Marine-sportwedstrijden te Soerabaja WEK UW LEVER-GAL OP Boekbespreking Pleizierrit Carnaval en tuinfeest ter eere van Prinses Irene ÏÏlaAlne£^ïiMen Het tienduizendste schip in de haven van Rotterdam De gewonden van het vliegtuig-ongeluk f^lie^u-aaAl^eAicAten ^utteAtj&ó Goudmijntjes! Velo" Waschmachine- Maatschappij N.V. Marinebrief uit Indië Mijn beste vriend, De afspraak was immers, dat ik je noe het één en ander over het laatste gedeelte van de Oranjefeesten, ter gelegenheid van de Prinsessegeboorte zou vertellen? De Carna valsoptocht op den middag van den natio- nalen feestdag was aardig. De Simpagnclub bood gastvrijheid aan de gezinnen van de leden, zoodat het wel een kinderspeeltuin leek, hetgeen jij als vrijgezel natuurlijk minder zou kunnen apprecieeren. Maar het was alleen maar voor den vroe-rren namiddag hoor en later op den avond was alles weer bij het oude. De stoet bracht enorme menschenmassa's op de been en be stond uit ongeveer honderd groepen. Groot gejuich steeg er telkens op wanneer één der figuren topzwaar werd en onderste boven ging. Ook het M.E. had voor eenige bijzonder aardige groepen gezorgd. Des avonds ging de Carnavalsoptocht eigenlijk over in een fakkeloptocht, die eveneens weer ontzagge lijke menschenmassa's naar het centrum van de stad bracht. De landmacht muziekcorpsen er zijn er hier tegenwoordig drie hielden een taptoe. Tegen 19.00 begon het tuinfeest bij den Marine-commandant, Kolonel Koenraad. He laas begon het juist tegen dien tijd hard te regenen en in den tuin zijn we dan ook niet geweest. (We zijn nog steeds niet in den dro gen tijd aangeland en vreezen dan ook, dat we hier van den eenen natten moesson in den anderen over zullen gaan). Toch was het een feest met bijzonder veel stemming. De kolonel had in één van de achterkamers een groote bar laten bouwen; nu, dan komt de stemming er al spoedig goed in. De Goebeng- band zorgde, voor muziek en we hebben „ge-Lambethwalked" en ge-,,palacedglide", dat het een lieve lust was. Helaas kon door den regen de marine-taptoe niet doorgaan. Wel trok een groot gedeelte der gasten na afloop „achter de muziek" naar de Simpang club, waar ons fanfare-corps een concert heeft gegeven. De neerstroomende regen maakte echter zulk een hoos, dat er van de muziek niet veel meer te hooren viel. Het was alweer een heel eind in de Hon denwacht eer we thuis waren, maar we had den toen dan ook een paar behoorlijke feest dagen achter den rug. Nu leven we verder maar stilletjes en schrijven kwistig veel „marinebrieven" in het angstige vooruit zicht van de komende maandrekening van clubs en cercle. En bereiden we ons alweer voor op het verblijf van de vloot in Tandjong Priok op den 31sten. Wij zijn al bezig met de voorparades. Zooals je misschien weet is de overste Van Straelen parade-commandant. Al oefe nende trekt het geheele eskader, de mijnen vegers, de Soerabaja en Banckert naar Priok op. Het zal je wel aan je hart gaan, dat je er niet bij kunt zijn, want bij mijn weten heb je er heel wat stapjes staan. Ja, als ik mij niet vergis heb je er nog eens te paard een prijs weggehaald. We hebben hier in Soerabaja