/legenda VOOR SLECHTS I CENT i Oorlog of vrede? Zaterdag 30 September 1939 Tweede Blad ytadlnieuwj Ernstig verkeersongeval bij den overweg Bergplaatsen voor H. Ms» Wachtschip Een vriendelijk gebaar De uitreiking der H.L»0»- diploma's tiVan Kinsbergen" naar West-Indië Heldersche Visscherij Na ruim 3 jaarx Morgen weer Helder- H.R.C Kon. Nationale Vereen, tot steun aan miliciens Alkmaar-Den Helder een wereldreis van 9 uur! Hoe men een eeuw geleden in onzen Noordkaap reisde Motorrijder rydt op auto. Een vrij ernstig verkeersongeval vond gister avond te omstreeks 7 uur plaats op den over weg. Op genoemd tijdstip reed, volgens oogge tuigen met tamelijk groote snelheid, een matroos op een motor den overweg over, waar na hij afsloeg in de richting Tuindorp. Bij het nemen van de bocht heeft hij waar schijnlijk niet voldoende acht geslagen op een militaire vrachtauto, die uit de richting van den watertoren gereden kwam. De gevolgen waren, dat de motorrijder met vaart op de auto in reed. De zware slag deed tal van omwonenden naar buiten vliegen. Wat men zag, was een bloedend op de straat liggende matroos en een vrijwel geheel vernielde motor. Terstond werd de politie gealarmeerd, die met haar auto zoo snel mogelijk naar den overweg gereden kwam. Hier was een aan tal marinemannen reeds bezig met het ver- leenen van de eerste hulp. Dokter Rienks moest daarbij een breuk in den onder arm constateeren. Na verbonden te zijn, werd de matroos naar het Mar.-Hospitaal vervoerd. De politie stelt een onderzoek in. De auto was slechts licht beschadigd. V °°r het maken van bergplaatsen voor H. Ms. Wachtschip is op de be groot ing voor 1940 een bedrag van 25.000 gulden uitgetrokken. In de toe lichting op deze post wordt gezegd, dat de gebouwtjes op het terrein voor het Wachtschip ouderdomsgebreken vertoonen. Door wijziging in den water stand in de haven, tengevolge van de indjjking der Zuiderzee, komen meer dere van deze gebouwtjes bij hoogen waterstand thans ten deele onder wa ter te staan. In een en ander kan alleen door het maken van nieuwe bergplaatsen wor den voorzien. Men schrijft ons: Op de oude houtwerf van de firma Oort- gijsen aan het einde van de Janzenstraat is nu, tijdens de mobilisatie het algemeen stel lingpark gevestigd. Aanvankelijk werkten daar als timmerlieden een 12-tal militairen en het was de bewoonster van het aangrenzende perceel, die zich geroepen voelde dezen man nen, die noodgedwongen hun huis en familie hebben moeten verlaten, wat hartelijkheid te bieden door hen koffie en thee te verstrekken. Toen het personeel werd uitgebreid was het vanzelf sprekend dat het niet meer doenlijk was gratis daarvoor te zorgen en werd hen per week den kapitalen som van 10 ct. be rekend, waarvoor dagelijks koffie en thee werd verstrekt. Dit kwam meerdere bewoners van de Jan zenstraat ter oore en zij namen spontaan op zich om bij alle bewoners van deze straat te collecteeren. Het resultaat bleef niet uit, ieder vond het zoo bijzonder sympathiek, te meer waar de saamhorigheid onder het militaire personeel zoo voortreffelijk is, dat zij gaarne een steentje bijdroegen om het leven van de militairen zoo veel mogelijk te veraangenamen. De eerste stap is nu om te zorgen dat de wacht, die 's nachts dat terrein bewaakt, wat warm drinken krijgt, tot welk doel een kook- toestelletje met ketel en verdere toebehooren zijn aangeschaft. Daarbij zal het echter niet blijven, want zoolang als de militairen op het stellingpark moeten doorbrengen, zoo lang zullen de geachte gevers wekelijks hun pen ninkje offeren om den soldaat voor weinig geld z'n bakje troost te geven. Dat dit alles door de militairen buitengewoon op prijs wordt gesteld behoeft geen betoog en zij brengen den bewoners van de Janzenstraat in gedachte een eeresaluut voor zooveel bewijs van