Reumatiek Mjnhardïjes Kïnderzegete PAS OP Neutraal! Hoofdambtenaar gearresteerd Zegge 3 voorns en een scheepsanker De proef op de som Kostenvergelijking van slagschip en vliegtuig Uel geMuLti S- St°P Me Vrijdag 8 December 1939 Maddnieuiuid Hoeveel visch zit er in de Timorpark-vijver 7 Er is een in de maand de van Leeszaalbezoek in November Burgerlijke Stand van Den Hekier Schipbreuk der HD 188 W,aWi yaau iae fieett? Kaar aanleiding: van de in de stad loo- pende geruchten omtrent de arrestatie van een hoofdambtenaar van de ge meente, kunnen w(j mededeelen, dat er gisteren inderdaad aanleiding gevonden is om, wegens fraude, tot een onderzoek over te gaan, waartoe de betrokken hoofdambtenaar werd gearresteerd. Men zal zich misschien nog herinne ren, dat door de Hengelsportvereeniging „Den Helder" ongeveer een jaar geleden een hoeveelheid van 100 pond jeugdige karper in de Timorparksche wateren ge deponeerd werd, en welke levende „vul ling" men kon beschouwen als een vrien delijke geste van genoemde vereeniging aan het Gemeentebestuur. Wij schrijven thans een jaar later, en het zelfde bestuur van dezelfde hengelsportver eeniging meende, dat thans de tijd gekomen was om eens op onderzoek uit te gaan en „uit te visschen" hoeveel van die 100 pond karper er nog in leven was. En daarom was gistermorgen het bestuur van de H.S.V. in het Timorpark aanwezig, be nevens burgemeester Ritmeester en enkele andere brood- en sportvisschers. Ook ontbrak meester v. Hoek niet. Men had zich voorzien van de hulp van den beroepsvisscher J. v. d. Oord, die aanwezig was met een enorm net. Dit net nu heeft men door de Timorparksche wateren gesleept, telkens bij stukken, die met keernetjes waren afgesloten. De gemoederen waren gespannen: de een meende, dat er nog wel eenige karpers aan wezig zouden zijn, de ander veronderstelde dat er niet één enkele uit zou komen. Weer anderen hadden er feitelijk heelemaal geen meening over. Insiders zeiden ons, dat de karper hevig belaagd was in dit jaar: en wel door de Snel (dat zijn roof-krabben, die de vinnen van de karper afscheuren en die daarna met huid en haar opvreten) en door een zeker soort bac terie. Men moest zich geen illusie maken om trent de vangst, aangezien er in dit geheele jaar nog nooit een karper aan de oppervlakte gezien was. En zoo stonden wij daar over de brugge tjes te hangen en maakten berekeningen. Malsche regenbuitjes plensden neer, regen bogen stonden langs den schoonbewolkten hemel, en v. d. Oord en zijn maats waren in de wateren bezig met de zeeg. Gespannen zag men toe: als het er dan geen 100 zouden wezen, dan toch wel 50, of minstens 10. Of zou De eerste „vangst" werd een wreede de ceptie. Er waren geen 100 karpers, er waren er geen 50, er was er zelfs niet 1. Het net was even maagdelijk van visch als toen het in het water afzakte. Meester v. Hoek zei, dat hij het wel ge- Rheumatische pijnen kwellen Uw lichaam ze dooden Uw werklust, ze vergallen w leven en dat van Uw huisgenooten. Ze maken U humeurig en oud vóór Uw tijd en als ge niet tijdig Uw maatregelen neemt wordt ge voorgoed gekluisterd aan Uw stoel of be Waarom dan dat alles? Waarom met e kwaal in haar oorzaak bestreden Dat toch! In negen van de tien gevallen zijn R eum tische pijnen een gevolg van onzuiver bi Doe eens een bloedzuiverende kuur. Neem Kruschen Salts! De aansporende werking van Kruschen's zes minerale zouten op lever ni ren en ingewanden, hergeeft deze org