Nog steeds een sluier over de vlootuitbreiding 1 12 >H ENORM STIJGT de wereld IN SMAAK! UUetïennm Postvluchfen op Indië m_ weinig woorden 11 Het Kabinet afgetreden Spaansch goud gaat terug Wegreuzen nemen rust Jan Strijbos liep drie dagen over gletschers Amphibie-vliegbooten op de K.N I.LM. lijn l Tweede Kamer Centraal vliegveld waarschijnlijk in N.-Brabant Praat niet over dictatoren! Daladier houdt de touwtjes nog in handen i'ir TECHNISCHE COMMISSIE ECHTER SPOE DIG GEREED MET HAAR STUDIE. De Tweede Kamer kwam gisteren te half twee bijeen. De voorzitter doet mededeeling van het binnenkomen van een me dedeeling, dat de ministers onthef fing uit hun ambt hebben verzocht. De Regeering verzoekt de Kamer de agenda af te handelen, ook de in de afdeelingen behandelde stukken, behalve het wetsontwerp onteigening van perceelen etc. in Kollum. Aangenomen wordt een aantal bekrach tigingen van contingenteeringen en verschil lende wetsontwerpen. Aan de ordeis daarna de suppletoire be grooting van Defensie voor 1939, waarbij f 33 millioen zijn aangevraagd. De heer Amelink (a.r.) begon met aan te dringen op vervaardiging in het binnenland van legermateriaal. De kostwinnersvergoe ding acht spr. te laag en hij bepleit een be tere regeling. De heer Tilanus (c.h.) dringt opnieuw aan op uiterste zuinigheid. Verschillende onderdeelen zijn reeds uit gevoerd voordat de bcgrootingsposten te voren waren aangevraagd. Toch konden de ze uitgaven grootendeels voorzien zijn en op de gewone begrooting van 1939 zijn ge bracht. Spr. meent, dat het ernstige plicht is van de regeering te zorgen, dat er wordt nage gaan, of er voldoende controle is op de werk loozen. Er zijn er immers 6000, die plotse ling werk vonden, toen zij voor oproeping in aanmerking kwamen. Vervolgens maakt spr. aanmerking op de wijze, waarop de regeering over het cre- diet van 100 millioen heeft beschikt. Landbouwers gedupeerd? De heer Weitkamp (c.h.) noemt de schadevergoeding aan de kleine zelfstan- gen onvoldoende. Op het platteland, waar hulpkrachten moeilijk te krijgen zijn, wor den de landbouwers, dié opgeroepen worden .gedupeerd en krijgen slechts lage schade vergoeding. De heer Ruys de Beerenbrouck (r.k.) ge looft niet, dat de minister, met zijn finan- cieele denkinrichting, te veel gelden zal aanvragen. Het gaat hier niet om ongecon troleerde uitgaven van lagere commandan ten. maar om goed-gefundeerde plannen, welke de Kamer behoort te voteeren. De regeering moge met de uitwerking van haar vlootplannen niet te lang aarze len. De situatie in Azië is daarvoor te ge vaarlijk. De.heer Roestam Effendi (coiam.) pleit voor proletariseering van de weermacht en voor betere verzorging van het perso neel. De heer van Sleen (s.d.) vraag verbete ring van de kostwinnersvergoeding. De tractementsregeling van de korporaals en de minderen dient gewijzigd te worden, d.w.z. verhoogd. De heer Van Poll (r.k.) meent, dat aan de Nederlandsche industrie zooveel mogelijk opdrachten moeten worden verstrekt. Het contact tusschen de marine en de industrie is beter dan van het leger. Verschillende sprekers dringen aan op spoedige oplossing van de vliegveldkwestie. De minister aan het woord. De minister van Defensie betoogt, dat met het Nederlandsche bedrijfsleven door het regeeringscommissariaat dagelijks con tact wordt gehouden. Alles wat in Neder land kan worden gemaakt, zal er worden gemaakt. In al die jaren zijn slechts 21 vliegtuigen in het buitenland besteld. Toch een bewijs, dat ook de landmacht met de industrie kon samenwerken. Indien echter in het buitenland zooveel modernere typen verkrijgbaar zijn, moet men wel aan de fabrieken eischen gaan stellen. Het risico moet daarbij aan het bedrijfsleven blijven. Zoo lang geen beslissing over een centraal vliegveld is genomen, kan Rotterdam Waalhaven niet prijs ge ven. Het bouwen van hangars op Waalhaven is door Rotterdam ge weigerd. Spr. kan op Waalhaven dus niet rekenen. Daarom is naar een ander vlegveld uitgezien. Het zoeken van een vliegveld is met succes bekroond en het vlieg veld zal waarschijnlijk hij Verhoven (bij Gilze, N.