Gemiddelde mensch walgt
van den oorlog
Ernstig motor-ongeval
op den nieuwen weg
Het incident
met de R 5
Belgisch schip
tot zinken gebracht
Ander herkenningsteeken
voor onze vliegtuigen
Verhooging melkprijs
Goed nieuws voor
de autorijders
Motor met zijspan tegen
militairen auto gebotst
Een oorlog van langen duur
Gemberbrood
f 0.25
Zaterdag 16 September 1939
Derde blad
Buiten onze territoriale
wateren geschied
In den Rijn gereden
Roosevelt zegt:
Verslag
van de Gemeentelijke
Arbeidsbeurs
Een delicatesse....
COR KRIGEE
Verhooging passagetarieven voor
Indië
Scheepvaartberichten
Burgerlqke Stand van Den Helder
SCHAGEN
Oranjecirkel inplaats van rood
wit-blauwe sectoren.
Hoewel het incident van Ameland
waarbij een Duitsche marinevlieger
een vliegtuig van de Nederlandsche"
marine heeft afgeschoten, gelukkig
geen internationale gevolgen heeft
gehad, omdat bij onderzoek duidelijk
is gebleken, dat hier slechts van een
betreurenswaardig misverstand spra
ke is geweest, heeft dit incident toch
wel een belangrijk gevolg gehad en
wel, dat de Nederlandsche regeering
onverwijld maatregelen heeft geno
men om het voorkomen van derge
lijke vergissingen in de toekomst on
mogelijk te maken.
Zooals men weet, schrijft het Hsbl., be
staan de nationaliteitsteekens voor de Ne
derlandsche leger- en marinevliegtuigen uit
op den vleugel en romp aangebrachte cir
kels, verdeeld in drie sectoren, welke in
roode, witte en blauwe kleuren zijn beschil
derd. De Duitsche vlieger schijnt deze toe
ken s niet duidelijk als de Nederlandsche
herkend te hebben. Hij verkeerde bij het
vluchtig zien van de rood-, wit en blauwe
kleuren in de veronderstelling met een vij
andig vliegtuig te doen te hebben. Immers
ook de Fransche en Engelsche militaire
vliegtuigen zijn voorzien van herkennings-
teekens in dezelfde kleuren, welke welis
waar op andere wijze in de cirkels zijn aan
gebracht, doch zeer verwarrend kunnen wer
ken, vooral wanneer het element „zenuwen"
een rol gaat spelen.
In verband hiermee, zoo vernemen wij,
heeft de regeering besloten in de herken-
ningsteekens voor Nederlandsche vliegtui
gen een verandering te brengen.
Bij wijze van proef heeft men van
©en aantal vliegtuigen de rood-wit
en-blauwe sectoren vervangen door
een volledigen oranjecirkcl met een
zwarten rand. Reeds van grooten af
stand valt dit verschil op en men
mag deze verandering dan ook wel
als een gunstige beschouwen.
Mocht de oranjecirkel als vast nationali-
ieitsmerk voor onze militaire vliegtuigen
worden aangenomen, dan zullen alle vréém
de mogendheden hiervan op de hoogte wor
den gesteld.
Toestel bij landing over den kop
geslagen.
De regeeringspersdienst meldt nog de vol
gende bijzonderheden over het vergaan van
een Nederlandsen marinevliegtuig.
De bemanning van het marinevliegtuig
R 5, hetwelk door een Duitsch militair vlieg
tuig was aangevallen, en na tot daling te
zijn gedwongen, was vergaan, is Vrijdag
avond te Delfzijl aangekomen..
Uit het verhoor is komen vast te
staan, dat het incident zich buiten
onze territoriale wateren, op onge
veer 5 mijl benoorden het licht Hol-
lum, heeft afgespeeld.
Het Duitsche vliegtuig bleek het Neder
landsche met mitrailleurvuur te hebben
aangevallen. Het instrumentenbord werd
versplinterd en de voorkant bakboord-drij
ver weggeschoten. Als gevolg hiervan ging
het toestel bij landing over den kop. De be
manning werd opgepikt door het Duitsche
vliegtuig, meegevoerd naar Norderney en
daar in liet hospitaal opgenomen.
De bemanning maakt het naar
omstandigheden wel.
