m
m
28
m
Amandelspeculaas
WAT GEVEH Dl il©SC©PII^? Brieven van een
recruut
ïliallo-the. edel
Je kunt het toch niet
meenemen
Xiv-Q-tL-theateA
„De Kroegbaas
EEN UURTJE GEZELLIG UIT??
CENTRAAL"' KANAALWEG
MUZIEK EN DANS
Witte. Eio-lco-ap
ü€RUBSW©09$DRAAD
rail-li
18
«I19
fl
ÜPf
mn
m
H
38 R
ss
iÉë
41
m
MM47
11
g
m
m
„Ter nagedachtenis aan
hen die vielen"
„Jacob van Heemskerck"
tweede flottieljeleider
loopt heden van stapel
De Indische postvluchten
preöfhbeurten
COR KRIGEE
Vice-admiraal J* H. O. graaf van
den Bosch 70 jaar
Opname uit de film „Je
kunt 't toch niet mee
nemen", die van de week
in het Rialto-theater
draait.
Het filmwerk, dat op het oogenblik in Rialto
wordt gedraaid, neemt een geheel eigen plaats
in de filmproductie in. Zoo ergens dan wordt
wel hier getoond, dat op de film schier alles
mogelijk is. Wat hier wordt vertoond, is van
een schier verbijsterende afwisseling, de com
binaties in deze film verondersteld, zijn zoo
grillig, zij is zoozeer het product van een zeer
speelsche fantasie, dat men elk oogenblik voor
verrassende vondsten en onverwachte wendin
gen in het verhaal komt te staan.
In alle opzichten is deze Loet C. Barnstijn-
Columbia-film een vondst. Zij wekt hoege
naamd geen herinneringen aan soortgelijke
creaties.
Geestig, vol fijne, soms bittere humor, spie
gelt deze fantasie, hoe vreemd de entourage
ook aandoet, toch problemen, die ons allen ver
trouwd zijn, komen ook hier de algemeen men-
schelijke eigenschappen naar voren, zoowel de
goede als de kwade en analyseeren wij het
werk, ontdoen wij het van alle versiering, dan
is dit wel de gedachte waardoor de film wordt
gedragen en waartoe als motto wordt ge
bruikt: „Je kunt het toch niet meenemen
dat geld den mensch geen geluk aanbrengt,
en dat de mensch onder klle omstandigheden
moet zoeken gelukkig te zijn.
Toch zou deze combinatie van geestigheden
en dwaasheden en slechts op het witte doek
mogelijke onmogelijkheden niet het succes be
halen, dat zij nu oogst, als er niet tevens een
goed verhaal doorheen liep, dat in zijn snelle
ontwikkeling deze lading humor draagt.
In deze film, werk van den bekenden Colum-
bia-regisseur Frank Capra, ontbrandt een strijd
tussclien twee families, de Vanderhofs en de
Kirby's. Het contact tusschen deze beiden
wel eenig in hun soort families, komt tot
stand op vele manieren, even origineel als de
families origineel zijn.
De allervreemdste familie, waarin men alle
mogelijke talenten aantreft, die daarbij nog met
elkaar in goede verstandhouding leven is die
der Vanderhofs. Een grootvader op krukken,
een zoon tusschen haakjes al in de
vijftig die vuurwerk maakt in den kelder,
een schoondochter, die schildert, een kleindoch
ter die danseres is, een zonderling, die mecha
niekjes in elkaar frommelt, een dansleeraar,
Rus, afkomstig uit Omsk, wiens steriotiepe
antwoord is „verrot", een aantal negers en
negerinnen, een tamme raaf en een dochter, die
voor het contact met de Kirby's zorgt. De
Kirby's zijn n.1. de andere familie, bankiers,
rijke papa, arrogante mama, eenigszins onnoo-
zele maar goedhartige zoon. Het contact tus
schen beide wonderlijke geslachten is zakelijk,
Vanderhof wil zijn huis niet verkoopen, waar
door het geheele opgekochte blok geen waarde
voor Kirby heeft, waardoor Kirby's stemming
is vergald, en emotioneel daar de jonge Kirby
contact heeft gezocht met kleindochter Van
derhof en ernstige trouwplannen heeft. De ver
wikkelingen die hieruit voortkomen door weder-
zijdsch verzet tegen de wederzijdsche plannen
zijn talloos vele endaarbij origineel zonder
onwaarschijnlijk te zijn.