-B.) komen. Dit vliegveld zal waarschijnlijk goedkoo- per zijn dan de oplossing die met Waalha ven zou worden verkregen. De kostwinnersvergoeding wordt in me de werking met de gemeentebesturen vast gesteld naar een bepaald, stelsel van formu les. In de gemaakte opmerkingen zijn er elementen, die de overweging waard zijn. Bij sprekers aanwijzingen over het ge ven van verloven heeft hij steeds aller eerst gedacht aan de kleine zelfstandigen. Het uitkeeren van de volledige vroegere inkomsten kan de regecring natuurlijk nooit Mén moet een regeling weten te vinden. Spr zal op deze zaak de andacht vestigen van de afdceling die deze zaken behandelt. Het wederinstellen van de werf te Hel- levoetsluis is thans niet aan de orde, ook al omdat de werf verhuurd is. De zuinigheid moet zooveel mogelijk wor den betracht, doch het is niet te vermijden dat bij plotselinge maatregelen sommige diensten duur zijn. In het geval van het vliegveld de Mok moesten de hangars er snel komen wegens de aflevering van een aantal vliegtuigen. Spr. is overtuigd, dat hij niet onjuist han delde door het opnemen van deze en der gelijke zaken in de suppletoire begrooting. Omdat er achterstand moet worden inge haald, moet er wel iets meer dan normaal op den kapitaaldienst worden geplaatst. De uitvoering van het vliegveld Katwijk kost 7 ton meer door uitvoering in werk verschaffing. Dit meerdere komt, zooals ook bij andere werken, ten laste van de be grooting van Sociale Zaken. Wat art. 24 der Comptabiliteitswet betreft, spr. wil een wijziging van het Koninklijk Besluit bewerken, waardoor de wetgever zal beslissen over de overschrijving van het res tant der 100 millioen naar de be grooting 1940. Een raadselachtig geval Het blijft raadselachtig, waarom 25 pet. der werkloozen bij oproeping ineens niet meer werkloos bleken te zijn. Spr. wil het denkbeeld, daarnaar een onderzoek in te stellen, aan het departement van Sociale Zaken overbrengen. De vlootuitbreiding is in studie bij een technische commissie. Dit Kabinet wilde bij de overlegging der begrooting 1940 opening van zaken doen. De technische commissie zal spoedig gereed zijn. Zij overweegt de krijgskundige mogelijkheden en de financieele aspecten. Het wetsontwerp wordt z.h. st. aangeno men met de aantekening „tegen" van de heeren Roestam Effendi (cohim.) en Post- huma (chr. dem.) De vergadering wordt tot onbepaalden tijd verdaagd. VOORZITTER DER TWEEDE KA MER BIJ DE KONINGIN. De Regeeringspersdienst meldt: De heeren ministers hebben bij schrijven van den voorzitter van den Raad van Ministers van 27 Juli 1939 aan H. M. Koningin ont heffing uit hun ambt verzocht. Hare Majesteit heeft dit verzoek in overweging genomen en den heeren ministers verzocht zich in middels met de behandeling en af doening, zoo mogelijk, van de loo- pende zaken te blijven belasten. H. M. de Koningin heeft gisteravond te acht uur op den Ruigenhoek ontvangen den voorzitter van de Tweede Kamer der Staten generaal. Oud-ministers in afscheidsgehoor bij de Koningin. Van officieele zijde meldt men ons, dat H.M. de Koningin gister ten paleize Noord einde in afscheidsgehoor heeft ontvangen de ministers van het