weer hun jeugdige kracht. Ze doen dan werk weer net als vroeger en filteren al nei overtollig en schadelijk zuur uit Uw bloed, a dat pijnverwekkend overtollig urinezuur, zich vroeger vastzette in Uw weefsels en g - wrichten, en dat de oorzaak was van uw pij nen, wordt nu afgevoerd langs zuiver natuu - lijken weg. Met den dag groeit Uw levenslust en bij een trouw en regelmatig gebruik eiken morgen na het opstaan voe öe allengs een herboren mensch... De Heer W. H. v. d. Z. te Rotterdam schrijft „Met deze wil ik U mijn oprechten dank betuigen voor de heilzame werking van schen Salts. Gedurende een tiental jaren ha ik vreeselijke rheumatische pijn in mijn^re terknie... totdat een mijner kennissen mj adviseerde om Kruschen Saks te pr'dbeeren. Ik kocht een flacon... ben steeds door^a^ met innemen en heel langzaam is de pj mijn knie zóo goed als verdwenen... met loopen gaat het bijzonder..." Kruschen Salts verkrijg*»- bij apoth. en g- A 0.40, 0.75 en 1.60 (extra groot pak). Fabr. E. Griffiths Hughes Ltd., Manc .(Engeland). Opgericht 1756. zegd had, meneer de Brasem wees op de önei en de bacterie en de burgemeester ging naar het stadhuis. De man-met-het-net was niet in het minst ontmoedigd. Integendeel, ze pakten het vol gende deel der Timorpark-stroom aan, om ook daar te onderzoeken, welke visch-schat- ten zich er zouden bevinden. Welnu, ook nu weer bleek, dat de meest pessimistische verwachtingen het dichtst bij de waarheid waren: de buit bestond namelijk uit 3 voorntjes en een ijzeren scheepsankei met ketting, welk laatste apparaat te bezich- tgen is in het secretariaat van de hengelsport vereeniging „Den Helder" (Hoogstraat). De reden van dit negatief resultaat is, dat de Timorpark-vijver te ondiep is. Waren er op enkele plaatsen diepe kuilen of was het geheel iets dieper, dan had de visch beter ge legenheid te schuilen. Nu heeft zij daarvoor geen gelegenheid, hetgeen met het kouder worden onoverkomelijk is. Men ontdekte nog iets: er bevindt zich een waterafvoer, waardoor water van den vijver naar de Fortgracht wordt afgevoerd, en het rooster voor dezen afvoer bleek door onbe voegden verwijderd te zijn. Hierdoor heeft dus de visch eveneens de beenen... pardon... de vinnen kunnen nemen. Het plan, ook de Molensloot af te zegenen, ging niet door, aangezien dit op te groote be zwaren stuitte. Door voorzitter den Brasem werden toen de aanwezigen bedankt, in het bijzonder de nijvere lieden die het net getrok ken hadden en daarbij weer speciaal de heer v. d. Oord. Summa summarum: alle water is nog geen vischwater en de Timorvijver in het geheel niet! De Leeszaal werd gedurende de maand November bezocht door 2231 mannen en 89 vrouwen, totaal, 2320 bezoekers. Uitgeleend werden: 2354 romans, 1582 studiewerken en 1604 jeugdboeken, totaal: 5540 boeken. Lijst van nieuwe aanwinsten Nov. 1939. Romans: Epen, J. van: Vervult de aarde! Grant, J.: Gevleugelde pharac. Hobart, Alice Tisdale: Olie voor China's lampen. Orozy, Baronesse: De roode pimpernel en zijn orkest. Renes- Bolding, M. A. M.: Het stille front. Roothaert, A.: Die verkeerde weereldt. Saint Exupery, A. de: Het rijk der menschen. Schendel, A. van: De zeven tuinen. Sillanpaa, F. E.: Menschen in den zomernacht. Studiewerken: Belastingdruk in Nederland 1938/39. Botley, C. M.: De lucht en haar geheimen. Coolen, A. (e.a.): Alle klokken luiden. Cooper, B. J. W. F. Werumeus Buning: De zingende walvisch. Durant, W.Van Sochrates tot