ö.u-fi deti UeJktt De breede basis eindelijk gevonden De levensloop der nieuwe Ministers Amsterdammers zien een diesel voor hun deur.,, Twee christ -hist., twee r.-katholieken, twee soc.-democraten, een vrijz. democraat, een anti-revolutionnair, twee kleurloos (waarvan een vrijz. georiënteerd) Misdaad stilgehouden Oneerlijke vrienden Ons nieuwe Ministerie Mr. M. P. L. STEENBERGHE (Economische Zaken). Ir. J. W. ALBARDA (Waterstaat). Jhr. Mr. D. J. DE GEER, (minister-president, minister van Financiën en Alg. Zaken). LuiLKol. A. Q. H, DIJXHOORN (Defensie). CH. J. L M. WELTER (Koloniën). Dr. J. v. d. TEMPEL (Sociale Zaken). mr. E, M. v. KLEFFENS (Buitenl. Zaken). H. VAN BOEIJEN (Binnenlandsche Zaken). G. BOLKESTEIN (Onderwijs, Prof. Mr. P. S. GERBRANDY (Justitie). Jhr. mr. D. J. de Geer, 'die 14 Dec. 1S70 te Groningen geboren werd, is een van de meest vooraanstaande politici in ons land. Driemaal was hij minister van Financiën en bekleedde tot nu toe een zetel in de Tweede Kamer. In 1926 droeg de Ko ningin den lieer de Geer de formatie van een extra-parlementair kabinet op. De heer de Geer slaagde. De nieuwe premier is voorzitter der Qhr. Hist. Unie. Ir. Johan Willem Albarda werd op 5 Juni 1877 te Leeuwarden geboren. Na achtereenvolgens als directeur van de gemeentelijke arbeidsbeurs të Amsierdam en als leeraar in de wis-, natuur-en werktuig kunde te hebben gefungeerd, werd ir. Al barda in het jaar 1913 voor de Sociaal-De mocratische Arbeiders Partij gekozen als lid van de Tweede Kamer. Verder bekleed de hij liet lidmaatschap van de Provinciale Staten van Zuid-Holland van 1916 tot 1919. Sinds 1925 is de heer Albarda voorzitter van de sociaal-democratische fractie der Twee de Kamer als opvolger van Mr. P. J. Troel stra. Tal van tijdschrift- en dagbladartikelen, brochures en prae-adviezen zijn van zijn hand verschenen. Hendrik van Boeyen die tot minister van Binncnlandsche Zaken benoemd is, was dit eveneens in het vierde en vijfde Kabinet-Colijn en is thans ais zoo danig demissionnair. In het jaar 1889 werd de heer van Boeyen te Putte geboren. Zijn ambtelijke Iöopbaun ving hij aan op de Pro vinciale griffie van Gelderland. In 1915 ging hij over naar het departement van water staat. De heer van Boeyen is jarenlang dia ken, daarna ouderling en voorzitter van het college van notabelen der Ned. llerv. Kerk te Voorburg en gedurende 15 jaar voorzit ter van verschillende schoolbesturen ge weest. De heer van Boeyen was indertijd be kend om zijn referaten, inzonderheid over financieel-economische onderwerpen, de ge meentepolitiek rakende. Dr. J. van den Tempel, geboren 1 Augustus 1877 te Willemstad (N.Br.) ving zijn loopbaan aan als schil dersgezel te Amsterdam. In 1911 wist hij de akte M. O. Staathuishoudkunde en Stati stiek en in 1913 de akte M. O. Staatsinrich ting te behalen. Tot lid van de Tweede Kamer werd hij als medevertegenwoordiger der S.Ü.A.P. in November 1915 gekozen en hij is dit tot nu nu toe onafgebroken gebleven. Dr. van den Tempel was van 1910'19 en van 1927'32 lid van den Amsterdamschen gemeenteraad en had tevens een aantal ja ren zitting in de Provinciale Staten van Noord-Holland. Voorts is hij lid van den Hoogen Raad van Arbeid. Van zijn band verschenen verschillende publicaties op het gebied van de economie. Prof. mr. Pieter Sjoerds Gerbrandy werd 13 April 1885 te Goëngamieden gebo ren. In 1911 promoveerde hij in de rechts wetenschappen. In 1930 werd hij benoemd tot hoogleeraar in de rechtswetenschappen aan de Vrije Universiteit. Van 1920 tot '30 maakte hij deel uit van de Geel. Staten van Friesland. Prof. Gerbrandy is o.m. voorz. van den Radioraad en de Bakkerijstichting. Mr. E. N. van