Bewogen thuisreis Hollandsch schip op een mijn geloopen „Torenvalk" met beschilderden neus van dc „Zaandam" Slechte kansen voor Polen Kanonnen in een vreedzaam dal „Heete bliksem" voor het leger Ga ze zien en hooren bij Uw radiohandelaar Kristalhelder geluid. Talrijke nieuwe vindingen! Ramp aan de kust van Jutland Generaal Reynders op Schiphol Aankoop van graan overzee Postvluchtcn op Indië Duitschland kan den Engelschen hongeroorlog doorstaan" Italiaansche hulpvaardigheid Philips BEMANNING DRIJFT TWEE DAGEN IN REDDINGSBOOTEN ROND. Uit Thisted (Denemarken) wordt ge meld, dat elf leden van de beman ning van het Nederlandsche s.s. „Mark", afkomstig uit Rotterdam, in een reddingboot te Vorupoer, aan de kust van Jutland, zijn aangeko men. Zij deelden mede, dat de „Mark" Zaterdagmiddag op weg van Fin land naar Nederland op een mijn is geloopen en gezonken. De beman ning, die uit 22 koppen bestond, be gaf zich in «Rs beide reddingsloepen. Zij voeren tot Zondagavond in el- kaars nabijheid. Een motorreddingboot uit Klitmoeller en reddingbooten uit Vuropoer en Lyngby zochten daarop naar de andere boot, welke zij gisterochtend op eenige kilometers af stand van de kust van Lyngby vonden. In deze boot bevonden zich de andere elf le den der bemanning. Alle 22 schepelingen waren uitgeput door de vermoeienissen, welke zij hebben door gestaan gedurende den langen tocht in de reddingbooten. De kapitein van de „Mark", de heer A. G. van Dam, en de eerste offi cier, de heer J. Vinke, werden ten gevolge van de mijnontploffing ge wild. Zij bevinden zich onder ge neeskundige behandeling. De „Mark" behoort aan de N.V. Hout vaart, firma Vinke en Co. te Rotterdam. Het schip meet bruto 1514 ton en werd in 1930 gebouwd. Direct gezonken. „United Press" verneemt, dat die „Mark", die op weg was van Oulu (Finland) naar Nederland, op on geveer 120 mijl ten zuidwesten van Vorupoer op een mijn liep. Het schip zonk onmiddellijk aldus verklaarde de kapitein en de be manning heeft in totaal 36 uur in de booten doorgebracht. De kapitein geïnterviewd. Een speciale correspondent van het A.N.P. heeft te Thisted een onderhoud gehad nuet den kapitein van de „Mark". De kapitein, die niet ernstig ge wond is, verklaarde, dat de „Mark" op weg was van Finland naar Ne derland. Zaterdagmiddag te kwart voor één stootte het schip op een mijn, het schip bevond zich toen op 56 graden 45 minuten noorderbreed te en 4 gradicn 4 minuten ooster lengte. In verband met het'mijnengevaar bevonden alle officieren zich voor de uitkijk op de brug. Geen van hen heeft echter iets van een mijn ge zien. Snelle redding. De mijn trof het schip aan de boeg stuur boordzijde. De „Mark" maakte onmiddellijk sterk slagzij, zoodat de bemanning onmid dellijk in de booten moest gaan. Dit geschiedde zeer ordelijk, doch er was geen tijd meer om de scheepspapieren of persoonlijke eigendommen mee te nemen. Verscheidene leden van de bemanning waren sterk onder den indruk. De tocht in de reddingsbooten was zeer vermoeiend. In de reddingssloe pen bevonden zich, zooals voorge schreven, de noodrantsoenen, be schuit en water. Twee dagen lang hebben de opvarenden in de booten gezeten en bij slecht weer getracht naar de kust te roeien. De kapitein verklaarde tenslotte, dat de „Mark" ongetwijfeld op een mijn is geloo pen en dat er géén sprake is van torpedee ring. De schipbreukelingen zullen zoo spoedig mogelijk naar Nederland terugkeeren. EEN REIS NAAR ONZE OOST LANGS GEHEIME ROUTE VOLBRACHT. WAT ONZE PILOTEN WAAR NAMEN. Hot eerste „persoonlijk contact" tusschen Nederland en Indië sedert het uitbreken van den oorlog, werd tot stand gebracht door het K.L.M.