervolging en het Amslerdamschc koppel Zwartepoortevan der Voort succes behaald. In den achtervolgingswedstrijd won Klink van Pijnenburg en van Slaats. En in de fi nale versloeg hij Savclsberg niet 15 meter voorsprong Klink werd gehuldigd door deel nemers van de vierdaagsche uit Den Hel der. In de sprint werd Pellenaers voor Wals en Van der Voort winnaar. In de hoofdklassementenrace van 250 ron den. over 55 Km. werd zoo fel gestreden, dat vier klassementen niet gehouden kon den worden. Ten slotte won het Amster- damsche koppel ZwartepoorteVan der Voort. Met 10 punten toonde het zich de meerdere van de koppels van Schijndel— van den Broek, Mals—Pellenaars en Pij nenburgSlaats. Dc Belgische koppels kwamen niet voor prijzen in aanmerking. De Douplas D.C. 4 op de United Air Lines. Het. Hsb. verneemt, dat W. A. Paüerson, directeur van Uniled Air Lines, het voor nemen te kennen heeft gegeven van zijn maatschappij om over te gaan tot de be stelling van zes 42-pcrsoons Douglas DC 4 vliegtuigen tegen den prijs van 500.000 dol lar per stuk. United zal de DC 4's gebruiken op haar nachtdienst van kust tot kust, waar zij de Douglas DC 3 slaapvliegtuigen zullen ver vangen. Als nachtvlicgtuig zal de DC 4 in gericht worden voor het vervoer van 32 passagiers. I-Ict vervoer over Unitcd's lijn van kust tot kust bedraagt dit jaar 32% meer dan in 1938 en daarom verwacht men, dat er in 1911 voldoende vraag naar passa ge zal zijn om het in dienst steilcn van vliegtuigen met de, capaciteit van de DC 4 te rechtvaardigen. Voordat United het contract met Douglas afsluit, eischt zij echter verschillende vcn- anderingen in de specificatie van het serie toestel De voornaamste afwijking van het prototype zal zijn, dat de DC 4's voor Uni- ied voorzien moeten worden van een z.g. DE BILT SEINT: Verwachting: voor hét geheele land: meest zwakke, later tot matig toenemende Wes telijke tot Zuidelijke wind, helder tot licht of half be wolkt, later vooral in het Westen toenemende bewol king, aanvankelijk droog weer, in het Weslen later cenige kans op regen, warm. drukcabino voor het verkeer op zeer groote hoogte. Het scrieloostel zal een totaalgewicht heb ben van 31.22? kg., terwijl de snelheden zul len zijn: maximum 381 km. per uur, kruis snelheid op 74% van het motorvermogen 338 km. per uur. Het serietoestel, dus de DC 4 zooals Dou glas die straks op de markt wil brengen, zal zeker geen half millioen kosten; de prijs daarvan zal in Hollandsch geld liggen tusschen de 6 en 8 ton. Regen belet de Japansche operatics Blijkens te Tsjoenkin van het front ont vangen berichten hebben de Chineesche troepen op 25 Juli Yangstjeng, ten westen van de fivior Tsin in Zuidoost Sjansi, her overd, waar de Japansche strijdkrachten probccren de Chineezen in dc bergen bijeen te drijven. Hoewel de Japanneezcn Kauping en Tsint- sjeng, de twee belangrijkste steden in Zuid oost Sjansi, hebben bezet, zijn de Chinee sche militaire deskundigen van meening, dat dc Japansche actie in de naaste toekomst moet falen, daar vele steden door de Chinee zen zijn heroverd, waardoor de voornaamste verbindingen zijn afgesneden. Hevige regens liedroigcn Noord-China. De Japansche militaire operatics zijn reeds tot staan gebracht ten gevolge van rampspoe dige overstroomingen. Van dn vier uit Pei- ping gaande spoorwegverbindingen is al leen op de lijn naar Moekdcn verkeer mo gelijk De andere lijnen staan op verschei den plaatsen blank. DEZE WEEK GEDOKEN NAAR TUSCAR, MENJA EN KöNIG WILHELM. Langs dc Nedcrlandsche kust lig gen tientallen, waarschijnlijk zelfs honderden wrakken. De overblijfselen van schepen, die in den loop der eeuwen óf door stor men ten ondergang gedoemd wer den, óf hij zeeslagen in de diepte verzonken. Het grootste aantal vindt men echter in het noorden des lands. In liet deel der Noordzee, ongeveer begrensd door Huisduinicn en dc eilanden ten Noorden Schiermonni koog en Rottumeroog. Dc gehcclc streek bij de waddeneilanden vormt het beruchte schepenkerkhof, waar bij dan als een der gevaarlijkste plaatsen voorts nog genoemd moet worden de Razende Bol en Panne- koek. Op al deze plaatsen zijn in den loop der jaren tallooze schepen ten ondergegaan cn het zijn goeddeels bekende namen die dc wrakken be zitten, Einde van de rust. Nooit heeft iemand zich om deze oude wrakken bekommerd. Ze lagen er cn ze ble ven er liggen. Bij de voor dc scheepvaart ge vaarlijkste legde men een boei neer