Doe gewo<
mi! Koop g
e woon
Dan gaat
het ook
ewoon!
verduisteringspook
De „Oranje"
naar Lissabon
Een heereboer
verloor zijn hart
Een
Honderden schepen
doorzocht
Bijen als oorlogskoeriers
Nederlanders te Marseille
gearresteerd
plus vijf ca veertig
mille
Een goedkoop bakje „troost''
Uit onze omgeving
481e STAATSLOTERIJ
In één week bijna 300.000 ton
door de Britten in beslag geno
men.
In de Britsche wateren was de vlootacti-
viteit in de afgeloopen week grooter dan te
voren, doch niet als gevolg van operaties
van Duitsche duikbooten, verklaart men in
welingelichte kringen te Londen..
Verklaard wordt dat het stelsel van con
trabandecontrole thans efficiënt werkt.
375 schepen doorzocht.
Het verluidt, dat sinds het begin van
den oorlog 375 schepen zijn doorzocht. Hier
van waren 107 Britsch en 268 neutraal. Ver
leden week hebben 63 schepen zich aan een
onderzoek onderworpen. Het betreft Noor-
sche., Zweedsche, N'ederlandsche, Grieksche
en Deensche schepen. Verklaard wordt, dat
298.000 ton zijn in beslag genomen. Het
prijsgerecht zal daarover oordeelen.
IN DE PLAATS VAN POSTDUIVEN.
In de kringen van Amerikaansche bijen
houders vraagt men zich af, of bijen in
de toekomst niet beter en veiliger gebezigd
kunnen worden voor het overbrengen van
berichten, dan postduiven, vooral in oor
logstijd. Immers, postduiven staan altijd
bloot aan het gevaar, dat zij worden neer
geschoten, terwijl bijen onopgemerkt over
de vijandelijke linies vliegen. Bij genomen
proeven is gebleken, dat een vlugge bij den
kilometer kan afleggen in den ongelooflijk
korten tijd van tien seconden, terwijl de
postduif er gemiddeld een minuut over doet.
De vraag is evenwel, of de bij deze snel
heid kan volhouden over lange afstanden.
Bij de proefneming, waarbij het bovenbe
doelde resultaat werd bereikt, bedroeg de
afstand slechts drie kilometer. Blijkt bij
latere proefnemingen, die ongetwijfeld zul
len volgen, dat de bij ook op den langen
afstand bruikbaar is voor het overbrengen
van berichten, dan zal men zeer zeker
trachten, een middel te vinden om de mis
sives zoo microscopisch en zoo licht te ma
ken, dat zij zonder bezwaar aan het dier
tje kunnen worden bevestigd en het ook
niet hinderen bij het vliegen. Het is echter
zeer de vraag, of het zoo ver zal komen
in de praktijk.
Het nieuwe eindpunt van de rou
te naar Europa.
De N.V. Stoomvaart Maatschappij „Neder
land" deelt mede, dat in tegenstelling met
vorige berichten, het m.s. „Oranje" niet naar
New York gaat, maar de thuiskomende af
vaart naar Europa op 18 October van Bata
via zal vervullen..
Het schip volgt de route rond de Kaap en
zal na Kaapstad eventueel Sint Vincent en
Las Palmas aanloopen. Het ligt niet in het
voornemen het m.s. Oranje naar Amsterdam
te laten komen, doch de thuisreis te laten
eindigen in Lissabon. Van Lissabon af zal
dan ook de nieuwe uitreis omstreeks 17 No
vember beginnen.
De voor de „Oranje" te boeken passagiers
zullen naar Lissabon vervoerd worden met
het s.s. Johan de Witt en het s.s. Jan Pie
terszoon Coen, welke schepen vermoedelijk
op resp. 8 en 11 November van Amsterdam
zullen vertrekken. De volgorde, waarin deze
schepen zullen varen, is nog niet definitief
bepaald. Na het debarkeeren der uitgaande
passagiers en het embarkeeren der met de
Oranje thuisgevaren passagiers, keeren bei
de schepen van Lissabon naar Amterdam te
rug.
