Engeland heeft zijn
eerste oorlogsbegrooting
GOTENHAFEN,
Wreszynskivandaag
voor zijn rechters
irmaxing tan
militaire ongelukken
Aflevering van
suikerbieten
Drijft mijnenveld
naar onze kust?
Duitschlands nieuwste
Oostzeehaven
Dc „Oldenbarneveldt"
uitgevaren
Zeppelinwerf
niet vernietigd!
Auto door trein
meegesleurd
Een tocht langs
iet Westfront
Laatsfe telexbericht
Het vergaan van het
Ned. marinevliegtuig R. 5
Leeningen op groote schaal en
zware directe en indirecte las
ten.
„DUITSCHLAND HEEFT VEEL MEER TE
DRAGEN", VERKLAART SIR JOHN
SIMON.
Gistermiddag heelt Sir John Simon
in het Lagerhuis de eerste oorlogs
begrooting ingediend, waarbij hij
aankondigde, dat leeningen voor de
landsverdediging op groote schaal
zullen wórden uitgeschreven. Het is
duidelijk, zoo zeide hij, dat het on
mogelijk is al onze oorlogsuitgaven
te dekken met belastingen. De tijd is
echter nog niet gekomen om een na
tionale leening uit te schrijven. Wan
neer de tijd daartoe rijp is, zullen
nieuwe leeningen van verschillende
type worden uitgeschreven.
Voortgaande deelde Simon mede,
dat hij niet kon garandeeren, dat t
crediet van 500 millioen pond, dat
ingewilligd is, voldoende zou zijn om
alle behoeften te dekken tot 31 Maart
1940. Ernstige opofferingen en zwa
re aanvullende eischen zijn noodza
kelijk. De plannen moeten worden
gebaseerd op een oorlog van drie
jaren.
Verschillende directe belastingen en ac
cijnzen worden van 10 tot 60% verhoogd.
Ook op oorlogswinsten komen groote hef
fingen.
Een heffing op het kapitaal is in studie,
doch is niet uitvoerbaar gedurende den
oorlog.
Te zamen verwacht men, dat de nieuwe
voorstellen 107 millioen in dit jaar en
22650.000 pond over het volle jaar zullen op
brengen.
Simon deed een beroep op alle burgers en
instellingen om zich te onthouden van on-
noodige kapitaalsuitgaven en deed een be
roep op de belastingbetalers de belastingen
prompt en op tijd te voldoen.
Sprekende over den ernst van de financi-
eele en industrieele problemen, zeide Si
mon: „Wij moeten er echter aan deniken,
dat hoe ernstig ook ons probleem is, het fi-
nancieele probleem, waartegenover Duitsch
land geplaatst is, is oneindig grooter". Wan-
SIR JOHN SIMON.
neer de prijs voor de overwinning hoog is,
dan is hij toch waard betaald te worden,
want het is de prijs voor de vrijheid en
voor alles wat het leven levenswaard
maakt \oor Europa en de rest van de we
reld."
Eerst goedkeuren, dan praten I
Een opmerkelijke eigenaardigheid van de
handelwijze van het Lagerhuis van gister
middag w;gü, dat binnen 100 minutènna Si
nions rede het huis met algemeene stemmen
goedkeuring had gehecht aan de resoluties
en daarmede onmiddellijke kracht had ge
geven aan de belastingvoorstellen, ofschoon
de algemeene debatten nog volgden en he
den voortgezet zullen worden.
De drastische begrooting heeft een gewel
digen indruk gemaakt en wordt beschouwd
als het beste bewijs van de vastberadenheid
des lands om de hoogste oorlogsinspanning
ten uitvoer te leggen. De begrooting als ge
heel, aldus Reuter, vertegenwoordigt den
zwaarsten last, die ooit door ecnige vrije
natie op zich is genomen. De begrooting
stelt voor ongeveer 51 pet. van de uitgaven
uit belastingen te dekken, hetgeen ongeveer
het dubbele is van de verhouding uit den
wereldoorlog.
