Gemeenteraad Duitschland's Nachtmerrie una 'n Mijnhardtje. Agenda fllatimefeiicPUm XeKellcfli tiieuuM ïlieuLuJ uil WiJk Dr. E. \an Raaite Invoer en transportgelegenheid baren zorg Ongeluk op de Marinewerf Inschrijving Handelsregister Mijn aangespoeld V isscherij OLIE Leerzame cijfers Hoe staat het in Duitschland met de Olie? Heeft het Derde Kijk een nijpend tekort... kan het, sedert de annexatie van Polen en Tschechoslowakije, in zijn enorme behoeften voorzien... is het als oorlogvoerende natie verplicht enorme kwantiteiten in te voeren...?? Ziedaar, een uiterst actueel vraagstuk, hetgeen de laatste weken in allerlei krin gen en in tal van dagbladen en periodie ken te berde gebracht wordt. Het is ons een genoegen onderstaand een beschouwing over dit Duitsche pro bleem te kunnen geven van de hand van Dr. E. van Kaalte, den bekenden Privaat docent in het Volkenbondsrecht aan de Amsterdamsche Universiteit en journa list van onbesproken internationale re putatie, Zijn conclusie mag men op zijn minst als zeer ter zake kundig aanslaan Volgens Berlijnsche correspondenten van Zwitsersche kranten zou de voorbereiding voor een groot Duitsch offensief in het Wes ten in wat langzamer tempo geschieden, dan men aanvankelijk had verwacht. Dit onder meer ten gevolge van kortelings ingestelde groote beperkingen in de revitailleering met olie van de gemotoriseerde troepen en de luchtmacht, wegens het enorme verbruik, dat daarmee gemoeid blijkt te gaan. Wonderbaarlijk ware dit niet. Want Duitsch land zou, wat de hoeveelheid motorbrandstof betreft, die in den oorlog noodig maar niet beschikbaar of verkrijgbaar is, pijnlijke pe rikelen in het vooruitzicht hebben. Uit een aantal inlichtingen en gegevens, die ik van ingewijden op petroleumgebied mocht ontvangen, valt dat ongetwijfeld op te maken, gelijk moge blijken uit het volgende betoog. Wat de cgfers aangeven. Bij een berekening van wat het Duitsche Rijk in oorlogstijd per jaar aan motorbrand stof heeft en kan krijgen, zij als uitgangspunt genomen, Duitschlands eigen jaarlijksche productie. Daar is dan allereerst een totaal van 1.200.000 ton synthetische benzine. Voorts uit de 609.000 ton ruwe olie, welke Groot-Duitschland produceert 250.000 ton geraffineerde benzine. Uit steenkool wordt dan nog bereid: 300.000 ton benzol. en uit landbouwproducten: 2000,000 ton alcohol, waarmede benzine gemengd wordt. De totale hoeveelheid van deze producten, welke alle motorbrandstof zijn, bedraagt dus ongeveer 2 millioen ton. Hierbij moet nog gevoegd worden ongeveer 800.000 ton uit de eigen ruwe olie productie en 450.000 ton volgens het synthetisch proces. Nu dient onmiddellijk te worden aan- geteekend, dat dit getal volgens hier be schikbare inlichtingen, eer aan den hoo- gen dan aan den lagen kant is. o.m. door dat de opbrengst van 1.200.000 ton syn thetische benzine eerst te bereiken is, in dien alle, ook nog slechts in wording zijnde of beraamde inrichtingen voor het synthetisch proces, ten volle werken. En nu de hoeveelheid, die Duitschland in oorlogstijd per jaar ingevoerd kan krijgen. Daarvoor moet het, zoolang de Britsch-Fran- sche suprematie te zee stand houdt, louter terecht bij Roemenië en Rusland, met inbe grip van het nu weer onder Russische macht gestelde- gedeelte van Polen. Ingevolge de jongste met Roemenië ge troffen regeling zal Groot-Duitschland van den totalen petroleumuitvoer uit Roemenië die 4 y2 millioen ton per jaar bedraagt, 30 kunnen betrekken, oftewel 1.150.000 ton. Wat Rusland betreft, daar mag