Het is geen wonder, dat deze film geweldig
is ingeslagen, zoowel in Amerika zelf, als in
Europa. Men moet zich overgeven en zich mee
laten slepen door het enthousiast élan van dit
werk, frisch en onbevangen en genieten van
het bekoorlijke scenario, dat vol pittige ironie
zit, zonder daarbij al te diepzinnig te worden.
Moderne romantiek van de allerbeste soort,
romantiek, die toch nooit het algemeen men-
schelijke te buiten kan gaan.
In het programma van „Tivoli" kunnen
liefhebbers van Wallace Beery dezen ouden
filmrot weer eens bewonderen in een film,
die ongetwijfeld indruk zal maken. Het
betreft hier de rolprent „De Kroegbaas"
(„Port of seven seas"), met in de hoofd
rollen Beery, Frank Morgan, Maureen
O'Sullivan en John Beal. Het betreft hier
een sterk drama, waarin men op de eerste
plaatsen uitsluitend eerste klas stars aan
treft.
Wat den inhoud dezer film betreft:
Jarenlang houdt de welgestelde zeilfabrikant
van de Marseillaansche haven, Honoré Panisso,
reeds in stilte van het jonge meisje Madeion,
dat aan dè haven een klein vischstalletje bezit.
Maar de verlangens van het meisje gaan uit
naar den jongen Marius, zoon van César, den
aanmatigenden vriend van Panisse. En vele
malen weigerde zij de herhaalde huwelijksaan
zoeken van Panisse.
Op zekeren dag stuurt Marius een briefje
aan Madeion, waarin hij haar mededeelt, dat
hij hoeveel hij ook van het meisje houdt
toch meer wordt aangetrokken door het zee
mansleven en voor een reis van drie jaar deel
genomen heeft op een schip. Madeion en Vader
César zijn ontroostbaar daarover.
Eenige weken later weet Madeion, dat zij
een kindje zal verwachten, dat Marius tot
vader heeft. Zij is buiten zichzelf van smart en
wanhoop, totdat de milde en goedige Panisse
haar opnieuw vraagt om zijn wettige vrouw
te worden. Zij vertelt hem thans de waarheid
en zegt, dat zij hem trouwen wil, indien hij
haar thans nog wil hebben. De edelmoedgie
Panisse mengt zijn liefde met zijn medelijden
en, daar hijzelf zoo gaarne een kind zou willen
groot brengen, is hij zielsgelukkig, dat zij zijn
aanzoek aanvaardt. Zij spreken af, dat niemand
weten zal, dat Panisse niet de vader van het
kind is, doch de heftige tegenstand van César
noopt hen om hem in het geheim te nemen.
En als César tenslotte zijn tegenstand opgeeft,
is het om het kind. Madeion en Panisse trou
wen en er wordt een zoon geboren.
Twee jaar later komt Marius onverwachts
in Marseille terug. Panisse is niet thuis. Nog
altijd houdt Marius van Madelon. Hij verneemt
thans echter, dat hij vader is van haar zoon en
wil Madelon en het kind tot zich nemen. Eerst
verzet Madelon zich hiertegen, maar dan geeft
zij toe aan den aandrang van Marius.
Nu is het vader César, die, hoe dol hij ook
op zijn eigen zoon moge zijn, Marius en Ma
delon duidelijk maakt, dat zij niet het recht
hebben om Panisse, die zoo oneindig goed ge
weest is, te verraden. Panisse zelf in zijn
onzelfzuchtigheid wil Madelon laten gaan;
maar niet het kind, dat zoozeer het middelpunt
geworden is van zijn leven.
En daardoor krijgt Madelon den juisten kijk
op den inborst van Panisse. De matroos heeft
het kind het leven gegeven, maar Panisse gaf
het zooveel liefde, dat het in werkelijkheid hem
toebehoort.
