„Ga in den hoek staan! ÖJu~eA> dm UeÈet zei Roosevelt 0, De «wilde bus houdt vast tot een journalist conomische larometer RIJWIELPLAATJE Zuid Afrika ontwaakt Britsche vloot naar Turkije Zendingssfation gebombardeerd Sabotage bij den bouw der Siegfried-linie? Slechts een gebaar tt Amerikaansche ditjes en datjes. Het werkwoord „to run", dat in zijn be knoptheid evenveel beteekent als de mond vol „zich candidaat stellen voor het Presi dentschap", wordt op het oogenblik in alle Amerikaansche bladen met hartstocht ver voegd. De President is een „runner" gewor den. Men interesseert zich alleen nog voor de vraag, welken kant hij in 1940 uit zal „runnen". Maar hij klemt de kaken op elkaar en zwijgt. Een journalist probeerde het deze week met brutaliteit. In de perscon ferentie vroeg hij langs zijn neus weg: „Mr. President, is het uw be doeling u candidaat te stellen voor een derden termijn?" Het antwoord luidde: „Ga in den hoek staan". Vo rig jaar antwoordde de president op een dei-gelijke vraag: „Ga in den hoek staan met een ezelskap op." De straf is dus, aldus de Haagsche Post, sedert verleden jaar iets lichter geworden en met een beetje speculatieven aanleg zou men hieruit kunnen concludeeren, dat de veronderstelling niet meer zóó gewaagd is als toen. In afwachting van 't hooge woord dat de President toch eenmaal zal moeten speken, komen er reeds candidaten en groe pen in alle nuances naar voren: democraten die President willen worden, indien Roose velt niet wil (Garner, Farlev): Republikei nen, die zich reeds in het Witte Iluis zien tronen (Dewey, bijgenaamd Glamor Rov Number One, en Senator Vandenberg); De- mocaten, die zelf niet willen maar „Run Roosevelt Clubs" hebl>en gevormd; afval lige Democraten, die een rechtsohen partij genoot en niet Roosevelt wenschen; en de nieuwste variatie is de Democraat Paul V. Mac Nutt, hooge-commissaris van de Pbi- lippijnen. Na een genoeglijk diner met den President gaf hij te kennen candidaat te zullen zijn zelfs als de President een derden termijn ambieert. Van je gasten moet je het hebben. Geen sensationeele wandelingen De bugemeester van New York doet een aanslag op Chinatown. Hij acht het een smet op het beeld van zijn metropolis; te veel misdaad te veel branden, te veel vee- tert, en daardoor te veel scheeve oogen. Als hij zijn bedreiging om deze buurt op te heffen waar maakt zal New York een van zijn best-geadverteerde stadskwarienen ver liezen. Oorspronkelijk bestond de wijk maar uit drie huizenblokken. De reeks van oor logen en andere rampen in China is echter oorzaak geweest, dat honderdduizenden be rooide Chineesjes hier een toevlucht zochten en de buurt breidde zich als een vetvlek uit. Honderden restaurantjes beconcurreeren el kaar met hun „Show mein" (meestal meer „show" dan mein) en hebben dit gerecht zóó populair gemaakt, dat het op de menu's der Amerikaansche restaurants een nog be kender verschijnsel is dan de rijsttafel bij ons. De geuren der „Show mein" worden in Chinatown slechts in penetrantie overtrof fen door den rook der al te vaak oplaaien de branden, waarvan kortgeleden één zelfs zeven menschenlevens eischte. C'hineezen zijn geen matadors on het gebied van volks huisvesting zij stellen zich tevreden met een kubiek hokje Waarin weinig meer plaats is dan voor een houten slaapbank. De burgemeester heeft dan ook geen be zwaar tegen de Chineezen, maar wel tegen hun krotwoningen, die zelfs onder de New- Yorksche slums een poover figuur maken. De verdwijning van Chinatown zal dus in hygiënisch en sociaal opzicht geen verlies zijn, doch wel New York van een pittores- ken karaktertrek en toeristen van een sen sationeele wandeling berooven, Er zijn in die buurt „tong"-oorlogen gevoerd, die een scherpen kruitdamp achterlieten. De aan voerders der tongs lieten zich vroeger in