„Ga in den hoek staan!
ÖJu~eA> dm UeÈet
zei Roosevelt
0,
De «wilde bus
houdt vast
tot een journalist
conomische
larometer
RIJWIELPLAATJE
Zuid Afrika ontwaakt
Britsche vloot naar
Turkije
Zendingssfation gebombardeerd
Sabotage bij den bouw
der Siegfried-linie?
Slechts een gebaar
tt
Amerikaansche ditjes en datjes.
Het werkwoord „to run", dat in zijn be
knoptheid evenveel beteekent als de mond
vol „zich candidaat stellen voor het Presi
dentschap", wordt op het oogenblik in alle
Amerikaansche bladen met hartstocht ver
voegd. De President is een „runner" gewor
den. Men interesseert zich alleen nog voor
de vraag, welken kant hij in 1940 uit zal
„runnen". Maar hij klemt de kaken op
elkaar en zwijgt.
Een journalist probeerde het deze
week met brutaliteit. In de perscon
ferentie vroeg hij langs zijn neus
weg: „Mr. President, is het uw be
doeling u candidaat te stellen voor
een derden termijn?" Het antwoord
luidde: „Ga in den hoek staan". Vo
rig jaar antwoordde de president op
een dei-gelijke vraag: „Ga in den
hoek staan met een ezelskap op."
De straf is dus, aldus de Haagsche Post,
sedert verleden jaar iets lichter geworden
en met een beetje speculatieven aanleg zou
men hieruit kunnen concludeeren, dat de
veronderstelling niet meer zóó gewaagd is
als toen. In afwachting van 't hooge woord
dat de President toch eenmaal zal moeten
speken, komen er reeds candidaten en groe
pen in alle nuances naar voren: democraten
die President willen worden, indien Roose
velt niet wil (Garner, Farlev): Republikei
nen, die zich reeds in het Witte Iluis zien
tronen (Dewey, bijgenaamd Glamor Rov
Number One, en Senator Vandenberg); De-
mocaten, die zelf niet willen maar „Run
Roosevelt Clubs" hebl>en gevormd; afval
lige Democraten, die een rechtsohen partij
genoot en niet Roosevelt wenschen; en de
nieuwste variatie is de Democraat Paul V.
Mac Nutt, hooge-commissaris van de Pbi-
lippijnen. Na een genoeglijk diner met den
President gaf hij te kennen candidaat te
zullen zijn zelfs als de President een derden
termijn ambieert. Van je gasten moet je het
hebben.
Geen sensationeele wandelingen
De bugemeester van New York doet een
aanslag op Chinatown. Hij acht het een
smet op het beeld van zijn metropolis; te
veel misdaad te veel branden, te veel vee-
tert, en daardoor te veel scheeve oogen. Als
hij zijn bedreiging om deze buurt op te
heffen waar maakt zal New York een van
zijn best-geadverteerde stadskwarienen ver
liezen. Oorspronkelijk bestond de wijk maar
uit drie huizenblokken. De reeks van oor
logen en andere rampen in China is echter
oorzaak geweest, dat honderdduizenden be
rooide Chineesjes hier een toevlucht zochten
en de buurt breidde zich als een vetvlek uit.
Honderden restaurantjes beconcurreeren el
kaar met hun „Show mein" (meestal meer
„show" dan mein) en hebben dit gerecht
zóó populair gemaakt, dat het op de menu's
der Amerikaansche restaurants een nog be
kender verschijnsel is dan de rijsttafel bij
ons. De geuren der „Show mein" worden in
Chinatown slechts in penetrantie overtrof
fen door den rook der al te vaak oplaaien
de branden, waarvan kortgeleden één zelfs
zeven menschenlevens eischte. C'hineezen
zijn geen matadors on het gebied van volks
huisvesting zij stellen zich tevreden met
een kubiek hokje Waarin weinig meer
plaats is dan voor een houten slaapbank.
De burgemeester heeft dan ook geen be
zwaar tegen de Chineezen, maar wel tegen
hun krotwoningen, die zelfs onder de New-
Yorksche slums een poover figuur maken.