Het kernpunt van Simons verklaring is,
dat andere financiering dan door belasting
of leeningen lot inflatie moet leiden, welke
Engeland met inspanning van alle krachten
wil vermijden. Ofschoon Simon er naar ge
streefd heeft de gestrengheid der begroo
ting in de aanvankelijke stadia te verzach
ten, is toch zijn hoofdzakelijke doel om
den laat sten cent te persen uit het weer
standsvermogen van het land gedurende
een oorlog van drie jaar of langer wanneer
dat noodig mocht zijn.
van waardevolle goederen over Gdynia te
leiden, terwijl men Dantzig de verwerking
van het minder kostbare massagoed, als
kolen, erts, hout, e.d. overliet. Hierin zal
thans in zooverre wijziging komen, dat
Duitschland natuurlijk Dantzig zooveel mo
gelijk zal bevoordeelen. Aan den anderen
kant zal Gotenhafen goede diensten kunnen
bewijzen, b.v. voor den uitvoer van Oost
Silezische kolen naar de Baltische en Scan
dinavische landen die vermoedelijk niet ge
noeg uit Engeland zullen kunnen krijgen. In
ruid daarvoor verwacht Duitschland dan
Zweedsch erts, Finsch hout, Estlandsche
olie. Letlandsche boter en andere
artikelen, waaraan het behoefte heeft. Zoo
zal Gotenhafen reeds onmiddellijk een groo
te rol spelen.
MET 700 PASSAGIERS.
SCHIJN-
VAN ARMOEDIG VISSCHERSDORP TOT
MODERN GEOUTILLEERD HAVEN
COMPLEX.
EEN MACHTIG WAPEN IN DUITSCH-
LAND'S HANDEN.
(Bijzondere correspondentie).
DANTZIG, Sept. 1939.
Duitschland is door de overgave
van Gdynia of Gdingen de grootste
en tevens modernst geoutilleerde
haven van de gansche Oostzee rij
ker geworden. Hoewel Dantzig van
het Rijk werd gescheiden, om Po
len als „vrije en onbelemmerde toe
gang tot de Oostzee" te dienen,
werden van Poolsche zijde dadelijk
grootscheepsche plannen uitgewerkt
tot het stichten van een moderne
havdh in de onmiddellijke nabij
heid. Hiertoe werd Gdingen uitver
koren, te dien tijde een klein, on
beduidend visschersdorpje op 14
K.M. afstand. In den loop der jaren
zijn deze plannen inderdaad ook
voor het grootste deel verwezenlijkt.
Aanvankelijk scheen Polen niet veel haast
te maken met den aanleg van de nieuwe
haven; doch in 1926 zette men eensklaps
in een Amerikaansch aandoend tempo
door. Dit hing samen met de gevolgen van
de mijnstaking in Engeland, waardoor in
de Scandinavische en Balkanstaten, en ook
elders, een tekort aan kolen ontstond, waar
in Polen zijn best deed te voorzien door
den aanvoer van kolen uit Poolsch Opper-
Silezië. Aanvankelijk gingen deze kolen
over Dantzig, later over Gdynia.
SNEL GROEIDE DE HAVENPLAATS.
