Duitschland
Scheepsramp
op bet tlsselmeei
Voetbalmenu van Iondag a.s,
Italié op de fiets
EngeSaod stelt
verantwoordelijk
Onzijdigen de dupe?
Water, de nieuwe vijand
„Oranje" wordt opge'egd
Visch-klcinhandel heeft het zwaar
Arrondissements reckbank
te Alkmaar
Chineesche weerstand tot
aan de overwinning
DE SCHEEPSRAMPEN AAN
engelands oostkust.
De Britsche ochtendbladen brengen kolom
men vol ooggetuigenverslagen over de ramp
van de „Simon Bolivar". Een vreeselijk beeld
treedt daaruit naar voren. Het is een beeld
van vrouwen, die met hun kinderen in de
armen geklemd in het met een dikke laag
olie bedekte water springen, van menschen,
die voor de kracht van de ontploffing tegen
reelings of wanden geslingerd worden en
met gebroken ruggegraat dood blijven liggen,
van gesprongen pijpen, waaruit de sissende
stoom en de heete olie in de hutten spuiten,
van overvolle, lek geslagen reddingbooten,
van om hunne ouders huilende kinderen en
met wrakhout worstelende volwassenen.
In hun hoofdartikelen spreken de bladen
er hun verontwaardiging over uit, dat
Duitschland volgens hun meening opnieuw
een flagrante schending van het internatio
nale recht heeft begaan. Zij twijfelen er na
melijk geen oogenblik aan, dat de mijn, die
het schip tot zinken heeft gebracht, door een
Duitsch schip moet zijn gelegd. Engelsch kan
de mijn volgens hen onmogelijk zijn, primo,
omdat Engeland er om voor de hand liggende
redenen niet aan zou denken mijnen te leg
gen in de scheepvaartkanalen, waardoor het
zijn eigen invoeren ontvangt, en secundo, om
dat alle Engelsche mijnen zoo zijn ingericht,
dat zij, zoodra zij van hun anker losbreken
en gaan drijven, onschadelijk worden.
De theorie, dat de mijn uit een Engelsch
mijnenveld zou zijn komen overdrijven, moet
dus volgens de bladen onhoudbaar worden
geacht. Daarmee zou dan het bewijs van
Duitsche schuld geleverd zijn en wanneer
Duitschland de mijnen inderdaad op deze
plek heeft gelegd, dan zou het zich daarmee
hebben schuldig gemaakt aan een schending
van het internationale recht, dat bepaalt,
dat mijnen niet in kanalen mogen worden
gelegd, die door de neutrale scheepvaart wor
den gebruikt, zonder voorafgaande kennis
geving.
Het is, zegt de N.R.Ct., niet zonder be-
teekenis, dat verschillende bladen
van deze bewijsvoering overgaan tot
de vraag of Engeland nu niet gerech
tigd zou zijn repressailles tegen
Duitschlands nieuwe schending van
het internationale recht te nemen
door haar oeconomische controle ook
tot den Duitschen exporthandel uit
te breiden.
Wij moeten tegen deze Britsche redenee
ring krachtig protesteeren.
Terwijl ons land rouwt over het verlies
van vele landgenooten, maakt de oorlogspro
paganda zich al meester van deze schrikke
lijke ramp, welke een neutraal schip trof.
En dit verlies van een neutraal schip
tracht men reeds om te zetten in een voor
deel voor eigen land om daarmede de han
del der onzijdigen te treffen, met volkomert
veronachtzaming van de internationale
T,Ê*PÏltC!r,P.0pP.l PTl
Engeland heeft tot dusver Duitsche ex
portladingen in neutrale schepen vrij laten
passeeren. Zou de ramp van de neutrale
„Simon Bolivar" worden aangegrepen om
met de Duitsche uitvoer handel en scheep
vaart der onzijdigen te knotten, dan zal deze
Britsche houding zeker een zeer ongunstige
indruk in ons strikt neutraal land maken.
Nederland is zéér dankbaar voor de spon
tane Britsche hulpverleening aan de slacht
offers van de „Simon Bolivar", maar dit is
voor ons neutrale Holland nog geen reden
om zonder meer aan te nemen, dat een Duit
sche mijn het lot der „Simon Bolivar" be
zegelde.
