Reumatiek
Mjnhardïjes
Kïnderzegete
PAS OP
Neutraal!
Hoofdambtenaar
gearresteerd
Zegge 3 voorns en
een scheepsanker
De proef op de som
Kostenvergelijking
van slagschip en
vliegtuig
Uel geMuLti
S- St°P Me
Vrijdag 8 December 1939
Maddnieuiuid
Hoeveel visch zit er in de
Timorpark-vijver 7
Er is een
in de maand
de van
Leeszaalbezoek in November
Burgerlijke Stand van Den Hekier
Schipbreuk der HD 188
W,aWi yaau iae fieett?
Kaar aanleiding: van de in de stad loo-
pende geruchten omtrent de arrestatie
van een hoofdambtenaar van de ge
meente, kunnen w(j mededeelen, dat er
gisteren inderdaad aanleiding gevonden
is om, wegens fraude, tot een onderzoek
over te gaan, waartoe de betrokken
hoofdambtenaar werd gearresteerd.
Men zal zich misschien nog herinne
ren, dat door de Hengelsportvereeniging
„Den Helder" ongeveer een jaar geleden
een hoeveelheid van 100 pond jeugdige
karper in de Timorparksche wateren ge
deponeerd werd, en welke levende „vul
ling" men kon beschouwen als een vrien
delijke geste van genoemde vereeniging
aan het Gemeentebestuur.
Wij schrijven thans een jaar later, en het
zelfde bestuur van dezelfde hengelsportver
eeniging meende, dat thans de tijd gekomen
was om eens op onderzoek uit te gaan en
„uit te visschen" hoeveel van die 100 pond
karper er nog in leven was.
En daarom was gistermorgen het bestuur
van de H.S.V. in het Timorpark aanwezig, be
nevens burgemeester Ritmeester en enkele
andere brood- en sportvisschers. Ook ontbrak
meester v. Hoek niet. Men had zich voorzien
van de hulp van den beroepsvisscher J. v. d.
Oord, die aanwezig was met een enorm net.
Dit net nu heeft men door de Timorparksche
wateren gesleept, telkens bij stukken, die met
keernetjes waren afgesloten.
De gemoederen waren gespannen: de een
meende, dat er nog wel eenige karpers aan
wezig zouden zijn, de ander veronderstelde
dat er niet één enkele uit zou komen. Weer
anderen hadden er feitelijk heelemaal geen
meening over.
Insiders zeiden ons, dat de karper hevig
belaagd was in dit jaar: en wel door de Snel
(dat zijn roof-krabben, die de vinnen van de
karper afscheuren en die daarna met huid en
haar opvreten) en door een zeker soort bac
terie. Men moest zich geen illusie maken om
trent de vangst, aangezien er in dit geheele
jaar nog nooit een karper aan de oppervlakte
gezien was.
En zoo stonden wij daar over de brugge
tjes te hangen en maakten berekeningen.
Malsche regenbuitjes plensden neer, regen
bogen stonden langs den schoonbewolkten
hemel, en v. d. Oord en zijn maats waren in
de wateren bezig met de zeeg.
Gespannen zag men toe: als het er dan
geen 100 zouden wezen, dan toch wel 50, of
minstens 10. Of zou
De eerste „vangst" werd een wreede de
ceptie. Er waren geen 100 karpers, er waren
er geen 50, er was er zelfs niet 1. Het net
was even maagdelijk van visch als toen het
in het water afzakte.
Meester v. Hoek zei, dat hij het wel ge-
Rheumatische pijnen kwellen Uw lichaam
ze dooden Uw werklust, ze vergallen w
leven en dat van Uw huisgenooten. Ze maken
U humeurig en oud vóór Uw tijd en als ge
niet tijdig Uw maatregelen neemt wordt ge
voorgoed gekluisterd aan Uw stoel of be
Waarom dan dat alles? Waarom met e
kwaal in haar oorzaak bestreden Dat
toch!