Hoe snel deze havenplaats groeide, blijkt
wel hieruit, dat zij in 1926 c.a. 5000 inwo
ners telde, in 1938 evenwel 100.000. De ha
venwerken konden weldra bogen op de
nieuwste laad- en losinrichtingen. De kos
ten van aanleg, onder leiding van Deen-
sche en Fransche waterbouwkundigen, wa
ren enorm. Zij werden geheel uit dc staats
kas bestreden, zij hot dan dat dientengevol
ge verschillende andere regecringsproiecten,
die niet minder nuttig en noodzakelijk wa
ren, niet of slechts ten deel werden uitge
voerd. Ook de aanleg van den spoorweg
GdyniaBerentBrombergHohensalza
Zdunska Wola—Kattowitz, dus de recht-
streeksche verbinding met de kolendistric-
ten, kostte schatten; hiervoor werd een lee
ning gesloten met Schncider-Creusot. Dat
de havenaanleg van Gdynia zulke groote
sommen verslond, is voor een groot deel
te wijten aan het feit, dat de grond buiten
gewoon slap is, waardoor de fundeeringen
ongemeen zwaar moesten worden gemaakt,
wilde men kadeverzakkingen, enz., voorko
men.
DE BELANGRIJKSTE, MODERNSTE
HAVEN IN DE OOSTZEE.
Men kan zich een voorstelling maken van
de omvang der haven, voor zoover zij op 't
oogenblik gereed en in gebruik is, wanneer
men weet dat zij een oppervlakte beslaat
van bijna 900 H.A.; hiervan neemt het wa
teroppervlak in de havens dus zonder de
reede 224 H.A. in. Er zijn drie kaden, die
als landtongen vooruitsteken en drie bin
nenwaarts gebouwde havenbekkens. De ka
den werden in hoofdzaak gebezigd voor het
laden en lossen van kolen, erts, kunstmest
en ander gestort goed, dat geen hooge
waarde vertegenwoordigt. De havens dien
den voor het stukgoederenverkeer, opslag
van hout enz. Door in zee uitgebouwde
pieren wordt te sterke golfslag in de haven
voorkomen. Aan verzanding staat deze laat
ste niet bloot, daar zij hiertegen wordt be
schut door het schiereiland Hela. Daaren
boven kan zij, wat op deze hoogten van
zeer groot belang is, vrijwel ijsvrij worden
genoemd. De diepte is zeer voldoende, na
melijk gemiddeld 10 meter langs de kaden,
in de buitenhaven zelfs tot 12 meter. Niet
alleen schepen van 3000 tot 5000 register-
tons kunnen Gdynia aanloopen (intusschen
is de naam van de haven, naar men weet,
veranderd in Gotenhafen), doch ook groo-
tere zeeschepen T.er vergelijking diene, dat
de gemiddelde diepte in de havens van
Stettin, Dantzig en Koningsbergen over het
algemeen niet meer bedraagt dan 6 a 8
meter, hetgeen overigens voldoende is voor
de schepen, die de Oostzee bevaren.
REEDS THANS VEEL WERK VOOR
GOTENHAFEN.
Er is ruimschoots voor opslagruimte ge
zorgd, in modern ingerichte loodsen en
pakhuizen. Deze zijn 57 in getal en be
schikken over bijna 250.000 vierkante meter
vloerruimte. De graansilo kan 10.000 ton
bevatten, de pctroleumtanks 24.600 H.L., dc
molassetanks 15.500 ton. Men vindt er spe
ciale opslagruimte voor fruit, zuidvruchten,
ten tabak, katoen en wol, evenals koel
huizen voor vleesch en visch. Men treft er
een groot aantal kranen aan. alsmede drij
vende kranen, kolentippen enz. Het station
en het spoorwegemplacement getuigen van
i mme opvattingen en van do verwachting,
dat het verkeer zich in de toekomst nog
sterk zal uitbreiden. De werf is van weinig
beteekenis. De verbinding met het achter
land is uitsluitend aangewezen op den
spoorweg, waarvan hierboven reeds sprake
was. Het scheepvaartverkeer via de Poolsche
omnenwateren, over den Weichsel, Danzig-
naven en dc Dantziger' Bocht,' bestond wel,
doch spoelde geen rol van beteekenis.
GOTENHAFEN SPEELT EEN ROL
VOOR DUITSCHLANDS VOEDSEL
VOORZIENING.
De geheele politiek van de Poolsche macht
hebbers was er op gericht, de verscheping
WERPERS VERLICHTEN DE NE-
DERLANDSCHE VLAG.