Verdacht van nauwe betrekkingen
met de Sovjet-Unie.
Reeds eenigen tijd was een onderzoek han
gende tegen de scheepvaartmaatschappij
„FranceNavigation" te Marseille, waarvan
men vermoedde dat zij met Sowjet-geld was
opgericht en die een belangrijke rol had ge
speeld bij de ravitailleering van de roode
legers in Spanje.
Thans zijn gearresteerd de Fransche direc
teuren der maatschappij en twee Hollan
ders, Elias van Castricum en Heesterman.
Deze laatsten hebben, naar gemeld wordt, na
lange jaren werkzaam geweest te zijn in een
scheepsagentschap te Marseille, in die stad
tijdens den Spaanschen burgeroorlog een
eigen bureau opgericht, dat zich voorname
lijk ten doel stelde levensmiddelen cn krijgs
behoeften naar de republikeinsche troepen te
verschepen. Aan hun agentschap had „Fran-
ce-Navigation", aldus het Hdbld., haar com-
mercieele gestie opgedragen.
Naar de „Matin" verneemt, betreft het ge
rechtelijk onderzoek de algeheele activiteit
van de beide Hollanders n met name de
stappen die zij gedaan hebben bij zekere
Duitsche stoomvaartmaatschappijen, tot kort
vóór den oorlog, om de vloot aan hen over
te doen.
„Het veld, dat de instructie voor zich heeft,
is uitgestrekt", schrijft de „Matin". Het loopt
van den oorsprong der inkomens van de
geheimzinnige maatschappij tot haar acti
viteit in heden en verleden. De fondsen zijn
voor het grootste deel afkomstig van Neder-
landsohe banken, en het zal zeker gemakke
lijk zijn daar dc noodige aanwijzingen te
krijgen aangaande de herkomst er van.
Maar het onderzoek moet zich ook uitstrek
ken tot. de medeplichtigheden, die de open
lijke of verborgen leider van „France-Navi-
gation" gevonden hebben te Marseille in
zekere kringen, die met de Sowjet in ver
binding staan, en met name bij de uitgespro
ken agenten van de Sowjets, die verleden
jaar in Spanje gewerkt hebben.
De twee gearresteerde Hollanders zijn met
de drie Fransche verdachten naar de mili
taire gevangenis ie Toulon overgebracht.
SYBRIGJE HOUDT HAAR
ONSCHULD VOL.
Men herinnert zich de geschiede
nis van den Groningschen heereboer
Pieter B., die op bijna zeventigjari
gen leeftijd en hoewel hij getrouwd
was, een liefdesavontuur begon met
een jeugdige vrouw uit de stad zij
ner inwoning, Sybrigje V. De oude
heer was zoo hekoord door de char
me van zijn vriendin, dat hij beloof
de van zijn wettige echtgenoote te
zullen scheiden cn haar, Sybrigje,
te huwen. Voor een en ander echter
in kannen cn kruiken was, vertrok
hij met zijn minnares naar Amster
dam en nam bijna een ton gelds op
dit amoureuze reisje mede.
In de hoofdstad werd de man ech
ter bitter ontgoocheld: zijn hartedief
verdweenmèt vijf en veertig
milleen bovendien in gezelschap
van een jongeren vriend, Herman M.
Juffrouw V. werd aangehouden, verdacht
van diefstal van Pieters contanten en de
Amsterdamsche rechtbank veroordeelde
haar tot anderhalf jaar gevangenisstraf.
Gisteren diende deze zaak voor het hoofd
stedelijk gerechtshof.
Waarom gesloten deuren?
De procureur-generaal, Mr. J. Versteeg,
vraagt na de dagvaarding te hebben voor
gelezen, behandeling van de zaak met ge
sloten deuren.