mede leven. Het is wel een treffend bewijs hoe bur gers en militairen thans één zijn in deze zoo moeilijke en vaak angstige tijden. Slr. Mulder onder de geslaagden. Gisterenavond had in het intieme gebouwtje van de Speeltuin-Vereeniging Vischmarkt aan de Kemphaanstraat de uitreiking plaats van de diploma's der H.L.O. aan diegenen, die erin ge slaagd waren de proeven met goed gevolg af te leggen. Het was voorzitter Lücker, die na een korte inleiding het woord gaf aan één der gediplo meerden, n.1. onzen sportieven wethouder Mr. Mulder. Deze wees op het nut der H.L.O., en dankte namens alle deelnemers het werkcomité, be staande uit de heeren Lücker, Lastdrager, Stam, De Zeeuw en De Vries, die in niet ge ringe mate er toe hadden medegewerkt, dat ook deze 3e maal, dat de proeven werden af gelegd, een groot succes kon worden. Voorts sprak spr. de hoop uit, dat volgend jaar Casino moest worden afgehuurd om de gediplomeer den te kunnen bevatten. Nadat de heer Lücker Mr. Mulder bedankt had voor zijn aardige woorden, werd er nog een mooi filmpje gedraaid, dat welwillend door den heer Schaafsma aan het Werkcomité was geschonken. Het waren opnamen van de H.L.O. proeven zelf, die natuurlijk grooten bijval oogstten. Zoo kwam om pl.m. negen uur het einde van dezen aardigen avond. De gediplomeerden. Diploma 4e graad: Dames: T. Wagemaker (2); B. Goedhart (2): R. Bosch: C. Teuscher; J. de Waard. Heeren: C. Everhardus (2); H. v. d. Water (2); J. Colijn (2); W. Offringa (2); D. Romijn; G. A. de Zeeuw: S. E. B. J. de Bock; J. Moeli- ker; C. de Maagd. Diploma 3e graad: Heeren: H. Lastdrager (2); H. Gieze (2); H. Wynia (2); H. Nieuwland (2); Mr. J. Mul der; J. Brandsma; H. L. H. Baars; J. J. A. de Waard. Diploma 2e graad: De heer H. N. Muts (2). De (2) geplaatst achter de namen der ge slaagden, duidt aan, dat deze personen de proeven voor de tweede maal hebben afgelegd. Burgerlijke Stand van Den Helder BEVALLEN: M. Laan—Gauw, z. OVERLEDEN: P. Slort, (m.L 75 jaar. GETROUWD: A. Prins en H. Werksma; M. de Jonge en G. W. Pauli; C. C. Nolf en K. de Ruijter; B. C. de Koning en D. Hei blom. Eerste groote reis. Maandag a.s. zal het nieuwe artillerie-in structieschip Hr. Ms. „Van Kinsbergen" naar West-Indië vertrekken, onder commando van den kapitein-luitenant ter zee J. L. K. Hoeke. Dit is de eerste groote reis, welke het schip zal maken. Hr. Ms. „Van Kinsbergen" is eerst sinds kort in dienst. De waterverplaatsing is 1760 ton. De bewapening bestaat uit vier kanonnen van 12 cm en twee dubbel-mitrailleurs van 40 mm. De modernste navigatie-middelen zijn op het schip aangebracht, terwijl tevens een uitge breide vuurleidingsinstallatie ingericht is. De voortstuwing geschiedt door turbines. De bemanning telt 190 koppen. Evenals elders zijn er ook hier ter plaatse enkele visschers, die zich er niet van laten weerhoud ente gaan visschen ondanks de aan wezigheid van mijnenvelden op onze kust en voor de zeegaten. En het opmerkelijke daarbij is, dat diegenen, die eenmaal geprobeerd hebben en hun pogen met succes bekroond zagen, er telkens weer opnieuw op uittrekken. Begrijpelijk is dit wel, als men bedenkt, dat de vischprijzen zeer hoog zijn en de kans om een extra goede besomming te maken groot is. En zoolang het goed weer is schijnen de be zwaren nog niet zoo groot te zijn, vooral voor schepen met krachtigen motor. Maar voor de kleinere vaartuigen valt het niet mee, want om de vischgronden te bereiken moet een om weg van vele uren varen worden gemaakt. Dan wordt zoo'n reis te lang, vooral in het najaar met de snelle wisseling van het weer. Tenzij de Defensie er toe kon besluiten het Molengat open te maken, waardoor de reis naar de vischgronden met ettelijke uren zou worden bekort en ook voor de kleinere vaar tuigen weer bereikbaar zou worden. Hetgeen tevens