Nog steeds een sluier over
de vlootuitbreiding
1
12
>H
ENORM
STIJGT
de wereld
IN SMAAK!
UUetïennm
Postvluchfen op Indië
m_ weinig
woorden
11
Het Kabinet afgetreden
Spaansch goud gaat terug
Wegreuzen nemen rust
Jan Strijbos liep drie
dagen over gletschers
Amphibie-vliegbooten op
de K.N I.LM. lijn
l
Tweede Kamer
Centraal vliegveld
waarschijnlijk in N.-Brabant
Praat niet over dictatoren!
Daladier houdt de
touwtjes nog in handen
i'ir
TECHNISCHE COMMISSIE ECHTER SPOE
DIG GEREED MET HAAR STUDIE.
De Tweede Kamer kwam gisteren
te half twee bijeen.
De voorzitter doet mededeeling
van het binnenkomen van een me
dedeeling, dat de ministers onthef
fing uit hun ambt hebben verzocht.
De Regeering verzoekt de Kamer de
agenda af te handelen, ook de in
de afdeelingen behandelde stukken,
behalve het wetsontwerp onteigening
van perceelen etc. in Kollum.
Aangenomen wordt een aantal bekrach
tigingen van contingenteeringen en verschil
lende wetsontwerpen.
Aan de ordeis daarna de suppletoire be
grooting van Defensie voor 1939, waarbij
f 33 millioen zijn aangevraagd.
De heer Amelink (a.r.) begon met aan te
dringen op vervaardiging in het binnenland
van legermateriaal. De kostwinnersvergoe
ding acht spr. te laag en hij bepleit een be
tere regeling.
De heer Tilanus (c.h.) dringt opnieuw
aan op uiterste zuinigheid.
Verschillende onderdeelen zijn reeds uit
gevoerd voordat de bcgrootingsposten te
voren waren aangevraagd. Toch konden de
ze uitgaven grootendeels voorzien zijn en
op de gewone begrooting van 1939 zijn ge
bracht.
Spr. meent, dat het ernstige plicht is van
de regeering te zorgen, dat er wordt nage
gaan, of er voldoende controle is op de werk
loozen. Er zijn er immers 6000, die plotse
ling werk vonden, toen zij voor oproeping
in aanmerking kwamen.
Vervolgens maakt spr. aanmerking op de
wijze, waarop de regeering over het cre-
diet van 100 millioen heeft beschikt.
Landbouwers gedupeerd?
De heer Weitkamp (c.h.) noemt de
schadevergoeding aan de kleine zelfstan-
gen onvoldoende. Op het platteland, waar
hulpkrachten moeilijk te krijgen zijn, wor
den de landbouwers, dié opgeroepen worden
.gedupeerd en krijgen slechts lage schade
vergoeding.
De heer Ruys de Beerenbrouck (r.k.) ge
looft niet, dat de minister, met zijn finan-
cieele denkinrichting, te veel gelden zal
aanvragen. Het gaat hier niet om ongecon
troleerde uitgaven van lagere commandan
ten. maar om goed-gefundeerde plannen,
welke de Kamer behoort te voteeren.
De regeering moge met de uitwerking
van haar vlootplannen niet te lang aarze
len. De situatie in Azië is daarvoor te ge
vaarlijk.
De.heer Roestam Effendi (coiam.) pleit
voor proletariseering van de weermacht
en voor betere verzorging van het perso
neel.
De heer van Sleen (s.d.) vraag verbete
ring van de kostwinnersvergoeding.
De tractementsregeling van de korporaals
en de minderen dient gewijzigd te worden,
d.w.z. verhoogd.
De heer Van Poll (r.k.) meent, dat aan
de Nederlandsche industrie zooveel mogelijk
opdrachten moeten worden verstrekt. Het
contact tusschen de marine en de industrie
is beter dan van het leger.
Verschillende sprekers dringen aan op
spoedige oplossing van de vliegveldkwestie.
De minister aan het woord.
De minister van Defensie betoogt, dat
met het Nederlandsche bedrijfsleven door
het regeeringscommissariaat dagelijks con
tact wordt gehouden. Alles wat in Neder
land kan worden gemaakt, zal er worden
gemaakt.
In al die jaren zijn slechts 21 vliegtuigen
in het buitenland besteld. Toch een bewijs,
dat ook de landmacht met de industrie
kon samenwerken.