vorige kabinet Gose- ling, de Wilde, van Buuren, Steenberghe, Romme en Weiter, die daarna aan het noenmaal van Hare Majesteit hebben aan gezeten. De minister Slotemaker de Bruine was verhiwderd hierbij aanwezig te zijn. Zonder incidenten de internatio nale brug gepasseerd. Vijf geblindeerde viachtauto's, waarmede tot een bedrag van 1500 millioen frank aan Spaansch goud. dat bij liet filiaal van de bank van Frankrijk te Mont de Marsan werd bewaard wordt vervoerd, zijn gister avond bij de grens aangekomen. De auto's worden geëscorteerd door een afdeeling van de mobiele garde. Het convooi werd aan de grenspost te Irun ontvangen door kolonel Sanzagero, commandant der militaire strijdkrachten in Bidassoia. Tal van officieren en politiebe ambten waren aanwezig. Zonder incident ziin de auto's de internationale brug ge passeerd. JAN MOEJES NAAR ZANDVOORT De nationale wegraces te Zand- voort. Aan de nationale wegraces te Zand voort zullen 112 renners deelnemen, waarvan 69 in de junior qn 43 in de seniorklasse. In de 350 cc klasse staat op de lijst o.a. Moejes met een water gekoelde D. K. W. Nog twee dagen, en de Tour de France behoort weer tot het verleden. VOOR DE NEDERLANDERS GELDT: DURF TE RIJDEN! Als er ooit een rustdag verdiend is ge weest, dan is het deze in Annecy, welke thans eens niet vertgald word door slecht weer, maar begunstigd door prachtige zon neschijn en windstilte. Er is geen twijfel aan of allen zijn blij, dat de Alpen achter den rug zijn. De debu tanten in de ronde vreesden de bergen, om dat zij gehoord hadden van de moei lij khe- oen, de ervarenen waren bang, omdat zij uit hun herinnering konden putten. De bergen hebben niet alleen veel gevergd van de lichamelijke krachten van de cou reurs, zij hobhen hen ook geestelijk zeer sterk aangepakt. Zij zouden geen rustdag noodig hebben wanneer de beide laatste etappes niet zoo zwaar waren, want wellicht ware het dan beter hen zonder dralen op Parijs af te stu ren. Nu is zulks een onmogelijkheid en het is de vraag of de overgebleven dapperen morgen en overmorgen in staat zijn twee etappes van ongeveer 300 k.m. te rijden. In de Nederlandsche equipe hebben wij slechts één etappe overwinnaar. Anton van St hendel heeft gisteren het derde gedeelte van de etappe gewonnen. Men zal uit ons verslag begrepen hebben, dat Nederland thans de zevende plaats bezet, de kop van het verslag geeft een onjuiste indruk. Wij hebben in het ploegje meer renners, die tot epn zege in staat zijn. Allereerst Al bert van Schendcl, wiens vorm momenteel zoo uitstekend is. Toen wij hem spraken, zei hij larhend zin te hebben in een over winning in de laatste etappe naar Parijs liet zou ons Hollandsch hart goed doen een 'andgenoot het enorme Pare des Princes- stadion te zien binnenstuiven. Of het echter zoover zal komen? Wij hebben voorts een de Korver, een Lambrichts, die genoeg capaci teiten bezitten om een zege uit het vuur van den strijd te sleepen. Waarom slagen zij daarin niet? Wij hebben ons zelf deze vraag herhaal delijk gesteld. De Gebrs. van Schcn- del hebben in den tour ervaring, zij kennen het vak en zij weten de juis te momenten uit te kiezen om te de- marreeren. Zelfs wanneer zij op dat oogenblik achter in het peleton han gen. Hun aandacht is altijd bij den koers en zij durven weg te loopen. Deze durf ontbreekt naar onze mee ning Lambrichts en De Korver. Zij lijken hang om een aanval te wagen en zij verdedigen hun positie, welke zij door constant rijden verkregen hebben. Durf te rijden! Daarom gaat liet vooral om durf! Laten wij hopen, dat onze landgenooten in de laatste etappes iets wagen. Zij kunnen er zeker van