prebihhf urtm ZEE Engeland roept opnieuw Itwart millioen man op Voorbereiding benzine-distributie De groeiperiode onder Warner Burgerlijke Stand van Texel Sint Nicolaas komt per trein Anna Paulowna vreest wateroverlast De Koninklijke Familie te Delft Met de „Zwarte Zee" op convooi Een halve eeuw K, N> V. B. Bevordering in Oost-Indië. Stafmuzikant J. Moot m.i.v. 1 December 1939 bevorderd tot onderkapelmeester met den rang van sergeant-majoor. Met ontslag uit den Zeedienst. Lichtmatroos W. C. H. Ras, 27 Nov. '39. Marinier 3e kl. A. van Driel, 27 Nov. '39. Matroos 3e kl. E. Bron, 27 Dec. '39. Korpl.-ziekenverpl. H. Lameij, 27 Dec. '39. Overbrenging in andere kwaliteit. Matrozen le kl. M. van Stee en K. J. v. der Valk, botteliersmaat, 1 Nov. '39. Matroos le kl. G. Mekkering, koksmaat, 1 Nov. '39. Bevordering. Stoker 3e kl. J. Beets, tot stoker 2e kl., 1 Nov. '39. Thuisgevaren. 27 Nov. '39 per m.s. ,,Joh. de Witt" uit O.-I. in Nederland teruggekeerd: Sergt.-hofm. M. C. de Kieviet; korpl.-bott. C. Gillissen; korpl.-vlieger H. Lameij; marinier le kl. H. Voorbrood; matroos le kl. M. Ver hoog; matroos 2e kl. E. Bron. Ondervolgende schepelingen zijn aangewe zen om den 12den December per m.s. „Baloe- ran" van de N.V. Rotterdamsche Lloyd naar Oost-Indië te worden uitgezonden. Majoor-bottelier B. A. de Rek. Sergt.-konstabel E. Wallert. Kwartiermeester P. van der Klis. Matroos 2e kl. J. P. de Vries. Matroos 3e kl. J. C. Assink, B. H. Benoist, H. L. Bentvelzen, J. Bos, C. de Buck, G. Das, J. T. Dekker, A. van Dijk, A. J. de Geus, N. A. de Groot, P. Hartman, L. v. den Herik, L. P. Heijmann, A. den Hollander, K. Potter, N. Rietkerk, P. Snel, A. J. Stam, T. L. Stevens, J. Tramper, W. Verbaan, H. J. Verhagen, F. Verwoerd, J. Warnaar, E. van Weijnen, D. H. Wijnschenk P. A. Zijlstra. Korpl.-torpedomaker M. R. de Groene. Stokers 2e kl. L. H. N. C. M. Baas, B. Bon- gers, H. H. Dijkstra, W. F. Hartzmann, J. van Heems, H. F. Klaasse, M. Kort, J. J. Kroes, M. T. F. Majoor, G. D. Menijn, P. J. Nool, H. W. v. der Reijden, B. S'chmitt, M. A. Schoon- watër, D. van Strien, K. Valkhof, J. van der Veer en W. J. Verhoeven. Hofmeestersmaat J. H. van Leerdam. Koksmaat L. Schroevers. Kleermaker J. A. C. Maas. Schoenmaker C. Rijnhout. Barbier A. Reinders. Marinier 3e kl. H. Kerkmeester. Aangenomen in den Zeedienst. Matroos 2e kl. J. Louws, 22 Nov. '39. Militair-werkman W. v. d. Wal, 30 Nov. '39. Lichtmatrozen, m.i.v. 6 Nov. 1939: M. J. Hoedemaker, H. Alter, J. L. Makkus, J. Bek, B. Odenzeel, H. Lettinga, A. van der Meulen, W. J. J. Hogendoorn, C. S. Harten dorp, P. Goedendorp, N. Veerman, N. C. van Kampen, H. A. Rauws, B. Galjaard, H. F. Bansma, C. G. Dijkers, J. Fokker, P. J. Pa- lings, M. Vogel, P. van Hulssen, M. Koning, H. de Hoop, C. M. Okkerse, M. C. Okkerse, T. Punselie. Idem m.i.v. 7 Nov. 1939. J. C. de Neef, J. Hoogendoorn, H. F. Zonne veld, A. M. van der Hall, C. Schot, D. Zijlstra, J. Tuit, W. P. G. Helsdingen, P. van der Lee- den, M. J. Karelse, W. H. Gossije, B. E. van Opdorp, D. W. Ooms, A. Kortus, T. Hofland, B. Kooistra, J. Boekei, N. Min, G. K. van Zante, M. H. Meester, A. P. S. de la Chambre, A. de Ruiter, R. E. von Aesch, H. Bos, W. Smit, E. van Dijk, A. Leeseman, P. Schuiling. Idem m.i.v. 8 Nov. 1939. G. M. Wijngaards, C. Hamerpagt, J. de