Winterdienst De laak van Nederlands vloot Wierincjermeer boerderijen Treinenloop Amsterdam-Den Helder v.v. PRIJS'OPDRIJVING Werd de „Binnendijk getorpedeerd der Ned. Spoorwegen Kerst-retours Geredden vertellen De uitgifte aangehouden pconomische Jarometef Halfuurdienst op het Middennet Een proefproces Europa's lot wordt op de zeeën uitgevochten Postvluchten op Indië Treinenloop ongeveér hetzelfde als vóór de mobilisatie. Naar wij vernemen, zal met ingang van 15 October a.s. bij de invoering van den winterdienst op het net van de Nederlandsche spoorwegen vrijwel de oude frequentie met de zoo aantrekkelijke en alom gewaardeer de halfuurdienst op het middennet wederom in eere worden hersteld. In een persconferentie heeft drs. D. J. Wansink, secretaris der N.V. Nederlandsche Spoorwegen nadere mededeelingen verstrekt over den nieuwen winterdienst. Bij de invoering van de verhoogde fre quentie op 15 October a.s. wordt natuurlijk een geheel andere situatie geschapen, waar bij het practisch gesproken Vrijwel onmoge lijk wordt, dat militair ingrijpen onder alle omstandigheden vermeden kan worden. Het reizend publiek moet zich hiervan dus wel terdege rekenschap geven, zoodat men daar uit geen verkeerde conclusies zal dienen te trekken, alsof uitgebreider militair vervoer plaats zou vinden dar. voorheen, waaruit men onwillekeurig geneigd zou zijn de conclusie te trekken, dat er moeilijkheden op til zijn op internationaal gebied. Reizigerstreinen. Deze dienstregeling bevat het door den op perbevelhebber van land- en zeemacht goed gekeurde gedeelte van de gewijzigde dienst regeling welke ingaande 8 October zou zijn ingevoerd, indien er niet gemobiliseerd was. Behoudens een gering aantal wijzigingen wordt de dienstregeling van vóór de mobi lisatie weer hersteld. Binnenlandsche dienstregeling. De belangrijkste wijzigingen zijn wel de volgende. Het station Amsterdam W.P. wordt, zoo als bekend, voor reizigersvervoer gesloten. Inplaats daarvan wordt het station Amster dam Amstelstation voor dat verkeer ge opend. De treinen van en naar Utrecht stop pen alle aan dit station en aan het station Amsterdam-Muiderpoort. Op het baanvank Dordrecht-Eindhoven- Maastricht vervallen de treinen, welke met Diesel-electrische tractie worden gereden. Zij worden vervangen door stoonureinen, waarvoor de dienstregeling moest worden gewijzigd. Het aantal treinen blijft echter onveranderd. Op het baanvak Arnhem-Zutphen zijn de stoptreinen vervallen. In verband hiermede stoppen de sneltreinen op dit baanvak te Dieren-Doesburg. Op het baanvak WoerdenUtrecht zijn de stoptreinen van en naar Leiden vervallen, dientengevolge stoppen er geen treinen moer te Vleuten. De dienstregeling der treinen op het baan vak LeidenWoerden werd gewijzigd in een regelmatigen uurdienst, teneinde te Woer den een korten overgang te verkrijgen op en .van de electrische treinen. Door de wijziging der treinen op het baan vak WoerdenLeiden moest de dienstrege ling op het baanvak GoudaAlphen a. d. Rijn(Leiden) eveneens worden herzien. De Dienst op de baanvakken Woerden BréukelenAmsterdam en Eindhoven-Achel wordt nog niet hervat. Op het baanvak UtrechtZeist vervallen enkele treinen, teneinde den dienst op dit baanvak mét een enkel treinstel te kunnen uitvoeren. Dit is eveneens het geval met de stoptreinen op het baanvak Lage Zwaluwe Roosendaal. AmsterdamAlkmaar. De stoomsneltreinen 931 Amsterdam C.S. (v. 8.18)Alkmaar en 938 Alk maar (v. 16.35)Amsterdam zijn ver vallen. Trein 931 werd vervangen door een electrischen trein, welke te 8.20 van Amsterdam C.S. vertrekt. Het vervoer van reizigers met de nachtsneltreinen voor goederen en post wordt nog niet hervat. Dc eerste boötverbinding van Amsterdam en Alkmaar over Enkhuizen, Stavoren naar Leeuwarden, wordt ruim een uur later ge steld. Het vertrek van Amsterdam C.S. wordt 6.19, van Alkmaar 7.16; de aankomst te Leeuwarden is 10.05. In omgekeerde richting is de- eerste boot verbinding ruim 1 uur en een kwartier la ter gesteld en vertrekt van Leeuwarden ten 7.26. De aankomst is te Amsterdam C.S. 10.36 en te Alkmaar 10.24. De met bovenbedoelde boottreinen samenhangende treinen zijn eveneens gewijzigd. Strooibiljetten. De binnenlandsche dienstregeling is weder Verwerkt in een spoorboekje. Voor wat de buitenlandsche verbindingen betreft, zal voor de Belgische en Fransche verbindingen een strooibiljet worden uitge geven. Zoodra voldoende betrouwbare gege vens bekend zijn van de Duitsche verbindin gen zal zulks ook voor deze verbindingen geschieden. Goederentreinen. De dienstregeling der goederentreinen is vrijwel geheel in overeenstemming gebracht met die van voor de mobilisatie, zoodat het goederenvervoer weder met de normale ver- voersnelheid kan plaats vinden. Waar zulks in verband met druk herfst vervoor noodig is, b.v. voor het bietenver- voer, worden extra maatregelen genomen ter verzekering van een snel en regelmatig transport. Naar wij vernemen ligt het in de bedoeling van de directie der Ne derlandsche Spoorwegen met de a.s. Kerstvacantie speciale reteurs be schikbaar te stellen ten dienste van het reizigersvervoer. Deze retours zullen vanaf Zondag 17 December 1939 geldig zijn tot en met Dinsdag 9 Januari 1940. AMSTERDAM—DEN HELDER. Amsterdam V. Alkmaar V. Heerhugowaard Schagen Anna Paulowna Den Helder 6.58 7.43 7.51 8.04 8.14 8.25 8.20 8.53 9.02 9.15 9.24 9.35 9.19 9.54 10.02 10.16 10.25 10.36 10.37 11.24 11.32 11.45 11.54 12.05 12.05 12.50 12.58 13.13 13.22 13.33 13.37 14.24 14.32 14.46 14 55 15.06 Trein 21.55 en 23.37 uit Amsterdam alleen op Zon- en feestdagen. DEN HELDER—AMSTERDAM. Den Helder V. Anna Paulowna Schagen Heerhugowaard Alkmaar A. Amsterdam A. 6.53 7.05 7.15 7.29 7.37 8.25 .7.41 7.52 8.03 8.23 8.54 8 51 9.03 9.14 9.28 9.37 10.25 9.53 10.04 10.15 10.29 10.37 11.25 15.05 15.48 15.56 16.11 16.20 16.31 11.22 11.33 11.44 11.58 12.06 12.51 16.05 16.50 16.58 17.13 17.22 17.33 12.53 13.04 13.14 13.28 13.37 14.25 17.24 17.58 18.06 18.19 18.28 18.39 14.23 14.34 14.45 14.59 15.07 15.51 18.37 19.24 19.32 19.45 19.54 20.05 15.51 16.02 16.12 16.32 17.25 20.05 20.50 20.58 21.13 21.22 21.33 16.53 17.04 17.14 17.28 17.36 18.25 21.37 <>2 23 2232 22.45 22.54 23.05 17 56 18 07 18.18 18.32 18.40 19.25 21.55 22 27 2236 22.50 22.59 23.10 18.53 19.04 19.14 19.28 19.37 20.25 22.37 23.24 23.32 23.45 23.54 0.05 20.53 21.04 21.14 21.28 21.36 22.25 23.37 0.10 0.29 0.39 0.51 21.53 22.04- 22.14 22.28 22.36 23.06 OFFICIER BESTRIJDT DE THEORIE VAN DE VERVANGINGSWAARDE IN DE HUIDIGE OMSTANDIGHEDEN. Voor de Groninger rechtbank is gister middag een proefproces behandeld inzake de prijsopdrijvirigs- en hamsterwet, n.1. over de vraag of een winkelier zijn oude voorraad tegen ouden prijs moet verkoopen dan wel of hij, wanneer de inkoopsprijs inmiddels is verhoogd, ook de verkoops prijs van oude voorraden mag verhoogen. De middenstand stelt zich, zooals ook bleek bij de