men de jaarlijksche productie stellen op 39 millioen ton, die het vrijwel geheel voor eigen con sumptie noodig heeft. Wellicht zullen de Rus sen de minime dosis, welke zij tot nu toe aan Duitschland leverden wat willen vermeerde ren, terwijl ze voorts misschien ook bereid zijn om voortaan den Duitschers het quantum te doen toekomen, dat tot voor kort de Engel- schen van hen geleverd kregen. Voor een en ander zouden zij dan gedeeltelijk de opbrengst van de door hen veroverde Poolsche petro- leumvelden kunnen gebruiken, die per jaar 520.000 ton bedraagt. Hoeveel daarvan noodig is voor plaatselijk gebruik, is natuurlijk moei lijk te schatten. Het gaat echter niet om be- j langrijke hoeveelheden en iets meer of minder kan voor Duitschland weinig beteekenis heb ben. Laten wij zeggen wat waarlijk niet te laag geschat schijnt dat er 350.000 ton per jaar naar Duitschland gaat. Wij zien dan, dat Duitschland de be schikking krijgt over: uit invoer uit Roemenië, Rusland (Polen) 1.700.000 ton olie rt eigen productie 2.800.000 ton olie tezamen 4.500.000 ton olie Deze hoeveelheid is dus per oorlogsjaar be schikbaar. Hoeveel benzine en andere motorbrandstof hierbij is, valt niet nauwkeurig te zeggen, doch de bovenvermelde specificatie van de 2.800.000 eigen productie geeft in deze richting wel een aanwijzing. Men kan er natuurlijk zeker van zijn, dat Duitschland er naar zal streven, bg 1 zijn invoer zooveel mogelijk benzine in te voeren en het percentage „andere olie" zoo klein mogelijk te doen zijn. Naar de Duitsche behoefte aan olie, die in vredestijd voor Groot-Duitschland 7)4 millioen ton bedroeg, waarvan het leeuwendeel van over zee werd aangevoerd, zou dit per oorlogs jaar neerkomen op 12 millioen ton. Aldus het resultaat van berekeningen, gebaseerd op concrete gegevens, en afkomstig naar mijn deskundige zegslieden mijn ook wisten mee te deelen van alleszins in het „olie-vak" thuis zijnde berekenaars. Gaat men er echter van, uit, dat in Duitsch land het gebruik voor niet-militaire' doeleinden tot vrijwel nul zou worden gereduceerd en dat de Duitschers er in zouden slagen ook nog door andere factoren grootere spaarzaam heid te bereiken, dan zou een becijfering van wel heel voorzichtigen aard, er toe kunnen leiden, het zooeven genoemd getal nog eens met i/3 te verminderen. Met het resultaat, dat men nog altijd op een verbruik per oorlogs jaar van 8 millioen ton komt. Wanneer men nu een minimale con sumptie van 8 millioen ton zet tegenover een maximale productie plus invoer van 4 )'2 millioen ton, dan ziet men onmiddellijk welke een belangrijk element in dezen toestand bovendien moet zijn: de voorraad waarover Duitschland beschikt. Mijn zegslieden meenden, dat men kan aannemen, dat die reserve ongeveer 4 mil lioen ton zal bedragen. Wat uitgesloten is. Aangezien op dit punt echter geen zeker heid bestaat en het denkbaar is, dat Duitsch land in de laatste jaren voor een veel groo teren voorraad zorg heeft weten te dragen neem ik eens 'n oogenblik aan, dat het quan tum tenslotte het dubbele zou bedragen, dus 8 millioen. Dat het mogelijk zou zijn, dat men nog een grootere reserve zou bezitten dan dit, door de deskundigen, naar mij bleek al be lachelijk hoog geachte cijfer, schijnt men werkelijk voor volkomen uitgesloten te mo gen houden. Bij aanvaarding nu van de hier, voor Duitschland opzettelijk uiterst gunstig genomen cijfers, als punt van uitgang, zouden derhalve de Duitschers op het stuk van hetgeen zij minimaal aan olieproductie tijdens den oorlog