Engeland, hoe verontwaardigd het ook.
moge zijn over de ontzettende scheepsram
pen der laatste dagen aan zijn Oostkust,
moge bij zijn maatregelen bedenken, dat een
neutraal land voor het aanwijzen van den
schuldige andere maatstaven aanlegt, ja
moet aanleggen dan een oorlogvoerende.
Een van het veldleger ontvangen telegram
vermeldt, dat de Japansche detachementen
Hayasji, Akitomo en Sjigehisa. na een he
vig bombardement gedurende vijf uren, de
Chineesche verdedigingslinie in de buurt
van den heuvel Tafengrr°n, ten zuiden van
latoengsjau en 16 K.M. ten noorden van
ramsj au hebben opgerold. 1000 man van dc
ooste Chineesche divisie, gewapend met
loopgraafmortieren waren met de verdedi-
Slng belast. De heuvel en zijn naaste omtre'
zijn in handen der Japanneezen gevallen.
Kustvaarder met bieten uit An
na Paulowna gezonken. - Om
trent het lot der vijf opvarenden
niets bekend.
Naar ons eerst thans telefonisch is mede
gedeeld, heeft zich tijdens den hevigen storm
van Zondagmorgen op het IJselmeer een
zeer tragisch ongeluk voorgedaan.
De kustvaarder „Irene", schipper
A. Schenkel, groot 176 ton, geladen
met suikerbieten van de landbou
wers KI Schenk en C. D. Rezelman
uit den Anna Faulownapolder, is,
volgens mededeeling van de Directie
van de Friesch-Groningsche Coöpe
ratieve Beetwortelsuikerfabriek te
Groningen, op het IJselmeer tus-
schen Medemblik en Stavoren ver
gaan. Men vreest voor het leven van
de vijf opvarenden, nl. man. vrouw
en drie kinderen van ongeveer 3, 5
en 7 jaar.
Het schip was afgeladen te van Ewijck-
sluis en vandaar Vrijdagmorgen vertrok
ken, om via Medemblik naar Groningen te
gaan.
Hedenmorgen wonnen wij nog informa
ties in omtrent het lot der opvarenden,
doch nergens was iets bekend omtrent hun
lot.
De Rijn wast sterk. Geen nieuws
van het Westelijk front.
Aan het Westelijk front, aldus de com-
uniqué's \an beide partijen, is het kalm,
:aar zegt Havas, het Fransche persbureau,
e soldaten aan het front moeten sinds twee
'agen het hoofd bieden aan een nieuwen
.ijand: het water. Na eenige weken van
rust, zijn de rivieren en stroomen opnieuw
gaan wassen. De Rijn vertoonde gisteren een
stijging van bijna vijftig centimeter en de
was hield aan.' De gevolgen van het hooge
water zijn minder hinderlijk aan de Fran
sche zijde, welke hooger gelegen is, dan op
den rechter-, den Duitschen oever. De Duit-
schers hebben hier snel maatregelen moe
ten treffen. Zij pompen het water weg en
leggen op sommige punten dijken aan.
Doch reeds thans hebben zij de meest be
dreigde punten moeten verlaten. In die om
standigheden is het gemakkelijk te begrijpen
dat van de militaire verrichtingen niet veel
terecht komt. Zelfs de verkenningen zijn be
perkt gebleven. Geen enkele gebeurtenis,
zelfs niet van plaatselijke beteekents, heeft
zich voorgedaan. In Fransche militaire krin
gen merkt men op, dat de Duitsche vlieg
tuigen de gewoonte aannemen, systematisch
over Zwitschersch gebied te vliegen, zooals
zij sinds twee weken ook over Bel
gisch gebied komen.
Blijft voorloopig te Soerabaja.
Het motorschip „Oranje" van de Stoom
vaart Maatschappij „Nederland" wordt vol
gens het Hsbl. tot nader order te Soerabaia
opgelegd, daar er niet voldoende aanbod is
voor passagiersvervoer. En voor goederen
vervoer is het schip minder geschikt; dat
zou ook te kostbaar worden.
afdeeling iv. r
V LONGAPSV; Willem IIRoermond;
NACNO AD; BVV—MVV; Juliana—Hel
mond; EindhovenLimburgia.
\fdeeling v:
A: HeerenveenBe Quick; Achilles
Leeuwarden; HSC—Sneek; WVV-GVAV;
VeendamVelocitas.
n.h.v.b.:
Afd. A: Vrone 1—Alkm. Boys 3; Koedijk
1Alcm. V. 4.