een uitkomst zou zijn voor ons visch- bedrijf, dat thans vrijwel is lamgelegd. Maar of het mogelijk is? Zoo langzamerhand begint men ook weer in de Reede op garnalen te visschen, nu het weer wat kouder wordt. Maar de temperatuur zal toch nog wat moeten zakken wil men met succes de garnalen springlevend in Amsterdam kunnen aanvoeren, en dan zal ook de prijs, welke thans nog zeer matig is, wel rijzen, even als dit het geval is met den prijs voor ge kookte garnalen. Het was zoo ongezellig bij en daarom gingen ze allemaal naar de gezellige „TOELAST". Als vanouds: spanning in beide kampen. Kacing favoriet voor de zege. Het moge dan waar zijn, dat aan de Noodcompetitie het odium van „stryd om het bestaan in de voetbalmaatschappij" ontbreekt, den talrijken voetballiefhebbers hier ter stede heeft deze hulp-competitie toch maar „de derby" teruggegeven. Het zou misschien nog wel enkele jaar tjes geduurd hebben alvorens de beide plaatselijke rivalen elkaar ontmoet zouden hebben, maar de K.N.V.B. heeft anders beslist en zoo staan we, na ruim 3 jaar daarvan verstoken geweest te zijn, weer aan den vooravond van „Helder-Kacing". Meer dan 3 jaren zijn yerstreken, sinds H.R.C. haar oudere stadgenoote met 21 op eigen terrein versloeg en daarmede den kam pioenstitel van IIIA verwierf om eenige weken later te promoveeren naar de tweede klasse. Het is den Racers op kranige wijze gelukt zich in die hoogere regionen te hand haven, doch Helder's verwoede pogingen om het reeds in 1928 verloren terrein te herwin nen, werden niet met succes bekroond. Zoodat in feite de herboren derby niet anders is dan een strijd tusschen de derde klasser Helder en de tweede klasser H.R.C. Dit maakt echter de zaak niet minder interessant, want het is een bekend feit, dat in een plaatselijke ontmoeting zoovele factoren een rol kunnen spelen, dat het riskant is zonder meer de op papier ster kere ploeg als den a.s. overwinnaar aan te wijzen. Dat de tweede klasser3 niettemin als favorieten starten, danken zij aan de weten schap, dat mocht de wedstrijd door louter nor male verhoudingen beslist worden, zij èn door hun groote ervaring in goede wedstrijden èn door hun betere training, sterker zijn dan de withemden. Ook qua ploeg moet die der rood- baadjes iets hooger aangeslagen worden, hier bij rekening gehouden met het feit, dat beide niet op volle „oorlogssterkte" kunnen uit komen. Het staat echter vast, dat de Helder- ploeg er een buitengewone eer in zal stellen om haar sterke tegenpartij zoo goed mogelijk partij te geven. Zoodat het er wel naar uitziet, dat deze wedstrijd zal zijn als zoovele tusschen Helder en H.R.C.: spannend en interessant. Dat de talrijke toeschouwers getuigen mogen zijn van een sportieve viering van het herstel van het zoo noodige contact tusschen wit-zwart en rood-wit! Samenstelling der elftallen. De elftallen komen zeer waarschijnlijk als- volgt uit: Helder. Muller Voerman De Jongh Trap De Ligt Verzijl Himpers v. Tongeren Spierenburg Hoebe Godschalk O Dissel Sanders De Jong De Vries Roomeyer v. Pelt Stolk Selderbeek Buitenhuis Leavy Dijkshoorn H.R.C. Apotheken Van hedenavond 9 uur tot Maandagmorgen is alleen geopend de apotheek van de firma SmeetsSnel, Weststraat. Van Maandag 2 Oct. tot 9 Oct. wordt avond- en Zondagsdienst waargenomen door A. P. Hoolmans, Spoorstraat. Afd. Den Helder. Velen onzer zullen zich nog herinneren hoe in ^e mobilisatiejaren 19141918 hier ter plaatse met medewerking van het toenmalig gemeentebestuur werd opgericht het Steun comité 1914, waarvan voorzitter was de wet houder G. de Ven en secretaris Ds. Buiskool, als bestuursleden volgden de heeren Bierste ker, Adriaanse, Beekman en Nypels. Dit Steuncomité heeft veel goeds kunnen verrichten, en sloot zich later aan bij het lan delijk bestuur, en mocht nog verscheidene