dagblad voor den helder en hollands noorderkwartier De „Sliedrecht Engeland geeft schade aan de Belfast toe in den grond geboord Nog 26 zeelieden vermist Rome doet stappen te Parijs en Londen Ook Japan op de bres Breg man ee Nederlandsche handelsdelegatie uit Londen terug Vervanging van oudere dienstplichtigen Door Duitsche duikboot Vrijz. democraten bijeen Aan vreeselijken dood ontsnapt KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN) ZATERDAG 25 NOVEMBER 1939 67e JAARG. No. 8783 Britsche controle ter Z Torpedeering in de Britsche wateren Noodlottige snelheid Dit nummer bevat 16 pagina's EERBERICHT DE BILT SEINT: LEERAAR M. O. Hoe onze visscherij gedupeerd wordt Geen vreemd convooi Nederlandsche HELDERSCHE COURANT Uitgave der Ultg. Ml). Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder neutralen gaan zicb verzetten De Italiaansche minister van buitenlandsche zaken lieeft een onderhoud met den Franschen ambasadeur en den Engelschen zaakgelastigde gehad en hun aandacht gevestigd op de gevol gen, die de toepassing eener blokkade tegen den Duitschen uit voer, zooals die door de regeeringen van Engeland en Frankrijk is aangekondigd, voor den Italiaanschen handel zou kunnen hebben. Deze officieele stap gaat gepaard met een vrij scherpe persactie in de Italiaansche iladen tegen de Britsche maatregel. j Zoo schrijft de Stampa: De neutralen dragen de kosten van den oorlog, terwijl de oorlogvoerenden zich schuil houden achter betonnen fortificaties. In dezen vreemden oorlog is rust alleen te vinden in de versterkte grenslinies, waar de soldaten vertoeven in veilige centraal ver warmde vertekken, van alle moderne ge makken voorzien, terwijl in de kleine neu trale landen iedereen den riem nauwer aan moet halen. Wat ter zee gebeurt geeft den genadeslag aan de illusies, die de neutralen twintig jaar lang hebben gekosterd. Het mooie Ge- neefsche kaartenhuis is deerlijk in elkaar gestort. En verder de „Popoio d'Italia": „De Britsche maatregelen treffen de neu tralen harder dan den vijand zelf Te Londen zegt men, dat dit de prijs is dien de neutra len moeten betalen om de wereld van het nationaal-socialisme bevrijd te zien. Het is welbeschouwd de prijs van het entréebiljet tot het Britsche imperialisme". Ook Japan sputtert tegen. Uit Tokio komen berichten,, welke er op wijzen, dat ook Japan niet van plan is zich zonder meer bij een Britsche controle op de Duitsche uitvoer neer te leggen. Voor alles wenscht men de schuld aan den ondergang van het Japansche schip „Teroe- koemi Maroe" zien vastgesteld en van den schuldige vergoeding te ontvangen, maar daarnaast schijnt wel zeker, dat ook Japan zich naast het protesteerend Italië, Neder land en België zal scharen. En Rusland? Vrij zeker zal ook Moskou zijn bezwaren tegen de verscherpte Fransch-Eritsche con trole doen hooren. Berichten uit onverdachte Sovjet-bron wijzen in die richting. De Nederlandsche delegatie uit Londen terug. De Nederlandsche delegatie-Hart keert he den naar Nederland terug, teneinde met de regeering nader te overleggen. Een veeg tee- ken is, dat ook de ambtenaren, die de dele gatie vergezellen, naar ons land terugkeeren. Van Britsche zijde klaagt men over de vrij starre houding, welke de Nederlandsche on derhandelaars innemen, doch verklaart vol vertrouwen te zijn op een tot stand komen eener definitieve regeling. Het is intusschen waarschijnlijk dat Den Haag tijd zal trachten te winnen, om af te wachten wat de protesten der „machtigen", als Italië en Japan uitwerken. De voorwaarden, welke deze landen be dingen, kunnen oqs door Londen moeilijk worden onthouden en het zal voor Duitsch- land lastig zijn den kleinen neutralen te verwijten, wat de groote onzijdigen