-vliegtuig „Torenvalk", dat gistermiddag om vijf uur op Tjilitan aan kwam. Het toestel was aan de bovenzijde voorzien van het met groote zwarte letters geschilderde woord „Holland" terwijl de neus rood-wit-blauw was geschilderd. Dit laatste was echter bij de aankomst op Tjilitan door de zware regens, die de „Torenvalk" on derweg ontmoette, grootendeels weer afgebladerd. Een vertegenwoordiger van Aneta sprak bij aankomst den gezagvoerder Kooper en eenige andere leden der bemanning, waarbij bleek, dat zij van oorlogstoebereidselen in Europa weinig hadden gemerkt. Geheim traject. Over de tusschen Amsterdam en Napels gevlogen route werd de grootste stilzwij gendheid in acht genomen, daar deze ge heim was en slechts bij het vertrek den ge zagvoerder bekend was gemaakt. De thuis- vliegende piloten ontvangen eerst in Napels instructies over de daarna te volgen route tot Amsterdam. Uiteraard was dit de ge dragslijn welke werd gevolgd voor het af komen van het algeheel verbod tot overvlie gen van Fransch gebied, zoodat thans niet bekend is welke instructies thans worden gegeven. Ontmoeting met Engelsche vlieg tuigen. In Alcxandrië werd een groote concentra tie van oorlogsschepen waargenomen, ter wijl in Egypte een gedrukte stemming werd opgemerkt in verband met de vrees dat Italië evontueel aan den oorlog zou mee doen. Op de verschillende volgende tusschensta- tions werden vele Engelsche militaire vlieg tuigen ontmoet. Deze waren op weg naar Singapore, doch door de hevige regens kon den zij niet opschieten. Alle filmmateriaal aan boord, benevens camera's van de passagiers, moesten onder weg op Engelsche tusschenstations worden ingeleverd. Zij werden echter niet verbeurd verklaard, doch in afwachting van de ver betering van de situatie vastgehouden. Overigens was gedurende de geheele reis de stemming aan boord van de „Torenvalk" zoowel bij de passagiers als bij de beman ning uitstekend. Volgens het voorloopig schema gaat de „Torenvalk" op 14 September weer naar Ne derland terug. Behalve op 12 September, dus vandaag, zal, naar momenteel vaststaat, ook 19 September geen toestel uit Indië naar Nederland vertrekken, doch het is nu uiter aard mogelijk dat hierin nog wijziging komt. De opperbevelhebber van I.and- en Zee macht. generaal I. II. Reynders, heeft gister middag een bezoek gebracht aan de hoofd stedelijke luchthaven Schiphol. DE KAPITEIN VERTELT VOOR DE ENGELSCHE KUST LIGT EEN HANDELSVLOOT (Van een specialen verslaggever) Gistermiddag is het motorschip „Zaandam" van de Holland-Amerika lijn precies op tijd van zijn reis van New York in de Rotter- damsche haven teruggekeerd met aan boord 42 passagiers, waaronder verscheidene Ame rikanen, Duitschers, Engelschen en Hollan ders. De lading welke het schip inhad, bestond uit stukgoed. Als een bijzonderheid kan worden medegedeeld, dat de „Zaandam", na Zijn vertrek uit New York geen noe menswaardig oponthoud heeft gehad en dat de Engelsche Marine den ka pitein bij aankomst in het Kanaal geen orders heeft gegeven een Engel sche haven binnen te loopen, het geen wel eenigszins in den lijn der verwachtingen had gelegen. Er is zelfs geen Engelschman aan boord geweest om lading, scheepspapieren en paspoorten te onderzoeken, het geen voor de aanwezige Duitschers zeker wel een opluchting moet zijn geweest. Veel handelsschepen voor Engel sche kust. Als gevolg van de zeer beperkte gelegen heid om in het Kanaal radio-berichten te Ianceeren, is er nog weinig