Bergson. Eygenhuysen, Truus: Dieren vragen onze aan dacht. Gelder, H. E. van: Matthijs Maris. Har ding, M. Esther: Der vrouwen levensweg. Hoe veel belasting betaal ik over 1939/40? Hooge- werff, G. J.; Verbeelding en voorstelling. Over zicht v. d. omvang der vakbeweging in Ne derland op 1 Jan. 1939. Tuymelaar, C. T., J. van Lindonk: Pseudonieju uit Nederland- sche en vreemde literatur. Vermeylen, A.: Hieronymus Bosch. Willem de Merode her dacht. Geschenken Baekelmans, L.Tille. Documents concer- ning german-polish relations. Meith, J.: Tus- schen Amsterdam en Arnhem. Knaur, T.: Konversations-Lexikon. Meyer, H. A. J.: Be knopt leerbeok der anorganische chemie. Koster, S.: Een mirakelspel van Onze Lieve Vrouwe. Morya: Zonde, ziekte dood. Mijnen- nummer 1938. Opleiding, De, en de examens der Nederl. unie van accountants. Paemel, J. van: De zeven hoofdzonden. Scheps, J. H.: Om het recht van den wijden aether. Slauer- hoff, J.: D, erfgenaaam. Unamuno, M. de: De man in den mist. Verschillende brochures be treffende vrijmetselarij. Verslag v. h. lucht verdedigingsfonds o.h. jaar 1939. Verslag v. d. nat. levensverzekering-bank N.V. te Rot terdam, o. h. jaar 1938. Verslag v. h. provin ciaal waterleidingbedrijf v. Noord-Holland o. h. jaar 1938. Verslag v. d. staatsmijnen in Limburg o. h. jaar 1938. Verslag betr. de werking en de toepassing der schepenwet o. h. jaar 1938. Vredesbeweging en volkenbond op onze scholen. Vijf-en-twintig jaren samen werking in den armenraad. Witboek, het Duitsche. Witboek, Het Engelsche. Buitenlandsche romans: Capy Marcelle: Des hommes passérant... Verne J.: Le tour du monde en quatre-vingts jours. Cole: G. D. H., M. Cole: Scandal at school. Pembepton, M.: Pro patria. AMERICAN De heer J. M. Uytenhoudt, officier-vlieger van de Kon. Marine, schrijft aan de N.R.Crt.: De Spaansche burgeroorlog is voorbij en Europa is in een nieuw avontuur gestort, den oorlog tusschen Engeland en Duitschland. Van het Spaansche slagveld hebben een paar staten gebruik gemaakt om hun luchtwapen te onderwerpen aan een definitieve proeve van geschiktheid. Daarbij trad het vliegtuig ook in het geding tegen het schip. Helaas, met weinig succes. En velen gingen de oogen open voor het feit, dat het vliegtuig ter zee een zeer beperkte gebruiksmogelijkheid heeft, slechts onder be paalde omstandigheden handelend kan optre den en zich bovendien niet elk gewenscht ob ject als doel kan uitkiezen. Vooral in zijn strijd tegen bovenwaterschepen heeft het gefaald, zooals ook zeer duidelijk gebleken is in het be gin van den huidigen oorlog, toen zoowel En geland als Duitschland hun vliegtuigen hebben ingezet tegen schepen op zee, te Kiel en in de Firth of Forth, met als eenig resultaat, dat vele vliegtuigen werden afgeschoten. Dit wil natuurlijk niet zeggen, dat het vlieg- wapen nu afgeschaft kan worden. Integendeel, op zeer vele gebieden is het een welkome aan vulling van de bestaande strijdmiddelen, en het heeft als zoodanig dan ook reeds goede dien sten bewezen. Nimmer mag echter worden ver geten, dat het vliegtuig een aanvulling is, een hulpwapen dus, met al de zwakheden daaraan verbonden. Te verwonderlijker is het daarom, dat nog steeds propaganda gemaakt wordt voor de stelling, dat vliegtuigen het slagschip kunnen vervangen, waarbij men vaak gebruik maakt van misleidende getallen en voorstellingen. Zoo viel Onlangs de aandacht op een publi catie, dat voor één slagschip 1600 vliegtuigen