Afd. E: Watervogels 2—Succes 2; Helder
3—Petten 1.
Afd G: Bergen 2—Dirkshorn 1.
Afd. J: Hem 1—N. Niedorp 2.
Afd. K: Schagen 2Helder 5; JVC Hel
der 4; BKC 2—Atlas 2.
Afd. M.: Sehoorl 2—Egmondia 3;
Afd. P: Flevo 2Oudendijk; VCL 2Sijbe-
karspel 2.
Afd. II: Petten 2—BKC 3; Wienngerwaard
2—Winkel 1; Werkdorp Nieuwesluis—Win
kel 2: St. Maartensvlotbrug 1—Barsinger-
horn 1.
Adsp. J: Koedijk aAlkm. Boys a.
Adsp. K.: Bergen aAlkm. Boys b Ou-
dorp aDTS a.
Adsp. L: Alcm. V. dDTS b, Alkmaar b
Vrone a.
Adsp. O: HRC a—Succes a; Helder a—
Helder b.
Adsp. P: BKC a—Winkel a; Oudesluis a
Schagena; HRC dHRC b.
Adsp. R: HRC f—HRC g.
Herhaald adrcssceren aan
rcgcerinq.
de
Het hoofdbestuur van den Nederlandschen
bond van kleinhandelaren in het visch- en
haringbedrijf, dat zich reeds herhaalde ma
len zonder resultaat tot den minister heeft
gewend in verband met de groote moeilijk
heden, waarmede dit bedrijf te kampen
heeft, heeft zich thans wederom in een
schrijven tot den minister van sociale zaken
gericht met het dringend verzoek den
vischkleinhandel door het verleenen van een
bedrijfslastentoeslag te willen steunen.
polen voor. duitsche rechtbank.
Gisteren hebben een aantal Polen terecht
gestaan voor een bijzondere Duitsche recht
bank te Posen. De Polen worden beschul
digd in de eerste dagen van den oorlog twee
Duitschers op wreede wijze te hebben ver
moord. Eén Pool werd ter dood veroordeeld,
zeven andere beklaagden werden veroor
deeld tot gevangenisstraffen van zes maan
den tot vier jaar.
ARME WALVISSCHEN!
Japan rukt uit met groot ma
teriaal.
Japan is van plan in het a.s. seizoen in
de wateren van de Zuidpool de walvisch-
vangst intensief uit le oefenen. Drie moe
derschepen van elk 20.000 ton bevinden zich
met 32 hulpvaartuigen reeds op weg naar
het vanggebied Een vierde moederschip
van 17.000 ton zal binnenkort met acht
hulpvaartuigen uitvaren. Naai 'verluidt, is
Japan van plan gedurende hel hoogseizoen
met acht moederschepen met een gezamen
lijke tonnage van 150.000 ton de walvisch-
vangst uit te oefenen. De verwerking der
gevangen dieren zal eerst in de thuishavens
geschieden.
K.N.V.B.:
AFDEELING I:
A. KFCVSV; ADO—DOS; Ajax—Haar
lem; StormvogelsBlauw Wit, DWS-'t Gooi
B: Alcmaria VictrixHRC; Purmerstein
Hollandia; SuccesWFC; West Frisia
Zaandijk; HelderZFC; OSVAlkm. Boys.
E: OudesluisWatervogels; HRC 3Scha
gen; Atlas—BKC; (HRC. 2—Helder 2 uitge
steld)
G.: N. NiedorpAlkm. Boys 2; Uitgeest
Bergen; Alcm. Victrix 2Alcm. Victrix 3.
DTS—CSV.
AFDEELING II:
A: CVV—RFC; Sparta—HBS; DHC—Xerxes
Hermes DVSFeijenoord; VUCDFC.
AFDEELING III:
A: NECGo Ahead, HeraclesEnschede-
sche Boys, TubantiaHengelo, Enschede
Wageningen, AGOVVQuick.
politierechter.
Zitting van Maandag 20 Nov,
Den Helder.
ZENUWEN.
Op Donderdagavond 7 Sept. had een ze
kere J. V., caféhouder te Den Helder een
kwestie gehad over de betaling van G. v. G.
De man wilde niet betalen wat me toe
kwam en toen heb ik hem gesommeerd
de zaak te verlaten. Toen gaf ik hem een
klap. Get. G. v. G., marinier le klasse te
Den Helder bevestigt hetgeen verd. heefl
gezegd.