Kleflens werd geboren te Heerenveen op 17 Nov. 1894. Van 19191920 was hij verbonden aan het Vol ken hondssecretariaat, van 1921'22 bij het secretariaat van de directie van de Kon. Shell groep te Londen. Sinds 1922 is hij werkzaam hij liet Dep. van Buitenland- sclie Zaken. In 1929 werd Mr. van Kleffens benoemd tot gezant te Bern. Hij was voorts griffier van liet Scheidsgerecht voor de Interpretatie van liet Dawes- en Youngplan, en was adjunct secretaris-generaal en later secretaris-generaal van het Curatorium van de Accademie voor Internationaal Recht in het Vredespaleis te Den Haag Mr. Kleffens is tal van nialcn onderscheiden. Overste A. Q. H. Dijxhoorn werd in 1SR9 geboren en trad na de Kon. mil. Academie te hebben doorloopen op 29 Juli 1911 als tweede luitenant, in dienst van het Nederlands che leger. Hij werd in 1915 bevorderd tot eerste luitenant, in 1927 tot kapitein en in November 1936 tot ma joor. Twee jaren later werd de heer I ijx hoorn, die inmiddels was toegevoegd aan den chef van den Generalen Staf, tot oen rang van luitenant-kolonel bevorderd en belast met de leiding van het bureau ge nerale staf aan het Departement \an ue- fenSie< Hij is ridder ln de Oranje-N'assau-Orde en in het Legioen van Eer van Frankrijk. Mr. MaxlmlUen Paul Leon Sleenberghe. is op 2 Mei 1899 te Leiden geboren. In 1920 promoveerde hij te Utrecht in de rechten. On internationaal terrein is mr. Steen- berglie zeer dikwijls werkzaam geweest en ook hier werden hem de meest belangrijke opdrachten verleend. Mr. Steenberghe heeft een zeer voorname rol gespeeld bij de onderhandelingen over het handelsverdrag NederlandDuitsch- land, waaraan hij als regeeringsgedele- geerde heeft deelgenomen, In Juni 1934, toen minister Verschuur om gezondheidsredenen aftrad, werd mr. Steenberghe diens opvolger als minister van Econ. Zaken. In September 1935 evenwel trad hij reeds af wegens verschil van mee- ning inzake het monetaire vraagstuk met dr. Col ij n. De heer Steenberghe had vervolgens zit ting in het vierde kabinet Colijn van 1937 1939 als minster van Economische Zaken. Charles Joseph Ignace Mari.e Weiter werd 6 April 1880 te Den Haag geboren. Na zijn studiejaren trad hij in dienst van het Indische Gouvernement. Den 3en November 1924 volgde zijn be noeming tot lid van den raad van Neder- landsch-Indië, het hoogste bestuurscollege in Insulinde. Dezen post moest hij echter spoedig weer veriaten, doordat de heer Weiter op 26 Sep tember 1925 door H.M. de Koningin tot minister van Koloniën werd benoemd in het ministerie-Colijn, dit duurde echter slechts tot 1926. De heer Weiter werd wederom minister van Koloniën in het vierde kabinet Colijn van 1937—1939. Gerrit Bolkestein werd op 9 Oct. 1871 te Amsterdam geboren. Na allerlei rangen in de onderwijswereld te hebben doorloopen, werd hij in 1926 in specteur van het Middelbaar onderwijs, in de inspectie van Noord-Holland en Utrecht. Van 1917 tot 1934 is de heer Bolkestein in specteur van het Middelbaar Onderwijs ge weest, terwijl hij van 1934 tot 1937 de func tie van inspecteur der gymnasia en van het Middelbaar onderwijs in de vierde in spectie heeft vervuld. Van de hand van den heer Bolkestein, die de vrijz. democratische beginselen is toegedaan, verschenen talrijke publicaties. Het transport van het materiaal voor de Spoorwegtentoonstelling een puzzle! Doch het recht moet zijn loop hebben. Tengevolge van een geldkwestie ontstond op 2 Juni ruzie tusschen een inwoners van Altenburg, onder Tietjerk en diens '25-jarigen zoon. De jongeman ging zijn vader met een mes te lijf en bracht hem een steek in den schouder toe. Aanvankelijk werd de vecht partij stilgehouden, doch na een maand