De verdwijning van Chinatown zal dus in
hygiënisch en sociaal opzicht geen verlies
zijn, doch wel New York van een pittores-
ken karaktertrek en toeristen van een sen
sationeele wandeling berooven, Er zijn in
die buurt „tong"-oorlogen gevoerd, die een
scherpen kruitdamp achterlieten. De aan
voerders der tongs lieten zich vroeger in
Chinatown vooafgaan door een lijfgarde en
volgen door een andere. Leiders als Tom
Lee van de „On Leong Tong" (ggnaamd de
burgemeester van Chinatown) en Mock
Duck. aanvoerder van de Hip Sing Tongs,
weegden zich niet zonder geleide in het
openbaar, want de tongs konden elkanders
bloed drinken en bijlen beschreven in Chi
natown soms een raren en snellen boog,
wanneer men het ongeluk had gehad den
vorigen avond in een der gokholen onge-
E
Weuk T. Maandag t ai Zatird
24 Juli tot
23 Juli tot
Eflectenmarkt
29 Juli 1,3,
Jfl Juli 1,38
Aandeelenknerseii
81.6
94.4
Betalingsverkeer
Omzet postcheque-
en girodienst
126.3
109.9
Groothandel
Groothandelsprijzen
72.4
72.1
Omzet termijnmarkt
Amsterdam
31.8
83.2
Kleinhandel
Omzet winkelbedrijf
108.5
110.6
Goederenverkeer
Gewerkte taken
(1 taak halve ar
beidsdag) Haven Am
104.8
sterdam
90.7
Bevrachtingen wilde
binnenvaart
98.3
91.6
Arbeidsmarkt
Aanvragen van werk
gevers
103.5
106.6
Aanbiedingen *an
86.8
86.7
werknemers
Plaatsingen
102.6
94.0
ROOSEVELT.
zond-veel te winnen. Tot het geluk van
de politie, die nooit een moord in China
town kon ophelderen, sloten de tongs vre
de vóór ze elkaar hadden uitgeroeid. Se
dertdien heeft iedere Chinees een waschin
richting voor zoover hij tenminste over
een oude hebbelijkheid is heen gekomen
en geen Show mein meer pleegt.
Ieder volk sterft in zijn eigen
tempo.
Wij hebben Independence Day overleefd.
Wij dat zijn de inwoners van de Veree-
nigde Staten, minus 700. Van deze 700 zijn
er „slechts" vier door het vuurwerk dood
geschoten. Een aanzienlijk aantal andere
feestvierders, meestal kinderen, verloor het
gezicht, een arm, een hand of zoo. De rest
zijn de doodon van den weg. Het zijn er
ieder jaar zoowat evenveel. Er is blijkbaar
weinig aan te doen. Men kan de menschen
niet-,verhinderen feest te vieren en ieder
volk leeft e sterft in zijn eigen tem
poen. Verontwaardigde Amsterdammers, die
zich ieder jaar opwinden over het geknal
op Hartjesdag, zullen slechts troost vinden
door het bijwonen van Independence Day,
die bovendien den eigenaardige karakter
trek heeft vier dagen te duren .Vier dagen
geknal. Geen minuut zonder fire-cracker.
Overal langs den weg geïmproviseerde vuur
werk-winkels, vrijwel omwikkeld met het
nationale dundoek. Eéndags-„barkers" (stoe-
piers, zooals ze in Amsterdam heeten) voor
de deur lokken de klanten binnen, met
vlaggen in de hand en aanbod van vrij par
keeren. De politie, in hemdsmouwen, kijkt
met vaderlijk oog toe als straatjongens don
derbussen tot ontploffing brengen. Alles
mag. Wat 'n leven voor Amsterdamsche
politieagenten, die de heele zomervacantie
opzien tegen die Hartjesdag-beproeving!