Indien echter in het buitenland zooveel
modernere typen verkrijgbaar zijn, moet
men wel aan de fabrieken eischen gaan
stellen. Het risico moet daarbij aan het
bedrijfsleven blijven.
Zoo lang geen beslissing over een
centraal vliegveld is genomen, kan
Rotterdam Waalhaven niet prijs ge
ven. Het bouwen van hangars op
Waalhaven is door Rotterdam ge
weigerd. Spr. kan op Waalhaven
dus niet rekenen. Daarom is naar
een ander vlegveld uitgezien.
Het zoeken van een vliegveld is
met succes bekroond en het vlieg
veld zal waarschijnlijk hij Verhoven
(bij Gilze, N.-B.) komen.
Dit vliegveld zal waarschijnlijk goedkoo-
per zijn dan de oplossing die met Waalha
ven zou worden verkregen.
De kostwinnersvergoeding wordt in me
de werking met de gemeentebesturen vast
gesteld naar een bepaald, stelsel van formu
les. In de gemaakte opmerkingen zijn er
elementen, die de overweging waard zijn.
Bij sprekers aanwijzingen over het ge
ven van verloven heeft hij steeds aller
eerst gedacht aan de kleine zelfstandigen.
Het uitkeeren van de volledige vroegere
inkomsten kan de regecring natuurlijk nooit
Mén moet een regeling weten te vinden. Spr
zal op deze zaak de andacht vestigen van
de afdceling die deze zaken behandelt.
Het wederinstellen van de werf te Hel-
levoetsluis is thans niet aan de orde, ook
al omdat de werf verhuurd is.
De zuinigheid moet zooveel mogelijk wor
den betracht, doch het is niet te vermijden
dat bij plotselinge maatregelen sommige
diensten duur zijn.
In het geval van het vliegveld de Mok
moesten de hangars er snel komen wegens
de aflevering van een aantal vliegtuigen.
Spr. is overtuigd, dat hij niet onjuist han
delde door het opnemen van deze en der
gelijke zaken in de suppletoire begrooting.
Omdat er achterstand moet worden inge
haald, moet er wel iets meer dan normaal
op den kapitaaldienst worden geplaatst.
De uitvoering van het vliegveld Katwijk
kost 7 ton meer door uitvoering in werk
verschaffing. Dit meerdere komt, zooals
ook bij andere werken, ten laste van de be
grooting van Sociale Zaken.
Wat art. 24 der Comptabiliteitswet
betreft, spr. wil een wijziging van
het Koninklijk Besluit bewerken,
waardoor de wetgever zal beslissen
over de overschrijving van het res
tant der 100 millioen naar de be
grooting 1940.
Een raadselachtig geval
Het blijft raadselachtig, waarom 25 pet.
der werkloozen bij oproeping ineens niet
meer werkloos bleken te zijn. Spr. wil het
denkbeeld, daarnaar een onderzoek in te
stellen, aan het departement van Sociale
Zaken overbrengen.
De vlootuitbreiding is in studie
bij een technische commissie. Dit
Kabinet wilde bij de overlegging der
begrooting 1940 opening van zaken
doen. De technische commissie zal
spoedig gereed zijn. Zij overweegt
de krijgskundige mogelijkheden en
de financieele aspecten.
Het wetsontwerp wordt z.h. st. aangeno
men met de aantekening „tegen" van de
heeren Roestam Effendi (cohim.) en Post-
huma (chr. dem.)
De vergadering wordt tot onbepaalden
tijd verdaagd.
VOORZITTER DER TWEEDE KA
MER BIJ DE KONINGIN.
De Regeeringspersdienst meldt:
De heeren ministers hebben bij
schrijven van den voorzitter van
den Raad van Ministers van 27
Juli 1939 aan H. M. Koningin ont
heffing uit hun ambt verzocht.
Hare Majesteit heeft dit verzoek
in overweging genomen en den
heeren ministers verzocht zich in
middels met de behandeling en af
doening, zoo mogelijk, van de loo-
pende zaken te blijven belasten.
H. M. de Koningin heeft gisteravond te
acht uur op den Ruigenhoek ontvangen den
voorzitter van de Tweede Kamer der Staten
generaal.
Oud-ministers in afscheidsgehoor
bij de Koningin.
