ERNSTIG VERKEERSONGELUK
bij Schoorldam
Nog eens de luchtaanval
op Wilhelmshaven
Duitscb'and legt beslag op
„overbodige koopkracht'
Russisch schip
aan den ketting
Werkt Hitier
met atomite?
„Prijsstijging
vaak onvermijdelijk"
slippende trekker met op-
legger botst tegen auto
bus.
De zeeoorlog
Onze Oost
Laatste telexbericht
Duitschland waarschuwt
de neutrale scheepvaart
Bijna 3'| ons suiker per weck?
Prinses Juliana spreekt
voor de geluidsfilm
Man eischt zijn vrouw op
Stakers met ontslag
bedreigd
lijnzaad voor zaaidoeleinden
onder de akkerbouwcentrale.
Geen persoonlijke ongelukken,
dank zij een koelbloedigen bus
chauffeur en een breede berm.
Gistermorgen omstreeks acht uur is
langs den Provincialen weg Alkmaar
—Den Helder, even ten zuiden van
Schoorldam, bij de boerderij van den
heer Sevenhuysen, een ernstig ver
keersongeluk gebeurd, dat niette
min nog vrij goed is afgeloopen. Voor
een goed deel is dit te danken aan
een tactische manoeuvre van den
buschauffeur A. Nuij, waarmede hij
een al te heftige botsing, welke nood
lottige gevolgen gehad zou kunnen
hebben, voorkwam. Weliswaar was
ook nu nog de materieele schade be
langrijk, maar persoonlijke ongeluk
ken, welke veel te beteekenen had
den, bleven uit.
Omstreeks genoemd uur reed langs het
JJ.-H. Kanaal in de richting Alkmaar de
nielkauto van Thomas Boekei uit Schoorl en
daarachter een trekker met oplegger van
den heer Ambuul uit Julianadorp; de opleg
ger was geladen met een achttal paarden.
Toen de melkwagen de boerderij van den
heer Sevenhuysen naderde, kwam uit de rich
ting Alkmaar een bus aangereden van den
dienst AlkmaarDen Helder. In het zware
Diesel-voertuig zaten behalve de chauffeur
A. Nuij, zeven passagiers.
Blijkbaar heeft de trekker te kort
achter den melkauto gereden, want
toen laatstgenoemd vehikel bij de
boerderij stopte, werd de heer Am
buul gedwongen krachtig te rem
men. Zoo krachtig zelfs, dat zijn com
binatie begon te slippen en dwars
over den weg schoof. Op datzelfde
oogenblik passeerde de bus de melk
auto. Een botsing met den trekker
was onvermijdelijk. Het pleit echter
voor de koelbloedigheid van den bus
chauffeur, dat hij, door zijn stuur
naar rechts te gooien, een noodlottige
aanrijding voorkwam.
Wel raakten de voertuigen elkaar van vo
ren op weinig zachtzinnige wijze, doch dank
zij de manoeuvre van don buschauffeur, lie
pen zij niet recht op elkaar in. De bus ket
ste nu als het ware in de slappe wegberm,
waarin de wielen zich spoedig vastgroeven.
Niettemin was de waterkant slechts
een meter of vier van de voorwielen
van het groene monster verwijderd.
Wat een geluk, dat de berm ter
plaatse zeer breed is!
De buspassagiers bleken de emoties vrij
goed te hebben doorstaan. Voor het meeren-
deel hadden zij slechts onbeteekenende
schrammetjes opgeloopen. Alleen Mej. van
Heel, een onderwijzeres uit Alkmaar, was
er met een blessure aan het been erger aan
toe, maar bij onderzoek bleek ook dit niet
zoo ernstig te zijn. De meesten hebben per
luxe auto de reis voortgezet.