De Officier requireerde f 15.boete, subs.
10 dagen.
Ik word onschuldig veroordeeld, het was
sluitingsuur en ik bon nog nooit met de po
litie in aanraking geweest. Hij moest er uit.
want het was sluitingsuur, betoogde de kaste
lein.
Mr. Krabbe meende, dat verd. wat zenuw
achtig was geweest en veroordeelde hem tot
f 10.— boete subs. 5 dagen.
KOEGRAS
julianadorp.
voor de gemobiliseerden.
De opbrengst van de vorige weck door le
den van de C.J.M.V. „Volg Mij" alhier ge
houden collecte voor gemobiliseerden op
eenzame posten, enz., heeft opgebracht een
bedrag van f 20.75.
filmavond van het ned. bijbel
genootschap.
Gisteravond werd in de Ned. Herv. Kerk
alhier een avond georganiseerd door het Ned,
Bijbelgenootschap. Er was zeer veel belang
stelling voor. Ds. Tollenaar leidde een en an
der in, door te laten zingen: ps. 119 vers 53
en sprak vervolgens een kort woord over de
taak van het Ned. Bijbelgenootschap en van
den zegen en den strijd dien het in zijn stre
ven heeft ontmoet.
Vervolgens kreeg Ds. Kroes het woord voor
zijn onderwerp: „Het puis als symbool in
de Christelijke Kerk', hetwelk in een korbt®;
doch zeer gedocumenteerde causerie op
vattelijke wijze werd uiteengezet. CTnp(je
Na deze toespraak werd alles dooi Roede
lichtbeelden verduidelijkt, waarbij Ds. hioes
de explicatie gaf. „„.„j
Tenslotte werd nog een propaganda-avond
voor het lidmaatschap van het Ned. Bijbel
genootschap besproken. Ds. van iche"
eindigde een en ander met enkeie woorden
en dankgebed, waarna gemeenschappelijk
zingen van den Avondzang.
Voor het Genootschap werd een collecte
gehouden. W1ERINGEH
„beter wonen".
Gisteravond vergaderde in 't E]gen Ge,"
bouw de woningbouwvereen. „Beter wonen
De heer v d. Slikke heette de aanwezigen
welkom, waarna spreker een uiteenzetting
van het doel der vereeniging gaf.
In 1932— 33 werd een plan bij de gemeen
te ingediend, hetwelk daar echter geen steun
had. In 1938 werd een plan van 12 wonin
gen ingediend, en in Mei 1939 van 20 wonin
gen Het plan werd uiteindelijk goedgekeurd.
De huur wordt f3.80 a f3.85. Men kan dan
echter een maximum toeslag van f 1 van de
overheid krijgen, b.v. zoo: Men wordt gere
kend 1/5 of 1/6 van het inkomen te kunnen
btalen als huur: heeft men per week een
inkomen van f 18, dan zal men 1/6, f3 kun
nen betalen. In zulk geval zou dan 8o cent
toeslag gegeven worden.
Nog verschillende punten zette de heer v.
d. Slikke uiteen, waarna gelegenheid gege
ven werd. tot vragen. Hiervan zij vermeld:
De personeele belasting wordt geschat
naar een particuliere woning van hetzelicle
soort.
In den huurprijs is waterleiding inbegre
pen.
Voorkeur aan een bepaalde woning kan
gegeven worden.
Over plaatsing van schuren en boeten zal
overleg met het bestuur moeten plaats vin
den.
In de eerste plaats zijn de woningen voor
de leden; zijn er dan over, dan komen niet-
leden aan de beurt De huur voor niet-leden
zal zoo zijn, dat zij evenveel betalen als de
leden aan huur en contributie
De diepte van het terrein is 30 meter. 17
Maart moeten de woningen opgeleverd wor
de11- T_ J
Verschillende aanwezigen geven zich daar
na op als lid, terwijl de anderen de verga
dering verlaten
De bestuursleden werden bij acclamatie al
len erkozen en wel v. d. Slikke, voorz., J.
Vinke, secr.. L. Houtubt, penningm. en de
heeren Bontkes en Stubbe, bestuursleden.
Op een volgende algemeene vergadering zul
len 5 commissarissen gekozen worden.
Aan het bestuur werd voorts machtiging
verleend om, indien noodig met het gemeen
tebestuur verdere plannen te bespreken.