De verdediger, Mr. Francois Pauwels, ziet
hiertoe geen enkele aanleiding: „Er zal geen
onvertogen woord worden gebruikt, wat mij
betreft."
Het hof wijst zonder in raadkamer te
gaan het verzoek tot sluiting van de deu
ren af.
Gestolen of gekregen?
Sybrigje, die er van verdacht wordt, uit
een safe, welke het „echtpaar" in een der
groote Amsterdamsche banken had gehuurd,
de f 45.000 te hebben weggenomen, houdt
vol, dat ze het geld van Pieter gekregen
heeft. Na haar verhoor vraagt de president
aan den heereboer, die als getuige op
treedt:
Heeft de verdachte die f 45000 gestolen of
gekregen?
Getuige: Gestolen natuurlijk! Ik heb haar
het geld niet gegeven.
Sybrigje ging uit...
Getuige vertelt dan, dat hij op 6 April
bestolen was. Sybrigje stond dien ochtend
vroeg op, getuige lag nog in bed en zij zeide
hem, dat zij even een boodschap ging doen.
Sybrigje verscheen echter niet meer ten
tooneelewel kwam er een brief met de
sleutels, die hij al gemist had. De brief
luidde als volgt:
„Het bevalt me niet meer in Am
sterdam en ik ga weg, hier zijn je
sleutels terug; het geld dat je me ge
geven hebt, heb ik opgehaald uit de
kluis
Getuige geeft toe, dat hij de vrouw we!
eens f 5600 gegeven heeft om een huis te
koopen, maar de 45 mille heeft hij haar be
slist niet geschonken.
Sybrigje houdt het tegendeel vol; zij is
juist met Pieter mee naar Amsterdam ge
gaan, omdat hij haar een halve ton had ge
geven
Requisitoir.
De procureur-generaal Mr. J. Versteeg, be
toogt, dat Sybrigje haar ouden vriend moe
naar Amsterdam getroond heeft, omdat
daar de gelegenheid om haar slag te slaan,
grooter was. Zij heeft de sleutels van de
safe niet van Pieter gekregen, maar wegge
nomen. Daarom is verd. terecht door de
rechtbank wegens diefstal veroordeeld.
Spr. is van oordeel dat dc door de
rechtbank opgelegde straf te laag
was, zoodat hij vernietiging ten aan
zien van de strafmaat vraagt en ver
oordeeling tot twee en een half jaar
gevangenisstraf. Voorts vordert spr.
teruggave van het in beslag geno
men geld aan Pieter B.
„Begrijpelijk", zegt de verdediger.
Deze zaak zegt de verdediger, Mr. Fr.
Pauwels, staat en valt met de verhouding
tusschen verd. en boer Pieter B. Samen, als
een echtpaar, nemen zij onder valschen
naam hun intrek in een Amsterdamsch ho
tel. Zij huren samen 'n safe, op naam van
den heer en mevrouw B. Sybrigje krijgt
toegang tot de safe, omdat B. haar reeds als
zijn vrouw beschouwde.
Nu gaat Sybrigje iets doen, wat
niet mooi is, maar volkomen begrij
pelijk. Niets bewijst, dat Pieter zijn
belofte, dat hij zijn pseiido-echtge-
noote het geld zou geven, niet is na
gekomen. Aan de betrouwbaarheid
van den heereboer, moeten wij twij
felen! zegt spr.
Spr. verzoekt de zaak tot nader onderzoek
terug te wijzen naar den rechtercommissa
ris. Mocht het hof dit niet noodig oordee
len, dan dringt pl. op vrijspraak, subs. cle
mentie aan.
26 October zal Sybrigje gevonnist worden.
1 Komt den soldaat wel toe!
Naar wij van de zijde der Nederlandsche
Spoorwegen vernemen, is besloten, dat voor
koffie, welke door de stationsrestaurateurs
op de perrons aan militairen (ongeacht hun
rang), reizende in speciale militaire treinen
wordt, verkocht, ten hoogste een prijs van
10 cent mag worden berekend. Dit tarief
moet ook in de 3e klasse wachtkamers in
rekening worden gebracht aan militairen,
beneden den rang van officier.