noodig hebben, na 2 /2 jaar gaan vastloopen, want dan zouden zij in totaal, met behulp van heel hun voor raad, eigen productie en aanvoer van el ders 19 (4 millioen beschikbaar hebben ge had, terwijl er minstens 20 millioen noo dig was; tegen het einde van het derde oorlogsjaar zouden zij dus volkomen zijn vastgeloopen, aangezien die cijfers dan zijn 2' 1/2 millioen, respectievelijk 24 mil lioen. Houdt men het met de berekening van de deskundigen, gaat men derhalve uit van een voorraad van 4 millioen ton, dan treedt het voor Duitschland bedenkelijke tekort reeds na l'/2 jaar oorlog in: im mers in dat geval zou na 18 maanden de hoeveelheid die zij aan voorraad, eigen voortbrenging en invoer beschikbaar heb ben gehad op 10.750.000 ton neerkomen, tegen een noodzakelijk verbruik van 12 millioen ton. In het voorgaande, zoo zal men wellicht willen tegenwerpen, is buiten beschouwing gelaten, dat voor Duitschland wellicht nog heel wat meer motorbrandstof beschikbaar zou kunnen komen van Roemeensche zijde (door namelijk den Duitschers een veel grooter aan deel in den jaarlijkschen export toe te staan, dan thans is geschied) en van Russischen kant, door aanzienlijke opvoering van de productie daar te lande. Ook al vordert dat tijd werk krachten en machines zouden de Duitschers kunnen leveren een aanmerkelijke opvoe ring der productie is ongetwijfeld mogelijk, en daardoor zou Rusland dan eventueel heel wat meer ter beschikking van de Duitsche bondge- nooten kunnen gaan stellen. Maar het beschikbaar stellen is nog niet vol doende om er tenslotte ook de beschikking over te verkrijgen. Dit geldt zoowel met het oog op wat Duitschland dan eventueel uit Rusland als wat het eventueel nog meer uit Roemenië zou kunnen betrekken. De vervoersgelegenheid. Noodig isvervoersgelegenheid. En hier nu raken we aan een ander teer punt. Duitschland is' namelijk tengevolge van de Britsch-Fransche suprematie ter zee, louter op vervoer over land aangewezen. Met spoor wegwagons of auto-tankwagens over zoo lange afstanden, als waarom het in dezen gaat zulke enorme hoeveelheden te transporteeren, is bij wijze van spreken, ondoenlijk. Een pijpleiding ontbreekt en eer die, vooral in oorlogstijd, gereed zou wezen, zouden er ook heel wat jaren weer voorbijgaan. Rest dus het transport over de Donau, waar het vervoer moet geschieden met tanksche pen van geringen diepgang, die geen grootere capaciteit dan 500 600 ton hebben. Als men nu bedenkt, dat men op het oogenblik reeds met de moeilijkheid zit, dat de olievloot, die slechts 184 schepen telt, (de 86 onder Engel- sche en Fransche vlag varende schepen zijn aan het verkeer onttrokken), voor het hui dige vervoer nauwelijks toereikend te achten valt, is het duidelijk, dat een ook maar eenig- lcunt U zijn von een gevatte koude, hebbe" een kwellende hoofdpijn of migraine. Koker 12 stuks 50 cent Doosje 6 stuks 30 cent. zins van belang zijnde stijging van de te transporteeren hoeveelheid, de vervoerscapa citeit over de Donau verre en verre teboven zou gaan. Bovendien moet men bedenken, dat gedurende minstens 2 maanden per jaar, door gesteldheid van de rivier, de transportgele genheid totaal ontbreekt. In de nadere maan den is er altijd nog een zeer moeizaam en tijdroovend werk. De reis gaat stroomop waarts en men heeft met allerlei moeilijkheden als stroomversnellingen, ontdiepten en over laden rekening te houden. Alles te samen genomen, schijnen er dan ook in het licht der hier vermelde cijfers, gegronde redenen te bestaan om, indien de