„DuitschJand kan met niets meer rekening houden Duitsch nota aan Den Haag? De ramp van de „Simon Bolivar" Engeland vreest de magnetische mijnen niet De Zeeoorlog Uit brandenden scheepswand gekropen Post vluchten op Indië KeespSjn Brandende haard door vloer gezakt Kabelballon in Aufo geheel onder water Vele schepen vonden weer een graf in de golven Neen Akkeütjc Vrijz. Democraten wenschen Dr. Colijn niet terug De Waal zakt langzaam IJmuiden gedaald Zonderling passagier van de „Simon Bolivar" Schipbreuk bij Schiermonnikoog toen3 ij Britten zouden schepen, beschil derd in neutrale kleuren als duikbootvallen gebruiken. OOK DE STORM SPRAK EEN WOORDJE MEE. Van Duitsche zijde wordt gemeld dat de Engelschen hulpkruisers zouden gebruiken, als neutrale koopvaardijschepen gecamou fleerd, getooid met de Nederlandsche kleu ren, welke de Engelschen daarop hadden aangebracht. Zijdelings wordt hierbij gewe zen "op de „Sliedrecht", doch al spoedig werd verklaard, dat de Sliedrecht niet identiek was met een getorpedeerde vermomde En- gelsche hulpkruiser. Wel kan in dit ver band gewezen worden op een commentaar uit de Nachtausgabe. Dit blad schrijft: Een Duitsche duikboot, die een koopvaardijschip aanhoudt, kan, na dat de Engelschen eenmaal een val voor duikbooten met de Nederland sche vlag over zee hebben laten va ren, bij het verplichte aanhouden van schepen met niets meer rekening houden, zoodra iets verdacht lijkt. Engeland heeft de veiligheid der neutralen in de laatste weken voort durend met voeten getreden; nu neemt Engeland het masker der neutralen om zijn zeerooverij te ver mommen. Daartegen helpt alleen de totale Duitsche aanval. HET MIJNENGEVAAR STEEDS GROOTER. Hoe gevaarlijk thans het varen is, bewijst een sober verhaal uit Kopenhagen over het lot van een drietal Britsche schepen, die trachtten uit de Schotsche haven Leith naar Antwerpen te stoomen. Een uur na het ver trek liep de Ordfield op een mijn en weder om een uur later trof de „Drvburgh" het zelfde lot. De monding van.de Humber ligt vol wrakken. Volgens Zweedsche berichten zijn er 26 geteld. De tanden op elkaar. Een lange rij visschers stond gisteren te wachten buiten het kantoor van het depar tement van handel in Grimsby, om zich in antwoord op de oproep van de admiraliteit aan te melden als vrijwilligers voor het ve gen van mijnen. Het waren voor het meerendeel jongeman nen, doch er waren ook ouderen onder hen lie reeds in den vorigen oorlog op mijnen vegers dienst hadden gedaan. De „Pilsudski" verloren. Van de schepen, welke in het afgeloopen weekeinde zijn verloren gegaan, noemen wij eerst het groote en moderne Poolsche schip .Pilsoedski", dat door de Engelschen werd evracht en zich op weg bevond naar Noord- Afrika. Het schip dat 14.300 ton mat, is, naar men aanneemt voor de Noordwestkust van Engèland getorpedeerd of op twee mijnen ge- oopen. 171 opvarenden zijn gered door een Britsche torpedojager en door een Britsche treiler, 7 man wordt nog vermist. De overlevenden verhaalden, dat een vree- gelijke ontploffing het schip naar stuurboord leed overhellen. Twee minuten later ver- ilelde een tweede ontploffing het schip ge- ïeel. De kapitein gaf toen bevel het schip te verlaten, waarop de booten snel uitgezet wer den. De kok, die eerst door de tweede ont ploffing wakker werd, toen ieder het schip reeds verlaten had, wist in een boot te komen, waarin hij vijf uur ronddreef voor hij tenslotte toch nog gered werd. Duitsche mijnenlegger vergaan. Zaterdagmiddag is een Duitsche mijnen legger van 670 ton nabij het Duitsche mij nenveld in de omgeving van den vuurtoren Kieldsnor op het eiland Langeland (Dene marken) op een mijn geloopen en binnen drie minuten gezonken. 