Deze regeling zal uiterlijk 17 October a_s.
ingaan.
HET GEBRUIK VAN GISGASMIJNEN.
Engeland ontkent.
In antwoord op berichten uit Berlijn, dat
de Poolsche troepen gebruik hebben ge
maakt van met gelkruisygas gevulde mij
nen. welke zij verkregen hebben uit Enge
land, deelt het Britsche ministerie van oor
log mede, dat Groot-Brittannië nooit eenig
gas in welken vorm ook aan Polen heeft
verstrekt.
koedijk
DAT MOCHT MOEDER NIET WETEN.
Auto-ongeluk liep best af.
Gistermorgen omstreeks 10.30 uur, kwam
nabij de vlotbrug te Koedijk, Kanaaldijk, ge
meen te Bergen uit de richting den Helder
een luxe auto, bestuurd door den eigenaar,
den heer P. J. de B. uit Texel. Juist wilde
hij de scherpe bocht nemen, daar waar de
tramrails over den weg gaan, toen van de
richting Alkmaar een groote trailerwagen
van gebr. Beukeroa, transportbedrijf Mun-
nikezijl( Friesl.) aankwam. Daarachter
reed een luxe auto van de Texacomaatschap-
pij, die bestuurd werd door den vertegen
woordiger H. uit Amsterdam.
Deze laatste was vermoedelijk van plan
de groote auto te passeeren, waardoor de
eerstgenoemde autobestuurder, hem plotse
ling ziende, haastig en krachtig remde,
slipte en tegen een betonnen verkeerspaal-
tje opreed en omsloeg.
De inzittenden van de auto, 2 mannen,
2 vrouwen en 1 kind, werden door een toe
snellenden militair één voor één uit hun
netelige posit.e verlost.
Geen van allen had verwondingen opge-
loopen, met wat stijve ledematen maar zeer
verschrikt stonden ze spoedig naast hun
auto. De wagen had kapotte ruiten en in
gedeukte spatborden opgeloopen.
De beide dames besloten, met de eerste
gelegenheid maar weer terug te gaan naar
Den Helder, hoewel de reis was naar A.'
dam, O! O! zei een der dames als dit nu
mijn moeder eens wist...
De politie van Bergen was zeer spoedig
ter plaatse en maakte van het een en an
der procesverbaal op.
De verzekering zal wel voor de rest zor
gen!
WIERINGEK
DEN OEVER.
OOST-WIERINGEN HEEFT HAAR EER
STE LUCHTBESCHERMINGSOEFENING
GEHOUDEN.
Dezer dagen is te Den Oever de eerste
luchtbeschermingsoefening gehouden. Om
omstreeks acht uur kwam 't eerste alarm
signaal. waarop alle leden zich naar de
hulppost begaven, die ingericht is in de
garage van den heer Kaleveld aan de
Zwinstraat. Ordonnansen en gasverkenners
trokken erop uit. Spoedig kwam bericht,
dat brand ontstaan was op den hoek van
de HofstraatGesterweg. Onmiddellijk
was de brandspuit ter plaatse en kon vrij
wel direct water geven. Deze eerste oefe
ning, die onder leiding van den heer Jan
sen stond, had een buitengewoon vlot ver
loop. De leiding schijnt bij den heer Jan
sen in uitstekende handen te zijn. Onder
de aanwezigen merkten we op den burge
meester dezer gemeente, den heer Kolff,
alsmede kapitein Ir. v. d. Bock, comman
dant van het Detachement Den Oever. Dc
schuilkelder aan de Zwinstraat kon nog
niet in gebruik worden genomen, daar deze
nog niet geheel klaar is. En thans gaan
Wat een Londensche luchtbe
schermer beleefde.