Vuurwerk stemt den Amerikaan
even plechtig als een Holland-België-
wedstrijd ons. Bouwen wij steeds
grootere stadions, de Spencer Fire
works Company te Polk, Ohio, heeft
haar jaarlijkschen Independence-
Day-catalogus rondgezonden, waarin
zij stinkbommen en niespoeder aan
biedt, benevens een bom, die aan
automobielen kan worden bevestigd
en den bestuurder den indruk geeft,
dat hij in de lucht vliegt.
Het is een troostrijke gedachte, dat in
onze oorlogszuchtige wereld tenminste nog
ergens de geest des vredes standhoudt. In
Amerika kan men het nog uithouden ,als
tenminste de autobestuurders het in den
oorlog der zenuwen" winnen van de
Spencer Fireworks. Zoo niet, dan taxeer ik
het aantal uitvallers voor volgend jaar op
800.
Een rijwieljaar is snel voorbij,
Met achterlicht en allerlei,
Met voorschrift dit, artikel dat,
Gezaaid langs heel ons rijwielpad!
Thans wijst de Nederlandsche wet
Weer naar een welbekend loket,
Daar wacht het blinkend Jan Kordaatje,
Het rijwielplaatje!
't Begroet ons fonkelnieuw en fiks,
De eenheidsprijs is rond een riks,
Het voelt zich oogenblikk'lijk thuis
Rondom Uw sterke balhoofdbuis,
Of wel 't siert op bescheiden schaal
De borst als glanzend eermetaal
Van boer en burger en soldaatje,
Het rijwielplaatje!
Nu is een riks geen klein bedrag,
Die heeft een onbeperkt gezag,
Die is zoo gauw niet neergeteld
Uit spaarpot of uit huishoudgeld!
Al heeft het ook een nuttig doel,
We krijgen min of meer 't gevoel:
Weer slaat men uit mijn fiets een slaatje,
Het rijwielplaatje!
Maar laat U niet misleiden, vriend,
De fiscus wil op tijd gediend,
Al geeft hij dan een week respöt,
Eens is het onverbidd'lijk tijd!
Zeg dan niet: „Nee, U is abuis,
„Ik heb het wel, maar 'k liet het thuis!"
Dan helpt geen uitvlucht of een praatje,
Het rijwielplaatje!
En ook... dient thans een goede zaak,
Uw oude plaatje heeft een taak,
Werp nooit dit oude plaatje weg,
Bewaar het vol van overleg,
Bewaar het tot er is bepaald:
„Straks wordt het graag bij U gehaald!"
Voor arme zieken opgespaard,
Is het nog altijd schatten waard.
Dit kleine koperen plakkaatje,
Uw rijwielplaatje!
Juli 1939. (Nadruk verboden). KROES.
Het schudt de knellende kettin
gen at
Op het te Bloemfontein gehouden tiende
jaarlijksche congres van de F.A.K. (Fede
ratie van Afrikaansche Kultuurvereenigin-
gen), heeft Dr. N. J. van der Merwe, die
reeds sedert de oprichting het voorzitter
schap voert, een terugblik geworpen op wat
de organisatie tot stand heeft gebracht. Het
hoofddoel van de oprichting der F.A.K., al
dus spr., was den Afrikaner in zijn cultuur
strijd te steunen, waar hij tegen machtige,
vijandige elementen te strijden heeft. De
Afrikaners hebben een misplaatst minder
waardigheidscomplex gehad en, evenals de
ossewagens in Natal, waren zij in kleine
groepjes over de velden verspreid. De op
richting der F.A.K., was een openbaring bij
jong Zuid Afrika van hun wil tot eendracht
en macht, hun wil om te handhaven en te
bouwen. De F.A.K. heeft ontzaglijk veel er
toe bijgedragen om de Afrikaners pal te
doen staan voor hun geestesgoederen, ge
roepen als zij zijn om de dragers te zijn
van de trotsche tradities der boerennatie.
De Afrikaner is bezig de kettingen die hem
op stoffelijk gebied knellen en zijn geestes
leven belemmeren, af te schudden. Het volk
is bezig, zoo besloot spr., om geestelijk te
ontwaken.