In negen van de tien gevallen zijn R eum
tische pijnen een gevolg van onzuiver bi
Doe eens een bloedzuiverende kuur. Neem
Kruschen Salts! De aansporende werking van
Kruschen's zes minerale zouten op lever ni
ren en ingewanden, hergeeft deze org
weer hun jeugdige kracht. Ze doen dan
werk weer net als vroeger en filteren al nei
overtollig en schadelijk zuur uit Uw bloed, a
dat pijnverwekkend overtollig urinezuur,
zich vroeger vastzette in Uw weefsels en g -
wrichten, en dat de oorzaak was van uw pij
nen, wordt nu afgevoerd langs zuiver natuu -
lijken weg. Met den dag groeit Uw levenslust
en bij een trouw en regelmatig gebruik
eiken morgen na het opstaan voe öe
allengs een herboren mensch...
De Heer W. H. v. d. Z. te Rotterdam schrijft
„Met deze wil ik U mijn oprechten dank
betuigen voor de heilzame werking van
schen Salts. Gedurende een tiental jaren ha
ik vreeselijke rheumatische pijn in mijn^re
terknie... totdat een mijner kennissen mj
adviseerde om Kruschen Saks te pr'dbeeren.
Ik kocht een flacon... ben steeds door^a^
met innemen en heel langzaam is de pj
mijn knie zóo goed als verdwenen... met
loopen gaat het bijzonder..."
Kruschen Salts verkrijg*»- bij apoth. en g-
A 0.40, 0.75 en 1.60 (extra groot pak).
Fabr. E. Griffiths Hughes Ltd., Manc
.(Engeland). Opgericht 1756.
zegd had, meneer de Brasem wees op de
önei en de bacterie en de burgemeester ging
naar het stadhuis.
De man-met-het-net was niet in het minst
ontmoedigd. Integendeel, ze pakten het vol
gende deel der Timorpark-stroom aan, om
ook daar te onderzoeken, welke visch-schat-
ten zich er zouden bevinden.
Welnu, ook nu weer bleek, dat de meest
pessimistische verwachtingen het dichtst bij
de waarheid waren: de buit bestond namelijk
uit 3 voorntjes en een ijzeren scheepsankei
met ketting, welk laatste apparaat te bezich-
tgen is in het secretariaat van de hengelsport
vereeniging „Den Helder" (Hoogstraat).
De reden van dit negatief resultaat is, dat
de Timorpark-vijver te ondiep is. Waren er
op enkele plaatsen diepe kuilen of was het
geheel iets dieper, dan had de visch beter ge
legenheid te schuilen. Nu heeft zij daarvoor
geen gelegenheid, hetgeen met het kouder
worden onoverkomelijk is.
Men ontdekte nog iets: er bevindt zich een
waterafvoer, waardoor water van den vijver
naar de Fortgracht wordt afgevoerd, en het
rooster voor dezen afvoer bleek door onbe
voegden verwijderd te zijn. Hierdoor heeft
dus de visch eveneens de beenen... pardon...
de vinnen kunnen nemen.
Het plan, ook de Molensloot af te zegenen,
ging niet door, aangezien dit op te groote be
zwaren stuitte. Door voorzitter den Brasem
werden toen de aanwezigen bedankt, in het
bijzonder de nijvere lieden die het net getrok
ken hadden en daarbij weer speciaal de heer
v. d. Oord.
Summa summarum: alle water is nog
geen vischwater en de Timorvijver in het
geheel niet!
De Leeszaal werd gedurende de maand
November bezocht door 2231 mannen en
89 vrouwen, totaal, 2320 bezoekers.
Uitgeleend werden: 2354 romans, 1582
studiewerken en 1604 jeugdboeken, totaal:
5540 boeken.
Lijst van nieuwe aanwinsten Nov. 1939.
Romans:
Epen, J. van: Vervult de aarde! Grant, J.:
Gevleugelde pharac. Hobart, Alice Tisdale:
Olie voor China's lampen. Orozy, Baronesse:
De roode pimpernel en zijn orkest. Renes-
Bolding, M. A. M.: Het stille front. Roothaert,
A.: Die verkeerde weereldt. Saint Exupery, A.
de: Het rijk der menschen. Schendel, A. van:
De zeven tuinen. Sillanpaa, F. E.: Menschen in
den zomernacht.
Studiewerken:
Belastingdruk in Nederland 1938/39. Botley,
C. M.: De lucht en haar geheimen. Coolen, A.
(e.a.): Alle klokken luiden. Cooper, B. J. W.