Als tweede film draait de niet minder voor
treffelijke rolprent „Neen mijn dochter, neen!",
waaraan men enkele uiterst vroolijke kwartie
ren kan beleven.
Een goed programma.
Wie zich deze week een portie wild-west en
romantiek wenscht te doen toekomen, moet
zich een gang naar de Witte niet besparen.
Aldaar draaien namelijk twee films, die men
van „ouderwets" stempel zou kunnen noemen.
Als eerste rolprent aanschouwt men „El-
gato, de galante bandiet", een heel mooie film,
terwijl na de pauze vertoond wordt „Cowboy-
taal". Deze laatste film is een zeer genoeglijke
mengeling van sensatie, romantiek en kan
men tot de beste wild-west producties gedu
rende langen tijd rekenen.
Utrecht 1909.
't Lijkt onwezenlijk dat wjj tot nu toe pas
drie weken gemobiliseerd zijn. U kunt zich
niet voorstellen hoe koh en toch ook weer
hoe lang de dagen hier kunnen zijn.
De kleurige school hebben wij verlaten en
ons bivak opgeslagen in 'n kazerne. En juist
deze verhuizing zal ons lang in het geheugen
blijven.
's Middags om 5 uur kwam het telegram:
Naar de Kromhout Kazerne! En plotseling
leek de comp. 'n mierennest.
Alles moest mee. Dekens, stroo, wagens,
paarden, springstof, enz. enz. De buurtbewo
ners, door wien wij al zoo'n beetje als familie
werden beschouwd, vertroetelden ons als
gold het 'n afscheid voor immer en wij voel
den allen dat schrijnende gevoel van iets te
verlaten, wat je dierbaar was geworden.
Niet dat wij er over piekerden, maar op
dat moment voelden wij ons tekort gedaan.
Wij konden niet zeggen door wien of waarin,
want wij wisten, dat verplaatsing te wach
ten was...
De eerste sensatie werd teweeg gebracht
door één van onze paarden. Deze, aan de
drukte van het miltaire leven niet gewende
viervoeter, trok er tusschen uit met tien
duizend patronen achter zich aan. 't Liep
wonder boven wonder goed af, maar wij wa
ren door het oog van een naald gegaan. Zoo
zijn onze paarden. Ze loopen öf te hard öf
heelemaal niet.
Dat bleek, bij het verveer van onzen ge-
improviseerden keukenwagen. Midden op den
Amsterdamschen Straatweg, waar wij moes
ten wachten voor de spoorovergang, vertik
ten de paarden het om maar één stap verder
te gaan. Integendeel, inplaats van vóór- gin
gen ze :elfs Achteruit, 't Was goed, dat wij
over 'n intellectueelen kok beschikten. Deze
inwendige menschenversterker stelde n.1.
voor den wagen te draaien en dan te trachten
te beesten i.an het loepen te krijgen. Gebeurde
he* tegendeel, dan kwam je er vanzelf.
Dit snuggere plan hebben wij niet uitge
voerd, doch 'n ander bedacht. Wij hebben de
paarden uit- en de koks ingespannen.
Deze optocht trok door Utrechts straten
en verheugde zich in aller belangstelling.
Hetgeen te begrijpen is. Overigens hebben de
koks het on-i nu nog niet vergeven.
Om elf uur 's avonds begonnen 'wij aan de
springstof, 'n Dertig kisten, welke hoog op
't vrachtwagen werden geladen en waar ge
noeg in zat om de halve buurt het zwijgen op
te leggen, moesten naar 'n plaats worden
vervoerd, welke wij uit defensiebelangen niet
nader aan kunnen duiden. Voor, achter en
opzij witte borden met in rood erop „Spring
stof". Wij reden langzaam en zoo druk het
om ons heen was bij de rndere materialen,
zoo stil was het nu. 't Was als passeerde er
'n doode
En de gedachte dat deze lading misschien
eens ncodig zou zijn om ons dierbaar landje
te verdedigen, maakte de zaak nóg ernstiger.
Wij stonden met zes man op dezen wagen
en wij weten, dat er tijdens dezen tocht door
ons allen L ebeden is. Niet aleen dat ér nu,
maar ook in de toekomst niets met deze
lading zou gebeuren. Èn daar bidden wij
nóg om!