volg de aangifte. Gister werd de zaak voor de Leeuwarder rechtbank behandeld. Tegen den dader, die thans gedetineerd is, werd drie jaar gevangenisstraf geëischt. De electrische driewagentrein, bet eerste tramsport van het spoorwegmateriaal, dat bestemd is voor de Spoorwegtentoonstellini» aan het Frederiksplein te Amsterdam en dat daarvoor overgebracht moet worden' van het Haarlemmermeerstation naar het tentoonstellingsterrein, is gisternacht niet verder gekomen dan het Concertgebouw aan het#begin van de De Lairessestraat. Precies 5 uur was men het kruispunt de Lairesse- straat—van Baerlestraat genaderd en in ver band met het aanbreken van den nieuwen dag zag men er van af verder te gaan. Precies 4 uur was men bezig geweest dé zware wagon weer muurvast op de kleine lorries „mosterdpotten" zooals de tech nici der Spoorwegen ze noemen te zet-- ten en kort na drie uur was men met deze werkzaamheden gereed gekomen. Lichte slapers werden door het lawaai van de stoomwals wakker, die de wagons trok en men kan zich hun verbazing voor stellen, toen zij uit het raam kijkende, een ■moderne, gestroomlijnde electrische trein voor liuii huis zagen staan. Elk transport ln twee nachten, Als resultaat van het overleg, dat heeft plaats gehad tusschen ingenieurs der Spoor wegen en van den dienst van Publieke, 4Ver ken te Amsterdam betreffende het vervoer van het materiaal, kan worden meege deeld, dat besloten is elk transport in het - vervolg in twee nachten over te brengen. De moeilijkheden bij het overbrengen van het zware en in rechthoekige bochten zeer lastig manoeuvreerbare materiaal zijn gioo ter gebleken, dan men oorspronkelijk had gedacht en om nu te voorkomen, dat het verkeer en vooral het tramverkeer, opnieuw kans loopt langdurig gestagneerd te wor-. den, heeft men er van moeten afzien om reeds in de avonduren met het transport te beginnen. In het vervolg zal alleen des nachts tusschen 1 en 6 uur, wanneer er geen trams rijden, aan de overbrenging van het materiaal worden gewerkt. Op zijn vlugst' zullen de spoorwagons, alsmede de .Tuinlbo en de daarbij behoorende tender, dus in 18 nachten van het Haarlemmermeerstation naar liet tentoonstellingsterrein worden overgebracht. Vervoerd moeten nog worden een diesel-' motorrijtuig, een restauratierijtuig, een pullmanrijutng, een slaaprijtuig, een A.B.C.- rijtuig, een tender en een 80 ton wegende locomotief. Tilburgenaar bestolen. Een 54-jarige inwoner van Tilburg had' zich naar Den Haag begeven om daar eens- duchtig feest te vieren. Daartoe had hij een bedrag van ongeveer f 100.bij zich. In de - residentie ontmoette hij twee mannen, met' wie hij verschillende café's bezocht. In een dergelijke gelegenheid in de Nieuwe Mol straat merkte de Tilburgenaar, dat hij vier briefjes van tien gulden kwijt was. Hij volg de de vrienden, die inmiddels vertrokken waren, en wees hen in de Boekhorststraat aan een agent van politie aan. Deze arres teerde hen en wilde hen overbrengen naar het bureau Prinsestraat. Onderweg wilde een van hen twee briefjes weggooien. De ander had ook twee briefjes bij zich. De „eerlijke" vrienden zijn natuurlijk in bewaring gesteld. Bezoek van Mars. De geleerden die de vorige getracht heb ben bij Mars binnen te kijken, gelijk oude dames, die in spionnetjes het leven van andere oude dames beloeren, zijn weer niet veel verder gekomen. Tot hun verontschul diging moet worden aangevoerd dat Mars, ofschoon „vlakbij", ;.og altijd een slordige 50 millioen kilometer van ons verwijderd was. Tusschen oude dames ontstaat ook wel eens een respectabele verwijdering, maar zelden een van 50 millioen kilometer. Tenzij ook op Mars oude dames wonen. Dit lijkt echter