ö.u-fi deti UeJktt
De breede
basis eindelijk
gevonden
De levensloop der
nieuwe Ministers
Amsterdammers zien een
diesel voor hun deur.,,
Twee christ -hist.,
twee r.-katholieken,
twee soc.-democraten,
een vrijz. democraat,
een anti-revolutionnair,
twee kleurloos
(waarvan een
vrijz. georiënteerd)
Misdaad stilgehouden
Oneerlijke vrienden
Ons nieuwe Ministerie
Mr. M. P. L. STEENBERGHE (Economische
Zaken).
Ir. J. W. ALBARDA (Waterstaat).
Jhr. Mr. D. J. DE GEER, (minister-president,
minister van Financiën en Alg. Zaken).
LuiLKol. A. Q. H, DIJXHOORN (Defensie).
CH. J. L M. WELTER (Koloniën).
Dr. J. v. d. TEMPEL (Sociale Zaken). mr. E, M. v. KLEFFENS (Buitenl. Zaken).
H. VAN BOEIJEN (Binnenlandsche Zaken).
G. BOLKESTEIN (Onderwijs,
Prof. Mr. P. S. GERBRANDY (Justitie).
Jhr. mr. D. J. de Geer,
'die 14 Dec. 1S70 te Groningen geboren werd,
is een van de meest vooraanstaande politici
in ons land. Driemaal was hij minister van
Financiën en bekleedde tot nu toe een zetel
in de Tweede Kamer. In 1926 droeg de Ko
ningin den lieer de Geer de formatie van
een extra-parlementair kabinet op. De
heer de Geer slaagde.
De nieuwe premier is voorzitter der Qhr.
Hist. Unie.
Ir. Johan Willem Albarda
werd op 5 Juni 1877 te Leeuwarden geboren.
Na achtereenvolgens als directeur van de
gemeentelijke arbeidsbeurs të Amsierdam en
als leeraar in de wis-, natuur-en werktuig
kunde te hebben gefungeerd, werd ir. Al
barda in het jaar 1913 voor de Sociaal-De
mocratische Arbeiders Partij gekozen als
lid van de Tweede Kamer. Verder bekleed
de hij liet lidmaatschap van de Provinciale
Staten van Zuid-Holland van 1916 tot 1919.
Sinds 1925 is de heer Albarda voorzitter van
de sociaal-democratische fractie der Twee
de Kamer als opvolger van Mr. P. J. Troel
stra.
Tal van tijdschrift- en dagbladartikelen,
brochures en prae-adviezen zijn van zijn
hand verschenen.
Hendrik van Boeyen
die tot minister van Binncnlandsche Zaken
benoemd is, was dit eveneens in het vierde
en vijfde Kabinet-Colijn en is thans ais zoo
danig demissionnair. In het jaar 1889 werd
de heer van Boeyen te Putte geboren. Zijn
ambtelijke Iöopbaun ving hij aan op de Pro
vinciale griffie van Gelderland. In 1915 ging
hij over naar het departement van water
staat. De heer van Boeyen is jarenlang dia
ken, daarna ouderling en voorzitter van het
college van notabelen der Ned. llerv. Kerk
te Voorburg en gedurende 15 jaar voorzit
ter van verschillende schoolbesturen ge
weest.
De heer van Boeyen was indertijd be
kend om zijn referaten, inzonderheid over
financieel-economische onderwerpen, de ge
meentepolitiek rakende.
Dr. J. van den Tempel,
geboren 1 Augustus 1877 te Willemstad
(N.Br.) ving zijn loopbaan aan als schil
dersgezel te Amsterdam. In 1911 wist hij de
akte M. O. Staathuishoudkunde en Stati
stiek en in 1913 de akte M. O. Staatsinrich
ting te behalen.
Tot lid van de Tweede Kamer werd hij
als medevertegenwoordiger der S.Ü.A.P. in
November 1915 gekozen en hij is dit tot nu
nu toe onafgebroken gebleven.
Dr. van den Tempel was van 1910'19 en
van 1927'32 lid van den Amsterdamschen
gemeenteraad en had tevens een aantal ja
ren zitting in de Provinciale Staten van
Noord-Holland. Voorts is hij lid van den
Hoogen Raad van Arbeid. Van zijn band
verschenen verschillende publicaties op het
gebied van de economie.