Gisteren is in den Bosporus een Britsch
vlooteskader, waaronder het vlaggeschip
„Warspite" voor anker gegaan na ter hoogte
van de Prinseneilanden te zijn verwelkomd
door de geheele Turksche vloot onder lei
ding van admiraal Okan op het vlaggeschip
„Yavuz" (de vroegere „Goeben").
Op het officieele programma staat o.a. een
bijzondere vlucht van vliegtuigen naar An
kara, waar de opperbevelhebber, admiraal
Cunningham, zal aanzitten aan een door den
chef van den Turkschen generalen staf aan
geboden noenmaal en door president Ineunu
in gehoor zal worden ontvangen.
De kruiser Malaya, die gisteren voor
Smyrna voor anker is gegaan, zal eveneens
tot Zondag in de Turksche wateren blijven.
De gruwelen te Kweilin.
Vernomen wordt, dat op 31 Juli tijdens een
bombardement door .Tapansche vliegtuigen
van Kweilin, de hoofdstad van de provincie
Kwangsi, zeven groote bommen terecht zijn
gekomen op het missiestation der „buiten-
landsche missies van Parijs". De kerk met
de bijbehoorende gebouwen, waaronder een
ziekenhuis, werden volkomen verwoest.
Geruchten omtrent overstroo
ming der vestingwerken beves
tigd.
Naar uit Bazel aan de Excelsior gemeld
wordt, bevestigt men eindelijk in Duitsc'he
kringen, dat de overstroomingen van den
Rijn in het laatste deel van Mei wel dege
lijk in dfe Siegfried-linie aanzienlijke scha
de hebben aangericht wellicht aanzien
lijker dan men gelooft Thans wordt me
degedeeld,dat meer dan dertig personen, die
aand en bouw der versterkingswerken heb
ben meegeholpen, door de Gestapo gearres
teerd zijn. De Gestapo is tot de slotsom
gekomen, dat gesproken kan worden van
„ongewilde sabotage" van den kant dezer
personen. Zij worden beschuldigd van het
leveren van materialen van slechte kwali
teit, o.a. cement en van het maken van
groote winsten op deze leveranties. Voorts
zou een aantal generaals, naar men zegt
vier of vijf, voor deze malversaties verant
woordelijk zijn gesteld en van hun functie
ontheven zijn.
De nieuwe heen - en - weer.
Met de transatlantische Clippers
zjjn Amerika en Europa nog
slechts 30 uur van elkaar ge
scheiden. (Dagbladbericht)
In 1950 zijn die dertig uren natuurlijk
tot drie ingekrompen en dan kun je cu
rieuze gesprekken tegemoet zien:
Hé meneer, we zijn er! Uitstappen.
Ja ik weet het, maar ik moet nog even
terug. 11. heb mijn bril aan den overkant
laten liggen.
Zeg bestuurder, u bent een kwartier
te laat, nu heeft het geen zin meer dat ik
uitstap en telefoneer naar mijn klanten,
want ik heb mijn vrouw beloofd met de
lunch weer in New York te zullen zijn, dus
ik moet meteen weer mee.
Dat spijt me. Maar u hebt immers een
tienrittenboekje Als u morgen weer gaat,
beloof ik precies op tjjd te zullen zijn.
Vlieghaven Marseille. De Clipper staat
gereed voor het vertrek.
Piloot: Allemaal aanwezig? Dan gaan
we vertrekken.
Mecanicien: Iedereen is er. Maar ik ben
een beetje duizelig geworden. Hoe is het
ook weer, gaan we naar Amerika of naar
Europa
Piloot: 't Is een beetje verwarrend, dat
is waar. Ik weet het ook niet heelemaal
zeken. Vraag het eens aan een passagier.
Steward (tot chef)Is het diner al klaar?
Chef: We serveeren de lunch vanmiddag.
Steward: Dat kunnen we toch niet doen?
Chef: Waarom niet? Alles is nog warm.
Maak voort, vrouw!
