Luchtgevechten Merkwaardige Italiaansche commentaar Nieuwe regsering in loemeniê Nederlandsch officier erbij betrokken boven Frankrijk Minder rooken in Frankrijk JAPAN WIL GARANTIE Postvlucbten op Indiè Egmonders blij met nieuwe reddingboot Hariogaanvoer blijft goed Boefachtig huwelijkscandidaat Hitier confereert. Zijn plannen nog diep geheim De Zee-oorlog Britsche mijnenveger verloren Tatarescu weer premier Britsche geheime dienst Het drama bij Venlo BEIDE PARTIJEN ZEER ACTIEF. De Fransche generale staf bevestigt, dat de operaties aan het Westelijk front zich ontwikkelen in de richting van uitsluiten de activiteit in de lucht. Ondanks den terugkeer van het mooie weer bepalen de tegenover elkander staande troepen zich tot het handhaven van contact met pa trouilles in het uitgestrekte Niemands land. De luchtstrijdkrachten waren giste ren echter bij open hemel en felle koude uiterst actief. Operaties met jacht- en verkenningsvliegtuigen werden van beide zijden ondernomen. De Duitsche lucht macht zette haar verkenningsactie op grooten afstand, o.m. boven de noorde lijke, westelijke en oostelijke streken, voort De Duitsche vliegers stieten evenals bij vroegere nogingen, op de waakzaamheid van de Fransche en Engelsche jagers. Minstens zes Duitsche toestellen werden neergeschoten, een in Franrhe Comte, een in de Ardennen en de overigen in de ge- heele streek tusschen Chamnagne in Lotharingen, aldus het Fransche Nieuws bureau Havas. Het Duitsche Nieuwsbu reau geeft deze verliezen niet toe en maakt slechts melding van het feit, dat één Duitsoh vliegtuig door Fransche jagers tot dalen is gedwongen. Volgens de Duit sche lezing waren de luchtgevechten niet belangrijk. Overigens wordt van Duitsche zijde medegedeeld, dat vier Fransche ma chines zijn neergehaald. Waar de strij dende parfiien doorgaans hun eigen winst en het verlies van den tegenstander pu- bliceeren, kan worden aangenomen, dat 't de laatste dagen in de lucht boven Frank rijk heet is toegegaan. Enrjelsche vliegbcot Beschoten? in brand Het opperbevel van de Duitsche weermacht maakt bekend, dat in de wateren van Shet- land een Engelsche vlieg,boot is neerge schoten. Hitier confereert. Hitier hoeft gisteren, evenals de vorige week. de bevelhebbers der weermacht in de nieuwe rijkskanselarij bij zich ontboden, o.a.. gaf de Fuhrer met gebruikmaking van de strijdervaringen in het oosten, richtsnoe ren voor cle toekomstige oorlogvoering. Tijdens een receptie voor hooggeplaatste vertegenwoordigers uit het rijk heeft Hit- Ier een rede van VA uur gehouden. De in houd wordt volgens U.P. diep geheim ge houden, maar het zou van de grootste be- teekehis voor de toekomst zijn. De vliegtuigen boven Londen. Het Britsche ministerie van luchtvaart deelt mede: Duitsche radiostations hebben onlangs beweerd, dat Duitsche vliegtuigen onbelemmerd over Londen hebben gevlogen. Slechts een Duitsch vliegtuig, aldus het ministerie van luchtvaart, heeft in de uiurt van Londen gevlogen. Gevechtsvlieg tuigen hebben dit toestel neergehaald. I)e bemanning werd gevangen genomen. Sigaren en tabak duurder. Enkele dagen geleden zijn in Frankrijk de prijzen van de diverse producten van het taatsmonopolie, nl. voor tabak, sigaren, igaretten, rooktabak, vrij belangrijk ver hoogd. Deze verhooging, die naar gelang van le soorten. 