jaren een weldaad zijn voor de velen, die door de mobilisatie waren getroffen. De werkzaamheden raakten ten einde, door het overlijden van den heer De Ven. en het vertrek naar Schagerbrug van Ds. Buiskool waardoor de plaatselijke afdeeling aan activi teit moest inboeten. Intusschen hield Ds. Buis kool het secretariaat aan, zoodat de loopende werkzaamheden voortgang vonden. Dit secre tariaat is later overgegaan in handen van Mr. Buiskool te Schagen. Toen kwam het contact met de Kon. Veree- niging tot Steun aan Miliciens, en werd op dezen grondslag voor Den Helder en omstreken het vereenigingswerk voortgezet. Wijlen bur gemeester Driessen stelde opnieuw pogingen in het werk de afdeeling nieuw leven te geven, hetgeen echter door zijn onverwacht overlijden is blijven liggen. Intusschen bleef het hoofd bestuur voeling houden met de afdeeling, nieu we functionarissen werden aangezocht, waar door de voorkomende werkzaamheden voort gang konden vinden. Burgemeester Ritmeester werd op verzoek bereid gevonden het eere voorzitterschap te aanvaarden, terwijl de hee ren H. C. M. Nypels als voorzitter, L. Bandsma als secretaris en Adolfs als penningmeester, en Mr. J. A. E. Buiskool tot het bestuur toetra den. De kapitein-luitenant ter zee W. H. C. Hoog en kapitein Smaal aanvaardden een be noeming namens het hoofdbestuur als contact officier resp. voor de Kon. Marine en Land macht, beide heeren zijn op verzoek eveneens tot het afdeelingsbestuur toegetreden. Den Helder heeft dus weer een bestuur van de Kon. Vereeniging tot Steun aan miliciens, belanghebbenden kunnen zich langs den gebruikelyken weg tot dit be stuur vervoegen. Binnenkort zal een bij eenkomst worden uitgeschreven met de nog ingeschreven plaatselijke leden, om daarna meer publiciteit aan doel en stre ven der afdeeling te geven. Wjj mogen aannemen, dat door de geheele burgerij medewerking zal worden verleend om zoo veel mogelyk het sympathieke doel der vereeniging te steunen. Uit het politie-rapport TEEKEN DES TIJDS... Hedennacht werden uit een bestelauto een 2-tal Edammer kazen ontvreemd, welke ont vreemding bij de politie is aangegeven. Teeken des tijds... WEDEROM: HET RIJTIJDENBESLUIT. Tegen een stadgenoot werd door de politie proces-verbaal opgemaakt terzake overtre ding van het Rijtijdenbesluit. Het is niet de eerste en waarschijnlijk zal het ook de laat ste wel niet zijn. ARBEIDSWET OVERTREDEN. DoSr een winkelier hier ter stede werd gis teren de Arbeidswet overtreden. Ook dit blijkt een moeilijkheid te zijn, waaraan vele middenstanders niet weten te ontkomen. Met trekschuit en postwagen naar „Den Helder, een dorp met 1650 in woners" In den ouden jaargang van ,,'t Vliegend Blaadje" bladerend ter bijwerking van de ru briek „Vondsten uit 't VI. BI.", ontdekten wij onderstaande pennevrucht, die wij in haar ge heel overnemen. Het lijkt ons interessant deze cyfers en andere gegevens hier eens te laten zien. Juist nu de Spoorwegen wederom jubi- leeren. De aanteekeningen. vervat in 't Gedenkboek der Hollandsche IJzeren Spoorweg Maat schappij, door haar bij gelegenheid van het gouden jubilé dezer dagen aan hare ambtena ren en beambten ten geschenke gegeven, heb ben de aandacht weder opnieuw gevestigd op den vooruitgang ter zake van het onderling verkeer. De Spoorweg Maatschappij deed belangrijke opgaven, doch die meer bepaald den omtrek van Amsterdam betroffen. Wij willen hier doen volgen eenige mededeelingen omtrent de vroe gere reisgelegenheden in het Noorderdeel onzer Provincie en we ontleenen die mededeelingen aan den „Almanak voor reizigers in het Ko ninkrijk der Nederlanden, tweede jaargang te Amsterdam bij Mortier Covens en Zoon, Ten Brink en de Vries 1820". Reisweg van Alkmaar naar Den Helder, met trekschuit en postwagen. Met de schuit In 3/4 uur naar Koedyk; vervol