Graaf, A. A. Blankers, P. J. J. Eshuijs, H. J. C. Schalker, P. Althuiszes, C. J. Lambeek, M. Ruis, L. J. van der Werf, E. van Geenen, J. Broersen, N. A. Littooij, H. A. Welle, J. Lie- visse Adriaanse, R. Smidt, J. Thijnbeen, C. J. Barendse, J. A. van den Baard, J. H. Huibers, P. Knip, C. Jonker, G. J. Pijl, W. P. H. Groot, C. van der Neut, J. van der Ploeg, G. Lu te, M. H. Snip, J. M. van Oorschot, W. van Schelt, P. M. Kok. Idem m.i.v. 9 Nov. 1939. J. L. Metgod, A. J. van der Staaij, G. van Brussel, T. Woppenkamp, J. Dahrs, R. D. Stof fels, H. van den Bosch, G. J. J. van der Stam, M. de Jong, A. van Es, G. P. Westmeijer, A. Otten, P. Kort, T. B. Kemna, P. M. Vos, G. H. Vos, J. G. de Bruin, A. C. de Bruin, J. A. A. Vermeulen. Idem m.i.v. 23 Nov. 1939. A. Korving, F. Coolen, C. J. Klinkenberg, J. van Zwam, C. J. Oosterom, A. Klaassen, J. Kraaijenoord. JjZAcefteh meuiuA Ned. Herv. Gemeente. Den Burg, v.m. 10 u. Ds. Visser. Invoering nieuwe bundel. Medewerking U. Bouwsma (bügel). Oosterend, v.m. 10 u., Ds. Kok. De Waal, v.m. 10 u., Ds. v. t. Hooft. Maandcollecte. Den Hoorn, v.m. 10 u., de heer Starren- burg. Zendingscollecte. De Cocksdorp, v.m. 10 u., Ds. Salm. De Koog, n.m. 7.30 u., Ds. Visser. Oudeschild, v.m. 10 u., Ds. Tinholt. Doopsgezinde Gemeente. Den Burg, v.m. 10 u., Ds. Gorter, - Oosterend, n.m. 7 u., Ds. Gorter. Den Hoorn, v.m. 10 u., Ds. Smidts, van Den Helder. Geref. Kerk. Den Burg, (geb. Fanfare), v.m. 10 u., Ds. v. d. Leer. N.m. 3 u., Cand. Wouda. Oosterend, v.m. 10 u., Cand. Wouda. N.m. 3 u., Ds. v. d. Leer. Geref. Kerk (Hersteld Verband). Oosterend, v.m. 10 u. en n.m. 3 u., de heer Sijtsma, van Leeuwarden. Leger des Heils. Zondagsamenkomsten worden geleid door Bri gadier Kolder. 10 uur v.m. Heilingsdienst. 3.30 uur n.m. Soldatensamenkomst. 6.30 uur n.m. Openluchtsamenkomst, Den Burg. 7.30 uur n.m. Verlossingssamenkomst. Dinsdag 7.30 uur n.m. Soldatensamenkomst Woensdag 7.30 uur n.m. Straatzang, Oosterend Donderdag, 2.30 uur n.m. Gezinsbond. 8 uur n.m. Heiligingsdienst. 25 Nov.1 December. GEBOREN l Egbert Simon, z. v. Jacob Herman Boekei en Cornelia Catharina Keijser; Erna, DEN HELDER. Tenqevolge van de slechte weersomstan digheden zal St. Nicolaas dezen middag niet om 3 uur met de Texelsche boot, doch per trein in onze stad aankomen. Via de Spoor straat, Koningstraat, en Kerkgracht zal de groote kindervriend naar het stadhuis rij den. d. v. Jacob van der Kooi en Frouwtje Dijksen. ONDERTROUWD: Maarten Bonne en Cor- nelisje van der Wal. GETROUWD: Adriaan Nicolaas Lap en Cor nelia Wouterina van der Kooy; Jacob de Graaf en Theodora Catharina Graaf; Klaas Jacob Gerard Lampers en Marijtje Bruin. OVERLEDEN: Cornelis Blom, 68 j., geh. m. Jantje Henkes; Rijtje Dros, 72 j., geh. m. Dirk Brouwer. Gevonden: een rijwielplaatje, een hand schoen, een dameshandschoen, een nummer bord. ST. NICOLAAS-VIERING VOOR DE MILITAIREN. Op Dinsdag a.s. zal in Pen's Schouwburg zaal de St. Nicolaasviering voor de alhier ge- stationneerde militairen plaats hebben. Oudeschild Mijn op den dijk Vanmorgen om half 6 werd vlak voor Oude schild een mijn gesignaleerd. Aanvankelijk was het gevaarlijke projectiel nog vrij ver in zee en ging zelfs een Oudeschilder met zijn scheepje in zee om te onderzoeken wat het