accep teeren en als vereenigbaar met hun nationa le eer beschouwen. zal zooveel mogelijk wor den bevorderd. Het ligt in het voornemen der Regeering, geleidelijk zooveel mo gelijk dienstplichtigen, behoorende tot de oudste lichtingen, door jon gere mannen te vervangen; aldus de antwoordmemorie inzake de al- gemeene beschouwingen over de Rijksbegrooting 1940, De behartiging van de belangen der gemobiliseerden en hun betrek kingen heeft de volle aandacht der regeering. In dit verband moge on der meer worden verwezen naar de regeling der periodieke en der za- kenverloven en de verhooging der kostwinnersvergoedingen. „HET SCHIP WORDT HERSTELD". Officieel wordt medegedeeld, dat de mo- dere kruiser „Belfast" Dinsdag j.1. in de Firth of Forth door een torpedo of een mijn beschadigd is. Twintig opvarenden zijn gewond. Dit bericht bevestigt dus de elders in dit numimer opgenomen berichten van Duit sche zijde over dit gebeuren. HET OFFICIEELE BRITSCHE COMMUNIQUé. Het volledige communiqué van de admi raliteit betreffende het gebeurde met de Belfast luidt als volgt: „Zr. M.'s Belfast is beschadigd door een torpedo of een mijn in de Firth of Forth, nabij het eiland May op 21 November. Er werden twintig personen gewond en de naaste bloedverwanten zijn daarvan in ken- is gesteld. Het schip wordt hersteld. De Belfast is een kruiser van 10.000 ton, die nog geen twee jaar geleden van stapel is geloopen. Oorlogbodems snelden de Belfast te hulp en treinreizigers zagen hoe het be schadigde oorlogsschip naar de haven te rugkeerde. Vijf gewonden hebben kwetsuren aan het hoofd bekomen en lijden aan „shock" Zij zijn in het hospitaal opgenomen. Het zijn een luitenant, een onderofficier en drie manschappen. Niemand is ernstig gewond. De overige gekwetsten zijn in het vloothos- pitaal behadeld. Een bericht meldt, dat de Belfast omstreeks negen uur Dinsdag j.1. uit de Firth of Forth was vertrokken, teza men met andere oorlogsschepen en om streeks 15 uur terugkeerde. Hieronder een kaartje van Europa, waar op de contrölebases zijn aangegeven, in ver band met de verscherpte controle van de zijde van Engeland op de contrabande. Op het nevenkaartje ziet men de Neder landsche transitohavens alsmede de Belgi sche transitohaven Antwerpen. Doordat de Duitsche uitvoerhavens Bremen en Hamburg geblokkeerd zijn, werden in den laatsten tijd Rotterdam en Antwerpen meer belast. Ook zullen de Italiaansche transitohavens, n.1. Triest, Venetië en Genua van deze nieu we Britsche maatregelen nadeelige gevolgen ondervinden. BEMANNING WERD NIET IN DE GELEGENHEID GESTELD OP EEN ANDERE BOOT OVER TE STAP PEN. ZEVEN DAGEN IN EEN OPEN BOOT OP ZEE ROND GE ZWORVEN. Een nieuwe ramp heeft de Neder landsche scheepvaart! getroiien. Een Duitsche duikboot heeft het motor tankschip „Sliedrecht" den grond in geboord, zonder de bemanning in de gelegenheid te stellen op een ander schip over te stappen. De opvarenden bleef niets anders over dan in de open reddingsbooten te trachten een goed heenkomen te zoeken. Na een zwerftocht van ruim zeven dagen is gisteravond een der open sloepen, waarin zich vijf leden der bemanning bevonden, aan de Noord- Westkust van Engeland aangekomen. Het waren de eerste stuurman Brons en de matrozen de Jong, van der Knoop, Driessen en Storm. Zes en twintig man, die in een andere red dingsboot waren gevlucht, worden nog vermist. Omtrent hun lot is niets bekend, doch men vreest het ergste. De Britsche admiraliteit heeft toe gezegd, mede te werken om de ver miste opvarenden te zoeken. EEN TRAGISCH VERHAAL. Het is een tragisch verhaal, dat de geredde eerste stuurman vertelde. Op 16 November werd de Sliedrecht op den Atlantischen Oce aan door een Duitsche duikboot aangehou den. Daar