Ook de heer Ambuul mankeerde weinig
of niets. Een tweetal personen, die bij hem
in de cabine hadden gezeten het waren
meerijders zijn per auto naar dokter He
ringa te Schoorl vervoerd. Eén ervan had
zich aan de lip verwond, de ander mankeer
de nagenoeg niets. Na door dokter Hei-inga
behandeld te zijn, zijn beiden per luxe auto
naar hun woonsteden onder Petten terug
gekeerd.
De paarden hadden het gebeurde overleefd
zonder letsel te hebben opgeloopen.
Uit den aard der zaak was de materieele
schade aanzienlijk. De trekker was van voren
zwaar gehavend en ook de autobus was aan
den voorkant ingedeukt, als ging het hier
om een conservenblik. Vele ruiten van de
bus waren verbrijzeld, de rechter zijkant ver
toonde den aanblik van een ruïne. De opleg
ger was er nog het best afgekomen.
Was het ongeluk om acht uur gebeurd,
om twaalf uur waren de opruimingswerk
zaamheden nog in vollen gang. Personeel
van de garage Met uit Alkmaar, ontfermde
zich over de bus; eerst na urenlangen arbeid
is men erin geslaagd het voertuig op den
weg te krijgen en weg te sleepen. Manschap
pen van garage De Moor uit Schagerbrug be
moeiden zich met het geval van den trekker,
die men omstreeks het middaguur „sleep
klaar" had.
Het ongeval legde het verkeer groote
moeilijkheden in den weg daar de
verongelukte voertuigen den gehee-
len rijweg en de berm aan de zijde
van het Kanaal afsloten.
Eenige automobielen, die hun weg
door de berm aan den kant van het
rijwielpad zochten, verzakten nog en
hadden de grootste moeite weer op
het rechte pad te geraken. Later heeft
men het verkeer omgelegd en wel
langs Bergen en Koedijk.
Vrij spoedig na het gebeurde waren rijks
veldwachter G. v. d. Meulen en gemeente
veldwachter J. Brandsen, beiden uit War-
menhuizen, ter plaatse. Zij maakten van een
en ander proces-verbaal en traden verdei
regelend op, zoodat verdere complicaties uit
bleven. Ook rijksveldwachter Visser van
Burgerbrug troffen wij nog op de plek des
onheils aan.
WIERINGEN
LANDBOUWBELANGEN IN OORLOGS
TIJD.
In hotel Centraal vergaderde de afdeeling
Wieringen van de Holl. Mij. van Landbouw.
De heer O. J. Bosker releveert in z'n ope
ningswoord de groote veranderingen, die
voor den landbouw sinds de laatste verga
dering zijn ingetreden.
De notulen worden hierna uitgebracht
door den heer M. Kooij en zonder op- of
aanmerking goedgekeurd.
Er is een schrijven van Ir Dijt ingeko
men om eventueel een spreekbeurt te ver
vullen. Hierna leest voorzitter nog een lijst
van sprekers voor.
Besloten wordt, eenige sprekers voor het
komend winterseizoen uit te noodigen, ter-
wijls tevens aan den plaatselijken dieren
arts om medewerking voor eenige avonden
gevraagd zal worden
Voorzitter spreekt hier ook nog een op
wekkend woord voor den zoo nuttigen cur
sus, die door Dr. Hoedemaker gegeven
wordt in „Rundveeverzorging en Voeder
kennis". Opgave hiertoe is ten spoedigste
gewenscht en voor den cursist zal het ze
ker z'n nut afwerpen.
De beschrijvingsbrief voor de algemeene
vergadering te Amsterdam wordt hierna
behandeld.
Naar aanleiding hiervan verzoekt de heer
J. Veerdig over het punt „Voedselvoorzie
ning in oorlogstijd", om den afgevaardigde
opdracht te geven' bij dit onderwerp over de
voedselvoorziening voor de schapen te
spreken.
De heer P. Veerdig zegt. dat de boeren
nu alles moeten inleveren, maar dan ver
keert Wieringen in een scheeve verhouding.