„Ik ben geen held...", zeide de A.R.P.-
warden.
A.R.P. is Air Raid Precoutions (voorzorgs
maatregelen tegen luchtaanvallen), en een
warden is een voogd of opzichter.
Een A. R. P.-warden is, zoo schrijft de Lon
densche correspondent van de Msb., een bur7
ger die in een paar straten van de wijk, waar
hij woont, in geval van een luchtraid ervoor
zorgen moet, dat de bewoners ongeveer doen
wat in de A. R. P.-brochures voorgeschreven
is. Bovendien moet hij gedurende een deel
van de steeds langer wordende periode tus
schen zonsonder- cn zonsopgang ervoor wa
ken, dat de aan zijn hoede toevertrouwde
straten zóó pikdonker zijn, dat men er met
geen mogelijkheid iets zien kan van licht,
en dat zelfs de flauwste lichtschemering den
indruk maakt van een schijnwerper.
Een schalksch kiertje.
Ontwaart de A.R.P.-warden iets, dat aan
licht herinnert een schalksch kiertje tus
schen gordijn en kozijn, of een gordijn welks
weefsel zijn transparantkarakter niet geheel
verloochenen kan, dan belt hij aan of licht
den klopper..
Mijnheer zelf opent dan de voordeur, ten
zij hij een huisknecht of butler heeft. Want
van geen vrouw wordt verwacht, dat zij in
een pikdonkere gang de voordeur zal openen,
om een onbekende, die in de pikdonkei'e bui
tenlucht staat, tegemoet te treden.
Dan zegt de A. R. P.-warden: „Het spijt
mij, mijnheer, maar dat gordijn op de eerste
verdieping laat nog licht dooi'".
De heer des huizes kijkt omhoog, ontwaart
tot zijn schrik dat de peillooze duisternis
geschonden wordt door een lichtschemering,
zoo bleek als de huwelijksfoto van zijn
grootouders, en belooft onmiddellijk zijn
luchtverdediging te zullen vervolmaken.
A. R. P.-wardcns zijn toegerust met hel
men, waarmee hun stoere koppen gedekt
zijn, wanneer zij hun ambt uitoefenen, en di§
zij, buiten functie, als een kiektoestel op
hun heup dragen. Dit laatste staat zeer he-
roiek. De heupen van de meeste mannen zijn
blijkbaar krijgshaftiger dan hun koppen.
Moed en lafheid.
„Ik ben geen held", zeide de A.R.P.-war
den. „Nadat ruim vier jaren lang heldhaf
tigheid een deugd geweest was, trad de on
vermijdelijke reactie in, en die neiging tot
dapperheid toonde, werd ervan beschuldigd
een nieuwen oorlog te willen ontketenen. Ge
durende twintig jaren hebben wij geen ge
legenheid gehad ons in dapperheid te oefe
nen. Bovendien ben ik nu eenmaal geen held.
Maar een lafaard ben ik evenmin. In den
tijd van vrede, dien wij achter ons hebben,
was er ook maar weinig gelegenheid zich
in lafheid te oefenen.
„Ik ben dus juist wat een A.R.P.-warden
zijn moet. Een man, die niet heldhaftig ge
noeg is om ernaar te verlangen, dat de
Düitsehers door een kiertje licht aangelokt
worden tot een luchtaanval op de wijk, die
aan zijn zorgen is toevertrouwd, maar te
vens een man, die er niet tegen opziet in
een pikdonkere straat over de veiligheid
der burgerij te waken.
„Maar een dapperder man dan ik zou
diep geschokt zijn geweest door wat ik
gisteravond beleefd heb.
Stikdonkere nacht
Het was een heel donkere nacht, met een
voortdurenden motregen. De ondoordringba-
ï'e duisternis was zeker oorzaak, dat veel
vensters die anders volkomen onzichtbaar
waren, een flauwen lichtschijn doorlieten.