33 opvarenden werden volgens Reuter ge red, omtrent het lot van de anderen is niets bekend. Een twaalftal personen zou verdron ken zijn. Door eigen bemanning tot zin ken gebracht. Het Duitsche schip „Adolph Woermann" dat op 18 November jl„ zooals toen gemeld met onbekende bestemming uit de Lobito- baai in Portugeesch West-Afrika, waar het een toevlucht had gezocht, bij het uitbreken van den oorlog, was vertrokken, is, naar Reuter uit Londen meldt, door de beman ning \/ot zinken gebracht, aangezien zij wilde voorkomen, dat het schip in vijande lijke handen zou vallen. De geheele bemanning bestaand uit 127 koppen en 35 passagiers, onder wie 18 vrou wen, is door een Engelsch oorlogsschip ge red. Britsche hulpkruiser vernietigd. De Britsche admiraliteit deelt mede: De admiraliteit betreurt te moeten be richten, dat. Zijner Majesteit hulpkruiser „Rawalpindi" vroeger van de Peninsular and Oriënt Line, is gezonken. Gevreesd tvordt, dat alle officieren en an dere opvarenden zijn omgekomen, behalve de volgenden". Hierna volgen zeventien namen van over levenden, waaronder een officier: De „Ra walpindi" mat 16.000 ton. Onder het „klein goed" dat «aan mijnen of torpedo's ten offer viel, bevinden zich o.a. een Fransche treiler, het Londcnsche stoom schip „Hookwood", het Zweedsche tank schip „Gustav Reuter", het Britsche koel- schip „Sussex", terwijl nabij de kust van Kent een tot heden nog onbekend gebleven stoomschip op een mijn liep. In alle geval len, behalve het laatste, werden de beman ningen gered. De Italiaansche radio ontkent, dat het Italiaansche schip „Fianona" aan de Brit sche kust op het strand is gezet om te voorkomen, dat het schip zou zinken. De kapitein heeft draadloos gemeld, dat de bemanning erin is geslaagd het schip drij vende te houden en zelfs het water in het ruim te doen dalen. FINSCH SCHIP OPGEBRACHT. Arme Nederlandsche drukkers! Het 1436 ton groote Finsche s.s. „Anton H", dat met een lading pa pier op weg was naar Amsterdam, is in de Oostzee door een Duitsch schip aangehouden en naar een Duitsche haven opgebracht. OOK DE STORM DEED MEE Het was niet alleen het menschelijk ver nuft, dat een aantal schepen naar den kel der joeg, ook de natuurelementen spraken- Zaterdag en Zondag een woordje mee. Te Amsdale is een loodsschip in de Mer- sey aan den Lancashire-oever aan den grond geloopen. Twintig personen verdron ken. Vier man werden gered, doordat zij er in slaagden naar den oever te zwem men, de zes overige overlevenden bonden zich zelf aan brokstukken d"&r tuigage en wisten zich ruim tien uur drijvende te hou den in het ijskoude water. Tenslotte wer den zij gered door de reddingboot van Blaekpool. De treiler Simon Michel uit Dieppe, met twaalf man aan boord, is gisteren tijdens den §torm vergaan bij den ingang van de baai der Somme. Het schip had voor een waarde van 40.000 frs. visch aan boord. Twee man zijn. verdronken, de overige 10 konden worden gered. Een nieuw gerucht in verband met de schietpartij te Venlo. Uit Berlijn meldt U.P. aan het Hsbl. dat de Duitsche regeering een verklaring heeft gevraagd van de aanwezigheid van een Ne- derlandschen