Het bleek, dat luitenant ter zee 3e klasse
der marineteserve van Rijn een schamp
schot aan den rechterschouder en 2 schamp
schoten achter het linker oor had en ser
geant-vlieger F. Buynink 2 schoten door
den linker grooten teen. De korporaals
Goudswaard en van Wingerden bleven on
gedeerd. Allen bevinden zich naar omstan
digheden in goeden welstand.
Het vliegtuig is het laatst gezien met de
drijvers boven water.
Twee jongemannen levenloos
uit vrachtauto gehaald.
Gistermorgen omstreeks vijf uur is een
vrachtauto met aanhangwagen van den
loswal bij het Rcnkumsche Veer te Renkum
in den Rijn gereden.
Een juist voorbijvarend© schipper, die
even t© voren nog lichten op den weg had
gezien en vrijwel onmiddellijk daarna- niets
meer zag, vermoedde dat er een ongeluk ge
beurd moest zijn. Hij maakte direct alarm.
In allerijl werd de schipper van het schip
de „Eendracht" van de firma Van Gelder en
Zoon gewaarschuwd en spoedig werd begon
nen met het lichten van de auto.
Pas tegen elf uur had men den wagen bo
ven water. In de cabine bevonden zich de
lijken van tweg jonge mannen. Uit het rij
bewijs dat op een hunner werd aangetrof
fen, bleek dat de bestuurder de 27-jarige J.
Sijtsma uit Uithuizen (Gr.) was. Het andere
slachtoffer kon nog niet geïdentificeerd
worden.
Vermoedelijk is de chauffeur door de
duisternis misleid in het water gereden.
Met 1 cl. per liter.
De algemeene Vereeniging voor
Melkvoorziening en de organisatie
van melkveehouders de C. M. C.
heeft met goedkeuring van de re
geering besloten den inkoopprijs
van de melk met ingang van Zon
dag 17 September met 1,1 cent
per liter te verhoogen.
Als gevolg hiervan wordt met
ingang van denzelfden datum de
verkoopprijs met 1 cent per liter
verhoogd.
EERSTE KAMER.
De Eerste Kamer heeft gistermiddag z.h.
st. hot wetsontwerp gebruik vervoermidde
len aangenomen. Zooals men weet, beoogt
dit ontwerp het transport van levensmidde
len, enz. in geval van oorlog te waarborgen
en zullen alle in ons land beschikbare vex--
voermiddelen worden geregistreerd.
Nieuwe carburateur uitgevonden?
Een zekere Carl Ahlstedt in Stockholm
heeft een uitvinding gedaan welke in de
zen tijd van groot belang blijkt te zijn.
Het betreft hier een carburateur voor au
to's waardoor het mogelijk is te rijden op
een mengsel, bestaand uit 40 pet. water
en 60 pet. petroleum. Men heeft een modex--
ne auto voorzien van een dergelijke car
burateur. Hierbij viel zoowel wat betreft
het aantal toeren als bij het motorgeluid
geen enkel verschil op te merken.
Hoewel het optrekken iets minder snel
was dan bij een gewonen benzine carbura
teur, werd bij het rijden met deze auto in
het verkeer geen enkele meoilijkheid onder
vonden. De bereikte maximum snelheid bij
gebruik van bovenstaande brandstof was
zeer goed. Na eenigen tijd gereden te heb
ben, viel op te merken, dat de motor loo-
pende op petroleum, en water, geruisch-
loozer liep dan op benzine. Bij gebruik
van deze brandstof komt uit den uitlaat
een bijna reukloos gas, dat bovendien niet
giftig is.
Noodlottig verkeersongeluk bij
Wassenaar vraagt twee dooden.
Gisteravond omstreeks kwart voor negen
is er een zeer ernstig verkeersongeluk op
den Rijksstraatweg onder de gemeente Was
senaar gebeurd.
Uit Wassenaar kwam de kapitein B. H.
Zöllner op zijn motor. In het zijspan was
mevrouw Zonneveld, die ten huize van kap.
Zöllner woonde, gezeten.
Uit de tegenovergestelde richting uit den
Haag naderde een militaire autocolonne,
waarvan de voorste wagen bij de Rust en
Vreugdilaan wilde draaien.