Aan wel een half dozijn huizen moest ik
aanbellen om den bewoners vriendelijke,
maar dringende adviezen te geven. Dat al
les gaat natuurlijk in de pik-donkertc. De
heer des huizes ziet mij niet, en ik zie hem
niet. Zoo noodig ontsteek ik even het blauwe
licht van mijn toorts, en zelfs dan zie ik
niets anders dan een blecke vlek het ge
laat van den bewoner.
Tenslotte ontwaarde ik een feilen licht
straal uit een lx> ven verdieping. Vermoedelijk
sloten de dubbele gordijnen niet volkomen.
Ik klopte. Een zware voetstap klonk door de
gang zwaar, en veel zekerder dan de
voetstappen van de meeste menschen, die
hun weg door de duisternis moeten vinden.
De deur werd geopend^
Een vreemde huisheer.
„Wilt u- zoo goed zijn uw bovenvenster af
te sluiten?" vroeg ik den onzichtbaren huis
heer. „Er is een breede kier."
De man uitte eenige onverstaanbare, on-
xxardsche klanken, die mij een koude ril
ling over den rug joegen.
Ik ontstak mijn blauwen lantaren. En in
het flauwe licht zag ik niets anders dan...
een lang wit hemd zonder voeten en
zonder hoofd, en daarboven twee rijen tan
den als van een doodskop.
Ik ben geen held, en ik ben geen lafaard,
maarik ging ervan door, en gedurende
het uur, dat mijn wacht nog duurde, heb ik
alle angsten van de onderwereld uitgestaan.
Vanavond heb ik weer dienst... ik wou maar
dat ze mij naar het front stuurden."
„Zou het geen verbeelding geweest zijn?"
vroeg ik.
„Neen," antwoordde hij, „ik ben er volko
men zeker van."
Wij waren nu zijn woning genaderd.
„Welk huis was het?" vroeg ik.
„Dat weet ik niet. Dat kun je in het don
ker niet zien. Het zal zoowat in het midden
van de zijstraat geweest zijn."
„Zenuwen, man, zenuwen!" lachte ik (de
gene, die een avontuur niet beleefd heeft,
is altijd dapper) en nam afscheid.
Het raadsel opgelost.
Ik sloeg de bewuste zijstraat in. Geen der
uniforme huizen zag er uit als een spook
huis.
In het voortuintje van majoor Hailey, die
in Tanganyika gediend heeft, hield een,
man zich onledig met het wieden der
bloemperken.
't. Is koud vandaag meneer!" zei hij, op
kijkend van zijn werk, en zijn breede,
vriendelijke glimlach was zoo breed cn zoo
vriendelijk dat twee rijen tanden in zijn
zwarte negcrgczicht in het flauwe zonlicht
glansden alsof zij valsch waren.
„Ik ben zóó geschrokkon vannacht, me
neer, vervolgde hij grinnikend. De ARP-
warden klopte en zei dat er te veel licht
was..."
„Het was", voegde hij ei'aan toe. „in dc
slaapkamer van den majoor, maar ik was
bang dat hij armen nikker in gevangenis
wilde stoppen,"
we maar wachten, dat ook het an,
"cdeelte van Wie-ringen eens gaat oefent
hier schijnt tot op heden nog niet veel sexi
in te zitten. Voor Den Oever echter
nog meer oefeningen op het prograngn
Tenslotte vermelden we nog, dat Oosterlar^
ook aan de oefeningen heeft doelgenoC£
„APOLLO" GAAT JUBILEEREN.
Zaterdag a.s. hoopt dc harmonie „a™
lo" haar twintigjarig heslaan te vieren. ne"
ze avond wordt enkel gegeven voor kun«t
bevende leden en genoodigden. Op (,e^
avond zal 't „Apollo zeker niet aan belan„
stelling ontbreken. Op oen en ander kf
men we nog nader terug.