behandeling dezer zaak, waar bij het ging over een prijsverhooging van wol met vijf cent per knot, op het stand punt. dat goede koopmanschap overeenkom stig de leer van de vervangingswaarde eischt, dat bij verhooging van inkoopsprij zen de winkelier ook de verkoopsprijzen dient te verhoogen. Slechts dan is een goede financiering van zijn zaak mogelijk, terwijl hij tevens een reserve vormt voor eventueele verliezen bij prijsdaling in de toekomst. De officier van Justitie, die deze opvatting in het algemeen wel kon deelen, meende echter, dat zij onder deze bijzondere tijdsomstandigheden, waarvoor speciale wetten in het leven zijn geroepen, niet kan gelden De wet tegen de prijsopdrijving wil den consument beschermen en zoo lang mogelijk voor prijsopdrijving behoeden. Wanneer men de zaak in dat licht beschouwt, is hier sprake geweest van prijsopdrijving. Anders zou immers de wet practisch geen doel hebben. In verband met den principieelen kant dei- zaak eischte de officier een boete van één gulden togen verdachte, een Groninger ma- nufacturier. Pleidooi. De verdediger, mr. Koppius, rechtskundig adviseur der Algemeene Groninger Winkc- liersverceniging, was daarentegen van oor deel, dat de stelling oude voorraden tegen oude prijzen verkoopen, niet opgaat. Algemeen wordt ook door de deskundigen de theorie der vervangingswaarde bij de prijzenpolitiek gehuldigd en dan kan men niet zeggen, dat hier van een onredelijke prijsverhooging sprake is geweest. Pleiter concludeerde tot vrijspraak. Uit spraak 19 October. NEDERLAND NEME EEN KRACHTIGE HOUDING AAN TEGEN HEN, DIE ZIJN NEUTRALITEIT TRACHTEN TE SCHENDEN. Voor de Kon. Ver. „Onze Vloot", afdeeling 's-Gra\enhage, heeft gisteravond de heer M. A. Cageling, redacteur van „Onze Vloot" een rede gehouden met het onderwerp: „Het conflict in Europa gekomen... Wat nu?" f De vergadering werd geleid door den ge- pemsionneerden kap. luit ter zee H. B. L. Braam. De heer Cageling noemde als gebeurte nissen sedert een jaar, waarvan de gevol gen vermoedelijk diepgaanden invloed op den loop van de wereldgeschiedenis zullen oefenen, het viermogendheden-accoord van München op 29 September 1938 en de Duitsch-Russische accoorden van Moskou op 24 Augustus en 29 September 1939. Tengevolge van het accoord van Mün chen werd niet alleen de Europeesche machtsstructuur geraakt, doch ook in zeke re mate die van Azië, met name van O o st -Azië, immers door het feit dat Groot-Brittannië en Frankrijk tijdens en na „München" zich gedwongen zagen tot concentratie van de hoofdmacht van hun vloten in de Europeesche wateren werd in Oost-Azië het potentiecle machtsevenwicht volkomen verstoord. Tengevolge van het accoord van Moskou echter zal Azië dermate in de wereldpolitiek op den voorgrond treden, dat 't lot van Europa mede op de zeeën en de steppen van Azië dreigt te worden uitgevochten en te worden beslist.. In de tegenwoordige phase treedt een toe spitsing van don strijd op het gebied der continentale machtsverhoudingen naar vo ren. Het gaat er thans om welke mogend heid of groep van mogendheden op het uitgestrekte Europeesch-Aziatisch vasteland zal domineeren, of dat er op dat vasteland Gistermiddag is het s.s. Statendam na een oponthoud van meer dan 2 weken in het vaderland terugge keerd. Aan boord bevonden zich de geredden van het verongelukte s.s. „Binnendijk", die op de terreinen van de H.A.L. te Rotterdam door hun familieleden verwelkomd werden. Eenige