Hoewel de soldaten van dien wa
gen teekens gaven heeft kapitein
Zöllner deze blijkbaar niet gezien.
Met groote snelheid reed de kapitein
op den dwars over den weg staan
den wagen in met het gevolg, dat
hij en zijn medepassagiere op slag
gedood werden.
De beide lijken zijn per politieauto naar
de rouwkamer van het hoofdbureau van po
litie te Wassenaar vervoerd. Ook de beide
zwaar beschadigde voertuigen zijn naar het
hoofdbureau gebracht.
Kapitein Zöllner was 39 jaar oud, ge
huwd en vader van twee kinderen. Hij
woonde in Wassenaar.
Tengevolge van dit ongeluk ontstond een
groote verkeersstagnatie. De Wassenaar-
sche politie, bijgestaan door de soldaten van
de militaire colonne, die uit ongeveer 50
man bestond, zoigde ervoor, dat het verkeer
vrij spoedig weer normaal liep.
De overlevenden door Engelsche
schepen aan land gebracht.
Een Engelsch marinevaartuig en een red
dingsboot zijn aan de Zuidkust van Enge
land uitgevaren, ter assistentie van een Bel
gisch vaartuig, dat naar aanvankelijk werd
aangenomen, op een mijn was gcloopen,
waardoor het schip is gezonken.
De bemanning voor zoover die kon wor
den gered, werd in de booten opgenomen.
Zes hunner, die verwondingen hadden opgc-
loopen of ernstig geschokt waren zijn naar
het hospitaal overgebracht.
Volgens mededeeling van d© opvarenden
zou het schip gisteravond door een pro
jectiel zijn getroffen, waarop een ontplof
fing volgde, waarna het schip zonk.
Het verluidt nader, dat het Belgische
schip, door een Duitsche duiklxoot is tot*
zinken gebracht.
Een Grieksch stoomschip heeft 49 overle
venden opgepikt en meegenomen naar de
dichtsbijzijnd© haven. Toen de reddingboot-
aankwam werden alle overlevenden aan
booid genomen en was er geen spoor meer
van het gezonken schip.
De bekende vrijzinnige predikant, ds. Bel
den, die in Engeland is aangekomen uit de
Vereenigde Staten, waar hij o.m. een onder
houd heeft gehad met president Roosevelt,
heeft tegenover de pers verklaard:
„Het is niet twijfelachtig, dat het Ame-
rikaansche volk sympathie aan den dag legt
jegens Frankrijk en Groot-Brittannië. De
krachten der redelijkheid moeten zich aan
eensluiten, opdat de oorlog kort zal duren,
Hiervan afgezien ben ik van meening, dat
de vooruitzichten in de wereld in het alge
meen waarschijnlijk beter zijn dan zij ooit
zijn geweest. Want de gemiddelde mensch
walgt van den modernen oorlog met alle
beestachtigheid en dwaasheid, die hij mede
brengt".
DE WINTER ZAL EEN TIJD VAN
BEPROEVING WORDEN.
Volgens den Berlijnschen correspon
dent van het Deensche blad Politi-
ken is men er zich thans in Duitsch-
land van bewust, dat er geen hoop
meer is op een spoedigen vrede. De
Duitschers spannen zich tot 't uiter
ste in om zoo spoedig mogelijk den
strijd tegen de Polen te kunnen be
ëindigen teneinde alle strijdkrachten
aan het westelijk front te kunnen sa
mentrekken, waar, naar wordt toege
geven, een moeilijke taak ligt.
Er wordt toegegeven, dat de winter voor
de Duitsche burgers een tijd van beproeving
zal blijken, doch men is van meening, dat
de Duitsche troepen in de Siegfriedlinie dan
in staat zullen zijn de EngelschFi-ansche
strijdkrachten in bedwang te houden en dat
de werkelijke strijd niet voor het voorjaar zal
beginnen.
De correspondent van Beiiingske Tidende
maakt melding van evacuatie op groote
schaal uit West Duitscliland naar de Zuide
lijke districten. Gemeld wordt, dat 18 tot 20
millioen personen zullen worden overge-
bracht en dat thans de plannen voor de in
kwartiering worden voltooid.
over de maand Augustus 1939.
Mannen.