officier in Venlo en over den zetel van den Britschen inlichtingendienst te 's-Gravenhage. De zegsman van het mini sterie van Propaganda te Berlijn merkte op, dat sedert de Nederlandsche Regeering aan de Duitsche een verklaring vroeg van het incident te Venlo, de Duitsche regeering via den Duit'schen gezant te Den Haag een nota heeft ingediend over deze aangelegenheid. Hij voegt er nog aan toe, dat de onderhan delingen in goede verstandhouding worden gevoerd. Het Hsbl. voegt hieraan toe, dat de Ne derlandsche regeering, tot nu toe een nota, als waarvan het U. P. hier melding maakt, niet heeft ontvangen. Wij zullen dit gevaar stuiten, zooals wij het de duikbooten hebben ge daan, verklaart Chamberlain. HET BRITSCHE OORLOGSDOEL EN HET BRITSCHE VREDESIDEAAL. Het uitblijven van een groot Duitsch of fensief, aldus zeide Chamberlain gister avond tijdens een radiorde voor het Engol- sche volk, kan niet aan humaniteit van dit land worden toegeschreven. Ons zijn overvloedig bewijzen gegeven, dat geen overwegingen van menschelijk- heid. hen afschrikken van welken vorm van oorlog ook, wanneer zij denken, dat die hun eenig voordeel zal brengen". De Duit sch era moeten tot de conclusie zijn geko men, dat -zij meer zouden verliezen dan winnen door dergelijke aanvallen en zij moeten er den voorkeur aan hebben gege ven om gebruik te maken van methoden, waarvan zij denken, dat ze toegepast kun nen worden zonder ernstige verliezen voor henzelf. DE MAGNETISCHE MIJNEN. De laatste methode is, om zonder onderscheid te maken, in de Britsche wateren een nieuw soort mijn uit te strooien. Het beteekent voor hen niets, aldus Chamberlain, dat zij dagelijks neutrale schepen evenzeer als Engelsche de lucht in doen vliegen en daarmede burgers- ver drinken en verminken van landen, maarmede zij niet in oorlog zijn Enge land zou echter de magnetische mijn meester worden, zooals het de duikboot reeds meester geworden is Wat de oorlogsstrategie betreft verklaar de Chamberlain, da de tijd een factor is, die aan den kant van de geallieerden werkt, aangeeien iedere week den druk dei- blokkade op Duitschland verhevigt en dit land langzaam maar zeker berooft van ma terialen die van wezenlijk belang zijn voor een met succes voortzetten van den oorlog. HET OORLOGSDOEL. Nogmaais omschreef Chamberlain het oor logsdoel, dat hij dezen keer definieerde als: Niet slechts den nederlaag van de mili taire krachten van den vijand, maar ook de nederlaag van die agressieve afblaffende mentaliteit, die voortdurend tracht andere volkeren door geweld te overheerschen, die een brutale voldoening vindt in vervolging en marteling van onschadelijke burgers en dit uit naam van de belangen van den staat dp verwerping rechtvaardigt van eigen gegeven woord, waar dit maar pas send geoordeeld wordt. Wanneer het Duitsche volk ervan overtuigd kan worden, dat de geest even slecht is voor het Duitsche volk zelf als voor de rest van de wereld, zou het er afstand van doen. Wanneer wij kunnen bereiken, dat de Duitschers dien geest laten varen zonder bloedvergieten, zooveel te beter, maar van dien geest moet afstand gedaan worden. Dat is ons 'Oorlogsdoel, en wij zullen in den strijd volharden tot wij het bereikt hebben. HET VREDESDOEL. Wat de vredesdoelstellingen betreft zeide. Chamberlain: „Wanneer wij ons oorlogsdoel bereikt hebben, zou ons verlangen ernaar uitgaan een nieuw Europa te vestigen, niet nieuw in