oorlog van eenigszins langen duur zou zijn, de toekomst voor Duitschland, in elk geval wat het motorenbrandstof- en olie probleem betreft, somber in (e zien. Regelmatig WRIGLE Y'S P.K. kauwen is een goede gewoonte, die voor kin deren en volwassenen op eiken leeftijd door tandartsen wordt aanbevolen. P.K. zuivert de adem, verfrischt de mond en houdt de tanden gaaf en sterk. Boven dien bevordert P.K. de spijsvertering. Koopt vandaag nog enkele pakjes en houdt er steeds een paar bij de hand. MTS. Veel genot voor tceinig geld: S cent. Agenda der vergadering van den Raad der Gemeente Den Helder op Dinsdag, 31 October 1239, dos namiddags 8 uur, ten Raadhuize. Geloofsbrief. Ondïizoek van den geloofsbrief, enz. van het benoemd verklaarde lid van don Raad, den heer C. Bakker. Notulen. Vaststelling der notulen van dc vergade ringen van 22 Aüg. en 5 September 1939. Ingekomen stukken. a. Schrijven van den heer W. Kraak, waar bij hij bedankt als lid van den Raad; b. Besluit van den voorzitter van het hoofd stembureau, aangewezen bij artikel 34, 2e lid der Kieswet, waarbij de heer J. H. Smith is benoemd verklaard tot lid van den Raad,, ten gevolge van het bedanken als zoodanig van den heer W. Kraak; c. Schrijven van den heer J. H. Smith, hou dende mededeeling, dat hij de benoeming tot lid van den Raad niet aanneemt; d. Besluit van den voorzitter van het hcofdstembureau, aangewezen bij artikel 34, 2e lid der kieswet, waarbij de heer C. Bak ker is benoemd verklaard tot lid van den Raad, tengevolge van het niet aannemen zij ner benoeming door den heer J. H. Smith; e. Goedkeuring van Gedeputeerde Staten op de raadsbesluiten van 22 Aug 1939 tot: a. vaststelling van de 6e en 7e wijziging der gemeentebegrooting, dienst 1939; b. het aanvaarden van een schenking van den heer K. Bouma, te IJmuiden, voor het onderhouden van een graf, enz. f. Proces-verbaal van opneming van kas en boeken van den ontvanger der gemeente. g. Afschrift van het Koninklijk Besluit van 4 September 1939, no. 12, tot niet goedkeu ring van de instandhouding (met subsidie van het Rijk) van den aan de gemeente Zeevaart school verbonden radiocursus. (Voorgesteld wordt deze stukken voor ken nisgeving aan te nemen). h. Verzoek van den heer A. Dokter om hem met ingang van 1 October 1939 ontslag te willen verleenen als leeraar aan de ge meentelijke avondvakteekenschool. (Voorgesteld wordt het gevraagde ontslag eervol te verleenen, gerekend met ingang van 1 October 1939). Ontslag Ambtenaar van den Burgerlijken Stand, enz. Voorstel om aan den heer P. A. Smits, overeenkomstig het daartoe door "hem gedaan verzoek, eervol ontslag te verleenen als amb tenaar van den burgerlijken stand en als lid van de commissie voor de beroepskeuze. Gemeenterekening. Algemeen rapport van de commissie, belast met het onderzoek naar de gemeenterekening en de rekeningen van de afzonderlijke takken van dienst over 1938. Geldleening. Voorstel tot het omwisselen van de leening 1934, groot 49.350.—. Onderwijs. Voorstel tot overplaatsing van den onder wijzer J. R. Noorman naar de u.l.o.-school. Voorstel tot intrekking van het besluit van 22 Augustus 1939 tot overplaatsing van den onderwijzer R. Windsma van de school voor het centraal 7e leerjaar naar school 7. Voorstel tot vaststelling van een besluit ter bepaling van het percentage der vergoeding of tegemoetkoming in de vervoerkosten in gevolge artikel 13 der L.O.