ook een nieuwe manege gekregen. Bij de feestelijke opening waren ook bekenden van jou aan wezig. Zoo behaalde de officier van admi nistratie Leyen er een prijs in het spring concours, evenals onze marine-sportsman Van Geen. Sport. Als je onze sportlievende marine zoo aan den gang ziet, dan schijnt het wel of het hier niet warm is. Zeemacht won 1.1. Zondag weer een zilveren lauwerkrans, door als eerste uit een tournooi van eerste, tweede en derde klas vereenigingen van den Soerabajaanschen Voetbalbond te komen. Kortgeleden behaalde dit elftal een fraaie overwinning op het Ma- langsche bondselftal. Dat belooft wat voor het komende seizoen. De jaarlijksche marine-sportwedstrijden zijn ook weer gehouden. Hier volgen de uit slagen, die je zeker wel zullen interesseeren, omdat er enkele oud-leerlingen van je ouder zijn. 100 meter snelloop. 1. W. Pen (M. L. D.) 11.06 sec 2. P. A. Keimpema (M. L. D.) 11.09 sec 3. L. Bruinsma (M. L. D.) 12sec 4- Siahaya (Van Gent) 5. J. G. Hessink (P. H.) 300 meter snelloop. 1. W. Tackema (M. L. D.) 24.1 sec. 2. A. K. v. d. Pol (M. L. D.) 25.2 sec. In dit nummer viel Pen, die een 2% meter voor Tackema was, ongeveer 3 meter voor de finish languit op zijn gezicht op den grond, waardoor Tackema als eerste aankwam. 400 meter hardloopen. 1- W. Tackema (M. L. D.) 53.9 »ec. 2. A. K. v. d. Pol (M. L. D.) 58.8 sec. 800 meter hardloopen. 1. W. Tackema (M. L. D.) 214'9®e1Cti 2. H. P. G. Elting (Java) 1500 meter hardloopen. 1- W. Tackema (M. L. D.) Al'l l 2- H. F. G. Elting (Java) 4.48.7 sec. 4 X 100 meter estafette. 1- M. L. D. tl 2- O. Z. D. 50.1 sec. 3- Jagers 51 sec' Hoogspringen met aanloop. 1- J. G Hessink (P. H.) l-«5 2- E. W. H. v. Renesse (O. Z. D.) 1-60 m. 3- Pieterse (M. K. G.) 1.60 m. Verspringen met aanloop. 1- J. G. Hessink (P. H.) 6.31 m. 2- E. w. H. v. Renesse (O.Z.D.) 6.18 m. 3- Wintersbergen (P. H.) 6.06 m- Polstok verspringen. C. Overgaauw (M. K. G.) 6.09 n 2- H. H. Hupkens (O.Z.D.), 7.32 m. I Polstok hoogspringen. 1. J. G. Hessink (P. H.) Hink-stap-sprong. 1. A. Wijskade (M. K. O.) 2. J. G. Hessink (P. H.) Kogelstooten. 1. Pieterse (M. K. G.) 2. J. G. Hessink (P. H.) 3. C. Overgaauw (M. K. G.) Discuswerpen 1. Pieterse (M. K. G.) 2. C. Overgaauw (M. K. G.) 3. F. W. v. Duim (Java) Speerwerpen. 1. Pieterse (M.K.G.) 2. R. H. Adema (W. D. W.) 3. J. B. G. Miedema (Kort.) Driekamp. 1. J. G. Hessink (P. H.) 2. Pieterse (M. K. G.) 2.70 m. 12.86 m. 12.71 m. 12.76 m. 11.08 m. 11.01 m. 36.85 m. 30.78 m. 30.78 m. 52.65 m 46.05 m. 39.40 m. 1900.95 pnt. 1808.37 pnt. 37.1 sec. 39 sec. 44 sec. 1 m. 7 sec. 1 m 8 sec. 1 m. 13.1 sec. 2 m 09.8 sec. 2 m 20.6 sec. ZWEMMEN. 50 meter schoolslag. 1. J. A. Prins (Kort.) 2. K. Stroeve (M.V.K.M.) 3. A. Cramer (M.V.K.M.) 100 meter vrije slag. 1. J. A. Prins (Kort.) 2. K. Stroeve (M. V. K. M.) 3. W. Ch. Ebbe (P. H.) 4 X 50 meter estafette. 1. Ploeg M. L. D. 2. Ploeg Jagers Bordjesduiken. 