's Nachts vijf uur kwamen wij met den laat-
sten wagen binnen gn kropen doodmoe en
uitgeput onder de wol. Wij hadden één
wensch; slapen, slapen, slapen, dus, So long!!
W.i.j.o.
GA NU OOK EENS
met Uw kennissen naar „De Toelast'
Spoorstraat 9—11
i.
7.
13.
14.
15.
16.
18.
19.
20.
22.
25.
26.
28.
29.
30.
31.
34.
35.
36.
37.
39.
40.
41.
43.
45.
47.
49.
50.
52.
53.
54.
55.
57.
58.
61.
63.
61.
Horizontaal.
Metaalerts.
Steensoort.
Verwisselen.
Genot.
Jongensnaam (afk.).
Inhoudsmaat.
Schijngestalte der maan
Arabisch bidwoord.
Rustplaats.
Eiland in Oost-Azië.
Tijdperk.
Gehoorzaal.
Insect.
Boschgod.
Vreemde munt.
Onregelmatig.
Natuurkundige term.
Snauw.
Boordsel.
Lengtemaat.
Spoedig.
Telwoord.
Gewicht.
Woede, razernij.
Algem. Dem. Unie.
Alleen.
Plaats in Gelderland.
Inhoudsmaat.
Japansche munt.
Water in Fries
land.
Rivier in Europa.
Soort onderwijs.
Hetzelfde.
Bedrog.
Gevierde vrouw in
de uitgaande
wereld.
Schotsche mantel.
Inkeeping.
Verticaal.
Voertuig (Indisch)
Schrijver.
Chineesche maat.
Onderdeel Kon.
Marine.
Huidverharding.
Voorzetsel.
Buiten dienst
(Duitsch).
Watervlakte.
Zwemvogel.
Romeinsche rijk.
Eerste vlieger.
Vendutie (In
disch)
Hoofd van
moskee.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
20
21
22
23
24
25
26
27
29
30
32
33
34
35
36
37
39
40
■Hf
42
43
44
45
46
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60 HK
61
62
63
64
21.
23.
24.
25.
27.
29.
32.
33.
37.
Als 16 Hor.
Afgodisch.
Redenaar.
En andere.
Planeet.
Radkrans.
Gevangenis.
Vlaktemaat.
Teeken uit de
dierenriem.
38. Wijnsoort.
41. Geringe.
42. Vaartuig.
44. Pers. voorn.-
woord.
46. Boom.
48. Rund.
50. Natrium Car-
bonaat
51. Bijbelsche figuur.
54. Kuil.
56. Lichaamsdeel.
59. Staatkundige
partij.
60. Voegwoord.
61. Schijngestalte der
maan.
62. Deel van den
Bijbel.
De prijs werd gewonnen door" den heer
H. Noot, Weststraat 62.
Correspondentie. J. J. v. I. Ieder gezins
hoofd behoort een kaart met gegevens om
trent luchtbescherming in zijn bezit te heb
ben. Wanneer dat met U niet het geval is,
kunt ge er een ontvangen op het bureau van
Gemeentewerken.
OPLOSSING KRU~J WOORDRAADSEL
VORIGE WEEK
Horizontaal. 1. Me; 3. Gene; 7. Irene; 12.
Ons; 14. Reet; 16. Kooi; 17. Kalf; 19. Buur;
21. Sok; 22. Keep; 24. Wiek; 26. Re; 28.
Mier; 30. Nier; 32. W.L.; 34. Touw; 36. Suez;
38. Aam; 40. Niet; 42. Ruif; 44. Lauw; 46.
Neon: 48. Koe; 49. Gram; 51. Rein; 53. N.I.;
55. Waal; 57. Rail; 61. Nuis; 63. Scot; 65.
Rug; 67. Wenk; 69. Edom; 71. Mier; 72. Rust;
73. Iep.
Verticaal. 1. Mok; 2. Enak; 4. Er; 5. Neb;