Waarom haast je me zoo?
Omdat we anders de vliegboot missen.
Zeg, het is geen ouderwetsch Indië-
vliegtuig! Zoo meteen gaat er weer een!
Kijk, kijk, steekt u ook eens over? U
zei me onlangs dat u geen tijd ervoor kon
vinden.
Ik heb me een dag vrij kunnen maken
om Europa te bezoeken.
Waarom niet een derde dag erbij geno
men om Azië te zien?
Is dit uw eerste cvertocht, mevrouw?
Nee mevrouw, heeleméél niet. Het is
mijn vierde.
Hemeltje! Vindt u het zóó interessant
Als u het weten wilt, integendeel. Ik
kan er eenvoudig niet uit.
Waarom niet?
Ik heb telkens geen tijd mfn koffer te
pakken voor dat vreeselijk ding weer op-
stijgt.
Steward, kan ik een cocktail krijgen?
Onmogelijk meneer. We zijn de Azoren
gepasseerd en dan is er geen tjjd om cock
tails te maken. Over een kwartier zijn we
aan.
En uw collega is aan het schudden!
ja meneer, dat is voor den terugweg.
Steward?
Ja meneer.
Is er geen muziek aan boord?
Nee meneer, er bestaat geen muziek die
kort genoeg is voor den overtocht. Maar er
wordt nu extra muziek voor ons gecompo
neerd, alleen zestiende noten.
Dag Lucie! Wat lief van je, dat je mij
komt verwelkomen. Hoe is het met Emil?
Beste jongen, maar ik kom je heele
maal niet verwelkomen, ik kom je vaarwel
zeggen!
Dan had je een tram eerder moeten
nemen! Ik kom net terug, met de groeten
uit New York. Die tien minuten dat ik er
was zal ik niet licht vergeten. Vierenne
gentig graden in de schaduw!
Steward: Dames en heeren, wilt u, als
u aan tafel gaat, het geld gereed houden?
Tijdens het dessert worden de koffers uit
geladen en dan is er geen tijd voor afre
kenen.
Mceder (tot haar dochter): Nu dag
Marie, dag kind. Wees een brave meid als
ik weg ben. Doe geen domme dingen.
Marie: Maak maar geen zorgen moeder.
Voordat ik de kans krijg iemand op te bel
len, telegrafeert u me toch al, dat u terug
bent. Wat hebt u daar?
Moeder: O ja, dat is alvast een brief van
me. Er is zoo weinig tijd om te schrijven
op een reis naar Amerika, dat ik dacht, ik
zal hem maar van te voren schrijven. Het
vertelt je alles van de tocht.
Marie: En u hebt den tocht nog niet eens
gemaakt
Moeder: Nou je, ik kan het je van te
voren wel vertellen. Enfin, lees maar, alles
staat er in, in 8 woorden: „Vertrok, dronk
een kop thee, ben goed aangekomen".
HOE DE FRANSCHE PRESIDENT ZIJN
VACANTIE DOORBRENGT
De drie of vier weken vacantie, die de
Fransche president deze maand op de va
derlijke hoeve te Mercy-le-haut met zijn
echtgenoote, kinderen en zes kleinkinderen
doorbrengt, maken den eenigen tijd in het
jaar uit, waarin hij, voor zoover mogelijk,
zich zelf is. Voor zoover mogelijk, want dit
jaar valt er o.a. het bezoek in, dat hij op
haar verzoek aan de groothertogin van
Luxemburg brengt. Evenals dat onlangs bij
den koning der Belgen te Luik is het offi
cieus, wat weer niet verhindert, dat beide
staatshoofden een gesprek zullen voeren,
hetwelk aan de huidige spanning zijn be-
teekenis ontleent.