1. J. A. Goudberg (M. K. G.) 30 bordjes in 39.5 sec. 2. D. Hart (Java) 30 bordjes in 39.8 sec. 3. Siahaya (V. G.) 30 bordjes in 48.2 sec. Kolonel Kolonel Stöve en kolonel Koen- raad waren beide op het veld aanwezig. Ad miraal Ferwerda stelde een plaquet voor den winnaar van den driekamp beschikbaar. De marine-commandant gaf een beker weg als eersten prijs op de 100 meter vrije slag zwem men, de eskader-commandant deed hetzelfde voor de 1500 m hardloopen, die natuurlijk door W. Tackema van den M.L.D. gewonnen werd. Bij de prijsuitreiking werd kapitein Schuiling nog eens door Zeemacht gehuldigd en een voorspoedige reis toegewenscht, om dat ZWEG nu toch binnenkort naar Neder land gaat. En hiermede ben ik voor deze week aan het einde van mijn brief gekomen. Ik moet dadelijk met zoonlief naar de club naar het rolschaatsen gaan kijken. Die „beentjesavon den" daar kom je toch blijkbaar nooit vanaf. Dag ouwe sobat, Henk. Met ingang van den eersten September 1939 is le. de vice-admiraal J. C. F. Hooy- kaas eervol ontheven van de betrekking van hoofd der afdeeling Hydrografie bij het De partement van Defensie; 2e. vice-admiraal J. C. F. Hooykaas op zijn verzoek, wegens lang- durigen dienst, eervol ontslag verleend uit langdurige en zeer goede diensten, door hem langdurige en zeer goede dienst, door hem aan den lande bewezen; 3e kapitein-luitenant ter zee R. van Tijen, onder eervolle onthef fing van de betrekking van onderhoofd der afdeeling hydrographie bij het Departement van Defensie, opgedragen de betrekking van hoofd dier afdeeling. en u zult 's morgens uit bed springen, gereed om bergen te verzetten. lederen dag moet uw lever een liter lever-gal in uw ingewanden doen vloeien. Wanneer deze stroom van lever-gal onvoldoende is, verteert uw voedsel niet, het bederft. U voelt u opgeblazen, u raakt verstopt. Uw lichaam is vergiftigd, u voelt u beroerd en ellendig, u ziet alles zwart. De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmidde len. U moet CARTER'S LEVER-PILLETJES nemen om deze liter lever-gal vrij te doen vloeien en u zult u een geheel ander mensch voelen. Onschade lijk, plantaardig, zacht, onovertroffen om de lever- gal te doen vloeien. Eischt Carter s Lever-Pilletjes bij apothekers en drogisten, f. 0.75. Gisterenmorgen is het tienduizendste schip va ndit jaar de Rotterdamsche haven bin- van dit jaar de Rotterdamsche haven bin- „Vogesen". Het vorig jaar kwam het tien duizendste schip den 30sten Augustus bin nen. Een der gewonden van het vlieg-ongeluk, op 14 Augustus j.1. nabij Manokwari voorge vallen, namelijk de matroos-telegrafist Grave, is gisteren per vliegtuig van Ambon naar Soerabaja overgebracht. De toestand van de overige gewonden is bevredigend. Waarschijnlijk zullen deze voor het einde van deze week van Ambon naar Soerabaja worden vervoerd. Woelige wateren. Roman door Alice Tisdale Hobart. Uitgaaf Servire, Den Haag. Gebonden 3.90. Het contrast en de strijd tusschen Oost en West worden door de schrijfster in een viertal romans, waarvan „Woelige Wateren" de eer ste is, op uiterst boeiende en suggestieve wijze beschreven. Deze eerste roman is een afzonderlijk ge heel en bevat het relaas van de stoere en heldhaftige worsteling van een Amerikaansch pionier op het gebied van scheepvaart op de Jang-tse. Hij i3 de eerste, die den bovenloop van deze rivier per stoomboot