was. Hij keerde, ziende dat het een mijn was, met bekwamen spoed terug. Om half 7 werd de bevolking door de mili tairen gewaarschuwd. Toen lag de mijn vlak bij den dijk, slechts een paar meter van de steenen. GROOT REDDINGVLOT OP TEXEL- STROOM GEVONDEN. Gisteren is door een Texelsche kotter een groot reddingvlot van ongeveer 4x5 meter, drijvend op Texelstroom gevonden en in de haven van Oudeschild gebracht. Het vlot ver sterkt met balken en tonnen was zeker wel een meter hoog. Waarvan het afkomstig is, is niet bekend. De goedbezochte vergadering der afd. van de H. M. v. L. werd door den heer C. Re- zelman geopend met een welkomstwoord, dat in 't bijzonder gericht was tot den gast, den heer Joch. Blaauboer uit den Waardpolder. Van de mededeelingen en ingekomen stuk ken noteeren we: Over de kalverteeltregeling zond 't hoofd bestuur een schrijven, waarin argumenten vóór en tegen de opheffing der teeltrege ling naast elkander werden gesteld en een uitspraak van de afd. werd gevraagd. Van de leden spraken 12 zich uit vóór ophef fing, 4 tegen; 9 onthielden zich van stem ming. De heer P. Kooiman deelde een en ander mede over de brouwgerstregeling. De Brouwgerstcommissie treedt thans op als handelaar en pakhuishouder en heeft 600 ton toegewezen gekregen. Men meent dat deze bedrijven naar verhouding te laag is en gevraagd wordt een verhooging tot 750 ton. De voerprijs voor de beste, de A- kwal. is f 9.05, de laagste prijs voor brotiw- gerst voor de C-kwal. f 9.75; voor b f 9.90 en voor A f 10.05. De commissie draagt nu als handelaar ook alle risico. Men berekent 5 ct. voor provisie, 10 ct. voor „op en af" en 25 ct. voor het schoonen. Bovendien moet afgewacht wor den of Wageningen de aangeboden gerst ook als brouwgerst goedkeurt. Het verschil t.us- schen den gewonen prijs en dien voor brouw gerst, 40-ct., acht men te gering en op voor stel van den heer Van Balen Blanken zal via het hoofdbestuur getracht worden tot een verschil van 75 ct. te komen. De heer Joh. Blaauboer bracht verslag uit over de vergadering van de Z.C.K. Er zijn hier een 30-tal aandeelhouders met 250 aan deelen in de Zeeuwsche Coöp. Kunstmest- fabriek (die samen met de Groninger Coö peratie de Superfabriek te Vlaardingen ex ploiteert). Deze aandeelen waren niet ver handelbaar en dat gaf vaak tot groote moeilijkheden aanleiding, bij overlijden, be- drijfsopheffing enz. Er is nu een N.V. van aandeelbezitters gesticht, met de bedoeling, dat deze een regeling maakt, zoodat niet elk geval weer apart onder 't oog moet wor den gezien en de aandeelen misschien wel verhandelbaar worden. De Tuinbouwteeltvergunning gaf aanlei ding tot breedvoerige discussies. Er is ge publiceerd, dat van bedrijven grooter dan 10 h.a. alle tuinbouw teeltvergunningen wor den ingetrokken. Dat zou voor Anna Pau lowna tot gevolg hebben, dat zoo goed als alle koolteelt en de teelt van pootaardappe- len geschrapt zou worden. Men was 't er niet dadelijk over eens of men nu in 't algemeen tegen het intrekken der teeltvergunningen moest ageeren of spe ciaal op de Poldersche belangen zou wijzen. Tenslotte word besloten bij het hoofdbe stuur aan te dringen te ageeren tegen het intrekken van de teeltvergunningen in 't algemeen en daarbij in het bijzonder de aan dacht op de pootaardappelteelt