Van officieele zijde meldt men ons, dat
H.M. de Koningin gister ten paleize Noord
einde in afscheidsgehoor heeft ontvangen
de ministers van het vorige kabinet Gose-
ling, de Wilde, van Buuren, Steenberghe,
Romme en Weiter, die daarna aan het
noenmaal van Hare Majesteit hebben aan
gezeten.
De minister Slotemaker de Bruine was
verhiwderd hierbij aanwezig te zijn.
Zonder incidenten de internatio
nale brug gepasseerd.
Vijf geblindeerde viachtauto's, waarmede
tot een bedrag van 1500 millioen frank aan
Spaansch goud. dat bij liet filiaal van de
bank van Frankrijk te Mont de Marsan
werd bewaard wordt vervoerd, zijn gister
avond bij de grens aangekomen. De auto's
worden geëscorteerd door een afdeeling van
de mobiele garde.
Het convooi werd aan de grenspost te
Irun ontvangen door kolonel Sanzagero,
commandant der militaire strijdkrachten in
Bidassoia. Tal van officieren en politiebe
ambten waren aanwezig. Zonder incident
ziin de auto's de internationale brug ge
passeerd.
JAN MOEJES NAAR ZANDVOORT
De nationale wegraces te Zand-
voort.
Aan de nationale wegraces te Zand voort
zullen 112 renners deelnemen, waarvan 69
in de junior qn 43 in de seniorklasse.
In de 350 cc klasse staat op de lijst o.a.
Moejes met een water gekoelde D. K. W.
Nog twee dagen, en de Tour de
France behoort weer tot het
verleden.
VOOR DE NEDERLANDERS GELDT:
DURF TE RIJDEN!
Als er ooit een rustdag verdiend is ge
weest, dan is het deze in Annecy, welke
thans eens niet vertgald word door slecht
weer, maar begunstigd door prachtige zon
neschijn en windstilte.
Er is geen twijfel aan of allen zijn blij,
dat de Alpen achter den rug zijn. De debu
tanten in de ronde vreesden de bergen, om
dat zij gehoord hadden van de moei lij khe-
oen, de ervarenen waren bang, omdat zij
uit hun herinnering konden putten.
De bergen hebben niet alleen veel gevergd
van de lichamelijke krachten van de cou
reurs, zij hobhen hen ook geestelijk zeer
sterk aangepakt.
Zij zouden geen rustdag noodig hebben
wanneer de beide laatste etappes niet zoo
zwaar waren, want wellicht ware het dan
beter hen zonder dralen op Parijs af te stu
ren. Nu is zulks een onmogelijkheid en het
is de vraag of de overgebleven dapperen
morgen en overmorgen in staat zijn twee
etappes van ongeveer 300 k.m. te rijden.
In de Nederlandsche equipe hebben wij
slechts één etappe overwinnaar. Anton van
St hendel heeft gisteren het derde gedeelte
van de etappe gewonnen. Men zal uit ons
verslag begrepen hebben, dat Nederland
thans de zevende plaats bezet, de kop van
het verslag geeft een onjuiste indruk.
Wij hebben in het ploegje meer renners,
die tot epn zege in staat zijn. Allereerst Al
bert van Schendcl, wiens vorm momenteel
zoo uitstekend is. Toen wij hem spraken,
zei hij larhend zin te hebben in een over
winning in de laatste etappe naar Parijs
liet zou ons Hollandsch hart goed doen een
'andgenoot het enorme Pare des Princes-
stadion te zien binnenstuiven. Of het echter
zoover zal komen?
Wij hebben voorts een de Korver,
een Lambrichts, die genoeg capaci
teiten bezitten om een zege uit het
vuur van den strijd te sleepen.
Waarom slagen zij daarin niet? Wij
hebben ons zelf deze vraag herhaal
delijk gesteld. De Gebrs. van Schcn-
del hebben in den tour ervaring, zij
kennen het vak en zij weten de juis
te momenten uit te kiezen om te de-
marreeren. Zelfs wanneer zij op dat
oogenblik achter in het peleton han
gen.
Hun aandacht is altijd bij den
koers en zij durven weg te loopen.
Deze durf ontbreekt naar onze mee
ning Lambrichts en De Korver. Zij
lijken hang om een aanval te wagen
en zij verdedigen hun positie, welke
zij door constant rijden verkregen
hebben.
Durf te rijden!
Daarom gaat liet vooral om durf! Laten
wij hopen, dat onze landgenooten in de
laatste etappes iets wagen. Zij kunnen er
zeker van zijn, dat het peleton niet te veel
snijd zal geven, omdat de ronde eigenlijk
al beslist is. Wanneer er ooit daarvoor een
kans is geweest, dan is bet nu!