F. Werumeus Buning: De zingende walvisch.
Durant, W.Van Sochrates tot Bergson.
Eygenhuysen, Truus: Dieren vragen onze aan
dacht. Gelder, H. E. van: Matthijs Maris. Har
ding, M. Esther: Der vrouwen levensweg. Hoe
veel belasting betaal ik over 1939/40? Hooge-
werff, G. J.; Verbeelding en voorstelling. Over
zicht v. d. omvang der vakbeweging in Ne
derland op 1 Jan. 1939. Tuymelaar, C. T.,
J. van Lindonk: Pseudonieju uit Nederland-
sche en vreemde literatur. Vermeylen, A.:
Hieronymus Bosch. Willem de Merode her
dacht.
Geschenken
Baekelmans, L.Tille. Documents concer-
ning german-polish relations. Meith, J.: Tus-
schen Amsterdam en Arnhem. Knaur, T.:
Konversations-Lexikon. Meyer, H. A. J.: Be
knopt leerbeok der anorganische chemie.
Koster, S.: Een mirakelspel van Onze Lieve
Vrouwe. Morya: Zonde, ziekte dood. Mijnen-
nummer 1938. Opleiding, De, en de examens
der Nederl. unie van accountants. Paemel, J.
van: De zeven hoofdzonden. Scheps, J. H.:
Om het recht van den wijden aether. Slauer-
hoff, J.: D, erfgenaaam. Unamuno, M. de: De
man in den mist. Verschillende brochures be
treffende vrijmetselarij. Verslag v. h. lucht
verdedigingsfonds o.h. jaar 1939. Verslag v.
d. nat. levensverzekering-bank N.V. te Rot
terdam, o. h. jaar 1938. Verslag v. h. provin
ciaal waterleidingbedrijf v. Noord-Holland
o. h. jaar 1938. Verslag v. d. staatsmijnen in
Limburg o. h. jaar 1938. Verslag betr. de
werking en de toepassing der schepenwet o.
h. jaar 1938. Vredesbeweging en volkenbond
op onze scholen. Vijf-en-twintig jaren samen
werking in den armenraad. Witboek, het
Duitsche. Witboek, Het Engelsche.
Buitenlandsche romans:
Capy Marcelle: Des hommes passérant...
Verne J.: Le tour du monde en quatre-vingts
jours. Cole: G. D. H., M. Cole: Scandal at
school. Pembepton, M.: Pro patria.
AMERICAN
De heer J. M. Uytenhoudt, officier-vlieger
van de Kon. Marine, schrijft aan de N.R.Crt.:
De Spaansche burgeroorlog is voorbij en
Europa is in een nieuw avontuur gestort, den
oorlog tusschen Engeland en Duitschland.
Van het Spaansche slagveld hebben een paar
staten gebruik gemaakt om hun luchtwapen te
onderwerpen aan een definitieve proeve van
geschiktheid. Daarbij trad het vliegtuig ook in
het geding tegen het schip. Helaas, met weinig
succes. En velen gingen de oogen open voor het
feit, dat het vliegtuig ter zee een zeer beperkte
gebruiksmogelijkheid heeft, slechts onder be
paalde omstandigheden handelend kan optre
den en zich bovendien niet elk gewenscht ob
ject als doel kan uitkiezen. Vooral in zijn strijd
tegen bovenwaterschepen heeft het gefaald,
zooals ook zeer duidelijk gebleken is in het be
gin van den huidigen oorlog, toen zoowel En
geland als Duitschland hun vliegtuigen hebben
ingezet tegen schepen op zee, te Kiel en in
de Firth of Forth, met als eenig resultaat,
dat vele vliegtuigen werden afgeschoten.
Dit wil natuurlijk niet zeggen, dat het vlieg-
wapen nu afgeschaft kan worden. Integendeel,
op zeer vele gebieden is het een welkome aan
vulling van de bestaande strijdmiddelen, en het
heeft als zoodanig dan ook reeds goede dien
sten bewezen. Nimmer mag echter worden ver
geten, dat het vliegtuig een aanvulling is, een
hulpwapen dus, met al de zwakheden daaraan
verbonden.
Te verwonderlijker is het daarom, dat nog
steeds propaganda gemaakt wordt voor de
stelling, dat vliegtuigen het slagschip kunnen
vervangen, waarbij men vaak gebruik maakt
van misleidende getallen en voorstellingen.
