„DuitschJand kan met niets
meer rekening houden
Duitsch nota
aan Den Haag?
De ramp van de
„Simon Bolivar"
Engeland vreest
de magnetische
mijnen niet
De Zeeoorlog
Uit brandenden
scheepswand gekropen
Post vluchten op Indië
KeespSjn
Brandende haard
door vloer gezakt
Kabelballon in
Aufo geheel
onder water
Vele schepen vonden
weer een graf in
de golven
Neen Akkeütjc
Vrijz. Democraten wenschen
Dr. Colijn niet terug
De Waal zakt langzaam
IJmuiden gedaald
Zonderling passagier
van de „Simon Bolivar"
Schipbreuk bij
Schiermonnikoog
toen3 ij
Britten zouden schepen, beschil
derd in neutrale kleuren als
duikbootvallen gebruiken.
OOK DE STORM SPRAK EEN
WOORDJE MEE.
Van Duitsche zijde wordt gemeld dat de
Engelschen hulpkruisers zouden gebruiken,
als neutrale koopvaardijschepen gecamou
fleerd, getooid met de Nederlandsche kleu
ren, welke de Engelschen daarop hadden
aangebracht. Zijdelings wordt hierbij gewe
zen "op de „Sliedrecht", doch al spoedig werd
verklaard, dat de Sliedrecht niet identiek
was met een getorpedeerde vermomde En-
gelsche hulpkruiser. Wel kan in dit ver
band gewezen worden op een commentaar
uit de Nachtausgabe. Dit blad schrijft:
Een Duitsche duikboot, die een
koopvaardijschip aanhoudt, kan, na
dat de Engelschen eenmaal een val
voor duikbooten met de Nederland
sche vlag over zee hebben laten va
ren, bij het verplichte aanhouden van
schepen met niets meer rekening
houden, zoodra iets verdacht lijkt.
Engeland heeft de veiligheid der
neutralen in de laatste weken voort
durend met voeten getreden; nu
neemt Engeland het masker der
neutralen om zijn zeerooverij te ver
mommen. Daartegen helpt alleen de
totale Duitsche aanval.
HET MIJNENGEVAAR
STEEDS GROOTER.
Hoe gevaarlijk thans het varen is, bewijst
een sober verhaal uit Kopenhagen over het
lot van een drietal Britsche schepen, die
trachtten uit de Schotsche haven Leith naar
Antwerpen te stoomen. Een uur na het ver
trek liep de Ordfield op een mijn en weder
om een uur later trof de „Drvburgh" het
zelfde lot. De monding van.de Humber ligt
vol wrakken. Volgens Zweedsche berichten
zijn er 26 geteld.
De tanden op elkaar.
Een lange rij visschers stond gisteren te
wachten buiten het kantoor van het depar
tement van handel in Grimsby, om zich in
antwoord op de oproep van de admiraliteit
aan te melden als vrijwilligers voor het ve
gen van mijnen.
Het waren voor het meerendeel jongeman
nen, doch er waren ook ouderen onder hen
lie reeds in den vorigen oorlog op mijnen
vegers dienst hadden gedaan.
De „Pilsudski" verloren.
Van de schepen, welke in het afgeloopen
weekeinde zijn verloren gegaan, noemen wij
eerst het groote en moderne Poolsche schip
.Pilsoedski", dat door de Engelschen werd
evracht en zich op weg bevond naar Noord-
Afrika. Het schip dat 14.300 ton mat, is, naar
men aanneemt voor de Noordwestkust van
Engèland getorpedeerd of op twee mijnen ge-
oopen. 171 opvarenden zijn gered door een
Britsche torpedojager en door een Britsche
treiler, 7 man wordt nog vermist.
De overlevenden verhaalden, dat een vree-
gelijke ontploffing het schip naar stuurboord
leed overhellen. Twee minuten later ver-
ilelde een tweede ontploffing het schip ge-
ïeel. De kapitein gaf toen bevel het schip te
verlaten, waarop de booten snel uitgezet wer
den.
De kok, die eerst door de tweede ont
ploffing wakker werd, toen ieder het
schip reeds verlaten had, wist in
een boot te komen, waarin hij vijf
uur ronddreef voor hij tenslotte toch
nog gered werd.
