mmm SALON Dc schuld van man? Eenige tripjes ter ontspanning rni Een zwarte dag voor Europa Naar de Grot van Halo en het Vliegveld r Wees barmhartig in uw oordeel over het Duitsche volk! Maandag 4 September 1939 Tweede Blad 9 maal per dag van en naar Amsterdam Burgerlijke Stand van Den Helder Combineert uw boodschappen Nederland heeft meer dan voldoende aardappelen en groente MANSHANDEN Rectificatie Kruiswoordpuzzle Huis werk cursus Uit het politie-rapport Met de onderzeebooten naar de West Omstreeks half drie stond het autobusje van de Mariniers gereed om ons naar de Grot van Hato te brengen, die dicht bij de plan tage Hato ligt. De tropenzon stond te bla keren en te schroeien boven onze hoofden en we puften dan ook al van de warmte voor we goed en wel plaats hadden genomen in de bus. AI sputterde de motor in het begin wat tegen, ten leste gaf hij toe en reden we door de poort van het Waterfort, via de Koningin Emmabrug, over het Brionplein, langs „het Rif", naar buiten. Ook hier bieden de huisjes en villatjes in alle mogelijke tinten, een schil- derachtigen aanblik. De landweg, slingert zich als een gele slang tusschen het groene geboomte en na ongeveer een minuut of 20 gereden te hebben, zagen we den ingang van de grot reeds, verscheidene meters boven den beganen grond. Om bij dien ingang te komen, heeft de mensch, tot zijn eigen gemak, de natuur een beetje geholpen en een soort trap uitgehou wen in den rotswand. Ook in de grot zijn van die trapjes gemaakt. Binnen is het zeer don ker en iemand, die er voor de eerste maal komt, zal er licht verdwalen, want de holen, gangen en zijgantjes zijn er legio. Onze excursieleider, de commandant van Hr. Ms. O 13, kende echter den weg op zijn duimpje en nam ons mee naar het hartje van de grot. Druipsteenen overal en we moesten dan ook terdege uitkijken, dat we onze hoofden niet stootten aan de stalactieten of struikelden over de „staande stompjes". Op sommige plaatsen waren zoowel de hangende als staande druipsteen vergroeid tot een geheel, zoodoende een natuurlijke pilaar vormend. Gelukkig hadden velen der bezoekers zaklantaarns en eveready's bij zich, die goede diensten bewezen. Het wemelde er van de vleermuizen en ze vlogen dan ook bij zwermen rond onze hoofden. Zoo nu en dan werden de lampen een oogenblik gedoofd en al men dan een moment later het „plafond" bescheen, kon men deze nachtdieren zien hangen. Op enkele plaatsen valt het licht van boven in deze grot is nog de „Madonna met het meerdere plekken een fantastischen aanblik. Tientallen zeer kleine, pegelvormige druip- steentjes vormen een keurige franje, niet door menschenhanden gewrocht. Dat er ta melijk veel bezoekers komen, is te zien aan de ettelijke namen, die op de rotswanden zijn geschreven of er in gekrast. Een aardigheid in deze grot is nog de „Madonna met zijn Kind", een steen, die door de natuur zoo ge vormd is, dat men op een afstand zou zwe ren, dat er een beeldje stond van Maria met het Kindeke Jezus in de armen. Daar er haast geen ventilatie is, riekt het in dit rots hol vrij muf en na een tijdje gedoold te heb ben wordt de temperatuur zoo ondragelijk, dat men blij is, weer tusschen het groene ge boomte en de cactussen te staan onder den blauwen tropenhemel en men weer de fris- sche lucht in kan ademen. Nadat we afgedaald waren tot op den be ganen grond, heschen we ons weer in het busje en ging het naar het Vliegveld Hato, dat eenige kilometers verderop ligt. Door de K.L.M. werden we onthaald op een koelen dronk en daarna werden we rondgeleid. Alles wat we wilden weten behoefden we maar te vragen en het werd ons haarfijn uit gelegd. De meeste vliegtuigen, die hier ston den, waren Lockheeds, die zeer comfortabel ingericht zijn. We mochten plaats nemen in de