wil exploreeren en krijgt daarbij de geheele bevolking, plus de jonk-schippers tegen zich, die met alle hun ten dienste staande middelen zijn plannen dwarsboomen. Daarbij komen de énorme be zwaren, welke de rivier zelf oplevert, mat hare engten, stroomversnellingen, rotsen en en klippen en bijzonder groot verval. Het is de schrijfster gelukt, die rivier te schetsen als een geheimzinnig, levend wezen, dat zich eveneens verzet tegen de supprematie der Westerlingen. Een geheel menschenleven wordt door ge noemden Amerikaan besteed aan het najagen en volvoeren van zijn ideaal: een geregelde stoombootdienst op de Jangtse. Alles wordt daaraan opgeofferd: zijn kracht en energie, zijn huiselijk leven en huwelijksgeluk, zijn zoon en diens huwelijksleven, niets spaart of ontziet hij en telkens, wanneer hij geslagen is, begint hij opnieuw met telkens grooter succes, totdat de macht van het Oosten hem den laatsten en grootsten slag toebrengt en hij bij het einde van zijn hard en werkzaam leven moet erkennen, geslagen te zijn. De groote verdienste van dit boek is wel, dat de schrijfster den lezer doordringt van het feit, dat het niet is de klip, die de eerste, door hem zelf gebouwde Stoomboot ten on der doet gaan; dat het niet de Boksers opstand is die hem doet vluchten en zijn werkjaren achteruit zet, dat het niet de re volutie en de ongeregelde toestanden in China zijn, die zijn groot, nieuw opgebouwd bedrijf ten val brengen, maar, dat dit alles slechts uitingen, symbolen zijn van de groote krachten van het Oosten, waartegen het Westen het moet afleggen en welke krach ten als het ware belichaamd worden in het beeld van de rivier met zijn woelige wateren. En het is geschreven in een aangrijpende en suggestieve trant, zoo geheel passend bjj die geheimzinnige en schijnbaar passieve, maar in werkelijkheid zóó geweldige en on gelooflijke actieve kracht van het oude, maar ook van het jonge China. Naar Prairieland, door J. M. Ben duin. Uitgave N.V, Uitgeversmaatschappij A. J. C. Strengholt. Amerika, Canada! Namen, die voor jon gens van tien tot vijftien jaar geladen zijn met romantiek; het wilde westen heeft voor hen een geweldige bekoring, leert hen slechts de mooie kanten zien. Op dien leeftijd heeft de nieuwe wereld een sterke aantrekkings kracht. Daarom kan het niet anders, of het boek „Naar Prairieland", waarmee de schrij ver een vlot, frisch jongensboek heeft ge schreven, zal aftrek vinden. Een boek, waar vaart in zit, waar de ééne spannende gebeurtenis op de andere volgt. En toch weet de schrijver de verschillende voorvallen een groote mate van waarschijn lijkheid te geven. Het boek handelt over een aantal jongens, wier ouders naar Canada trekken, en daar een nieuw leven opbouwen, op een boerderij, daarbij te strijden hebben zoowel met sterk wisselende natuursomstandigheden als met wolven en ongure elementen, die in de nog niet geheel geciviliseerde streek ronddwalen. Het boek vertelt den Nederlandschen jon gens van hun gelijken, die in het andere we relddeel zoo'n geheel ander leven hebben, wel harder, maar ook spannender. En immers, al wat anders is trekt! Dus zal bij ver jaardagen dit boek stellig een zeer gewaar deerd geschenk zijn. STOOSIV. MAATSCH. NEDERLAND. Chr. Huygens, u., 22 Aug. v. Algiers. Joh. v. Oldebarnevelt, t„ 22 Aug. v. South- ampton. Soemba, t„ pass. 22 Aug. Gibraltar. Bintang (in ballast) 22 Aug. te Soerabaja. Oranje (toerv.) 