25 tot 30 bedroeg is niet inge- -teld om cle winsten hooger te maken, maar om het tabaksverbruik van de burgerlijke bevolking te verminderen. Sedert het begin van den oorlog heeft dit verbruik zulk een omvang aangenomen, dat iet mede in verband met de groote hoeveel- ieden tabak, die aan het leger geleverd noeten worden, moeilijk te dekken zou zijn geweest. En de directie van het Monopolie legt dan verder uit, dat alle tabak die in Frankrijk wordt verbruikt, een mengsel is, omdat de Fransche altijd met die uit het Oosten of uit Amerika vermengd moet worden. Dit naakt dat een verhooging van het tabaks- rebruijt meebrengt, dat een grootere hoe veelheid goud moet worden uitgevoerd, om le tabaksinvoering te betalen. En aangezien le tegenwoordige oorlog évenzeer op econo misch als op militair terrein gevoerd wordt, stuurt men daarom aan op een verminde- ing van het verbruik, ook al is dit op zich- ;clf schadelijk voor het monopolie. „HET WAREN DUITSCHE MIJNEN". VELE SCHEPEN GEZONKEN. Een merkwaardig commentaar op den zee oorlog geeft het Italiaansche blad Popoio d' Italia. Dit orgaan snreekt de meening uit, dat „een zeker aantal schepen" tot zinken is gebracht door mijnen, die door Duitsche duikbooten op veilige wegen gelegd zijn. Het blad verklaart dat zij niet geloopen zijn op Engelsche mijnversperringen, aangezien zich tot dusverre geen enkel ongeluk op deze routes had voorgedaan. Dit is wel een zeer krasse beschuldiging aan het adres van Duitschland van de Itali aansche vrienden. Een beschuldiging, welke ook kennelijk slaat op het gebeuren met de Simon Bolivar. OPNIEUW MAGNETISCHE MIJNEN. De Engelsche mijnveger „Aragonite" is bij de zuidoostkust gezonken na in aanraking te zijn gekomen met wat men voor een mag netische mijn houdt. De uit 17 leden bestaan de bemanning werd door liwee sleepbooten opgepikt. Vier opvarenden waren ernstig ge wond. De sleepbooten hebben nog getracht den mijnveger naar de kust te sleepen, doch het vaartuig zonk weldra. Aldus een officieel bericht uit Londen. Het Engelsche s.s. „Darino", 1351 ton groot, is op 19 November bij de Fransche kust door een duikboot tot zinken gebracht. Men vreest, dat 16 opvarenden om het leven geko men zijn. De elf andere hebben drie dagen in de duikboot doorgebracht: zij werden daarna overgegeven aan een Italiaansch schip, dat hen aan de Britsche oostkust aan land heeft gebracht. In het Fransche legerbericht van gister avond is melding gemaakt van een torpedo boot, welke twee Duitsche duikbooten tot zin ken heeft gebracht. De Fransche marine staf maakt thans bekend, dat dit de 1500 ton metende torpedoboot „Siroco" is. Het schip kreeg van een patrouilleerend watervliegtuig bericht, dat een vijandelijke onderzeeër was gezien. In volle vaart begaf de „Siroco" zich naar de aangeduide plaats en wierp een aan tal dieptebommen. De bemanning van het Fransche schip zag vervolgens de onderzeeër opduiken, liggend op zijn bakboordtank. Het schip bleef zoo ongeveer 12 seconden liggen en zonk hierna plotseling. Drie dagen later zag de „Siroco" 's nachts in dezelfde buurt het silhouet van een Duit- schen onderzeeër. Wederom stoomde de tor pedoboot erheen en wierp dieptebommen. Toen de laatste bom ontploft was, zag de bemanning in het kielzog een duikboot in vertikalen stand opduiken, die even later plotseling zonk. Een groote olievlek bleef nog langen tijd op zee liggen. Treiler vergaan. Men vreest, dat negen leden der uit tien personen bestaande bemanning, van een Franschen treiler het leven verloren heb ben, toen deze treiler Maandagavond aan de Engelsche kust is vergaan. Uit Huil wordt gemeld, dat het s.s. Geral- dus (2494 ton) aan de oostkust gezonken is. De uit 26 personen bestaande bemanning is in veiligheid. NOGMAALS DE ARK ROYAL. Sir Derwint Hailcaine heeft van een niet met name genoemd officier van de „Ark Royal" het verhaal gehoord van den Duit- schen aanval op dit vliegtuigmoederschip op 26 September jl. De officier deelde mede, dat het vliegtuigmoederschip met vier an dere oorlogsbodems een in ongereede ge raakte duikboot