niet aannemelijk, wanneer men verneemt dat de temperaturen er variëe- ren van 30 80 graden overdag tot 100 graden onder nul na het diner. Uit deze gegevens moet word m afgeleid, dat sprin gende waterleidingen er waarschijnlijk een nog b :kender verschijnsel zijn dan bij ons en dat, indien men ook op Mars met een werkloozenprobleem worstelt, de loodgie ters er tenminste wel altijd te doen zullen hebben. Dit is inmiddels niet een coiiclusie, die afkomstig is van bovengenoemde geleer den. Aan hen hebben wij daarentegen wel de onthulling ue danken, dat de hoeveel heid zuurstof op Mars slechts 1% bedraagt van die bij ons. De Marsianen moeten dus gelijken op het menschentype dat bij ons wordt aangetroffen in koetsierskroegen, telefooncellen, excursiebussen en dubbel tjesbioscopen. De sprongen in temperatuur schelen niet zooveel met de onze. Het verschil is ech ter, dat Ue temperatuur op Mars 150 gra den verschil aantoont tusschen dag en nacht, en bij ons tusschen ochtend en mid dag. De ijsbanen op M-rs zijn vermoede lijk slechts 's nachts open, hetgeen bevor derlijk moet zijn voor den geregelden gang van het onderwijs, aangezien de kin deren op deze wijze nooit ijsvacantie hoe ven te hebben. Zij zullen waarschijnlijk overdag op school slapen, zooals bij ons in den zomer. De geleerden hebben verder vastgesteld dat Mars doorsneden is door kanalen Dit wijst op een hooge trap van beschaving daar kanalen ondenkbaar zjjn zonder mi' msters van waterstaat, die ze openen en zonder tollen. en en Door de telescoop gezien is Mars voor--, tweederden lichtelijk rood van kleur. Daaruit af te leiden dat de planeet bevolkt zou zijn met vrijzinnig- of sociaal-demo craten, of dat de heele bevolking geabon neerd zou zijn op een rose blad met aar- digen inhoud, ware weinig minder dan onwetenschappelijk. De kleur van het an dere derde deel verandert met de seizoe nen en Uit wijst -iieu op de mogelijkheid dat de dames er, zooals bij ons, in den zomer blond worden, maar op het bestaan van plantenleven. Maar indien er planten leven is, moet er ook dierenleven bestaan. En als er dierenleven is, moeten er poli tici, jazzmuziek en bridgedrives zijn. De astronomen hebben daarnaast ook donkere plekken op Mars waargenomen. Zij kunnen hiervoor geen verklaring ge ven. Vermoedelijk heeft ook Mars zijn Oss. Pogingen om met Mars in contact te treden zijn wederom mislukt. In Lon den werd verleden jaar voor 1 shilling 6 pence een telegram naar Mars aange nomen „zonder waarborg van overkomst". Dit jaar heeft de P.T.T.-directie zulke telegrammen geweigerd. Ze wil alleen zaken doen op onze eigen plan°et. Het riekt naar autarkie en minister Damme zou als P.T.T.-directeur zeker nooit één telegram hebben geweigerd. Eén ding is zeker: hoe dicht bij Mars wij ook geweest zjjn, ik heb er evenmin iets op kunnen zien als wanneer ik afhan kelijk was geweest van televisie. Bijgelovige menschen zullen van de aan wezigheid van de oorlogsplaneet wel af grijselijke dingen hebben gevreesd. Maar als de Marsianen eenig idee van ons heb ben, zullen zij zeker veel banger zijn Se' weest dan wij. Het ljjljt mij geen pretje, de Aarde tot buurvrouw te hebben. Ik dur" heelemaal 'iet te denken aan de mogelijkheid, dat de Marsianen technisch heter zouden zijn toegerust dan wij... dat zij in hun astronomische spionnetjes ook bij óns donkere plekken waarnemen en ze zelfs zouden kunnen verklaren ook. Als Je daaraan denkt, schaam ie je dood... laten wij daarom hopen, dat ze al hun aandacht noodig hebben om hun straten sneeuwvrij en hun kanalen open te houden. Hoe min der benul ze van hun buren hébben, h°e beter!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 6