Tot controlecommissie werden benoemd
do heeren ten Caat. Kingma en De Jong.
Na eenige huishoudelijke besprekingen
sloot voorzitter deze geanimeerde vergade
ring.
oosterland.
vatrop in angst!
Mijn aangespoeld.
Tengevolge van den Noordoosterstorm van
gister is er vannacht een Hollandsche mijn
in de richting van Wieringen gedreven.
Door het afnemend getij heeft hij waar
schijnlijk de kapglooiing niet bereikt. In
den vroegen morgen vond een der bewo
ners van Vatrop het gevaarlijke voorwerp,
vlak bij de kapglooiing aldaar. Al spoedig
na de ontdekking arriveerden militairen om
nieuwsgierigen op een afstand te houden en
in den loop van den morgen werd de mijn
gedemonteerd en per vrachtauto naar Den
Helder gebracht. Dat de bewoners van
Vatrop zich opgelucht voelden, dat een en
ander zonder ongelukken afliep, valt te be
grijpen.
Een manifest van de Kwomintang.
Tsjang Kai Sjek minister-president.
japanners melden successen
op het slagveld.
De voltallige vergadering van het executief
comité der Kwomintang heeft een manifest
uitgegeven, waarin de wil wordt bevestigd
om den weerstand voort te zetten tot aan
de overwinning en de internationale veidta
gen te eerbiedigen. Verklaard wodt. dat
China zal weigeren toe te treden tot het an
ti-kominternpact en zijn diplomatieke onaf
hankelijkheid zal handhaven. Het manifest
geeft uitdrukking aan de overtuiging dat de
wereldvrede onmogelijk is, zoolang de Ja
pansche agressie voortgaat. Tenslotte wordt
uitdrukking gegeven aan de hoop, dat na
den oorlog in Europa en China een organi
satie in het leven zal worden geroepen, voor
collectieve veiligheid in de wereld ten be
hoeve van den wereldvrede.
De vergadering heeft eveneens het be
sluit genomen het volgend jaar een natio-
uale vergadering bijeen te roepen en over
te gaan tot een bestuursreorganisatie, wel
ke den grondslag zal opleveren voor een
democratische regeering.
tsang kai sjek weer
Minister-president.
Maarschalk Tsjank Kai Sjek, de Chinee
sche opperbevelhebber, ibenoemd tot minis
ter-president, in opvolging van dr. H. H.
Koeng, die vice-minister-president wordt.
Koeng blijft minister van financiën.
Tsjang Kai Sjek is afgetreden als minister
president na den val van Nanking, twee jaar
geleden, teneinde zich geheel te wijden aan
de militaire aangelegenheden.
De militaire actie.
Naar het Japansche persbureau Domei
Pieldt, behalen de Japansche troepen nog
steeds successen. Zoo zouden de eenheden
Van het expeditieleger in Zuid China ernstige
verliezen toegebracht hebben aan de C.hinee
zen, die 500 dooden op het slagveld hebben
achtergelaten, terwijl 410 man gevangen zijn
genomen. Er is ook een groote buit gemaakt.
BEPERKING VAN GASVERBRUIK EN
VLEESCHVERKOOP.
MAAR WIJN GENOEG!
(Van onzen bijzonderen correspondent.)
Hoewel Italië evenals Nederland ge
mobiliseerd is, merkt men er bijna
even weinig van den oorlogstoestand
als in ons land. Men ziet alleen
meer uniformen op straat dan vroe
ger; enkele vrienden en kennissen
duiken plotseling op in uniform of
zijn onverwachts in een andere
plaats terecht gekomen. Er zijn proef
verduisteringen en -alarmen gehou
den en men heeft op de groote en
drukke pleinen van de Italiaansche
steden schuilkelders gebouwd.
Andere tot nu toe getroffen maatregelen
zijn voorzichtigheidshalve genomen. Het ge
bruik van enkele grondstoffen, bijvoorbeeh
ijzer voor den bouw van huizen en hekken
werd beperkt, café's moeten om middernach
gesloten zijn, het gasverbruik moet in dei
eerstkomenden tijd beperkt worden tot en
kele uren per dag, de restaurants mogen niet
meer dan één vjeeschschotel op hun menu
hebben, en op twee dagen in dc week is de
verkoop van vleesch verboden.
Wijn in plaats van koffie.