Chinatown vooafgaan door een lijfgarde en volgen door een andere. Leiders als Tom Lee van de „On Leong Tong" (ggnaamd de burgemeester van Chinatown) en Mock Duck. aanvoerder van de Hip Sing Tongs, weegden zich niet zonder geleide in het openbaar, want de tongs konden elkanders bloed drinken en bijlen beschreven in Chi natown soms een raren en snellen boog, wanneer men het ongeluk had gehad den vorigen avond in een der gokholen onge- E Weuk T. Maandag t ai Zatird 24 Juli tot 23 Juli tot Eflectenmarkt 29 Juli 1,3, Jfl Juli 1,38 Aandeelenknerseii 81.6 94.4 Betalingsverkeer Omzet postcheque- en girodienst 126.3 109.9 Groothandel Groothandelsprijzen 72.4 72.1 Omzet termijnmarkt Amsterdam 31.8 83.2 Kleinhandel Omzet winkelbedrijf 108.5 110.6 Goederenverkeer Gewerkte taken (1 taak halve ar beidsdag) Haven Am 104.8 sterdam 90.7 Bevrachtingen wilde binnenvaart 98.3 91.6 Arbeidsmarkt Aanvragen van werk gevers 103.5 106.6 Aanbiedingen *an 86.8 86.7 werknemers Plaatsingen 102.6 94.0 ROOSEVELT. zond-veel te winnen. Tot het geluk van de politie, die nooit een moord in China town kon ophelderen, sloten de tongs vre de vóór ze elkaar hadden uitgeroeid. Se dertdien heeft iedere Chinees een waschin richting voor zoover hij tenminste over een oude hebbelijkheid is heen gekomen en geen Show mein meer pleegt. Ieder volk sterft in zijn eigen tempo. Wij hebben Independence Day overleefd. Wij dat zijn de inwoners van de Veree- nigde Staten, minus 700. Van deze 700 zijn er „slechts" vier door het vuurwerk dood geschoten. Een aanzienlijk aantal andere feestvierders, meestal kinderen, verloor het gezicht, een arm, een hand of zoo. De rest zijn de doodon van den weg. Het zijn er ieder jaar zoowat evenveel. Er is blijkbaar weinig aan te doen. Men kan de menschen niet-,verhinderen feest te vieren en ieder volk leeft e sterft in zijn eigen tem poen. Verontwaardigde Amsterdammers, die zich ieder jaar opwinden over het geknal op Hartjesdag, zullen slechts troost vinden door het bijwonen van Independence Day, die bovendien den eigenaardige karakter trek heeft vier dagen te duren .Vier dagen geknal. Geen minuut zonder fire-cracker. Overal langs den weg geïmproviseerde vuur werk-winkels, vrijwel omwikkeld met het nationale dundoek. Eéndags-„barkers" (stoe- piers, zooals ze in Amsterdam heeten) voor de deur lokken de klanten binnen, met vlaggen in de hand en aanbod van vrij par keeren. De politie, in hemdsmouwen, kijkt met vaderlijk oog toe als straatjongens don derbussen tot ontploffing brengen. Alles mag. Wat 'n leven voor Amsterdamsche politieagenten, die de heele zomervacantie opzien tegen die Hartjesdag-beproeving! Vuurwerk stemt den Amerikaan even plechtig als een Holland-België- wedstrijd ons. Bouwen wij steeds grootere stadions, de Spencer Fire works Company te Polk, Ohio, heeft haar jaarlijkschen Independence- Day-catalogus rondgezonden, waarin zij stinkbommen en niespoeder aan biedt, benevens een bom, die aan automobielen kan worden bevestigd en den bestuurder den indruk geeft, dat hij in de lucht vliegt. Het is een troostrijke gedachte, dat in onze oorlogszuchtige wereld tenminste nog ergens de geest des vredes standhoudt. In Amerika kan men het nog uithouden ,als tenminste de autobestuurders het in den oorlog der zenuwen" winnen van de Spencer Fireworks. Zoo niet, dan taxeer ik het aantal uitvallers voor volgend jaar op 800. Een rijwieljaar is snel voorbij, Met achterlicht en allerlei, Met voorschrift dit, artikel dat, Gezaaid langs heel ons rijwielpad! Thans wijst de Nederlandsche wet Weer naar een welbekend loket, Daar wacht het blinkend Jan Kordaatje, Het rijwielplaatje! 