gens besteedt men 1 uur om naar Schoorl- dam, 1 2 u. om naar Krabbendam, weder 1/2 uur om naar Burgerbrug, 1 uur om naar St. Maartensbrug, S/4 uur om naar Schagerbrug, 1/2 uur om naar Keynsmer- brug en 3/4 uur om naar Het Zand te ko men. Nu gaat men met den postwagen verder. Langs de groote en de kleine keet komt men in 2 uren tyds in Den Helder. In het geheel duurt de reis van Alkmaar naar hier 9 uren. Niet onbelangrijk is het zeker hier „N.B." over te nemen, waarmede de opgave van den reisweg besloten wordt: N.B. De trekschuiten tusschen Alkmaar en de Zijp of het zoogenaamd Zand vertrekken: Van Alkmaar van le April tot 31 October 's morgens 7 ure en 's-namiddags 3 ure en van 1 October tot 31 Maart 's morgens 8 en 's na middags 3 ure. Zoo ook vaart, het geheele jaar door, alle dagen van de Zijp op Alkmaar een schuit, 's morgens 5 ure en daarenboven nog eene des namiddags, van 1 April tot 31 ten 4 en van 1 November tot 31 Maart ten 3 ure. De postwagen tusschen het Zand en Den Hel der vertrekt van de eerstgenoemde plaats dadelijk na aankomst der trekschuit van Alk maar en van Den Helder rydt hy alle morgen tegen den middag. Verder lezen we omtrent den genoemden reisweg nog het volgende: Die 's morgens van Alkmaar vaart en gaarne dien dag aan Den Helder of aan boord van de daar liggende schepen nog iets wil verrichten, zal wel doen, te Schagerbrug de schuit te ver laten en bijzonder rijtuig te nemen, dat hem veel vroeger, dan gewoonlijk, derwaarts bren gen zal. De tocht van de groote Keet naar Den Hel der ging langs den Zanddjjk, een slecht be gaanbaar pad, vandaar dat bij de vermel ding van de kleine Keet aangeteekend is: hier ververschen zich de reizigers en post paarden. Ja, dat mocht waarlijk wel op dien langen, moeilyken tocht. Laten de nu nog vaak pruttelende reizi gers de bovenstaande opgave eens lezen, om tot het besluit te komen: Wat is er in die 70 jaren op het gebied van het vervoer ontzettend veel ten goede veranderd! We besluiten deze opgaven uit de „oude doos" met de mededeeling van de aardrijks kundige beschrijving, dezer gemeente, die we in genoemden almanak op pagina 30 aan treffen: Den Helder, een dorp met 1650 inwoners, een Hervormde, een Doopsgezinde, eéne Roomsch Katholieke en eene Jansenisten (Oud R.) kerk. Men ziet op dezen schralen oord veel levendigheid, zoo door de vaart van inkomende schepen, als door het be lang, dat het Landsbestuur altijd gesteld heeft in het bewaren en beveiligen der reede, welke hier gevonden wordt. Onder het bewind der Franschen zijn hier sterke verdedigingswerken aangelegd, by het Fort La Salie, nu Erfprins. Ook heeft men buiten het Nieuwe Diep, voormaals slechts een Kreek, naderhand een veilige ligplaats voor de schepen, nog een nieuw groot dok gegraven en een bijzondere koopmanshaven aangelegd. Na tuurlijk wonen er veel loodsen en ook vele visschers. Met Den Helder is vereenigd Huisduinen, dat, onder den naam Hulsidunia, voorkomt in de lijst der oude kerkelijke goederen van het Utrechtsche Bisdom. Naderhand behoorde het, nevens de Helder, aan den huize van Egmond, vervolgens aan de Grafelijkheid. Men telt er omtrent 370 inwo ners, en op het Duin vindt men het zooge naamde Kijkduin met een vuurbaak ten dien ste der zeelieden, doch is inzonderheid ver maard door den zeeslag, door de Ruyter en Cornelis Tromp in het jaar 1673 voor hetzelve tegen de Engelschen geleverd. By de lezing van het bovenstaande zal men wel tot de gedachte komen, dat er in het tijdsverloop van meer dan 100 jaren hier in den omtrek heel veel veranderd is. (Wij behoeven hieraan niets toe te voegen. Red. Held. Crt. September 1939). Voor het laatst zal Europa, zeer bin nenkort, te beslissen hebben over oorlog of vrede. De kansen worden in alle lan den van de wereld gewikt en gewogen. Men weet, dat, wanneer