begeleidde, toen de sche pen door zes Heinkel bommenwerpers wer den aangevallen. De bommen vielen ver in het rond en de luchtdoelartillerie verdreef de vliegtuigen. Een der toestellen keerde evenwel terug en wierp een bom van 500 kilo die op enkele voeten afstand van de Ark Royal ook in 't water terecht kwam 't Schip heide sterk over, zoodat 't vliegdek aan bak boordzijde door het water werd overspoeld. Als door een wonder richtte het schip zich weer op. De bommenwerper was toen ver dwenen. Het schip was niet beschadigd en niemand was getroffen. Door een en ander kan de Duitsche vlie ger echter den indruk gekregen hebben, dat hij het scihip had vernietigd. Niet geïdentificeerde vliegtuigen hebben Donderdag in Zuidwestelijke richting over Noordschotland gevlogen. Van zes minuten na middernacht tot ze ven minuten over half een was er lucht alarm in Noordwest Frankrijk. TOT BESCHERMING VAN NEUTRALE HANDELSRECHTEN. EEN GE MEENSCHAPPELIJKE ACTIE MET ITALIë? In verband met den ondergang van het. groote Japansehe schip „Terukuni Mg.ru" hebben zoowel de Britsche als de Duitsche marine-attaché te Tokio een verklaring gepubliceerd. De Brit zegt, dat een Duit sche mijn de oorzaak van de ontploffing is geweest, de Duitsche beweert, dat 't een Engelsche mijn was... De Duitsche at taché voegt hieraan toe, dat ook de terri toriale wateren van de Britsche koloniën als vijandige zone beschouwd worden en de Engelsche marine verantwoordelijk is voor de veiligheid van neutrale schepen in dit gebied. Wat Japan zal doen. Volgens de „Nitsji Nitsji" zal de Japan sehe regeering waarschijnlijk de aandacht van de oorlogvoerende landen op het ge val vestigen en dezen om een toekomstige garantie verzoeken, teneinde het handels recht van de neutrale landen te bescher men. Gezien het feit, dat de „Terukuni Maru" het eerste Japansehe schip is dat op een mijn is geloopen, en dat binnen enkele da gen koopvaardijschepen van neutrale lan den, waaronder Italië, Nederland en Zwe den, eenzelfde lot ondergingen aan de Britsche oostkust, is het technisch moge lijk daaruit de verantwoording voor deze zeerampen af te leiden en een bepaald land te noemen, waartoe de mijnen be- hooren. In zulk een geval, aldus het blad, zal de Japansehe regeering van haar on afhankelijk standpunt, waarschijnlijk een krachtig protest tegen de mijnramp laten hóoren bij een zeker land, waartoe de mijn behoort en zoo noodig, zal de regeering een gemeenschappelijke actie ondernemen met Italië, waarvan ook een schip in dezelfde omstandigheden als de „Terukuni Maru" is gezonken. Het vastloopen van de Duitsch Roemeensche handelsbesprekin gen doet het kabinet Argetoianu aftreden. Roemenië heeft een nieuwe regee ring! Gisteren is de regeering Arge toianu afgetreden. Tatarescu, oud premier heeft daarop de opdracht ge kregen een nieuw kabinet te vormen waarmede hij nog in den loop van den dag is gereed gekomen. DE REGEN ONDERMIJNT VERSTER- KINGSWERKSN. Het dagblad „Luxembourg" meldt, dat men aan de Duitsche grens zeer talrijke ploegen arbeiders bezig ziet de verster- kingswerken, welke sinds eenigen tijd waarschijnlijk ten gevolge van de aan houdende regens waren verzakt, weer op te bouwen. NEDERLANDSCHE NIEUWSUIT ZENDING VIA DUITSCHEN ZENDER. De Duitsche korte golfzenders zijn dezer dagen begonnen met nieuwsuitzendingen in het Zweedsch, Nederlandsch, Turksch, en Iraneesch en met uitzendingen naar lndië. TATARESCU. ONDER DUITSCHEN DRUK. Aan het bericht van aftreden van de re geering Argetoianu was een bèricht van Reuter voorafgegaan, dat Bujoiu, de minister van oeconomische zaken, was afgetreden na het voltooien van de moeilijke onderhande lingen met de Duitsche handelsdelegatie. Men