Prof. mr. Pieter Sjoerds Gerbrandy
werd 13 April 1885 te Goëngamieden gebo
ren. In 1911 promoveerde hij in de rechts
wetenschappen. In 1930 werd hij benoemd
tot hoogleeraar in de rechtswetenschappen
aan de Vrije Universiteit. Van 1920 tot '30
maakte hij deel uit van de Geel. Staten van
Friesland. Prof. Gerbrandy is o.m. voorz.
van den Radioraad en de Bakkerijstichting.
Mr. E. N. van Kleflens
werd geboren te Heerenveen op 17 Nov.
1894. Van 19191920 was hij verbonden aan
het Vol ken hondssecretariaat, van 1921'22
bij het secretariaat van de directie van de
Kon. Shell groep te Londen. Sinds 1922 is
hij werkzaam hij liet Dep. van Buitenland-
sclie Zaken. In 1929 werd Mr. van Kleffens
benoemd tot gezant te Bern. Hij was voorts
griffier van liet Scheidsgerecht voor de
Interpretatie van liet Dawes- en Youngplan,
en was adjunct secretaris-generaal en later
secretaris-generaal van het Curatorium van
de Accademie voor Internationaal Recht in
het Vredespaleis te Den Haag Mr. Kleffens
is tal van nialcn onderscheiden.
Overste A. Q. H. Dijxhoorn
werd in 1SR9 geboren en trad na de Kon.
mil. Academie te hebben doorloopen op
29 Juli 1911 als tweede luitenant, in dienst
van het Nederlands che leger. Hij werd in
1915 bevorderd tot eerste luitenant, in 1927
tot kapitein en in November 1936 tot ma
joor. Twee jaren later werd de heer I ijx
hoorn, die inmiddels was toegevoegd aan
den chef van den Generalen Staf, tot oen
rang van luitenant-kolonel bevorderd en
belast met de leiding van het bureau ge
nerale staf aan het Departement \an ue-
fenSie<
Hij is ridder ln de Oranje-N'assau-Orde
en in het Legioen van Eer van Frankrijk.
Mr. MaxlmlUen Paul Leon
Sleenberghe.
is op 2 Mei 1899 te Leiden geboren. In 1920
promoveerde hij te Utrecht in de rechten.
On internationaal terrein is mr. Steen-
berglie zeer dikwijls werkzaam geweest en
ook hier werden hem de meest belangrijke
opdrachten verleend.
Mr. Steenberghe heeft een zeer voorname
rol gespeeld bij de onderhandelingen over
het handelsverdrag NederlandDuitsch-
land, waaraan hij als regeeringsgedele-
geerde heeft deelgenomen,
In Juni 1934, toen minister Verschuur
om gezondheidsredenen aftrad, werd mr.
Steenberghe diens opvolger als minister van
Econ. Zaken. In September 1935 evenwel
trad hij reeds af wegens verschil van mee-
ning inzake het monetaire vraagstuk met
dr. Col ij n.
De heer Steenberghe had vervolgens zit
ting in het vierde kabinet Colijn van 1937
1939 als minster van Economische Zaken.
Charles Joseph Ignace Mari.e
Weiter
werd 6 April 1880 te Den Haag geboren. Na
zijn studiejaren trad hij in dienst van het
Indische Gouvernement.
Den 3en November 1924 volgde zijn be
noeming tot lid van den raad van Neder-
landsch-Indië, het hoogste bestuurscollege
in Insulinde.
Dezen post moest hij echter spoedig weer
veriaten, doordat de heer Weiter op 26 Sep
tember 1925 door H.M. de Koningin tot
minister van Koloniën werd benoemd in
het ministerie-Colijn, dit duurde echter
slechts tot 1926.
De heer Weiter werd wederom minister
van Koloniën in het vierde kabinet Colijn
van 1937—1939.
Gerrit Bolkestein
werd op 9 Oct. 1871 te Amsterdam geboren.
Na allerlei rangen in de onderwijswereld
te hebben doorloopen, werd hij in 1926 in
specteur van het Middelbaar onderwijs, in
de inspectie van Noord-Holland en Utrecht.
Van 1917 tot 1934 is de heer Bolkestein in
specteur van het Middelbaar Onderwijs ge
weest, terwijl hij van 1934 tot 1937 de func
tie van inspecteur der gymnasia en van
het Middelbaar onderwijs in de vierde in
spectie heeft vervuld.
Van de hand van den heer Bolkestein,
die de vrijz. democratische beginselen is
toegedaan, verschenen talrijke publicaties.
Het transport van het materiaal
voor de Spoorwegtentoonstelling
een puzzle!
Doch het recht moet zijn loop
hebben.