zijn, dat het peleton niet te veel snijd zal geven, omdat de ronde eigenlijk al beslist is. Wanneer er ooit daarvoor een kans is geweest, dan is bet nu! „Zoo'n baaskerel redt er zich wei uit." Jan P. Strijbos gezond en wel terug in de bewoonde wereld van Spitsbergen, na drie dagen zoek te zijn geweest, ziedaar het feit van den dag te Ny-Aalesund en omgeving, waarover nog lang nagepraat zal worden. Strijbos is. naar de Nederlandsche consul te Oslo aan de Tel. gemeld heeft, per kano nar een vogelrots gevaren, waar hij nesten van Vorkstaartmeeuwon boopte te vinden en de vogels te filmen. De kano is wegge dreven en Strijbos heeft drie dagen over gletschers moeten loopen. Na zëer groote ontberingen is hij er doorgekomen. Zij die de streek kennen, hadden alle hoop reeds opgegeven. Het geharde corpus en den moed hebben Jan Strijbos gered. Mevrouw Strijbos en de haren hebben een vreeselijken tijd doorgemaakt. Toen kwam het telegram uit Spitsbergen, dat aan de ondraaglijke spanning een zoo gelukkig einde maakte. De vele vrienden en de tal- loozen die Strijbos kennen, hebben de ra dio- en persberichten over zijn behouden terugkeer met groote blijdschap vernomen. Onder hen zijn overigens nog heel wat ge weest, die niet dadelijk aan iets ergs ge loofden. „Jan P. is zoo'n baaskerelzeiden ze. „Die redt zich er wel uit". Men moet ze niet te gewichtig maken, zegt de Britsche minis ter van marine. Toen de wereldoorlog 1914—1918 eenige jaren oud was, droegen zeer velen speldjes met „Praat me niet over den oorlog". De zelfde geest is vaardig geworden over den Rritschen minister van marine. Lord Stan- hope, ten aanzien van de dictatoren, toen hij een spreker in het Hoogerhuis beantwoord de, die zich verzette tegen de verdaging van het parlement. Indien op het oogenblik het parlement bijeen zou blijven, dan zou dit aan de dic tatoren het idéé geven, dat ieder van hun woorden van het grootste gewicht is en dal men ademloos afwacht wat zal geschieden, zeide Lord Stanhope. Onderhandelingen tuschen regeering en Fokker. Naar de Tel. meldt, zijn tusschen Ie Nederlandsche regeering en de Fokkerfabiek besprekingen gevoerd inzake de mogelijkheid een aantal amphibieverkeersvliegbooten te bouwen voor de door de K.N.I.L.M. te exploiteeren luchtlijn in de Mo lukken. Overigens is de Fokkerfabiek op het ge bied van watervliegtuigen in het algemeen en op het gebied van amphibie-vliegbooten in het bijzonder, geen nieuweling. Reeds in 1922 bouwde men eon amphibie-vliegboot voor de Koninklijke Marine, de B. I., terwijl in latere jaren een groot aantal verschillen de types watervliegtuigen werden gebouwd, waarvan 't meest recent zijn de C. 14 W en de tweemotorige T. 8 W. Van beide types staan groote series op stapel en als bewijs dat Fokker, ook wat watervliegtuigen betreft, we! een en ander kan presteeren, diene, dat van geen der beide types een prototype werd vervaardigd, doch, dat de order werd gegeven op grond van het „pa pieren" ontwerp en de gegarandeerde bere kende pestaties. .'Metalen booten, Wat vliegbooten betreft, zoo herinneren wij aan de B 4, welke indertijd speciaal voor Amerika werd gebouwd als amphibie en als boot en waarvan verscheiden exem plaren werden geleverd aan de Coast Guard Het type heeft ook als voorbeeld gediend voor een buitenlandsche fabriek, die er zeer veel succes mee had. Zoowel de B 1 als de B 4 hadden geheel metalen booten. Intusschen troffen de heeren Van Haef- ten en Van Lent de Fokkerfabriek niet on voorbereid, want reeds eenige jaren gele den hield een harer ingenieurs een lezing, waarin hij betoogde, dat het vliegen met watervliegtuigen in Indië