Dit trekt men zich echter niet zoo erg aan,
want er is nog overvloed van etenswaren en
genotmiddelen, in zooverre zij in het
land zelf groeien. Zooals bekend is, is dit niet
het geval met de koffie, weshalve de verkoop
van dit genotmiddel dan ook reeds enkele
weken geleden werd verboden. Doch ook
daaraan is men al weer gewend geraakt, en
wie niet van de verschillende surrogaten
houdt, gebruikt thans inplaats van koffie een
glaasje Italiaansche wijn, welke in Italië we
gens zijn goede kwaliteit en lage prijs nog
altijd de klassieke .volksdrank 'is gebleven.
En dus doet oud en jong, man en vrouw zich
tegoed aan de heerlijke wijnen van het eigen
land, van de zoete muskaat- tot de koppige
Toscano- of Castelli-wijn.
De benzine-bezuiniging.
Een maatregel, die bijzonder in den smaak
van de voetgangers valt, is het voorschrift,
dat er van de 510.000 personen- en vracht
auto's, die er in Italië zijn, nog maar 36.000
in het verkeer mogen blijven. Dit aantal is in
de laatste dagen reeds gedaald tot ongeveer
1000. Vele autoriteiten hebben evenals hier
te lande geheel vrijwillig afstand gedaan
van hun wagen, en maakten gebruik van
autobussen.
Zag men in de eerste dagen, dat het rij
verbod van kracht was, buitengewoon veel
taxi's in de straten der Italiaansche steden,
thans is er een ander verkeersmiddel op den
voorgrond getreden, een verkeersmiddel, dat
in Nederland in het geheel geen opzien meei
erwekt, al ziet men er duizenden in één
traat, n.1. de fiets.
In den beginne keek men in Italië
echter al vreemd op, wanneer een
paar fietsers achter elkaar een straat
door reden, want de fiets is er in het
geheel niet zoo ingeburgerd als in Ne
derland hetgeen ook een gevolg is
van het feit, dat de wegen en straten
in Italië voor fietsers niet zoo gemak
kelijk berijdbaar zijn als in ons land.
De staatssecretaris Starace, die tot
voor enkele weken als'n excentriek
gold, omdat hij dagelijks een fiets
tochtje maakte, valt nu in het geheel
niet meer op, want de goedkoope en
snelle fiets is thans een veelgezien
vervoermiddel in Italië geworden.
Tot voor eenigen tijd was een fietsende
«rouw in Rome een zeldzaamheid, verder
laar het Zuiden zelfs een onmogelijkheid.
Tegenwoordig ziet men niet alleen tallooze
onge meisjes met een elegante broekrok
naar hun kantoor fietsen, maar ook ou
dere dames hebben in verbazingwekkend kor
ten tijd het berijden en besturen van een fiets
geleerd, dat zij thans hun dagelijksche bood-
schappen en inkoopen per fiets doen.
Dan maar op de tandem!
Enkele dames, die nog niet zoo moedis
zijn, om zich alleen op een fiets te wagen, zijn
door haar echtgenooten overgehaald om
gesteund door de kracht van het sterke ge
slacht een tandem te berijden. Tot voor
korten tijd was de tandem in Italië eigenlijk
geheel onbekend; tegenwoordig wordt dit
voertuig vooral aanbevolen aan gehuwden en
verloofden, want, zoo zegt een reclame, „de
tandem geeft u niet alleen de gelegenheid om
geld te besparen en ieder vrij uurtje in d(
eenzaamheid van de Campagna door te bren
gen, doch zij heeft ook een groote opvoedende
taak: deze voortbeweging, waaraan twee
menschen meehelpen, is als een symbool van
het huwelijk, waarin de een den ander moet
helpen, om met vereende krachten vooruit
te kunnen komen". Een huisvader te Milaan
is waarschijnlijk zoo onder den indruk ge
komen van dit „symbool", dat hij een vier
wielige wagen heeft laten construeeren, in
welke zijn geheelc familie plaats kan ndmen
en door middel van pedalen het gevaarte
beweging brengt.
Per fiets naar het stadhuis
De nieuwste mode is thans: het naar het
stadhuis rijden van een bruidspaar even
tueel met de bruidsmeisjes en bruidsjonkers
De eerste, die hiermee begon was een Itali
aansche redacteur; en het was een zonder
ling gezicht, toen de „sposa" met een wappe
rende sluier en gracieus gedrapeerde sleep ir.
een sierlijke boog voor de St. Pieterskerk
voorreed, terwijl haar heele familie even
eens op de fiets achter haar aan kwam,
vanaf de grootvader tot het vijfjarige nichtje.