't Begroet ons fonkelnieuw en fiks, De eenheidsprijs is rond een riks, Het voelt zich oogenblikk'lijk thuis Rondom Uw sterke balhoofdbuis, Of wel 't siert op bescheiden schaal De borst als glanzend eermetaal Van boer en burger en soldaatje, Het rijwielplaatje! Nu is een riks geen klein bedrag, Die heeft een onbeperkt gezag, Die is zoo gauw niet neergeteld Uit spaarpot of uit huishoudgeld! Al heeft het ook een nuttig doel, We krijgen min of meer 't gevoel: Weer slaat men uit mijn fiets een slaatje, Het rijwielplaatje! Maar laat U niet misleiden, vriend, De fiscus wil op tijd gediend, Al geeft hij dan een week respöt, Eens is het onverbidd'lijk tijd! Zeg dan niet: „Nee, U is abuis, „Ik heb het wel, maar 'k liet het thuis!" Dan helpt geen uitvlucht of een praatje, Het rijwielplaatje! En ook... dient thans een goede zaak, Uw oude plaatje heeft een taak, Werp nooit dit oude plaatje weg, Bewaar het vol van overleg, Bewaar het tot er is bepaald: „Straks wordt het graag bij U gehaald!" Voor arme zieken opgespaard, Is het nog altijd schatten waard. Dit kleine koperen plakkaatje, Uw rijwielplaatje! Juli 1939. (Nadruk verboden). KROES. Het schudt de knellende kettin gen at Op het te Bloemfontein gehouden tiende jaarlijksche congres van de F.A.K. (Fede ratie van Afrikaansche Kultuurvereenigin- gen), heeft Dr. N. J. van der Merwe, die reeds sedert de oprichting het voorzitter schap voert, een terugblik geworpen op wat de organisatie tot stand heeft gebracht. Het hoofddoel van de oprichting der F.A.K., al dus spr., was den Afrikaner in zijn cultuur strijd te steunen, waar hij tegen machtige, vijandige elementen te strijden heeft. De Afrikaners hebben een misplaatst minder waardigheidscomplex gehad en, evenals de ossewagens in Natal, waren zij in kleine groepjes over de velden verspreid. De op richting der F.A.K., was een openbaring bij jong Zuid Afrika van hun wil tot eendracht en macht, hun wil om te handhaven en te bouwen. De F.A.K. heeft ontzaglijk veel er toe bijgedragen om de Afrikaners pal te doen staan voor hun geestesgoederen, ge roepen als zij zijn om de dragers te zijn van de trotsche tradities der boerennatie. De Afrikaner is bezig de kettingen die hem op stoffelijk gebied knellen en zijn geestes leven belemmeren, af te schudden. Het volk is bezig, zoo besloot spr., om geestelijk te ontwaken. Gisteren is in den Bosporus een Britsch vlooteskader, waaronder het vlaggeschip „Warspite" voor anker gegaan na ter hoogte van de Prinseneilanden te zijn verwelkomd door de geheele Turksche vloot onder lei ding van admiraal Okan op het vlaggeschip „Yavuz" (de vroegere „Goeben"). Op het officieele programma staat o.a. een bijzondere vlucht van vliegtuigen naar An kara, waar de opperbevelhebber, admiraal Cunningham, zal aanzitten aan een door den chef van den Turkschen generalen staf aan geboden noenmaal en door president Ineunu in gehoor zal worden ontvangen. De kruiser Malaya, die gisteren voor Smyrna voor anker is gegaan, zal eveneens tot Zondag in de Turksche wateren blijven. De gruwelen te Kweilin. Vernomen wordt, dat op 31 Juli tijdens een bombardement door .Tapansche vliegtuigen van Kweilin, de hoofdstad van de provincie Kwangsi, zeven groote bommen terecht zijn gekomen op het missiestation der „buiten- landsche missies van Parijs". De kerk met de bijbehoorende gebouwen, waaronder een ziekenhuis, werden volkomen verwoest. Geruchten omtrent overstroo ming der vestingwerken beves tigd. Naar uit Bazel aan de Excelsior gemeld wordt, bevestigt men eindelijk in Duitsc'he kringen, dat de overstroomingen van den Rijn in het laatste deel van Mei wel dege lijk in dfe Siegfried-linie aanzienlijke scha de hebben aangericht wellicht aanzien lijker dan men gelooft Thans wordt me degedeeld,dat meer dan dertig personen, die aand en bouw der versterkingswerken heb ben meegeholpen, door de Gestapo gearres teerd zijn. De Gestapo is tot de slotsom gekomen, dat gesproken kan worden van „ongewilde sabotage" van den kant dezer