feauteuils en we willen graag gelooven, dat men zich in de lucht spoedig op zijn ge mak gevoelt. Jammer genoeg was er geen ge legenheid om een kleine rondvlucht te ma ken. We waren toevallig aanwezig, bij de aankomst van de „Troepiaal" de „Oriol" en de „Parkiet". Alles is daar uitstekend gere geld en het gaat er dan ook letterlijk en fi guurlijk op rolletjes. Een klein sportvliegtuigje maakte de gek ste capriolen in het luchtruim en ik geloof niet, dat een onzer er een veter aan zou wa gen, om dat verhikeltje de lucht mee in te geven. Het is een mooie middag geweest en we waren allen zeer voldaan over dit uitstapje. Een uitstapje naar Fort* Nassau. Ongeveer een week later hebben we een trip gemaakt naar het oude Fort Nassau, dat op een 80 meter hoogte ligt, bij de bocht van het Schottegat. Hier is tevens een sein post gebouwd. Nauwelijks waren we van de kade en rechtsaf geslagen of de klim begon, zij het dan ook niet zoo heel erg moeilijk be gaanbaar. Tientallen cabrieten, dit zijn half verwil derde geiten, namen de beenen voor ons, on der een erbarmelijk geblaat en geblèr. Na een kwartiertje klimmen waren we op de plaats van bestemming gearriveerd en stonden we voor de poort van het fort. Er werd aan de bel getrokken en het zware ge luid galmde door het verlaten gebouw. Eenige minuten later werd de poort geopend door een der wachters van de seinpost en we tra den binnen. Nou. om eerlijk te wezen, veel bijzonders is er niet te zien. Oude paarden stallen, een „nor" onder den grond, enz., maar wel is waar. alles van deugdelijk mate riaal vervaardigd. Dan maar naar den sein- De voorzitter en de secretaris hadden verschil van meening bij v/ie het progamma gedrukt moest v/orden. De voorzitter kreeg z'n zin en het programma voor de uitvoering zag er smakelijk uit. ledereen sprak er dien avond over en roemde de moderne letter soorten van post. Hier wordt alles betreffende de ponton brug geregeld, de tijden van openen en slui ten, enz., hetzij door middel van ballen, ke gels of vlaggen. Alles ziet er keurig onder houden uit. Vanaf de, laat ik het maar „roton de" rond de seinpost noemen, hadden we een schitterend uitzicht over de stad, het Schotte gat, de Isla, het schiereiland met de bedrij ven en tientallen groote tanks der Curagao- schg Petroleum Industrie Mij. Verscheidene tankers van verschillende nationaliteit lagen gemeerd langs de steigers of ten anker. Wat leken onze onderzeebooten nietig vanaf deze hoogte; „met pijn" konden we met het bloote oog de Hollandsche driekleur onder scheiden. De zon bescheen het panorama van Willem stad en de huisjes glommen en blonken in hun groote kleurenverscheidenheid. Een gezicht! De Sint-Annabaai, als een breede schei- dingsweg tusschen de twee stadshelften, glin sterde, als de tropenzon haar stralen spelen derwijs liet dansen op de golfjes, waar mo torsloepen en vletten als notedopjes kriskras heen en weer voeren. De Koningin Emma brug werd opengedraaid en even later stoom de een groote Noorsche tanker naar binnen (de vlag konden we met den kijker goed onderscheiden) om ook langs een der vele steigers te meeren. Zoo zoetjesaan werd het tijd om op te stappen en we aanvaardden den terugweg naar het Waterfort. We hadden trek gekregen en verlangden tevens naar een verfrisschend bad. Oefeningen met de Maurits. Dè zon was ondergegaan en had den wes telijken hemel getint met een kleurenpracht, zooals alleen een tropische zonsondergang' het vermag. Allengs verschenen de sterren aan het firmament en een maansikkel ver scheen aan den hemel. We lagen te drijven aan de Zuidkust van Curagao, wachtend op het donker, want we zouden nachtelijke oefe ningen houden met de „Johan Maurits" van Nassau. Omstreeks half negen begonnen de oefeningen. Eerst moest