6. Eeuw; 8. R.K.; 9. Eos; 10. Noor; 11. Eikel;
13. Slem; 15. Tuin; 18. Feit; 20. Reis; 23.
Peon; 25. Keur; 27. Kwal; 29. Ruin; 31. Reuk;
33. Laag; 35. Weer; 37. Zion; 39. Murw; 41.
Toer; 43. Feil; 45. Waan; 47. Nias; 50. Mauw;
52. Nice; 54. Norm; 56. Lier; 58. Lodi; 60.
Pui; 62. Snij; 64. Toe; 66. Ge; 68. K.S.;
70. M.P.
Mevrouw FokkensEngelen, weduwe van
den oud-resident van Madoera, zend ons, via
den commandant, der Marine, een bijdrage
voor het Marine-Rampenfonds, met verzoek
ingesloten vers op te willen nemen:
Vaartwel! Als God ons roept, dan mogen
[wij niet toeven,
Hij bracht ons eens tezaam, Hij is 't, die
[ons weer scheidt,
Het lange scheidingsuur moog 't hart een
[wijl bedroeven,
Die vast in God gelooft, die volgt, waar
[Hij ons leidt.
Al valt de scheiding zwaar: Uw wil
[geschiede, o Heer!
Wie één met Christus is, kan wee noch
[graf doen schrikken,
Wie één met Hem zijn, zien vast elkander
[weër.
Al ziet mijn oog hem hier niet weder,
Blijft onbezet zijn leuningstoel,
Al druppelen tranen daarop neder,
De tolken van mijn smartgevoel,
Noch dood, noch groeve zullen rooven,
Ik weet, zij beiden scheiden niet,
Ik hef mij uit het stof naar boven
Alwaar mijn geest hem zalig ziet.
Heden, Zaterdagmiddag, loopt nu de tweede
flottieljeleider van het type „Tromp", even
eens gebouwd bij de „Nederlandsche Scheeps
bouwmaatschappij", van stapel, welke den
naam zal krijgen van „Jacob van Heems
kerck". De plechtigheid zan in verband met
de omstandigheden een zeer eenvoudig karak
ter dragen. Mevrouw P. G. Vos-Romer-, echt-
genoote van vice-admiraal A. Vos, hoofd van
de afdeeling materieel van het departement
van Defensie, zal de doopplechtigheid ver
richten.
De naam „Jacob van Heemskerck" heeft
reeds in onze marine bestaan, schrijft „De
Telegr.". Een pantserschip van 4400 ton en
dateerende uit 1906 en bewapend met twee
kanonnen van 24 cm, droeg dien naam. Dit
oude schip is al buiten dienst gesteld en zal
later gesloopt worden, maar in den nieuwen
flottieljeleider zal de naam van den zeeheld
Van Heemskerck, die in 1607 bij Gibraltar
tegen de Spanjaarden sneuvelde, voortleven.
Luchtafweer versterkt.
D^ nieuwe „Jacob van Heemskerck" zal
van hetzelfde type zijn als de „Tromp", alleen
zal het aantal anti-luchtvaartmitrailleurs van
40 mm verdubbeld worden.
De „Van Heemskerck", die eind October
1938 op stapel is gezet, is tot dusver iets
sneller gebouwd dan de „Tromp", in Juni 1940
zal de proeftocht zijn. Zooals de toestand zich
tot dusver laat aanzien, is er geen reden te
verwachten, dat de afbouw van het schip ve^L
vertraging zal ondervinden.
De lengte van het nieuwe schip is 132 meter,
de breedte12.40 meter en de waterverplaat
sing bedraagt geheel uitgeriist 4200 ton. De
bewapening bestaat uit zes 15 cm kanonnen
op dub'oel-affuiten, vier dubbele anti-lucht-
vaartmitraiïlours (de'„Tromp" heeft er twee),
van 40 mm en vier mitrailleurs van 12.7 mm,
terwijl twee drievoudige torpelo-lanceerinrich-
tingen van 53 cm torpedo's worden opgesteld.
De „Van Heemskerck" wordt verder uitge
rust met een watervliegtuig vöor verkennings
doeleinden.