dien zin, dat alle oude grens palen uit den grond -getrokken worden en een nieuwe landkaart wordt opgemaakt vol gens de denkbeelden der overwinnaars, maar een nieuw Europa met een nieuwen geest, waarin dé naties, die het bewonen, Wat de schipbreukelingen mee maakten. Eindelijk in veilige haven". De „Oranje Nassau" van de Maat schappij „Zeeland" is Zaterdagmid dag om kwart over drie in Vlissin- gen aangekomen met de geredde bemanning en een deel der passa giers van de 18 Nov. veronge lukte Simon Bolivar" aan boord. Dat het weerzien tusschen de schip breukelingen en hun familieleden menig ontroerend tafreeltje ople verde, laat zich aanzien! Des avonds om tien minuten' over acht liep de „Batavier 4" met dertien geredden van de ,Simon Bolivar" aan boord, de haven van Rotterdam binnen. De Zwitsersche steward. A„ Im- hoff vertelde ons, dat een aantal mijnenvegers voor de Batavier ver trokken was, om de zee schoon te vegen. Matrozen met baby in hun ar men De schipbreukelingen, die te Vlissingen waren gearriveerd, vertrokken met een ex tra Diesel trein naar hun bestemmingen in Nederland. Op de kade en aan het station vingen wij brokstukken van gesprekken op, waardoor wij ons een beeld konden vormen van de ontzettende belevenissen van deze menschen Zoo hoorden wij dat de purser onder wel haar moeilijkheden met goeden wil en we- derzijdsche verdraagzaamheid zullen bena- deren. In het slot van zijn rede zette Chamber lain uiteen, dat eerst het oorlogsdoel be reikt moet worden om het vredesideaal te verwezenlijken. zeer tragische omstandigheden om het leven is gekomen. Na de eerste ontploffing werd hij gewond, doch anderen droegen hem naar een reddingboot. Hij zeide nog: „help eerst de dames maar", doch kort daarop volgde de tweede ontploffing, welke hij niet over- Ie: fde. Vol lof was men over de houding van de E.ngelsche matrozen, die bijna al hun bovenkleeding ter beschikking van de schipbreukelingen stelden Een baby die ge red was, hielden ze om beurten in hun ar men, om het warm te houden. Eerst de lippenstift. Als vroolijke noot bij deze gebeur tenissen hoorden wij, hoe een En- gelsch meisje bij geredde dames eqrst met een lippenstift en daarna met warme dranken kwam aandra gen! In het krijgsrumoer. Het wachten in Southend, nadat oorspron kelijk er op gerekend was, dat men Woens dag kon vertrekken, was natuurlijk ook enerveerend. De passagiers vertoefden da gen lang op het water, dat voor hen zooveel gevaren verborg. Uren lang hoorden zij het bulderen van kanonnen en afweergeschut, evenwel niet altijd om den vijand te besto ken, doch toch bijna even angstwekkend. Zoo werd b.v. in de buurt met afweerge schut geoefend en kwamen eenige honder den mijnen, die op de kust aanspoelden, tot ontploffing. Niettemin werden er in Harwich en op de „Oranje Nassau" werkelijk luchtaanvallen meegemaakt. Vrijdag was de voorraad levensmiddelen en kolen op de „Oranje-Nassau" zoo geslon ken, dat men naar Londen terug moest stoo men om nieuwen voorraad te halen. Zaterdagochtend eindelijk kwam het ver heugende bericht, dat de boot kon afvaren en zonder incidenten is de tocht vlug ver- loopen. Aan boord van de Oranje Nassau" be vond zich ook, naar wij opmerkten, de nieuwbenoemde commandant van het Le ger des Heils in Nederland, commandant Al- fred J. Benwell. Nieuw Nederlandsch stoomschip in vlammen. Eén arbeider ge dood. Weer is de Nederlandsche scheep vaart door