konden worden aangeschaft. Laten we daarom eens nagaan hoe de wer kelijke verhouding is. We kunnen daarbij uit gaan van het gegeven dat een slagschip in den tegenwoordigen tijd 85.000.000 kost. Om voor dit bedrag 1600 vliegtuigen aan te schaf fen mag elk vliegtuig om precies te zijn 53.125 kosten. Doch als men weet, dat het T-8-W torpedo vliegtuig van de Marine 190.000 kost, ge heel compleet, de T-5 bommenwerper van het Ned. Leger bijna 300.000, en de Glenn Martin 220.000, de T-4 Marine bommenwerper ruim 220.000, terwijl de nieuwste vliegboot van de Marine, de Do 24-K ongeveer 4(4 ton heeft gekost, dan ziet men dat voor 53.000 slechts een heel klein vliegtuigje aangeschaft kan worden, met zeer geringe oorlogswaarde. Op deze kleine vliegtuigen wordt dan ook niet gedoeld, wanneer men een gebied met vliegtuigen wil verdedigen, doch op zeer snelle en zware bommenwerpers. En dan is een ge middeld bedrag van 275.000 zeker niet aan den hoogen kant. Teneinde nu een vergelijking te krijgen tus schen de kosten van een slagschip en het equivalent aan vliegtuigen, moet men uitgaan van de volgende cijfers en gegevens. 1 slagschip kost 85.000.0000, levensduur 25 jaar, verliezen in vredestijd 0 pet. 1 vliegtuig kost 275.000 levensduur 5 jaar, verliezen in vredestijd 2 pet. per jaar 10 pet. in 5 jaar. 1 slagschip per jaar 85.0000.000 3.400.000 25 1 vliegtuig per jaar 275.000 X 1.1 60.500 Uit deze getallen blijkt dus, dat men voor 1 slagschip 56 vliegtuigen van 275.000 kan koopen. Voert men dezelfde berekening uit voor een vliegtuig van 300.000, dan komt men op 51 stuks. Ook is een vergelijking te maken tusschen het personeel der beide oorlogs-eenheden. Een slagschip heeft een bemanning van 1100 kop pen, bestaande uit 53 officieren, 80 onderoffi cieren, 967 manschappen. Grondpersoneel heeft een slagschip niet noodig om te kunnen agee- ren, wanneer men de reparaties, dus het perso neel van werf en dokken niet in beschouwing neemt. Teneinde een soortgelijk overzicht over het personeel van den vliegdienst te krijgen, moe ten we dus ook de bezetting van het hoofd vliegkamp, waar de reparaties uitgevoerd wor den, m.a.w. het personeel van fabriek, werk plaatsen, controle enz. er buiten laten. Er blijven dan over de bemanning der vlieg tuigen en de grondploegen, zonder welke een groep vliegtuigen tot werkeloosheid gedoemd is. In het algemeen wordt aangenomen, dat een groep van 3 vliegtuigen een grond-ploeg van 10 man noodig heeft, zijnde 2 onderoffi cieren en 8 manschappen. De bemanning van een groep vliegtuigen bestaat uit 15 personen, n.1. 4 officieren, 4 onderofficieren en 7 manschappen. Neemt men 54 vliegtuigen 18 groepen, dan heeft men hiervoor dus noodig 72 offi cieren, 108 onderofficieren en 270 manschap pen. Men ziet, dat in de dure categorieën, de officieren en onderofficieren, de vliegdienst de kroon spant. Daar komt nog bij, dat het personeel van een vliegdienst geheel technisch geschoold is, een lang'durige en kostbare opleiding achter den rug heeft en dus altijd in een hoogere loonklasse valt. Uit Engelsche en Fransche gegevens valt te berekenen, dat per hoofd het vliegdienstper- soneel, door elkander, ongeveer tweemaal zoo duur is als het personeel van een groot oorlogs schip. Opzettelijk wordt hierbij gezegd een Tegen Hoofdpijn, Kiespijn, Migraine De echte zijn niet rond, maar hartvormig. groot schip, daar uit alle binnen- en buiten landsche gegevens blijkt dat, hoe