Aanbiedingen kwamen in van:
1 bakker, 14 bankwerkers (2 ben. 18 j.), 2
betonvlechters, 8 bollenarbeiders (1 ben. 18 j.),
2 brugwachters, 8 chauffeurs, 6 conciërges, 1
constructiewerker, 7 electriciens (3 ben. 18 j.),
18 grondwerkers, 4 incasseerders, 1 kapper,
24 kantoorbedienden (6 ben. 18 j.), 5 kellners,
3 kleermakers (1 ben. 18 j.J, 2 koks, 1 koper
slager, 34 landarbeiders, 3 letterzetters, 1 lood
gieter, 10 loopknechts (6 ben. 18 j.), 9 matro
zen (5 ben. 18 j.), 3 metselaars, 4 monteurs
(1 ben. 18 j.)1 motordrijver, 9 opperlieden, 1
opzichter, 8 schilders (4 ben. 18 j.), 2 slagers,
4 smeden, 1 steendrukker, 1 steenzetter, 1 sto
ker, 3 straatmakers, 2 stucadoors, 29 timmer
lieden (1 ben. 18 j.), 44 transp. arbeiders), 4
tuinlieden (1 ben. 18 j.)2 vrachtrijders, 226
werklieden (3 ben. 18 j.), 2 winkelbedienden
(1 ben. 18 j.).
Totaal: 511 personen.
Aanvragen kwamen in om:
2 bankwerkers ben. 18 j., 1 betonvlechter, 17
bollenarbeiders, 1 brugwachter, 2 chauffeurs,
8 electriciens (3 ben. 18 j.2 grondwerkers,
2 kantoorbedienden, 4 kappers (1 ben. 18 j.
3 kellners (1 ben. 18 j.), 1 kleermaker ben.
18 j.), 39 landarbeiders, 2 loodgieters, 6 loop
knechts (5 ben. 18 j.), 1 matroos, 2 metselaars,
5 monteurs (4 ben. 18 j.3 opperlieden, 8
schilders (2 ben. 18 j.), 1 schoenmaker, 1 sla
ger, 3 smeden, 23 timmerlieden (2 ben. 18 j.
36 transp.arbeiders, 369 werklieden (3 ben.
18 j.).
Totaal: 552 personen.
Geplaatst werden:
1 bankwerker ben. 18 j„ 1 betonvlechter, 16
bollenarbeiders (2 te Anna Paulowna), 1 brug
wachter, - chauffeur, 6 electriciens (2 ben.
18 j.), 2 grondwerkers, 2 kantoorbedienden, 1
kapper, 1 kleermaker ben. 18 j., 39 landarbei
ders (3 te Anna Paulowna), 2 loodgieters, 3
loopknechts (2 ben. 18 j.), 4 matrozen (3 te
Groningen), 2 metselaars, 4 monteurs3 ben.
18 j.), 3 opperlieden, 7 schilders (2 ben. 18 j.
2 smeden, 18 timmerlieden (2 uit Alkmaar),
1 ben. 18 j.), 3 transp.arbeiders, 369 werk
lieden.
Totaal: 521 personen.
Aan het einde der verslagmaand stonden in
geschreven
4 bakkers, 1 bakschipper, 17 bankwerkers
(8 ben. 18 j.), 1 boekbinder, 4 bollenarbeiders,
19 chauffeurs, 18 conciërges, 1 constructie
werker, 1 controleur, 4 electriciens (1 ben. 18
j.)18 grondwerkers, 8 incasseerders, 42 kan
toorbedienden (11 ben. 18 j.), 4 kellners, 5
kleermakers, 2 koks, 1 koperslager, 24 land
arbeiders, 4 letterzetters, 8 loopknechts (4 ben.
18 j.1 machinist, 3 magazijnbedienden, 8
matrozen (3 ben. 18 j.), 2 metselaars, 3 meu
belmakers, 3 monteurs (1 ben. 18 j.), 1 motor
drijver, 2 opperlieden. 1 opzichter, 4 reizigers,
1 scheepmaker, 2 schilders, 1 slager, 2 smeden,
1 steendrukker, 1 stoffeerder, 4 stokers, 2
straatmakers. 2 stucadoors, 5 timmerlieden, 1
touwslager. 70 transp.arbeiders, 6 tuinlieden
(1 ben. 18 j.), 4 visschers, 1 voerman, 1 wachts-
man, 144 werklieden (7 ben. 18 j.),
Totaal: 462 personen.