een ernstige ramp getrof fen, doch dit keer staat het ongeluk niet in verband met den oorlog. Vermoedelijk doordat een theelichtje overliep in de koelruimte van het nieuwe motorschip „Sloterdijk", dat te Odensee (Denemarken) voor reke ning van de HollandAmerika-lijn wordt gebouwd, is Zaterdagmiddag het schip in brand gevlogen. Vier arbeiders, die zich in de koelruim te bevonden, konden onmiddellijk gered wor den, doch de vlammen grepen zoo snel om zich heen, dat den overigen den weg werd afgesneden. Zij vluchtten in de tanks onder het brandende vertrek. De brandweer moest met autogeen- snijbranders vier gaten in de scheeps wand branden om de ongelukkigcn te bereiken. Toen de redders in het ingewand van het schip waren doorgedrongen, vonden zij het lijk van één der slachtoffers, dat geheel ver koold was. Achttien arbeiders konden uit de tanks gered worden eer de lucht in deze ruimten geheel bedorven was. Afgezien van een aantal gevallen van rook vergiftiging hebben twee arbeiders zware en een derde lichte brandwonden opgeloo- pen. Na twee uur tijd was het vuur gebluscht. De „Sloterdijk" meet 10.000 ton en zou 16 December afgeleverd worden. Vertrek van Aankomst t* (terugreis) h*. 25 Nov. Napels 25 N0ï) Seis) K*. 26 Nov. lBaud.ae.Noy. terugreis) lJodhp' 26 N°V' lBasra 2<5 Nov, (heenreis) lBaSra 26 N°V' |'r°dhP- 26 Nov. Mr. Joek.es critiseert fel het op treden van den oud-minis ter-pre- sdent. In de algemeene vergadering van den Vrijz. Dem. Bond te Utrecht heeft mr. Joe- kes fel het optreden van dr. H. Colijn naar aanleiding van het optreden van de regee ring bij de jongste gebeurtenissen gecriti- seerd. Spr. was van oordeel, dat de regeering be ter dan wie ook heeft geweten wat er gaan de was, zoodat het niet aanging een derge lijke critiek op het beleid van deze regee ring uit te oefenen als de oud-minister-pre sident zich in een interview had aangema tigd. Ten slotte wees spr. op de pogin gen, welke van zekere zijde worden aangewend om dr. Colijn opnieuw in de regeering te brengen. Ten aan zien van dit streven merkte spr. op, dat de vrijzinnig democraten een dergelijk streven niet alleen hoogst ondoelmatig, doch zelfs zeer ongewenscht achten. Vacature burgemeester Ritmees ter door mr. Oud vervuld. Mr. P. J. Oud werd bij enkele candidaat- stelling gekozen als lid van het dagelijksch bestuur in de vacature, ontstaan door het periodieke aftreden van den heer G. Rit meester, uit Den Helder, die niet herkies baar was. Vrachtauto in benarde positie. Gistermorgen meldde Keulen 36 c.M. val, nadat het water van den Rijn Zaterdag reeds 25 c.M. gedaald was. De Waal bij Nijmegen zakt echter zeer langzaam. Gistermiddag was de stand 12 c.M. boven A.P. Het water op de lage kade stond gister middag nog zoo hoog, dat een groote vracht auto op den vroegeren afrit naar de pont een meter diep in het water terecht kwam. Met vereende krachten slaagden voorbijgan gers er met behulp van een trekpaard in den grooten wagen uit zijn benarde positie te be vrijden. Geen persoonlijke ongelukken. Zaterdagavond om half zeven ontstond in een woning aan de Warmondstraat te Am sterdam brand op de derde verdieping, door: dat een te hard brandende haard zooveei hitte uitstraalde, dat de vloer begon te bran den. De haard zakte door den brandenden vloer en kwam in de voorkamer op de tweede ver dieping terecht. Zoowel de voorkamer op de tweede als die op de derde verdieping, waarvan