Want voert men in een andere plaats al
leen hooi. dan is dit soms nog beter dan
hier hooi met een koek.
De heer Bosker: Dit is voor onze gemeen
te een buitengewoon belangrijk punt, vooral
ook in verband met de Jiooivordering. Spr.
stelt voor een vertrouwenscommissie van
drie personen te benoemen, die dit onder
werp in handen zal nemen.
De heer P. Veerdig houdt hierna een in
leiding over „Veeverloskunde". Voorzitter
dankt den spreker voor zijn duidelijke uit
eenzetting.
Tot afgevaardigde naar de algemeene
vergadering te Amsterdam wordt de heer
O. J. Bosker benoemd.
Ruilverkaveling.
Voorzitter doet mcdedeeling dat waarschijn
lijk volgende week een oriënteerings-vergade-
ring inzake de ruilverkaveling zal gehouden
worden. Opkomst van alle ingelanden is al
lernoodzakelijkst, zoowel van de voor- als van
de tegenstanders.
Tot commissie voor de veevoedselvoorzie
ning worden benoemd de heeren J. Veerdig,
O. i. Bosker en N. Mulder Dz.
Bij de rondvraag vraagt de heer D. Jac.
Mulder hoe het met de loterij gaat,
Voorzitter deelt mede, dat men zal infor-
meeren of de loterij het volgend jaar met
de tentoonstelling mag worden gehouden.
Na nog eenige huishoudelijke besprekin
gen volgt sluiting.
DEN OEVER.
DE MILITAIREN GAAN MUZIEK
MAKEN.
Nu de te Den Oever gelegerde militairen
zich hier thuis beginnen te voelen en alles
zich gaat regelen, is door hen een muziek
gezelschap opgericht. Voorloopig bestaat de
band uit dertien leden, wel een ongelukkig
getal, doch de verpoozing, die een en an
der geeft, zal er niet minder om zijn. Ook
is een to'oneelvereeniging opgericht en bin
nenkort zal reeds de eerste uitvoering wor
den gegeven, waar zoowel militairen als
Onze foto toont de zwaar gehavende trekker van de firma Ambuul, welke
onder toezicht der rijksveldwachters Vermeulen en Visser, resp. standplaats
Warmenhuizen en Burgerbrug, door de fa. de Moor te Schagerbrug werd
weggesleept.
burgers toegang zullen hebben Dat de geest
onder de militairen uitstekend is hier aan
Den Oever behoeft zeker geen betoog. De
detachementscommandant van Den Oever,
is degene geweest, die aan het bovenstaan
de den grooten stoot heeft gegeven. Heel
veel hebben de militairen dan ook aan de
zen kapitein te danken. Aan den anderen
kant is het een feit, dat hetgeen de kapi
tein voor zijn jongens doet, ook door hen
zeer gewaardeerd wordt. De bewoners van
den Oever staan verschillende mooie avon
den te wachten, die door de militairen ge
geven zullen worden, hetgeen in hoofdzaak
te danken is aan den kapitein, die zich niet
alleen bij de militairen, doch ook bij de
burgerij van Wieringen zeer bemind heeft
weten te maken.
Er zonken weer vele schepen.
Een Estlandsch schip opgebracht.
Nog steeds wordt geredetwist over wat pre
cies is gebeurd tijdens de Britsche luchtaan
val op Wilhelmshaven, eenige weken gele
den.
Een ooggetuige van den luchtaanval op
Wilhelmshaven heeft volgens „Arbeidersbla-
det" verteld, dat het slagschip „Gneisenau"
daarbij vernield is. Een bom, aldus zeide hij,
viel door den schoorsteen en kwam in de ma
chinekamer tot ontploffing, met het gevolg,
dat het schip in tweeën brak en vele opva
renden verdronken.