Vrouwen.
Aanbiedingen kwamen in van:
7 aardappelschilsters, 1 costuumnaaister, 5
dagdienstboden, 8 dagmeisjes (1 ben. 18 j.)7
dienstb. intern, 1 hulp i. d. huishouding, 1 in-
pakster ben. 18 j., 7 kantoorbedienden (3 ben.
18 j.), 1 kinderjuffrouw, 1 mangelmeisje, 1
noodh. dienstbode, 6 verkoopsters (2 ben.
18 j.1 waschvrouw, 13 werksters.
Totaal: 60 personen.
Aanvragen kwamen in om.:
10 aardappelschilsters. 16 dagdienstboden,
19 dagmeisjes, 8 dienstb. intern, 1 huishoud
ster, 2 hulp i. d. huishouding, 2 mangelmeisjes,
v. Galenstraat 71. Tel. 399
10 morgenmeisjes (7 ben. 18 j.), 1 naaister, 1
strijkster, 1 werkmeisje, 15 werksters.
Totaal: 86 personen.
Geplaatst werden:
10 aardappelschilsters, 5 dagdienstboden, 4
dagmeisjes, 2 dienstb. intern, 1 hulp i. d. huis
houding, 1 kindermeisje, 1 mangelmeisje, 2
morgenmeisjes ben. 18 j., 1 noodh. dienstbode,
1 werkmeisje, 10 werksters.
Totaal: 38 personen.
Aan het einde der verslagmaand stonden in
geschreven
2 aardappelschilsters, 1 dagmeisje, 2 dienst
boden, 2 huishoudsters, 2 hulp i. d. huishou
ding, 7 kantoorbedienden (3 ben. 18 j.), 1
naaister, 5 verkoopsters (4 ben. 18 j.), 3 werk
sters.
Totaal: 25 personen.
De N.V. Stoomvaartmaatschappij „Neder
land", Amsterdam en N.V. Rotterdamsche
Lloyd, Rotterdam, deelen ons mede, dat zij
in verband met de als gevolg van de interna
tionale omstandigheden ingetreden verhooging
der exploitatiekosten, genoodzaakt zijn de
passagetarieven 'te verhoogen.
Hieronder laten wij een opgave volgen van
de passa ■©prijzen zooals die zullen gelden
voor geboekte, zoowel als voor nog te boeken
passages op schepen, welke op of na 15 Sep
tember 1939 van Nederland naar Batavia of
van Batavia naar Nederland vertrekken. Deze
tarieven gelden alleen voorzoover de genoem
de havens rech .streeks door het betrokken
schip worden aangeloopen; mocht het aan-
loopen van een of meer dezer havens ter be
oordeeling dezer Maatschappij niet mogelijk
zijn, dan komen de kosten van vervoer van
de overscheephaven naar de niet-aangeloopen
haven of omgekeerd, voor rekening van den
passagier.
Passagetarieven Passagiersschepen.
Van Amsterdam of Rotterdam naar: (of
omgekeerd) resp. Ie, 2e en 3e klasse:
Colombo, enkele reis 960.710.
500.—, retour 1680.—, 1245,— 875.—.
Sabang, Belawan, enkele reis 1100.
820.—, o80.
Singapore, enkele reis 1100.820.
580.—; retour 1925.—, 1435.—, 1100.—.
Batavia, enkele reis 1160.860.
'00.—.
Semarang, enkele reis 1184.884.
617.—.
Soe abaja, enkele reis 1200.900.
628.—.
Bij ift of ontscheping in Lissabon in plaats
van te Amsterdam of Rotterdam, worden bo
venstaande tarieven met de volgende bedra
gen vermindercv(resp. Ie, 2e en '3e klasse):
Enkele reis 60.—. 40.20.
Retour 105.—, 70.—, 35.—.
Passagetarieven Vrachtschepen.
Van Amsterdam, Rotterdam of Antwerpen
naar: (of omgekeerd)
„Poelau" Andere
en „Kota"- vracht
schepen schepen*)
Sabang,
Belawan, enkele reis 680.580.
Singapore, enkele reis 680.580.
retour 1190.1015.