opvarenden vertelden ons over de ramp, die hun schip getrof fen had, het volgende relaas. Na een kalme reis van New York kwam de „Binnendijk" Zaterdag 7 October in de na bijheid van de Engelsche kus8 ter hoogte van Shambles Lichtschip. Het was 's avonds om tien uur en het schip voer ongeveer acht mijl uit de kust, toen van Rotterdam op dracht werd ontvangen om op te stoomen naar Weymouth voor onderzoek. Juist op 't oogenblik, dat aan dit bevel werd voldaan, en men het roer wendde, deed zich aan bakboordzijde, in het middenschip, een vree- selijke ontploffing voor. Do stoker S. T. Ou- dejans, die zich juist op de vuurplaats be vond, werd omhoog geworpen en viel met de stukken van de gebroken plaat weer te rug, de stuurmansleerling T. Huisman stond op de brug op den uitkijk, ook hij werd in de lucht geworpen en het mag een geluk heeten, dat de jongeman niet over boord viel. Zoowel de .stoker als de stuurmansleer ling kregen bij den val lichte verwondingen, de stoker brak het hiel been en de leerling enkele middenvoetsbeentjes. De ontploffing was zoo hevig, dat het schip tot in alle hoe ken trilde. De kapitein, W. P. J. Moree, liet onmiddellijk de sloepen gereed houden, ook werden menschen naar beneden gezonden om de schade op te nemen. Olie stroomt uit de machines. Het bleek, dat in de machinekamer een ra' age was aangericht. De olie stroomde uit de stukgeslagen machines, de pompen waren onbruikbaar, de radio-installatie was onklaar en hier en daar was de electrische leiding vernield. Bovendien bleek ruim 2 water te maken. Het was duidelijk, dat het schip niet te behouden was en daarom wer den vuurpijlen afgestoken. De noodsignalen werden opgevangen door het vuurschip, dat de kustwacht waarschuwde. Binnen korten tijd waren verschillende schepen, waaronder een tender van den Britschen contrabande- dienst, in de nabijheid. De „Binnendijk" zonk echter slechts langzaam weg. De be manning kreeg echter geen gelegenheid om persoonlijke bezittingen mede te nemen, want het was raadzaam om naar de kwar tieren af te dalen. Toen de uit 41 koppen bestaande bemanning zich ordelijk aan boord van den tender had begeven, zonk de „Binnendijk" nog steeds heel langzaam. De groote lading stukgoed hield het schip drijvende, maar om twee uur deed zich plot seling een tweede ontploffing voor. Het schip in brand. Waarschijnlijk was een ketel ge sprongen, want men zag een vuur straal omhoog spuiten. Het voorschip geraakte in brand en met groote snelheid verspreidde het vuur zich door de lading. Binnen korten tijd stond het geheele schip over de vol le lengte in brand, toen ging er een trilling doorheen en zonk de „Bin nendijk" naar den bodem. Enkele opvarenden blijken van meening te zijn, dat de „Binnendijk" niet op een mijn is geloopen, maar in den grond werd ge boord. weer een machtsevenwicht zal ontstaan. Een volgende phase is, wanneer de maritie me machtsverhoudingen in haar vollen om vang in het geding komen. Nederlands beleid. Na de gebeurtenissen van de laatste twee- maanden is eens te meer vast komen te staan, dat van geen enikele groote mogend heid betrouwbare hulp voor een kleinere mogendheid is te verwachten en dat voor de laatste soort mogendheden én militair èn maritiem sterk bevestigde zelfstandigheids en neutraliteitspolitiek de grondslag van het buitcnlandsch beleid moet zijn. De uit voering van dit beleid, voor Nederland zou spr. willen samenvatten in drie punten, nl.: Ie het aannemen van een krachtige houding tegen de oorlogvoerende mogendheden, die de neutrale rech ten pogen te schenden, mede in sa menwerking met andere neutrale staten, alsmede, het leggen van een grondslag voor een algemeene poli tieke en economische samenwerking met neutrale staten, die gelijksoorti ge veiligheidsbelangen hebben en een gelijksoortige buitenlandsche po litiek voeren. 