de „O 13" een schijnlanceering doen. Inplaats dat er gelan ceerd wordt, worden twee lichtkogels afge schoten. Ruim een half uur van tevoren wa ren alle schepen, die aan de oefening deel zouden, nemen, reeds geblindeerd, d.w.z. alle lichten uit. De lucht betrok, de sterren ver scholen zich achter het wolkengordijn en het beloofde dan ook een geslaagde avond te worden. Plotseling, het zal zoo ongeveer 9 uur geweest zijn, twee helder witte licht kogels: de „O 13" had gelanceerd! Was het dus werkelijkheid, dan was de „Maurits" naar de kelder Nu gingen wij op de run. De mannetjes werden op post gezet bij de waterdichte deu ren, als uitkijk enz. Na een minuut of tien zagen we de „Maurits" als een donkere schim aan den horizon verschijnen. Recht er op aan natuurlijk, opgepast!! De konstabel stond reeds klaar met het seinpistool, maarof de drommel er mee speelde, het wolkengor dijn scheurt vaneen en de maan is precies achter ons en we boden zoo een prachtig doelwit voor den „vijand". Pats! zaten we midden in het scherpe zoeklicht van de Mau rits en het was een geknal en gepaf (losse patronen) van jewelste. Voor wij hadden kun nen lanceeren, waren we reeds onder vuur genomen door de „Maurits", De volgende run Met ingang van heden kan er weer gesproken worden van een systemati- schen loop der treinen. Men kan 9 maal uit Den Helder naar Alkmaar vertrek ken en evenzoovele malen van Alkmaar naar Den Helder. Respectievelijk heeft men aansluiting naar Amsterdam en naar Den Helder. Vertrek Den Helder: 6.25, 8.25, 10.25, 12.25, 14.25, 16.25, 18.25, 20.25, 22.25. Vertrek Alkmaar: 7.43, 9.43, 11.43, 13.43, 15.43, 17.43, 19.43, 21.43, 32.43. Aankomst Den Helder: resp. 8.25, 10.25, 12.25, 22.25, 0.25. 14.25, 16.25, 18.25, 20.25, werd hij echter getorpedeerd en hadden wij de overwinning behaald. De „O 13" thuisgevaren. Als U dit leest is de „O 13" waarschijnlijk reeds in Holland aangekomen. Gelukkige kerels! U kent allen natuurlijk het bekende spreek woord: „Samen uit! Samen thuis!", maar tot onze groote spijt ging het ditmaal niet op: Met twee booten vertrokken we uit Holland, voorloopig keerde slechts eentje terug. Toen we het bericht ontvingen, lag de „O 14" te Aruba en de Commandant liet ons „voor den boeg" komen, om ons het nieuws mede te deelen. Inplaats dat we die week nog oefeningen hielden, keerden we terug naar Willemstad. Op de „O 13" natuurlijk groote vreugde! Allicht!! 's Maandags, den 31en Juli, vertrokken ze, na een korte inspectie en toespraak van den oudst aanwezend Zee-officier, den Commandant van Hr. Ms. „Johan Maurits van Nassau". De trossen werden losgegooid en daar gingen ze! Het was vanzelfsprekend een gewuif en ge zwaai van je welste. „Doe je ze de groete?" „Zeg je ze dag van me?" en dergelijke uit roepen weerklonken. Nauwelijks was de „O 13" buiten de haven, of ook de Maurits en wij gooiden de trossen los, ook naar buiten, een eind meestoomen met de „O 13". Even voor de Caracasbaai nam eerst de Maurits afscheid. Drie hoezee's rolden over en weer, gewuif, ge zwaai, de fluiten loeiden!!!! Toen de „O 14". Ook onze luchtfluit loeide drie maal, beant woord door die van de „O 13" voor de thuis- vaarders en. de achterblijvers. Gewuif! Gezwaai! Er werden eenige seinen gewisseld: ze kregen nogmaals onze beste wenschen mee. Daarna gingen wij terug, stuurboord aan boord! Goede reis, kameraads, een prettige over tocht en een behouden aankomst in het Vader land! Tochniet om het een of ander waren wij er even „stuk" van. J. 2 September 1939. GETROUWD: C. B. Leeuwenberg en S. Ent- hoven. BEVALLEN: B. van der Horst-Muizelaar d.; C. C. A. Bronder-Roos d. OVERLEDEN: S. Sweep-Bosma 77 jaar. HAVEN VAN NIEUWEDIEP. Aangekomen van Haren (ligt in Duitschl. aan de Eems) met bestemming