Ter bescherming tegen granaatscherven is
ook deze flottieljeleider voorzien van een licht
pantserdek, terwijl ook een gedeelte van de
huid en enkele langsschotten van pantser
materiaal zijn vervaardigd.
De geheele vorm van het schip wijst er op,
dat de snelheid een belangrijke factor is ge
weest bij het ontwerp van dit type. Het door
twee turbine-installaties ontwikkelde ver
mogen van 56.000 pk wordt overgebracht op
twee schroeven. De gecontracteerde snelheid
is 32.5 mijl, maar de „Tromp" heeft meer dan
34 mijl geloopen bij den proeftocht. Vier
waterpijpketels zullen de hoeveelheid stoom,
welke noodig is voor dit vermogen, produ-
ceeren. De machine-installatie is ontworpen
door Werkspoor en wordt ook door deze be
kende onderneming uitgevoerd.
Zooals op alle moderne oorlogsschepen, is
op den flottieljeleider het gebruik van hout
tot het uiterste minimum beperkt. Bij de con
structie van hutwanden en meubels is in
ruime mate gebruik gemaakt van aluminium,
mede in verband met de gewichtsbesparing.
Evenals de „Tromp", zal de „Van Heems
kerck" een product zijn van de Nederlandsche
nijverheid.
De bemanning zal bestaan uit 21 officieren,
20 adelborsten, 36 onderofficieren en 232 man
schappen. Al is een oorlogsschip nu eenmaal
een geperfectionneerde gevechtsmachine, het
comfort voor officieren en manschappen is
niet vergeten.
Napels als voorlöopig eindpunt der
Indië-route.
Zoolang het niet mogelijk is, de thuiskee-
rende Indië-vliegtuigen te laten doorvliegen
tot Nederland, zal Napels als voorloopig eind
punt der Indië-route dienst doen.
Zoowel in Napels als in Batavia zijn op
het oogenblik drie Indië-vliegtuigen gesta-
tionneerd. Zaterdagochtend vertrekt „De
Gier" uit Napels en de „Torenvalk" uit Bata
via, Maandag vertrekt de „Buizerd" uit
Napels, waarna de „Wielewaal" Dinsdagmor
gen uit Batavia vertrekt.
Het besluit de Indië-vliegtuigen uit Napels
weer naar Ned.-Indië te laten vertrekken,
maakt weer een snelle luchtpostverbinding
tusschen Nederland en Ned.-Indië mogelijk.
„De Gier", welke hedenmorgen uit Napels
vertrekt, zal in Alexandrië post, bestemd
voor Nederl.-Indië, aan boord nemen. Dit is
de post, welke op 2 September j.1. den dag
voor het uitbreken van den oorlog, niet pet-
vliegtuig werd verzonden, maar per s.s. „Poe-
lau Roebia" uit Nederland werd medegeno
men.
Zooals door de posterijen reeds werd mede
gedeeld, zal Zaterdag, morgenochtend, voor
Indië bestemde luchtpost per trein naar Na
pels worden gebracht. De „Buizerd", welke
Maandag uit Napels naar Indië vertrekt,
neemt deze post verder mede.
Ned Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat)
Geen dienst.
Westerkerk (Helden der Zeeplein)
10.30 v.m.: Ds. H. A. Enklaar.
N.m. 12.30 uur: Ds. IJ. A. Enklaar.
Kinderkerk.
Gcref. Kerk (Julianapark)
's Morgens 10 uur Ds. Veenhuizen.
Heilig Avondmaal,
's Avonds 6 uur: Ds. Tollenaar.
Voortzetting Heilig Avondmaal.
Geref. Kerk (Rehoboth-Kerk)
's Morgens 9 uur: Ds. Tollenaar.
's Morgens 10.45 uur: Cand. Y. Feenstra.
's Avonds 6 uur: Ds. Veenhuizen.
Oud Geref. Kerk (Hoogstraat)
's Morgens 10 u. en 's avonds 5.30 uur
Leesdienst,
Donderdag a.s.
's Avonds 7.15 uur, Ds. Hennephof, van
Scheveningen
Chr. Geref. Kerk (Steengracht)
's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur
de heer J. Rebel.