het antwoord negatief zal zijn, de oorlog eerst begin nen zal in zijn volle ontzetting. Wat we tot op het oogenblik hebben meegemaakt aan het Westelijk front is slechts een voorspel geweest en kan als kinderspel beschouwd worden bij den stryd, die ont branden zal, als Engeland en Frankrijk weigeren op het voorstel van Duitschland en Rusland in te gaan. Toch is het zeer onwaarschijnlijk, dat dit laatste gebeu ren zal. De vermoedelijke basis waarop het z.g. vredesvoorstel gefundeerd zal zijn, zal waar schijnlijk wel hierop neerkomen, dat Oost- en Zuid-Oost Europa aan Duitschland en Sowjet- Rusland als politieke en economische invloeds sferen zullen worden overgelaten, terwijl En geland en Frankrijk West-Europa als zoo danig kunnen beschouwen. Duitschland noch Rusland zouden zich op dat terrein wagen, maar evenmin zouden Engeland en Frankrijk aan de Sowjet-Unie, noch aan Berlijn een stroobreed in den weg mogen leggen als zij hun belangen in Oost en Z.-Oost Europa zou den „behartigen". Het is niet waarschijnlijk, dat Engeland en Frankrijk op een dergelijk voorstel zullen ingaan. Hun woord aan Polen ge daan zouden ze daardoor schenden en ze zouden Duitschland en Rusland, het recht geven met hun agressies voort te gaan, zonder daartegen een enkel woord van protest meer te mogen doen hooren. Wy gelooven niet, dat Engeland en Frankrijk daartoe zullen besluiten en hebben dus meer te rekenen met het feit, dat de oor log zal worden voortgezet, dan dat hij op het critieke moment nog zal worden verhinderd. Als het aanbod van Duitschland en Rusland wordt afgewezen, zal Duitschland tot het offensief overgaan, zoo heeft de perschef, Dr. Schmidt, gisteravond een onderhoud met een aantal journalisten gezegd. Wij moeten dan rekenen op een totalen oorlog, d.w.z. een oor log waarbij niemand noch iets gespaard zal worden. Een oorlog, die ook op de open steden gericht zal zijn, om zoo snel en radicaal moge lijk den tegenstander te vernietigen. Een oor log, waarbij de nieuwste „uitvindingen" en „verrassingen" zullen worden gebruikt. Een vraag blijft op het oogenblik nog, zal Rusland Duitschland ook militaire hulp verleenen. Woensdag heeft de Sowjet-ambassadeur te Londen, Maiski, nog aan den Britschen minis ter van buitenlandsche zaken, lord Halifax, verklaard, dat de Sowjet-Unie haar politiek van neutraliteit in den oorlog tusschen Duitsch landEngeland en Frankryk, zal handhaven. Is dit waar, dan zal Duitschland een zwaren dobber hebben in den strijd tegen Engeland en Frankryk. Men gelooft ook in buitenlandsche kringen, dat het verdrag tusschen Duitschland en Rusland niet anders dan economische betee- kenis heeft. De toekomst zal trouwens nog moeten lee- ren, of Duitschland zich niet heel erg in de vingers gesneden heeft met zijn vriendschap met Rusland. Onbaatzuchtigheid is geen eigen schap geweest van de roode broeders en Duitschland zal dus zwaar moeten betalen voor zijn „bondgenootschap" met zijn Oosterbuur. Waarmee? Nu reeds heeft het de ervaring op gedaan de beste deelen van Polen aan Rusland te moeten afstaan. Wat voor een offer zal het voor de neutraliteit van Rusland in de toe komst moeten brengen De tijd zal dit alles moeten leeren. Voor- loopig leven we weer in afwachting. Zaterdag 30 September. Casino, 8.00 uur: Dansavond. Zondag 1 October. Casino, 8 uur: Cabaret Revue Henriëtte Davids BIOSCOPEN: Rialto, Spoorstraat, acht uur: „De stervende Zwaan". Tivoli-Theater, Spoorstraat, acht uur: „52ste Straat" en „Tommy en zijn Moeder". Witte-Bioscoop, Koningstraat, acht uur: .Levensproblemen". Opgenomen om 8 uur hedenmorgen Barometerstand Den Helder: 759.3 Temperatuur lucht: 10.1 Maximum temp. lucht: 14.1 Wind: richting: Z., kracht: 1 Temperatuur zeewater 15.3 Licht op: 7.15

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 5