Het m.s. „Johan van Oldenbarnevelt" van
de maatschappij „Nederland" is gisteravond
te tien uur onder commando van gezag
voerder P. J. Bakker naar Indië vertrok
ken met ruim 700 passagiers aan boord.
Het groote mailschip was geheel volge
boekt met vrijwel uitsluitend Nederland
sche passagiers en de Javakade vertoonde
tusschen acht en tien uur het gewone beeld
van onafzienbare rijen taxi's en particulie
re auto's met passagiers, „wegbrengers
en handbagage.
Het schip, vertelde ons kapitein
Bakker, zal om Kaap de Goede
Hoop varen, waardoor de reis wel
vierduizend mijl langer wordt,
maar waartegenover staat, dat een
deel van dien langeren reisduur
weer wordt ingeloopcn, doordat
minder havens worden aangedaan
en doordat het oponthoud in het
Suezkanaal wordt vermeden. Bin
nen ongeveer dez'tig uur varens na
het vertrek van de Javakade is het
schip uit de gevaarlijke zone.
Sloepen reeds buitenboord ge
draaid.
Op het voordek van het mailschip liggen
de paravanes, de beveiliging tegen mijnen,
die voor het schip zee kiest worden gemon
teerd, aan bak- en stuurboord, aan voor- en
achterschip zijn groote Nederlandsche
vlaggen geschilderd. Op het sloependek zijn
schijnwerpers gericht op een Nederland
sche vlag. Zoo zijn alle maatregelen voor
de veiligheid van schip, passagiers en be
manning genomen. Ook zal de Oldenbarne
velt varen met buiten boord gedraaide sloe
pen.
Begin November hoopt kapitein Bakker,
die ook gedurende den vorigen wereldoor
log onder dezelfde omstandigheden, doch
toen als eerste-officier, heeft gevaren, het
anker in Tandjong-Priok te laten vallen.
Half tien brulde de machtige stem van
de scheepssirene. Het oogenblik van af
scheidnem.cn was afgebroken, een afscheid
voor jaren in onzekere tijden...
Tegen tien uur was ieder, die niet aan
boord hoorde van het enorme schip. Pre
cies op tijd werden de trossen losgegooid
en voer de Oldenbarnevelt het IJ af
Reeds veertien projectielen ge
signaleerd.
Voor onze kust zijn reeds veertien mijnen
gesignaleerd, de meeste voor Scheveningen,
Katwijk en Hoek van Holland en één voor
Egrnond aan Zee. Deze mijnen zijn hoogst
waarschijnlijk afkomstig van een Engelsch
mijnenveld en daarvan door den storm los
geslagen.
Vele projectielen moeten nog uit den we
reldoorlog afkomstig zijn; zij werden dooi
de Britten opnieuw verankerd.
Vooral de visschers hebben de grootste
voorzichtigheid te betrachten bij hun strijd
om het dagelijksch brood.
Mochten zij in plaats visch, een mijn in
hun netten aantreffen, dan is het zaak, het
net onmiddellijk te kappen. Vooral niet het
ontplofbare voorwerp aan boord hijschen!
En oppassen, dat de zgn. „voelhorens" van
de mijn niet worden aangeraakt.
Buitenlandsche journalisten
Friedrichshafen.
te
Het Duitsche Nieuwsbureau meldt:
„Buitenlandsche journalisten uit neutra
le landen hebben gisteren een bezoek aan
Friedrichshafen gebracht om een onderzoek
in te stellen naar de Fransche berichten,
volgens welke Fransche bombardements
vliegtuigen erin geslaagd waren de Zeppe
linwerf te vernietigen.
De journalisten verklaarden, dat
op het vliegveld te Friedrichshafen
geen sporen van bommen waarge
nomen konden worden. Ook in de Zep
pelinwerf en in de hangars waren
dergelijke sporen niet te ontdekken.