als waarschuwing. Naar een enkel wrak werd gedoken. O.a. naar de Lutine... Er is thans echter een wreed einde geko men aan dc rust der wrakken op dit deel van den zeebodem. Menschen zijn afgedaald in de groene diepten van dc zee en wandel den over dc restanten van oude galjoenen en modernere stoomschepen. Wat men nim mer verwacht had gebeurde thans: dc ro mantische rust van de verzonken vloot op het schepenkerkhof werd verstoord en de mogelijkheid is groot dat die rust binnen af zienbare» tijd O]) nog heviger wijze verstoord zal worden. Wrakken gevaar voor de scheep vaart. Wat is namelijk het geval. De wrakken op den bodem der zee vormen uiteraard een voortdurend gevaar voor de scheepvaart En met name voor dc vaa-t van dc schepen der Noord- cn Zuidhollandsche Red dingmaatschappij, die niet te varen plegen over dc afgebakende declcn der zee, doch die in geval van hulp- brenging recht op hun doel af gaan. En het is voor deze schepen oen groot gevaar in dc omgeving dei- wrakken tc moeten navigeeren. Door het bestuur van dc Bedding maatschappij werd dit terecht ingc- zien en cenigcn tijd geleden heeft deze instantie zicli gewend tot Wa terstaat, met het verzoek of er geen maatregelen genomen zouden kun nen worden tot opruiming van dc wrakken langs dc kust. Naar den bodem der zee. Het blijkt dat men inderdaad dc noodza kelijkheid van een onderzoek heeft ingezien. Gedurende de maand Juli is tenminste het bekende bergingsvaartuig „Texelu van rcc- dcrij Doeksen te Terschelling dag-in, dag- uit bezig geweest met deze werkzaamheden. De leiding van dit onderzoek be rust hij ccnigc ambtenaren van Wa terstaat. Voor do Noordelijke zeega ten was dat dc technisch ambtenaar Visser van Terschelling, en voor het zuidelijke rayon de technisch ambte naren C. H. Heuler en A. van Hoepen te Den Helder. Aan boord van het schip bevonden zich een tweetal duikers, waarvan er één steeds de duikerwerkzaamheden verrichtte, terwijl de ander als reservekracht en eventueel as sistent bij onverhoopte tegenslag bij de hand bleef. Tegenslag heeft men echter in geen enkel opzicht ondervonden. Het weer werkte bij zonder mede en rustig kon de duiker zijn werk op den bodem der zee tusschen de wrakken verrichten. Niet zonder gevaar I-Ict bleek daarbij dat het grootste deel daarvan in nog vrij gave condi tie was, hoewel anderzijds dc natuur krachten hun werk grondig gedaan hadden. Nu eens bleek' oen wrak ge heel opengebarsten te zijn, dan weel was dat op dc meest fantastische ma nieren gekraakt en gebarsten. Zooals zich denken laat was dit duiker- karwei niet van gevaar ontbloot, zoodat er zeer veel van de ervaring van den Terschel- linger duiker geverg werd. De opdracht luidde dc juiste plaats'te bepalen, het hoog ste punt van het wrak aan te geven en een beschrijving tc geven van den toestand waarin dit zich bevond. Voorts de hoogte van het water ie bepalen, dat zicli boven het wrak bevond. Deze week, Dinsdag en Woensdag, heeft men het werk beëindigd. Het was een „finale in majeur", gezien het feit dat een drietal vermaarde wrakken „gemeten" werden. Het wa ren namelijk de „Mcnja", de „Tus- car" cn de „König Wilhelm". De „König Wilhelm" ligt zooals men weet even ten zuiden van Huisduinen aan het strand, de „Tuscar" op den Noorderhaaks cn dc „Mcnja", waarvan de ondergang nog betrekkelijk frisch in de herinnering ligt, op de beruchte Kcizersbult, ten noorden van het Westgat. Speciaal bij dit laaiste werk werd men ge holpen door uitermate helder water, waar bij men vanuit de boot bijna dc werkzaam heden van den duiker kon volgen in dc diepte. Worden de wrakken opgeblazen? De resultaten van dit onderzoek worden thans verzameld en in een rapport samengevat, hetwelk naar liet Departement verzonden wordt. De uitslag daarvan zal bepalen of, cn op welke wijze, de wrakken opge ruimd zullen worden. Er worden twee mogelijkheden genoemd. De eerste is dat men den gewonen weg volgt en dat aan een in dit bijzondere werk doorkneed bergingsbedrijf opdracht verstrekt wordt tot opblazen van dc schepen. Men noemt in dit verband echter ook de Marine, die op het gebied van wegruimen van hindernissen even eens over een behoorlijke ervaring beschikt. Te zijner tijd zullen wij echter wel vernemen op welke wijze dc laatste overblijfselen van de wrakken op liet schepenkerkhof voorgoed aan de vernietiging prijsgegeven zullen wor den.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 1