personen. Zij worden beschuldigd van het leveren van materialen van slechte kwali teit, o.a. cement en van het maken van groote winsten op deze leveranties. Voorts zou een aantal generaals, naar men zegt vier of vijf, voor deze malversaties verant woordelijk zijn gesteld en van hun functie ontheven zijn. De nieuwe heen - en - weer. Met de transatlantische Clippers zjjn Amerika en Europa nog slechts 30 uur van elkaar ge scheiden. (Dagbladbericht) In 1950 zijn die dertig uren natuurlijk tot drie ingekrompen en dan kun je cu rieuze gesprekken tegemoet zien: Hé meneer, we zijn er! Uitstappen. Ja ik weet het, maar ik moet nog even terug. 11. heb mijn bril aan den overkant laten liggen. Zeg bestuurder, u bent een kwartier te laat, nu heeft het geen zin meer dat ik uitstap en telefoneer naar mijn klanten, want ik heb mijn vrouw beloofd met de lunch weer in New York te zullen zijn, dus ik moet meteen weer mee. Dat spijt me. Maar u hebt immers een tienrittenboekje Als u morgen weer gaat, beloof ik precies op tjjd te zullen zijn. Vlieghaven Marseille. De Clipper staat gereed voor het vertrek. Piloot: Allemaal aanwezig? Dan gaan we vertrekken. Mecanicien: Iedereen is er. Maar ik ben een beetje duizelig geworden. Hoe is het ook weer, gaan we naar Amerika of naar Europa Piloot: 't Is een beetje verwarrend, dat is waar. Ik weet het ook niet heelemaal zeken. Vraag het eens aan een passagier. Steward (tot chef)Is het diner al klaar? Chef: We serveeren de lunch vanmiddag. Steward: Dat kunnen we toch niet doen? Chef: Waarom niet? Alles is nog warm. Maak voort, vrouw! Waarom haast je me zoo? Omdat we anders de vliegboot missen. Zeg, het is geen ouderwetsch Indië- vliegtuig! Zoo meteen gaat er weer een! Kijk, kijk, steekt u ook eens over? U zei me onlangs dat u geen tijd ervoor kon vinden. Ik heb me een dag vrij kunnen maken om Europa te bezoeken. Waarom niet een derde dag erbij geno men om Azië te zien? Is dit uw eerste cvertocht, mevrouw? Nee mevrouw, heeleméél niet. Het is mijn vierde. Hemeltje! Vindt u het zóó interessant Als u het weten wilt, integendeel. Ik kan er eenvoudig niet uit. Waarom niet? Ik heb telkens geen tijd mfn koffer te pakken voor dat vreeselijk ding weer op- stijgt. Steward, kan ik een cocktail krijgen? Onmogelijk meneer. We zijn de Azoren gepasseerd en dan is er geen tjjd om cock tails te maken. Over een kwartier zijn we aan. En uw collega is aan het schudden! ja meneer, dat is voor den terugweg. Steward? Ja meneer. Is er geen muziek aan boord? Nee meneer, er bestaat geen muziek die kort genoeg is voor den overtocht. Maar er wordt nu extra muziek voor ons gecompo neerd, alleen zestiende noten. Dag Lucie! Wat lief van je, dat je mij komt verwelkomen. Hoe is het met Emil? Beste jongen, maar ik kom je heele maal niet verwelkomen, ik kom je vaarwel zeggen! Dan had je een tram eerder moeten nemen! Ik kom net terug, met de groeten uit New York. Die tien minuten dat ik er was zal ik niet licht vergeten. Vierenne gentig graden in de schaduw! Steward: Dames en heeren, wilt u, als u aan tafel gaat, het geld gereed houden? Tijdens het dessert worden de koffers uit geladen en dan is er geen tijd voor afre kenen. Mceder (tot haar dochter): Nu dag Marie, dag kind. Wees een brave meid als ik weg ben. Doe geen domme dingen. Marie: Maak maar geen zorgen moeder. Voordat ik de kans krijg iemand op te bel len, telegrafeert u me toch al, dat u terug bent. Wat hebt u daar? Moeder: O ja, dat is alvast een brief van me. Er is zoo weinig tijd om te schrijven op een reis naar Amerika, dat ik dacht, ik zal hem maar van te voren schrijven. Het vertelt je alles van de tocht. Marie: En u hebt den tocht nog niet eens gemaakt Moeder: Nou je, ik kan het je van te voren wel vertellen. Enfin, lees maar, alles staat er in, in 8 woorden: „Vertrok, dronk