Zoowel in de stad als op de werf werd
op de gewone wijze gewerkt. Hetzelfde
beeld vertoonden de Dornierfabrleken en de
bedrijven van Maybach. Uit gesprekken met
dc bevolking bleek, dat Zondagavond te ne
gen uur in Friedrichtshafcn luchtalarm was
gemaakt, dat zich echter slechts een vijan
delijk vliegtuig boven Constantz en niet bo
ven Friedrichshafen vertoonde. Ook werden
nergens vlugschriften gevonden. Niets wees
op ecnige onrust."
Bestuurder komt er nog levend af.
Gisteravond omstreeks half acht is op
den onbewaakten spoorovergang te Bargerf-
DE BERUCHTE POOLSCHE OP
LICHTER.
Er bestond vanochtend groote belang
stelling, vooral van de zijde der balie,
voor de strafzaak tegen den interna
tionalen financier Wreszynski, wel
ke zaak heden voor de Amsterdam-
sche rechtbank behandeld wordt.
Wreszynski is door den officier van
Justitie een internationale misdadi
ger genoemd, wiens prac-tijken niet
voor die van Stavisky onderdoen.
Bij de behandeling voor de recht
bank op 13 April jl. vorderde het O.
M. de maximum straf voor oplich
ting, n.I. vier jaar gevangenisstraf.
De rechtbank wees conform dezen
hoogen eisch vonnis, doch bracht
twee maanden voorloopige hechtenis
in mindering.
Wreszynski, een Pool van geboorte, stond
terecht wegens twee gevallen van oplichting.
Tot voor korten tijd was hij woonachtig te
Los Angelos, doch sedert November van het
vorige jaar bevindt hij zich in het Huis van
bewaring.
Arrestatie in deftig hotel
Zijn arrestatie in een der deftigste Amster
damsche hotels deed indertijd veel stof op
waaien, niet omdat de beide oplichtingen
waarvoor hij thans in beroep terecht staat,
zoo bijzonder belangrijk zijn, maar omdat
Wreszynski in de financieele wereld vele ja
ren een zekere rol heeft gespeeld. Niet al
tijd tot genoegen van de regeeringen der lan
den, waar hij vertoefde, zoodat hij herhaalde
lijk uitgewezen werd. Hij verrichtte als com
pagnon van kolonel Norris, een Engelsch fi
nancier, of als diens lasthebber, bankzaken,
die voornamelijk bestonden uit deblokkeeren
van vorderingen op crediteuren in landen
met een beperkt betalingsverkeer.
De geheimzinnige kolonel.
Een paar jaar geleden was Norris, een fi
guur waarom een geheimzinnig waas hangt,
gewikkeld in een geruchtmakende procedure
met het Uni-Lever-concern over deblokkee
ren van vorderingen. Het proces werd te Pa
rijs gevoerd en eindigde door een schikking.
De Unilever maakte deel uit van een
pool, een combinatie van crediteu
ren, waarin ook de Amsterdamsche
Bank was vertegenwoordigd. De Uni
lever trad uit de pool, waarvoor Nor
ris en Wreszynski bleven optreden.
Zeer tot schade van de Amsterdam
sche Bank, die voor millioenen scha
de leed.
Een vervolging van W.. voor deze
benadeeling van de Amsterdamsche
Bank was uit technisch-juridische
overwegingen niet mogelijk.
De twee gevallen van oplichting zijn van
het soort, dat in de strafkamers vau recht
banken en gerechtshoven in den lande her
haaldelijk wordt behandeld: „kleingoed".
Wreszynski wist nl. een Oostenrijksche
dame f4000 af te troggelen, geld dat zooge
naamd noodig was voor het emigreeren
van familieleden der dame uit Wcenen,
waarvoor de oplichter zijn bemiddeling aan
bood.