zeide, dat Bujoiu het onmogelijk vond, sommige Duitsche handelsmethoden en Duitsche eischen in overeenstemming te brengen met bet huidige systeem van den buitenlandschen handel in Roemenië. Toen hij zag, dat de besprekingen in een impasse geraakten, in verband met een aantal kwes ties, zooals importen uit Duitschland, petro- leumleveranties en de verhouding tusschen rijksmark en lei, vroeg Bujoiu de regeering vergunning voor het instellen van een nieuw systeem voor de Roemeensche in- en uit voeren. Aangezien deze niet werd verleend, trad hij af. Weliswaar worden de geruchten, dat het altreden van Bujoiu en de regeering verband zou houden met de DuitschRoemeensche handels besprekingen te Boekarest tegenge sproken, maar men kan veilig aan nemen, dat dit aftreden, alsmede het aan de macht komen van Tatarescu wel degelijk is geschied onder Duit- schen druk. De moeilijkheden kwamen niet onver wachts, nu het handelsverkeer tusschen de twee landen sinds eenigen tijd ernstig stag neerde, en de zoozeer begeerde Roem er n- sche petroleum niet meer zoo vlot Duitsch land binnenstroomde. TATARESCU. Tararescu heeft een regeering van ont spanning en heilige eenheid gevormd. De kroonraad, waarin werd besloten Tata- iarescu te belasten met de vorming van een nieuw kabinet duurde van vier uur tot half Bestaat er een centrale in Den Haag? Het lid der Tweede Kamer, de heer Wijn- mop heeft aan den minister van Justitie de volgende vragen gesteld: Is het juist dat er in Den Haag een cen- rale van de Britsche Intelligence Service oor West Europa bestaat of iets dergelijks, relijk van buitenlandsche zijde wordt be weerd Zoo ja, wat is de regeering van plan te loon of wat heeft zij rpods gedaan om hier aan onmiddellijk en voorgoed een einde te maken? Zoo neen, verdient het dan naar de mee ning der regeering geen aanbeveling daar omtrent direct een precieze openbare mede deel ing te doen? „VREDESONDERHANDELINGEN MET BLOEDIG EINDE. De Regeeringspersdienst deelt over het drama bij Venlo, waarvan wij gisteren een uitvoerige lezing gaven, het volgende mede: „In de beschoten auto zaten, behalve de chauffeur, twee Engelschen, die zich hadden gelegitimeerd als zijnde belast met besprekingen met Duit- schers tot onderzoek van de moge lijkheid van eventueele vredesonder handelingen, en een Nederlandsch of ficier, die opdracht van zijn chef had, in het belang onzer onzijdigheid daarbij toezicht te houden. Nader vernemen wij, dat zich in gezel schap van de twee Engelschen Payne Best en Captain Stevens en den chauffeur J. Lemmens uit Den Haag. Luitenant Klop be vond, die vroeger te Venlo in garnizoen heeft gelegen en bij den inlichtingendienst te 's-Gravenhage werkzaam was. Aan de bijeenkomst in het grenscafé van den heer Bakkes, was den vorigen dag een onlmoeting voorafgegaan, waarbij vijf per sonen tegenwoordig waren. Het waren de heeren Rest, Stevens en Klop en twee onbe kende Duitschers. Naar buurtbewoners beweren, is ook de chauffeur Lemmens meermalen ter plaatse geweest. Op den noodlottigen negenden November kwam een Nederlandsche auto, gemerkt HZ, waarin de vier personen, die later het slachtoffer der ontvoering zouden worden, waren gezeten, voor het grenscafé aanrijden cn zwenkte den weg naar den achtertuin in, die langs het café loopt. Deze plaats is ze ker meer dan 20 meter van de Duitsche grens verwijderd. Van wat er daarna gebeurde be stran tegenstrijdige getuigenverklaringen. Oorspronkelijk heeft het verhaal de ronde ge daan, dat na het stilstaan van den auto Duit sche militairen op het café zouden zijn afge komen. Dit verhaal is bij later onderzoek niet be vestigd, degenen die de overval hebben ge pleegd, waren in burger