Duitsche mijnenlegger vergaan.
Zaterdagmiddag is een Duitsche mijnen
legger van 670 ton nabij het Duitsche mij
nenveld in de omgeving van den vuurtoren
Kieldsnor op het eiland Langeland (Dene
marken) op een mijn geloopen en binnen
drie minuten gezonken.
33 opvarenden werden volgens Reuter ge
red, omtrent het lot van de anderen is niets
bekend. Een twaalftal personen zou verdron
ken zijn.
Door eigen bemanning tot zin
ken gebracht.
Het Duitsche schip „Adolph Woermann"
dat op 18 November jl„ zooals toen gemeld
met onbekende bestemming uit de Lobito-
baai in Portugeesch West-Afrika, waar het
een toevlucht had gezocht, bij het uitbreken
van den oorlog, was vertrokken, is, naar
Reuter uit Londen meldt, door de beman
ning \/ot zinken gebracht, aangezien zij
wilde voorkomen, dat het schip in vijande
lijke handen zou vallen.
De geheele bemanning bestaand uit 127
koppen en 35 passagiers, onder wie 18 vrou
wen, is door een Engelsch oorlogsschip ge
red.
Britsche hulpkruiser vernietigd.
De Britsche admiraliteit deelt mede:
De admiraliteit betreurt te moeten be
richten, dat. Zijner Majesteit hulpkruiser
„Rawalpindi" vroeger van de Peninsular
and Oriënt Line, is gezonken.
Gevreesd tvordt, dat alle officieren en an
dere opvarenden zijn omgekomen, behalve
de volgenden".
Hierna volgen zeventien namen van over
levenden, waaronder een officier: De „Ra
walpindi" mat 16.000 ton.
Onder het „klein goed" dat «aan mijnen
of torpedo's ten offer viel, bevinden zich o.a.
een Fransche treiler, het Londcnsche stoom
schip „Hookwood", het Zweedsche tank
schip „Gustav Reuter", het Britsche koel-
schip „Sussex", terwijl nabij de kust van
Kent een tot heden nog onbekend gebleven
stoomschip op een mijn liep. In alle geval
len, behalve het laatste, werden de beman
ningen gered.
De Italiaansche radio ontkent, dat het
Italiaansche schip „Fianona" aan de Brit
sche kust op het strand is gezet om te
voorkomen, dat het schip zou zinken. De
kapitein heeft draadloos gemeld, dat de
bemanning erin is geslaagd het schip drij
vende te houden en zelfs het water in het
ruim te doen dalen.
FINSCH SCHIP OPGEBRACHT.
Arme Nederlandsche drukkers!
Het 1436 ton groote Finsche s.s.
„Anton H", dat met een lading pa
pier op weg was naar Amsterdam,
is in de Oostzee door een Duitsch
schip aangehouden en naar een
Duitsche haven opgebracht.
OOK DE STORM DEED MEE
Het was niet alleen het menschelijk ver
nuft, dat een aantal schepen naar den kel
der joeg, ook de natuurelementen spraken-
Zaterdag en Zondag een woordje mee.
Te Amsdale is een loodsschip in de Mer-
sey aan den Lancashire-oever aan den
grond geloopen. Twintig personen verdron
ken. Vier man werden gered, doordat zij
er in slaagden naar den oever te zwem
men, de zes overige overlevenden bonden
zich zelf aan brokstukken d"&r tuigage en
wisten zich ruim tien uur drijvende te hou
den in het ijskoude water. Tenslotte wer
den zij gered door de reddingboot van
Blaekpool.
De treiler Simon Michel uit Dieppe, met
twaalf man aan boord, is gisteren tijdens
den §torm vergaan bij den ingang van de
baai der Somme. Het schip had voor een
waarde van 40.000 frs. visch aan boord.
Twee man zijn. verdronken, de overige 10
konden worden gered.
Een nieuw gerucht in verband
met de schietpartij te Venlo.