de bewo ners niet thuis waren, brandde uit. Van Fransche luchtversper- ring afkoimstig? Gistermorgen is in de buiten haven van IJmuiden een ballon van een z.g. ballonversperring ge, daald. De marine-autoriteiten hebben de ballon leeg laten loo pen en zullen baar bergen. Het schijnt een Fransche kabel ballon te zijn, die achter het front gebruikt werd. In de ballon bevond zich een parachute. Het luchtmonster, dat eenige schade veroorzaakt heeft aan een paar liehtpalen, welke gebroken zijn schijnt langs de geheele kust ge dreven te zijn. Wie is Alired Auer, Een der overlevendten van de ramp -van de „Simon Bolivar". Alfred Auer is te Lon den voor den rechter verschenen, beschul digd van het afleggen van een onjuiste ver klaring. Auer werd omschreven als een leeraar in talen, vermoedelijk van Hongaar- sche nationaliteit. Toen Auer te Londen aankwam met andere overlevenden gaf hij aan de politie den naam doctor Peter Ros- bauw. op en verklaarde hij, dat hij een Noorsch jurist was. Het proces werd een week verdaagd. Inzittenden redden zich, Gistermorgen te half tien reden de 51-ja- rige chauffeur J. Noest en de 2C-jarige S, W. Bruggeling, beiden uit Rotterdam, met een personenauto van Den Haag naar Bot terdam. j I Op den Abraham van Stolkweg onder Ow- schie reed de wagen in veel te snelle vaart door den bocht, tegenover de fabriek van van Nelle, langs de Delfshavensche Schie, De chauffeur kon den wagen niet houden, passeerde nog het daar voor de veiligheid staande hek en kwam in het water terecht, De auto kantelde en verdween geheel onder water. De twee inzittenden zagen kans, toen de auto geheel onder water lag het portier te openen, uit den wa gen te kruipen en den wal te berei ken. Zij zijn met een passeerende personen auto eerst naar het politiebureau aan de Aelbrechtskolk te Rotterdam: en vandaar naar hun woning vervoerd. De auto, die vlak aan den kant lag, was te half twaalf uitgetakeld. Duitsch stoomschip lek. ffesW Bemanning door landgenoot gered. Gistermiddag is een Duitsch stoom schip de „Gerrit Fritzen", dat Zater dag aan de Oostkust van Schiermon nikoog gestrand is, tengevolge van het krachtige stooten en de tegen het schip bonkende golven lek ge slagen. De positie van het scluP werd daardoor zoo gevaarlijk, dat de leden der bemanning het raad zaam achtten het schip te verlaten. Met het oog op den oorlogstoestand de schipbreukelingen er de voorkeur te worden opgepikt door een Duitse.M l dingboot. De kapitein van de motorre1o ,1 boot „Insulinde" van de N.- en Z.-H01 ie woraen opgepnu aoor een dingboot. De kapitein van de boot „Insulinde" van de N.- en ,e sche Reddingmij., welk schip den g®1 - j, nacht in de nabijheid van de „Gerrit zen" had verkeerd, heeft daarop lega van de te Borkum Duitsche reddingboot „Hindenburg ver zich verder over het lot van de opvar® van de „Gerrit Fritzen" „jnd®1 .«n uc „urn I XL X-ritsen te Willen men. De „Hindenburg" heeft de Ke. jSte,- manning aan boord genomen en isJj vef middag om half zes naar Duitschian trokken. Vier krachtige Duitsche zeesIesP booten hadden Zaterdagavond en wat®1, nood ook nog gisterochtend bij hoog tevergeefs getracht het in verkeerende schip vlot te sleep®^ doch de Zuidwester speelde schippers parten. Zee steeds ruv"1' Aangezien de zee in ruwheia ,11 scheen het gisteravond onmogelll „Gerrit Fritzen" nog geborgen z° worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 2