(Niet officieel)
5de klasse, 16de "ijst
Trekking vaD Donderdag 12 October 1939
Iïooge Prijzen
1500.15506
f 1000.— 16379 16412 17576 17781 20465
f 400 3094 5997 13757 14785 17987
200— 14537 16286 18247 19853
f 100— 1763 1815 5156 6466 7694 10416 1062b
10665 11807 12199 13604 16348 20955 21182
Prijzen van f 70.—
1631 1632 1638 1726 2009
1364
2335
2525
2956
3590
4352
5107
5886
6948
7354
7944
8628
8983
9473
1372
2456
2580
3063
3698
4405
5295
5927
6955
7380
8002
8746
9106
9516
2276
2583
3184
3791
4483
5349
6179
7009
7449
8053
8755
9196
9649
2793
3342
3931
4609
5679
6306
7031
7564
8322
8873
9264
2798 2841
3356 3375
4033. 4219
4856 4882
5705 5800
6345 6390
7055 7098
7729 7834
8342 8545 8612
8893 8894 8973
9275 9286 9311
2845
3583
4305
7151
2768
3218
3795
4499
5359
6210
7028
7540
8082
8793
9262
9810 9892 10045 10069 loile
10129 10168 10216 10247 10435 10511 10638 10693
10701 10721 10722 10808 10813 10861 10939 11079
11152 11161 11190 11226 11316 11331 11466 11490
11530 11538 11543 11599 11737 11744 11776 11852
11939 31953 12068 12121 12362 12410 12440 12502
12597 12769 12804 12811 12935 12982 12986 13083
13230 13273 13566 13626 13719 13736 13806 13813
13908 13914 13915 14022 14253 14344 14385 14411
14687 14717 14727 14908 15024 15086 15101 15339
15386 15402 15464 15524 15561 15599 15772 15779
15859 15927 15986 16000 16560 16627 16701 16778
16853 16899 16920 16960 17221 17264 17276 17297
17509
17602 17613 17641 17659 17688 17763 17826 18118
18156 18189 18197 18218 18397 18474 18495 18510
18633 18680 18748 18802 18853 18876 18924 18941
18959 19284 19301 19527 19574 19655 19824 19959
20005 20124 20165 20199 20307 20431 20447 20448
20582 20646 20701 20729 20801 20847 20890 20919
21066 21154 21363 21672 21750 21776 21820 21949
1001
1045
1046
1130
1441
1442
1447 1473
1641
1703
1715
1716
1928
1929
1949
1953
2062
2149
2183
2192
2308
2355
2380
2405
2596
2612
2620
2623
2717
2739
2740
2782
2905
2915
2928
2974
3088
3126
3132
3185
3369
3439
3453
3503
3587
3597
3610
3612
3707
3754
3768
3772
3855
3910
4092
4117
4302
4349
4429
4440
4653
4660
4695
4707
4891
4959
4982
5030
5193
5217
5274
5314
5490
5520
5525
5683
5943
5973
6001
6020
6315
6342
6352
6353
6412
6433
6434
6462
6655
6656
6663
6664
6773
6825
6826
6849
7006
7097
7126
7131
7311
7326
7363
7369
7471
7600
7621
7723
7876
7901
7906
7923
7995
8017
8030
8042
8123
8168
8176
8244
8385
8390
8403
8417
8611
8617
8667
8674
8833
8843
8853
8882
9029
9086
9094
9100
9414
9546
9581
9601
9785
9837
9860
9890
10042
10245
10284
10294
10381 10401 10422
10504 10531 10537
10633 10637 10650
10846 10858 10885
11059 11071 11103
11225 11246 11253
11359 11362 11387
11467 11486 11539
11777 11812 11836
12025 12027 12164
12326 12332 12345
12494 12517 12524
12656 12659 12664
12898 12925 12987
13313 13317 13414
13516 13537 13549
13765 13774 13788
13860 13910 13911
14018 14039 14080
14273 14304 14308
14432 14455 14523
14616 14657 14664
14733 14775 14782
14905 14930 15050
15223 15232 15238
15580 15587 15670
15896 16090 16109
16198 16245 16265
16420 16459 16481
16623 16683 16775
16927 16964 17005
17266 17337 17340
17588 17633 17676
17834 17836 17859
18008 18015 18041
18191 18214 18221
18317 18330 18398
18550 18632 18667
18794 18942 18943
19207 19217 19227
19368 19372 19471
19552 19557 19581
19904 19935 19938
20026 20030 20044
20299 2Ó315 20339
20430 20450 20490
20615 20626 20635
20810 20816 20885
20999 21043 21086
21196 21215 21221
21517 21525 21613
21813 21817 21821
Verbetering 5e
f 70 m. z. 8874.