te vestigen. Rel1 inleiding, die de heer Raap over de L.O. zou houden, werd met het oog op het gevorderde uur uitgesteld tot een volgende vergadering. RONDVRAAG. Bij de rondvraag werd de hooge wa terstand een belangrijk punt van be spreking. De moeilijkheden spruiten tenslotte voort uit den hoogen stand van het Amstelmeer. Het is nu wel doordat men ook elders niet kan loozen, dat de Oostpolder veel te veel water heeft, maar die omstandighe den kunnen zich vaker voordoen en zouden in het voorjaar heelemaal fu nest zijn. Tot steun van wat het Pol derbestuur In deze doet, zal ook de afd. bij de betrokken Instantie aan dringen op afspuiing van het Am- stelnieer. mm! hee,r Rez?,man zegde bovendien toe, te nomn m v.nV hoev:eel het malen met een pomp of het werken met een zandzuiger, OosTnnn1" 'ïater rechtstreeks uit 'den hralu? *?p Amstelmeer wordt ge bracht, zou kosten. Na behandeling van nog een paar vragen, o.a. over de afdeeling en werkgeversorgani satie en over den regeeringsaankoop van con sumptieaardappelen, volgde sluiting. JULTANADORP OPENING VAN EEN FILIAAL. Door de firma van Nuland's Kleedingma- gazijn te Breezand is te Julianadorp aan de Langevliet no. 54 een filiaal geopend en Vrijdagmiddag in bedrijf gesteld. Bij de opening werden bloemen aangebo den en wij wcnschen de fa. van Nuland veel succes toe. DAT KWAM BEST AF. Een groote vrachtauto met een aanhang wagen beiden geladen met riet passeerden de Pontonbrug aan de Kooij. Bij het afrij den van de brug brak de koppeling tus- schen beide wagens, waardoor de laatste achteruit de brug opreed, de brugkoppeling vernielde en tegen de brugleuning, die ook beschadigd werd, bleef hangen en daardoor gelukkig niet in het kanaal terecht kwam. De brug was evenwel voor alle verkeer ge stremd en eerst met vereende krachten van alle wachtenden kon de aanhangwagen wor den verwijderd. De voorste wagen had niets van het ver liezen van zijn aanhang bemerkt en was doorgereden. Na te zijn gewaarschuwd keer de de trekker terug. De aangerichte schade werd onmiddellijk vergoed. WIERINGEN. INLIJVING DIENSTPLICHTIGEN. Op 18 December a.s. worden de onder staande dienstplichtigen uit die gemeente ingelijfd bij het Regiment Kust Artillerie Jn. Bakker, Th. ten Brinke M. Engel, M. J. Kooij, C. de Krijger en C. P. Timmerman. Bij het 9e Regiment Motorartillerie, N. Heijblok; Op 3 Januari bij de Zeemacht, G. Baijs en C. Keijzer; Op 13 Maart bij de Zeemacht, Jac. Tijsen; 20 November is C. Asjes ingelijfd bij het Korps Motordienst. LUCHTBESCHERMING. Ten behoeve van den luchtbeschermings dienst zijn door den Commissaris der Ko ningin in deze provincie benoemd tot on bezoldigd veldwachter dezer gemeente, en als zoodanig door den burgemeester be- eedigd de heeren: J. Klein Czn., D. Doves. R. van Bloemendal, W. Leeuwenkamp, C. Huibers, B. ten Brinke, N. Boerscn, B. ten Brinke Sr., R. Kat, H. J. Jansen, C. J. Bos- ker, K. Hakvoort, P. Jongkind, .J Rotgans Pzn., J. Tijsen Jzn., P. Ri Bakker, S. Bak ker Ezn., H. Boersen, W. Tijsen, C. Everts, -F. Bontkes, C. Zomerdijk en S. Zomerdijk. Bezoek aan den grafkelder der Oranjes. Gistermiddag om drie uur hebben H.M. de Kongingin, H.K.H. Prinses Juliana en Z.K.H. Prins Bcrnhard een bezoek gebracht aan den grafkelder der Oranjes in het koor van de