Uit Berlijn meldt U.P. aan het Hsbl. dat
de Duitsche regeering een verklaring heeft
gevraagd van de aanwezigheid van een Ne-
derlandschen officier in Venlo en over den
zetel van den Britschen inlichtingendienst te
's-Gravenhage. De zegsman van het mini
sterie van Propaganda te Berlijn merkte op,
dat sedert de Nederlandsche Regeering aan
de Duitsche een verklaring vroeg van het
incident te Venlo, de Duitsche regeering via
den Duit'schen gezant te Den Haag een nota
heeft ingediend over deze aangelegenheid.
Hij voegt er nog aan toe, dat de onderhan
delingen in goede verstandhouding worden
gevoerd.
Het Hsbl. voegt hieraan toe, dat de Ne
derlandsche regeering, tot nu toe een nota,
als waarvan het U. P. hier melding maakt,
niet heeft ontvangen.
Wij zullen dit gevaar stuiten, zooals
wij het de duikbooten hebben ge
daan, verklaart Chamberlain.
HET BRITSCHE OORLOGSDOEL EN
HET BRITSCHE VREDESIDEAAL.
Het uitblijven van een groot Duitsch of
fensief, aldus zeide Chamberlain gister
avond tijdens een radiorde voor het Engol-
sche volk, kan niet aan humaniteit van dit
land worden toegeschreven.
Ons zijn overvloedig bewijzen gegeven,
dat geen overwegingen van menschelijk-
heid. hen afschrikken van welken vorm van
oorlog ook, wanneer zij denken, dat die
hun eenig voordeel zal brengen". De Duit
sch era moeten tot de conclusie zijn geko
men, dat -zij meer zouden verliezen dan
winnen door dergelijke aanvallen en zij
moeten er den voorkeur aan hebben gege
ven om gebruik te maken van methoden,
waarvan zij denken, dat ze toegepast kun
nen worden zonder ernstige verliezen voor
henzelf.
DE MAGNETISCHE MIJNEN.
De laatste methode is, om zonder
onderscheid te maken, in de Britsche
wateren een nieuw soort mijn uit te
strooien. Het beteekent voor hen
niets, aldus Chamberlain, dat zij
dagelijks neutrale schepen evenzeer
als Engelsche de lucht in doen
vliegen en daarmede burgers- ver
drinken en verminken van landen,
maarmede zij niet in oorlog zijn Enge
land zou echter de magnetische
mijn meester worden, zooals het de
duikboot reeds meester geworden is
Wat de oorlogsstrategie betreft verklaar
de Chamberlain, da de tijd een factor is,
die aan den kant van de geallieerden
werkt, aangeeien iedere week den druk dei-
blokkade op Duitschland verhevigt en dit
land langzaam maar zeker berooft van ma
terialen die van wezenlijk belang zijn voor
een met succes voortzetten van den oorlog.
HET OORLOGSDOEL.
Nogmaais omschreef Chamberlain het oor
logsdoel, dat hij dezen keer definieerde als:
Niet slechts den nederlaag van de mili
taire krachten van den vijand, maar ook de
nederlaag van die agressieve afblaffende
mentaliteit, die voortdurend tracht andere
volkeren door geweld te overheerschen, die
een brutale voldoening vindt in vervolging
en marteling van onschadelijke burgers en
dit uit naam van de belangen van den
staat dp verwerping rechtvaardigt van
eigen gegeven woord, waar dit maar pas
send geoordeeld wordt.
Wanneer het Duitsche volk ervan overtuigd
kan worden, dat de geest even slecht is
voor het Duitsche volk zelf als voor de
rest van de wereld, zou het er afstand van
doen. Wanneer wij kunnen bereiken, dat de
Duitschers dien geest laten varen zonder
bloedvergieten, zooveel te beter, maar van
dien geest moet afstand gedaan worden. Dat
is ons 'Oorlogsdoel, en wij zullen in den
strijd volharden tot wij het bereikt hebben.
HET VREDESDOEL.
Wat de vredesdoelstellingen betreft zeide.