gekleed. Eerst een beleefde buiging. Na het stoppen van de auto zijn twee per sonen uitgestapt, men weet niet met zeker heid wie. Men mag wel aannemen, dat de chauffeur de eerste was. die den wagen verliet en verschillende getuigen hebben dit ook verklaard. De uitstappenden werden begroet door twee voor het café staande man nen, die beleefd hun hoed afnamen en een buiging maakten in de rich ting van het arriveerende gezel schap. Plotseling kwamen toen om het huis heen zes mannen aanstor men, die in het wilde weg schoten losten uit automatische vuurwape nen. De twee uitgestapte personen wankelden en zakten ineen. Een hunner zou op slag gedood zijn, terwijl de chauffeur, volgens ooggetuigenverklarin gen eveneens met 'n schotwond op 't gras naast de oprijlaan viel. De twee mannen die reeds ter plaatse aanwezig waren en de aankomenden door hoed afnemen hadden begroet, wendden zich tot de toeschieten de omwonenden, roepende: ..Herein, Herein!" daarbij met pistolen dreigende. De zes an deren hebben den dooden en den gewonden man in de Nederlandsche auto gelegd. Over de grens... Intusschen was van de Duitsche grens een Duitsche auto achteruitrijdende komen aanrijden, waaraan de Nederlandsche auto werd vastgekoppeld, waarna de overvallers met de beide auto's en hun vier slachtof fers over de grens verdwenen. Binnen drie minuten had hef drama zich afgespeeld. Niemand had kunnen ingrijpen, daar degene, die zich ook maar voor een raam vertoonde, terstond met een vuurwapen werd bedreigd en in bedwang gehouden. De vlotheid, waar mede overval van stapel liep wekte den indruk, dat men hier met een nauwkeurig voorbereide hinderlaag te doen heeft gehad. Aangezien het grenscafé een eind vóór de Nederlandsche militaire grenswachten ligt, kon ook van die zijde niet tijdig worden in gegrepen. Souvenirs De marechaussee en de politie zijn, na het vertrek der Duitschers terstond gewaar schuwd, doch verschenen uit den aard der zaak te laat Zij vonden op de plaats van 't misdrijf een opvallend groot aantal ledige hulzen, welke er op wijzen, dat de aanval lers, toen zij te voorschijn schoten, in snel tempo vele schoten moeten hebben gelost. Op het gras naast de oprijlaan werd een plas bloed gevonden, terwijl de caféhouder even na het gebeurde, een revolver heeft op geraapt. Het parket van Roermond kwam des avonds ter plaatse voor het onderzoek. Een duister punt. L-.i-ii duister punt is, of de beide personen, die op 9 November voor het café de Neder landsche auto stonden op te wachten en die zoo beleefd hun hoed afnamen, wel de zelfde personen zijn geweest, die reeds vroe ger met de beide Engelschen in onderhan deling waren geweest. Uit mededeelingen van Duitsche zijde zou men moeten opma ken, dat ook bij het vorige onderhoud ge sproken is met leden van de S.S. Sicher- heitsdienst. Dan zou men dus met een wel zeer zorgvuldig voorbereiden val te doen hebben. Uit getuigenverklaringen is niet komen vast te staan, zoo vernemen we, of de heide Duitschers reeds eerder in het café waren geweest. Vertrek van Aankom* j, (terugreis) |Jodhp' 23 Nov' /Basra 23 NoVj Kerneis) lBasra 23 Nov' !JodhP- 23 N0v, Ge rug re is) |Band' 23 N°V' lMedan 23 Nov< acht. Nadat hij de opdracht had ontvanger, heeft Tatarescu besprekingen gevoerd nw de oudministers Ismandi, Gefencu eu Con. jantinpsrii. «resident van de Rnpmonv,,.! tantinescu, president van de Roemeensche' bank. Tatarescu is in 1882 geboren als zoon van een generaal. Hij studeerde in Frankrijk en promoveerde in de rechten aan de univer. •c-i+oif von Pariis Tn het kabinet van tu- siteit van Parijs. In het kabinet van Miron Christea, dat werd gevormd na den val van het kabinet Goga onder leiding Van „1"1 