Nieuwe Kerk te Delft- De hooge Bezoekers werden rondgeleid door den burgemeester van Delft, mr. G. van Baren. Met belangstelling informeerden zij niaar het in veiligheid brengen van de ge brandschilderde ramen in het koor eh de maatregelen tot bescherming van het graf monument van Willem de Zwijger. Na ongeveer een kwartier in de kerk ver toefd te hebben, vertrok de Koninklijke Fa milie, onder gejuich van een groote menig te, in de richting Den Haag. Meldt TJ bij het Rijksbureau voor Aardolieproducten. Naar wij vernemen, heeft de minister van Economische Zaken bepaald, dat inge volge zijn beschikking van 1 December 1939 iedere houder van een benzine- of benzolmo tor, dienende tot het voortstuwen van een vaartuig, tot het aandrijven van een werk tuig of in het algemeen tot andere doelein den dan het voortbewegen van een voertuig, verplicht is aan het rijksbureau voor aard olieproducten, Zeestraat 100—104, 's-Gra- venhage, opgave te verstrekken inzake het gebruik van den motor en het verbruik van motorbrandstoffen en smeerolie. De opgave dient te geschieden door invul ling van een formulier, dat bij de benzine leveranciers kosteloos verkrijgbaar is. De formulieren moeten voor 1 December a.s., volledig ingevuld en onderteekend, bij voornoemd rijksbureau worden ingediend. Tevens wordt houders van motor rijwielen, die als motorbrandstof benzine of benzol gebruiken en die geen gebruik maken van den open baren weg, aangeraden, in verband met de voorbereiding van de distri butie-regeling van benzine, zich zoo spoedig mogelijk aan te melden bij het Rijksbureau voor Aardoliepro ducten, Zeestraat 100—104, 's Gra- venhage. De aanmelding dient schriftelijk te ge schieden. Dit betreft derhalve houders van motor voertuigen, waarvoor geen motorrijtuigen belasting is verschuldigd en waarvoor ook geen kostelooze motorrijtuigenbelastingkaart is afgegeven. Mannen van 2023 jaar moeten zich melden. Op grond van een gisteren uitgege ven Koninklijke proclamatie worden alle mannen tot 23-jarigen leeftijd opgeroepen voor den militairen dienst. De proclamatie noemt alle manlij ke Britsche onderdanen, die gisteren 20 jaar doch nog niet 23 jaar oud waren, dienstplichtig. Op 9 December moet de aanmelding voor de inschrijving geschieden. Naar schatting betreft het een kwart millioon man. Men verwacht niet, dat deze man- ne,n .."1.nnen een maand na hun in schrijving zullen worden opgeroepen, in geen geval zal dat evenwel voor het volgend jaar gebeunfn. Gistermiddag is men op ongeveer 25 w afstand aan bakboord een mijn gepasseorH Op het fluitsignaal van de „Zwarte 7! 4 t,„„ An TVTï rrftpctrnrtmnnar aEnu«i... - ONDERHOUD MET DEN KAPITEIN. Donderdagavond is de zeesleep boot .Zwarte Zee" van L. Smit en Co's internationalen sleepdienst, na vijf convooireizen te hebben ge maakt, in Maassluis aangekomen. In verband met een kleine veran dering aan den voorsteven, ten be hoeve van de paravaan, is het schip doorgestoomd naar Schiedam, om in het Wiltondok te worden op genomen. Gistermorgen hebben wij ten kantore van L. Smit en Co. in Maassluis een onderhoud gehad met kapitein T. Vet, den gezagvoer der van de „Zwarte Zee". Het voornaamste punt bij het in convooi varen i:s natuurlijk het accuraat sturen, zoo deelde de kapitein mede. De „Zwarte Zee" vaart