Verder houdt de heer Lebrun zich natuur
lijk op de hoogte van de staatszaken. Hij
opent den dag, zoo vertelt de N. R. Crt., met
het lezen van de voornaamste dagbladen,
het afdoen van de loopende zaken en een
telefonisch onderhoud met den hoofdamb
tenaar in het Elysée, met welk paleis hem
een speciale lijn verbindt,
De boerderij kan van zelf niet alle leden,
van de familie, noch de enkele personen v.
zijn gevolg herbergen. Alleen zijn algemee-
ne secretaris vindt er onderdak, de andere
personen, die hem volgden, toeven elders.
De bewoners van het dorp omringen hem,
zijn broer, die evenals voorheen den grond
bebouwt, en de hunnen met een onbedwon
gen genegenheid, welke zeer aan den heer
en mevrouw Lebrun besteed is.
De strijd wordt op papier voort
gezet.
De strijd tusschen de Nederland
sche Spoorwegen en de ex-wilde
bussen duurt onverminderd voort,
al is dan het gevechtsterrein ver
plaatst van den weg naar de dos
siers. Hoe die verloopt, moge blijken
uit de briefwisseling inzake de aan
vrage van een concessie voor een
busverbinding tusschen Amsterdam
en Apeldoorn, waaruit wij hier het
een en ander laten volgen,
De heer W. Tieleman te Apeldoorn, die
een tijdlang een ongeconcessioneerden dienst
tusschen de plaats zijner inwoning en de
hoofdstad des lands heeft onderhouden
hoe groot de belangstelling daarvoor was,
bleek wel uit het feit, dat hij op drukke da
gen zijn wagens om het kwartier liet rijden!
is, aldus het Hsb., de aanvrager. De Ned.
Spoorwegen maken daartegen bezwaar.
Twaalf paar treinen.
Het verkeer AmsterdamApeldoorn, al
dus de brief uit Utrecht, wordt door de
spoorwegen met elf paar snelle verbindin
gen voldoende bediend. Bovendien bestaat
er nog een verbinding per nachttrein heen
en terug over Utrecht. Bii een dergelijk fre-
quenten dienst kan er onzes inziens geen
behoefte bestaan aan meer vcrvoergelegen-
heid. De bedoeling van den aanvrager is
dan ook om door belangrijke tariefonder-
bieding het verkeer ten koste van de Spoor
wegen af te roomen.
Ook voor de volkshuishouding als geheel,
zoo gaat deze brief verder, beteekent het in
werking brengen van den aangevraagden
dienst een nadeel, omdat voor een gegeven
vervoer extra kosten worden gemaakt, nl.
die van een bus die in dit geval bij de ont
worpen dienstregeling op 50.000 gld. per
jaar zijn te stellen, terwijl daartegenover
geen besparingen bestaan als gevolg van
minder vervoer aan spoorwegzijde.
Tot zoover de Spoorwegen.
„Er bestaat juist dringend
hoefte aan een bus."
be-
Uitvoerig is de heer Tieleman op de mo
tieven van het verweerschrift ingegaan.
Met welk recht, zoo vraagt hij, maken de
Spoorwegen bezwaar tegen de invoering van
een ander vervoermiddel, dat beter in de
beihoefte kan voorzien dan de verouderde
trein? Er bestaat, zoo gaat hij voort, juist
dringende behoefte aan de bus; de Spoor
wegen toch hebben reeds een begin ge
maakt met de opheffing van tusschenstati-
ons en zij zullen daar nog mee moeten
doorgaan. Het reizend publiek van en voor
deze stations heeft toch ook recht op een
goed en goedkoop vervoermiddel.
Van onderbieding is geen sprake,
aldus de heer Ti leman, de auto is
tegen een tarief van één cent per km.
rendabel te exploiteeren. De Spoor
wegen zouden, om een sluitende re
kening te kunnen maken, zeker vier
cent per km. moeten vragen, in welk
geval het reizen per spoor voor ver
reweg het grootste deel der bevol
king onmogelijk zou zijn.