Batavia enkele reis 700.600.
Semarang enkele reis 717.617.
Soerabaja enkele reis 728.628.
Voor de m.s. „Bantam", „Brastagi", „Ja
para", „Java" en „Weltevreden" gelden de
klasse tarieven.
100-dagen retourbiljetten.
Vacantieretourbil jetten.
Deze worden voorloopig niet meer afge
geven. Reeds geboekte passages kunnen ech
ter gehandhaafd blijven tegen verhoogd tarief,
d.w.z. 100 dagen retours tegen 1bi X het
nieuwe enkele reis tarief, afgerond op het
dichtstbijzijnde veelvoud van 5.en vacan-
tieretours tegen het nieuwe enkele reis tarief.
STOOMV. MAATSCH. NEDERLAND.
Poelau Roebiah (u.), 11 Sept. van Genua.
'Poelau Tello (u.), 13 Sept. te Batavia.
KON. NED. STOOMB. MAATSCHAPPIJ.
Vulcanus, 15 Sept. te IJmuiden.
Titus, 15 Sept. van Amsterdam.
KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ.
Manoeran, 14 Sept. van San Francisco.
JA VA—NEW- YORK LIJN.
Brastagi, 14 Sept. van Kaapstad.
Kota Pinang, pass. 10 Sept. Kaap de Goede
Hoop.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
Kota Agoeng (th.), 14 Sept. te Suez.
Kota Inten (th.), 14 Sept. van Padang.
Soekaboemi (u.), 15 Sept. van Vlissingen.
ROTTERDAM—ZUID-.AMERIKA LIJN.
Alcyone, 15 Sept. van Rotterdam.
HOLLAND—AMERIKA LIJN.
Nieuw Amsterdam, 15 Sept. te Rotterdam.
Gevonden en Verloren voorwerpen
Gevonden voorwerpen:
Een rozenkrans, een doublé arband, een foto
toestel, een kinderfietsje, een rozenkrans in
étui, een heerenhorloge in kast, een zwarte
hond, een knipmes en ijzeren meetlint, een zil
veren broche, een eend, een horloge, een jon
gensrijwiel, vermoedelijke gouden lorgnet in
étui, een hondenpenning 374/'39.
Verloren voorwerpen:
Een badpak bruingeel, een damespolshorloge
met bandje, een witte hond, twee belasting-
merken, een bruin lage schoen, een schooltasch
met boeken, een portemonnaie met inhoud, een
broche met pareltjes en diamantjes, een en
veloppe met papieren, een pak manufacturen,
twee autopeds rood, een bruin glacé hand
schoen: een bankbiljet van 20.een zilveren
polshorloge met armband.
van 15 September 1939.
GETROUWD: N. Greiner en G. Giltjes; M.
G. Bonarius en T. Bosma; R. Meijer en M. H.
Nestier.
BEVALLEN: M. D. van LeeuwenNieuw-
buurt, d.; J. M. van der Reijdenvan der
Lans, d.
OVERLEDEN: J. Rottier, (m.), 50 jaar;
C. de Pijper, (m.), 67 jaar.
Twee Korporaals vrij ernstig ge
wond.
Twee te Julianadorp gedetacheerde
korporaals de heeren H. van Buren
en K. Eijk, resp. uit Assendelft en
Beemster zijn gisteravond met hun
motor omstreeks half tien op den
Nieuwen Weg onder Schagen tegen
een hek gereden en vrij ernstig ge
wond.
De doktoren van der Sluvs en van Slooten,
uit Schagen en Zijpe waren spoedig aanwe
zig en vei'lecndcn de eei'ste hulp.
De motor was niet ernstig beschadigd. Per
ziekenauto van de Fa. Raven en Lingeman
werden de slachtoffers naar het R. K. Liefde
gesticht te Schagen vervoerd, waar zij in af
wachting der beslissing van de militaire au
toriteiten op doktersadvies in observatie
moeten blijven. Zoowel de bestuurder van
Buren als de duorijder Eyk hadden een her-
senschudding bekomen en de toestand van
laatstgenoemde was gisteravond niet zonder
gevaar. De familie van de getroffenen arri
veerden nog gistei'avond en ook de comman
dant der militairen is gewaarschuwd.