voorop en de paravanes daarvan knippen de mijnen, die zij eventueel tegenkomen, af. De los geknipte mijnen komen op een afstand van minstens zestig meter boven water en het is voor de schepen, die in convooi varen, zaak, om precies in het kielzog van de sleepboot te blijven varen. Dat dit niet ge makkelijk is bij een onderlingen afstand van minstens zeshonderd meter, laat zich begrijpen. Een ander punt van belang bij het varen in convooi is een goede onderlin ge seinverbinding. Wanneer men op de sleepboot een drijvende mijn bespeurt, wordt hiervan onmiddellijk kennis gegeven aan de schepen, die er achter varen. Juist door den ruimen afstand, waarop de ande re schepen de „Zwarte Zee" volgen, kun nen deze schepen voor de aangeduide mij nen uitwijken, om dan een poosje later weer terug te keeren tot de kieWinie. Voorts heeft men onderling contact door middel van de scheepstelegraaf en door vlaggeseinen. Verandering van snelheid wordt aangegeven door het hijschen van een bal in den voormast. Of het werk van de „Zwarte Zee" gevaar lijk is? De kapitein haalt de schouders op. „Och, je neemt het risico over van de andere schepen. Er is maar één mijn noodig, om je naar den kelder te helpen". De geankerde mijnen worden door de paravanes afgeknipt en volgens de inter nationale regels behooron zij dan onschade lijk te zijn, maar het is voor de volgsche- pen in het convooi toch beter om maar een eindje uit de buurt te blijven. Bovendien dreigt er dan nog altijd het gevaar van de drijvende mijnen, die den laatsten tijd zooveel rampen hebben ver oorzaakt. Op de „Zwarte Zee" staan doorloopend twee wachten, een aan bakboord, een aan stuurboord. De sleepboot heeft een vijftal convooirei zen gemaakt en toen is gebleken, dat de veiligheid nog verhoogd zou worden wan neer de bevestiging van de paravanes aan de voorzijde van het schip nog iets lager kwam te liggen. Dari konden ook de vrij diep liggenden mijnen worden geknipt en daarom is de „Zwarte Zee" in het dok ge gaan voor een kleine verandering aan den voorsteven. Zoodra men hiermede gereed is, worden de convooireizen voortgezet. De eerste convooireis ging met de „Bloem fontein", „Grootekerk" en „Alioth" naar Engeland. Op Vrijdag, 24 November werd verzameld des morgens om vier uur bij Schouwenbank en na een zeer kalme reis kwam men 's middags om twee uur in de Downs. Het convooi werd ontbonden op ong. 5 mijl ten oosten van het Noordgoodwin lichtschip, vanwaar ieder schip op eigen gelegenheid naar de Downs stoomde. Wie zou denken, dat daarmede voor dien dag het werk van de „Zwarte Zee" zou zijn afgeloopen, heeft het mis. Desmiddags moest men in de Downs de kapiteins waarschuwen van de schepen, die met het volgende convooi naar Nederland teruggebracht zouden worden. En aan dit waarschuwen waren nog wel enkele moei lijkheden verbonden. In de Downs lagen niet minder dan ruim tweehonderd schepen en nu moesten de schepen, die op het lijstje van kapitein Vet voorkwamen, daar uit wor den gezocht. Daarbij kwam nog, dat hun ligplaatsen niet heelemaal bekend waren, zoodat heele tochten gemaakt moesten wor den om de opgegeven schepen te vinden. Het bleek dat alleen de „Johan de Witt" vergunning had gekregen om te vertrekken, maar dit vertrek moest enkele dagen wor den uitgesteld met het oog op het slechte weer. Zaterdag en Zondag bleef men dus over liggen en Maandagochtend vertrok men naar IJmuiden, waar het convooi des- m.rtdags om zes uur arriveerde. Veel gelegenheid om uit te rusten kreeg de bemanning van de „Zwarte Zee" echter ™?nt reejls Dinsdagmorgen vertrok en met een volgend convooi weer naar de Engelsche wateren. Ditmaal bestond het convooi uit de Si- ba,;ak en de „Christiaan Huygens" Het °v?