bekend omtrent de belevenissen van de koopvaardij-schepen die zich in of in de omgeving van het Ka naal bevinden en het was daarom wel in teressant uit den mond van een ooggetuige den kapitein van de „Zaandam" te kunnen vernemen, dat er momenteel een zeer groote vloot van handelsschepen onder de Engel sche kust geconcentreerd ligt, n.1. bij de Downs, ter hoogte van Ramsgatè. Ik wist niet wat ik zag Ik wist niet wat ik zag, toen ik de Downs passeerde zoo vertelde ons kapitein Stampcrius liet wa ren schepen van allerlei nationaliteit en van de meest uiteenloopendc soort. Ik heb nog geprobeerd ze te tellen, maar bij 100 gekomen, heb ik het tellen gestaakt. Zondagavond j.1. zoo ging kapitein Stamperius verder bereikte ik de Downs. Het was aardedonker. De kapiteins van de schepen hadden blijkbaar opdracht gekre gen alle lichten aan boord der schepen te dooven en dientengevolge was het een onmo gelijkheid om zonder averij te maken dit dorp van schepen te doorkruisen. Ik besloot derhalve m'n reis te staken en te wachten tot de dag was ingetreden. Den volgenden mor gen heb ik ongestoord mijn reis naar Rot terdam kunnen vervolgen. Het schip beveiligd. Kapitein Stamperius vertelde ons nog, dat hij op Zaterdag 2 September j.1., dus een dag voor het uitbreken van den oorlog, uit New York was vertrokken. Amerikaansche radio stations hadden de opvarenden van de „Zaandam" onafgebroken van den gang van de politieke gebeurtenissen op de hoogte ge houden. Er kwamen meer berichten uit New York binnen dan uit Londen. Toen Chamberlain Zondagmorgen den staat van oorlog met Duitschland had afgekondigd zijn rede is per radio aan boord ontvangen heeft ka pitein Stamperius onmiddellijk de noodigc voorzorgsmaatregelen aan boord getroffen. In volle zee heeft men eerst de rood-wit- blauwe kleuren en het woord „Holland" op de zijwanden van het schip geverfd en dc noodige veranderingen in de lichtinstallatie aan boord aangebracht. Later heeft men verscheidene malen midden op den Oceaan oefeningen gehouden met de reddingslocpen Tot de passagiers, die de reis naar Rotter dam hebben meegemaakt, behoorde prof. dr. Lam uit Leiden, die een congres in Califor- nië heeft bijgewoond. Regeeringsinkoopbureau voorbereiding. treft Hte Regeerings-inkoopbureau voor Gra nen treft reeds voorbereidingen voor den aankoop van granen overzee. Er wordt, naar het Hsb. meldt, gekocht f.o.b. zeeha vens van verscheping. Het zoeken van scheepsruimte voor de gekochte partijen is mede een belangrijk onderdeel van deze werkzaamheden.. Zoo mogelijk wordt met Nederlandsche zeeschepen bevracht. In het uiterste geval zouden dergelijke schepen worden gerequireerd en van ons land wor den uitgezonden. Bij voorkeur wordt na tuurlijk scheepsruimte gezocht die ginds aanwezig is. zooals bijv. op de Plata-rivier meestal het geval is. De vrachten zijn ook voor schepen, die ginds ledig beschikbaar zijn reeds hoog genoeg. VACATURE VAN DEN TEMPEL IN DE TWEEDE KAMER. Naar wij vernemen heeft de heer ir. J. W. Albarda, die benoemd was tot opvolger van dr. J. van den Tempel in de Tweede Kamer, voor deze benoeming bedankt. De volgende candidaat is dc lieer J. G. Suurhoff. die werkzaam is op het bureau van het N.V.V. te Amsterdam. Koortsachtig werkt de „Arbeits- dienst" aan de versterking der Siegfriedlinie, De Siegfriedlinie, die ruw geschetst van Karisruhe in N.VV. richting naar Trier loopt, nadert nabij Wasserbillig de Luxemburg- sche grens, welke van hieraf door de Sauer wordt gevormd om verder naar het noorden door het dal van de Our te loopen. Hier, zoowel