In de tweede plaats zou verd. den koop
man P. F. N. onder allerlei valsche voor
spiegelingen voor f 6000 hebben opgelicht.
In eerste instantie ontkende W. beide op
lichtingen.
President van het gerechtshof is mr. Joh.
M. Jolles, procureur-generaal mr. J. Ver
steeg.
Als verdedigers treden op mr. Th. Mul
ler Massis en mr. F. Mannheimer.
Morgen zullen wij het verslag der zit
ting, die is aangevangen vlak voor het ter
perse gaan van dit nummer, publiceeren.
scheidenveen (Dr.) een nieuwe personen
auto, waarmede de heer Kats van een zaken-
eis terugkwam, door den trein Emmen
Zwolle gegrepen. De auto werd ongeveer
twintig meter meegesleurd en kwam daar
na, met vernielde voorzijde, in een sloot te
recht. De heer Kats kwam er, gezien dc ra
vage. betrekkelijk goed af. Hij brak èen
been en kreeg een blessure aan den schou
der. Nadat hem geneeskundige hulp was
verleend, is hij naar huis gebracht.
GROOTE TROEPEN VAN HET
OOSTEN IN DE SIEGFRIEDLINIE
AANGEKOMEN.
De „Times" neemt een artikel over van
een speciale correspondent van het Deen-
sche dagblad „Politiken" die na een drie-
daagsch bezoek aan het Duitsche Weste
lijke front, schrijft:
Enorme massa's Duitsche troepen van
het Oostelijk front zijn thans geheel ge-
eed achter de Siegfriedlinie. De meeste
manschappen zijn geconcentreerd in het
gebied ten noorden van Wissembourg,
Saarbrueckcn, Duttweiler en Saarlouis.
EVACUATIE.
Aken is thans bijna geheel leeg, evenals
de meeste steden iangs de Siegfriedlinie.
1'allooze treinen vervoeren vrouwen en
kinderen, ouden van dagen en invaliden
naar Mainz en Frankfort aan de Main,
vanwaar zij in kleine groepjes over geheel
Duitschland worden verspreid en bij voor
keur naar vrienden of bloedverwanten wor
den gezonden. Nergens ziet men gasmas
kers en de bevolking gelooft niet., dat er
eenig gevaar uit de lucht te duchten valt.
WAAROM WAS DE DUITSCHE
PERS ER EERDER BIJ?
Op de vragen van het Eerste Kamerlid,
den heer Wiardi Beekman ter zake van dé
door den Regeeringspersdienst gedane nie-
dedeeling met betrekking tot het vliegtuig
incident benoorden de Wadden-eilanden
hebben de ministers van Algemeene Zaken
van Buitenlandsche Zaken en van Defensie
geantwoord, dat het hun bekend is, dat in
den ochtend van 14 Sept. reeds een uitvoeri
ge Duitsche lezing over dit vliegtuig-incident
werd gegeven, die o.a. in een enkel Neder-
landsch ochtendblad en in de ochtenduitzen
ding van nieuwsberichten over een Belgi
schen en over een Engclschen zender werd
gepubliceerd.
Verder wijzen zij er op, dat tijdiger en
vollediger voorlichting in het onderhavige
geval, als gevolg van de omstandigheden,
waaronder het incident plaats greep, niet
mogelijk was. Terwijl toch de bemanning
van het Duitsche vliegtuig, terugkeerde naar
zijn basis, het voorgevallene onmiddellijk
rapporteeren kon, bestond deze gelegenheid
niet voor de bemanning van het veronge
lukte Nederlandsche vliegtuig, die door het
Duitsche vliegtuig mede naar Duitschland
was genomen.