Herst. Evang. Luth. Gem. (Weezenstraat)
's Morgens 10.30 uur: Ds. H. Ouwerkerk
van I'urmerend.
Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht)
's Morgens 10 uur: Ds. P. J. Smidts.
Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76)
's Morgens 10 uur Kerkdienst.
Pastoor H. J. Verheij.
Evangelisatie (Palmstraat)
's Morgens 10 uur en 's avonds 5.30 uur
Ds. J. H. Jansen.
Gebouw Middenstraat 117
's Avonds 8 u. Evangelisatie-samenkomst.
Evangelisatiegebouw Vij zeistraat)
10 uur samenkomst.
Zondagmiddag 4 uur, Straatprediking
Tuindorp
's Avonds 8 uur, Samenkomst.
Leger der Heils
7.30 u.: v.m. Bidstond.
10 uur v.m. Heiligingsdienst.
3.30 u. n.m.: Openluchtsamenkomst Julia
napark.
8 uur n.m. Verlossingssamenkomst.
Kerk van Jezus Christus, Janzendw.str. 8.
's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur.
Samenkomsten.
HUISDUINEN
Ned. Herv. Gemeente
v.m. 9.30 uur Ds. M. van Wichen.
JULIANADORP
v.m. 11 uur Ds. M. van Wichen.
Zendingsgebouw „De Ster der Hope"
■Niet ontvangen.
Vanaf heden onze heerlijk gekruide
per half pond f 0.25.
van Galenstraat 71 Tel. 399
De luchtmail, welke door de thuiskeerende
vliegtuigen tot Napels wordt gebracht, zal
per snelste gelegenheid naar Nederland wor
den vervoerd.
Het spreekt vanzelf, dat de K.L.M. haar
pogingen voortzet om vergunning te krijgen
de Indië-lijn weer tot Nederland door te trek
ken. Het is echter wel aannemelijk dat, zoo
lang deze vergunning niet is verleend, de
dienst tweemaal per week tusschen Napels
en Batavia zal worden waargenomen.
De mail voor Nederland.
Aneta meldt heden uit Batavia:
De P.T.T.-dienst deelde mede, dat op 16 en
19 dezer, resp. met de „Torenvalk" en de
„Wielewaal", op de gewone wijze luchtpost
zal worden afgezonden voor Singapore, Azië,
Europa, enz.
Voorts zal op 20 September geen mail
naar Nederland worden verzonden, aangezien
het op dien datum vastgestelde vertrek van
de „Kertosono" niet doorgaat.
Heden wordt vice-admiraal J. H. O. graaf
van den Bosch, lid van het Hoog Militair Ge
rechtshof, 70 jaar.
Geboren in 1869 te Pasaroean, bezocht hij
van 1885 tot 1889 het Koninklijk Instituut
van de Marine te Willemsoord; in 1889 werd
hij benoemd tot adelborst eerste klasse en in
1892 tot luitenant ter zee tweede klasse. Na
verschillende rangen doorloopen te hebben
was hij van 19221924 commandant der
marine te Middelburg, tevens commandant
van de stelling van de monden van de Maas
en de Schelde. Op 21 November 1923 werd hij
benoemd tot lid van het Hoog Militair Ge
rechtshof, waarna in 1925 zijn benoeming tot
vice-admiraal volgde.
Vice-admiraal van den Bosch is ridder in
de orde van den Nederlandschen Leeuw, eere
ridder der Balije Brandenburg der Johanniter-
orde en officier in de Orde van Leopold II
van België.
OP- EN ONDERGANG VAN ZON
EN TIJD VAN HOOG EN LAAG WATER
Zomertijd
Zon
Sept.
op:
ond.:
Hoogwater
Laagwater
Z
17
6 36
7.13
10.45
23.20
4.45 17.15
M
18
6.38
7.10
11.25
23 55
5.25 17.50
D
19
6.39
7.08
0.05
12.25
6.00 18.15
W
20
6.41
7.06
0.40
13.00
6.30 1845
D
21
6.42
7.03
1.00
13.40
7.20 19.30
V
22
6.44
7.01
2.C0
13.55
8.15 20.40
Z
23
6.45
6.59
3.20
16.20
9.40 22.00