Voor de volkhuishouding als geheel zou
het een uitkomst beteekenen als niet alleen
voor dezen dienst, maar ook voor tal .van
andere, vergunning werd verleend; en als
er een eind zou worden gemaakt aan de
geldverspilling van de Ned. Spoorwegen
die met veertig procent verlies van de to
tale ontvangsten werken. De volkshuishou
ding is meer gebaat bij een goed eh goed
koop vervoermiddel, rendabel geëxploiteerd
tegen een derde van den kostprijs der Ned
Spoorwegen, dan met een bedrijf, dat aan
de volkshuishouding jaarlijks millioenen
aan belasting kost.
Een uitvoerige kostenberekening verge
zelde dezen brief. Volgens den heer Tirln
man kost de exploitatie van den aanee
vraagden dienst niet oen halve ton maar
ten hoogste 35.000 gld. Hiervan zou £1
groot deel weer aan de volkshuishouding
ten goede komen door terugvloeiiing ia den
vorm van belastingen, 11
JAPAN GAAT ZIJN GOEDEREN TELLEN.
Dinsdag is in Japan een telling van goe
deren begonnen om na te gaan hoeveel
goederen jaarlijks verbruikt worden en
langs welke kanalen zij verdeeld worden.
De daartoe benoodigde gegevens worden
verzameld bij de handelaren, makelaars,
verbruigscoöperaties,. enz.
Den boeren en fabrikanten wordt verzocht
gegevens te verstrekken over de door hen
zelf verbruikte goederen. Men verwacht,
dat de cijfers op 25 September gereed zijn
om aan het statistische bureau van het
kabinet voor te leggen.
AMERIKAANSCH PROTEST TEGEN
INCIDENTEN.
In de omgeving van de Amerikaansche
ambassade te Tokio wijst men er op, dat 't
bezoek van Dooman, den zaakgelastigde der
Vereenigde Staten, aan het ministerie van
buitenlandsche zaken, in geen enkel ver
band staat met dat van Craigie, en dat. het
uitsluitend betrekking had op de jongste
incidenten, zeven in getal, waarbij Ameri
kaansche onderdanen in China mishandeld
zijn.
Kaya over de opzegging van het
AmerikaanschJapansche han
delsverdrag.
De gewezen minister van financiën in
Japan, Kaya heeft te Kioto in een persinter
view verklaard, dat het niet noodig is, zich
bezorgd te maken over de opzegging van
het verdrag van 1911 door de Vereenigde
Staten. Ik geloof, aldus Kaya, dat 't slechts
een Amerikaansch gebaar tegenover Japan
is. Zelfs als Amerika een krachtiger hou
ding zou aannemen, beteekent het slechts
een verbreking van de handelsbetrekkin
gen. Waar zal het dan zijn olie en katoen
yerkoopen? Japan kan deze goederen elders
koopen.
RECHTERHAND VAN DEN FAKIR VAN
IPI GEDOOD.
Moeski Alam Khan, een der leiders van de
anti-Britsche beweging in Waziristan en
rechterhand van den Fakir van Ipi, is
woensdagavond toen zijn bende een aanval
deed op Nizam Bazar nabij Bannoe door
een dorpswacht dood geschoten.
MhieM
VAN BEVEREN KAMPIOEN OP DE 100
METER.
Be film wijst het uit.
^voorzitter van de Koninklijke Ne-
andsche Athletiek Unie, den heer A. J.
trengholt, is een brief binnen gekomen,
waarin het jurylid van aankomst hij de be-
splf!mmnVan het Nederlandsch kampioem
schap 100 m hardloopen verklaart, dat hij
Kin ',,?CZ/Cnf°'o s van de eindstreep der
(i h!', fln^lo moet hebben vergist, zoodat
alhleet W il van Reveren als eerste dient
te worden gerangschikt.
c,„me.t1-b?trokkcn jurylid heeft zijn veront
schuldigingen aangeboden, voor het ge-
maakte abuis. De door Profilti, Den Haag,
ter beschikking van de KNAU gestelde films
f" ,de ,10(? meter finale hebben ten over
vloede de juistheid van den herzienen uit
stag volkomen bevestigd.
lierniede is dus officieel van Beveren 10®
meter kampioen van Nederland 1939.