23 Aug. van Madeira. Tjikandi, t„ 22 Aug. te Colombo. KON. NED. STOOMB. MAATSCHAPPIJ. Achifles 22 Aug. van Messina. Ardiana 22 Aug. van Algiers. Aurora 22 Aug. v. Lissabon te Genua. Ulysses 23 Aug. van Bourgas. Euterpe 23 Aug. te Gdynia. Notos 22 Aug. van Lissabon. Piuto pass. 23 Aug. Lydd. Socrates 23 Aug. Azoren gep. Ulysses 22 Aug. v. Istanbul. Vulcanus 23 Aug. te Savona. Amor 21 Aug. te New York. Baarn, u., 20 Aug. v. Valparaisp. Barneveld 23 Aug. van Amsterdam. Clio 20 Aug. te Quebec. Helder, t„ 21 Aug. te Callao. Juno 23 Aug. van Venetië. Mars 23 Aug. van Amsterdam. Merope 23 Aug. van Amsterdam. Orpheus 23 Aug. van Amsterdam. Pluto 23 Aug. te Amsterdam. Tiberius 23 Aug. te Tunis. KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ. Boissevain 22 Aug. van Durban. Straat Soenda 22 Aug. van Singapore. Tegelberg 22 Aug. van Batavia. KON. HOLL. LLOYD. Ceres 22 Aug. van Santos. Amstelland, 23 Aug. van Amsterdam. HOLLAND—AMERIKA LIJN. Bilderdijk, 22 Aug. te Newport News. Drechtdijk 22 Aug. te Londen. Edam 22 Aug. te New Orleans. Lochkatrine 20 Aug. van Champerico. Statendam 22 Aug. te New Cork. Veendam 22 Aug. te Rotterdam. Blommersdijk 21 Aug. 450 m. v. Land's End. Lochavon 15 Aug. te Vancouver. Rotterdam 20 Aug. van Barbados. HOLLAND—WEST-AFRIKA LIJN. Maaskerk 23 Aug. te Hamburg. Reggestroom, t„ 22 Aug. van Grand Lahou. JAVA—CHINA—JAPAN LIJN. Tjikarang, 22 Aug. van Batavia. Tjibadak 20 Aug. te Hongkong. SILVER-JAVA PACIFIC LIJN. Enggano 22 Aug. van Singapore. Silverbeech, 21 Aug. te Singapore. Silverpalm 21 Aug. van Beira. Djambi 20 Aug. te Tacoma. Kedoe 19 Aug. van Port Arthur. JAVA—NEW'-YORK LIJN. Dardanus 22 Aug. te Belawan. Peisander 22 Aug. te Penang. Agapenor 19 Aug. van Baltimore. Tawali 19 Aug. van Boston. ROTTERDAMSCHE LLOYD. Buitenzorg, t„ 22 Aug. te Marseille. Dempo, t., 23 Aug. te Marseille. Indrapoera 23 Aug. van Batavia. Japara, t„ pass. 23 Aug. Gibraltar. Soekaboemi 22 Aug. van Hamburg. Weltevreden 21 Aug. van Rotterdam. Bantam, u., 23 Aug. van Port Said. Sibajak 23 Aug. van Rotterdam. Sitoebondo, th. 23 Aug. van Sabang. ROTTERDAMZUID-AMERIKA LIJN. Alpherat, t„ 22 Aug. van Rio Janeiro. STOOMVAART MIJ. OCEAAN. Antenor, 22 Aug. te Hongkong. Asphalion, 20 Aug. v. Macasser. Laertes 22 Aug. v. Singapore. Melampus, 21 Aug. 500 m. Z.W. v. Land's End. Phrontis, 23 Aug. te Port Said. Patroclus, 22 Aug. te Suez. EMZETCO LIJN. Jonge Johanna 21 Aug. te Carloforte. VEREENIGDE NED. SCHEEPVAART MIJ. (HollandAfrika Lyn). Jagersfontein, t„ 23 Aug. van Pt. Said. Boschfontein, u„ 23 Aug. te Antwerpen. Heemskerk, u„ pass. 23 Aug. Vlissingen. Meliskerk, t„ 23 Aug. v. Zanzibar, (HollandBr.-Indië Lijn). Streefkerk, t„ 22 Aug. Ouessant gep. (HollandOost-Azië Lijn). Zuiderkerk, t„ 22 Aug. van Port Said. ZUV/A5CHT fil&T/AEER1 DAT DOET DE VELO V/A5CHAACHIME I Een zeer oud en zeer wijs spreekwoord zegt: Doe wat ge doet ook goed! Denkt daaraan vooral wanneer U 'n Waschmachine hebben moet! 