„Zoo'n baaskerel redt er zich
wei uit."
Jan P. Strijbos gezond en wel terug in de
bewoonde wereld van Spitsbergen, na drie
dagen zoek te zijn geweest, ziedaar het feit
van den dag te Ny-Aalesund en omgeving,
waarover nog lang nagepraat zal worden.
Strijbos is. naar de Nederlandsche consul
te Oslo aan de Tel. gemeld heeft, per kano
nar een vogelrots gevaren, waar hij nesten
van Vorkstaartmeeuwon boopte te vinden
en de vogels te filmen. De kano is wegge
dreven en Strijbos heeft drie dagen over
gletschers moeten loopen. Na zëer groote
ontberingen is hij er doorgekomen. Zij die
de streek kennen, hadden alle hoop reeds
opgegeven.
Het geharde corpus en den moed hebben
Jan Strijbos gered.
Mevrouw Strijbos en de haren hebben een
vreeselijken tijd doorgemaakt. Toen kwam
het telegram uit Spitsbergen, dat aan de
ondraaglijke spanning een zoo gelukkig
einde maakte. De vele vrienden en de tal-
loozen die Strijbos kennen, hebben de ra
dio- en persberichten over zijn behouden
terugkeer met groote blijdschap vernomen.
Onder hen zijn overigens nog heel wat ge
weest, die niet dadelijk aan iets ergs ge
loofden. „Jan P. is zoo'n baaskerelzeiden
ze. „Die redt zich er wel uit".
Men moet ze niet te gewichtig
maken, zegt de Britsche minis
ter van marine.
Toen de wereldoorlog 1914—1918 eenige
jaren oud was, droegen zeer velen speldjes
met „Praat me niet over den oorlog". De
zelfde geest is vaardig geworden over den
Rritschen minister van marine. Lord Stan-
hope, ten aanzien van de dictatoren, toen hij
een spreker in het Hoogerhuis beantwoord
de, die zich verzette tegen de verdaging
van het parlement.
Indien op het oogenblik het parlement
bijeen zou blijven, dan zou dit aan de dic
tatoren het idéé geven, dat ieder van hun
woorden van het grootste gewicht is en dal
men ademloos afwacht wat zal geschieden,
zeide Lord Stanhope.
Onderhandelingen tuschen regeering
en Fokker.
Naar de Tel. meldt, zijn tusschen
Ie Nederlandsche regeering en de
Fokkerfabiek besprekingen gevoerd
inzake de mogelijkheid een aantal
amphibieverkeersvliegbooten te
bouwen voor de door de K.N.I.L.M.
te exploiteeren luchtlijn in de Mo
lukken.
Overigens is de Fokkerfabiek op het ge
bied van watervliegtuigen in het algemeen
en op het gebied van amphibie-vliegbooten
in het bijzonder, geen nieuweling. Reeds in
1922 bouwde men eon amphibie-vliegboot
voor de Koninklijke Marine, de B. I., terwijl
in latere jaren een groot aantal verschillen
de types watervliegtuigen werden gebouwd,
waarvan 't meest recent zijn de C. 14 W
en de tweemotorige T. 8 W. Van beide
types staan groote series op stapel en als
bewijs dat Fokker, ook wat watervliegtuigen
betreft, we! een en ander kan presteeren,
diene, dat van geen der beide types een
prototype werd vervaardigd, doch, dat de
order werd gegeven op grond van het „pa
pieren" ontwerp en de gegarandeerde bere
kende pestaties.
.'Metalen booten,
Wat vliegbooten betreft, zoo herinneren
wij aan de B 4, welke indertijd speciaal
voor Amerika werd gebouwd als amphibie
en als boot en waarvan verscheiden exem
plaren werden geleverd aan de Coast Guard
Het type heeft ook als voorbeeld gediend
voor een buitenlandsche fabriek, die er zeer
veel succes mee had. Zoowel de B 1 als de
B 4 hadden geheel metalen booten.
Intusschen troffen de heeren Van Haef-
ten en Van Lent de Fokkerfabriek niet on
voorbereid, want reeds eenige jaren gele
den hield een harer ingenieurs een lezing,
waarin hij betoogde, dat het vliegen met
watervliegtuigen in Indië zeer wel moge
lijk was, zoowel technisch als verkeers-eco
nomisch en, dat men zelfs op dit tyj>e vlieg
tuig was aangewezen, zoodra men luchtlij
nen 'zou willen geen exploiteeren naar
IC
plaatsen, waar de aanleg van landingster
reinen op groote moeilijkheden zou stuiten.