-wet 1920 en van een besluit tot toekenning van vergoeding of tegemoetkoming van C. Blokker en 10 an deren. Voorstel tot het verleenen van medewer king voor het aanschaffen van leermiddelen ten behoeve van de St. Mariaschool aan de Javastraat. Voorstel tot het verleenen van medewer king voor het aanschaffen van leermiddelen ten behoeve van de Chr. u.l.o. school aan de Vischmarkt. Voorstel óm geen medewerking te verlee nen aan het bestuur van de Heldersche schoolvereeniging voor het aanschaffen van twee kachels voor de Comeniusschool. Voorstel tot toekenning van een vergoe ding over het jaar 1938 ingevolge artikel 100 der Lager Onderwijswet 1920 aan het bestuur van de vereeniging „Laat de Kinderkens tot Mij komen". Drankwet. Voorstel tot wijziging van de verordening, als bedoeld in artikel 43, le lid, in verband met artikel 10 der Drankwet, S. 1931, no. 476. Verpachting bloemisterij. Voorstel tot verpachting der bloemisterij, gelegen achter de Sluisdijkstraat, aan J. A. en G. J. van Steijn. Woningstichting. Voorstel tot het wijzigen van de Statuten van „Woningstichting','. Waterlevering. Voorstel tot wijziging der verordening „voorwaarden waterlevering". Salarisverordening 1935. Voorstel tot aanvulling van de „salarisver ordening 1935" (adj.-commies le klasse bij gemeentewerken) Voorstel tot wijziging van de „salarisver ordening 1935". (conciërge gebouw West straat 40). Verordening rangen, enz., politie. Voorstel tot wijziging van de „Verordening, regelende de rangen, enz., politie 1935". Distributiedienst. Voorstel betreffende de salarieering van het personeel van den distributiedienst. Benoeming. Voorstel tot benoeming van Mej. S. J. Reitsma tot leerares aan het gemeentelijk lyceum, in tijdelijken dienst, voor den tijd, dat de leeraar J. van Waalwijk van Doorn we gens militairen dienst verhinderd zal zijn les te geven, gerekend met ingang van 11 Sep tember 1939. Voorstel tot benoeming van den heer H. H. Ensing tot leeraar aan het gemeentelijk lyceum, in tijdelijken dienst, voor den tijd, dat de leeraar J. Boon wegens militairen dienst verhinderd zal zijn les te geven, gerekend met ingang van 11 September 1939. Voorstel tot benoeming van den heer L. C. van Zoest tot leeraar aan het gemeentelijk lyceum, in tijdelijken dienst, voor den tijd, dat de leeraar J. de Vries wegens militairen dienst verhinderd zal zijn les te geven, ge rekend met ingang van 19 September 1939. Voorstel tot benoeming van de heeren J. J. van der Leek, J. van Hasselt, Ir. J. P. Cor- ver en C. C. M. van Steenderen tot leeraren in tijdelijken dienst aan de gemeentelijke avondvakteekenschool, gerekend met ingang van 1 October 1939, voor het cursusjaar 1939—1940. Voorstel tot benoeming van den heer A. Potjewijd tot leeraar in vasten dienst aan de gemeentelijke avondvakteekenschool, gere kend met ingang van 1 October 1939. Voorstel tot benoeming van den heer H. H. Ensing tot leeraar in tijdelijken dienst aan de handelsavondschool, gerekend met ingang van 18 September 1939, uiterlijk voor het cursusjaar 19391940. Voorstel tot het benoemen van een lid der commissie van beheer van den schoolartsen- dienst. Voorstel tot het benoemen van gedelegeer den in het bestuur van de ambachtsschool en dat der vakschool voor meisjes. Metledeelingen. Mededeeling van de verdeeling der werk zaamheden tusschen de leden van het Col lege van Burgemeester en Wethouders. Mededeeling van de regeling der vervan ging van den Burgemeester bij ongesteldheid, afwezigheid of ontstentenis. Mededeeling van de vergoeding en het pen sioen, door Burgemeester en Wethouders, in gevolge de verordening op de pensionneering van