Het Britsche ministerie voor luchtvaart
deelt mede, geen bevestiging te bezitten van
het bericht uit Oslo, volgens hetwelk het
Duitsche slagschip Gneisenau in tweeën is
gebroken en vernield tijdens den luchtaanval
op Wilhelmshaven.
HET VERDERE NIEUWS UIT
DEN ZEEOORLOG.
Naar vernomen wordt zijn 31 van de 33 op
varenden van het Britsche schip „Tafna",
dat door den vijand tot zinken is gebracht,
gered.
Eenigen tijd geleden zijn te Marseille de
Italiaansclie vrachtschepen „Recca" en „Cel-
lina" verscheidene dagen vastgehouden.. Een
deel van de lading, voor de Vereenigde Sta
ten bestemd en uit Zwitserland afkomstige
mout, moest gelost worden.
Bij den ondergang van het Britsche schip
„Clan Shisholm" zijn niet zooveel menschen-
levens verloren gegaan als aanvankelijk ge
vreesd werd. Men verneemt thans, dat 60 in-
landsche en 18 Europeesche opvarenden ge
red zijn. Over ongeveer 29 leden der beman
ning heeft men geen inlichtingen.
De „Afterposten" meldt, dat het
Duitsche slagschip „Duitschland".
dat de „Stonegate" in den grond
heeft geschoten, ook het Noorsohe
schip „Lorntz W. Hansen". dat 1900
ton mat, tot zinken heeft gebracht.
De bemanning werd door een ander
Noorsch schip gered. Het blad voegt
hieraan toe, dat de „Deutschland"
in den Atlantischen Oceaan ten oos
ten en zuiden van New-Foundland
heeft geopereerd.
Het Estlandsche Telegraafagentschap
meldt, dat het Estlandsche stoomschip Kot-
kas, dat van Lissabon op weg was naar
Odessa. Maandag door een Engelsch schip
is opgebracht.
Zeven vrouwen en tien kinderen, waar
van vier van dezelfde familie en tal van
officieren en manschappen van leger, vloot
en luchtmacht behooren tot de opvarenden
van het Britsche stoomschip „Yorkshire",
dat in den Atlantischen Oceaan tot zinken
is gebracht door een Duitsche duikboot. De
reederij Bibby Bros te Liverpool publiceert
een lijst met 33 namen van vermiste passa
giers.
Alle middelen van de spaarbanken
en verzekeringsmaatschappijen ter
beschikking van den Staat. Ver
koop van belastingbons stopgezet.
De belastingbons no. 2 zullen, volgens
het Hsbl., van 1 November af niet meer
worden uitgegeven en de verkoop van de
belastingbons 1 door het belastingkantoor
wordt eveneens gestaakt.
De verplichting tot het aanvaarden van
de belastingbons blijft alsnog bestaan voor
de voorgeschreven instanties.
Reeds eenigen tijd geleden had staats
secretaris Reinhardt van het Rijksministe
rie van financiën aangekondigd, dat de
emissie van belastingbons 2 weldra zou
worden gestaakt.
Men is thans zelfs een stap verder gegaan
en heeft zich, beroepend op de buitengewo
ne oorlogsomstandigheden, het financie
ringssysteem der belastingbons thans ge
heel opgegeven.
De rijksregeering wil de voor het
voeren van den oorlog noodige mid
delen alleen verkrijgen met behulp
van belastingen, maar tevens beslag
leggen op de „overbodige koop
kracht".
Anderszijds is zij vastbesloten tot het voe
ren eener radicale bezuinigingspolitiek. Al
le niet absoluut noodzakelijke uitgaven zul
len worden beperkt. Spaarbanken en verze-
keringsmijen zullen voorts de middelen wel
ke haar werden toevertrouwd, ter beschik
king van de oorlogvoering van het rijk
moeten stellen.
Aan het sluiten van oorlogsleeningen
wordt „voorloopig" nog niet gedacht,
Geen geld, aan boord.