zeer wel moge lijk was, zoowel technisch als verkeers-eco nomisch en, dat men zelfs op dit tyj>e vlieg tuig was aangewezen, zoodra men luchtlij nen 'zou willen geen exploiteeren naar IC plaatsen, waar de aanleg van landingster reinen op groote moeilijkheden zou stuiten. Op grond van deze opvatting heeft de Fokkerfabriek een aantal ont werpen van vliegbooten en amphi bie-vliegbooten gemaakt, steunende op haar ervaring op dit gebied, wel ke aan de verschillende te stellen eischen zouden kunnen voldoen. Hierbij vinden wij ontwerpen voor een- en meermotorige machines, voor groote en kleine tóestellen en op hun terugreis naar Ihdië hebben de heeren een aantal dezer ontwer pen meegenomen, ten einde ze met de betreffende instanties nader te bestudeeren. Volledige gegevens in zake prestaties, enz. werden bijgevoegd en men is dan ook vol komen ingelicht omtrent hetgeen de Fokker fabriek op dit gebied kan bieden. Zittingsperiode van 't Fransche parlement tot 1942 verlengd. Na afloop van den gisteravond gehouden kabinetsraad werd vernomen, dat de raad op voorstel van Daladier en na een uiteenzet ting van den premier, tot overeenstemming is gekomen over een belangrijken maatre gel van politieken aard, tw. een uitstel der verkiezingen en een verlenging van deze zittingsperiode van het parlement van 31 Mei 1940 tot 31 Mei 1942. Deze maatregel wordt ingegeven door den enist van den internationalen toestand en beteekent dus dat Daladier waarschijnlijk zijn verstrekkende bevoegdheden houdt. RECORDAANVAL OP KWART ENGEL- SCHE MIJL. Pronk zal een poging wagen. In het Olympisch Stadion zullen populaire wielerwedstrijden gehouden worden. In het kader hiervan zullen de renners Derksen, Smits en Pronk ieder voor zich een poging doen tot verbetering van het Nedcrlandsch, zoo mogelijk van het wereldrecord op den kwart Engelschen mijl. Het Nederlandse!) record staat op naam van wijlen Harry Meijers te Maastricht met een tijd van 25 3/5 sec. Het wereldrecord is in het bezit van den Amerikaan Ivor Lawson uit Salt Lake City met 23 4/5 sec. VAN SCHENDEL C.S. NAAR VALKEN BURG. Nederlandsche ploeg start te Valkenburg en Ginneken. Tijdens den rustdag van de Tour de Franceiijders te Annecy vernamen wij, dat de Nederlandsche ploeg, welke deelneemt aan de ronde van Frankrijk, voor de eerste maal in Nederland zal s'arten op Dinsdag 1 Augustus te Valkenburg. Voorts zal de ploeg deelnemen aan wed strijden, welke op Zondag 6 Augustus te Ginneken worden georganiseerd. Verder vernamen wij nog, dat hier sprake is van het volledige team, zoodat te Val kenburg en Ginneken de acht renners, die oorspronkelijk uit Parijs zijn vertrokken' t w Mhert en Anton van Schendel, Lambriclits De Korver, Dominicus, Hellemons, Sijen en Gommers, zullen rijden. Vertrek van Aankomst t« Oehoe Rang. 28 Juli fodhp.28 Juli Nandoe Iflasra 28 Juli Jodhp.i (thuisreis) Gier I Rang. 28 Juli Athene (thuisreis) I VaIk I Basra28 Juli (heenreis) I 28 Juli Athene 28 Juli Medan 28 Juli Hongaarsche minderheden in de verdruk king. Het nationaal socialistische Hon gaarsche orgaan Pesti Ujsag bericht, dat de anti-Hongaarsche terreur in Roemenië toeneemt, terwijl ook in Slowakije de toe stand ernstiger wordt. Het blad voegt hieraan toe, dat het Roemeensche be wind een verwoede campagne tegen de minderheden voert, terwijl in Slowakije de „linksche politiek" van 1 iso een tegen stelling tusschen Hongaren en blowaken in de hand werkt. Een net van staal om Londen. Gister ochtend zijn de omvangrijkste oefeningen met ballonversperringen begonnen, die ooit <*ehouden zijn. Zij strekken zich uit o\er een gebied met een straal van 11 