rv TT.nrr Toto racen rv-v ii r, val g - den koning was Tatarescu minister vaa buitenlandsche zaken. Na het aftreden van dit kabinet werd Tatarescu kroonraad en in April van dit jaar werd hij benoemd tot Roemeensch ambassadeur te Parijs, Wa,p hij bleef tot de eerste dagen van September De „President Steyn" in dienst gesteld. Gistermiddag is te Egmond aan Zee de door dr. Hendrik Muller aan de Noord- en Zuid-Hollandsche Red dingmaatschappij geschonken mo- torstrand-reddingboöt „President Steyn" in tegenwoordigheid van den gezant der Unie van Zuid-Afrika, dr. H. D. van Broekhuizen, in dienst gesteld. Dr. Hendrik Muller droeg met een korte toespraak zijn geschenk aan de redding* maatschappij over. Hij hoopte, dat de be manning den naam „President Steyn" hoog zou houden, zooals deze man, een der groot- sten van Zuid-Afrika's zonen, verdiende. Namens de reddingmaatschappij, aan vaardde de voorzitter, de heer P. E. Tegel berg, het waardevolle geschenk, dat de Eg. mondsche bemanning in staat stelt tot nog grooter daden, dan zij reeds met hun roei- reddingboot, presteerden Hartelijk dankte hij dr. Muller, ook voor den sympathieken naam, aan de boot geschonken. De burgemeester van Egmond aan Zee, de heer C. J. Eyma, zeide als alle Egm®, ders, zeer verheugd te zijn met de nieuw boot. De plechtigheid, welke plaats vond In het eveneens in gebruik genomen nieuwe boot huis, werd o.a. biigewoond door den ontwer per van de „President Steyn", prof. E. Voss- nack, het gemeentebestuur van Egmond, de burgemeester van Schoor!, de heer von Fri- dagh, de bestuursleden der reddingmaat- schappij H. Th. de Pooy en M. C. Koning. Na afloop werd een oefening met de nieu we boot gehouden en vervolgens verzamel de het gezelschap zich in hotel Weltevre den, waar de ververschingen werden aange boden. De boot werd gebouwd op de werf van d» N.V. Nicolaas Witsen en Vis te Alkmaar, Het is de lichtste stalen motorreddingboot, bij de maatschappij in gebruik, Het totale gewicht is niettemin, zonder bemanning 4300 kg. De boot wordt vervoerd op een wa gen, voorzien van een „Roadless" tractor de „Zeeleeuw" genaamd. Heel wat versch zeebanket ge vangen. De haringaanvoeren blijven goed. Gister morgen kwamen te Scheveningen drie k? gers binnen met een gezamenlijke vangst v. 100 last haring Tevens werd nog versril!i haring aangevoerd, welke f 8.— tot f 8.1 per kist deed. Te IJmuiden kwamen binnen drie Sche- veningsche motorloggers, met totaal 92 las haring en 1330 kisten versche haring- ,u° schepen besomden van hun versche haring resp. 330, 6100 en 2250 gulden. De pnReIJ waren gistermorgen f 8.50f 9.per kist. De vangstberichten 'uit zee waren gistere» over het algemeen minder dan Woensdag De gisterochtend binnengekomen sc'10v, kers brachten meer visch aan de maru dan de vorige dagen. De a.s. zwager werd het slacht offer. De Rotterdamsche politie heeft den 43-j® rigen knoopenmaker S. L. aangehouden, zich aan oplichting heeft schuldig gemaft Hij kreeg op 1 September kennis aanj meisje, waarmede hij voorgaf zich te wi' verloven. Het was hem echter veel rneer doen om het geld van haar broer, i allerlei fantastische verhalen deed handeldrijven in gasmaskers, sla-olie j Deze ging erop in en fourneerde in i°1 r een bedrag van f 695, waarvan hij ec niets terug zag. Toen hij eindelijk ai*grw dj0 ging koesteren en wilde hebben, dat L-. zich als H. van O. bekend had gem een schuldbekentenis teekende, verdwe man plotseling. In Amsterdam is 'Hl slotte aangehouden. „aissc De Officier van Justitie bij de arro mentsrechtbank aldaar heeft juist dez gen wegens een ander delict twee J» vangenisstraf tegen hem geëischt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 10