't „Velo" merk voldoet een ieder, 't „Velo" werk is ideaal, Vraagt U maar aan wie ze hebben, „Velo" roemt men. allemaal! Ook in wasschen en in wasschen Bestaat een hemelsbreed verschil, „Velo" blijft steeds aanbevolen, Voor wie 't keurig hebben wil. Gaat U dus met Velo wasschen En bezie Uw sneeuwwit goed, U zult zeggen: 't is in orde, Zooals „Velo" 't voor me doet! 1) Filiaal: SPOORSTRAAT 71, DEN HELDER. Deskundig advies omtrent al Uw »te behandelen waschgoed. Leuk doen en leuk zijn is nog dikwijls lang niet hetzelfde. Goed gelijken en goedheid bewij zen zijn eveneens twee begrippen, die dikwijls ver, zeer ver uit elkaar liggen. Een paar da gen geleden nog werd door alle kranten den volken kond gedaan, dat een zekere „Lieve Piet" in een beroovingszaak, waarbij 45.000 •verdonkeremaand werd, sterk gecompromit teerd werd. Die „Lieve Piet" was blijkbaar zoo lief niet. Ja, wij laten ons allemaal dikwijls door den „Schijn" op sleeptouw nemen en hebben vaak geen oog meer voor de werkelijkheid. Want is het geval eens andersom: bijvoorbeeld bij de beoordeeling van „op het oog" stugge en harde menschen, dan zijn wij allen snel en gaarne bereid ook dezen schijn voor de wer kelijkheid te houden. Of dat onder den harden bolster ook een teer of liefhebbend hart schuit, gauw zijn we met ons oordeel klaar: 'tls een „onmogelijke vent", een ruwaan, een onverschillig stuk mensch, iemand, waar „men" op zijn vriendelijkst de schouders over ophaalt, alleen geschikt om je niets van aan te trekken en te „erg" om je mee te be moeien. Langzaam maar zeker trekken deze door „de samenleving" veroordeelden zich verder terug in hun isolement. Van buiten steeds harder gelijkend, maar van binnen pijnlijk ge troffen door de afwijzing van de wereld. Ech ter niet in staat zich zoo gevoelig te uiten, zooals dat verlangd wordt. Nu, zóó iemand is nu oom Arend, 'n goeie man, maar als htf eens vriendelijk wil zijn, staat dat hem zoo raar. En al hij dan ziet, dat je het bemerkt, dóet hjj ook nog raar. wanneer je hem dan niet zelf een beetje jo viaal erover heen helpt, voelt de man zich totaal ongelukkig. Maar als je nu vraagt, wie hielp een kennis eens uit geldnood. Dan waren het niet de prettige, leuke menschen, maar dan is het oom Arend geweest, die zoo maar zonder borg of zekerheid, anders dan zijn vertrouwen in den man die in de penarie zat, de heele benoodigde som verstrekte; en die som was niet gering! Oom Arend heeft een „chuvyie" gekocht. Uitdagend staat hjj daar in zijn glanzende voldaanheid, een juweel van een wagen, een Chevrolet, dernier cri, wat een lijn, wat een ruime, fijne kar, een moordslee! Mijn vrouw en ik zien het geval met bewondering aan. Nog voor wij echter opgetogen oom Arend met zijn keuze gelukwenschen, klinkt het al van onder oom Arend's bolhoed: „Nou, hoe is ie?" Mijn vrouw en ik, volkomen in over eenstemming met de waarheid, steken dan ook geenszins onder stoelen of banken, dat de wagen onze groote bewondering opwekt Breed en voldaan grijnzend aanvaardt oom Arend onze oprechte