Zoo viel Onlangs de aandacht op een publi
catie, dat voor één slagschip 1600 vliegtuigen
konden worden aangeschaft.
Laten we daarom eens nagaan hoe de wer
kelijke verhouding is. We kunnen daarbij uit
gaan van het gegeven dat een slagschip in
den tegenwoordigen tijd 85.000.000 kost. Om
voor dit bedrag 1600 vliegtuigen aan te schaf
fen mag elk vliegtuig om precies te zijn 53.125
kosten.
Doch als men weet, dat het T-8-W torpedo
vliegtuig van de Marine 190.000 kost, ge
heel compleet, de T-5 bommenwerper van het
Ned. Leger bijna 300.000, en de Glenn Martin
220.000, de T-4 Marine bommenwerper ruim
220.000, terwijl de nieuwste vliegboot van
de Marine, de Do 24-K ongeveer 4(4 ton heeft
gekost, dan ziet men dat voor 53.000 slechts
een heel klein vliegtuigje aangeschaft kan
worden, met zeer geringe oorlogswaarde.
Op deze kleine vliegtuigen wordt dan ook
niet gedoeld, wanneer men een gebied met
vliegtuigen wil verdedigen, doch op zeer snelle
en zware bommenwerpers. En dan is een ge
middeld bedrag van 275.000 zeker niet aan
den hoogen kant.
Teneinde nu een vergelijking te krijgen tus
schen de kosten van een slagschip en het
equivalent aan vliegtuigen, moet men uitgaan
van de volgende cijfers en gegevens.
1 slagschip kost 85.000.0000, levensduur 25
jaar, verliezen in vredestijd 0 pet.
1 vliegtuig kost 275.000 levensduur 5 jaar,
verliezen in vredestijd 2 pet. per jaar 10
pet. in 5 jaar.
1 slagschip per jaar 85.0000.000 3.400.000
25
1 vliegtuig per jaar 275.000 X 1.1 60.500
Uit deze getallen blijkt dus, dat men voor
1 slagschip 56 vliegtuigen van 275.000 kan
koopen. Voert men dezelfde berekening uit
voor een vliegtuig van 300.000, dan komt
men op 51 stuks.
Ook is een vergelijking te maken tusschen
het personeel der beide oorlogs-eenheden. Een
slagschip heeft een bemanning van 1100 kop
pen, bestaande uit 53 officieren, 80 onderoffi
cieren, 967 manschappen. Grondpersoneel heeft
een slagschip niet noodig om te kunnen agee-
ren, wanneer men de reparaties, dus het perso
neel van werf en dokken niet in beschouwing
neemt.
Teneinde een soortgelijk overzicht over het
personeel van den vliegdienst te krijgen, moe
ten we dus ook de bezetting van het hoofd
vliegkamp, waar de reparaties uitgevoerd wor
den, m.a.w. het personeel van fabriek, werk
plaatsen, controle enz. er buiten laten.
Er blijven dan over de bemanning der vlieg
tuigen en de grondploegen, zonder welke een
groep vliegtuigen tot werkeloosheid gedoemd
is. In het algemeen wordt aangenomen, dat
een groep van 3 vliegtuigen een grond-ploeg
van 10 man noodig heeft, zijnde 2 onderoffi
cieren en 8 manschappen.
De bemanning van een groep vliegtuigen
bestaat uit 15 personen, n.1. 4 officieren, 4
onderofficieren en 7 manschappen.
Neemt men 54 vliegtuigen 18 groepen,
dan heeft men hiervoor dus noodig 72 offi
cieren, 108 onderofficieren en 270 manschap
pen. Men ziet, dat in de dure categorieën, de
officieren en onderofficieren, de vliegdienst
de kroon spant.
Daar komt nog bij, dat het personeel van
een vliegdienst geheel technisch geschoold is,
een lang'durige en kostbare opleiding achter
den rug heeft en dus altijd in een hoogere
loonklasse valt.