in het Sauer- als in het Our- dal. volgt de Siegfriedlinie alle kronkelingen van het grillige grensverloop. Op Luxemburgsch gebied rijdend langs den weg, die zich eerst door het dal van de Sauer en dan door dat van de Our slingert, heeft men. aldus de Brusselsche correspon dent van het Hsb., voortdurend de Duitsche versterkingen voor oogen. De hooge heuvel rug aan den overkant is over de geheele lengte herschapen in een machtigen gordel van vestingen, blokhuizen, machinegeweer nesten en kazematten, uitgehouwen in de rotsen, en, voor zover noodig, voorzien van zware betonnen muren. De reeds verleden jaar voltooide forten en vestingwerken zijn nauwelijks te onderkennen, daar zij geheel met gras en struikgewas begroeid zijn. De •nieuwere, waaraan men pas kort geleden de laatste hand heeft gelegd, zijn nog kaal en op dezen korten afstand de dalen van Sauer en Our zijn slechts enkele honderden meters breed, op verschillende pünten zelfs nog smaller met het bloote oog duidelijk zichtbaar. Kleine openingen in den berg wand. Overal in den bergwand ziet men in een omlijsting van grauw beton de kleine vier kante openingen, van waaruit de kanonnen en de machinegeweren heel het vreedzame dal bestrijken. De geheele heuvelvlakte is ermee bespikkeld, van beneden aan den voet der rotsen tot boven op de bergen. En nog steeds wordt er met koorts achtige haast gewerkt aan den bóuw van nieuwe verdedigingswerken. Op de berghellingen langs heel het dal liggen tal van barakkenkampen van den „Arbeitsdienst", waarin duizen den jonge mannen en arbeiders zijn ondergebracht, die hier dag aan dag in het ingewand der rotsen wroeten om het onderaardsche verdedigings systeem te perfectionneeren, of die op de hellingen boomen vellen om het schootsveld vrij te maken. Een dezer werkkampend roeg, naar we in het voorbijrijden op den houten poort kon den lezen, den lieflijken naam „Ludwig von Beethoven." Geen onbescheiden blikken. Daar, waar nog gewerkt wordt aan den aanleg van machinegeweernesten, of waar de ingang van reeds voltooide rotsvestingen wordt versterkt, heeft men hooge met jute bespannen stellages opgericht, d>ie d'eze werkzaamheden aan onbescheiden blikken onttrekken. En al deze duizenden verdedigingswerken van allerlei aard vormen slechts de eerste linie van den gordel van cement en staal, waarmede het Derde Rijk zich naar het Westen heeft gepantserd. In haar geheel bestaat de Siegfriedlinie, volgens de men schcn uit de grensstreek uit een vijf tot 10 k.m. breede strook van dergelijke, eikaar op voLgende verdedigingslinies, Indien men be denkt, dat er in dien strijd om Verdun ruim 800.000 man zijn gevallen, dan vraagt men zich met ontzetting af hoeveel menschen- levens een eventueele doorbraak door de zen ontzaglijken vestinggordel zou vergen. Een goede bestemming vooi het overtollige fruit. De enorme hoeveelheid fruit, waarvoor geen voldoende afzetge bied bestaat, en waarvoor nnen zelfs overweegt, een deel als vee voeder te gebruiken en in te kui len, heeft het bestuur der Gel- derschOverijselsche Maatschappij van Landbouw doen besluiten een request te zenden aan den minister van Defensie om het leger een maal per week een fruit-mienu te verstrekken, n.1. gestoofde appelen met aardappelen, de zgn. „heete Bliksem", door welken maatregel por week 150.000 kg. zoete appelen een goede bestemming konden krij gen. De positie der postvliegtuigen was gisteravond: Pelikaan te Jodhpoer, Torenvalk en Wielewaal te Ban- doeng, allen op de heenreis. Op de terugreis was de Buizerd te Jodhpoer, de Nandoe