™°' w.erd samengesteld bij iietlich'tschip litB dari 6r' 1 ,hanS 10 miil westelijker ligt dan vroeger. Het stormde flink en de lucht was dik van regen, zoodat de weersomstandigheden allerminst ideaal waren voor een tocht door onveilig gebied t n®Ker> des morgens was men ver rokken en des middags omstreeks een uur arriveerde men in de Dows. Hoewel het weer nog zeer slecht was ging men weer dadelijk op zoek naar de schepen, welke men den volgenden mor- geSrL0berZ"0yrrean- Da' waren Se„™e „-UiieiDergen en do nn gezien de „Tenbcrgen" enTeTaandiik" vertrekken.Verl°f hadden gekregen om te Veel mijnen heeft de kapitein op deze vijfde convooireis niet gezien, hetgeen hii stolde 'nS: Van de weersomstandighedon Op de eerste reis heeft men wel waarge- at ac'Rer het convooi een mijn ont plofte, maar kapitein Vet was van mee- ing, dat dit slechts toeval was, zoodat de was geknipt nlijk d°°r d° paravana" Een van de leden der bemanning van de ,wa ec maakte een foto, waarop dui delijk een waterzuil is waar te nemen. wijken, terwijl de „Driebergen" draadlo! bericht werd gezonden. Korten tijd 1G?3 voegden beide schepen zich weer in 1^5 linie achter de sleepboot. Gelukkig het weer vrij goed, zoodat men de mijnen geruimen tijd van tevoren kon opmerken Bij slecht weer is het echter afwachten zooals de kapitein vertelde, maar toch zal' men over enkele dagen weer uitvaren ter bescherming van anderen, de gevaren te- gemoet, om te toonen, dat het stoere, Hof landsche zeeliedengeslacht nog niet is u; gestorven. Langer aan de leiding gebleven dan hij gewild had, maar strijd prikkelt tot volhouden. Zakelijk, rustig rle gebeurtenissen over ziend, zit Jasper Warner mot ons te praten Achterover leunend in zijn stoel, in den hoek van de groote kamer in het Zwolsche hee renhuis, nu en dan een trek aan een sigaar vertelt de oud-voorzitter uit „zijn" jaren. In den markanten kop met het prachtige witte haar flikkeren de levendige oogen en af en toe kijkt deze man ons aan op ondeugende wijze als er verhalen komen over de ware veldslagen, welke in vroeger jaren op de ver gaderingen zijn geleverd. Toen was er nog niet de eigenaardige samenstelling met traps gewijze verkiezing, een vondst van ir. Kipsf die Warner opvolgde. In de jaren, dat War ner het voorzitterschap bekleedde, ging het fel toe! Hoe kon het anders, want de bond bevond zich in zijn groeiperiode en waar groei is, is leven cn alles wat waarlijk leeft, zoekt worstelend naar den juisten vorm. Nog in staat het commando over te nemen, Helder zet Warner de dingen uiteen, zijn blik op menschen is scherp, ook waar het de tegenwoordige bestuurderen betreft. En al is deze stoere mensch, deze werker, reeds ja ren uit de actieve voetbalwereld, toch krij gen wij onwillekeurig den indruk, dat hij nu, op dit moment, nog in staat is het commando over den bond weer in handen