Düsseldorf het Duitsche m.s. Hertha. Ons bereikten verschillende klachten van winkeliers, dat verschillende hunner klanten drie, vier, vijf maal komen om boodschappen van geen beteekenis. Voor elke boodschap moet een bon worden geschreven, wat op drukke tijden den winkelier groote last veroorzaakt. Het is in het belang van den snellen gang van zaken en ten gerieve van de winkeliers, dat wij U aanraden de boodschappen zooveel mogelijk te combineeren. Wat dus nite wil zeggen, dat U grootere hoeveelheden moet inslaan. Verder kunnen wij mededeelen, dat hoe wel de secretarie vandaag en morgen ge sloten is, de verkoop van distributie-bon boekjes op die data gewoon doorgaat. Een bekend grocntenhandelaar, hier ter plaatse, die bekend is met de hoeveelheden, die van de verschillende voedingsgewassen voor radig zijn, en de voedselvoorziening voor deze artikelen van dichtbij gadeslaat, maakt ons op het volgende attent. In de laatste dagen en weken is er een zeker streven naar voorraadvorming onder de burgerij merkbaar. Dit geldt niet in het minst voor aardappelen. Hierbij doet zich al direct het bezwaar voor, dat vroege aardappelen zich minder goed leenen om te worden opgeslagen in groote hoeveelheden. Het tweede en grootste bezwaar is wel hierin gelegen, dat zoodra er voorraden worden ge vormd, direct een prijsverhooging zal optreden, welke prijsstijging des te sneller zal plaats vin den, naarmate de voorraad-vorming sneller en veelvuldiger verloopt. Het resultaat zal hier van zijn gebrek en ingrijpen van hoogerhand, met al de daaraan verbonden bezwaren. Dit laatste behoeft in het geheel niet voor te komen, want zoolang er normaal gekocht wordt, zijn de bestaande voorraden voldoende. Zoolang de vorst niet invalt, zijn er voldoen de andijvie, sla en dergelijke gewassen. Allerlei groenten, die gebruikt worden om in soep en snert te verwerken, zijn er eveneens in ruime mate. Aan den Langedijk worden roode en gele kool in groote hoeveelheden geteelt, ter wijl in October de bloemkool op de markt komt. De blikgroenten-fabrikanten hebben groote voorraden doperwten, wortelen, boonen (alle soortenjenz., vruchten, verder,augurkjes, uitjes, alle soorten jam enz. enz. aangemaakt. Door de regeering zijn alle rijpe tomaten opgekocht, om in de fabrieken te worden in gemaakt. Zoute groenten zullen er ook wel groote voorraden zijn. De bewerking van witte kool is tegenwoor dig zoo eenvoudig, dat men in zeer korten tijd de zuurkool bij groote hoeveelheden klaar maakt. Dit jaar hebben wij eveneens een vrij goede fruit-oogst. In één woord, Nederland heeft een overvloedvan aardappelen en groenten en fruit. Weest zoo verstandig en schaf uw benoodigd- heden matig aan, want juist door het meer op leggen dan u noodig heeft, bederft u veel: de vcorraden worden minder en daardoor worden zeer velen gedupeerd. DAMES KAPPER HEEREN Stakmanbosseslr. 65 Tel. 514 De gcijze Britsche staatsman, Ghamber- lain, heeft het met van ontroering trillende stem gezegd: „Deze oorlog is de schuld van één manHitier!'' Wie reeds onbarmhartig was in zijn oor deel over Engeland, omdat het niet direct Polen ter hulp snelde, die heeft gisteren wel begrepen, dat het den ernstigen wil tot vrede was van de Engelsche regeering, die huiverde deze laatste, onvermijdelijke be slissing te nemen. 