Op grond van deze opvatting heeft
de Fokkerfabriek een aantal ont
werpen van vliegbooten en amphi
bie-vliegbooten gemaakt, steunende
op haar ervaring op dit gebied, wel
ke aan de verschillende te stellen
eischen zouden kunnen voldoen.
Hierbij vinden wij ontwerpen voor
een- en meermotorige machines,
voor groote en kleine tóestellen en
op hun terugreis naar Ihdië hebben
de heeren een aantal dezer ontwer
pen meegenomen, ten einde ze met
de betreffende instanties nader te
bestudeeren.
Volledige gegevens in zake prestaties, enz.
werden bijgevoegd en men is dan ook vol
komen ingelicht omtrent hetgeen de Fokker
fabriek op dit gebied kan bieden.
Zittingsperiode van 't Fransche
parlement tot 1942 verlengd.
Na afloop van den gisteravond gehouden
kabinetsraad werd vernomen, dat de raad
op voorstel van Daladier en na een uiteenzet
ting van den premier, tot overeenstemming
is gekomen over een belangrijken maatre
gel van politieken aard, tw. een uitstel der
verkiezingen en een verlenging van deze
zittingsperiode van het parlement van 31
Mei 1940 tot 31 Mei 1942.
Deze maatregel wordt ingegeven door den
enist van den internationalen toestand en
beteekent dus dat Daladier waarschijnlijk
zijn verstrekkende bevoegdheden houdt.
RECORDAANVAL OP KWART ENGEL-
SCHE MIJL.
Pronk zal een poging wagen.
In het Olympisch Stadion zullen populaire
wielerwedstrijden gehouden worden. In het
kader hiervan zullen de renners Derksen,
Smits en Pronk ieder voor zich een poging
doen tot verbetering van het Nedcrlandsch,
zoo mogelijk van het wereldrecord op den
kwart Engelschen mijl. Het Nederlandse!)
record staat op naam van wijlen Harry
Meijers te Maastricht met een tijd van 25 3/5
sec. Het wereldrecord is in het bezit van
den Amerikaan Ivor Lawson uit Salt Lake
City met 23 4/5 sec.
VAN SCHENDEL C.S. NAAR VALKEN
BURG.
Nederlandsche ploeg start te
Valkenburg en Ginneken.
Tijdens den rustdag van de Tour de
Franceiijders te Annecy vernamen wij, dat
de Nederlandsche ploeg, welke deelneemt
aan de ronde van Frankrijk, voor de eerste
maal in Nederland zal s'arten op Dinsdag
1 Augustus te Valkenburg.
Voorts zal de ploeg deelnemen aan wed
strijden, welke op Zondag 6 Augustus te
Ginneken worden georganiseerd.
Verder vernamen wij nog, dat hier sprake
is van het volledige team, zoodat te Val
kenburg en Ginneken de acht renners, die
oorspronkelijk uit Parijs zijn vertrokken' t w
Mhert en Anton van Schendel, Lambriclits
De Korver, Dominicus, Hellemons, Sijen en
Gommers, zullen rijden.
Vertrek van Aankomst t«
Oehoe Rang. 28 Juli fodhp.28 Juli
Nandoe Iflasra 28 Juli Jodhp.i
(thuisreis)
Gier I Rang. 28 Juli Athene
(thuisreis) I
VaIk I Basra28 Juli
(heenreis) I
28 Juli
Athene 28 Juli
Medan 28 Juli
Hongaarsche minderheden in de verdruk
king. Het nationaal socialistische Hon
gaarsche orgaan Pesti Ujsag bericht, dat
de anti-Hongaarsche terreur in Roemenië
toeneemt, terwijl ook in Slowakije de toe
stand ernstiger wordt. Het blad voegt
hieraan toe, dat het Roemeensche be
wind een verwoede campagne tegen de
minderheden voert, terwijl in Slowakije de
„linksche politiek" van 1 iso een tegen
stelling tusschen Hongaren en blowaken
in de hand werkt.