grooter een schip, hoe geringer de kosten per man. Het personeel van een onderzeeboot is per hoofd aanmerkelijk duurder dan dat van een krui ser, en nog weer in sterkere mate ten op zichte van een slagschip. Dit is een onmiddel lijk gevolg van de zoo ver mogelijk doorge voerde specialisatie. Het is daarom ook zeer logisch, dat de kleinste oorlogseenheid, het vliegtuig, dat van techniek aan elkaar hangt, ook het duurst is aan personeelskosten. Rekent men nu met het bovenstaande feit, dat vliegdienstpersoneel per man tweemaal zoo duur is als personeel van een groot oor logsschip, dan blijkt dat 54 vliegtuigen duur der uitkomen dan 1 slagschip. En hierbij is de grondorganisatie, het reserve-materieel, de voorraden materialen, die aanwezig moeten zijn," enz. nog niet eens berekend. Uit het bovenstaande moge duidelijk zijn, dat een slagschip en een aantal van 54 vliegtuigen financieel een beter equivalent zijn dan het genoemde getal van 1600. Nogmaals wordt uitdrukkelijk gewezen op hetgeen in het begin gezegd is, dat het oorlogs-equivalent niet gelijk is aan het finan- cieele equivalent. Maar dit is momenteel niet aan de orde. We hebben hier in de vergelijking een slagschip van 85,000,000 betrokken, maar het spreekt vanzelf, dat, indien wij hiervoor in de plaats nemen een slag- kruiser van 70,000,000, zooals die voor Nederlandsche doeleinden werd ontworpen, het financieele equivalent aan vliegtuigen nog belangrijk minder dan 54 wordt. BEVALLEN: A. de VriesPrumer, d. M. J. Snel tenMeuleveld, d. J. BambachWalra ven, d. Y. WitmerSnip, z. OVERLEDEN: Wed. M. C. A. Raadgers Hueber, 76 jaar. GEHUWD: Chr. van Dam en J. Koster. A. Ras en M. Groenendijk. ZOO JONG... De politie ontekte een diefstal, gepleegd door twee jongens, halfbroers, van 14 en 10 jaar. WIE KAN INLICHTINGEN VERSTREKKEN? Ten nadeele van een familie aan het Singel zijn twee zwarte poesjes verdwenen. Wie weet er inlichtingen over te verstrekken. Optreden van schipper afgekeurd. De commissie, bedoeld in artikel 2 van de Binnenvaartrampenwet, heeft een onderzoek ingesteld naar de ramp op 23 November 1938, waarbij de botter „De vier Gebroeders" H.D. 188 is vergaan op de Waddenzee nabij het dorp Oosterend op Texel. Ter zitting ten gemeentehuize van Den Hel der zijn als getuigen onder eede gehoord: de schipper-eigenaar en twee leden van de be manning van „De vier Gebroeders", alsmede de heer W. Visser, scheepsbouwer te Den Helder. „De vier Gebroeders" vertrok 22 November 1938 te 7 uur van Harlingen met bestemming naar Den Helder. Het schip was ledig. Volgens verklaring van den schipper was de wind eerst N.W., later krimpende naar het Zuidwesten. Om ongeveer 15 uur bevond het vaartuig zich op zeer korten afstand van de haven van Oude Schild De schipper ver klaarde omtrent den afstand welke zijn vaar tuig van den wal scheidde, dat, als hij gewild had, hij met de menschen aan den wal' had kunnen spreken. Wegens de toen heerschende windstilte kon, naar de opvarenden oordeelden, de haven even wel niet bereikt worden. Wel werd nog ge tracht het schip op de haven aan te leggen, maar door den doorkomenden vloed dreef het af. Hoewel, naar de schipper verklaarde, de lucht slecht stond, de barometer op 744 en er donder en bliksem aan de lucht waren, liet de schipper het vaartuig met den vloedstroom wegdrijven, meenende onder Oost op Texel evenwel een veilige reede te vinden. Zulks heeft niet plaats gevonden, eenerzijds door de