Uit Engelsche en Fransche gegevens valt te
berekenen, dat per hoofd het vliegdienstper-
soneel, door elkander, ongeveer tweemaal zoo
duur is als het personeel van een groot oorlogs
schip. Opzettelijk wordt hierbij gezegd een
Tegen Hoofdpijn, Kiespijn, Migraine
De echte zijn niet rond, maar hartvormig.
groot schip, daar uit alle binnen- en buiten
landsche gegevens blijkt dat, hoe grooter een
schip, hoe geringer de kosten per man. Het
personeel van een onderzeeboot is per hoofd
aanmerkelijk duurder dan dat van een krui
ser, en nog weer in sterkere mate ten op
zichte van een slagschip. Dit is een onmiddel
lijk gevolg van de zoo ver mogelijk doorge
voerde specialisatie. Het is daarom ook zeer
logisch, dat de kleinste oorlogseenheid, het
vliegtuig, dat van techniek aan elkaar hangt,
ook het duurst is aan personeelskosten.
Rekent men nu met het bovenstaande feit,
dat vliegdienstpersoneel per man tweemaal
zoo duur is als personeel van een groot oor
logsschip, dan blijkt dat 54 vliegtuigen duur
der uitkomen dan 1 slagschip. En hierbij is
de grondorganisatie, het reserve-materieel, de
voorraden materialen, die aanwezig moeten
zijn," enz. nog niet eens berekend. Uit het
bovenstaande moge duidelijk zijn, dat een
slagschip en een aantal van 54 vliegtuigen
financieel een beter equivalent zijn dan
het genoemde getal van 1600.
Nogmaals wordt uitdrukkelijk gewezen op
hetgeen in het begin gezegd is, dat het
oorlogs-equivalent niet gelijk is aan het finan-
cieele equivalent. Maar dit is momenteel niet
aan de orde.
We hebben hier in de vergelijking een
slagschip van 85,000,000 betrokken,
maar het spreekt vanzelf, dat, indien wij
hiervoor in de plaats nemen een slag-
kruiser van 70,000,000, zooals die voor
Nederlandsche doeleinden werd ontworpen,
het financieele equivalent aan vliegtuigen
nog belangrijk minder dan 54 wordt.
BEVALLEN: A. de VriesPrumer, d. M. J.
Snel tenMeuleveld, d. J. BambachWalra
ven, d. Y. WitmerSnip, z.
OVERLEDEN: Wed. M. C. A. Raadgers
Hueber, 76 jaar.
GEHUWD: Chr. van Dam en J. Koster. A.
Ras en M. Groenendijk.
ZOO JONG...
De politie ontekte een diefstal, gepleegd
door twee jongens, halfbroers, van 14 en 10
jaar.
WIE KAN INLICHTINGEN
VERSTREKKEN?
Ten nadeele van een familie aan het Singel
zijn twee zwarte poesjes verdwenen. Wie
weet er inlichtingen over te verstrekken.
Optreden van schipper afgekeurd.
De commissie, bedoeld in artikel 2 van de
Binnenvaartrampenwet, heeft een onderzoek
ingesteld naar de ramp op 23 November 1938,
waarbij de botter „De vier Gebroeders" H.D.
188 is vergaan op de Waddenzee nabij het
dorp Oosterend op Texel.
Ter zitting ten gemeentehuize van Den Hel
der zijn als getuigen onder eede gehoord: de
schipper-eigenaar en twee leden van de be
manning van „De vier Gebroeders", alsmede
de heer W. Visser, scheepsbouwer te Den
Helder.
„De vier Gebroeders" vertrok 22 November
1938 te 7 uur van Harlingen met bestemming
naar Den Helder. Het schip was ledig.
Volgens verklaring van den schipper was
de wind eerst N.W., later krimpende naar het
Zuidwesten. Om ongeveer 15 uur bevond het
vaartuig zich op zeer korten afstand van de
haven van Oude Schild De schipper ver
klaarde omtrent den afstand welke zijn vaar
tuig van den wal scheidde, dat, als hij gewild
had, hij met de menschen aan den wal' had
kunnen spreken.
Wegens de toen heerschende windstilte kon,
naar de opvarenden oordeelden, de haven even
wel niet bereikt worden. Wel werd nog ge
tracht het schip op de haven aan te leggen,
maar door den doorkomenden vloed dreef het
af. Hoewel, naar de schipper verklaarde, de
lucht slecht stond, de barometer op 744 en er
donder en bliksem aan de lucht waren, liet de
schipper het vaartuig met den vloedstroom
wegdrijven, meenende onder Oost op Texel
evenwel een veilige reede te vinden.