Een net van staal om Londen. Gister
ochtend zijn de omvangrijkste oefeningen
met ballonversperringen begonnen, die ooit
<*ehouden zijn. Zij strekken zich uit o\er
een gebied met een straal van 11 K.M.
rond de Tower Bridge en zullen tot 5
Augustus duren. De ballons zullen niet
hooger stijgen dan 600 meter overdag en
450 meter'des nachts. Vliegers worden ge
waarschuwd, dat noch de ballons, noch
de kabels op de in de bepalingen voorge
schreven wijze gemerkt zullen zijn. Later
zullen nog meer van zulke oefeningen
worden gehouden.
Rede van Hitier te Tannenberg. Op 27
Augustus zal Hitier ter gelegenheid van
den 25-sten verjaardag van de groote over
winning van Hindenburg te Tannenberg,
bij de Poolsche grens, een redevoering
uitspreken, die zal worden aangehoord
door 125.000 oudstrijders, waarvan som
migen nog in den herdachten slag hebben
meegestreden.
X X
Belangstelling voor graf van Dollfuss. De
Oostenrijkers blijven langs het graf van
Dollfuss trekken. Zijn graf ligt op het Hit-
zingkerkhof en het is thans geheel bedekt
met bloemen, evenals het graf van mevr.
Herma Schuschnigg, de omgekomen vrouw
van den bondskanselier. Politie-agenten
worden niet gezien.
Bulgaarsche actie tegen valsche geruchten
De politiedirectie te Sofia heeft een com
muniqué uitgegeven, waarin het Bulgaar
sche publiek wordt uitgenoodigd perso
nen aan te geven, die valsche geruchten
verspreiden met het doel de rust der be
volking te verstoren. De maatregel werd
genomen in verband met een golf van
tendentieuze berichten, die laatstelijk is
opgekomen en welker doel klaarblijkelijk
is de vergiftiging van de betrekkingen
tusschen Bulgarije en zijn naburen. Her
haalde malen werden valsche berichten in
het bijzonder overgenomen door de Duit-
sche en Italiaansche pers. Deze hardnek
kig de ronde doende geruchten hadden be
trekking op ernstige ongelukken aan de
grenzen des lands.
V' etbal. Oost NederlandWest Duitschland
Van officieele zijde wordt ons medegedeeld
dat op 12 November a.s. een ontmoeting
tusschen een voetbalelftal van Oost-Neder
land en van West-Duitschland gespeeld
zal worden. De wedstrijd wordt waar
schijnlijk in Almelo gespeeld.
Britsche dagbladeigenaar bij Hitier. Lort'
Kemsly, de eigenaar van een groep Brit
sche dagbladen, die door Hitier in zijn vil
la „Wahnfried" ontvangen is, vertoeft op
het oogenblik in de buurt van Neurenberg
vanwaar hij naar Londen terug zal kee-
ren. Dr. Dietrich, de rijksperschef, die
aanwezig was bij het onderhoud tusschen
ilitier en Kemsly, is tezelfdertijd als Hit-
Ier te Berlijn 'eruggekeerd.
Treinongeluk in de Vereenigde Staten.
Uit Grand Canyon (Arizona) wordt ge
meld, dat in een diepe kloof een toeristen-
trein is ontspoord. Hierbij werden zestig
personen gewond, waarvan veertig ernstig.
Joodsch immigrantenschip opgebracht.
Volgens een door het Britsche ministerie
van koloniën uitgegeven verklaring, is
gisterochtend vroeg het stoomschip Colo-
rado, dat de Panameesche vlag voert en
37.3 Joodsche immigranten aan boord heeft,
ter hoogte van Herzlia ten noorden van
1 el Aviv aangehouden en naar Haifa
opgebracht.
Het onderzoek naar het vergaan van de
Thetis. Het onderzoek naar de ramp
van de Thetis zal niet hervat worden vóór
eind September, naar gister bekend ge*
maakt werd na een korte zitting van het
gerechtshof tot het aanhooren van een ver
klaring van den Attorney General betref*
lende de vorderingen van de bergings
werkzaamheden. Sommervell achtte het
mogelijk, dat de Thetis opnieuw gelicht zal
kunnen worden en, na het midden van
September naar de 'kust zal kunnen wor
den gebracht.
In 1941 jamboree in Frankrijk. De inter
nationale padvindersconferentie gehouden
te Edinburg, heeft besloten in 1941
Jamboree te houden in Frankrijk, het
eenige land, dat een uitnoodiging heeft
gezonden.