Het ligt dus voor de hand, dat de
Duitsche overheid reeds over uitvoe
rige inlichtingen kon beschikken en
deze kon publiceeren op een tijdstip,
dat de Nederlandsche nog van ge
noegzaam betrouwbare gegevens uit
eigen bron verstoken was. Daar uit
den inhoud van de van Duitsche zij
de gepubliceerde berichten reeds kon
blijken, dat de Nederlandsche oog
getuigen van het incident aanvan
kelijk niet bereikbaar waren, was
een redelijke grond voor geruchten,
als waarvan werd gerept, niet aan
wezig.
De vraag of de ministers bereid zijn te
bevorderen, dat in gevallen van dezen aard
zoo volledig en spoedig mogelijk opening
van zaken wordt gedaan, wordt bevestigend
beantwoord, met dien verstande, dat de mi
nisters van oordeel zijn, dat aan den daar
in gestelde wensch thans reeds wordt vol
daan. In aanmerking genomen de aan over
heidspublicaties in deze tijdsomstandighe
den te stellen bijzondere eischen, is in de
berichtgeving van overheidswege van ston
de af aan een mate van spoed en volledig
heid betracht als het publiek vraagt en 's
lands belang toelaat.
Thans ook zónder garantiebewijs
Bij het naderen van de suikerbietencam-
pagne wordt de aandacht van de belangheb
benden gevestigd op de met betrekking tot
de suikerbieten getroffen wettelijke voor
schriften.
Aangezien suikerbieten zijn aangewezen
als crisisproduct in den zin van artikel 3
van het Koninklijk Besluit van 28 Augustus
1939, is het vervoeren en afleveren daarvan
verboden.
De minister van Economische Zaken heeft
van dit vervoers- en afleveringsverbod ont
heffing verleend, voorzoover het betreft het
vervoer van het land van den teler naar
zijn bedrijfsgebouwen, naar de voor het le
veren van suikerbieten aan de suikerfa
brieken gebruikelijke leveringsplaatsen en
naar de bij de stichting Nederlandsche ak-
kerbouwcentrale te 's-Gravenhage aangeslo
ten suikerfabrieken, alsmede voorzoover be
treft de aflevering aan de genoemde suiker
fabrieken. Elk ander vervoer en elke afle
vering aan anderen dan deze suikerfabrie
ken is derhalve verboden.
Beperkende bepaling vervallen.
Tot nu toe was het alleen moge
lijk althans met recht op uitkee-
ring van den richtprijs suikerbie
ten aan de fabrieken te leveren op
een door de stichting Nederlandsche
Akkerbouw-Centrale te 's-Gravcnha-
ge verstrekt garantiebewijs. Deze be
perkende bepaling is nu evenwel
vervallen. De suikerfabrieken zullen
in staat gesteld worden, voor alle
aan haar ter verwerking geleverde
suikerbieten ten minste den gelden
den richtprijs f 10.25 per 1000 kg.
suikerbieten uit te betalen.
Niet alleen zullen dus zij, d'e tot dusverre
op een garantiebewijs suikerbieten leverden
meer kunnen afleveren dan dc hun toege
stane hoeveelheid, maar ook zij. die niet in
het bezit zijn van een garantiebewijs, zul
len voor de door hen geleverde suikerbieten
den richtprijs ontvangen. Verwacht kan
worden dat de suikerfabrieken alle aange
boden suikerbieten met voldoende gehalte
zullen aanvaarden.
Verwerking alleen voor mensche
lijke consumptie.
Voorts is in artikel 1 van het veevoederbe
sluit 1939 het bewerken en verwerken van
suikerbieten tot veevoeder verboden. Als
eenige uitzondering hierop zal het bewerken
van suikerbieten tot veevoeder door den
teler zelf bij ministerieele beschikking vrij
gesteld worden.
Het gevolg van een en ander zal dus zijn,
„at suikerbieten nagenoeg alleen voor vncn-
schelijke consumptie bewerkt of verwerkt
zullen kunnen worden en gezien het ver
voers- en afleveringsverbod alleen opgevoe
de rd door den teler van de krtreffende bie
ten zelf aan zijn eigen vee.