Zulks heeft niet plaats gevonden, eenerzijds
door de windstilte, anderzijds omdat men aan
boord Gods water over Gods akker liet loopen;
de botter strandde, zooals later bleek, onge
veer 100 m uit den dijk, pal ten oosten van
Oosterend. Toen bracht de „H.D. 188" een
dreganker met cocostouw uit en werd op den
vloed gewacht. Toen het schip om ongeveer
18 uur loskwam, durfde de schipper wegens
het onbetrouwbare weer niet ankerop te gaan
en naar Den Helder te zeilen. Om ongeveer
5 uur in den morgen van den volgenden dag,
den 23sten November, werd de positie van het
vaartuig ongunstiger door de omstandigheid,
dat een krachtige wind uit Zuid-Zuid-Ooste
lijke richting opstak. De zee werd woelig en
het vaartuig begon zwaar te stooten. De wind
wakkerde inmiddels tot stormkracht aan en
de „H.D. 188" stootte zwaar.
Het schip begon water te maken en bij on
derzoek bleek het den schipper, dat het schip
bij de verbinding van het vlak met het voor
hoofd-bunschot lek was geslagen. Door pom
pen werd nog getracht het schip boven te
houden, maar het gelukte niet.
Na vergeefs gestakeld te hebben, werd om
ongeveer 6 uur een jas in petroleum gedrenkt
in brand gestoken en op een pikhaak omhoog
gehouden. Ook hierop kwam geen hulp op
dagen, maar toen bij het dag worden een
deken bij wijze van „vlag in sjouw" in den
mast werd geheschen, naderde omstreeks 8
uur de Texelsche botter „TX. 24". Dit vaar
tuig pikte de bemanning van „De vier Gebroe
ders die inmiddels in de eigen vlet was ge
stapt, op en bracht haar naar den wal. Het
vaartuig is niet geborgen kunnen worden; het
was niet verzekerd.
De commissie, bovengenoemd, spreekt om
trent de oorzaak van de ramp als haar mee
ning uit:
Toen de botter „De vier Gebroeders" zeer
dicht in de nabijheid van de haven van Oude
Schild was, had de schipper, gezien den slech
ten weerstoestand, pogingen in het werk die
nen te stellen deze haven binnen te loopen.
Hij heeft geen ernstige poging daartoe in het
werk gesteld. De schipper laat, ondanks de
verwachting van opkomend slecht weer, zijn
vaartuig met den vloed meedrijven, zonder te
weten waar hij met zijn vaartuig terecht zal
komen, en verspeelt zijn schip.
De schipper heeft in strijd met goede zee
manschap gehandeld door zijn vaartuig niet
binnen te brengen toen hiervoor ruimschoots
gelegenheid bestond.
Toestand van het schip.
De botter „De vier Gebroeders" was eerst
gedurende ongeveer een half jaar in het bezit
van den schipper. Het was een houten schip
van naar schatting ongeveer zestig jaar oud.
Hoewel dit in het algemeen een hooge leeftijd
voor een vaartuig is, is dit feit alleen nog niet
van overwegend belang voor de beoordeeling
van den toestand, waarin een vaartuig ver
keert. Er varen een reeks botters van dezen
leeftijd, die nog in goede conditie zijn
Volgens de verklaring van den scheepsbou
wer, die het schip in Augustus 1938 heeft na
gezien, was deze botter echter geen sterk
vaartuig. De verbanddeelen lieten te wenschen
over, zoodat het zeer begrijpelijk is, dat tij
dens het werken van het schip de verbinding
van het vlak met het hoofd-bunschot het be°
gaf. De schipper moet met deze zwakke plek
van het schip bekend zijn geweest.
Reddingmiddelen, behoudens de vlet waren
zooals gemeenlijk bij dit soort vaartuigen he»
geval is, niet aan boord.