2e. Een verdere versteviging van de thans gemobiliseerde weermacht. 3e Een belangrijke uitbreiding van de organen voor de Rijksverdediging en de verdediging v. Nederlandsch- Indië. De paraatheid van onze weermacht zal voor dc toekomst een beslissende factor blij ken te zijn, niet alleen van de vraag of wij onze onafhankelijkheid bewaren, maar ook of wij buiten den oorlog blijven en tiendui zenden hun leven niet behoeven te offeren. Gunstige maritieme positie. In tegenstelling met de continentaal on gunstige strategische positie van Polen, heeft het Nederlandsche Rijk een gunstige mari tieme strategische positie, die wanneer zij van de noodige maritieme middelen wordt voorzien, buitengemeen sterk kan worden opgebouwd. De harmonische vloot met zware schepen als kern is in de wereld van thans het maritieme middel bij uitnemendheid om respect af te dwingen, de groote zeemogendheden tellen een mogendheid als Neder land slechts indien het soortgelijke maritieme machtsmiddelen op de volle zee kan brengen als zijzelf. Spreker kan met stelligheid verklaren dat van de zijde van meer dan één leverancier- mogendheid ons ook gedurende den oorlogs tijd de volledige materiaalleveranties zijn verzekerd, zelfs al wilden we het dubbele bouwen van het getal slagkruisers dat nu geprojecteerd is. Slagkruisers werken preventief. Over de kwestie van den bouw van slag kruisers, wilde spr. nog eenige opmerkingen maken met betrekking tot het terrein der in ternationale machtsverhoudingen. Om ieder mogelijk misverstand bij andere mogendhe den te elimineeren, wilde spr. verklaren dat deze bouw zich tegen geen enkele mogend heid richt. Men gevoelt echter welk een prestige en welk een enorme preventieve werking er van het gebruik van dergelijke groote en snel verplaatsbare machtsoiganen uitgaat. Want het gaat er niet zoozeer om in een strijd te overwinnen, dan wel om den strijd zei ven te voorkomen. Men beslisse snell Het is overigens dringend noodzakelijk, in verband met Nederlands prestige tegen over het buitenland, dat de regeering spoe dig haar beslissing inzake de uitbreiding van de maritieme verdediging van het rijk en van Nederlandsch-Indie mededeelt. Tenslotte betoogde spr., dat een spoedige vrede voor Europa dringend noodzakelijk is. UITVOERVERBOD VAN STALEN HELMEN. Bij Koninklijk Besluit is na overweging, dat het ter bescherming van de levensbelan gen van het rijk noodzakelijk is den uitvoer van metalen helmen te verbieden, bepaald, dat de uitvoer van stalen helmen, al dan niet in afgewerkten staat, van heden af is verboden. DE „INDRA" IN HET DOK. In den vooravond is men er in geslaagd de Fmsche houtboot „Indra" in het Hendrik dok van de Amsterdamsche Droogdok Mij. te sleepen. Om op alle eventualiteiten voor bereid te zijn, gaat men zeer voorzichtig te werk. Zoo zal eerst vandaag met het leeg pompen worden begonnen. KIND DOOR MILITAIRE AUTO GEDOOD. Gistermiddag om vijf uur is het vijfjarig dochtertje van den slager van Herpen te Heesch bij het spelen op den rijweg door een militaire personenauto overreden