windstilte, anderzijds omdat men aan boord Gods water over Gods akker liet loopen; de botter strandde, zooals later bleek, onge veer 100 m uit den dijk, pal ten oosten van Oosterend. Toen bracht de „H.D. 188" een dreganker met cocostouw uit en werd op den vloed gewacht. Toen het schip om ongeveer 18 uur loskwam, durfde de schipper wegens het onbetrouwbare weer niet ankerop te gaan en naar Den Helder te zeilen. Om ongeveer 5 uur in den morgen van den volgenden dag, den 23sten November, werd de positie van het vaartuig ongunstiger door de omstandigheid, dat een krachtige wind uit Zuid-Zuid-Ooste lijke richting opstak. De zee werd woelig en het vaartuig begon zwaar te stooten. De wind wakkerde inmiddels tot stormkracht aan en de „H.D. 188" stootte zwaar. Het schip begon water te maken en bij on derzoek bleek het den schipper, dat het schip bij de verbinding van het vlak met het voor hoofd-bunschot lek was geslagen. Door pom pen werd nog getracht het schip boven te houden, maar het gelukte niet. Na vergeefs gestakeld te hebben, werd om ongeveer 6 uur een jas in petroleum gedrenkt in brand gestoken en op een pikhaak omhoog gehouden. Ook hierop kwam geen hulp op dagen, maar toen bij het dag worden een deken bij wijze van „vlag in sjouw" in den mast werd geheschen, naderde omstreeks 8 uur de Texelsche botter „TX. 24". Dit vaar tuig pikte de bemanning van „De vier Gebroe ders die inmiddels in de eigen vlet was ge stapt, op en bracht haar naar den wal. Het vaartuig is niet geborgen kunnen worden; het was niet verzekerd. De commissie, bovengenoemd, spreekt om trent de oorzaak van de ramp als haar mee ning uit: Toen de botter „De vier Gebroeders" zeer dicht in de nabijheid van de haven van Oude Schild was, had de schipper, gezien den slech ten weerstoestand, pogingen in het werk die nen te stellen deze haven binnen te loopen. Hij heeft geen ernstige poging daartoe in het werk gesteld. De schipper laat, ondanks de verwachting van opkomend slecht weer, zijn vaartuig met den vloed meedrijven, zonder te weten waar hij met zijn vaartuig terecht zal komen, en verspeelt zijn schip. De schipper heeft in strijd met goede zee manschap gehandeld door zijn vaartuig niet binnen te brengen toen hiervoor ruimschoots gelegenheid bestond. Toestand van het schip. De botter „De vier Gebroeders" was eerst gedurende ongeveer een half jaar in het bezit van den schipper. Het was een houten schip van naar schatting ongeveer zestig jaar oud. Hoewel dit in het algemeen een hooge leeftijd voor een vaartuig is, is dit feit alleen nog niet van overwegend belang voor de beoordeeling van den toestand, waarin een vaartuig ver keert. Er varen een reeks botters van dezen leeftijd, die nog in goede conditie zijn Volgens de verklaring van den scheepsbou wer, die het schip in Augustus 1938 heeft na gezien, was deze botter echter geen sterk vaartuig. De verbanddeelen lieten te wenschen over, zoodat het zeer begrijpelijk is, dat tij dens het werken van het schip de verbinding van het vlak met het hoofd-bunschot het be° gaf. De schipper moet met deze zwakke plek van het schip bekend zijn geweest. Reddingmiddelen, behoudens de vlet waren zooals gemeenlijk bij dit soort vaartuigen he» geval is, niet aan boord. Onze neutraliteit is maar niet een stok paardje, dat we berijden, nu die neutrali teit voor ons land dringend noodzakelijk is voor het behoud van ons volksbestaan, maar het is een eigenschap, die we door de eeuwen