Onze neutraliteit is maar niet een stok
paardje, dat we berijden, nu die neutrali
teit voor ons land dringend noodzakelijk
is voor het behoud van ons volksbestaan,
maar het is een eigenschap, die we door
de eeuwen heen hebben bezeten. Vriend
schap met allen, dat is onze wil. W\j heb
ben geen begeerte naar bezit van ande
ren, wij hebben geen behoefte om van ons
eigen bezit iets af te staan. Wij willen,
naar het woord van Hare Majesteit de
Koningin, ons zelf zijn en blijven. Wie
het anders zegt of anders wil mag de
naam van Nederlander niet dragen.
Neutraliteit, dat is het ernstig en waar
achtig begeeren van onze regeering, dat moet
ook de ernstige wil van het volk zijn. Vooral
nü is deze houding meer dan noodzakelijk.
Met diepe verontwaardiging heeft ons volk
kennis genomen van het verraad van eenige
hoofdambtenaren in Den Haag. Zij zijn niet
langer waard, dat hun namen nog voorkomen
in de Nederlandsche registers. Als „volks
vreemden" behooren zij behandeld te worden,
omdat zij gespeeld hebben met het bestaan
van ons land en volk. En ieder, die hun voor
beeld volgt, kan niet zwaar genoeg gestraft
worden t ot een afschrikwekkend voorbeeld
voor allen, die ook neigingen tot verraad
mochten toonen. terwille van. het „lieve geld"
of van een (eervolle?!?) positie onder ander
regiem.
Wij zijn neutraal en dat willen we blijven!
Van buitenlandsche zijde worden de laatste
dagen weer aanvallen gedaan op die neutra
liteit. Men wil ons in een bepaalde richting
dwingen om daaruit zelf zijde te spinnen.
Maarwij blijven neutraal en zullen die
neutraliteit handhaven, zonder ons te laten be
ïnvloeden door bepaalde richtingen en mee
ningen.
Het is te verwachten, dat van Duitschen
kant straks weer tal van verwijten aan het
adres van onze regeering zullen komen, dat
we ons maar zonder meer onderwerpen aan
de Engelsche controle. Men weet aan dien
kant heel goed, dat we niet anders kunnen,
dat we moeten zwichten voor de onrechtma
tige controle van het machtige Britsche rijk,
omdat we anders zelf in een niet gewilden
oorlog zouden raken. Gewapend verzet zou
beteekenen: oorlog met Engeland en daaraan
hebbenwe geen behoefte. Evenmin als we
een conflict met onze Oosterburen willen, zijn
we gesteld op een gewapende botsing met onze
Westerburen.
Voorwaarde is om rustig te blijven, het
hoofd niet te verliezen, als opnieuw een
zenuwenoorlog tegen ons land ontketend
wordt. Wij gelooven niet, dat men, van
welken kant ook, tot een aanval op ons
land zal overgaan, mits wij ons maar
strikt houden aan onze positie van afzij
digheid in den strijd tusschen de groote
mogendheden.
Wij zijn en blijven neutraal.
van
verhoogt de waarde
en het aanzien
van uw poststukken
Natuurhistorisch Museum, 2e Vroonstraat
lederen Woensdag van 35 uur.
lederen Zaterdag van 7—10 uur.
Bovendien de eerste Zondag van elke maand
van 3—5 uur en de eerste Woensdag van
810 uur.
aquarium Zoöl. Station. Voor het publiek
geopend: dagelijks van 9—17 en van 13 30—
V u. Zaterdags van 9—12 uur.
BIOSCOPEN:
Rialto, Spoorstraat, acht uur:
Wie is de Vader? en De Marinefilm.
rivoli-Theater, Spoorstraac, acht uur:
De Held van Kokomo.
Witte-Bioscoop, Koningstraat, acht uur:
Het Offer eener Moeder.
Zaterdag 9 December.
Casino, 8.30 uur: Soirée „Tavenu".
Dinsdag 12 December.
Woensdag 13 December 1939.
Musis-Sacrum 8.30 uur: N.R.V. Voordra
avond.
Donderdag 14 December.
Casino, 8 uur: V.A.R.A.-avond.
Zaterdag 16 December.
Casino, 8 uur: Feestavond van het M.S F
Barometerstand Den Hekler: 768 6
Maximum temperatuur lucht:
Laagste temperatuur: 0'9
Wind: richting: Z.W.; kracht: 3
JLicnt op: tn
4 uur 16 mm.
k