een kop thee, ben goed aangekomen". HOE DE FRANSCHE PRESIDENT ZIJN VACANTIE DOORBRENGT De drie of vier weken vacantie, die de Fransche president deze maand op de va derlijke hoeve te Mercy-le-haut met zijn echtgenoote, kinderen en zes kleinkinderen doorbrengt, maken den eenigen tijd in het jaar uit, waarin hij, voor zoover mogelijk, zich zelf is. Voor zoover mogelijk, want dit jaar valt er o.a. het bezoek in, dat hij op haar verzoek aan de groothertogin van Luxemburg brengt. Evenals dat onlangs bij den koning der Belgen te Luik is het offi cieus, wat weer niet verhindert, dat beide staatshoofden een gesprek zullen voeren, hetwelk aan de huidige spanning zijn be- teekenis ontleent. Verder houdt de heer Lebrun zich natuur lijk op de hoogte van de staatszaken. Hij opent den dag, zoo vertelt de N. R. Crt., met het lezen van de voornaamste dagbladen, het afdoen van de loopende zaken en een telefonisch onderhoud met den hoofdamb tenaar in het Elysée, met welk paleis hem een speciale lijn verbindt, De boerderij kan van zelf niet alle leden, van de familie, noch de enkele personen v. zijn gevolg herbergen. Alleen zijn algemee- ne secretaris vindt er onderdak, de andere personen, die hem volgden, toeven elders. De bewoners van het dorp omringen hem, zijn broer, die evenals voorheen den grond bebouwt, en de hunnen met een onbedwon gen genegenheid, welke zeer aan den heer en mevrouw Lebrun besteed is. De strijd wordt op papier voort gezet. De strijd tusschen de Nederland sche Spoorwegen en de ex-wilde bussen duurt onverminderd voort, al is dan het gevechtsterrein ver plaatst van den weg naar de dos siers. Hoe die verloopt, moge blijken uit de briefwisseling inzake de aan vrage van een concessie voor een busverbinding tusschen Amsterdam en Apeldoorn, waaruit wij hier het een en ander laten volgen, De heer W. Tieleman te Apeldoorn, die een tijdlang een ongeconcessioneerden dienst tusschen de plaats zijner inwoning en de hoofdstad des lands heeft onderhouden hoe groot de belangstelling daarvoor was, bleek wel uit het feit, dat hij op drukke da gen zijn wagens om het kwartier liet rijden! is, aldus het Hsb., de aanvrager. De Ned. Spoorwegen maken daartegen bezwaar. Twaalf paar treinen. Het verkeer AmsterdamApeldoorn, al dus de brief uit Utrecht, wordt door de spoorwegen met elf paar snelle verbindin gen voldoende bediend. Bovendien bestaat er nog een verbinding per nachttrein heen en terug over Utrecht. Bii een dergelijk fre- quenten dienst kan er onzes inziens geen behoefte bestaan aan meer vcrvoergelegen- heid. De bedoeling van den aanvrager is dan ook om door belangrijke tariefonder- bieding het verkeer ten koste van de Spoor wegen af te roomen. Ook voor de volkshuishouding als geheel, zoo gaat deze brief verder, beteekent het in werking brengen van den aangevraagden dienst een nadeel, omdat voor een gegeven vervoer extra kosten worden gemaakt, nl. die van een bus die in dit geval bij de ont worpen dienstregeling op 50.000 gld. per jaar zijn te stellen, terwijl daartegenover geen besparingen bestaan als gevolg van minder vervoer aan spoorwegzijde. Tot zoover de Spoorwegen. „Er bestaat juist dringend hoefte aan een bus." be- Uitvoerig is de heer Tieleman op de mo tieven van het verweerschrift ingegaan. Met welk recht, zoo vraagt hij, maken de Spoorwegen bezwaar tegen de invoering van een ander vervoermiddel, dat beter in de beihoefte kan voorzien dan de verouderde trein? Er bestaat, zoo gaat hij voort, juist dringende behoefte aan de bus; de Spoor wegen toch hebben reeds een begin ge maakt met de opheffing van tusschenstati- ons en zij zullen daar nog mee moeten doorgaan. Het reizend publiek van en voor deze stations heeft toch ook recht op een goed en goedkoop vervoermiddel. Van onderbieding is geen sprake, aldus de heer Ti leman, de