de scheepspapieren moesten worden overgebracht, begaven de eerste stuurman en vier matrozen zich in een sloop naar de duik boot. Nadat hij de papieren onderzocht had, deelde de kapitein van den oorlogsbodem mede, dat hij het schip tot zinken moest brengen en de bemanning een half uur tijd gaf om van boord te gaan. Indien nood seinen zouden worden uitgezonden, zou de „Sliedrecht" zonder verdere waarschuwing tot zinken gebracht worden. „Wij hadden", aldus de heer Brons, „bijna een half uur noodig om naar het schip te rug te roeien. De 26 man, die nog aan boord waren, begaven zich in een andere boot en kort daarna werd het schip door kanonvuur in den grond geboord. Wij hadden geen kompas, doch wij geloofden, dat de wind ons naar het strand zou voeren. Dagen lang was het weer zeer slecht, zoodat wij voortdurend moesten höo- zen. Het weinige voedsel, dat wij in de.boot hadden, was weldra ver bruikt, Woensdag werd het weer be ter. Wij slaagden er in van twee over jassen een zeil te maken. Des avond zagen wij het licht van een vuurto ren en zoo wisten wij eindelijk, dat er land in de buurt was. Den vol genden ochtend werden wij uitgeput en half bevroren door een treiter aan boord genomen. Dit op zeemanswijze zeer sobere verhaal, laat tusschen de regels door lezen, welke ontberingen onze landgenooten hebben moe ten lijden. Geen plaats voor n. De stuurman vertelde nog, dat er nadruk kelijk op was gewezen, dat het schip neu traal was en een lading voor een neutrale haven aan boord had. De commandant ant woordde hier niet op. Voorts had hij gewei gerd de bemanning aan boord te nemen, aangezien hij, naar zijn verklaring, daartoe geen ruimte had, zelfs niet als men spoe dig een ander schip zou ontmoeten, dat de Nederlandsche bemanning kon overnemen. De „Sliedrecht" is een motortankschip met een bemanning van 31 koppen aan boord. Het schip, dat gebouw is in 1924, is eigen dom van de N.V. Stoomvaart Mij. „De Maas dir. N.V. Phs. van Ommeren's Scheepvaart bedrijf te Rotterdam en het meet 5133 ton. Het schip was op weg met een lading ben zine naar Noorwegen. In verband met de gevaren ter zee waren alle mogelijke voorzorgsmaatregelen aan boord getroffen voor de veiligheid van de bemanning bij ongelukken. Aan weerszijden van het schip waren met groote letters de woorden „Holland" en de Nederlandsche driekleur geverfd. De gezagvoerder van de „Sliedrecht" is de heer C. Boer. Opnieuw is door het bovenstaande een fel licht geworpen op de zeer moeilijke positie, waarin de neutrale scheepvaart door de ver scherpte oorlogvoering ter zee is geraakt. Is het besluit van de Engelsche regeering om neutrale schepen, die Duitsche export goederen vervoeren, aan te houden en in beslag te nemen, in flagranten strijd met het internationale recht, de praktijken van Duit sche zijde, zooals nu de vernietiging va-n de „Sliedrecht" zijn niet minder verwerpelijk. Deze oorlogshandeling, zoo schrijft de N. R. Ct., kan in geen geval door den beugel en Berlijn zal dienen te beseffen, dat deze practijkcn het vertrouwen in de Duitsche verklaringen inzake het ontzien van de-wer kelijk neutrale belangen evenzeer schokken als de Britsche besluiten en handelingen soortgelijke verzekeringen van deze zijde op losse schroeven stellen. Ergerlijk is daarenboven de wijze, waar op de Duitsche duikbootkapitein de omstan digheden, waarin de bemanning verkeerde, heeft veronachtzaamd. Twee gewonden bij auto-ongeluk te Zuilen. Gisteravond omstreeks elf uur is een per sonenauto, waarin twee heeren waren geze ten op den Amsterdamschen Straatweg te Zuilen met groote snelheid tegen een langs den weg staanden vrachtauto gereden. De bestuurder van den personenauto werd licht gewond en kon op eigen