Chamberlain: „Wanneer wij ons oorlogsdoel
bereikt hebben, zou ons verlangen ernaar
uitgaan een nieuw Europa te vestigen, niet
nieuw in dien zin, dat alle oude grens
palen uit den grond -getrokken worden en
een nieuwe landkaart wordt opgemaakt vol
gens de denkbeelden der overwinnaars,
maar een nieuw Europa met een nieuwen
geest, waarin dé naties, die het bewonen,
Wat de schipbreukelingen mee
maakten. Eindelijk in veilige
haven".
De „Oranje Nassau" van de Maat
schappij „Zeeland" is Zaterdagmid
dag om kwart over drie in Vlissin-
gen aangekomen met de geredde
bemanning en een deel der passa
giers van de 18 Nov. veronge
lukte Simon Bolivar" aan boord.
Dat het weerzien tusschen de schip
breukelingen en hun familieleden
menig ontroerend tafreeltje ople
verde, laat zich aanzien!
Des avonds om tien minuten' over acht
liep de „Batavier 4" met dertien geredden
van de ,Simon Bolivar" aan boord, de haven
van Rotterdam binnen.
De Zwitsersche steward. A„ Im-
hoff vertelde ons, dat een aantal
mijnenvegers voor de Batavier ver
trokken was, om de zee schoon te
vegen.
Matrozen met baby in hun ar
men
De schipbreukelingen, die te Vlissingen
waren gearriveerd, vertrokken met een ex
tra Diesel trein naar hun bestemmingen in
Nederland.
Op de kade en aan het station vingen wij
brokstukken van gesprekken op, waardoor
wij ons een beeld konden vormen van de
ontzettende belevenissen van deze menschen
Zoo hoorden wij dat de purser onder wel
haar moeilijkheden met goeden wil en we-
derzijdsche verdraagzaamheid zullen bena-
deren.
In het slot van zijn rede zette Chamber
lain uiteen, dat eerst het oorlogsdoel be
reikt moet worden om het vredesideaal te
verwezenlijken.
zeer tragische omstandigheden om het leven
is gekomen. Na de eerste ontploffing werd
hij gewond, doch anderen droegen hem naar
een reddingboot. Hij zeide nog: „help eerst
de dames maar", doch kort daarop volgde
de tweede ontploffing, welke hij niet over-
Ie: fde. Vol lof was men over de houding
van de E.ngelsche matrozen, die bijna al
hun bovenkleeding ter beschikking van de
schipbreukelingen stelden Een baby die ge
red was, hielden ze om beurten in hun ar
men, om het warm te houden.
Eerst de lippenstift.
Als vroolijke noot bij deze gebeur
tenissen hoorden wij, hoe een En-
gelsch meisje bij geredde dames
eqrst met een lippenstift en daarna
met warme dranken kwam aandra
gen!
In het krijgsrumoer.
Het wachten in Southend, nadat oorspron
kelijk er op gerekend was, dat men Woens
dag kon vertrekken, was natuurlijk ook
enerveerend. De passagiers vertoefden da
gen lang op het water, dat voor hen zooveel
gevaren verborg. Uren lang hoorden zij het
bulderen van kanonnen en afweergeschut,
evenwel niet altijd om den vijand te besto
ken, doch toch bijna even angstwekkend.
Zoo werd b.v. in de buurt met afweerge
schut geoefend en kwamen eenige honder
den mijnen, die op de kust aanspoelden, tot
ontploffing.
Niettemin werden er in Harwich en op de
„Oranje Nassau" werkelijk luchtaanvallen
meegemaakt.
Vrijdag was de voorraad levensmiddelen
en kolen op de „Oranje-Nassau" zoo geslon
ken, dat men naar Londen terug moest stoo
men om nieuwen voorraad te halen.
Zaterdagochtend eindelijk kwam het ver
heugende bericht, dat de boot kon afvaren
en zonder incidenten is de tocht vlug ver-
loopen.
Aan boord van de Oranje Nassau" be
vond zich ook, naar wij opmerkten, de
nieuwbenoemde commandant van het Le
ger des Heils in Nederland, commandant Al-
fred J. Benwell.
Nieuw Nederlandsch stoomschip
in vlammen. Eén arbeider ge
dood.