Het kind was op slag dood. Op de heenreis bereikte de Buizerd Jodhpoer, op de thuisreis kwam de Wielewaal te Basrah aan en arri veerde de Pelikaan te Mcdan. MOELIJKHEDEN MET DEN AAN VOER VAN BOUWMATERIALEN. De internationale verwikkelingen hebben de directie van de Wierin- germeer genoopt de toewijzing van de 48 dit jaar voor de verpachting beschikbare landbouwbedrijven voor- loopig aan te houden, In hoofdzaak is deze aanhouding het volg van het feit, dat er geen zekerheid bestaat, dat de in aanbouw zijnde boerde,! rijen tijdig gereed zullen komen, in ver. band met beperking van den aanvoer van bouwmaterialen. Doch ook overigens bieden) de tijdsomstandigheden zoo veel onzeker^ dat het gewenscht geoordeeld werd thans! nog geen definitieve toezeggingen te doen De bedrijven blijven daarom voorshands in exploitatie bij de Cultuur Maatschappij di Wieringermeer. Zoodra de omstandigheden zulks toelaten, zal tot definitieve toewijzing van deze bedrijven worden overgegaan. Een en veertig boeren teleurgesteH Voor 41 boerderijen waren de pachters reeds uitgezocht en dezen is medegedeeld, dat zij onder normale omstandigheden voor een bedrijf in aanmerking gekomen zouden zijn. Hieruit mag wel worden afgeleid, dit zij een boerderij in pacht zullen verkrijgen zoodra de boerderijen gereed zijn en zich ten aanzien van ons land geen feiten hel» ben voorgedaan, welke ons geheele ecoi» mische leven op losse schroeven zetten, Zeven bedrijven gereserveerd Een zevental bedrijven worden, zoo lang dit in verband met de afwik keling van zaken door den tegen- woordigen dienst voor de Wierin germeer mogelijk is, gereserveerd om in pacht te worden uitgegeven aan daarvoor in aanmerking ko mende gegadigden, die tengevolge van de mobilisatie thans onder de wapenen zijn. Ook ten aanzien van de uitgifte van 28 gemengde akker bouw tuinbouwbedrijf es is beper king opgelegd. De bouw der behuizing voor deze bedrijf' jes moest ten tijde van de afkondiging def mobilisatie nog worden aanbesteed en wast ook in dit opzicht moeilijk kon worden at® genomen, dat de woningen met bedrijb ruimten, tijdig gereed zouden zijn, is de io finitieve toewijzing van deze bedrijfjes vooe loopig voor een jaar uitgesteld. De meet' derheid van de hiervoor in aanmerking P" hrachte gegadigden gevoelden ook zelf voet uitstel, gezien de onzekere tijden en groote bezwaren, verbonden aan de expl®1, tatie zonder bedrijfsgebouwen. Eenige uitzonderingen Slechts een viertal tuinders bleek op gr°n? van een hun verstrekte voorloopige to$w«' zing reeds maatregelen te hebben getroff® tot liquidatie van hun bedrijf op het otfj land. Ten einde deze niet in moeilijkhe®11fi te brengen, zou het hun voorloopig toege*; zcn bedrijf je 1 November a.s. te hunner schikking worden gesteld, terwijl voor woning en bedrijfsruimte een zoo goed gelijke oplossing zal worden gezocht. Weck Meende» U*t Effectenmarkt Aandeelen koersen Betalingsverkeer Omzet postcheque- en girodienst Groothandel Groothandelsprijzen Omzet termijnmarkt Amsterdam Kleinhandel Omzet winkelbedrijf Goederenverkeer Gewerkte taken (1 taak halve ar beidsdag) Haven Am sterdam Bevrachtingen wilde binnenvaart Arbeidsmarkt Aanvragen van werk gevers Aanbiedingen Tan werknemers Plaatsingen 2 Oct. <ot 7 Oct. 1939 73.1 148.5 90.3 18.7 152.5 18.8 134.- 115.4 108.- 119.4 3 Oct. 8 OctU^, 94 110.5 69.9 ÏOOJ 103.2 74.3 76.1 101-6 114.3 104.4

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 10