't Kan de grootste tragiek in het leven van dezen Britschen vredesapostel ge noemd worden, dat hij gisteren gedwon gen werd tot dit besluit. Evenals Hitier weet Chamberlain wat oorlog beteekent. Vernietiging van het leven en geluk van millioenen, ondergang van het werk van eeuwen. Wij hebben het niet te verbloemen. De dag van gisteren is als een dag des doods. Het was ook of de hemel zelf meeschrei- de over de verdwazing van den mensch, die in geluk en vrede met elkaar zou kunnen leven, aan wien de aarde in overvloed geeft en die in zijn hebzucht en hoogmoed, moedwillig de ranipspoed over zich brengt. Voor deze daad is de mensch volkomen verantwoordelijk. Is één mensch de schuld van dit alles? Neenwij dragen gemeenschappelijk schuld. Het is ons egoïsme, onze zelfzucht en hebzucht die een wereld opgebouwd heeft, waarin we elkaar bevechten en waarin de één tracht den ander te vernie len. In het individueele leven, in het zaken leven, in het maatschappelijke leven, in het leven der volkeren. Men tracht elkaar te overvleugelen, onder den voet te loopen. Men probeert over de ruggen van anderen zelf de beste levensposities te veroveren. We hebben het groote gebod, dat de Meester ons gaf: „God lief te hebben boven alles en ónze naaste als onszelf", met de voeten getreden en nu staan we voor een verwildering, voor een catastrofe, die den ondergang kan beteekenen van onze huidige wereld. De schuld van één man? Neen! Wel draagt de leider van het Duitsche volk een ontzaggelijke verantwoordelijkheid voor deze laatste ramspoedige daad. Maar in de historie zijn dingen aan te wijzen, die tot heel dit rampspoedig gebeuren mede -de aanleiding zijn. Wij bedoelen niet de leiders van het Duitsche rijk te verontschuldigen. Wij zeg gen niet, dat Hitier en Goering, Hess en Gocbbels en zoovele anderen niet voor de wereld veroordeeld worden voor de ont ketening van een ramp, zooals de geschie denis waarschijnlijk niet kent, maar wij meenen toch ernstig te moeten waarschu wen voor een onrechtvaardige en onbarm hartige verbittering tegen het Duitsche volk. We hebben ze al van verschillende zijden gehoord, de onredelijke verwijten tegen het volk, waarvan er millioenen weenen over het leed, dat de leiders over hen brengen. jarenlang is het Duitsche volk door een zijdige voorlichting de meening gesugge reerd, dat het 't grootste onrecht werd aan gedaan. En als men altijd maar de zaken van één kant belicht krijgt, zonder ooit de andere zijde te zien, dan is het niet te ver wonderen, dat men komt tot een levens houding, die voor den mensch, die nog geestelijk vrij is, onbegrijpelijk is. Het systeem van het nationaal socialis me, de berooving van de persoonlijke en geestelijke vrijheid van den mensch, is de hoofdoorzaak, dat het Duitsche volk met millioenen als levende dooden, achter zijn leiders staat. Een volk, dat geestelijk vrij te beslissen had, zou weigeren aan dezen waanzin mee te doen, maar de massa in Duitschland denkt niet meer, volgt gedwee en als het opstaat, dan zijn daar de mitrailleurs, die ze tot gehoorzaamheid zullen dwingen of hen voor eeuwig doen zwijgen. Wee het volk, dat zulke leiders heeft. Hier is het niet één man, maar zijn het tien tallen die dit geraffineerde systeem hebben opgebouwd, waardoor een volk van ener gieke werkers is geworden tot een massa marionetten. Het is onbarmhartig dit volk te veroor- deelen, even onbarmhartig als het zou zijn iemand die men vergif ingeeft te verwijten, dat hij ziek wordt. Het Duitsche volk is ziek, het is geestelijk vergiftigd door zijn leiders en het is onbillijk hierover een scherp oordeel uit te spreken. Wces barmhartig en vergiftig dc wereld niet meer met uw gedachten van doodclijke haat. verme- De dag van gisteren kan als de don kerste bladzjjde in het boek der historie van de laatste halve eeuw worden aange- teekend. Het ontbranden van een Euro- peeschen oorlog in onze dagen is nog ontzettender dan in 1914. De tigingsmiddelen, die men de laatste jaren heeft uitgedacht zijn fooveel ge raffineerder nog dan die van een kwart eeuw geleden en de opvatting over den oorlog is zooveel satanischer geworden, dan in die dagen. Was het toen in hoofd zaak een strijd van de militaire machten tegen