Weer is de Nederlandsche scheep
vaart door een ernstige ramp getrof
fen, doch dit keer staat het ongeluk
niet in verband met den oorlog.
Vermoedelijk doordat een theelichtje
overliep in de koelruimte van het
nieuwe motorschip „Sloterdijk", dat
te Odensee (Denemarken) voor reke
ning van de HollandAmerika-lijn
wordt gebouwd, is Zaterdagmiddag
het schip in brand gevlogen.
Vier arbeiders, die zich in de koelruim
te bevonden, konden onmiddellijk gered wor
den, doch de vlammen grepen zoo snel om
zich heen, dat den overigen den weg werd
afgesneden. Zij vluchtten in de tanks onder
het brandende vertrek.
De brandweer moest met autogeen-
snijbranders vier gaten in de scheeps
wand branden om de ongelukkigcn te
bereiken.
Toen de redders in het ingewand van het
schip waren doorgedrongen, vonden zij het
lijk van één der slachtoffers, dat geheel ver
koold was. Achttien arbeiders konden uit de
tanks gered worden eer de lucht in deze
ruimten geheel bedorven was.
Afgezien van een aantal gevallen van rook
vergiftiging hebben twee arbeiders zware
en een derde lichte brandwonden opgeloo-
pen.
Na twee uur tijd was het vuur gebluscht.
De „Sloterdijk" meet 10.000 ton en zou 16
December afgeleverd worden.
Vertrek van Aankomst t*
(terugreis) h*. 25 Nov. Napels 25 N0ï)
Seis) K*. 26 Nov. lBaud.ae.Noy.
terugreis) lJodhp' 26 N°V' lBasra 2<5 Nov,
(heenreis) lBaSra 26 N°V' |'r°dhP- 26 Nov.
Mr. Joek.es critiseert fel het op
treden van den oud-minis ter-pre-
sdent.
In de algemeene vergadering van den
Vrijz. Dem. Bond te Utrecht heeft mr. Joe-
kes fel het optreden van dr. H. Colijn naar
aanleiding van het optreden van de regee
ring bij de jongste gebeurtenissen gecriti-
seerd.
Spr. was van oordeel, dat de regeering be
ter dan wie ook heeft geweten wat er gaan
de was, zoodat het niet aanging een derge
lijke critiek op het beleid van deze regee
ring uit te oefenen als de oud-minister-pre
sident zich in een interview had aangema
tigd.
Ten slotte wees spr. op de pogin
gen, welke van zekere zijde worden
aangewend om dr. Colijn opnieuw
in de regeering te brengen. Ten aan
zien van dit streven merkte spr.
op, dat de vrijzinnig democraten
een dergelijk streven niet alleen
hoogst ondoelmatig, doch zelfs zeer
ongewenscht achten.
Vacature burgemeester Ritmees
ter door mr. Oud vervuld.
Mr. P. J. Oud werd bij enkele candidaat-
stelling gekozen als lid van het dagelijksch
bestuur in de vacature, ontstaan door het
periodieke aftreden van den heer G. Rit
meester, uit Den Helder, die niet herkies
baar was.
Vrachtauto in benarde positie.
Gistermorgen meldde Keulen 36 c.M. val,
nadat het water van den Rijn Zaterdag reeds
25 c.M. gedaald was. De Waal bij Nijmegen
zakt echter zeer langzaam. Gistermiddag was
de stand 12 c.M. boven A.P.
Het water op de lage kade stond gister
middag nog zoo hoog, dat een groote vracht
auto op den vroegeren afrit naar de pont
een meter diep in het water terecht kwam.
Met vereende krachten slaagden voorbijgan
gers er met behulp van een trekpaard in den
grooten wagen uit zijn benarde positie te be
vrijden.
Geen persoonlijke ongelukken.
Zaterdagavond om half zeven ontstond in
een woning aan de Warmondstraat te Am
sterdam brand op de derde verdieping, door:
dat een te hard brandende haard zooveei
hitte uitstraalde, dat de vloer begon te bran
den.
De haard zakte door den brandenden vloer
en kwam in de voorkamer op de tweede ver
dieping terecht.