Het Russische stoomschip „Majakovsky"
is te Oosthaven aan den ketting gelegd we
gens het niet-betalen van havengelden. Het
schip heeft peper en rubber ingenomen tot
een gezamenlijke waarde van circa een mil-
lioen gulden, welk bedrag wel betaald is.
De „Majakovsky" is van Odessa, via Cal-
cutta te Oosthaven aangekomen om ver
volgens, volgens het plan, naar Wladiwo-
stok te vertrekken.
Men heeft, aldus de N.R.Crt., een vrou
welijke dokter en een eigen stuwadoor aan
boord. Er is in het geheel geen geld, zoo
dat de bemanning zelfs geen groenten kan
koopen, terwijl in Indië geen agentschap ge
vestigd is, waartoe men zich zou kunnen
wenden. Het schip is daarom voorloopig
aan den ketting gelegd.
(Oosthaven is de haven van TelokBe-
tong in Zuid-Sumatra.)
Nieuwe ontplofbare stof, enorm
krachtig en licht: het „geheim
zinnige wapen".
Volgens C. V. R. Thompson, een verslag
gever van de Daily Express, die op het
oogenblik te New York vertoeft, zou Atomite,
een nieuwe ontplofbare stof, Duitschlands
geheimzinnige „nieuwe wapen" zijn, aldus de
N. R. Ct. Thompson beweert, dat het gebruikt
werd om de Royal Oak te torpedeeren en om
Duitschland in drie weken tijds een weg te
banen naar Warschau. Hij zegt zulks op ge
zag van den heer Vanderslice, een fabrikant
te San Francisco.
Atomite, aldus Vanderslice, is vijf jaar ge
leden te Berkeley voor het eerst vervaardigd
door de uitvinders Hask en McCloud. Hel
patent is twee jaar geleden verkocht aan
Duitschland en het eerst gebruikt in Spanje.
Volgens den fabrikant is atomite 34 pet.
krachtiger dan tri-nitro-tolnol en 40 pet.
lichter dan dynamiet. Het kan vervaardigd
worden tegen een derde van de kosten van
T.N.T.
Het recht om deze ontplofbare stof aan
Engeland te leveren is verboden door de
neutraliteitswet, maar niets belet volgens
Thompson den verkoop van de formule.
Mocht het wapenembargo worden opgeheven,
dan kan de stof zelf aan Engeland geleverd
worden.
„Niet met gedoofde lichten varen".
Het Noorsche blad „Aftenposten" publi
ceert den tekst van het memorandum, dat
het Noorsche departement van Buitenland-
sche Zaken van de Duitsche legatie te Oslo
heeft ontvangen, waarin neutrale koopvaar
dijschepen worden gewaarschuwd niet in
convooi te varen onder bescherming van Brit
sche of Fransche oorlogsschepen. Tevens
worden neutrale schepen er tegen gewaar
schuwd des nachts met gedoofde lichten te
varen.
„De Duitsche regeering wijst er ook op,
dat alle neutrale koopvaardijschepen met in
begrip van passagiersschepen, die des nachts
met gedoofde lichten varen, zich er aan bloot
stellen, te worden verwisseld met vijandelijke
oorlogs- of hulpoorlogsschepen en daarmede
aan het gevaar te worden vernietigd".
Tweede Kamer is 't eens met de
distributiemaatregelen.
Met de van Rijkswege genomen
distributiemaatregelen kan de Twee
de Kamer zich over het algemeen
vereenigen, lezen wij in het voorloo
pig verslag betreffende de begroo
ting van Economische Zaken voor
1940.
Opgemerkt wordt, dat de winkeliers hun
voorraden op een toewijzing bij fabrikant of
grossier moeten betrekken. Deze toewijzing
zoo meent men, zal deelbaar moeten zijn,
opdat de detaillist zijn voorraden bij ver
schillende grossiers of fabrikanten kan be
stellen.