auto is tegen een tarief van één cent per km. rendabel te exploiteeren. De Spoor wegen zouden, om een sluitende re kening te kunnen maken, zeker vier cent per km. moeten vragen, in welk geval het reizen per spoor voor ver reweg het grootste deel der bevol king onmogelijk zou zijn. Voor de volkhuishouding als geheel zou het een uitkomst beteekenen als niet alleen voor dezen dienst, maar ook voor tal .van andere, vergunning werd verleend; en als er een eind zou worden gemaakt aan de geldverspilling van de Ned. Spoorwegen die met veertig procent verlies van de to tale ontvangsten werken. De volkshuishou ding is meer gebaat bij een goed eh goed koop vervoermiddel, rendabel geëxploiteerd tegen een derde van den kostprijs der Ned Spoorwegen, dan met een bedrijf, dat aan de volkshuishouding jaarlijks millioenen aan belasting kost. Een uitvoerige kostenberekening verge zelde dezen brief. Volgens den heer Tirln man kost de exploitatie van den aanee vraagden dienst niet oen halve ton maar ten hoogste 35.000 gld. Hiervan zou £1 groot deel weer aan de volkshuishouding ten goede komen door terugvloeiiing ia den vorm van belastingen, 11 JAPAN GAAT ZIJN GOEDEREN TELLEN. Dinsdag is in Japan een telling van goe deren begonnen om na te gaan hoeveel goederen jaarlijks verbruikt worden en langs welke kanalen zij verdeeld worden. De daartoe benoodigde gegevens worden verzameld bij de handelaren, makelaars, verbruigscoöperaties,. enz. Den boeren en fabrikanten wordt verzocht gegevens te verstrekken over de door hen zelf verbruikte goederen. Men verwacht, dat de cijfers op 25 September gereed zijn om aan het statistische bureau van het kabinet voor te leggen. AMERIKAANSCH PROTEST TEGEN INCIDENTEN. In de omgeving van de Amerikaansche ambassade te Tokio wijst men er op, dat 't bezoek van Dooman, den zaakgelastigde der Vereenigde Staten, aan het ministerie van buitenlandsche zaken, in geen enkel ver band staat met dat van Craigie, en dat. het uitsluitend betrekking had op de jongste incidenten, zeven in getal, waarbij Ameri kaansche onderdanen in China mishandeld zijn. Kaya over de opzegging van het AmerikaanschJapansche han delsverdrag. De gewezen minister van financiën in Japan, Kaya heeft te Kioto in een persinter view verklaard, dat het niet noodig is, zich bezorgd te maken over de opzegging van het verdrag van 1911 door de Vereenigde Staten. Ik geloof, aldus Kaya, dat 't slechts een Amerikaansch gebaar tegenover Japan is. Zelfs als Amerika een krachtiger hou ding zou aannemen, beteekent het slechts een verbreking van de handelsbetrekkin gen. Waar zal het dan zijn olie en katoen yerkoopen? Japan kan deze goederen elders koopen. RECHTERHAND VAN DEN FAKIR VAN IPI GEDOOD. Moeski Alam Khan, een der leiders van de anti-Britsche beweging in Waziristan en rechterhand van den Fakir van Ipi, is woensdagavond toen zijn bende een aanval deed op Nizam Bazar nabij Bannoe door een dorpswacht dood geschoten. MhieM VAN BEVEREN KAMPIOEN OP DE 100 METER. Be film wijst het uit. ^voorzitter van de Koninklijke Ne- andsche Athletiek Unie, den heer A. J. trengholt, is een brief binnen gekomen, waarin het jurylid van aankomst hij de be- splf!mmnVan het Nederlandsch kampioem schap 100 m hardloopen verklaart, dat hij Kin ',,?CZ/Cnf°'o s van de eindstreep der (i h!', fln^lo moet hebben vergist, zoodat alhleet W il van Reveren als eerste dient te worden gerangschikt. c,„me.t1-b?trokkcn jurylid heeft zijn veront schuldigingen aangeboden, voor het ge- maakte abuis. De door Profilti, Den Haag, ter beschikking van de KNAU gestelde films f" ,de ,10(? meter finale hebben ten over vloede de juistheid van den herzienen uit stag volkomen bevestigd. lierniede is dus officieel van Beveren 10® meter kampioen van Nederland 1939.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 10