Wat dat betreft zijn- de Italianen ons dus
zelfs al voorbijgestreefd.
Dat het rijwiel niet alleen voor de jeugd
bestemd is. bewezen de Italiaansche journa
listen, door een wielerwedstrijd te orgariisée-
ren, waaraan uitsluitend mannen boven de
vijftig mochten deelnemen. Deze wedstrijd
had een buitengewoon succes!
Voor de menschen, die niet fietsen
kunnen, hebben de oude aapjeskoet
siers gezorgd, die al hun karretjes
uit den stal hebben gehaald, waar zij
jarenlang stonden.
En zoo ziet men, dat automobielen lieusch
niet zoo onmisbaar zijn als velen tegenwoor
dig denken. Zeker, men komt in een rijtuig of
op de fiets niet zoo snel vooruit als in een
auto; maar dan gaat men maar wat vroe
ger van huis. Bovendien is het stadsbeeld er
gezelliger door geworden.
AMSTERDAM, 20 Nov.
Veemarkt. 570 vette koeien, le kw. 74
SO-et.., 2e k-w. 60—68 ct„ 3e kw. 4458 ct. p.
Kg. slachtgewicht; 60 melk- en kalfkoeien
f 180260 per stuk, 60 vette kalveren 2e kw.
5256 ct., 3e kw. 46—50 ct. per Kg. levend
gewicht; 93 nuchtere kalveren f 611; 74
schapen f 1526 per stuk; 326 varkens:
vleeschvarkens, wegende van 90110 Kg.
7173 ct., zware varkens 71—73 ct., vette
varkens 7173 ct. per Kg. slachtgewicht.
Aangevoerd 3 wagons geslachte runderen
uit Denemarken. Overzicht: Runderen rui
me aanvoer, handel stug, stijf prijshoudend
Er wordt voor blik en etappe gekocht. Vette
kalveren korte aanvoer, handel kalm, onver
anderde prijzen. Nuchtere kalveren matige
aanvoer, handel vlug. prijzen iets hooger.
Schapen korte aanvoer, handel stug., prijzen
hooger. Varkens matige aanvoer, handel
kalm, iets lagere prijzen.
ALKMAAR, 20 Nov.
Andijvie 0.50—2, appelen 27, Bloemen
daler kool 2.80, bloemkool I 912, idem II
26, boerenkool 3—5.40, bieten 1.60—2.80,
druiven 813. gele kool 2.10, groene kool 2
3.80, kropsla 0.502, knolseldcrie 24.80,
neren 17. prei 3.507, peterselie 23, roo-
de kool 2.30-3.80, selderie 4.803, sninazle
22—72 ct., spruiten 3—6.50, tomaten 3—8.10,
uien 1.60—3, wortelen 1.502, boswortelen
3—6, witlof I 8—11, idem II 5—6.
BROEK OP LANGENDIJK, 21 Nov.
Eigenheimers 2.20^-2.40, driel. 1.90. uien
2.30—3, drielingen 1.80, grove 2.40—3.10, snij
boonen 24.60. kroten 2.wortelen: A 1.60,
R 2.10. andijvie 0601.40, Druiven: Alicante
16.70—22.70, Frankenthalers 26.50. De vei
ling duurt voort.
PURMEREND. 21 Nov.
Veemarkt. Koeien, totaal 730 stuks: 425
vette koeien 64—70 ct. per Kg., gelde koeien
110180, melkkoeien 160260, 5 paarden 90
—190. grasklaveren 30—50, 125 vette kalve
ren 60—80 ct.. 340 nuchtere kalevren 817,
190 vette varkens 6169 ct.. 20 magere
varkens 20—30, 60 biggen 12—20. 1750 scha
pen 14—26, 45 bokken 3—10.
NOORDSCTIARWOUDE, 21 Nov.
BI. eigenh. 2.30—2.40, uien 2.70—2.90, drie
lingen 1.70—1.90, grove 3.10—3.20, gele nep
•>.10, peen 1.50.
Kroten 170—230; roode kool 230—270; gele
kool210; d. witte kool 160; exoene 220270
andijvie 130—2.—