gelegenheid naar huis gaan. Zijn metgezel was er erger aan toe. Met zware inwendige kneuzingen moest hij naar het Stads- en Academisch ziekenhuis te Utrecht worden overgebracht. Beide auto's werden-zwaar beschadigd weg gesleept. Mr. Slingenberg stelt een vraag in 's lands belang. De Vrijzinnig-Democratische Bond houdt vandaag en morgen te Utrecht zijn algemee- ue vergadering. De openingsrede voor deze bijeenkomst werd uitgesproken door den voorzitter, Mr. M. Slingenberg. Met bekommering vraagt spr. zich af,wat bij de huidige chaos de toekomst van Europa, ja ook de toekomst van Nederland zal zijn. Spr. staat uitvoerig bij de binnen- en bui tenlandsche politiek van ons land stil, zegt de regeering den steun van den Vrijz.-Dem. Bond toe en merkt dan op: Zonder te willen afdoen aan het vertrouwen dat wij stellen in deze regeering veroorloof ik mij toch de vraag te stellen of 's lands belang er niet mee gediend zou zijn, in dien in de tegenwoordige omstan digheden de landsregeering zou wor den versterkt, met nog enkele alge meen erkend bekwame en algemeen vertrouwen genietende staatslieden. Mr. Slingerbcrg gewaagt tenslotte van den groei van den V.D.B. vooral in de jongerenorganisatie en besluit. vasH^eradenheid gaan wij ook in deze donkere tijden verder, vol vertrou wen m onze goede beginselen van internati onale rechtsorde en van democratische staatskunde. Verwachting: Wisselend be wolkt, plaatselijk nog enke le regenbuien, vooral in t binnenland zachter dan gisteren, zwakke tot mati ge N.W. tot W. wind. Accountantskantoor Lid N. I. v. B Lid. Ned. Gen. v. Acc. Loodsgracht 72 - Tel. 560 BENAUWDE OOGENBLIKKEN VOOR EEN SOLDAAT. Toen Donderdagavond de 24-jarige militair van 'f Z. uit Zaltbommel de spoorbrug in de lijn Amersfoort Resteren te voet, met de fiets aan de hand, passeerde, raakte hij met een van zijn schoenen tusschen de rails en een sluitstuk beklemd. Al zijn po gingen los te komen bleven vruch teloos en toen dan ook een trein in volle vaart naderde, dacht hij niet anders dan dat zijn einde nabij was Toen de locomotief op tien meter afstand van hem genaderd was, wist hij zich los te rukken en zoo aan den dood door verplettering te ont komen. Zijn fiets werd echter door den locomotief aan stukken gereden. Onderdeelen van het rijwiel bleven aan de buffers hangen en toen dan ook de trein in Woudenberg aan kwam werd dadelijk het station Amersfoort gewaarschuwd. Een on derzoek werd ingesteld en men vond den militair nabij de spoorbaan door de emotie geheel overstuur, doch ove rigens volkomen ongedeerd. EEN RAMMELAAR VOOR PRINSES IRENE Een Koninklijke Moeder zoekt ge schenken uit. Gisteren bracht Prinses Juliana een bezoek aan de speelgocdtentoonstelling in het ge bouw van de Nederlandsche Vrouwenclub te Amsterdam. Bij deze gelegenheid hebben de organisatrices H.K.H. twee geschenken aan geboden voor haar beide dochtertje®. Voor Prinses Irene zocht H.K.H. een houten ram melaar uit en voor Prinses Beatrix nam zij een hamerbord mede. October 1939 tegenover Oct. '38. Wij lezen in het maandoverzicht omtrent de uitkomsten dor visscherij, samengesteld 1 departement van Economische za- ,nV?i?ens vporloopige opgaven waren 263 (October vorig jaar 562) Nederlandsche vaar- 3021° 09H287B'87?n° br?C^en hier te landa ftSefi.™ tcr wa,rde bM eTfeldeliike uitkomsten der visscherij in het IJsselmcer waren beter dan in October van het vorige jaar. 61 Verklaring van reeders. Naar aanleiding van in den laatsten tijd m de pers verschenen berichten omtrent het varen van neutrale schepen onder convooi van een der belligerenten, verklaart de Ne derlandsche Reedersvereeniging, dat dit XsKS„k'ne h,n »p

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 1