K.M. rond de Tower Bridge en zullen tot 5 Augustus duren. De ballons zullen niet hooger stijgen dan 600 meter overdag en 450 meter'des nachts. Vliegers worden ge waarschuwd, dat noch de ballons, noch de kabels op de in de bepalingen voorge schreven wijze gemerkt zullen zijn. Later zullen nog meer van zulke oefeningen worden gehouden. Rede van Hitier te Tannenberg. Op 27 Augustus zal Hitier ter gelegenheid van den 25-sten verjaardag van de groote over winning van Hindenburg te Tannenberg, bij de Poolsche grens, een redevoering uitspreken, die zal worden aangehoord door 125.000 oudstrijders, waarvan som migen nog in den herdachten slag hebben meegestreden. X X Belangstelling voor graf van Dollfuss. De Oostenrijkers blijven langs het graf van Dollfuss trekken. Zijn graf ligt op het Hit- zingkerkhof en het is thans geheel bedekt met bloemen, evenals het graf van mevr. Herma Schuschnigg, de omgekomen vrouw van den bondskanselier. Politie-agenten worden niet gezien. Bulgaarsche actie tegen valsche geruchten De politiedirectie te Sofia heeft een com muniqué uitgegeven, waarin het Bulgaar sche publiek wordt uitgenoodigd perso nen aan te geven, die valsche geruchten verspreiden met het doel de rust der be volking te verstoren. De maatregel werd genomen in verband met een golf van tendentieuze berichten, die laatstelijk is opgekomen en welker doel klaarblijkelijk is de vergiftiging van de betrekkingen tusschen Bulgarije en zijn naburen. Her haalde malen werden valsche berichten in het bijzonder overgenomen door de Duit- sche en Italiaansche pers. Deze hardnek kig de ronde doende geruchten hadden be trekking op ernstige ongelukken aan de grenzen des lands. V' etbal. Oost NederlandWest Duitschland Van officieele zijde wordt ons medegedeeld dat op 12 November a.s. een ontmoeting tusschen een voetbalelftal van Oost-Neder land en van West-Duitschland gespeeld zal worden. De wedstrijd wordt waar schijnlijk in Almelo gespeeld. Britsche dagbladeigenaar bij Hitier. Lort' Kemsly, de eigenaar van een groep Brit sche dagbladen, die door Hitier in zijn vil la „Wahnfried" ontvangen is, vertoeft op het oogenblik in de buurt van Neurenberg vanwaar hij naar Londen terug zal kee- ren. Dr. Dietrich, de rijksperschef, die aanwezig was bij het onderhoud tusschen ilitier en Kemsly, is tezelfdertijd als Hit- Ier te Berlijn 'eruggekeerd. Treinongeluk in de Vereenigde Staten. Uit Grand Canyon (Arizona) wordt ge meld, dat in een diepe kloof een toeristen- trein is ontspoord. Hierbij werden zestig personen gewond, waarvan veertig ernstig. Joodsch immigrantenschip opgebracht. Volgens een door het Britsche ministerie van koloniën uitgegeven verklaring, is gisterochtend vroeg het stoomschip Colo- rado, dat de Panameesche vlag voert en 37.3 Joodsche immigranten aan boord heeft, ter hoogte van Herzlia ten noorden van 1 el Aviv aangehouden en naar Haifa opgebracht. Het onderzoek naar het vergaan van de Thetis. Het onderzoek naar de ramp van de Thetis zal niet hervat worden vóór eind September, naar gister bekend ge* maakt werd na een korte zitting van het gerechtshof tot het aanhooren van een ver klaring van den Attorney General betref* lende de vorderingen van de bergings werkzaamheden. Sommervell achtte het mogelijk, dat de Thetis opnieuw gelicht zal kunnen worden en, na het midden van September naar de 'kust zal kunnen wor den gebracht. In 1941 jamboree in Frankrijk. De inter nationale padvindersconferentie gehouden te Edinburg, heeft besloten in 1941 Jamboree te houden in Frankrijk, het eenige land, dat een uitnoodiging heeft gezonden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 2