wethouders en hunne weduwen en wee zen, toegekend aan den gewezen wethouder, den heer P. A. Smits. Mededeeling, dat door Burgemeester en Wethouders met ingang van 1 October 1939 een extra periodieke salarisverhooging is toe gekend aan den inspecteur van politie J. Schipper. Ter inzage. Ter inzage zijn gelegd: 1- Opgaaf van de patiënten, die geduren de het tweede kwartaal 1939 voor rekening der gemeente in het Marine-hospitaal ziin verpleegd; 2- Opgaaf van patiënten, die gedurende het derde kwartaal 1939 voor rekening der gemeente in de R.K. Ziekenhuisverpleging St Lidwina zijn verpleegd; 3. Overzicht van de: a. in erfpacht uitgegeven gronden, en b. verkochte gronden over het derde kwar taal 1939. Gisterenmiddag bevond de 17-jarige jee ling schilder C. Teitsma zich in de dakgoot van de zeilmakerij, toen hij waarschijnlüi, door de gladheid aldaar uitgleed en naar be neden tuimelde. Terstond is hij naar het marine-hospitaal vervoerd, alwaar een fot„ genomen werd. Naar wij vernemen zou <j» ruggegraat gekneusd zijn, terwijl voorts <j« pols gebroken is. HELDERSCHE KRUIDENIERS VERGADEREN. Blijkens eens in dit nummer voorkomende advertentie zullen de Heldersche kruideniers hedenavond in spoedvergadering bijeenkomen in de kleine zaal van „De Toelast" om de suikerdistributie te bespreken. Deze vergadering is bestemd voor alle krul. deniers. DIRECTEUR POSTKANTOOR MET PENSIOEN. Bij K. B. van 19 October 1939 is met in. gang van 1 November 1939 aan den referen. daris der posterijen, telegrafie en telefonie, A. Kuiler, aangewezen als directeur van het post-, telegraaf- en telefoonkantoor te Den Helder, op zijn verzoek eervol ontslag ver leend. van 24 October 1939. N i e u we zaken: Anna Paulow^a: Andr. Ruitenburg, Nieuwe, weg 8, handel in Butagas, enz. Andere wijzigingen: Wieringermeer: J. Koolhaas, Middenmeer, Schagerweg, handel in granen, enz., be noemd tot bedrijfsleider: J. P. Koolhaas. „Brinkmann Niemeijer", N.V., Zupthen: fil. gevestigd te Wieringermeer, Brugstraat, Bij K. B. van 23 October is benoemd voor vast, tot luitenant ter zee der le klasse voor speciale diensten bij de koninklijke marine- reserve de heer W. van Muiken. Keqelen Korpswedstrijd: Onder ons I 136 hout II 136 „UI151 Hout of Fout III138 Ons Genoegen II154 Hoogste korpsgooier tot heden: Klasse A J. Helder B J. Kuiper 52 60 Vrije-baan wedstrijden: Stand op Dinsdagavond 12 uur. Seniores: 1. M. Rosa 41 2. J. Boerdijk 3936 3. Jac. de Boer 3931 4. T. C. Govers38 5. P. Spruit i 37 2X 6. J. Helder .,,..,...37 Juniores: 1. C. de Beurs 41 2. F. Grootveld38 3. F. Boersema 37 Dames: 1. Mevr. Bijl 38 2. Siegers 36 3. Helder j 3533 4. Boersema 35 Verrassingswedstrijd: 1. Jac. de Boer 2. Jb. Smit 3. C. Goes I 9 I S i 608 501 Hedennacht zijn benoorden De Koog weer een tweetal mijnen aangespoeld. Personeel van de Marine is vanmorgen met de raceboot te Oudeschild aangekomen en heeft zich naar de plaats begeven waar het gevaarlijk tuig drijft, om tot demontage over te gaan. URK, 23 October. Door 6 vaartuigen werd heden aan den gemeentelijken vischafslag alhier aangevoerd: 53 pond kuilpaling, prij® 251/t30 ct., 360 pond snoekbaars 8]/£10 en .93 pond bleibaars, 45 ct„ alles per pond. STOOMV. MAATSCH. NEDERLAND. Tarakan, t.,23 Oct. te Djeddah. JAVA—NEW-FORK LIJN. Poelau Tello 23 Oct. van Penang. Salabangka 22 Oct. te New York. Talise 24 Oct. van Kaapstad. FOTTERDAMSCHE LLOYD. Kota Inten, t„ 22 Oct. te Londen. Ameland (u, pass. 23 Oct. Kaaa Guarda»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 6