hulde. Jullie wilt zeker wel meteen een proefrit maken!, is nu weer de belooning voor onze belangstelling en waardeering. Nog vóór wij de consequenties daaraan verbonden hebben overdacht, draait oompje zich om, rukt 't portier open, terwijl het royaal gebaar van zijn arm en het keu rig interieur tot plaats nemen uitnoodigen. Want ja, plotseling flitst door mijn brein, dat onze waarde, doch ietwat vreemdsoortige oom eerst zeer kort zijn rij bewijst heeft ge kregen en!dat dit krijgen heel wat voe ten in de aarde gehad heeft. Toch willen en kunnen we niet op tegen zijn spontane vrien delijke bedoeling. We willen hem toch niet teleurstellen. Wij gaan dus een pleizierrit ma ken in een sjieke wagen, maar beginnen met een dosis angst. Met een korte ruk tjonipt oom Arend ach ter 't stuur, steekt een dikke sigaar in 't hoofd, terwijl zijn breede wangen krachtig en rythmisch smal gezogen worden bij 't aanste ken ervan. Dan verstart zich zijn bronzen kop. Hij drukt op den starter; de motor slaat aan. Hij geeft gas en zal even laten zien, hoe snel zijn wagen een eind weg is. 't Gas gaat ongeveer heelemaal open. De heele wagen ruischt, terwijl de motor in ra zende snelheid draait. De versnelling wordt ingeschakeld, maar alles gaat te hoekig, te vlug. Met een sprong schiet de wagen voor uit, terwijl een geweldige blauwe wolk ach ter ons aanduidt, dat oompje juist nieuw en veel olie geladen heeft. Mijn vrouw en ik kij ken elkaar ontsteld en met open mond aan. terwijl oom Arend ,als op Arendsvleugelen zijn wagefl de Weststraat over doet vliegen. Voor we ons kunnen bezinnen, zijn we al bij de Zuidstraat. Met dezelfde plompheid krijgen we nu alles in omgekeerde volgorde. Het gas wordt subiet afgesloten, en voorover buigend door de geweldige snelheidsvermin dering, neigen wij beiden diep, voor de per fectie der remmen, die ons, bij minder sterke werking daarvan zeker een bezoek dwars door het spiegelruit in de etalege van Lafeber zou hebben bezorgd. Dan vlak, vóór den hoek naar de Keizers- brug geeft oomje hem nog even een flinke kleinigheid en zoo gieren we dan den hoek weer om op de Keizersbrug aan. Maarde brug is open! Een heeleboel wandelaars, fietsers en kinderwagens wach ten rustig voor den afsluitboom, terwijl Ko- ïmgsbruggen even om belet vraagt met zijn motorfregat. Bliksemsnel remt oom Arend weer. De ban den maken het bekende schreeuwende geluid over de klinkers. Wij beiden achterin wippen op en schokken naar voren. Onze voorgevoelens bedrogen ons niet, waarde lezer. Maar nog vóór wy gedachten tot woorden kunnen formulieeren om met een zoet lijntje, vóór dat „het ergste" gebeurt uit deze luxieuse folterkamer kunnen ontsnap pen, klinkt 't onverstoorbaar uit ooms mond: „We maken rechtsomkeerd!" Reeds doet hij den motor weer loeien en nu schieten we pijlsnel in een boog achteruit! O oom, oh oom, flitst uit onze geprangde gemoederen en mon den. Oom kijkt nu natuurlijk achterom en grijnst ons genoegelyk aan. Toch knypt hy 't gas gelukkig weer dichter en draait nu verder langzaam achterwaarts op de Zuidstraathuizen toe. Maar die zijn heel dichtbij! Nog zie ik door het achterraampje