Eenige leden zijn van oordeel, dat de re-
geeringsmaatregelen ter voorkoming van
hamsteren jammerlijk mislukt zijn. Vele an
dere leden noemen deze voorstelling van
zaken schromelijk overdreven.
Prijsopdrijving.
Ook voor het beleid der Regeering op het
gebied der voorkoming van prijsopdrijving
verklaren zeer vele leden waardeering te
Koesteren.
Onderscheid zal moeten worden ge
maakt^ zoo meent men, tusschen
prijsstijging en prijsopdrijving. Prijs
stijging is in tal van gevallen onver
mijdelijk.
Overigens vestigen verscheidene leden er
de aandacht op, dat ingevolge de prijsopdtij-
vingswet niet de minister heeft te beoordee-
len of een bepaalde prijsstijging als prijsop*
drijving moet worden beschouwd en dus het
in rekening brengen van den verhoogden
prijs een strafbaar feit oplevert, doch de
rechter.
De yraag wordt gesteld, of naar het oor
deel der regeering een abnormale stijging
van de rente ook onder strafbare prijsop
drijving kan worden begrepen.
Naar de Tel. verneemt, zal er in de eerst
volgende weken op den gedurende de twee
de periode van de suikerdistributie geldig
te verklaren bon. bijnt drie en een half ons
suiker per persoon en per week beschik
baar zijn.
Naar verluidt zou het echter in de bedoe
ling liggen, den tweeden bon over een lan-
geren tijd geldig te doen zijn,
Ovev het Roode Kvuis,
In verband met het feit dat „Profilti
Nieuws" a.s. Vrijdag in zijn J0"™aal
onderwerp wijdt aan het Nederlandsche
Roode Kruis, heeft H.K.H. Prinses Juliana
de bereidwilligheid gehad om voor de lens
en den microfoon van Profilti een woord
van opwekking voor het Roode Kruis tot
het Nederlandsche volk te richten en te
vens den toelichtenden tekst, die de beelden
verklaart, te spreken.
Vechtpartij in woonwagenkamp
Te Dedemsvaart heeft groot rumoer ge-
heersoht in het woonwagenkamp, daar een
woonwagenbewoner uit Emmen, die dezer
dagen uit de gevangenis was ontslagen en
sindsdien op zoek was naar zijn vrouw,
haar daar aantrof, in gezelschap van een
anderen man, wien zijn acht kinderen geen
beletsel waren geweest, zijn gezin in den
steek te laten.
De wettige echtgenoot probeerde, zoo
schrijft het Hsb., zijn aanspraken op de
vrouw kracht bij te zetten met een groot
slagersmes, waarmede hij in het wilde weg
naar zijn mededinger stak. Deze wist zich
te verdedigen tot er hulp was komen opda
gen van de overige kampgasten, die de vech
tenden scheidden, maar verder zonder uit
zondering partij kozen voor den echtgenoot,
die zijn vrouw had opgeëischt. Spoedig ver
scheen ook de politie, die proces-verbaal op
maakte. Het bleef nog lang rumoerig in
het kamp, waaraan de vrouw en haar min
naar een einde hebben gemaakt door er met
bekwamen spoed vandoor te gaan.
Ultimatum aan de Amsterdam-
sche havenarbeiders.
De samenwerkende patroonsvereenigingen
in de bouwbedrijven te Amsterdam, hebben
aan de stakende havenarbeiders te Amster
dam, (zie elders in dit blad), een termijn ge
steld tot uiterlijk Vrijdagmorgen 27 October,
7 uur, teneinde het neergelegde werk te her
vatten.
De arbeiders, die op het genoemde uur
niet aanwezig zijn en/of het werk niet be
ginnen, zullen als stakers worden beschouwd
en behandeld en dientengevolge onmiddellijk
zijn ontslagen.