elkaar, Spanje en China hebben ons geleerd, dat men bij den tegenwoor- digen oorlog het moreel van de troepen wil verzwakken door aanvallen op de burgerbevolking, door het vernietigen van steden en dorpen, van vrouwen en kin deren. Wij kunnen onze oogen voor deze ontzettende werkelijkheid niet sluiten en het woord van Hitier, dat hij de vrouwen en kinderen van Polen zou sparen, als ook de tegenpartij dit in acht zou nemen, is na twee dagen strijd al waardeloos gebleken, daar de meeste slachtof fers van de luchtaanvallen burgers en geen militairen zijn. Engeland en Frankrijk hebben lang geaar zeld om de noodlottige beslissing te nemen. Zaterdagavond werd de grijze staatsman, Chamberlain, in het Lagerhuis nog het verwijt gedaan van dit aarzelend optreden en het was toen al te voorzien, dat de Britsche regeering niet lang meer zou kunnen wachten om de laatste stap te doen. Men heeft gewacht op het antwoord van Hitier, men heeft gewacht met toenemende spanning, maar toen gisterenmor gen nog geen enkel bericht was binnengeko men, toen is als laatste ultimatum gesteld, dat om 11 uur Engelsche tijd (11.20 u. Ned. tijd) antwoord moest binnen zijn, of dat anders de oorlog verklaard zou worden. Een historisch oogenblik. Hitier liet wachten op het antwoord en toen klonk de bevende stem van den Brit schen premier, die daarmee zelf alle hoop, die hij sinds jaar en dag gekoesterd had, dat alle internationale geschillen door overleg opgelost konden worden, den bodem zag ingeslagen. En geland verklaarde den oorlog aan Duitschland om zijn verplichtingen tegenover Polen na te komen. Het was te voorzien, dat Frankrijk niet lang zou wachten om zich aan de zijde van Engeland te scharen. Om vijf uur gisterenmiddag besloot Frankfijk eveneens tot een oorlogsverklaring aan Duitschland. De machten uit de hel zijn hierdoor ontketend. Zal Italië spoedig volgen? Het is bijna onvermijdelijk, dat Italië niet tot kleurbekennen zal worden gedwon gen. Zal Rusland dan ook de zijde van Duitschland kiezen? Het is niet onmo gelijk. Zullen de neutrale landen buiten dezen waan zinnigen strijd kunnen blijven? Wij bidden het. God behoede ons en alle volkeren, die in feilen afkeer staan tegen dit duivelsch gedoe, om in deze ramp betrokken te worden. In de onderste regel van de figuur moet in het 8ste vakje staan „52". Wij vestigen er de aandacht op, dat de „Huis werkcursus" van de heeren Lever, Kramer en v. d. Horst hervat zal worden. Leerlingen kunnen zich aan de in de desbetreffende ad vertentie genoemde adressen opgeven. Het tijdstip van aanvang zal nader bekend wor den gemaakt. DE TOELOOP WAS TE GROOT. Ruit in Rialto bezweek. De „heropening" van de Rialto-bioscoop trok gisteravond een dergelijke massa men- schen, dat de hal op een gegeven oogenblik propvol was. Juist op dat moment begon het te regenen, waardoor nog meer volk erin wilde. In het gedrang dat toen ontstond, bezweek een groote spiegelruit van één van de toonkamers. HET OUDE LIEDJE. Gisterenmiddag is iemand aangehouden dié er van verdacht werd 's morgens met een paar zeer jeugdige kinderen ontuchtige han delingen te hebben verricht. De man heeft bekend. RIJWIEL-SnSERE. De eindelooze reeks wordt voortgezet. Gis termiddag deed een bewoner van de Begonia straat aangifte, dat men zijn rijwiel, dat aan de Buitenhaven gestaan had, ontvreemd had. Voor het Kegelhuis daarentegen werd een vehikel onbeheerd aangetroffen, dat daar reeds eenige dagen had gestaan. Het is voor den eigenaar op het Hoofdbureau terug te bekomen. Opgenomen om 8 uur hedenmorgen Barometerstand Den Helder: 760.0 Temperatuur lucht: 18.2 Maximum temp. lucht: 25.8 Wind: richting W.Z.W., kracht: 2 Temperatuur zeewater: 19.7 Licht op: 8-U

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 5