Tengevolge van een geldkwestie ontstond
op 2 Juni ruzie tusschen een inwoners van
Altenburg, onder Tietjerk en diens '25-jarigen
zoon. De jongeman ging zijn vader met een
mes te lijf en bracht hem een steek in den
schouder toe. Aanvankelijk werd de vecht
partij stilgehouden, doch na een maand volg
de aangifte.
Gister werd de zaak voor de Leeuwarder
rechtbank behandeld.
Tegen den dader, die thans gedetineerd is,
werd drie jaar gevangenisstraf geëischt.
De electrische driewagentrein, bet eerste
tramsport van het spoorwegmateriaal, dat
bestemd is voor de Spoorwegtentoonstellini»
aan het Frederiksplein te Amsterdam en
dat daarvoor overgebracht moet worden'
van het Haarlemmermeerstation naar het
tentoonstellingsterrein, is gisternacht niet
verder gekomen dan het Concertgebouw aan
het#begin van de De Lairessestraat. Precies
5 uur was men het kruispunt de Lairesse-
straat—van Baerlestraat genaderd en in ver
band met het aanbreken van den nieuwen
dag zag men er van af verder te gaan.
Precies 4 uur was men bezig geweest dé
zware wagon weer muurvast op de kleine
lorries „mosterdpotten" zooals de tech
nici der Spoorwegen ze noemen te zet--
ten en kort na drie uur was men met deze
werkzaamheden gereed gekomen.
Lichte slapers werden door het lawaai
van de stoomwals wakker, die de wagons
trok en men kan zich hun verbazing voor
stellen, toen zij uit het raam kijkende, een
■moderne, gestroomlijnde electrische trein
voor liuii huis zagen staan.
Elk transport ln twee nachten,
Als resultaat van het overleg, dat heeft
plaats gehad tusschen ingenieurs der Spoor
wegen en van den dienst van Publieke, 4Ver
ken te Amsterdam betreffende het vervoer
van het materiaal, kan worden meege
deeld, dat besloten is elk transport in het -
vervolg in twee nachten over te brengen.
De moeilijkheden bij het overbrengen van
het zware en in rechthoekige bochten zeer
lastig manoeuvreerbare materiaal zijn gioo
ter gebleken, dan men oorspronkelijk had
gedacht en om nu te voorkomen, dat het
verkeer en vooral het tramverkeer, opnieuw
kans loopt langdurig gestagneerd te wor-.
den, heeft men er van moeten afzien om
reeds in de avonduren met het transport te
beginnen.
In het vervolg zal alleen des nachts
tusschen 1 en 6 uur, wanneer er geen
trams rijden, aan de overbrenging van het
materiaal worden gewerkt. Op zijn vlugst'
zullen de spoorwagons, alsmede de .Tuinlbo
en de daarbij behoorende tender, dus in 18
nachten van het Haarlemmermeerstation
naar liet tentoonstellingsterrein worden
overgebracht.
Vervoerd moeten nog worden een diesel-'
motorrijtuig, een restauratierijtuig, een
pullmanrijutng, een slaaprijtuig, een A.B.C.-
rijtuig, een tender en een 80 ton wegende
locomotief.
Tilburgenaar bestolen.
Een 54-jarige inwoner van Tilburg had'
zich naar Den Haag begeven om daar eens-
duchtig feest te vieren. Daartoe had hij een
bedrag van ongeveer f 100.bij zich. In de -
residentie ontmoette hij twee mannen, met'
wie hij verschillende café's bezocht. In een
dergelijke gelegenheid in de Nieuwe Mol
straat merkte de Tilburgenaar, dat hij vier
briefjes van tien gulden kwijt was. Hij volg
de de vrienden, die inmiddels vertrokken
waren, en wees hen in de Boekhorststraat
aan een agent van politie aan. Deze arres
teerde hen en wilde hen overbrengen naar
het bureau Prinsestraat. Onderweg wilde
een van hen twee briefjes weggooien. De
ander had ook twee briefjes bij zich.
De „eerlijke" vrienden zijn natuurlijk in
bewaring gesteld.
Bezoek van Mars.
De geleerden die de vorige getracht heb
ben bij Mars binnen te kijken, gelijk oude
dames, die in spionnetjes het leven van
andere oude dames beloeren, zijn weer niet
veel verder gekomen. Tot hun verontschul
diging moet worden aangevoerd dat Mars,
ofschoon „vlakbij", ;.og altijd een slordige
50 millioen kilometer van ons verwijderd
was. Tusschen oude dames ontstaat ook
wel eens een respectabele verwijdering,
maar zelden een van 50 millioen kilometer.