De minister van Economische Zaken
maakt bekend, dat met ingang van 29 Oc
tober 1939 in de plaats van de Nederland
sche Meelcentrale als monopoliehoudster in
den zin van artikel 12 van de Landbouw-
Crisiswet 1933, voor den uitvoer van lijn
zaad en den invoer van voor zaaidoeleinden
bestemd lijnzaad, zal worden aangewezen
de Nederlandsche Akkerbouwcentrale, Be-
zuidenhout 15 te 's-Gravenhage.
Het invoermonopolie voor lijnzaad, bestemd
voor andere dan zaaidoeleinden, blijft even
wel bij de Nederlandsche Meelcentrale be
rusten.
Met ingang van den genoemden datum
zal men zich derhalve voor het verkrijgen
van uitvoermachtigingen voor lijnzaad en
voor invoermachtigingen van lijnzaad, be
stemd voor zaaidoeleinden, tot de Neder
landsche Akkerbouwcentrale te 's-Gravenha
ge dienen te wenden.
SCHAGEN, 26 Oct.
170 geldekoeien 80180; 36 idem vette 170
280; 10 kalf koeien 180240; 12 vaarzen
75110; 120 kraskalveren 2053; 34 nuch
tere kalveren 616; 254 schapen 2327; 249
overhouders 1016; 8 varkens 26; 2 idem
vette 0.30; 33 biggen 1221.
AMSTERDAM, 25 October.
Veemarkt. 221 vette kalveren, le kw.
58—64 ct.. enkele hooger, 2e kw. 4654 ct.,
3e kw. 3844 ct. per Kg. levend gewicht;
38 nuchtere kalveren f 7—10 per stuk; 85
varkens, vleeschvarkens wegende van 90
110 Kg. 7576 ct., zware en vette var
kens 7677 ct. per Kg. slachtgewicht. Aan
gevoerd 2 wagons geslachte runderen uit
Denemarken. Overzicht: Vette kalveren
matige aanvoer, handel kalm, eerste kwal.
stijf prijshoudend. Andere soorten const.
prijken. Nuchtere kalveren korte aanvoer,
handel sleepend, prijzen laag. Varkens wei
nig aanvoer, handel stil, prijzen iets lager.
ALKMAAR, 25 Oct.
Aardappelen 2.20—2.80, andijvie 0.50-
1.80, appelen 2.50—7.50, bloemkool I 4—16,
idem II 36, boerenkool 1.50—3, bieten
1.40—3.20, druiven 7—12.50, gele kool 1.60-
'2.60, groene kool 1.80—3.30, kropsla 1—3
knolselderie 2.50—3, peren 212, prei 1.50—?
peterselie 1.20, postelein 0.60—0.70, roode
2.60—5.20, selderie 2.60, spinazie 1.16—
'■36, spruiten 49, snijboonen 14.50—16.
omaten 2.607.40, uien 1.203, wortelen
12.60. boswortelen 1.504.
BROEK OP LANGEND1JK, 26 Oct.
Eigenheimers 2.40, bl. dito 2.90—3 50 gr
bl. Eigenh. 1.90-2.50, Bevelanders 2.4o'
uien 3.10—3.20, drielingen 1.60—1.70, grove
i'.^l:iogeIc i.5o. 5~5'40, peon A 1~1-60, B
Snijboonen f 30.10; kroten f 0.90—2.70; roo
de kool f 2.90—3.80; Savoye kool f 2.20; ge
le kool f 2.302.60; andijvie 0.80—1.30
Veiling: duurt voort.
NOORDSCHARWOUDE, 26 Oct
m Uï?en ,2—P°' eisrcnh- 2-50. bl. dito
-•«O—3.10, Bevelanders 2.50, uien 2.80--3 20
!eP ^"o1'30-1'40' gl'0Ve 3~~3'20, gele~
- p?en,f 1 '2: roode kool f 2.50—3.60- wit
te kool f 2.20—2.80; gele kool f 2.60—2.70-
D. witte kool f 2.502.90; andijvie f 0.60-Ó.70