Zoowel de voorkamer op de tweede als die
op de derde verdieping, waarvan de bewo
ners niet thuis waren, brandde uit.
Van Fransche luchtversper-
ring afkoimstig?
Gistermorgen is in de buiten
haven van IJmuiden een ballon
van een z.g. ballonversperring ge,
daald. De marine-autoriteiten
hebben de ballon leeg laten loo
pen en zullen baar bergen.
Het schijnt een Fransche kabel
ballon te zijn, die achter het
front gebruikt werd. In de ballon
bevond zich een parachute. Het
luchtmonster, dat eenige schade
veroorzaakt heeft aan een paar
liehtpalen, welke gebroken zijn
schijnt langs de geheele kust ge
dreven te zijn.
Wie is Alired Auer,
Een der overlevendten van de ramp -van
de „Simon Bolivar". Alfred Auer is te Lon
den voor den rechter verschenen, beschul
digd van het afleggen van een onjuiste ver
klaring. Auer werd omschreven als een
leeraar in talen, vermoedelijk van Hongaar-
sche nationaliteit. Toen Auer te Londen
aankwam met andere overlevenden gaf hij
aan de politie den naam doctor Peter Ros-
bauw. op en verklaarde hij, dat hij een
Noorsch jurist was. Het proces werd een
week verdaagd.
Inzittenden redden zich,
Gistermorgen te half tien reden de 51-ja-
rige chauffeur J. Noest en de 2C-jarige S,
W. Bruggeling, beiden uit Rotterdam, met
een personenauto van Den Haag naar Bot
terdam. j I
Op den Abraham van Stolkweg onder Ow-
schie reed de wagen in veel te snelle vaart
door den bocht, tegenover de fabriek van
van Nelle, langs de Delfshavensche Schie,
De chauffeur kon den wagen niet houden,
passeerde nog het daar voor de veiligheid
staande hek en kwam in het water terecht,
De auto kantelde en verdween geheel onder
water.
De twee inzittenden zagen kans,
toen de auto geheel onder water lag
het portier te openen, uit den wa
gen te kruipen en den wal te berei
ken.
Zij zijn met een passeerende personen
auto eerst naar het politiebureau aan de
Aelbrechtskolk te Rotterdam: en vandaar
naar hun woning vervoerd.
De auto, die vlak aan den kant lag, was
te half twaalf uitgetakeld.
Duitsch stoomschip lek. ffesW
Bemanning door landgenoot
gered.
Gistermiddag is een Duitsch stoom
schip de „Gerrit Fritzen", dat Zater
dag aan de Oostkust van Schiermon
nikoog gestrand is, tengevolge van
het krachtige stooten en de tegen
het schip bonkende golven lek ge
slagen. De positie van het scluP
werd daardoor zoo gevaarlijk, dat
de leden der bemanning het raad
zaam achtten het schip te verlaten.
Met het oog op den oorlogstoestand
de schipbreukelingen er de voorkeur
te worden opgepikt door een Duitse.M l
dingboot. De kapitein van de motorre1o ,1
boot „Insulinde" van de N.- en Z.-H01
ie woraen opgepnu aoor een
dingboot. De kapitein van de
boot „Insulinde" van de N.- en ,e
sche Reddingmij., welk schip den g®1 - j,
nacht in de nabijheid van de „Gerrit
zen" had verkeerd, heeft daarop
lega van de te Borkum
Duitsche reddingboot „Hindenburg ver
zich verder over het lot van de opvar®
van de „Gerrit Fritzen"
„jnd®1
.«n uc „urn I XL X-ritsen te Willen
men. De „Hindenburg" heeft de Ke. jSte,-
manning aan boord genomen en isJj vef
middag om half zes naar Duitschian
trokken.
Vier krachtige Duitsche zeesIesP
booten hadden Zaterdagavond en
wat®1,
nood
ook nog gisterochtend bij hoog
tevergeefs getracht het in
verkeerende schip vlot te sleep®^
doch de Zuidwester speelde
schippers parten.
Zee steeds
ruv"1'
Aangezien de zee in ruwheia ,11
scheen het gisteravond onmogelll
„Gerrit Fritzen" nog geborgen z°
worden.