te nemen cn hem veilig te brengen naar de haven, welke hij kent. Zijn ervaring is er eene van jaren, zijn liefde voor het spel is groot, innerlijk wetend, dat het voetbal duizenden en duizen den gezonde ontspanning en vreugde brengt Eerste internationale clubwedstrijd. De vele belangrijke gebeurtenissen uit zijn voorzittersjaren trekken aan Warner's geest voorbij. De groei van internationaal voetbal heeft hij meegemaakt. Met* geestdrift vertelt hij over, misschien den eersten, internationalen clubwedstrijd, welke in 1893. te Osnabrücl werd gespeeld tusschen de handelsschool uit die stad en P. W. Enschedé. P.W. kon geen elf goede spelers bij elkaar krijgen en toen kreeg ik een uitnoodigin? oiö mee te doen. Ook de twee interlandwedstrijden, welke te Zwolle zijn gespeeld, in 1912 tegen Duitsch- land en in 1913 tegen België, worden in herinnering gebracht. Toen was het stadion te Amsterdam nog niet klaar en gold de accomodatie van Z.A.C. als een voorbeeld. Veel kregen wij nog te hooren, over den voetbalbond als gangmaker bij den bouw van het Amsterdamsche stadion, de schei ding van voetbal en athletiek, de uitbreiding der competities en talrijke andere feiten. Bij gebrek aan beter. En Warner geeft aan het slot van ons on derhoud nog eenige kernachtige opmerkin gen, welke hem zoo juist teekenen. Ik ben destijds eigenlijk tot voorzit ter gekozen bij gebrek aan een be teren man. Er was veel onderlinge strijd tusschen de eerste klassers in het westen en dus koos men een Zwollenaar, een buitenstaander. Ik ben veel langer gebleven, dan ik ge wild had, maar de strijd, de voort durende moeilijkheden, prikkelden tot volhouden. Toch komt er eens een tijdstip, dat de de tails niet meer zoo interesseeren, dat maat schappelijk werk voor gaat. En dan bedank je voor een functie, welke ik met veel ambi tie heb vervuld. Nooit zal ik spijt hebben van den tijd en de energie, welke ik aan de voetbalzaak besteed heb._J-t| VOETBAi HET N.H.V.B.—PROGRAMMA. De wedstrijden B.K.C. a—Winkel a H.R.C. dII.R.C. e, welke oorspronkelijk P 26 Nov. j.I. waren vastgesteld, zijn van het programma van morgen afgevoerd, zoodai afd. adsp. P. alleen wordt gespeeld Ou sluis aSchagen a.*S| BROEK OP LANGENDIJK. 2 Dec. Groote muizen 2.10, Bevel. 2.30, Eig 2.10, bl. dito 2.90 ,iuon 2.502.80, direling^ 1.40—1.60, grove 2.80—3.30, gele nep Peen 150-170; kroten 150-260; andijvie 90140; tomaten C 2.De veiling voort. NOORDSCHARWOUDE, 2 Dec. Groote muizen 2.10, uien 1.302.86, Iingen 1,80-2, grove 3.103.40, gele 4.50—4.60, peen 1.50—2. „in. ge- Kroten 150-240; roode kool 230-316, k, le kool 210; grene kool 240; d. wl'rn. pe 160—170; bloemkool 610; andijvie 6.w, veiling duurt voort. ALKMAAR, 1 Dec. „jjnde Kaasmarkt. Aanvoer: 23 9taP°!®' npr 50 48.000 Kg.: Fabriekskaas kleine f 21 P Kg., handel matig. ALKMAAR, 1 Dec. bioeiïi- Andijvie 0.70-3.60, appelen 2—8, kool I 8—11, idem II 2-6, boerenkoo —3.40, bieten 1.40-2.60, druiven 7-w< kool 2.10, groene kool 23.20, k^PlnJjl.50' 3.30, knolselderie 2—4.80, peren Vov prei 3.50—4.90, petersolie spinade 6, tomaten^ 0 f kool 2.303.40, selderie 1-30—2-80, 0.61—0.75, spruiten 3.50 -v. 11.20, uien 1.10—2.80, wortcIc",,/q idee1 boswortelen 3.50—6, witlof I 7.oO-a' II 5.50.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 22