Tenzij ook op Mars oude dames wonen. Dit
lijkt echter niet aannemelijk, wanneer men
verneemt dat de temperaturen er variëe-
ren van 30 80 graden overdag tot 100
graden onder nul na het diner. Uit deze
gegevens moet word m afgeleid, dat sprin
gende waterleidingen er waarschijnlijk een
nog b :kender verschijnsel zijn dan bij ons
en dat, indien men ook op Mars met een
werkloozenprobleem worstelt, de loodgie
ters er tenminste wel altijd te doen zullen
hebben.
Dit is inmiddels niet een coiiclusie, die
afkomstig is van bovengenoemde geleer
den. Aan hen hebben wij daarentegen wel
de onthulling ue danken, dat de hoeveel
heid zuurstof op Mars slechts 1% bedraagt
van die bij ons. De Marsianen moeten dus
gelijken op het menschentype dat bij ons
wordt aangetroffen in koetsierskroegen,
telefooncellen, excursiebussen en dubbel
tjesbioscopen.
De sprongen in temperatuur schelen niet
zooveel met de onze. Het verschil is ech
ter, dat Ue temperatuur op Mars 150 gra
den verschil aantoont tusschen dag en
nacht, en bij ons tusschen ochtend en mid
dag. De ijsbanen op M-rs zijn vermoede
lijk slechts 's nachts open, hetgeen bevor
derlijk moet zijn voor den geregelden
gang van het onderwijs, aangezien de kin
deren op deze wijze nooit ijsvacantie hoe
ven te hebben. Zij zullen waarschijnlijk
overdag op school slapen, zooals bij ons in
den zomer.
De geleerden hebben verder vastgesteld
dat Mars doorsneden is door kanalen Dit
wijst op een hooge trap van beschaving
daar kanalen ondenkbaar zjjn zonder mi'
msters van waterstaat, die ze openen en
zonder tollen. en en
Door de telescoop gezien is Mars voor--,
tweederden lichtelijk rood van kleur.
Daaruit af te leiden dat de planeet bevolkt
zou zijn met vrijzinnig- of sociaal-demo
craten, of dat de heele bevolking geabon
neerd zou zijn op een rose blad met aar-
digen inhoud, ware weinig minder dan
onwetenschappelijk. De kleur van het an
dere derde deel verandert met de seizoe
nen en Uit wijst -iieu op de mogelijkheid
dat de dames er, zooals bij ons, in den
zomer blond worden, maar op het bestaan
van plantenleven. Maar indien er planten
leven is, moet er ook dierenleven bestaan.
En als er dierenleven is, moeten er poli
tici, jazzmuziek en bridgedrives zijn.
De astronomen hebben daarnaast ook
donkere plekken op Mars waargenomen.
Zij kunnen hiervoor geen verklaring ge
ven. Vermoedelijk heeft ook Mars zijn Oss.
Pogingen om met Mars in contact te
treden zijn wederom mislukt. In Lon
den werd verleden jaar voor 1 shilling
6 pence een telegram naar Mars aange
nomen „zonder waarborg van overkomst".
Dit jaar heeft de P.T.T.-directie zulke
telegrammen geweigerd. Ze wil alleen
zaken doen op onze eigen plan°et. Het
riekt naar autarkie en minister Damme
zou als P.T.T.-directeur zeker nooit één
telegram hebben geweigerd.
Eén ding is zeker: hoe dicht bij Mars
wij ook geweest zjjn, ik heb er evenmin
iets op kunnen zien als wanneer ik afhan
kelijk was geweest van televisie.
Bijgelovige menschen zullen van de aan
wezigheid van de oorlogsplaneet wel af
grijselijke dingen hebben gevreesd. Maar
als de Marsianen eenig idee van ons heb
ben, zullen zij zeker veel banger zijn Se'
weest dan wij. Het ljjljt mij geen pretje,
de Aarde tot buurvrouw te hebben.
Ik dur" heelemaal 'iet te denken aan de
mogelijkheid, dat de Marsianen technisch
heter zouden zijn toegerust dan wij... dat
zij in hun astronomische spionnetjes ook
bij óns donkere plekken waarnemen en ze
zelfs zouden kunnen verklaren ook. Als Je
daaraan denkt, schaam ie je dood... laten
wij daarom hopen, dat ze al hun aandacht
noodig hebben om hun straten sneeuwvrij
en hun kanalen open te houden. Hoe min
der benul ze van hun buren hébben, h°e
beter!