heen hebben bezeten. Vriend schap met allen, dat is onze wil. W\j heb ben geen begeerte naar bezit van ande ren, wij hebben geen behoefte om van ons eigen bezit iets af te staan. Wij willen, naar het woord van Hare Majesteit de Koningin, ons zelf zijn en blijven. Wie het anders zegt of anders wil mag de naam van Nederlander niet dragen. Neutraliteit, dat is het ernstig en waar achtig begeeren van onze regeering, dat moet ook de ernstige wil van het volk zijn. Vooral nü is deze houding meer dan noodzakelijk. Met diepe verontwaardiging heeft ons volk kennis genomen van het verraad van eenige hoofdambtenaren in Den Haag. Zij zijn niet langer waard, dat hun namen nog voorkomen in de Nederlandsche registers. Als „volks vreemden" behooren zij behandeld te worden, omdat zij gespeeld hebben met het bestaan van ons land en volk. En ieder, die hun voor beeld volgt, kan niet zwaar genoeg gestraft worden t ot een afschrikwekkend voorbeeld voor allen, die ook neigingen tot verraad mochten toonen. terwille van. het „lieve geld" of van een (eervolle?!?) positie onder ander regiem. Wij zijn neutraal en dat willen we blijven! Van buitenlandsche zijde worden de laatste dagen weer aanvallen gedaan op die neutra liteit. Men wil ons in een bepaalde richting dwingen om daaruit zelf zijde te spinnen. Maarwij blijven neutraal en zullen die neutraliteit handhaven, zonder ons te laten be ïnvloeden door bepaalde richtingen en mee ningen. Het is te verwachten, dat van Duitschen kant straks weer tal van verwijten aan het adres van onze regeering zullen komen, dat we ons maar zonder meer onderwerpen aan de Engelsche controle. Men weet aan dien kant heel goed, dat we niet anders kunnen, dat we moeten zwichten voor de onrechtma tige controle van het machtige Britsche rijk, omdat we anders zelf in een niet gewilden oorlog zouden raken. Gewapend verzet zou beteekenen: oorlog met Engeland en daaraan hebbenwe geen behoefte. Evenmin als we een conflict met onze Oosterburen willen, zijn we gesteld op een gewapende botsing met onze Westerburen. Voorwaarde is om rustig te blijven, het hoofd niet te verliezen, als opnieuw een zenuwenoorlog tegen ons land ontketend wordt. Wij gelooven niet, dat men, van welken kant ook, tot een aanval op ons land zal overgaan, mits wij ons maar strikt houden aan onze positie van afzij digheid in den strijd tusschen de groote mogendheden. Wij zijn en blijven neutraal. van verhoogt de waarde en het aanzien van uw poststukken Natuurhistorisch Museum, 2e Vroonstraat lederen Woensdag van 35 uur. lederen Zaterdag van 7—10 uur. Bovendien de eerste Zondag van elke maand van 3—5 uur en de eerste Woensdag van 810 uur. aquarium Zoöl. Station. Voor het publiek geopend: dagelijks van 9—17 en van 13 30— V u. Zaterdags van 9—12 uur. BIOSCOPEN: Rialto, Spoorstraat, acht uur: Wie is de Vader? en De Marinefilm. rivoli-Theater, Spoorstraac, acht uur: De Held van Kokomo. Witte-Bioscoop, Koningstraat, acht uur: Het Offer eener Moeder. Zaterdag 9 December. Casino, 8.30 uur: Soirée „Tavenu". Dinsdag 12 December. Woensdag 13 December 1939. Musis-Sacrum 8.30 uur: N.R.V. Voordra avond. Donderdag 14 December. Casino, 8 uur: V.A.R.A.-avond. Zaterdag 16 December. Casino, 8 uur: Feestavond van het M.S F Barometerstand Den Hekler: 768 6 Maximum temperatuur lucht: Laagste temperatuur: 0'9 Wind: richting: Z.W.; kracht: 3 JLicnt op: tn 4 uur 16 mm. k

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 5