Daar de slachtoffers zonder vergunning
hun standplaats hadden verlaten, zal dit on
geval behalve dë reeds ondervonden onge
makken waarschijnlijk voor hen ook nog
wel andere gevolgen hebben. Het ongeluk
als zoodanig is waarschijnliik niet aan on
voorzichtig rijden te wijten, maar de situatie
is ter plaatse 's nachts zeer gevaarlijk.
Wanneer men zooals deze soldaten vanaf
de richting Zijdewind komt is het zeer moei
lijk in den scherpen bocht, welke de weg
naar Schagen neemt, 't hek, dat geen behoor-
lijke reflector bezit te onderscheiden. Als men
niet heel goed weet dat men plotseling links
af moet slaan is het tien tegen een dat men
i-echtdoor rijdt en kunnen gevolgen als bo
venomschreven dan niet uitblijven. Voorzie
ning lijkt ons dringend gewen'scht!
W1ERINGEN
POLITIE.
Verl.: een blauw ratiné kinderjasje.
Een zilveren lintje „Orde van Oranje
Nassau" tegen beloonAng terug te bezorgen
Een nikkelen hoeren horloge.
Inlichtingen bij den Gemeente Bode.
BURGERLIJKE STAND.
(9 t./m. 15 September 1939)
Geboren: Theodorus Maria, zoon van P.
Glim en C. J. J. Weber; Mach iel Joha.n z.
van W. v. d. Krek© en A. de Jongh; Jan
Willem, zoon van W. v. d. Kreke en A. de
Jongh.
Ondertrouwd: H. de Wilde en M. C. Mul
der.
Overleden: J. A. Siesling, 52 jaar weduw
naar van J. Bontes.
MOND- EN KLAUWZEER.
Weder is in deze gemeente een eerste ge
val van mond- en klauwzeer geconstateerd,
n.1. onder het vee van den landbouwer F.
Lont, Gemeeneiandsweg alhier.
GEEN WERKLOOZEN MEER.
Het in de laatste maanden tooh niet
reeds groot aantal werkloozen in deze ge
meente is door de bijzondere omstandighe
den wederom verminderd.
Deze week waren er nog slechts 16 over.
Al deze personen zullen Maandag a.s. in
het vrije bedrijf worden geplaatst, in ver
band waarmede diverse werkverschaffings
objecten zullen worden stopgezet.
ALKMAAR, 15 Sept.
Kaasmarkt. Aangevoerd 27 stapels, zijn
de 81.000 Kg.: Fabriekskaas kleine f 24.
Boerenkaas kleine f 23.
ALKMAAR, 15 Sept.
Op de heden gehouden markt was de prijs
van vale erwten f 14f 17.50 per 100 kg.
ALKMAAR 15 Sept.
Aardappelen 230—280; andijvie 12.60;
appelen 26; augurken 212; bloemkool I
916; bloemkool II' 26; bieten 160360;
druiven 913 gele kool 180280; gi-oene
kool 160360; kropsla 0.502; knolselderie
24; komkommers 1—1350; meloenen 517;
peren 212; prei 2106; peterselie 0.50
1.20; postelein 0.090.3S; pruimen 612; roo
de kool 1240; selderie 1180; spinazie 16
p. bak 0.150.50; snijboonen 3—12; dubbele
spercieboonen 0.95—190; tomaten 2—280;
uien 260490; wortelen 250450.
NOORDSCIIARWOUDE, 16 Sept.
Grooten 160—190; eigenheimers 160210;
bl. dito 210240; drielingen 120170; beve
1 anders 170190; souvenirs 160170; uien
250320; drielingen 190220; Grove 250
3.10; gele nep. 290—320; zilvernep 480; klei
ne peen 160—2; kroten 130—2; roode kool
1—160; witte kool 80—90; gele kool 150—2;
Veiling duurt voort.
BROEK OP LANGENDIJK, 16 Sept.
Eigenheimers 2—230; idem grove 1; id.
drielingen 1; bl. dito 250—270; .drielingen 1;
id. grove 1S0: uien 280—390; drielingen 190—
220; grove 310—390; gele nep 3—330 beve
landere 190—2; spercibonen 610—l'l; snijboo
nen 6—15.20; kroten 150—230; andijvie 140;
wortelen 190; Veiling duurt voort