eensklaps het stuur van een fiets, die tegen het woonhuis staat. Oom Arend moet nu remmen, maar... hjj doet 't nog niet. Ja, hij doet 't eerst, wanneer een ijzeren zucht weer klinkt: uuuu... huuu! Langzaam zijgt de fiets onder den druk van den geweldigen bumper ineen, dan bom... stop. De fiets heeft den geest gegeven en leunt, als oom Arend nu eensklaps full-speed de Zuidstraat oprijdt, aanmechtig, platgedrukt en futloos tegen het huis aan! Maar aangezien zoon futiliteit niet hoort bij een pleizierrit. verwaardigt Oom Arend, dit stalen slachtoffer met geen blik. Gallio, in dit geval oom Arend, trekt zich van al deze din gen niets aan. Trouwens, oom verstaat onbe wust de kunst, door de moderne methode van „nevelen" zich aan het gezicht van mogelijke slachtoffers en vijanden te onttrekken. In snellen vaart rennen we dus nu weder de Binnenhaven langs. Een klein beetje toomt hy nu wel in, want blijbkaar vindt hij zelf wel, dat hjj een beetje hard van stapel geloopen is. Eenmaal „buiten" echter suizen we als een wervelwind langs het kanaal, dan rechts af naar de Friesche Buurt en links af naar Ju- lianadorp. We zijn er zóó. Oom Arend merkt nu niet zoo goed hoe snel wij rijden. Op zoo'n vlakke weg heb je niet zoo'n juiste maatstaf. En naar een kilometerteller kijkt oom Arend principieel nooit Hij „voelt" 't allemaal zoo aan. 't Is anders je bochtje wel, daar bij Juliana- dorp. Eerst een smalle weg, dan plotseling dwars er op een eenigszins hooge, zeer smalle brug. Mijn betere helft grijpt vertwyfeld naar de portierklink, om 't veege ljjf te redden als 't einde daar is. Met groote angstoogen staart ze mij aan, wanneer 't roode pijltje uitschiet naar links. Ook aan mijn kant heb ik 't portier stevig vast en... op een kiertje Dan... plotseling een zwaai. Mijn liefste k-mt op my' aan gezwenkt, haar portier klikt dicht, terwijl ik aan mijn kant de grootste moeite heb, dat het mijne niet verder open vliegt. 't Grint knappert, de wagen neigt en veert naar rechts. Een schurend piepend geluid, dat van ijzer op ijzer dringt tot onze ontzette ooren dr ,r. Maar wat ook vall', oom Arend staat pal! Hij kauwt op zyn sigaar, rookt die en pruimt hem tegelijkertijd op. Zeker de helft is al zui gende achter zijn kiezen verzeild geraakt. Maar hij geeft geen kamp. De brugleuning schuurt over haar geheele lengte langs de portier- krukkenAnders niet?" denkt oom Arend. Wij zyn inderdaad weer heelhuids terugge komen. ..En"hoe was ie?" klonk *t weer stereo tiep van onder oom's bolhoed, 't Was... éénig, oom! 't Was in één woord reusachtig, voeg ik er aan toe. We zijn voorstanders van de abso lute eerlijkheid, begrypt U. Oom Arend schudt ons voldaan lachend de hand. Wij zien hem vroolijk aan. Dan maken wij rechtsomkeert. We haken bij elkaar in. Dankbaar ziet mijn vrouwje mij aan en geeft me een extra drukje met haar elleboog. „Dat was nu eens een „bijzondere pleizierrit", Jur, en dan, zoo echt inconsequent vrouwelijk: ik ben zoo blij, dat we elkaar nog hebben! .Ja" antwoord ik al even paradoxaal: 'k Heb echt genoten^. met mijn echtgenoot».

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 7