ff Nieten
1317 1376
1510 1511
1794 1798
1973 1986
2215 2231
2424 2567
2625 2647
2811 2817
2975 2978
3192 3240
3504 3521
3614 3651
3790 3796
4214 4259
4563 4576
4721 4793
5044 5121
5370 5402
5688 5872
6021 6063
6362 6365
6465 6469
6717 6730
6926 6930
7164 7174
7385 7394
7762 7766
7927 7928
8043 8063
8246 8273
8442 8520
8695 8784
8894 8904
9173 9190
9645 9682
9938 9976
10313 10341
10465 10470
10572 10584
10789 10814
10916 10933
11117 11138
11290 11295
11421 11426
11585 11588
11852 11872
12202 12243
12364 12391
12552 12553
12735 12737
13062 13167
13443 13448
13609 13690
13819 13843
13939 13944
14160 14218
14405 14408
14541 14591
14691 14699
14814 14819
15125' 15199
15325 15456
15775 15785
16113 16126
16340 16350
16545 16576
16792 16823
17056 17222
17452 17542
17727 17774
17883 17902
18092 18098
18241 18278
18469 18488
18715 18747
19019 19081
19254 19296
19498 19532
19609 19625
19942 19943
20097 20134
20362 20407
20531 20537
20668 20719
20900 20935
21090 21145
21277 21323
21735 21757
21863 21867
10455
10539
10757
10899
11115
11269
11407
11579
11845
12177
12354
12551
12679
12997
13433
13591
13814
13927
14101
14333
14524
14673
14812
15055
15247
15681
16112
16319
16521
16781
17047
17415
17681
17865
18054
18234
18407
18670
18961
19231
19480
19590
19941
20059
20353
20517
20639
20896
21089
21237
21715
21853
1384
1513
1894
2005
2290
2589
2703
2849
2984
3244
3552
3663
3810
4271
4585
4829
5126
5436
5895
6034
6377
6556
6739
6935
7186
7399
7793
7929
8065
8334
8537
8796
8981
9194
9713
10011
10358
10492
10593
10027
10951
11192
11326
11431
11650
11905
12258
12400
12563
12809
13260
13489
13715
13854
13945
14219
14409
14598
14723
14831
15207
15522
15848
16183
16396
16577
16856
17233
17566
17778
17931
18141
18296
18504
18765
19093
19313
19541
19688
19966
20149
20417
20579
20793
20351
21155
21335
21766
21963
1
141»
1561
189!
203»
230»
259!
270»
2871
301!
3304
355!
366»
3353
4295
4610
4835
5135
5471
5917
6184
6401
6635
6773
6943
7271
741»
7851
797»
8103
8339
860»
880»
8991
9403
977»
1004»
10373
1050»
10639
10837
11014
11203
11329
1143»
11704
1199»
1228»
12402
12637
1287»
13284
135U
13764
13857
13959
14223
14420
14615
14729
14874
15211
15525
15880
16195
16411
16618
klasse 15e lijst: 8874
17258
17568
17798
17993
18149
18315
18520
18770
19190
19332
19549
19742
20010
2027»
20420
20587
20808
20985
21162
21455
21772
21982
met