te Napels en de Gier te Athene. En zelfs met een contrabande, lijst beantwoorden. De neutra len krijgen Duitsche steenkooL De Berliner Nachtausgabe kondigt aan, dat in de eerstvolgende dagen een Duitsche lijst van contrabandegoederen zal worden gepubliceerd. Het blad schrijft in dit verband o.m. het volgende: De strijd van Engeland met de scherpste vormen van den economischen oorlog tegei\ Duitschland heeft in enkele dagen zoo'n vorm aangenomen, dat Duitschland tegen Engeland de vrijheid der neutralen verde digt. Engeland wil eenvoudig den neutralen staten de ook voor de bevolking van deze staten noodige toevoer van industrieele grondstoffen afsluiten. De tegenstand der neutralen is echter essentieel harder dan in 1914. Bovendien heeft Duitschland beslo ten de neutralen met alle slechts mogelijke middelen in hun strijd tegen de Engelsche rechtsschcnding te steunen. De neutrale staten die uit Duitschland tot dusverre steenkool hebben gekregen, zullen deze in dezelfde hoeveelheid blijven krijgen. Duitschland zal dus ook, wanmeer Engeland den neutralen staten l»j succesvollen tegenstand tegen deai rechtsinbreuk den invoer van Engel sche steenkool mooht weigeren, de voor die neutrale staten in aanmer king kemende 9 milliocn ton steen kool leveren. Tevens zullen de Pool- sclue leveranties van zes roiillioen ton steenkool aan de neutralen voortdu ren. Duitschland is in den door Engeland op gedrongen economischen oorlog in staat niet alleen iederen druk van een Engelsche blokkade en iederen vorm van den Engel schen hongeroorlog te doorstaan, maar met dezelfde middelen te beantwoorden. Duitsch land zal een dezer dagen zijn eigen contra- bandielijst puibliceeren en onder den door Engeland uitgeoefenden dwang ook levens middelen opnemen. Langs anderen weg kan de rechtsinbreuk, dien Engeland begaat door den druk op de neutralen, niet bestre den worden. POLEN WAS NIET VOORBE REID EN DRAAGT THANS DE GEVOLGEN. ALDUS EEN RUSSISCH BLAD. De militaire medewerker van de Russi sche „Iswestia" beschouwt den toestand der Polen als hopeloos. Zoodra dc Duitsche legers bij Warschau zich vereenigd hebben, aldus schrijft hij, zullen ongeveer 250.000 Polen, die thans nog opereeren in de pro vinciën Posen. Lodz en Warschau, in een zak gevangen zijn. Het succes der Duitsche troepen berust volgens het blad vooral op den voorsprong der- Duitsche oorlogstech niek, in de eerste plaats die van lucht macht en die van gepantserde troepen. De eerste tien dagen hebben geleid tot verlies van een groot deel van het Poolsche gebied, van de belangrijkste industriegebieden en de uit industrieel en cultureel oogpunt ge wichtigste steden. Ofschoon Polen over nog talrijke troepen beschikt, moeten de kansen zijner verdere verdediging buitengewoon moeilijk genoemd worden. De corresponden t van de „Krasnaja Swjesda", 't blad van het roode leger, ver klaart. dat de buitengewoon snelle ontwik keling van de operatie der Duitsche troepen verklaard moet worden door het feit, dat Polen practisch niet voorbereid was op een werkelijken afweer van een tegenstander als Duitschland. Fransch watervliegtuig opge sleept. Een Italiaansch vrachtschip heeft op zee een Fransch watervliegtuig aangetrof fen, dat een panne had gehad. Het Itali aansche schip nam terstond do Fransche bemanning van het vliegtuig aan boord en bereidde hun een warme en vriendschappe lijke ontvangst. Het vrachtschip bracht het Fransche toestel naar een Algerijnsche ha ven, waar het zonder incidenten arriveerde.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 2